Afweging van gezins- en bedrijfsuitgaven (I) over geld en goed Nieuwe fiskale procedures? Landbouwschap: Verdwijnen negatieve WIR wèl nadelig voor land- en tuinbouw Inzicht Voorrang Kortingsregeling kleine gasafnamen in de tuinbouw NRS moet binnen vijf jaar 419 man kwijt Hoogheemraadschap Alm en Biesbos onder voorwaarden in overlegorgaan Nationaal Park de Biesbosch in oprichting Loonakkoord Boomkwekerij m Praten over gezinsuitgaven is niet mogelijk zonder het bedrijf erbij te betrekken. Steeds opnieuw zult u zich afvra gen: 'Welk deel van het inkomen is nodig om het bedrijf gezond te houden en welk deel kan en/of moet voor het gezin aangewend worden?' In twee artikelen zal ingegaan worden op de afweging van ge zinsuitgaven en uitgaven voor het bedrijf. Dinsdag, marktdag. De wekelijkse boodschappenlijst, nieuwe schoenen voor de 16-jarige Anneke en een paar nieuwe werkbroeken voor Jan. Tot slot nog gauw getankt, want Henk heeft vanavond de auto nodig om naar de agrarische jongeren te gaan. Kassa... ƒ395,—. Moeder, zittend aan de keukentafel, zucht, terwijl ze de boodschappen opschrijft. De bodem van de huishoudportemonnee is ake lig zichtbaar... Maar vooruit, ze moet opschieten en koffie zetten. De mannen, die een nieuwe mestopslag aan het maken zijn, komen zo voor hun natje. Misschien herkent u de bovenstaan de situatie. Een gezin met 4 opgroei ende kinderen is duur. Daarnaast een bedrijf waar weer geïnvesteerd moet worden als gevolg van de mestwetge ving. Hoe hou je evenwicht in ener zijds de gezinsuitgaven en anderzijds de bedrijfs- en privé-inkomsten? Welk deel van het inkomen kan be steed worden voor het gezin en welk deel gaat terug in het bedrijf? Het is vaak een kwestie van wikken en wegen om zowel het gezin als het bedrijf de nodige financiële armslag te geven. Om te kunnen afwegen is inzicht nodig in de geldstromen in gezin en bedrijf. Welke uitgaven be horen tot privé en welke tot het be- drijf? In bovenstaand voorbeeld be hoort een deel van de ƒ395,tot be drijfsuitgaven, die de winst verklei nen en dus de te betalen belasting (werkbroeken, benzine, koffie). Be waar bonnen hiervan! Het gedurende een bepaalde periode noteren van de huishoudelijke uitga ven kan het inzicht vergroten en eventueel een aanzet zijn om een ge zinsbegroting te maken. Voor het maken van een gezinsbegroting heeft u een overzicht nodig van: - de vaste uitgaven. Deze uitgaven ke ren met een zekere regelmaat terug en het bedrag staat van tevoren vast. Bv. verzekeringen, abonnementen, les/studiegelden. - de lopende uitgaven. Dit zijn uitga ven die dagelijks/wekelijks voorko men. Het bedrag wat ermee gemoeid is kunt u te weten komen öf doordat u een bepaalde periode deze uitgaven genoteerd heeft (kasboek), öf door dat u met vast huishoudgeld werkt öf door het te schatten. Voorbeelden van dit soort uitgaven: voeding, toi letartikelen. - de grotere uitgaven op korte ter mijn. Het gaat hier om uitgaven die variëren in hoogte en die niet zo vaak voorkomen. U zult het bedrag moe ten schatten op grond van voorgaan de jaren en verwachtingen voor het komende jaar. Voorbeelden zijn: kle ding, niet gedekte ziektekosten, va kantie. - de bijzondere uitgaven op langere termijn. Voor dit soort uitgaven zou eigenlijk gereserveerd moeten wor den. Voorbeelden zijn: vervanging van inventaris, verbouwing, oplei ding van kinderen, jubilea. Naast deze gezinsuitgaven staan in komsten vanuit het bedrijf en meestal ook nog privé-inkomsten (kinderbijslag, studiefinanciering, uitkeringen bv.). Het inkomen vanuit het bedrijf is redelijk te begroten door de inkomens van de laatste ja ren uit uw fiscale boekhoudrapport op een rij te zetten. Ook de in komsten van buiten het bedrijf kun nen begroot worden. Met dit over zicht van begrote inkomsten en - uitgaven, zal bekeken moeten wor den hoe de gelden gebruikt gaan worden voor gezin en/of bedrijf. 'Wat gaat voor: het gezin of het be drijf?' Een vraag waar u waarschijn lijk vaak mee worstelt. Soms zal het nodig zijn, dat de gezinsuitgaven worden beperkt vanwege het bedrijf, bv. omdat - er minder inkomen beschikbaar is - tegenvallers opgevangen moeten worden, zoals tegenvallende op brengsten, sterk gestegen kosten - er noodzakelijke bedrijfsinvesterin gen moeten gebeuren Er zullen ook momenten zijn dat het gezin voorrang moet hebben boven het bedrijf, bv. bij - ziekte van de gezinsleden - opgroeiende kinderen - studie van de kinderen - noodzakelijke verbouwing - vervanging van verouderde/versle ten inventaris Het gaat hier steeds om een belan genafweging van gezin en bedrijf. Om strubbelingen te voorkomen vraagt dit goed overleg tussen man en vrouw en soms het hele gezin. Daarvoor is het belangrijk dat ener zijds zowel de man als de vrouw we ten wat het bedrijf opbrengt en welke bedragen nodig zijn voor aflossingen en investeringen en anderzijds dat beide weten wat de noodzakelijke uitgaven voor het gezin zijn. De laatste tijd is tussen de Staatsse- kretaris van Financiën en de Vaste ka merkommissie van Financiën van gedachten gewisseld over vernieuwin gen en wijzigingen met betrekking tot fiskale procedures. Het betrof in hoofdzaak 3 punten nl: 1. Het vóóraf maken van afspraken met de inspekteur over de fiskale kon sequenties van bepaalde aktiviteiten (het zogenaamde "ruling" beleid). 2. Een snellere afhandeling van be zwaarschriften. 3. De invoering van een fiskaal kort geding. De bewindslieden van Financiën heb ben hierover advies gevraagd bij de reeds bestaande Kommissie Van Vlucht. Deze bracht het volgende ad vies uit. Om met het eerste punt te beginnen was men van mening dat alleen be paalde deskundige ambtenaren op Fi nanciën of bij de Inspekties een dergelijke afspraak vooraf of "advance-ruling" kunnen geven. De ze afspraken zouden niet alleen moe ten gelden voor "zware" zaken maar ook voor principe-zaken, waarin het al of niet doorgaan van de aktiviteit staat of valt met de fiskale konse quenties. In ieder geval kunnen geen afspraken gemaakt worden over zgn. konstrukties, die hoofdzakelijk ten doel hebben om belasting te ontgaan. Met betrekking tot punt 2 - wat voor de gewone praktijk erg belangrijk is - heeft de Kommissie het volgende ad vies gegeven. Indien de inspekteur een jaar na de indiening van het bezwaarschrift nog geen uitspraak heeft gedaan, kan de belastingrechter de inspekteur manen dit binnen twee maanden te doen. De termijn kan echter in onderling over leg worden verlengd. Doet de inspek teur binnen de termijn geen uitspraak dan heeft de belastingplichtige de mo gelijkheid om in beroep te gaan bij de belastingrechter, in verband met een zogenaamde fiktieve weigering van de inspekteur om uitspraak te doen. Hierdoor staat voor de belastingplich tige de weg open in beroep te gaan bij de belastingrechter ook al heeft de in spekteur geen uitspraak gedaan op het bezwaarschrift. Tenslotte voor een fiskaal kort geding voelt de kommissie niets. Wel stelt de kommissie voor een ver snelde procedure bij de belastingrech ter in te voeren. Deze houdt in dat de indiener van een beroepschrift hier om verzoekt. De konklusies van de kommissie zijn slechts adviserend. Een afspraak vooraf tussen Fiskus en belastingplich tige, alsmede een snellere afhandeling van procedures, zowel in bezwaar-, als beroepschriften zullen de rechts zekerheid ten goede komen, maar te vens het vertrouwen van de belastingplichtigen in de belastingad ministratie en belastingrechter ver groten. M.J. Robijn Het verdwijnen van de WIR-premie voor verliesgevende bedrijven heeft voor de landbouw veel meer gevol gen dan valt op te maken uit het on derzoek dat de ministeries van Eco nomische Zaken en Financiën hier naar op verzoek van de Eerste Ka mer hebben ingesteld. Dit zegt het Landbouwschap in een reactie op de conclusies van het onderzoek. Het Landbouwschap heeft vooral kritiek op het feit dat het onderzoek uitsluitend gebaseerd is op gegevens uit 1983. Een goed beeld van het in vesteringsgedrag in de land- en tuin bouw kan alleen uit een langere reeks van jaren worden verkregen. Bovendien hebben de boeren na 1983 te maken gekregen met de aan passing van het EG-landbouwbeleid en de mestwetgeving, waaruit op be drijfsniveau veel aanpassingen en dus ook investeringen voortvloeien. Een bezwaar van het onderzoek noemt het Landbouwschap ook dat geen rekening is gehouden met be drijfsovernames en beginnende on dernemers. Niettemin worden juist in deze gevallen relatief grote bedra gen geïnvesteerd en is er sprake van belangrijke WIR-aanspraken. Het Landbouwschap vindt dat er na het verdwijnen van de negatieve WIR onvoldoende mogelijkheden zijn overgebleven om investeringen in de land- en tuinbouw te stimule ren. De regering zou daarom moeten onderzoeken op welke manier hier aan tegemoet kan worden gekomen. De kleine gasverbruikers in de tuin bouw (tuinders met een totaal gas verbruik van minder dan 30.000 ku bieke meter per jaar), kunnen ook o.ver 1986 weer bij het Landbouw schap een korting aanvragen op de door hen betaalde gasprijs. De korting bedraagt over 1986 8,5 cent per kubieke meter. De door de Gasunie aan het Landbouwschap voor de regeling beschikbaar gestel de financiële middelen laten voor 1986 een hogere korting dan 8,5 cent niet toe. De kortingsregeling geldt niet voor de eerste 8000 kubieke meter. Van het jaarverbruik, dat met rekeningen van het gasbedrijf moet worden aan getoond, wordt dus eerst 8000 ku bieke meter afgetrokken. Is het jaar verbruik 27.000 kubieke meter, dan komt er dus 19.000 kubieke meter in aanmerking. Ook deze aftrek heeft een financiële reden. Het beschikba re bedrag is namelijk te laag, om over het hele verbruik de korting te betalen. Er wordt geen rekening gehouden met het feit of er wel of niet een woonhuis op de bedrijfsmeter zit. Dit maakt dus in de bijdrage geen verschil. Uitbetaling vindt naderhand plaats door het Landbouwschap in Den Haag. De aanvragen moeten worden inge diend vóór 31 augustus a.s. Daarna komt men niet meer voor de regeling 1986 in aanmerking. Aanvragen kunnen worden ingediend bij de ge westelijke raden van het Landbouw schap: Zeeland: Grote Markt 28, 4461 AJ Goes, 01100 - 12220; Noord-Brabant: Spoorlaan 350, 3038 CC Tilburg, 013 - 426429. Nijpels stelt prijs in voor "milieu en ontwikkeling" Minister Nijpels (Milieubeheer) heeft een prijs ingesteld voor "milieu en ontwikkeling", die dit jaar voor het eerst zal worden uitgereikt. De prijs staat onder auspiciën van de Orde van Nederlandse Raadgevende Ingenieurs (ONRI). De prijs is bedoeld om te stimuleren dat bij de ontwikkeling van (ekono- mische) aktiviteiten in ontwikke lingslanden de milieu-aspekten daarbij direkt worden betrokken. Voor de prijs komen projekten in aanmerking die op een bijzondere wijze rekening houden met het milieu in het land waar ze worden uitgevoerd en een voorbeeld zijn hoe milieu en "Het NRS in rustig vaarwater is een gedachte die de eerste jaren zeker niet en misschien wel nooit, op zal gaan. Het NRS is er niet om achter de fei ten aan te lopen, maar om vernieu wingen tijdig een plaats te geven binnen de veeverbeterings- aktiviteiten". Met deze woorden sloot ing. Henk Los als voorzitter van het Nederlands Rundvee Syndikaat (NRS) zijn jaarrede af op de algeme- ontwikkeling kunnen worden geïnte greerd. De prijs bestaat uit een skulptuur "Balance" van de Nederlandse beeld houwster Ella Avis en een bedrag van ƒ50.000,Dit bedrag moet worden besteed aan een kursus of training op milieugebied in Nederland voor een medewerker van het projekt uit het ontwikkelingsland. Het waterschap Hoogheemraad schap Alm en Biesbos heeft in haar vergadering van de hoofdingelanden 22 april jl. de heer M.C. de Regt voorgedragen qls lid van het Over legorgaan van het Nationaal Park in oprichting De Biesbos. Wel heeft zij daarbij het uitdrukkelijk voorbe houd gemaakt dat nader overleg ge voerd moet worden over het Steur- gat. Het Steurgat valt binnen de be grenzing van het Nationaal Park De Biesbos en het Waterschap heeft hier grote bezwaren tegen. Met spijt stelt het dagelijks bestuur vast dat minis ter Braks zijn standpunt ten aanzien van de opname van het Steurgat bin nen de begrenzing na herhaald ver zoek niet heeft willen herzien. Wel is toegezegd dat de kwestie van het Steurgat in het Overlegorgaan nog aan de orde kan komen. Het Water schap vreest dat gebieden rond het Steurgat en andere aan het Natio naal Park grenzende gebieden beper kingen opgelegd krijgen bij de uitoe fening van de landbouwpraktijk. Er zijn ook konflikterende belangen in relatie tot de taakuitoefening van het Waterschap zoals dijkverbete- ringswerken, de bemaling en de wa terkwaliteitszorg. Op voorstel van hoofdingeland Mei- se zal het Waterschap in een brief aan de betrokken gemeenten adhasie vragen voor haar standpunt m.b.t. het Steurgat. De hoofdingelanden hebben er bij de bespreking van de notitie 'Waterkwaliteitsbeheersplan' nadrukkelijk op gewezen dat bij de uitvoering ervan de belangen van de landbouw (waterkwantiteit) in het oog moeten worden gehouden. ne vergadering van het NRS onlangs op "De Flevohof". Bij de snel afnemende Nederlandse melkveestapel, aldus Los, zijn de financieringsgrondslag-bedragen per melkkontrole-koe en per eerste inse minatie erg taakstellend. Om in de toekomst de taakstelling aan te kun nen en voor nieuwe zaken middelen ter beschikking te hebben zullen er binnen het NRS maatregelen geno men moeten worden. "Een verdere reorganisatie en perso neelsinkrimping van 419 personen tot 1992 is noodzakelijk. Hierbij zijn gedwongen ontslagen onontkoom baar. Ook de financiering uit kollek- tieve middelen zal vanaf 1988 afgebouwd worden", aldus Los. Hij stelde echter ook vast dat niet ieder een zich in de doorgevoerde verande ring kon en kan vinden. De hierdoor afgescheiden verenigingen zijn niet di rekt aangesloten bij de veeverbete- ringskolom, maar toch moet getracht worden om met elkaar in gesprek te blijven. De voedingsbonden en de vertegen woordigers van de boomkwekers hebben vorige week een principe akkoord bereikt over een tweejarige cao voor de boomkwekerij. De nieuwe cao zal lopen tot 1 maart 1989. Afgesproken is dat de lonen op 1 maart 1987 met 1 procent stij gen. Vervolgens zullen de lonen ook op 1 januari 1988 met 1 procent om hoog gaan. Deze loonsverhogingen zullen voor volwassenen in 1987 per week minimaal ƒ5,60 en in 1988 per week minimaal ƒ5,65 bedragen. Met ingang van 1 juli 1988 wordt de vut- gerechtigde leeftijd verlaagd tot 59 jaar- De nieuwe CAO geldt voor on geveer 5000 werknemers. Deze cao afspraken voor de boomkwekerij komen vrijwel overeen met het ak koord dat vier weken terug in de tuinbouw is gesloten. Vrijdag 1 mei 1987 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 3