over geld en goed Braks tegen steun bij omschakelen produktie Exkursie naar de Flevopolder voor belangstel lenden uit W. Zeeuws-Vlaanderen Belastbaarheid van vakantiebonnen Herplanting geldt voor meeste houtopstanden Waar Wullem en Siene erg benieuwd naar waren was hoeveel eenheden je nu eigenlijk mag plaatsen. Na inge wonnen inlichtingen bleek althans in hun gemeente: - dat gedurende het gehele seizoen er 5 eenheden mochten zijn per bedrijf, - dat tevens één tent van 5 m2 toege staan was voor de kinderen, tot de eenheid behorende. - dat in de Pinksterweek er 10 eenhe den toegestaan zijn in verschillende gemeentes, - dat in overleg met de Vekabo en de gemeenten in Zeeland er gedurende 6 weken in het hoofdseizoen 10 een heden mogen worden geplaatst, 'Wat is nu eigenlijk een eenheid', zei Siene. 'Weet je dat niet, nee? Nou onder een kampeereenheid wordt o.a. verstaan: een bungalowtent, een karavan, een travelsleeper en een ge wone tent'. En als de kampeerwet in werking treedt 'Ja het is inderdaad de bedoeling dat die op 21 december 1987 in werking treedt. Er is overleg gaande om het geen er is in ieder geval te handha ven. Siene hoopt van ganser harte en zij twijfelt daar niet aan, dat de be slissing 10 eenheden per bedrijf zal worden. 'De investeringen voor 5 kampeereenheden zijn voldoende voor 10', had de kennis gezegd. En het blijkt dat de vraag naar kampe ren bij de boer steeds groter wordt zowel van Nederlanders, die steeds meer hun vakantie in eigen land gaan doorbrengen, als van buiten landers. En dat is toch nationaal ekonomisch gezien ook een goede zaak. Hoe hoog zijn de investeringen? Deze varieerden bij navraag veel en liepen uiteen van ƒ5.000,tot ƒ30.000,per bedrijf eksklusief ei gen arbeid en grond. De investering is natuurlijk zeer afhankelijk van wat boer en boerin zelf kunnen en hoe handig ze zijn. 'Nou', zei Wul lem, 'Siene is machtig handig en on der haar leiding kan ik ook wel wat, dus wij komen wel klaar voor ƒ15.000 a ƒ20.000 totaal'. Wastafels, geisers en sanitair, aan- sluitkasten voor stroom, een grasmaaier, een schommel, een wip, een klimrek, een ping-pong tafel, vuilnisemmers zullen we moeten ko pen, maar we moeten ook denken aan een goede grasmat, een goede beplanting, een goede drainage, een parkeergelegenheid voor auto's. Wat voor inkomen is er te behalen? Dit hangt in hoge mate af van de be zetting gedurende het seizoen maar nog belangrijker is waar je bedrijf ligt ten opzichte van de kust, de dui nen, het strand, het water of de bos sen. De opbrengst per vaste stand plaats, dus de eerste 5, varieert van ƒ1.000 tot ƒ1.700. Voor de overige plaatsen in het hoogseizoen variëren de prijzen van ƒ17,50 tot ƒ25,— per eenheid per dag. Dus ook weer bij volle bezetting, maar dat komt voor al ver van de kust niet veel voor. Kan dit per eenheid nog eens ƒ700 tot ƒ1000 opbrengen. De bruto- opbrengst varieert dus van ƒ8.000 tot ƒ13.000 per kampeergelegenheid, had Siene berekend. 'Oh eens even', zei Wullem, 'er gaan nog kosten af'. gas, water, elektrisch varieert van ƒ600 tot ƒ850 toiletpapier, schoonmaakmiddelen en vuilniszakken ƒ150 tot ƒ200 Gemeentelijke reinigingsrechten o.a. ophalen afvalkontainer ƒ150 tot ƒ400 advertenties, kontributie Vekabo, VVV, leges e.d. ƒ100 tot ƒ250 onderhoud gebouwen en terreinen (materiaal) ƒ300 tot ƒ400 verontreinigingsheffing (Wa terschap) ƒ200 tot ƒ500 Dé rente van het gemiddeld geïn vesteerd kapitaal is bij de huidige rentestandaard toch ook gauw ƒ600 tot ƒ600 en er moet ook afgeschreven worden stel dit op ƒ1000 tot ƒ1000 dan zijn de totale kosten ƒ1.500 ƒ2.600 ƒ3.100 ƒ4.200 Goed, dan betekent het als ekstra ar beidsinkomen zoiets van tussen de ƒ5.000 en de ƒ9.000 per jaar. Het zal zo als ook op de land- en tuinbouw bedrijven wel erg verschillend zijn, dat arbeidsinkomen. 'Maar er zijn ook nog aktiviteiten dat heb je ge hoord, die nauw met de kampeerge legenheid verbonden zijn'. 'Bedoel je een goed huurkontrakt, nee, dat is vanzelfsprekend', zei Siene, 'maar die bijkomstigheden moet ieder voor zich zelf maar bekijken. Konklusie van een buitenstaander Het kamperen bij de boer vraagt weinig grond. Veel van de werkzaamheden doet de vrouw of partner. Er is in bepaalde gebieden veel vraag naar het kampe ren bij de boer. Als je het doet doe het dan goed. De hoogte van de in vesteringen hangt af van de aanwezi ge situatie ten aanzien van erf en ge bouwen en de handigheid van boer en boerin. Het kamperen bij de boer kan voor een aantal bedrijven een niet onaan zienlijke aanvulling van het arbeids inkomen geven. Buitenstaander hoopt en vertrouwt dat de nieuwe kampeerwet rekening zal houden met de praktijk namelijk de tevreden kampeerder en de boer en boerin die het in veel gevallen moet doen terwille van bedrijf en gezin. J. Markusse De wettelijke voorschriften met betrekking tot vakantie(toeslag)- bonnen bepalen dat de waarde van deze regelmatig bij de beta ling van het loon verstrekte bon nen wordt gesteld op 60% van de nominale waarde daarvan. past. Het voordeel bij het gebruik van vakantiebonnen is dat over niet meer dan 60% van de nominale waarde van de bon belasting en pre mie verschuldigd is. Voorwaarde bij het gebruik is verder dat de bonnen regelmatig bij de betaling van het loon moeten worden verstrekt. En met name deze bepaling wordt in de praktijk veelal overtreden. Overi gens meestal op goede gronden. Los se bonnen dreigen n.l. nog wel eens zoek te raken. Doch het voorschrift is niet voor uitleg vatbaar. Dat bleek ons bij een kontrole door het A.S.F. Deze dienst konstateerde dat de bon nen niet regelmatig werden verstrekt en zij ging daarom over achterlig gende jaren tot naheffing van pre mie over. De naheffing betrof dan het verschil in vakantiebonwaarde tussen 100% en 60%. Wanneer het om meerdere werknemers gaat dan kunnen de naheffingsnota's over meerdere jaren behoorlijk oplopen. Dat zoiets bij de werkgever als on aangenaam wordt ervaren zal duide lijk zijn. Temeer daar het onregelmatig ver strekken van vakantiebonnen bij ve len in de loop der jaren een gewoon te is geworden. Het aanhalen van de geldende regel door het A.S.F. kwam dan ook ge heel onaangekondigd. In een mon deling overleg met een vertegen woordiger van het A.S.F. is door ons verzocht het verleden te laten Het ontstaan van deze bepaling is een gevolg van de op de werkgever rustende verplichting (art. 1638 hh, B.W.) gedurende de vakantie van de werknemer het loon door te betalen. Omdat het bij kortdurende dienst verbanden moeilijk is aan te geven welke werkgever welke dagen moet doorbetalen, is het systeem van va kantiebonnen ontstaan. Elke werk gever verstrekt aan zijn daarvoor in aanmerking komend personeel over de gewerkte periode de benodigde vakantiebonnen. De werknemer kan deze bonnen later verzilveren en heeft daarmee de vergoeding van loonderving gedurende de vakantie periode. Het systeem van vakantiebonnen komt in hoofdzaak voor in de bouw nijverheid en bij agrarische-, schilders- en loodgietersbedrijven. De mogelijkheid voor het gebruik van vakantiebonnen is afhankelijk van een publiekrechtelijke regeling of een kollektieve arbeidsovereen komst. Dit betekent dat anderszins dit systeem niet mag worden toege- opgenomen. De drie centrale landbouworganisa ties in West Zeeuws Vlaanderen heb ben het plan opgevat een exkursie te organiseren naar de Flevopolder op donderdag 18 juni a.s. Er zullen 2 ak kerbouwbedrijven worden bezocht van Zeeuwen die reeds enige jaren in de polder verblijven namelijk P. van Liere, afkomstig uit Walcheren en B. de Bruyckere afkomstig uit Oost- Zeeuws Vlaanderen. Door een oud-medewerker van de di- rektie van de IJsselmeerpolders zal een uiteenzetting worden gegeven over het wonen, werken en leven in de polder. Hij zal ons tevens op een rondrit door de polder vergezellen. Vanzelfsprekend worden ook de da mes verwacht op de exkursie. De kosten van de lunch en het diner zullen de deelnemers(sters) zelf dienen te betalen. De buskosten zijn voor re kening van de 3 C.L.O. Het is een unieke gelegenheid om met de Land bouw en de mensen in dat gebied ken nis te maken. Verschillende deelnemers(sters) aan de ruilverkavelingskursus hebben zich reeds aangemeld. Wellicht zijn er nog kansen uit de ruilverkavelingsgebie- den in voorbereiding om een bedrijf in de polder te verkrijgen. Uw opgave wordt ingewacht voor za terdag 6 juni bij de sekretarissen van de kring. Voor de ZLM: dhr. J.I. Ris- seeuw, Hoofdplaatseweg 6, Breskens, 01172-1465; Voor de NCB: dhr. A. v.d. Hemel, Minnepoortstraat 3, IJ- zendijke, 01176-1529; Voor de CBTB: dhr. J. Cappon, Provinciale- weg 2, Zuidzande, 01171-1380. Het programma en de kosten en de vertrektijden zullen u dan zo spoedig mogelijk worden toegestuurd. "In het algemeen geldt, dat, indien op een houtopstand de Boswet van toe passing is en er een melding van een voorgenomen velling aan de direkteur van het Staatsbosbeheer is voorge schreven, er ingevolge die wet een her plantplicht bestaat. Daarnaast is het mogelijk, dat er een kapvergunning is vereist ingevolge de provinciale be plantingsverordening danwel een ge meentelijke kapverordening. Voor zover Gedeputeerde Staten het bevoegde gezag zijn wordt in het me rendeel van de gevallen waarin een kapvergunning wordt verleend, tevens een herplantplicht opgelegd". Dit antwoordden G.S. van Zeeland op de door een lid van de Kommissie Ruim telijke Ordeling gestelde vraag naar de verhouding kappen/herbeplanten! Overigens dient in de relatie tussen kappen en herbeplanten wel in de be schouwingen te worden betrokken dat er beplantingen zijn waarop de Bos wet niet van toepassing is. Voor het instandhouden van die beplantingen mogen provincie en gemeenten geen regels stellen op grond van die wet. Dit geldt bijvoorbeeld voor wegbe- plantingen en éénrijige beplantingen op of langs landbouwgronden, beide voor zover bestaande uit populieren of wilgen, tenzij deze zijn geknot. Dergelijke houtopstanden kunnen derhalve worden gekapt zonder dat er sprake is van een wettelijke herplant plicht, terwijl evenmin een kapver gunning nodig is, waarin een herbeplanting als voorschrift kan worden opgenomen. Uiteraard is het wel mogelijk dat in die gevallen op vrijwillige basis tot herbeplanting wordt overgegaan. rusten en de regel eerst op een later tijdstip volledig toe te passen nadat de werkgevers nog eens zijn gewezen op het voorschrift van het regelma tig verstrekken der bonnen. Het is daarom verheugend dat dit goede overleg met het A.S.F. positief re sultaat heeft opgeleverd. .Door het bestuur van het A.S.F. is ons bericht dat de naheffingsaanslagen voorzo ver betrekking hebbend op vakantie bonnen zullen worden ingetrokken. Vanaf 1 januari 1987 zal echter wel gelet worden op het regelmatig ver strekken van vakantiebonnen. Indien u als werkgever deze bepaling niet in acht neemt moet u ermee re kenen dat u de waarde van vakantie bonnen van 100% in de loonadmi nistratie moet opnemen. En dat kost ekstra premie en belasting. Het lijkt mij daarom goedkoper toch maar regelmatig de vakantiebonnen aan uw personeel te verstrekken. In het overleg met het A.S.F. was mijner zijds de toezegging gedaan in deze rubriek aandacht te besteden aan de onderhavige kwestie en u te waar schuwen zich te houden aan de voor schriften. Naar ik aanneem heb ik hieraan genoegzaam voldaan. Terloops zij nog gemeld dat als de voorstellen van de kommissie Oort (over belastingvereenvoudiging) doorgaan dat daarna de waarde van vakantiebonnen voor 100% van de nominale waarde moeten worden Minister Braks van Landbouw en Visserij heeft de Eerste Kamer vrij dag meegedeeld dat hij tegen het verlenen van steun aan de landbouw is bij het omschakelen van produktie. Steun kan volgens de bewinds man verstorend werken op markten waar nu eenmaal een evenwicht tussen vraag en aanbod is. De minister wil de lijst van produkten waarvoor de Europese gemeenschap bij omschakeling steun wil ge ven zo kort mogelijk houden. B. Veerbeek Veranderde vertrektijd veerboot vanuit Vlissingen Met ingang van zondag 31 mei zullen de veerboten van de provinciale stoombootdiensten vanuit Vlissingen om tien minuten voor het hele uur vertrekken. Tot 31 mei is de vertrek tijd vijf minuten voor het hele uur. De verandering is nodig om de aanslui ting op de treinen en bussen beter te laten verlopen. Braks herhaalt in zijn schrijven aan de senaat zijn standpunt. Het on juist te vinden problemen van sekto ren met een overschot af te wentelen op andere sektoren. Daarom verzet ik mij in Brussel tegen het verlenen van omschakelingspremies van bij voorbeeld overschotprodukties in de akkerbouw naar andere zogenaamde vrije produkties'. Overigens verwacht Braks niet dat de EG-beperkingen zullen leiden tot een grootscheepse omschakeling op tuinbouwteelten. Boeren die willen overschakelen zullen volgens hem moeten voldoen aan hoge eisen. Zo wel wat betreft hun produktie- omstandigheden als hun vakkennis. Yanuit de met een superheffing ge plaagde zuivel verwacht hij niet veel omschakelaars. Melkveehouders die hun melkproduktie verkopen raken daarbij tevens hun grond kwijt en bovendien missen zij volgens Braks de nodige kennis en outillage. Bij het onttrekken van landbouwgrond aan de produktie komt het zwaartepunt, aldus de bewindsman, bij de granen te liggen. 'Het graanareaal moet op vrijwillige basis gedurende vijf jaar tenminste twintig procent worden verkleind'. Dat kan volgens hem binnen de door de EG vastgestelde regeling. Braak leggen van grond kan gepaard gaan met behoud of verbetering van de vruchtbaarheid De vertrektijden van de tussenliggen de boten blijven gelijk. Ook de dienstregeling voor het veer Kruiningen-Perkpolder blijft onge wijzigd. van de grond, meent de bewinds man. Gezien het verschil in winstge vendheid zal de aan de graanpro- duktie onttrokken grond naar zijn mening niet vanzelf worden bestemd voor bosbouw. Geen WIR premie meer voor vee Vee is met ingang van eind vorige week uitgesloten van WIR-premie. Dat heeft staatssekretaris Koning van Financiën bekendgemaakt. De maatregel is met vrijwel onmid dellijke ingang van kracht om te voorkomen dat boeren op de valreep tot investeringen overgaan. Vorig jaar gebeurde dat op grote schaal, nadat was aangekondigd dat de WIR voor verliesgevende bedrijven zou gaan verdwijnen. Koning laat weten dat er een wets voorstel komt dat het recht op WIR- premies voor genoemde bedrijfsmid delen blijvend moet beperken. Te vens zullen dan de WIR-toeslagen (voor kleinschaligheid, milieu en energie) voor deze groepen verval len. Minister Braks kondigde het schrappen van de premies al eerder aan. Hij meent dat niet is uit te leg gen dat Nederland aan de ene kant het houden van vee aanmoedigt en aan de andere kant de beperking van melkproduktie serieus neemt. Het ministerie van financiën ver wacht dat met de maatregel een besparing op de WIR-uitgaven met tussen de 50 en 100 miljoen gulden zal worden bereikt. Vrijdag 22 mei Ï987 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 3