Kosten zoetwaterstelsel TholenfSt. Philipsland in plan Heidemij geraamd op bijna dubbele WLZ-studie NAK verscherpt partijkeuring op voorkomen Phoma Vragen over distelgroei in Markiezaatsgebied De extra netto baten verkregen door zoetwateraanvoer bedragen be drijfseconomisch in het gebied Tholen/St. Philipsland gemiddeld 329,per ha. cultuurgrond. Tevens is sprake van een meerop brengst in kg. door verhoogde slootpeilen van 1 a 2%. Rekening hou dend met 1% bruto meeropbrengst (uitgaande van 5000,per ha.) komt hier nog een extra bate bij van 40,a 50,per ha. cul tuurgrond. Daarmee komt de totale "winst" van een zoetwatervoor ziening op Tholen/St. Philipsland op 370,a 380,per ha. cul tuurgrond. De jaarlijkse lasten worden per ha. cultuurgrond ge raamd op 116,bij een hoofdaanvoerstelsel. Bij een verbeterd stelsel dus inklusief verdichting van het zoetwaternet (de zgn. "40-ha" norm) op 138,terwijl een nog betere voorziening met een verdichting tot de zgn. "300 m" norm neerkomt op een last van 185,In deze bedragen is begrepen de jaarlijkse exploitatiekosten zoals onderhoud, energie e.d. die worden geraamd op 18,50 per ha cultuurgrond. Bij al deze bedragen is uitgegaan van 50% rijkssubsi die en een 30-jarige annuïteit op basis van IVi rente. Dit zijn enige kerngegevens uit het dinsdag 14 juli jl. in het "Holland Huis" te Scherpenisse door het Waterschap Tholen gepresenteerde rapport "Voorontwerp Zoetwatervoorziening Waterschap Tholen". Het rapport''Voorontwerp Zoetwa tervoorziening Waterschap Tholen" is op verzoek van het Waterschap Tholen opgesteld door Heidemij Adviesbureau BV. Het waterschap heeft die opdracht gegeven om een gedegen inzicht te krijgen in de fi nanciële en technische haalbaarheid van de zoetwateraanvoer naar Tho len en St. Philipsland uit het nabij gelegen Zoommeer. Het rapport zal worden gebruikt voor het verkrijgen van subsidies en ten behoeve van de besluitvorming in het Waterschap. De door de Heidemij in samenwer king met de Technische Dienst van het waterschap uitgewerkte studie wijkt wat betreft de kosten van wa- teraanvoer aanzienlijk af van de on langs gepresenteerde WLZ-studie. Daarin wordt als kostenpost een be drag genoemd van 70,per ha. cultuurgrond. In het voorontwerp Heidemij wordt het verschil ver klaard door de wijze waarop naar de vereiste waterhuishoudkundige in grepen en naar de landbouwkundige raadvoorwaarden is gekeken. Zo wordt in het rapport van de Heide mij als optimale droogleggingsnorm (verschil maaiveld met niveau open water) een waarde gehanteerd van 0,90 ma 1.10 m beneden maaiveld. is en of er overigens geen problemen van juridische aard zijn zal bijvoor beeld de grondeigenaar de extra lasten op grond van de aan te nemen nieuwe Waterschapswet door kun nen berekenen aan huurder cq pach ter? Wanneer deze zaken bekend zijn komt het plan opnieuw terug bij de hoofdingelanden. Droogleggingsnorm In het voorontwerp zoet watervoor ziening is uitgegaan van een chlori degehalte van 250 mg per liter terwijl het maximale chloridegehalte van het oppervlaktewater is gesteld op 750 mg per liter bij de uitslaande ge malen. Bij de berekening van de zoetwateraanvoerbehoefte is voorts uitgegaan van een maximaal te bere genen oppervlakte van 30% van de totale oppervlakte kultuurgrond. Het Dagelijks bestuur van het Waterschap Tholen vergaderde voor deze bijzondere gelegenheid in het Hollandhuis te Scherpenisse. Staande dijkgraaf I. C. Hage met op de foto rechts van hem het Hoofd technische Dienst M. G uil jam. voorstel dat het dagelijks bestuur de hoofdingelanden nog voor het eind van dit jaar omtrent deze zaak zal voorleggen. Het gaat hier overigens om een principe-uitspraak. Daarna moet worden afgewacht of een even tueel aangenomen plan subsidiabel Als droogleggingsnorm is gehan teerd 0,90 ma 1,10 m beneden maai veld terwijl maximaal 20% van het oppervlak een drooglegging mag krijgen die kleiner is dan 0,90 m. Wat betreft de mate van verdichting van het waterlopenstelsel zijn naast het hoofdwaterlopenstelsel twee al ternatieven doorberekend nk de zgn. "40-ha" norm waarbij elk kavel- blok van ca 40 ha minimaal grenst aan een waterloop met zoet water en verder de zgn. "300 m" norm waar bij elk willekeurig punt in een kavel op maximaal 300 m van een water loop met zoet water is gelegen. Hier aan hangen uiteraard verschillende- oplopende-prijskaartjes, zoals hier boven reeds is aangegeven. Het on derzoek heeft uiteindelijk geleid tot een waterlopenstelsel met 4 inlaat- punten en vier uitlaatpunten. (zie kaartje). De diversiteit in hoogtelig- ging vereist veel stuwen, ophalingen en duikers. Gelet op de sterkere ver fijning en differentiatie in het plan van de Heidemij wordt nog opge merkt dat een nadere afweging dient plaats te vinden ten aanzien van de berekende baten in het WLZ-plan die hoger uit zouden kunnen komen. Behandeling Voor de behandeling van het rap port van de Heidemij bestond onge woon grote publieke belangstelling. Overigens mocht het publiek slechts toehoren. Het woord voor een eerste reaktie was aan de hoofdingelanden nadat voorzitter Hage een korte toe lichting op de tot standkoming van het rapport had gegeven en ir. Cee- laert de inhoud van het plan had toe gelicht. Een vraag of in alle polders volgens het Heidemij-plan zoet wa ter komt werd bevestigend beant woord. Bij de bedragen wordt uitge gaan van 50% subsidie hoewel hier omtrent zo bleek vraagtekens bestaan. Het is mogelijk om op grond van de stemming te besluiten om óf alleen voor Tholen óf alleen voor St. Philipsland een zoetwater systeem aan te laten leggen. Sommi ge risico's (Phizomanie) en baten (betere schurftbestrijding) zijn niet kwantificeerbaar. Een differentiatie van de te betalen kosten op grond van grondsoort en bouwplan is in principe mogelijk maar een dergelijk systeem moet administratief wel uit voerbaar en niet te duur zijn, aldus de dijkgraaf. Overigens moet hierbij gebruik worden gemaakt van gege vens van de STULM en die zijn niet verkrijgbaar. De dijkgraaf zag een doorvoeren van de differentiatie dan ook noet zo zitten, evenmin als het instellen van sancties wanneer niet wordt betaald. Een vergunnin genstelsel voor het leveren van zoet water wordt door de provincie niet toegestaan. Op de vraag of er, wan neer het plan eventueel wordt afge stemd, een ander wat minder luxe plan als alternatief kan worden ge presenteerd, antwoordde de heer Hage zeer aarzelend". Het is een plan naar de wensen van de land bouw en het is vanwege de kwaliteit duur, niet vanwege de luxe". Het rapport Voorontwerp Zoetwater voorziening is met bijlagen tegen kostprijs verkrijgbaar bij het water schap Tholen voor 50,(inkl. kaarten kost het 110,De sa menvatting is voor 15,verkrijg baar. Het rapport ligt bij het Water schap en de twee gemeenten ter inzage. Kwaliteitsnorm De heer M.C.J. Kosten, voorzitter van de ZLM kring Tholen/St. Phi lipsland van de ZLM vindt het jam mer dat de kosten in dit plan van de Heidemij zo hoog zijn uitgevallen. "Ik kan me voorstellen, zo zegt hij, dat de mensen hier in deze tijd met dalende prijzen moeite mee hebben. Hij vraagt zich af of het wat luxe plan van de Heidemij het totale ver schil van 12 miljoen - met de WLZ-studie kan verklaren. Er zal nader beraad nodig zijn om te bezien of er nog andere mogelijkheden zijn. Kosten: "Als de landbouw het zoete water afwijst dan zal de rijksover heid ook afzien van een toegezegde kwaliteitsnorm voor het water in het Zoommeer. Als wij nu "nee" tegen zoet water zeggen dan is dat dus voorgoed. J. Wierenga Perfekter Ing. J.W. Busser van de Landinrich- tingsdienst te Goes die nauw betrok ken is geweest bij de WLZ-studie geeft hierbij als toelichting dat de waterdoorvoer in het WLZ-rapport is gebaseerd op zwaartekracht en dat het dus mogelijk is dat het water plaatselijk te ver weg kan zakken. Het plan van de Heidemij is in die zin veel perfekter. Hij gelooft niet dat perfektie in die mate noodzake lijk is wanneer in het Heidemij-plan het water verder wegzakt dan ca. 1.50 meter dan wordt weer opgepompt. Er zijn in het plan van de Heidemij in het gebied dan ook ca 73 pompjes ge- projekteerd. "Vergelijk het maar, zo zegt hij, met wonen. Wij hebben een plan gemaakt voor een gewoon huis ter wijl de Heidemij een villa wil bou wen. In beide is volgens mij te le ven". Ir. C.H.B.M. Ceelaert, die het plan van de Heidemij dinsdag presenteerde, is van mening dat zijn plan weliswaar zeer gedetailleerd en verfijnd is maar dat zulks ook nodig is wil het gedragen worden door de agrariërs in het gehele gebied. "Vol gens mij, zo zegt hij, kunnen de boe ren niet uit de voeten met een plan dat minder verfijnd is". Enquête Hoe de boeren cq ingelanden daar over denken zal de komende maan den moeten blijken. Dijkgraaf I.C. Hage kondigde een vrij strak schema aan van behandeling van het voor ontwerp in de duinen waterschaps- distrikten. Dit zal voor eind augus tus afgerond moeten zijn. Daarna volgt een enquête per distrikt. Het bestuur van het waterschap wil daar mee aftasten hoe men op de twee voormalige eilanden over het zoet waterplan denkt. Uiteindelijk zal de uitslag van dit onderzoek mede be palend zijn voor de inhoud van het De Nederlandse Algemene Keurings dienst (de NAK) heeft dinsdag beslo ten meer nadruk te gaan leggen op de partijkeuring ten aanzien van het voorkomen van droogrot (Phoma). Voorts zal als indicatie voor het la tent voorkomen van Phoma bij ba- sispootgoed in de klassen S, SE en E onderzoek worden uitgevoerd aan onbehandelde partijen. De uitslag daarvan heeft geen directe conse quenties: er volgt dan dus eventueel geen afkeuring, klasseverlaging of quarantaine. De resultaten van dit onderzoek geven daardoor onvol doende zekerheid. Het aanwezig zijn van latente besmetting wil, zo zegt ir. Van der Haar van de NAK, namelijk nog niet altijd zeggen dat de partij onbe trouwbaar is. "Daarom gaan we ons richten op een verscherpte partij keu ring bij het sorteren en certificeren. Als in een partij dan rot voorkomt boven de norm "sporadisch voorko mend" dan gaat de partij in quaran taine. Nader overleg is nog nodig hoever we daarmee door kunnen gaan...", aldus Van der Haar. Tegenovergestelde De discussie rond Phoma is zoals be kend door het ministerie van Land bouw onlangs midden in de belang stelling geplaatst. Minister Braks heeft namelijk besloten het Phoma- besluit in te trekken op grond van onzekerheden die gepaard gaan met het Phoma-onderzoek en de claims die daar eventueel uit voort kunnen komen. Overigens was intrekking van het besluit juist het tegenover gestelde van wat de telers van consumptie-aardappelen wilden, vnl. een verzwaring van de tot nu toe geldende 2 procentsnorm. Zij wilden mede naar aanleiding van zware be mesting in voorgaande jaren terug naar de zgn. Nul-norm. Jammer De voorzitter van de akkerbouw commissie van de ZLM, de heer J. Geluk, vindt het verschrikkelijk jammer dat de minister het Phoma- besluit heeft ingetrokken. "Dit on danks het feit, zo zegt hij, dat zowel de telers van pootgoed als van con sumptieaardappelen voor het hand haven van het Phomabesluit zijn. Weliswaar, zo zegt Geluk, was er aanvankelijk bij de telers van poot goed een positieve stemming maar zij zouden de bal wel eens terug gespeeld kunnen krijgen. De kans is niet irreël dat de teelt van pootgoed zich nu enigszins verschuift naar ge bieden waar Phoma minder voor komt, volgens Geluk kan afzwak king of vervallen van het Phoma besluit ook een aanslag betekenen op de teelt van Bintjes. De hoofdafdeling Akkerbouw van het Landbouwschap heeft deze week de wens uitgesproken dat het Phoma-besluit in ieder geval dit jaar nog in stand moet blijven, voor zo wel de consumptie als pootgoed. Ondertussen kan dan de komende tijd worden nagedacht over een nieuwe regeling. De CDA-statenleden Munters, Van der Stee en de VVD'er Van Nieu- wenhuizen hebben gezamenlijk aan GS vragen gesteld over de distelgroei in het drooggevallen Markie- zaatsmeer. "Het is ons bekend, dat de begroei- Onder grote belangstelling heeft de familie A. Dingemanse woensdag avond haar nieuwe mini-camping aan de Werendijke 12 aan de rand van Zoutelande op Walcheren officieel geopend. De familie heeft daar bij goed ingespeeld op de ideale ligging van haar akkerbouwbedrijf aan de druk bereden toeristische weg van Middelburg naar de kust. Het bedrijfsgebouw zelf en de direkte omgeving hebben kultuurhisto- rische waarde; vroeger stond hier een klooster en heette het gebied We rendijke, waarnaar de camping is genoemd. "Een camping past, zo zei de predikant van Zoutelande ds. P. Vellekoop bij de opening dan ook goed in de traditie. Opnieuw kunnen de mensen hier lichamelijk en geestelijk tot rust komen". De heer A. Dingemanse lichtte in zijn welkomstwoord zijn inititatief toe: Het definitieve besluit is vorig jaar november gevallen. We kwa men tot de konklusie dat het akkerbouwjaar 1986 weer matig tot slecht af ging lopen en het idee van een minicamping was geboren. Hoewel een camping erbij wat het werk betreft toch niet zo gemakke lijk is. Als ondernemer mag je evenwel niet snel tevreden zijn over je zelf en het bedrijf. Degenen die in moeilijke tijden hun bedrijf toch vergroten die redden het. Men moet flexibel zijn tegenwoordig en je bedrijf mag ook weer een snoepwinkeltje zijn, iets wat met name 10 tot 20 jaar geleden niet gepredikt werd", aldus Dingemanse die aan de inrichting van zijn mini-camping zeer hoge eisen gesteld. Het kampeerterrein is ruim ingeplant, goed ontwaterd en voorzien van met beton verharde parkeer- en toegangsweg. Bovendien is aan de rand een nieuw gebouw opgetrokken dat voorzien is van voldoende wc- en dou cheruimtes. ing met distels in het drooggevallen Markiezaatsmeer dermate is, dat aan de provinciale distelverordening uitvoering zal moeten worden gege ven. De huidige beheerder heeft zich tot de minister van Landbouw ge wend met het verzoek, de bestrijding chemisch te doen uitvoeren. Zij vragen GS of zij het niet gewenst achten, alvorens de minister van Landbouw een definitief standpunt inneemt met de minister in overleg te treden."In het geval de minister van Landbouw chemische onkruid- bestrijding niet toestaat, willen wij graag van u vernemen op welke wij ze u dan uitvoering aan genoemde verordening denkt te bevorderen". Vrijdag 17 juli 1987 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 11