Voeding een zorg voor iedereen? VOO It m: VltOIIW Kruiswoordpuzzel Agrarische studiereizen 1987 krubriek Een gezonde tiener is niet altijd een gezonde eter Rabarberfantasie onder redaktie van de Redaktiekommis- sie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant Redaktieadres: Mevr. P.J. de Rooy-Janse Postbus 42, 4424 ZG Wemetdinge Al jaren wordt er in ons land gepraat over het voortgezet onderwijs. Een vraag is o.a.: zijn de vakken die nu worden gedoceerd en de in vulling daarvan relevant? Het voorlichtingsbureau voor de voeding vraagt zich af of het thema "voeding" wel voldoende en zo goed mo gelijk aan de orde komt in het voortgezet onderwijs. De aandacht voor het thema voeding in het voortgezet onderwijs verschilt per onderwijstype en per vak dat op het rooster staat. Uit een onderzoek blijkt dat bij 46 procent van de scho len voor Mavo, Havo en VWO niets in het leerplan staat over voeding/ge- zondheidskunde. Voeding komt bij 28 procent van de scholen voor als on derdeel van biologie. Vooral in het Huishoud- en Nijverheidsonderwijs is er ruimte voor het vak voeding, dat als onderdeel van de vakken huis houdkunde, gezondheidskunde, en biologie wordt gegeven. Het blijft zo niet alleen bij de spijsvertering, dat bij biologie wordt behandeld, maar ook de gezondheidsaspekten van voeding (gezondheidskunde) komen aan de orde. Aan een vaardigheid als het leren ko ken van een lekkere en gezonde maal tijd wordt in de regel op de Mavo, Havo en VWO geen aandacht be steed. Het aantal leerlingen die kook les kunnen krijgen is op deze scholen zeer gering. In het huidige voortgezet onderwijs is het dus niet eenvoudig aandacht te besteden aan het thema voeding, vooral niet in relatie tot de eigen en andermans gezondheid. Een leerling zou op grond van dergelijk onderwijs in staat moeten zijn zelf keuzen te maken ten aanzien van hun eigen voedingsgedrag. Zorg voor voeding: thuis te leren? In het verleden kon elk kind voor ver zorging van de maaltijden rekenen op het ouderlijk huis (in veel gevallen op de moeder). Tegenwoordig gaat men steeds op jongere leeftijd het huis uit, en op kamers wonen. Daardoor moe ten jonge mensen steeds vroeger in staat zijn om voor hun eigen voeding te zorgen. Daarnaast werken steeds meer mensen en moeders buitenshuis. Dit kan er aan de ene kant toe leiden, dat kinderen een handje meehelpen bij het kopen en klaarmaken van de maaltijden. Maar aan de andere kant is er dan weinig tijd over om het kind de benodigde kennis en vaardigheden over te dragen. Over voeding en ge zondheid leren de kinderen du? thuis ook niet zo veel. Er zijn ook andere maatschappelijke ontwikkelingen die een grote zelfstandigheid en vaardig heid met betrekking tot voeding en gezondheid noodzakelijk maken. Je hoort tegenwoordig namelijk vaak praten over "zelfzorg" of "zelfver antwoordelijkheid". Mensen worden geacht zo lang mogelijk voor zichzelf en mensen in hun direkte omgeving te zorgen. Daarom is die kennis over gezondheid en voeding ook zo be langrijk. HORIZONTAAL: 1 cadeau doen; 6 proeftijd; 11 plaag; 12 verbinding; 14 boom; 16 voegwoord; 18 een gat maken; 20 muzieknoot; 21 gewoon; 23 goochelen; 25 in orde; 26 bloeiwijze; 28 Nederland; 29 oude lengtemaat; 30 rivier in Oostenrijk; 31 voor; 33 opstootje; 35 niet even; 36 stemming; 39 spil; 41 mening; 42 letterkeer; 43 het Romeinse Rijk; 44 geen enkel persoon; 46 titel; 48 deel v.e. boom; 50 duin; 51 pl. o.d. Veluwe; 54 klaar; 56 voorz.; 58 omroepvereniging; 59 Frans lidw.; 60 vergoeden; 62 om een aalmoes vragen; 63 maat; 64 naaigerei; 66 heilige; 67 belemmering; 69 voor; 70 duinvallei; 72 lichaamsdelen; 73 hoog bouwwerk. VERTIKAAL: 2 boom; 3 specialist; 4 daar; 5 erg; 7 voorz.; 8 reeds; 9 Gedepu teerde Staten; 10 zangstem; 12 plezier; 13 sportterm; 15 pl. in Limburg; 17 deel v.e. dak; 18 erg; 19 kloosterlinge; 20 hert; 22 herinnering; 24 bijeenge bracht; 27 vlaktemaat; 30 waar men inrijdt; 31 Eur. land; 32 ellips; 34 onzin; 35 deel v.h. hoofd; 37 koor; 38 rivier in Oostenrijk; 40 plaag; 45 insekt; 47 lijst; 49 stofdeeltjes; 52 meel; 53 jaargetijde; 55 hel; 57 snelle loop; 58 paardje; 59 onderricht; 61 drinkkom; 62 soort onderwijs; 65 behoeftig; 67 muzieknoot; 68 pers. vorm van ik; 70 muzieknoot; 71 Frans lidw. Skandinavië is Noorwegen, Zweden, Finland en Denemarken, landen die op kultureel en politiek gebied nauw met elkaar samenwerken, maar die ieder op zich een heel eigen karakter hebben. Het mooiste, het indrukwek kendste, het interessantste land van die vier is moeilijk aan te wijzen. Agrarische studiereizen organiseert daarom een reis naar alle Skandina- vische landen!! Patatzaken en snoepwinkels die vlak bij een Middelbare school liggen, doen meestal erg goede zaken. Regel matig wordt gekonstateerd, dat de lunchpakketten worden weggegooid en dat de leerlingen hun maag vullen met artikelen uit de snackbar. Tieners staan bekend om hun gebruik van veel snacks. Tieners bevinden zich in een stormachtige fase van hun leven. In een betrekkelijk korte periode ver andert hun lichaam; zij worden van kind tot volwassene. Door hormonale veranderingen vindt er een versnelde lengtegroei plaats, evenals de geslach telijke rijping. Deze zogenaamde "groeispurt" brengt met zich mee dat ook aan de voeding van tieners spe ciale aandacht moet worden besteed. gen te weinig ijzer binnen; - verkeerde voedingsgewoonten worden al op jon ge leeftijd aangeleerd; - snacks geven een grote hoeveelheid "lege energie"; - het alkoholgebruik is erg veront rustend; - de tieners krijgen te wei nig vitamines binnen; drinkgewoonten kunnen ernstige kon sequenties hebben voor een gezonde toekomst van deze tieners. Er zijn zeker door middel van gezond heidsvoorlichting en voedingseduka- tie verbeteringen aan te brengen in het eet- en drinkgedrag van de jongeren. Deze laatste konklusie is heel erg be langrijk. Er moet dus meer voorlich ting over gezonde voeding komen onder die jongeren, die juist verkeer- Toch is hiernaar in het verleden wei nig onderzoek verricht. Vandaar dat er een projekt werd gestart, "Groei en gezondheid van tieners" geheten, waarbij onderzoek werd gedaan naar de eet- en drinkgewoonten van tie ners. De onderzoekers waren: B. Post en H. Kemper. Het doel van het on derzoek was de geestelijke en lichame lijke ontwikkeling en gezondheid na te gaan tussen het 12e en 19e levens jaar. Enkele konklusies uit dit onder zoek: - de inname van eiwit en vet is te hoog; - de koolhydraatinname is te klein; - de voeding van de tieners voorziet te weinig in meervoudig on verzadigde vetzuren; - de meisjes kre- de voedingsgewoonten hebben. Ge zond eten is heel erg belangrijk, ook met het oog op hele nare gevolgen, zoals: overgewicht, hoge bloeddruk, jeugdpuistjes, hart- en vaatziekten. Dus: weet wat je eet en let op je ge wicht en voedingsgewoonten. Ook als je jong bent is dat van levensbelang. Denk hier nog maar eens over na, als je belegd brood weggooit, en richting de snackbar gaat.... (Gegevens gehaald uit: "voedingsin formatie", uitgegeven door het voor lichtingsbureau van de voeding). M.T. Vleugel-Mandemaker Noorwegen-Fjorden, 18-27 juni, 10-daagse vliegreis/rondreis per bus; verblijf en bezoeken in Oslo, Vige- Iandpark, Vikingmuseum, glasfa briek, openluchtmuseum, verblijf in Lillehammer, Lom, Skei, Voss, Gol, Jevnaker; agrariërs bezoeken een ex perimenteel agrarisch bedrijf, melk- koöperatie, rundveefokbedrijf, land bouwhogeschool en ontvangst op het Ministerie van Landbouw, bezoek aan de Noorse standsorganisatie; prachtige boottochten door de Fjor den; bustocht langs de gletsjer enz. Denemarken, 22-29 juni, 8-daagse rondreis per bus; Finland, 27 juni-4 juli, 8-daagse vlie greis/ rondreis per bus; Zweden-zuidelijke gedeelte, 15-25 ju li, 11-daagse boot/busreis. Voor uw aanmelding, nader overleg of het aanvragen van de brochure "Agrarische Studiereizen 1987" kunt u opbellen naar het Sekretariaat van Agrarische Studiereizen, mevrouw L. Deumer, Roermondsplein 20, 6811 JN Arnhem, 085-512087 tussen 08.00 en 18.00 uur. Rabarber schijnt oorspronkelijk uit Tibet te komen. Daar ko men veel stronken in het wild voor en de bewoners eten de ra barber rauw als een soort salade. Maar bij ons is de rabarber een soort groente die als zodanig niet als groente wordt gezien, maar die toch redelijk veel wordt gege ten, vooral op het platteland waar veel mensen een struik hier of daar in de tuin hebben staan. De struik is niet alleen mooi en sierlijk maar bovendien is ze een nuttige opvuller van een verloren hoekje in de tuin, een willige en ook nog een makkelijke plant om te telen. Daarvoor scheurt u een stuk af van de wortelstok en plant die in goed bemeste aarde en hou het plantje een tijdje redelijk goed vochtig. In het daarop volgend jaar levert de struik u al redelijk geschikte stelen op die men gedurende ver schillende maanden kan oogsten! Met de rabarber kunt u in de huishouding vele kanten op. Ze leent zich uitstekend voor het maken van allerlei kompötes, jam, drankjes, diverse nagerech ten en gebak. En om dat laagste gaat het hier! Het maken van gebak, gevuld met een heerlijke rabarberpie! En wel op de volgende wijze: Snij de rabarber pas af op het moment dat u ze nodig denkt te hebben voor de bereiding van uw gerecht. En voor dit gerecht hebt u ongeveer 800 gram nodig. Ver wijder de bladeren en snij de wit te stengelvoet af. Snij de onge schilde stengels in stukjes van 4 a 5 cm. En was ze goed. Maak nu de pie van de volgende ingre diënten: De 800 gram rabarber, 3 bolletjes ragfijn gesneden gember of een halve theelepel gemberpoeder. 1 theelepel kaneel, 300 a 450 gram bruine of witte basterd suiker. 1 eetlepel geraspte sinaasappel (schil). 1 zakje vanillesuiker, 25 a 30 gram boter. 50 a 60 gram ro zijnen of krenten. 80 gram aardappelmeel en een Zi liter slag room. En de bereiding gaat dan als volgt: Laat de boter smelten in een ruime pan en doe er samen met de gesneden rabarber, de gember, kaneel, suiker, sinaasap pelrasp, de vanillesuiker en de rozijnen of krenten in en smoor op een lage warmte bron de pie net zolang tot de rabarber bijna gaar is (evt. een scheutje water toevoegen) en bind het af met de aardappelmeel en Iaat de pie goed koud worden. Maak nu intussen van de volgen de ingrediënten voor een fonceer- deeg: 250 gram bloem, 30 a 40 gram poedersuiker, 150 gram bo ter, 1 ei, iets water en een snuifje zout. Verdeel de boter in kleine stukjes en werk het door de bloem en kneed dat enigszins. Werk er ver volgens de suiker, het ei en het zout door en kneed het nu goed (indien nodig water toevoegen). En maak er een soepel en stevig deeg van. Laat het deeg 15 a 20 min rusten. Bekleed er een spring- of taartvorm mee en druk met de duimen het deeg goed te gen de kanten op! Prik de bodem veelvuldig in en bak de bodem af in een matige oven. Laat ook de bodem goed afkoelen en vul ze met de koude pie, strijk de bovenkant mooi glad en garneer de rabarberpie tot slot af met de opgeklopte slagroom! M.A. van der Vliet 20 Vrijdag 22 mei 1987

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 20