en het Het afsluiten van mestafzetovereenkomsten plaatsen van mestsilo's Pootaardappelbeleid 1986 kostte telers /1000,— per ha COPA en COGECA blijven aandringen op marktordening aardappelen Het pootaardappelbeleid 1986 heeft aan de telers en handel ruim ƒ1.000,per ha gekost. Bij de Sto- pa is uiteindelijk 111.000 ton poot- goed ingeleverd tegen een gemiddelde toeslag van ƒ247,per ton. De na- heffing per ras kan binnenkort geïnd worden, terwijl de kalamiteitenhef- fing niet behoeft te worden geïnkas- seerd. De gemiddelde pootgoedteler is niet ontevreden o.a. mede dankzij goede opbrengsten, en redelijk tot goede exportmogelijkheden van het bovenmaatse pootgoed naar Zuid- Europa. Garantieregeling 1986 Voor oogst 1986 waren de garantie prijzen onveranderd vastgesteld. Dat bracht natuurlijk toch wat extra risi- ko met zich mee in verband met de kosten bij overschotten. Aan het be gin van seizoen 1986 was de kas leeg. Daarentegen waren de heffingen zo danig veilig opgesteld dat naast de vaste jaarkosten, de garantieregeling kan worden uitgevoerd in een op zijn minst kostendekkend beleid. Nu de uiteindelijke Stopa-overname bekend Door een dergelijke overeenkomst kan de heffingplichtige producent in aanmerking komen voor een korting op het hoogste tarief van de over schotheffing. Dit tarief wordt dan verlaagd van ƒ0,50 naar ƒ0,25 per kg fosfaat. Mogelijk wordt dit tarief nog verder verlaagd tot ƒ0, f5 per kg fosfaat. Wanneer de veehouder in aanmerking wil komen voor de kor ting, moet aan enkele voorwaarden worden voldaan: 1. de overeenkomst moet aangegaan zijn tussen producent en gebruiker 2. de mestgebruiker mag niet meer mest gebruiken dan overeenkomt met 125 kg fosfaat per ha landbouw grond per jaar of 250 kg in twee aan eengesloten jaren, als het bouwland betreft. 3. een afzetovereenkomst moet een minimale duur van vier jaar hebben. Opmerking: De voorwaarde dat de afnemer niet meer mest mag toepas sen dan overeenkomt met gemiddeld 125 kg fosfaat per ha kan een ekstra beperking inhouden. Op grasland en snijmais zijn namelijk hogere dose ringen toegestaan. De bedrijven in de overschotgebieden met grasland en/of snijmais zullen dan ook wei nig belangstelling hebben voor deze afzetovereenkomsten. Bovengenoemde voorwaarden zijn algemene bepalingen waaraan een mestafzetovereenkomst moet vol doen. In de praktijk zal men naast deze algemene bepalingen per be drijf konkrete afspraken moeten maken over o.a.: a. De hoeveelheid te leveren mest. Deze hoeveelheid zal in over eenstemming moeten zijn met de landbouwkundig gewenste hoeveel heid op het ontvangende bedrijf. Hierbij spelen het bouwplan en de grondsoort, o.a. de fosfaattoestand, een belangrijke rol. In de praktijk zal de optimaal aan te wenden hoe veelheid vaak aanmerkelijk lager zijn dan de wettelijk toegestane 125 kg fosfaat per ha. is kan de exploitatierekening worden opgemaakt. Inkomsten (in afgeronde cijfers): - Basis areaalheffing 33.300 ha x ƒ500,— ƒ16,7 min - Plombeheffing 860.000 ton x 1,40/100 kg ƒ12,0 min - Naheffing per ras (variërend van 0 tot ƒ300—/ha) 6,5 min Totaal ƒ35,5 min Uitgaven: - Vaste kosten o.a. propaganda 5,0 min - Garantieregeling 111.000 x ƒ247,/ton ƒ27,5 min ƒ32,5 min min miljoen Volgens het goedgekeurde beleid over 1986 zou bovendien nog een kalami- teitenheffing kunnen worden geïnkas- seerd van ƒ300,per ha. Vanuit de pootgoedkommissie van het Land bouwschap is thans een voorstel on- b. De mestsoort en de prijs. De soort mest is meestal varkens- of «kippe- drijfmest. Voor b.v. droge kippe- mest met minimaal 40% droge stof geldt ook zonder afzetovereenkomst al een heffingsreduktie. Een korting van ƒ0,25 per kg fosfaat (mogelijk wordt dit dus ƒ0,35) betekent omge rekend naar gemiddelde samenstel ling, een voordeel van ƒ1,10 per ton varkensdrijfmest en ƒ2,20 per ton kippedrijfmest. c. De periode van levering. Op de klei- en zavelgronden zal men als re gel na de oogst van de vroegere ge wassen willen uitrijden, dus in de pe riode augustus t/m oktober. d. De kwaliteit van de mest. Een voordeel van vaste afspraken is dat men over en weer goed op de hoogte is van eikaars wensen en situatie. Dit maakt het gemakkelijker om garan ties op te nemen over kwaliteit, be- drijfshygiëne, e.d. Vooral de inhoud van de onder b. en d. genoemde punten zullen het voor de afnemers aantrekkelijk moeten maken om afzetovereenkomsten af te sluiten. Vrij algemeen neemt men nu nog een wat afwachtende hou ding aan. Mestafzetovereenkomsten in kombinatie met silobouw Het transport van drijfmest over grotere afstanden en de betrekkelijk korte uitrijperiode geven in de prak tijk vaak problemen. Opslag op de ontvangende bedrijven of in het ont vangstgebied, maakt het mogelijk om het transport en het uitrijden te ontkoppelen. Bij droge mest geeft dit weinig problemen. Voor de opslag van drijfmest is het nodig om b.v. opslagsilo's te bouwen. In som mige ontvangstgebieden zijn op kon- trakt al enkele silo's geplaatst. Deze silo's zijn in principe demontabel en blijven eigendom van de mestleve- rancier. De afnemer stelt grond be schikbaar om de silo te plaatsen en verplicht zich om gedurende 5 jaar jaarlijks een hoeveelheid mest af te derweg naar de diverse beleidskolleges om deze vastgestelde kalamiteitenhef- fing niet te innen. Naheffing per ras We hadden met elkaar vastgesteld dat er met ingang van 1986 een belangrij ke verzwaring zou worden ingevoerd voor de rassen die het sterkst bijdra gen aan de overschotten. De heffing zou niet ingaan bij een gemiddelde overname van 1.500 kg per ha, maar bij 1.000 kg per ha. Bovendien zou deze heffing beginnen bij ƒ100,per ha en doorlopen naar ƒ300,per ha, afhankelijk van het overschot. Het re sultaat heeft men kunnen zien aan de opbrengst van ƒ6,5 miljoen. Als men de lijst van ruim 200 rassen overziet, kan men daar vele konklusies uit trek ken. Vaststaat dat er een aantal ras sen zijn die geen "navordering" krijgen; een ander aantal een "navor dering" variërend van ƒ100,tot ƒ300,per ha. Bovendien zijn er nogal een aantal rassen die meer dan 10 ton per ha hebben ingeleverd, en kele zelfs meer dan 20 ton per ha. Het meest verrassend is eigenlijk het ras nemen die overeenkomt met mini maal 90% van de silo-inhoud. Wil de afnemer na 5 jaar de overeen komst beëindigen dan moet hij dit uiterlijk 6 maanden vóór het ver strijken van de kontraktperiode per aangetekende brief iflelden bij de mestleverancier. Deze zorgt dan voor het verwijderen van de silo. Mestprijs c.q. rendabiliteit In sommige kontrakten worden prij zen overeengekomen van ƒ5,per m' varkensdrijfmest en ƒ12,per m3 kippedrijfmest (ekskl. b.t.w. over het totale transporttarief)- Af hankelijk van het tijdstip van leve ring (dat door de leverancier wordt bepaald) geldt een prijskorting van ƒ1,tot maks. ƒ2,50 per m3. De mest wordt voor deze prijzen in de silo geleverd. De afnemer zal de mest zelf moeten (laten) verspreiden. Dit komt afhankelijk van de afstand tot de percelen en de hoeveelheid mest toch al gauw op ƒ3,a ƒ4, per m3. De volgende berekeningen laten zien wat de prijs van de mest wordt inkl. B.T.W. en gespreid op het land. Hierbij is uitgegaan van een korting van ƒ2,per m3. Bintje dat met een gemiddeld over schot van 1.832 kg per ha uit de bus komt en daarmee valt in de katego- rie van ƒ200,per ha navordering. Het gehele verkoopseizoen een rede lijk tot soms zelfs goede markt voor Bintje pootgoed en uiteindelijk toch nog een overschot van totaal 13.500 ton. Er wordt vaak in de praktijk om een vergelijking gevraagd tussen licen tierassen en vrije rassen. Gemiddeld hebben de licentierassen 3.367 kg per ha ingeleverd en de vrije rassen 3.514 kg per ha. Opvallend is ook de grote bijdrage in het aanbod van een aan tal fabrieksrassen. Bij het Landbouw schap en het Bedrijfsschap moeten de cijfers van de overschotten nog nader worden bestudeerd voor mogelijke gevolgtrekkingen voor het nieuwe sei zoen 1988. De Europese boerenorganisaties COPA en COGECA herhalen hun eis van 22 november 1982 om een EG-aardappelmarktordening in te stellen. Zij herhalen tevens hun be reidheid met de EG-instanties te overleggen over een prijsstabilisa- tiestelsel, dat in geen geval zal mo gen bijdragen aan de vorming van overschotten. Aanleiding tot een en ander is de marktcrisis voor de vroe ge aardappelen. De huidige crisis vindt zijn oor sprong in de onevenwichtige markt, dit als gevolg van het aanbod dat zich thans in een korte periode voor doet onder invloed van de vertraag de groei in het voorjaar. Als gevolg van het ontbreken van E.G.-marktmaatregelen is het niet mogelijk gebleken de prijsdaling te gen te gaan. Vanaf begin juli 1987 waren de producentenprijzen in Ita lië en Frankrijk zeer laag, namelijk 40% lager dan de prijzen in normale jaren. De situatie is ook nijpend in Duits- Aardappel bestand tegen Coloradokever Een groep Amerikaanse geleerden heeft een aardappelplant gekweekt die een stof bevat die insekten, waaron der de gevreesde Coloradokever, af weert. Het onderzoek, dat twee jaar heeft geduurd, is verricht in opdracht van het Amerikaanse ministerie van mestvarkensdrijfmest aankoopprijs ekskl. b.t.w. ƒ5, korting ƒ2, ƒ3- b.t.w. 1 prijs inkl. b.t.w. kosten van ver spreiden ƒ3,50 diversen: zoals mixen, grond en renteverlies, verze kering Totale kosten gespreid op het land Tenslotte Naast de tegenvaller van een extra heffing per ras, die zeer binnenkort uitgaat, staat een meevaller voor ie dereen dat er hoogstwaarschijnlijk geen kalamiteitenheffing over oogst 1986 behoeft te worden opgelegd. In september beginnen weer diskussies over garantieregeling 1988! We zul len de landbouworganisaties er weer nauw bij betrekken. Gaan we door met het bodemprijssysteem? In gewij zigde vorm? Een totale heffing van ƒ1.000,per ha is niet mis. Maar te rugvallen op de voermarkt die dit jaar zelfs tot nul gulden is gedaald, is ook niet aantrekkelijk! A. Vermeer land en het Verenigd Koninkrijk, alsook in andere produktiegebieden. In een aantal van deze gebieden is 25% van de gewassen nog niet ge oogst en het gevaar bestaat dat voor dit deel van de produktie geen afzet kan worden gevonden, dan wel de markt voor late aardappelen ernstig zal worden verstoord. E.G.-invoerconcessies ten behoeve van derde landen hebben de over schotsituatie dit jaar nog verergerd. De voorzitter van de ZLM, de heer H.C. van der Maas, is erg ongeluk kig met deze ontwikkeling. Een eventuele marktordening voor (vroe ge) consumptieaardappelen zou on ze concurrentiepositie ernstig in ge vaar brengen vanwege de mogelijk heid van concurrentie vervalsing in andere lidstaten. "Alvorens je over marktordening spreekt is het boven dien van het grootste belang dat er een uniforme kwaliteitsregeling in het leven wordt geroepen. Er dient geen Europese bodemprijs tot stand te komen", aldus de heer v.d. Maas. landbouw. De Coloradokever, "de meest ver woestende plaag van de Amerikaan se aardappelvelden" strijkt nu op de planten neer, neemt een hapje van het blad en vliegt weer door, omdat hij wordt afgeschrikt door de ingebrachte stof leptine. De planten worden nau welijks beschadigd. (uit Binnenhof) kippedrijfmest ƒ12- A~ ƒ10- ƒ4- ƒ11, ƒ3,50 A ƒ4,50 ƒ4,50 ƒ8,50 ƒ15,50 Vergelijken we deze kosten met de mesttarieven van b.v. de Brabantse Mestbank bij levering gestrooid op het land (voor varkensdrijfmest ƒ9,— en voor kippedrijfmest ƒ15,per m3) dan blijkt hieruit geen direkt financieel voordeel voor de afnemer. Beide prijzen liggen bo vendien maar weinig onder de bruto bemestingswaarde waardoor er geen sterke stimulansen van uitgaan om op grote schaal mest af te nemen. Afgezien van het financiële aspekt heeft een opslagsilo ook voor de af nemer enkele voordelen, n.L: a. de mest is beschikbaar om uit te rijden op het meest geschikte tijdstip; b. door het mengen in de silo ver krijgt men een homogeen produkt. Deze beide aspekten bevorderen een optimaal landbouwkundig gebruik van de mest. J. Kodde en ing. W.L. van de Ree, CAT Goes Opslag van mest in het ontvangstgebied in silo's maakt het mogelijk trans port en uitrijden te ontkoppelen De afzet van mest uit de zgn. overschotgebieden naar de gebieden met opnamemogelijkheden kan gestimuleerd worden door goede af spraken tussen mestproducenten en -gebruikers. In het kader van vaste afspraken is het bovendien beter mogelijk om garanties in te bouwen over de levering, de kwaliteit van de mest, e.d. In de mestwetgeving zijn bepalingen opgenomen om het sluiten van schriftelijke mestafzetovereenkomsten te stimuleren. Een mestafzetovereenkomst is een kontrakt tussen een producent (veehouder) en een gebruiker van dierlijke mest, waarbij de produ cent zich verplicht mest te leveren aan de gebruiker. De gebruiker zal in de praktijk vaak een akkerbouwer of een tuinder zijn. 10 Vrijdag 17 juli 1987

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 10