URBAN de winterharde super-baktarwe
Reagan wil landbouwsteun wereldwijd afschaffen
Grootse
jubileumwedstrijd
tractor puiling op
Flevohof
Onnodig geld voor Deense
melkquota
Forse
quotumafroming
grote Duitse
bedrijven
Wijziging betalingsregeling
landbouwuitgaven
Duitse landbouwbegroting groeit in
1988 met 6,8%
Voorstel in kader GA TT-onderhandelingen
Melkquota worden in ons land verhandeld tegen hoge prijzen. Prij
zen die in ieder geval veel hoger zijn dan in andere EG-landen. In meer
dere EG-landen hebben de quota zelfs geen waarde. Dit verschil is niet
ontstaan door afwijkende quotaregelingen, want die zijn in principe
in de gehele EG gelijk, maar door verschil in omstandigheden waar
onder de melkveehouderij wordt uitgeoefend. Diegenen die belang
stelling hebben om een melkveebedrijf in het buitenland te kopen,
moeten terdege rekening houden met de van ons land afwijkende om
standigheden en regels op velerlei gebied.
Eén van de landen van de Europese
Gemeenschap waar de melkquota
geen waarde hebben, is Denemarken.
Dat er daar niets voor melkquota be
hoeft te worden betaald heeft ver
schillende oorzaken die deels in het
verleden en deels in het heden liggen.
De Deense landbouw kent vanouds
niet veel zuivere melkveebedrijven.
De grond is vrijwel overal redelijk ge
schikt voor akkerbouw. Een uitzon
dering hierop vormt het zandgebied
van Jutland, maar zelfs daar vindt
men, ondanks de minder goede om
standigheden, nog veel akkerbouw.
Naast het akkerbouwgedeelte werden
op de Deense bedrijven vanouds var
kens en melkkoeien gehouden. Opval
lend daarbij was dat de varkens veelal
door de boer zelf werden verzorgd en
het melkvee door stagiaires of perso
neel in loondienst. Al vele jaren is een
proces aan de gang in de richting van
bedrijven zonder vee. Vrijwel altijd
verdwenen daarbij allereerst de melk
koeien. Op het eiland Seeland is dit
proces bijna geheel voltooid. In het
Jutse zandgebied kan het melkvee
zich redelijk handhaven.
Het verdwijnen van het vee van de be
drijven wordt de laatste jaren verder
gestimuleerd door de stringente mi
lieumaatregelen. Maximaal mogen in
Denemarken twee groot vee eenheden
per hektare worden gehouden, in Ne
derland ruim drie. Binnen enkele ja
ren moeten bedrijven met meer dan
dertig dieren beschikken over negen
maanden mestopslag. De uitpijregels
van mest zijn aanzienlijk strenger dan
in ons land. De milieuregels dwingen
dus tot grote investeringen waarvoor
geld tegen hoge rente (12 a 16 procent)
moet worden geleend.
Melkquota geen waarde
De uittocht van melkveehouders gaat
in Denemarken voorlopig nog wel
door. Dit is de reden dat melkquota
daar geen waarde hebben. Ook in ons
land worden Deense melkveebedrij
ven te koop aangeboden. Soms wordt
daarbij ten onrechte geld voor het
melkquotum gevraagd. Enkele Ne
derlandse melkveehouders zijn hier al
ingetuind! Uit ingezonden stukken en
artikelen in Deense bladen blijkt dat
het kopen van landbouwbedrijven
voor hoge bedragen ook in Denemar
ken onrust veroorzaakt. Men vindt
het een oneerlijke konkurrentie als
Nederlandse en Duitse boeren met
harde guldens en marken de jonge
Deense boer, die met duur geleend
geld moet werken, uitschakelen.
Kopen aantrekkelijk?
Het valt niet te ontkennen dat het in
zekere zin aantrekkelijk kan zijn in
Denemarken een bedrijf te kopen. De
grondprijzen zijn er relatief laag,
melkquota hebben geen waarde en
kunnen op aanvraag gemakkelijk gra
tis worden verhoogd. De oorzaken
van deze voordelen gaan op den duur
echter ook gelden voor diegenen die
zich in Denemarken gaan vestigen,
namelijk strenge milieu-eisen, hoge
rente, hoge belasting en moeilijke per
soneelsvoorziening. Verder zal men
ook zeer voorzichtig moeten zijn met
de aankoop van een bedrijf met de
bijbehorende inventaris. Het zijn
veelal niet de beste bedrijven die te
koop worden aangeboden. Een bij
zonder punt van aandacht is de Deen
se landbouwvestigingswet waaraan
ieder die een landbouwbedrijf koopt
moet voldoen. Vereist zijn een land
bouwkundige opleiding, het kunnen
aantonen dat men drie jaar land-
bouwpraktijk heeft, hoofdberoep in
de landbouw en de verplichting dat
men zelf op het landbouwbedrijf gaat
wonen.
Wees voorzichtig
Het bovenstaande is bedoeld als een
waarschuwing voor buitenlandse
avonturen. Er zijn momenteel nogal
wat melkveehouders die de mogelijk
heden in ons land te beperkt vinden.
De mogelijkheden in andere EG-
landen kunnen inderdaad groter zijn
dan in ons land. Het gebruikmaken
van die mogelijkheden kan niet zon
der een grondige oriëntatie en objek-
tieve voorlichting. Het overhaast
aankopen van bedrijven met melk
quota in andere Europese landen
heeft een aantal Nederlandse melk
veehouders al behoorlijk geld gekost
zonder dat dit nodig was.
A.A.J.
De Bundesrat, de eerste Kamer van
het Duitse parlement, wil kleine be
drijven een concurrentie-voordeel
geven bij de overname van quota.
Bedrijven met meer dan 300.000 kg
referentiehoeveelheid moeten vol
gens het voorstel van de Bundesrat
bij overname 80 procent van de quo
ta afstaan aan de overheid. Voor be
drijven beneden die grens geldt een
afroming van 20 procent.
Alleen als deze wijziging wordt
doorgevoerd, wil de Bundesrat zijn
goedkeuring verlenen aan de aan
passing van de superheffings
verordening. De aangepaste regeling
is reeds vanaf 1 april van kracht,
maar heeft zonder toestemming van
de Bundesrat slechts een tijdelijke
werking. Het ging om de quotum
korting van 8,5 procent.
Oorspronkelijk was voorzien in een
algemene afroming van 80 procent
bij overdracht, ongeacht de bedrijfs-
grootte. Na felle protesten van de
Boerenbond werd dit voorstel weer
ingetrokken. De Bundesrat was
daarbij echter niet om advies ge
vraagd, wat gezien het politieke ka
rakter van de regeling wel had ge
moeten. Daarover was vanuit de
Bundesrat kritiek geuit aan het adres
van de regering.
Met het aanvullende voorstel wil de
Bundesrat kleinere, maar toch le
venskrachtige bedrijven in bijvoor
beeld de weidegebieden de mogelijk
heid geven hun productiecapaciteit
uit te breiden. Zonder zo'n regeling
zouden de grote bedrijven de con
currentiestrijd om de extra quota
winnen.
Detlef Stachetzki, Agra-Europe, Bonn.
"O
President Reagan heeft maandag het voorstel gedaan om alle
eksportsubsidies en andere marktbelemmeringen voor landbouwpro-
dukten via een internationale overeenkomst af te schaffen. Tegelijk
zouden alle nationale subsidieregelingen die gevolgen hebben voor de
wereldhandel ook aangepakt moeten worden. In het jaar 2000 zou
het zo ver moeten zijn dat alle marktverstorende steun aan de land
bouw is stopgezet. De VS zullen dit plan voorleggen aan de land-
bouwkommissie van de GATT, het overlegplatform voor handel en
tarieven dat deze week in Genève bijeenkomt.
'Het is duidelijk dat niemand baat
heeft bij de huidige internationale
landbouwpolitiek; de boeren niet, de
konsumenten niet, en ook de be
lastingbetalers niet', aldus Reagan.
'Het is al even duidelijk dat geen en
kel land eenzijdig die politiek kan
loslaten zonder ten onder te gaan.
De enige hoop is een afspraak waar
bij iedereen op hetzelfde moment
dezelfde maatregelen neemt'. Vol
gens de Amerikaanse minister van
landbouw Richard Lyng moet er be
halve subsidie-afschaffing ook een
standaardisering komen van de fyto
sanitaire en veterinaire kontroles.
De VS willen de voor dit plan beno
digde overeenkomsten al voor eind
volgend jaar afsluiten, omdat dan de
ambtstermijn van Reagan afloopt.
Reagan biedt in het plan zelf aan alle
Amerikaanse subsidieprogramma's
die gevolgen hebben voor de wereld
handel de komende tien jaar af te
bouwen. Alleen voedselhulp aan
ontwikkelingslanden en program
ma's die de agrarische produktie en
handel niet beïnvloeden zouden blij
ven gehandhaafd.
De VS is de eerste die met een voor
stel komt voor de GATT-
onderhandelingen. Naar verwach
ting zullen in de komende maanden
ook andere belangrijke handelsna
ties en -blokken met eigen plannen
komen. In eerste instantie is het
voorstel van de regering Reagan po
sitief ontvangen door een aantal lan
den. Een EG woordvoerder toonde
zich echter skeptisch.
De Europese Commissie heeft vanwe
ge de financieringsproblemen voor de
Europese landbouwuitgaven een
voorstel ingediend voor wijziging van
de financieringsregeling. Dit voorstel
is een uitvloeisel van de afspraken ge
maakt op de Europese top van eerste
ministers op 29/30 juni jl.
Naar verwachting zullen begin no
vember van dit jaar de Europese mid
delen uitgeput zijn. Er resteert dan
voor 1987 een tekort van ongeveer
f 10 miljard. Dit bedrag zal door de
lidstaten voorgefinancierd moeten
worden. Het Nederlandse aandeel
hiervan bedraagt naar schatting on
geveer 1 miljard.
Een ander element van het voorstel
van de Commissie behelst een vertra
ging van ongeveer twee maanden in
de betaling van de voorschotten voor
de landbouwuitgaven door de Com
missie aan de lidstaten. Deze tijdelij
ke regeling moet per 1 januari 1988
ingaan.
Het voorstel van de Commissie is een
overgangsregeling en geldt totdat een
definitieve financieringsregeling voor
de Europese begroting is aanvaard.
Het voorstel kan rekenen op een ge
kwalificeerde meerderheid in de
Landbouwraad.
De Duitse landbouwbegroting zal in
1988 een groei vertonen van 6,8 pro
cent, terwijl de totale staatsbegroting
"maar" met 2,4 procent toeneemt. Er
komt 9,5 miljard gulden meer be
schikbaar voor de landbouw. Dat
werd onlangs bekend toen de West-
duitse ministerraad het budget-
voorstel voor 1988 goedkeurde, als
laatste daad voor het zomerreces.
Het grootste deel van de landbouw
begroting, 57 procent van het totaal,
gaat naar het sociale beleid. Van de
daarvoor bestemde 5,5 miljard gaat
2,8 naar de landbouwpensioenfond-
sen, 1,4 naar de ziekteverzekering en
500 miljoen naar de ongevallenverze
kering.
Een andere grote post in het budget
is de toeslag die wordt gegeven op die
selbrandstof voor trekkers; 740 mil
joen gulden. Dit is een korting op de
accijns, omdat landbouwtrekkers
geacht worden niet of weinig gebruik
te maken van de openbare weg.
Voor de zogenaamde "Gemeen
schapstaak verbetering van de land-
bouwstruktuur en de
kustbeveiliging", een programma dat
door de centrale regering en de
deelstaten gezamenlijk wordt beheerd
en betaald, is 1,6 miljard gulden ge
reserveerd.
De post nationale marktordening zal
ten opzichte van 1987 een groei ver
tonen van 133 procent tot 900 mil
joen. Het grootste gedeelte van die
stijging - 487 miljoen méér - komt op
rekening van de vergoedingsregelin
gen voor melkrechten. Voor de op
koopregeling wordt 151 miljoen meer
uitgetrokken, voor vergoeding van de
quotaschorsing van de EG 200 mil
joen meer, en voor de definitieve quo
takorting wordt 136 miljoen meer
vergoeding uitgekeerd.
Detlef Stachetzki, Agra-Europe
Duitsers financieren EG-
uitgaven vooruit
De Duitse Bondsdag heeft een wet
aangenomen die het mogelijk maakt
EG marktordeningsuitgaven natio
naal voor te financieren, zodra Brus
sel wegens geldgebrek van vooruit
betaling overstapt op nabetaling.
Wel is er in de wet een beperking in
gebouwd tot eind 1988. De sociaal
demokraten hadden de werking van
de wet zelfs willen beperken tot het
lopende jaar. Nu de wet is aangeno
men kan het Duitse buro voor markt
ordening kredieten opnemen. De
regering verwacht dat maandelijks
voor zo'n 10 miljoen mark uit de
schatkist gefinancierd zal worden.
Detlef Stachetzki,
Agra-Europe Bonn
Zaterdag 18 juli staat Flevohof vol
ledig in het teken van tractor pulling
(trekker-trek). Dan zal met een inter
nationale jubileum pull het heugelij
ke feit worden gevierd, dat deze sport
tien jaar geleden op deze plek in Ne
derland, en daarmee in Europa, werd
geïntroduceerd.
Nog nooit eerder werd op een Euro
pese pull om zoxn groot prijzengeld
gestreden, als op deze wedstrijd.
Naast de volledige vaderlandse top,
die uit meer dan 50 deelnemers zal
bestaan, zullen toptractors uit Groot-
Brittannië, West-Duitsland en Frank
rijk present zijn. Bovendien zal een
tweetal Amerikaanse tractors een de
monstratie komen geven van het ni
veau waarop de sport zich in de USA,
de bakermat van tractor pulling, be
vindt. Eén van deze machines, de met
drie V8-motoren uitgeruste "Barney's
Rose" van Barney Klaus jr., levert
niet minder dan 5.500 PK!
It Kypmantsje uit Ylst, succesvol in Kapelle op 4 juli jl, zal ook op de Flevo
hof voor het nodige spektakel zorgen.
Vrijdag 17 juli 1987
5