nieuws uit brussel Nederland heeft flink ingeleverd op landbouwakkoord in Brussel EG-kommissie voor milieuhygiëne wil stikstofgift beperken Hoofdbestuur ZLM pleit opnieuw voor rekening-courant-systeem bij bietenteelt Veel Duitse bedrijven hebben opvolgingsproblemen (R. Winkel, Brussel) Met een zucht van verlichting verlieten de EG-ministers van Land bouw woensdagmorgen vroeg het statige Egmontpaleis in Brussel, een vrijwel definitief landbouwakkoord in de binnenzak gestoken. Na maanden vruchteloos onderhandelen bracht een Frans-Duits onder onsje tijdens de Europese Top de zaak plotseling in beweging. Er wa ren nog enige schijnbewegingen nodig om de "margarine-taks" op de lange baan te schuiven. Dinsdag, vlak voor middernacht, konden de ministers van Landbouw bijeenkomen om een akkoord uit te werken. Zes uur later was het eindelijk zover. Waarschijnlijk vanaf maandag gaan de nieuwe prijzen in. De Begrotingsraad, die donderdag in Brus sel bijeen komt, moet de prijsverordeningen in hun definitieve juridi sche vorm formeel goedkeuren. Een zichtbaar opgeluchte minister Braks kon niet verhullen dat Neder land in de laatste fase flink heeft moeten inleveren. Van de beoogde bezuinigingen op het Europese land bouwbudget komt dit jaar niet veel terecht. En het Frans-Duitse ak koord, waarmee de anderen uiteinde lijk maar hadden in te stemmen, scheept de Gemeenschap weer voor jaren op met een kostbaar en onover zichtelijk mcb-stelsel. "De Duitsers hebben teveel hun zin gekregen. Dat is een politieke realiteit van de Top, die we moeten erkennen", aldus de Nederlandse bewindsman. Alleen bij de afbraak van de be staande positieve mcb's zag Braks een lichtpuntje voor de Nederlandse agrarische sector. Zowel Nederland als Duitsland raakt met ingang van maandag anderhalf procent mcb kwijt. Maar waar in de Bondsrepu bliek een half procent verdwijnt door uitbreiding van de franchise past Nederland een rechtstreekse af braak toe. Dat scheelt een half pro cent franchise en dat verschaft Nederland in de handel met derde landen een betere concurrentieposi tie, aldus Braks. Maar over de rest van het mcb- akkoord was hij veel minder te spre ken. Aan het begin van het verkoop seizoen 1988/'89 gaat er opnieuw 1 procent-punt mcb af, maar dan via een daling van de prijzen in D-mark en gulden. Duitsland mag die ont manteling compenseren met natio nale steun, gelijk aan de 2 procent btw-korting die eind 1988 zou weg vallen. Op die manier is Kiechle er in geslaagd de verlaging van de btw- korting van 5 naar 3 procent onge daan te maken. De enige voorwaarde is dat de steun niet produkt- gebonden mag zijn. Tegenover de ontmanteling van de positieve mcb's staat een hele reeks mcb-verminderingen aan de negatie ve kant. Daarmee kunnen de prijzen in de zwakke muntlanden wat wor den opgekrikt. Na toekomstige herschikkingen bin nen het EMS zullen er helemaal geen positieve mcb's meer worden in gesteld. Landen waarvan de munt minder waard wordt krijgen twee soorten negatieve mcb's, kunstmati ge en natuurlijke. De kunstmatige hebben te maken met de revaluatie van de sterke muntsoorten. De na tuurlijke weerspiegelen de devaluatie van de eigen munt. Van de kunstma tige verdwijnt een kwart automatisch bij het begin van het seizoen dat volgt op de herschikking. De rest in twee gelijke etappes in de twee daar op volgende jaren. Maar Kiechle heeft bedongen dat dit nooit mag lei den tot een prijsdaling voor Duitse boeren. Van de natuurlijke mcb's verdwijnt meteen 30 procent. De rest wordt weer in tweeën verdeeld en afgebro ken in de twee daarop volgende prijs- Vrijdag 3 juli 1987 ten is zeer uitgebreid aan de orde ge weest. Volgens de Britse premier Margaret Thatcher hebben de rege ringsleiders tot vier keer toe dezelfde argumenten uitgewisseld. Aan het eind bleek telkens dat de posities niet waren veranderd. Engeland, West Duitsland en Nederland, samen "een blokkerende minderheid" in de Raad, waren niet bereid over hun lands politieke bezwaren heen te stappen. In de Nederlandse opstelling viel overigens wel enige beweging te bespeuren. Premier Lubbers toonde zich gecharmeerd van een Italiaans voorstel om de heffing in ieder geval als een stok achter de deur te houden voor het geval dat het Amerikaanse congres tot verregaande protectio nistische maatregelen zou besluiten. Maar vooral Frankrijk bleef tot op het laatste moment aan de heffing vasthouden. Uiteindelijk bleef de zaak min of meer open. Het werd aan de Europe se Commissie overgelaten om in de Landbouwraad met een nieuw voor stel te komen. Dat komt er op neer dat de heffing wordt doorgeschoven naar de volgende Europese Top, in Kopenhagen, in afwachting van een nadere studie en overleg met de voor naamste handelspartners van de EG. Daarmee ging de Raad akkoord. Tijdens de Top is de hervorming van het Europese landbouwbeleid ook in een breder verband aan de orde ge weest, namelijk in het kader van de voorstellen van de Europese Com missie om de financiële basis van de EG te herzien. Elf van de twaalf leiders konden zich vinden in de conclusie dat "er een betere afstemming van het aanbod op de vraag moet komen via maatre gelen waardoor de markt een grotere rol kan spelen". Als dat gevolgen heeft voor de inkomens van de boe ren kan een directe en niet produktie- gebonden inkomenssteun worden gegeven, maar elke dreigende ten dens tot hernationalisering moet worden voorkomen, aldus de ver klaring. Maar volgens premier Thatcher gin gen deze conclusies niet ver genoeg. Zij weigerde maandag en dinsdag in te stemmen met wat voor verklaring of toezegging dan ook, voordat zij de zekerheid heeft dat de stijging van de landbouwuitgaven daadwerkelijk tot stilstand wordt gebracht. Volgens de Britten dient dat te gebeuren via bindende "stabilisatie mechanismen". In elke landbouw sector waar de kosten uit de hand dreigen te lopen zou via deze stabili satoren automatisch moeten worden ingegrepen. De gang van zaken rond de prijs voorstellen voor 1987/'88 lijkt That cher in ieder geval gelijk te geven. Toen Andriessen in maart van dit jaar zijn prijspakket op tafel legde was er sprake van een besparing van 1,1 miljard ecu op de landbouwuit gaven. Volgens voorlopige bereke ningen van Commissie-ambtenaren is daar nu nog maar 100 tot 200 mil joen ecu van over. Voor Braks aanlei ding om te voorspellen dat de Landbouwraad volgend jaar met precies dezelfde problemen krijgt te maken. "Op deze manier blijft de landbouw een te zware last op de EG-begroting". jaren. Braks toonde zich woensdag weinig gelukkig met deze oplossing. "Er zit in de automatische afbraak een zekere erkenning van het kosten voordeel in de sterke-munt-landen, maar veel te weinig. We zullen daar zeker op terugkomen". Er is af gesproken dat het nieuwe mcb-stelsel vóór 1 juli 1988 opnieuw wordt beke ken in een gezamenlijk rapport van de ministers van Landbouw en Fi nanciën. Voor het overige wijkt het prijspak ket niet veel af van de compromis dat twee weken terug in Luxemburg werd bereikt. De interventie van graan blijft beperkt tot de maanden okto ber tot en met mei en treedt pas in werking als de marktprijs onder de (op zichzelf ongewijzigde) interven tieprijs komt. Alleen de aankoop prijs iets gewijzigd: 94 in plaats van 93 procent van de interventieprijs. Het maximum vochtigheidsgehalte kan in uitzonderlijke gevallen op 15,5 procent worden gebracht. Voor rijst, koolzaad en zonnebloem zaad gaat eenzelfde interventieregi me als voor granen gelden, dat wil zeggen aankoop tegen 94 procent van de interventieprijs. Omdat de vetbelasting voorlopig buiten het pakket blijft gaan de prijsverlagingen voor koolzaad en sojabonen minder ver: 3 in plaats van 6 procent. Zonnebloemzaad gaat zelfs van 3 procent naar 0. De oplo pende boete-begrenzing (strafkorting bij overschrijden produktiedrempel) blijft gehandhaafd, maar er zijn hierover nog wel problemen met de zuidelijke lidstaten. Voorlopig heb ben zij alleen met een "butoir" van 10 procent in '87/'88 willen in stemmen. De prijs van suiker blijft gelijk, maar de opslagkosten worden op 0,49 ecu per 100 kg gebracht. Ook melk en rundvlees veranderen niet. In de zui velsector worden wel enkele wijzigin gen mogelijk. Boter vervaardigt volgens het Nizo-procedé wordt tot de interventie toegelaten. Verder wordt de mogelijkheid geopend melkquotate leasen. Braks zal hier over contact opnemen met het Land bouwschap, zo zei hij woensdag. Het probleem is dat er minder ruimte overblijft voor de nationale verdeling als producenten onderling tijdelijk quota kunnen overdragen. De Ne derlandse minister toonde zich inge nomen met de in het akkoord opgenomen toezegging van de Euro pese Commissie om de verhogings factor voor het vetgehalte in de melk opnieuw te bezien. De Europese Top moest er dus aan te pas komen om de ministers van Landbouw over de streep te trekken. Politieke zwaargewichten hebben zich maandag en dinsdag in Brussel zeer langdurig in de taaie landbouwdos siers moeten verdiepen. Vooral de heffing op plantaardige oliën en vet- De milieukomitiissie van de EG heeft een wetsontwerp opgesteld waarin wordt voorgesteld de stikstofgiften op zowel gras- als akker land ingrijpend te beperken. De ministeries van de EG-lidstaten bui gen zich nu over dit stuk. Als die een oordeel hebben gevormd kan de kommissie het als officieel dokument naar buiten brengen. Het is nog onduidelijk wat precies de status van het stuk is en welke mi nisteries er hun oordeel over mogen geven. Volgens Wim de Boo van het Nederlands Meststoffen Instituut is het van groot belang dat de ministe ries van Landbouw er zich over gaan buigen, doch uit het stuk blijkt niet of dat ook het geval zal zijn. Ir. J. Gerritsen van het Landbouwschap meent dat zowel het ministerie van Landbouw als dat van VROM er hun oordeel over moeten geven. In het stuk wordt een vrij uitgebrei de schets gegeven van het probleem van nitraten in het grondwater. Hieruit wordt, zonder er overigens landbouwkundige argumenten voor aan te dragen, gekonkludeerd dat de stikstofgift per ha beperkt moet worden. Het is niet duidelijk of het voorstel alleen voor zandgronden zou moeten gelden, het zou even goed zo te interpreteren zijn dat ook kleigronden onder het voorstel val len, aldus De Boo, dit ondanks de minimale uitspoeling van stikstof uit kleigronden. Ook Gerritsen acht het bezwaarlijk dat in het voorstel geen rekening is gehouden met grond- Het hoofdbestuur van de ZLM be treurt het zeer dat er weinig bereid heid blijkt te zijn om in het kader van het suikerbeleid de pijn van de quotakorting te verlichten door een mogelijkheid te creëeren om wat te kunnen schuiven met het toegewezen quotum. Dit zgn. "rekening- courantsysteem" zou, zo bracht de voorzitter van de akkerbouwcom missie, de heer J. Geluk maandag op de hoofdbestuursvergadering in Etten-Leur naar voren, door de telers erg op prijs worden gesteld. Het argument waarmee de suikerin dustrie dit systeem afwijst - de rege ling zou onuitvoerbaar zijn - werd zwak genoemd, zeker in een tijd waarin de computer erg veel werk snel uit kan voeren. Geluk: "We vin den het jammer dat de industrie zo weinig begrip voor de telers heeft". De heer Geluk gaf voorts, nu er zo'n grote voorraad C-suiker is, ter overdenking of het niet mogelijk is op papier C- suiker of -bieten van de industrie te kopen en het jaar daarop terug te le veren als A en B-suiker (bieten) en dan die gekochte hoeveelheden dat jaar niet te verbouwen. De ruimte die daarmee ontstaat aan A en B zou te gebruiken zijn als een soort braak- premie?! Ten slotte werd besloten dat de ak kerbouwcommissie een advies op zal stellen m.b.t. de keuze bij de bieten teelt tussen een quotumkorting of een verhoging van de heffingen op A- en B-suiker. soort, teeltplan, de aanwezigheid van ondoordringbare lagen, etc. Het voorstel heeft met name betrekking op de zg. gevoelige zones, waaron der we volgens Gerritsen in hoofd zaak de drinkwatergebieden moeten verstaan. Opbrengstredukties Volgens De Boo heeft het voorstel zoals het er nu ligt voor Nederland grote konsekwenties. Ook Gerritsen denkt dat doorvoering van dit voor stel zelfs tot opbrengstredukties moet leiden, 'als je ziet hoeveel lager de voorstellen liggen dan de huidige bemestingsadviezen'. De volgende bemestingsnormen worden o.a. voorgesteld: een voorstel voor een maksimale veebezetting luidt, als de mest in een bedreigd gebied wordt uitgereden. Maar de nationale des kundigen moeten eerst nog over het voorstel oordelen, zodat het nog voorbarig is er al gevolgtrekkingen aan te verbinden. Omdat van dit voorstel in het kader van het vierde Milieu-aktieprogramma een priori teit is gemaakt zou het echter wel een snelle afhandeling kunnen krijgen. De heer Gerritsen wijst er op dat er in ons land al werk wordt gemaakt van de bescherming van waterwinge bieden. Desondanks Juicht hij het wel toe als er op dit gebied interna tionale afspraken gemaakt zouden worden. 'Maar als er geen rekening wordt gehouden met de specifiek na tionale omstandigheden schiet het .voorstel zijn doel voorbij'. Een kwart van alle Duitse land bouwbedrijven beschikt niet over een bedrijfsopvolger. Nog eens 25 procent is onzeker over de opvol gingssituatie. Over ongeveer tien jaar zal zo'n 40 procent van de be drijven een opvolger nodig hebben, per jaar komt dat neer op rond de 27.000 bedrijfsovernames. Dat blijkt uit een enquête onder 2000 Duitse boeren, uitgevoerd in op dracht van het Bondsministerie van Landbouw. Tot nu toe bestonden er geen be trouwbare gegevens over dit onder werp. Uit het onderzoek blijkt dat in het Noorden veel meer bedrijven in andere handen zullen overgaan dan in het Zuiden. In de Noordelijke deelstaten zijn veel meer bedrijfslei ders ouder dan 50 jaar dan in bij voorbeeld Beieren. Vooral in de ca tegorie bedrijven van 5 tot 10 hecta re zijn veel overnames te verwach ten. Slechts 28 procent van de be drijfsleiders in die categorie zijn ze ker van voortzetting. Bij de bedrij ven in nevenberoep, een aanzienlijke groep in Duitsland, is dat percentage 25 procent. Als resultaat van de enquête valt dus te verwachten dat het aantal bedrij ven in Duitsland in de komende tien jaar drastisch zal verminderen. Detlef Stachetzki, Agra-Europe Bonn

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 5