Afweging van gezins- en
bedrijfsuitgaven (I)
over geld
en goed
Nieuwe fiskale procedures?
Landbouwschap: Verdwijnen negatieve WIR
wèl nadelig voor land- en tuinbouw
Inzicht
Voorrang
Kortingsregeling kleine gasafnamen in de
tuinbouw
NRS moet binnen vijf jaar 419 man kwijt
Hoogheemraadschap Alm en Biesbos onder
voorwaarden in overlegorgaan Nationaal Park
de Biesbosch in oprichting
Loonakkoord
Boomkwekerij
m
Praten over gezinsuitgaven is niet
mogelijk zonder het bedrijf erbij
te betrekken.
Steeds opnieuw zult u zich afvra
gen: 'Welk deel van het inkomen
is nodig om het bedrijf gezond te
houden en welk deel kan en/of
moet voor het gezin aangewend
worden?'
In twee artikelen zal ingegaan
worden op de afweging van ge
zinsuitgaven en uitgaven voor het
bedrijf.
Dinsdag, marktdag. De wekelijkse
boodschappenlijst, nieuwe schoenen
voor de 16-jarige Anneke en een paar
nieuwe werkbroeken voor Jan. Tot
slot nog gauw getankt, want Henk
heeft vanavond de auto nodig om
naar de agrarische jongeren te gaan.
Kassa... ƒ395,—. Moeder, zittend aan
de keukentafel, zucht, terwijl ze de
boodschappen opschrijft. De bodem
van de huishoudportemonnee is ake
lig zichtbaar... Maar vooruit, ze
moet opschieten en koffie zetten. De
mannen, die een nieuwe mestopslag
aan het maken zijn, komen zo voor
hun natje.
Misschien herkent u de bovenstaan
de situatie. Een gezin met 4 opgroei
ende kinderen is duur. Daarnaast een
bedrijf waar weer geïnvesteerd moet
worden als gevolg van de mestwetge
ving. Hoe hou je evenwicht in ener
zijds de gezinsuitgaven en anderzijds
de bedrijfs- en privé-inkomsten?
Welk deel van het inkomen kan be
steed worden voor het gezin en welk
deel gaat terug in het bedrijf?
Het is vaak een kwestie van wikken
en wegen om zowel het gezin als het
bedrijf de nodige financiële armslag
te geven. Om te kunnen afwegen is
inzicht nodig in de geldstromen in
gezin en bedrijf. Welke uitgaven be
horen tot privé en welke tot het be-
drijf? In bovenstaand voorbeeld be
hoort een deel van de ƒ395,tot be
drijfsuitgaven, die de winst verklei
nen en dus de te betalen belasting
(werkbroeken, benzine, koffie). Be
waar bonnen hiervan!
Het gedurende een bepaalde periode
noteren van de huishoudelijke uitga
ven kan het inzicht vergroten en
eventueel een aanzet zijn om een ge
zinsbegroting te maken. Voor het
maken van een gezinsbegroting heeft
u een overzicht nodig van:
- de vaste uitgaven. Deze uitgaven ke
ren met een zekere regelmaat terug
en het bedrag staat van tevoren vast.
Bv. verzekeringen, abonnementen,
les/studiegelden.
- de lopende uitgaven. Dit zijn uitga
ven die dagelijks/wekelijks voorko
men. Het bedrag wat ermee gemoeid
is kunt u te weten komen öf doordat
u een bepaalde periode deze uitgaven
genoteerd heeft (kasboek), öf door
dat u met vast huishoudgeld werkt
öf door het te schatten. Voorbeelden
van dit soort uitgaven: voeding, toi
letartikelen.
- de grotere uitgaven op korte ter
mijn. Het gaat hier om uitgaven die
variëren in hoogte en die niet zo vaak
voorkomen. U zult het bedrag moe
ten schatten op grond van voorgaan
de jaren en verwachtingen voor het
komende jaar. Voorbeelden zijn: kle
ding, niet gedekte ziektekosten, va
kantie.
- de bijzondere uitgaven op langere
termijn. Voor dit soort uitgaven zou
eigenlijk gereserveerd moeten wor
den. Voorbeelden zijn: vervanging
van inventaris, verbouwing, oplei
ding van kinderen, jubilea.
Naast deze gezinsuitgaven staan in
komsten vanuit het bedrijf en
meestal ook nog privé-inkomsten
(kinderbijslag, studiefinanciering,
uitkeringen bv.). Het inkomen vanuit
het bedrijf is redelijk te begroten
door de inkomens van de laatste ja
ren uit uw fiscale boekhoudrapport
op een rij te zetten. Ook de in
komsten van buiten het bedrijf kun
nen begroot worden. Met dit over
zicht van begrote inkomsten en -
uitgaven, zal bekeken moeten wor
den hoe de gelden gebruikt gaan
worden voor gezin en/of bedrijf.
'Wat gaat voor: het gezin of het be
drijf?' Een vraag waar u waarschijn
lijk vaak mee worstelt. Soms zal het
nodig zijn, dat de gezinsuitgaven
worden beperkt vanwege het bedrijf,
bv. omdat
- er minder inkomen beschikbaar is
- tegenvallers opgevangen moeten
worden, zoals tegenvallende op
brengsten, sterk gestegen kosten
- er noodzakelijke bedrijfsinvesterin
gen moeten gebeuren
Er zullen ook momenten zijn dat het
gezin voorrang moet hebben boven
het bedrijf, bv. bij
- ziekte van de gezinsleden
- opgroeiende kinderen
- studie van de kinderen
- noodzakelijke verbouwing
- vervanging van verouderde/versle
ten inventaris
Het gaat hier steeds om een belan
genafweging van gezin en bedrijf.
Om strubbelingen te voorkomen
vraagt dit goed overleg tussen man
en vrouw en soms het hele gezin.
Daarvoor is het belangrijk dat ener
zijds zowel de man als de vrouw we
ten wat het bedrijf opbrengt en welke
bedragen nodig zijn voor aflossingen
en investeringen en anderzijds dat
beide weten wat de noodzakelijke
uitgaven voor het gezin zijn.
De laatste tijd is tussen de Staatsse-
kretaris van Financiën en de Vaste ka
merkommissie van Financiën van
gedachten gewisseld over vernieuwin
gen en wijzigingen met betrekking tot
fiskale procedures.
Het betrof in hoofdzaak 3 punten nl:
1. Het vóóraf maken van afspraken
met de inspekteur over de fiskale kon
sequenties van bepaalde aktiviteiten
(het zogenaamde "ruling" beleid).
2. Een snellere afhandeling van be
zwaarschriften.
3. De invoering van een fiskaal kort
geding.
De bewindslieden van Financiën heb
ben hierover advies gevraagd bij de
reeds bestaande Kommissie Van
Vlucht. Deze bracht het volgende ad
vies uit.
Om met het eerste punt te beginnen
was men van mening dat alleen be
paalde deskundige ambtenaren op Fi
nanciën of bij de Inspekties een
dergelijke afspraak vooraf of
"advance-ruling" kunnen geven. De
ze afspraken zouden niet alleen moe
ten gelden voor "zware" zaken maar
ook voor principe-zaken, waarin het
al of niet doorgaan van de aktiviteit
staat of valt met de fiskale konse
quenties. In ieder geval kunnen geen
afspraken gemaakt worden over zgn.
konstrukties, die hoofdzakelijk ten
doel hebben om belasting te ontgaan.
Met betrekking tot punt 2 - wat voor
de gewone praktijk erg belangrijk is
- heeft de Kommissie het volgende ad
vies gegeven.
Indien de inspekteur een jaar na de
indiening van het bezwaarschrift nog
geen uitspraak heeft gedaan, kan de
belastingrechter de inspekteur manen
dit binnen twee maanden te doen. De
termijn kan echter in onderling over
leg worden verlengd. Doet de inspek
teur binnen de termijn geen uitspraak
dan heeft de belastingplichtige de mo
gelijkheid om in beroep te gaan bij de
belastingrechter, in verband met een
zogenaamde fiktieve weigering van de
inspekteur om uitspraak te doen.
Hierdoor staat voor de belastingplich
tige de weg open in beroep te gaan bij
de belastingrechter ook al heeft de in
spekteur geen uitspraak gedaan op het
bezwaarschrift.
Tenslotte voor een fiskaal kort geding
voelt de kommissie niets.
Wel stelt de kommissie voor een ver
snelde procedure bij de belastingrech
ter in te voeren. Deze houdt in dat de
indiener van een beroepschrift hier
om verzoekt.
De konklusies van de kommissie zijn
slechts adviserend. Een afspraak
vooraf tussen Fiskus en belastingplich
tige, alsmede een snellere afhandeling
van procedures, zowel in bezwaar-,
als beroepschriften zullen de rechts
zekerheid ten goede komen, maar te
vens het vertrouwen van de
belastingplichtigen in de belastingad
ministratie en belastingrechter ver
groten.
M.J. Robijn
Het verdwijnen van de WIR-premie
voor verliesgevende bedrijven heeft
voor de landbouw veel meer gevol
gen dan valt op te maken uit het on
derzoek dat de ministeries van Eco
nomische Zaken en Financiën hier
naar op verzoek van de Eerste Ka
mer hebben ingesteld. Dit zegt het
Landbouwschap in een reactie op de
conclusies van het onderzoek.
Het Landbouwschap heeft vooral
kritiek op het feit dat het onderzoek
uitsluitend gebaseerd is op gegevens
uit 1983. Een goed beeld van het in
vesteringsgedrag in de land- en tuin
bouw kan alleen uit een langere
reeks van jaren worden verkregen.
Bovendien hebben de boeren na
1983 te maken gekregen met de aan
passing van het EG-landbouwbeleid
en de mestwetgeving, waaruit op be
drijfsniveau veel aanpassingen en
dus ook investeringen voortvloeien.
Een bezwaar van het onderzoek
noemt het Landbouwschap ook dat
geen rekening is gehouden met be
drijfsovernames en beginnende on
dernemers. Niettemin worden juist
in deze gevallen relatief grote bedra
gen geïnvesteerd en is er sprake van
belangrijke WIR-aanspraken.
Het Landbouwschap vindt dat er na
het verdwijnen van de negatieve
WIR onvoldoende mogelijkheden
zijn overgebleven om investeringen
in de land- en tuinbouw te stimule
ren. De regering zou daarom moeten
onderzoeken op welke manier hier
aan tegemoet kan worden gekomen.
De kleine gasverbruikers in de tuin
bouw (tuinders met een totaal gas
verbruik van minder dan 30.000 ku
bieke meter per jaar), kunnen ook
o.ver 1986 weer bij het Landbouw
schap een korting aanvragen op de
door hen betaalde gasprijs.
De korting bedraagt over 1986 8,5
cent per kubieke meter. De door de
Gasunie aan het Landbouwschap
voor de regeling beschikbaar gestel
de financiële middelen laten voor
1986 een hogere korting dan 8,5 cent
niet toe.
De kortingsregeling geldt niet voor
de eerste 8000 kubieke meter. Van
het jaarverbruik, dat met rekeningen
van het gasbedrijf moet worden aan
getoond, wordt dus eerst 8000 ku
bieke meter afgetrokken. Is het jaar
verbruik 27.000 kubieke meter, dan
komt er dus 19.000 kubieke meter in
aanmerking. Ook deze aftrek heeft
een financiële reden. Het beschikba
re bedrag is namelijk te laag, om
over het hele verbruik de korting te
betalen.
Er wordt geen rekening gehouden
met het feit of er wel of niet een
woonhuis op de bedrijfsmeter zit.
Dit maakt dus in de bijdrage geen
verschil.
Uitbetaling vindt naderhand plaats
door het Landbouwschap in Den
Haag.
De aanvragen moeten worden inge
diend vóór 31 augustus a.s. Daarna
komt men niet meer voor de regeling
1986 in aanmerking. Aanvragen
kunnen worden ingediend bij de ge
westelijke raden van het Landbouw
schap: Zeeland: Grote Markt 28,
4461 AJ Goes, 01100 - 12220;
Noord-Brabant: Spoorlaan 350,
3038 CC Tilburg, 013 - 426429.
Nijpels stelt prijs in voor
"milieu en ontwikkeling"
Minister Nijpels (Milieubeheer) heeft
een prijs ingesteld voor "milieu en
ontwikkeling", die dit jaar voor het
eerst zal worden uitgereikt. De prijs
staat onder auspiciën van de Orde van
Nederlandse Raadgevende Ingenieurs
(ONRI).
De prijs is bedoeld om te stimuleren
dat bij de ontwikkeling van (ekono-
mische) aktiviteiten in ontwikke
lingslanden de milieu-aspekten
daarbij direkt worden betrokken.
Voor de prijs komen projekten in
aanmerking die op een bijzondere
wijze rekening houden met het milieu
in het land waar ze worden uitgevoerd
en een voorbeeld zijn hoe milieu en
"Het NRS in rustig vaarwater is een
gedachte die de eerste jaren zeker niet
en misschien wel nooit, op zal gaan.
Het NRS is er niet om achter de fei
ten aan te lopen, maar om vernieu
wingen tijdig een plaats te geven
binnen de veeverbeterings-
aktiviteiten". Met deze woorden sloot
ing. Henk Los als voorzitter van het
Nederlands Rundvee Syndikaat
(NRS) zijn jaarrede af op de algeme-
ontwikkeling kunnen worden geïnte
greerd.
De prijs bestaat uit een skulptuur
"Balance" van de Nederlandse beeld
houwster Ella Avis en een bedrag van
ƒ50.000,Dit bedrag moet worden
besteed aan een kursus of training op
milieugebied in Nederland voor een
medewerker van het projekt uit het
ontwikkelingsland.
Het waterschap Hoogheemraad
schap Alm en Biesbos heeft in haar
vergadering van de hoofdingelanden
22 april jl. de heer M.C. de Regt
voorgedragen qls lid van het Over
legorgaan van het Nationaal Park in
oprichting De Biesbos. Wel heeft zij
daarbij het uitdrukkelijk voorbe
houd gemaakt dat nader overleg ge
voerd moet worden over het Steur-
gat. Het Steurgat valt binnen de be
grenzing van het Nationaal Park De
Biesbos en het Waterschap heeft hier
grote bezwaren tegen. Met spijt stelt
het dagelijks bestuur vast dat minis
ter Braks zijn standpunt ten aanzien
van de opname van het Steurgat bin
nen de begrenzing na herhaald ver
zoek niet heeft willen herzien. Wel is
toegezegd dat de kwestie van het
Steurgat in het Overlegorgaan nog
aan de orde kan komen. Het Water
schap vreest dat gebieden rond het
Steurgat en andere aan het Natio
naal Park grenzende gebieden beper
kingen opgelegd krijgen bij de uitoe
fening van de landbouwpraktijk.
Er zijn ook konflikterende belangen
in relatie tot de taakuitoefening van
het Waterschap zoals dijkverbete-
ringswerken, de bemaling en de wa
terkwaliteitszorg.
Op voorstel van hoofdingeland Mei-
se zal het Waterschap in een brief
aan de betrokken gemeenten adhasie
vragen voor haar standpunt m.b.t.
het Steurgat. De hoofdingelanden
hebben er bij de bespreking van de
notitie 'Waterkwaliteitsbeheersplan'
nadrukkelijk op gewezen dat bij de
uitvoering ervan de belangen van de
landbouw (waterkwantiteit) in het
oog moeten worden gehouden.
ne vergadering van het NRS onlangs
op "De Flevohof".
Bij de snel afnemende Nederlandse
melkveestapel, aldus Los, zijn de
financieringsgrondslag-bedragen per
melkkontrole-koe en per eerste inse
minatie erg taakstellend. Om in de
toekomst de taakstelling aan te kun
nen en voor nieuwe zaken middelen
ter beschikking te hebben zullen er
binnen het NRS maatregelen geno
men moeten worden.
"Een verdere reorganisatie en perso
neelsinkrimping van 419 personen
tot 1992 is noodzakelijk. Hierbij zijn
gedwongen ontslagen onontkoom
baar. Ook de financiering uit kollek-
tieve middelen zal vanaf 1988
afgebouwd worden", aldus Los. Hij
stelde echter ook vast dat niet ieder
een zich in de doorgevoerde verande
ring kon en kan vinden. De hierdoor
afgescheiden verenigingen zijn niet di
rekt aangesloten bij de veeverbete-
ringskolom, maar toch moet getracht
worden om met elkaar in gesprek te
blijven.
De voedingsbonden en de vertegen
woordigers van de boomkwekers
hebben vorige week een principe
akkoord bereikt over een tweejarige
cao voor de boomkwekerij.
De nieuwe cao zal lopen tot 1 maart
1989. Afgesproken is dat de lonen
op 1 maart 1987 met 1 procent stij
gen. Vervolgens zullen de lonen ook
op 1 januari 1988 met 1 procent om
hoog gaan. Deze loonsverhogingen
zullen voor volwassenen in 1987 per
week minimaal ƒ5,60 en in 1988 per
week minimaal ƒ5,65 bedragen. Met
ingang van 1 juli 1988 wordt de vut-
gerechtigde leeftijd verlaagd tot 59
jaar- De nieuwe CAO geldt voor on
geveer 5000 werknemers. Deze cao
afspraken voor de boomkwekerij
komen vrijwel overeen met het ak
koord dat vier weken terug in de
tuinbouw is gesloten.
Vrijdag 1 mei 1987
3