over geld
en goed
Braks tegen steun bij
omschakelen produktie
Exkursie naar de Flevopolder voor belangstel
lenden uit W. Zeeuws-Vlaanderen
Belastbaarheid van vakantiebonnen
Herplanting geldt voor meeste houtopstanden
Waar Wullem en Siene erg benieuwd
naar waren was hoeveel eenheden je
nu eigenlijk mag plaatsen. Na inge
wonnen inlichtingen bleek althans in
hun gemeente:
- dat gedurende het gehele seizoen er
5 eenheden mochten zijn per bedrijf,
- dat tevens één tent van 5 m2 toege
staan was voor de kinderen, tot de
eenheid behorende.
- dat in de Pinksterweek er 10 eenhe
den toegestaan zijn in verschillende
gemeentes,
- dat in overleg met de Vekabo en de
gemeenten in Zeeland er gedurende
6 weken in het hoofdseizoen 10 een
heden mogen worden geplaatst,
'Wat is nu eigenlijk een eenheid', zei
Siene. 'Weet je dat niet, nee? Nou
onder een kampeereenheid wordt
o.a. verstaan: een bungalowtent, een
karavan, een travelsleeper en een ge
wone tent'.
En als de kampeerwet in werking
treedt
'Ja het is inderdaad de bedoeling dat
die op 21 december 1987 in werking
treedt. Er is overleg gaande om het
geen er is in ieder geval te handha
ven. Siene hoopt van ganser harte en
zij twijfelt daar niet aan, dat de be
slissing 10 eenheden per bedrijf zal
worden. 'De investeringen voor 5
kampeereenheden zijn voldoende
voor 10', had de kennis gezegd. En
het blijkt dat de vraag naar kampe
ren bij de boer steeds groter wordt
zowel van Nederlanders, die steeds
meer hun vakantie in eigen land
gaan doorbrengen, als van buiten
landers. En dat is toch nationaal
ekonomisch gezien ook een goede
zaak.
Hoe hoog zijn de investeringen?
Deze varieerden bij navraag veel en
liepen uiteen van ƒ5.000,tot
ƒ30.000,per bedrijf eksklusief ei
gen arbeid en grond. De investering
is natuurlijk zeer afhankelijk van
wat boer en boerin zelf kunnen en
hoe handig ze zijn. 'Nou', zei Wul
lem, 'Siene is machtig handig en on
der haar leiding kan ik ook wel wat,
dus wij komen wel klaar voor
ƒ15.000 a ƒ20.000 totaal'.
Wastafels, geisers en sanitair, aan-
sluitkasten voor stroom, een
grasmaaier, een schommel, een wip,
een klimrek, een ping-pong tafel,
vuilnisemmers zullen we moeten ko
pen, maar we moeten ook denken
aan een goede grasmat, een goede
beplanting, een goede drainage, een
parkeergelegenheid voor auto's.
Wat voor inkomen is er te behalen?
Dit hangt in hoge mate af van de be
zetting gedurende het seizoen maar
nog belangrijker is waar je bedrijf
ligt ten opzichte van de kust, de dui
nen, het strand, het water of de bos
sen. De opbrengst per vaste stand
plaats, dus de eerste 5, varieert van
ƒ1.000 tot ƒ1.700. Voor de overige
plaatsen in het hoogseizoen variëren
de prijzen van ƒ17,50 tot ƒ25,— per
eenheid per dag. Dus ook weer bij
volle bezetting, maar dat komt voor
al ver van de kust niet veel voor.
Kan dit per eenheid nog eens ƒ700
tot ƒ1000 opbrengen. De bruto-
opbrengst varieert dus van ƒ8.000
tot ƒ13.000 per kampeergelegenheid,
had Siene berekend.
'Oh eens even', zei Wullem, 'er gaan
nog kosten af'.
gas, water, elektrisch varieert van
ƒ600 tot ƒ850
toiletpapier, schoonmaakmiddelen
en vuilniszakken ƒ150 tot ƒ200
Gemeentelijke reinigingsrechten o.a.
ophalen afvalkontainer
ƒ150 tot ƒ400
advertenties, kontributie Vekabo,
VVV, leges e.d. ƒ100 tot ƒ250
onderhoud gebouwen en terreinen
(materiaal) ƒ300 tot ƒ400
verontreinigingsheffing (Wa
terschap) ƒ200 tot ƒ500
Dé rente van het gemiddeld geïn
vesteerd kapitaal is bij de huidige
rentestandaard toch ook gauw
ƒ600 tot ƒ600
en er moet ook afgeschreven worden
stel dit op
ƒ1000 tot ƒ1000
dan zijn de totale kosten
ƒ1.500 ƒ2.600
ƒ3.100 ƒ4.200
Goed, dan betekent het als ekstra ar
beidsinkomen zoiets van tussen de
ƒ5.000 en de ƒ9.000 per jaar. Het zal
zo als ook op de land- en tuinbouw
bedrijven wel erg verschillend zijn,
dat arbeidsinkomen. 'Maar er zijn
ook nog aktiviteiten dat heb je ge
hoord, die nauw met de kampeerge
legenheid verbonden zijn'. 'Bedoel
je een goed huurkontrakt, nee, dat is
vanzelfsprekend', zei Siene, 'maar
die bijkomstigheden moet ieder voor
zich zelf maar bekijken.
Konklusie van een buitenstaander
Het kamperen bij de boer vraagt
weinig grond.
Veel van de werkzaamheden doet de
vrouw of partner. Er is in bepaalde
gebieden veel vraag naar het kampe
ren bij de boer. Als je het doet doe
het dan goed. De hoogte van de in
vesteringen hangt af van de aanwezi
ge situatie ten aanzien van erf en ge
bouwen en de handigheid van boer
en boerin.
Het kamperen bij de boer kan voor
een aantal bedrijven een niet onaan
zienlijke aanvulling van het arbeids
inkomen geven.
Buitenstaander hoopt en vertrouwt
dat de nieuwe kampeerwet rekening
zal houden met de praktijk namelijk
de tevreden kampeerder en de boer
en boerin die het in veel gevallen
moet doen terwille van bedrijf en
gezin.
J. Markusse
De wettelijke voorschriften met
betrekking tot vakantie(toeslag)-
bonnen bepalen dat de waarde
van deze regelmatig bij de beta
ling van het loon verstrekte bon
nen wordt gesteld op 60% van de
nominale waarde daarvan.
past. Het voordeel bij het gebruik
van vakantiebonnen is dat over niet
meer dan 60% van de nominale
waarde van de bon belasting en pre
mie verschuldigd is. Voorwaarde bij
het gebruik is verder dat de bonnen
regelmatig bij de betaling van het
loon moeten worden verstrekt. En
met name deze bepaling wordt in de
praktijk veelal overtreden. Overi
gens meestal op goede gronden. Los
se bonnen dreigen n.l. nog wel eens
zoek te raken. Doch het voorschrift
is niet voor uitleg vatbaar. Dat bleek
ons bij een kontrole door het A.S.F.
Deze dienst konstateerde dat de bon
nen niet regelmatig werden verstrekt
en zij ging daarom over achterlig
gende jaren tot naheffing van pre
mie over. De naheffing betrof dan
het verschil in vakantiebonwaarde
tussen 100% en 60%. Wanneer het
om meerdere werknemers gaat dan
kunnen de naheffingsnota's over
meerdere jaren behoorlijk oplopen.
Dat zoiets bij de werkgever als on
aangenaam wordt ervaren zal duide
lijk zijn.
Temeer daar het onregelmatig ver
strekken van vakantiebonnen bij ve
len in de loop der jaren een gewoon
te is geworden.
Het aanhalen van de geldende regel
door het A.S.F. kwam dan ook ge
heel onaangekondigd. In een mon
deling overleg met een vertegen
woordiger van het A.S.F. is door
ons verzocht het verleden te laten
Het ontstaan van deze bepaling is
een gevolg van de op de werkgever
rustende verplichting (art. 1638 hh,
B.W.) gedurende de vakantie van de
werknemer het loon door te betalen.
Omdat het bij kortdurende dienst
verbanden moeilijk is aan te geven
welke werkgever welke dagen moet
doorbetalen, is het systeem van va
kantiebonnen ontstaan. Elke werk
gever verstrekt aan zijn daarvoor in
aanmerking komend personeel over
de gewerkte periode de benodigde
vakantiebonnen. De werknemer kan
deze bonnen later verzilveren en
heeft daarmee de vergoeding van
loonderving gedurende de vakantie
periode.
Het systeem van vakantiebonnen
komt in hoofdzaak voor in de bouw
nijverheid en bij agrarische-,
schilders- en loodgietersbedrijven.
De mogelijkheid voor het gebruik
van vakantiebonnen is afhankelijk
van een publiekrechtelijke regeling
of een kollektieve arbeidsovereen
komst. Dit betekent dat anderszins
dit systeem niet mag worden toege-
opgenomen.
De drie centrale landbouworganisa
ties in West Zeeuws Vlaanderen heb
ben het plan opgevat een exkursie te
organiseren naar de Flevopolder op
donderdag 18 juni a.s. Er zullen 2 ak
kerbouwbedrijven worden bezocht
van Zeeuwen die reeds enige jaren in
de polder verblijven namelijk P. van
Liere, afkomstig uit Walcheren en B.
de Bruyckere afkomstig uit Oost-
Zeeuws Vlaanderen.
Door een oud-medewerker van de di-
rektie van de IJsselmeerpolders zal
een uiteenzetting worden gegeven
over het wonen, werken en leven in
de polder. Hij zal ons tevens op een
rondrit door de polder vergezellen.
Vanzelfsprekend worden ook de da
mes verwacht op de exkursie.
De kosten van de lunch en het diner
zullen de deelnemers(sters) zelf dienen
te betalen. De buskosten zijn voor re
kening van de 3 C.L.O. Het is een
unieke gelegenheid om met de Land
bouw en de mensen in dat gebied ken
nis te maken.
Verschillende deelnemers(sters) aan
de ruilverkavelingskursus hebben zich
reeds aangemeld. Wellicht zijn er nog
kansen uit de ruilverkavelingsgebie-
den in voorbereiding om een bedrijf
in de polder te verkrijgen.
Uw opgave wordt ingewacht voor za
terdag 6 juni bij de sekretarissen van
de kring. Voor de ZLM: dhr. J.I. Ris-
seeuw, Hoofdplaatseweg 6, Breskens,
01172-1465; Voor de NCB: dhr. A.
v.d. Hemel, Minnepoortstraat 3, IJ-
zendijke, 01176-1529; Voor de
CBTB: dhr. J. Cappon, Provinciale-
weg 2, Zuidzande, 01171-1380.
Het programma en de kosten en de
vertrektijden zullen u dan zo spoedig
mogelijk worden toegestuurd.
"In het algemeen geldt, dat, indien op
een houtopstand de Boswet van toe
passing is en er een melding van een
voorgenomen velling aan de direkteur
van het Staatsbosbeheer is voorge
schreven, er ingevolge die wet een her
plantplicht bestaat. Daarnaast is het
mogelijk, dat er een kapvergunning
is vereist ingevolge de provinciale be
plantingsverordening danwel een ge
meentelijke kapverordening.
Voor zover Gedeputeerde Staten het
bevoegde gezag zijn wordt in het me
rendeel van de gevallen waarin een
kapvergunning wordt verleend, tevens
een herplantplicht opgelegd". Dit
antwoordden G.S. van Zeeland op de
door een lid van de Kommissie Ruim
telijke Ordeling gestelde vraag naar de
verhouding kappen/herbeplanten!
Overigens dient in de relatie tussen
kappen en herbeplanten wel in de be
schouwingen te worden betrokken dat
er beplantingen zijn waarop de Bos
wet niet van toepassing is. Voor het
instandhouden van die beplantingen
mogen provincie en gemeenten geen
regels stellen op grond van die wet.
Dit geldt bijvoorbeeld voor wegbe-
plantingen en éénrijige beplantingen
op of langs landbouwgronden, beide
voor zover bestaande uit populieren
of wilgen, tenzij deze zijn geknot.
Dergelijke houtopstanden kunnen
derhalve worden gekapt zonder dat er
sprake is van een wettelijke herplant
plicht, terwijl evenmin een kapver
gunning nodig is, waarin een
herbeplanting als voorschrift kan
worden opgenomen. Uiteraard is het
wel mogelijk dat in die gevallen op
vrijwillige basis tot herbeplanting
wordt overgegaan.
rusten en de regel eerst op een later
tijdstip volledig toe te passen nadat
de werkgevers nog eens zijn gewezen
op het voorschrift van het regelma
tig verstrekken der bonnen. Het is
daarom verheugend dat dit goede
overleg met het A.S.F. positief re
sultaat heeft opgeleverd. .Door het
bestuur van het A.S.F. is ons bericht
dat de naheffingsaanslagen voorzo
ver betrekking hebbend op vakantie
bonnen zullen worden ingetrokken.
Vanaf 1 januari 1987 zal echter wel
gelet worden op het regelmatig ver
strekken van vakantiebonnen.
Indien u als werkgever deze bepaling
niet in acht neemt moet u ermee re
kenen dat u de waarde van vakantie
bonnen van 100% in de loonadmi
nistratie moet opnemen. En dat kost
ekstra premie en belasting. Het lijkt
mij daarom goedkoper toch maar
regelmatig de vakantiebonnen aan
uw personeel te verstrekken. In het
overleg met het A.S.F. was mijner
zijds de toezegging gedaan in deze
rubriek aandacht te besteden aan de
onderhavige kwestie en u te waar
schuwen zich te houden aan de voor
schriften. Naar ik aanneem heb ik
hieraan genoegzaam voldaan.
Terloops zij nog gemeld dat als de
voorstellen van de kommissie Oort
(over belastingvereenvoudiging)
doorgaan dat daarna de waarde van
vakantiebonnen voor 100% van de
nominale waarde moeten worden
Minister Braks van Landbouw en Visserij heeft de Eerste Kamer vrij
dag meegedeeld dat hij tegen het verlenen van steun aan de landbouw
is bij het omschakelen van produktie. Steun kan volgens de bewinds
man verstorend werken op markten waar nu eenmaal een evenwicht
tussen vraag en aanbod is. De minister wil de lijst van produkten
waarvoor de Europese gemeenschap bij omschakeling steun wil ge
ven zo kort mogelijk houden.
B. Veerbeek
Veranderde vertrektijd
veerboot vanuit Vlissingen
Met ingang van zondag 31 mei zullen
de veerboten van de provinciale
stoombootdiensten vanuit Vlissingen
om tien minuten voor het hele uur
vertrekken. Tot 31 mei is de vertrek
tijd vijf minuten voor het hele uur. De
verandering is nodig om de aanslui
ting op de treinen en bussen beter te
laten verlopen.
Braks herhaalt in zijn schrijven aan
de senaat zijn standpunt. Het on
juist te vinden problemen van sekto
ren met een overschot af te wentelen
op andere sektoren. Daarom verzet
ik mij in Brussel tegen het verlenen
van omschakelingspremies van bij
voorbeeld overschotprodukties in de
akkerbouw naar andere zogenaamde
vrije produkties'.
Overigens verwacht Braks niet dat
de EG-beperkingen zullen leiden tot
een grootscheepse omschakeling op
tuinbouwteelten. Boeren die willen
overschakelen zullen volgens hem
moeten voldoen aan hoge eisen. Zo
wel wat betreft hun produktie-
omstandigheden als hun vakkennis.
Yanuit de met een superheffing ge
plaagde zuivel verwacht hij niet veel
omschakelaars. Melkveehouders die
hun melkproduktie verkopen raken
daarbij tevens hun grond kwijt en
bovendien missen zij volgens Braks
de nodige kennis en outillage. Bij het
onttrekken van landbouwgrond aan
de produktie komt het zwaartepunt,
aldus de bewindsman, bij de granen
te liggen. 'Het graanareaal moet op
vrijwillige basis gedurende vijf jaar
tenminste twintig procent worden
verkleind'. Dat kan volgens hem
binnen de door de EG vastgestelde
regeling. Braak leggen van grond
kan gepaard gaan met behoud of
verbetering van de vruchtbaarheid
De vertrektijden van de tussenliggen
de boten blijven gelijk. Ook de
dienstregeling voor het veer
Kruiningen-Perkpolder blijft onge
wijzigd.
van de grond, meent de bewinds
man. Gezien het verschil in winstge
vendheid zal de aan de graanpro-
duktie onttrokken grond naar zijn
mening niet vanzelf worden bestemd
voor bosbouw.
Geen WIR premie meer
voor vee
Vee is met ingang van eind vorige
week uitgesloten van WIR-premie.
Dat heeft staatssekretaris Koning
van Financiën bekendgemaakt.
De maatregel is met vrijwel onmid
dellijke ingang van kracht om te
voorkomen dat boeren op de valreep
tot investeringen overgaan. Vorig
jaar gebeurde dat op grote schaal,
nadat was aangekondigd dat de
WIR voor verliesgevende bedrijven
zou gaan verdwijnen.
Koning laat weten dat er een wets
voorstel komt dat het recht op WIR-
premies voor genoemde bedrijfsmid
delen blijvend moet beperken. Te
vens zullen dan de WIR-toeslagen
(voor kleinschaligheid, milieu en
energie) voor deze groepen verval
len. Minister Braks kondigde het
schrappen van de premies al eerder
aan. Hij meent dat niet is uit te leg
gen dat Nederland aan de ene kant
het houden van vee aanmoedigt en
aan de andere kant de beperking van
melkproduktie serieus neemt.
Het ministerie van financiën ver
wacht dat met de maatregel een
besparing op de WIR-uitgaven met
tussen de 50 en 100 miljoen gulden
zal worden bereikt.
Vrijdag 22 mei Ï987
3