Pasen in de Orthodoxe Kerk Eenzaam Kleuren Het Vasten De Mis Aurora lucis rutilat Als we Pasen proberen te zien vanuit verschillende religieuze gen neemt de Paasviering in de Orthodoxe Kerk een belangrijke plaats in. Bij de afsplitsing van de oude Christelijke Kerk in twee stromin gen n.l. die van Rome en die van Antiochië, Alexandrië en Byzanti um. Vanuit Byzantium is de Grieks Orthodoxe en de Russisch Orthodoxe Kerk opgebouwd. Er zijn belangrijke afwijkingen in rite en leer tussen de Rooms Katholieke Kerk en de Orthodoxe Kerk. Bei de hebben Patriarchen aan het hoofd maar de Orth. K. erkent niet het gezag van de Paus als het hoofd van alle. In de Paasviering is ook een onder scheid tussen deze twee stromingen. Het meebeleven van de Paasnacht in een Grieks of Russisch Orthodoxe Kerk is heel indringend. De liturgiën hebben zich sinds de 4e eeuw in de oosterse kerken ontwikkeld. Ze bezit ten een sfeer expressie en spiritualiteit die zich van de westerse liturgie on derscheiden. Er is veel aandacht voor het mysteriekarakter van de teksten en handelingen. Pasen is het oudste christelijke feest en de kern van het kerkelijk jaar. In de paasnacht wordt de doop toege diend en het is in de oosterse kerk het hoofdfeest in de volksdevotie. Tijdens de paaswake wordt een grote kaars gewijd en ontstoken als symbool van de opgestane Christus. De paaswake is de oudste liturgische viering en be gint in de avond van paaszaterdag. Het is heel bijzonder om dit mee te maken, al moet men er wel ruim tijd voor nemen. Voor het echter zover is was er eerst de vasten. Je vraagt je dan af wat is de noodzaak van de vasten? Waarom zijn de vasten 40 da gen. De vasten is voor de Orthodox een tijd van bekering, ze leven volgens andere normen en moeten inspanning tot bekering doen, tot boetedoening. De boetedoening is een "verandering van geestesgesteldheid". De regels daarvoor komen uit de kloostertraditie: onthouding van vlees - zuivelprodukten - olie - wijn - vis. Deze regels worden in de kloosters heel streng nageleefd. De gelovigen doen wat ze kunnen, het komt erop aan dat men iets doet (nalaat). Het feest van Pasen heeft steeds plaats op de eerste zondag die volgt op de volle maan die volgt op de lente-nacht-avond. De orthodoxe kerk noemt het christelijk pasen een nieuw Pasen, waarvan het Joodse Pa sen een pré-figuratie is. Betekenis van Pasen: Op de vooravond van Pasen moesten de deuren van de huizen getekend zijn met een kruis van lamsbloed. Het He breeuwse woord Pessach betekent: - Voorbijgaan van de engel. - Doortocht door de Rode Zee. - Doortocht door de woestijn. Het Joodse Pasen is de profetie van het Christelijke Pasen. Christelijk Pa sen is breder dan alleen de opstanding maar omvat ook de goede vrijdag, de viering van de dood van Christus. Je zus Christus sterft als slachtoffer en hierdoor vernietigt Hij de macht van de dood. Na de dood van Jezus, zegt de Orthodoxe Kerk, zijn we niet meer alleen; de dood wordt een doortocht, een Pasen, naar een onsterfelijk le ven. We worden bewust van het mysterie van de wederopstanding, Pa sen wordt een universele vreugde. "De hemelen vertellen van de glorie van God" (Ps.) "Zelfs de stenen wachten op de we deropstanding" (Petrus). Pasen is het komende "Koninkrijk" dat reeds tegenwoordig is. In de Or thodoxe Kerk is Pasen een vreugde explosie. De mis is een offergave want Christus heeft zich opgeofferd. In de mis ge denken, d.w.z. tegenwoordig maken, de gelovigen de feiten. Deze feiten be horen niet alleen tot de geschiedenis. De Orthodoxe Kerk maakt het NU voor de gelovigen aan het altaar te genwoordig. Aan het einde van de lange dienst is er jubelende vreugde, ieder wenst al len geluk want: "Christus is waarlijk opgestaan". Tijdens de dienst worden alle gebeurtenissen gelezen en gezon gen door een koor. Ook de heiligen, de profeten en de Moeder Gods wor den herdacht en aangeroepen. Op de iconen heeft Maria 3 sterren; 1 op de rechter schouder (voor baren), 1 op de linker schouder (na 't baren) en 1 op het voorhoofd (tijdens het baren). Maria als Moeder Gods, wil in de Or thodoxe Kerk niet zeggen dat ze de oorsprong is van Goddelijkheid maar door haar is God mens kunnen wor den. Toch is in de Orthodoxe Kerk het Paasfeest vreugdevoller dan het Kerstfeest, Pasen is een bevrijding. De gelovigen brengen naar de Paas- nachtdienst eet- en drinkwaren mee en na de dienst is er een heel feestelijk Paasontbijt waaraan iedereen mee doet. Het deelnemen aan de dienst houdt in dat men uitgenodigd wordt voor het Paasontbijt. Er is dan van alles wat gedurende de vasten niet werd gebruikt en men geniet tesamen van de goede spijzen. u De liturgie van de Paasnachtdienst is te volgen in een speciaal liturgieboek. Al vereist dat wel enige voorstudie. De zangen zijn grotendeels Gregori aans en worden door uitstekende zan gers gezongen. De hele dienst duurt ongeveer zes uren maar het is toege staan op elk gewenst uur binnen te treden. Zeer spaarzaam zijn houten stoelen aanwezig want men wordt geacht de dienst staande bij te wonen. Als men als niet-Orthodox de dienst meemaakt, hoort men er wel geheel bij. Opgenomen in de rij der gelovi gen en niet als buitenstaander gezien, hoewel de Orthodoxe gelovige wel alle anders-denkenden als ketters beziet. Maar in deze nacht ziet men het zo: In menselijke liefde zit altijd iets van egoïsme, alleen Gods liefde is zuiver. Eenzaam kan ook een mens zijn soms tussen velen. Een alleenwonende vrouw antwoordde op de vraag of ze het niet erg eenzaam vond zo alleen in haar vrijstaande huis; "Soms is het wel eens een gemis als er niemand an ders is, maar als er altijd iemand is kan dat evenzeer een ramp zijn". Daar sta je dan toch wel even bij stil, is dat zo? Zou het een ramp kunnen zijn en hoe groot is het gemis als je zoals zij een volle taak hebt als we tenschappelijk medewerker? Antwoord op die vraag is niet eenvou dig en ook in de paastijd is er sprake van eenzaamheid. Bij Jezus die het al leen onderging maar wel met de over gave van het onvermijdelijke, maar De dag rijst rood in het verschiet, de hemel zingt het hoogste lied, de aarde juicht uit alle macht, de hel barst los in jammerklacht. Omdat de Koning komt en stoot de deuren open van de dood, bevrijdend uit de lange nacht, het volk dat in het duister wacht. 4 ook bij Judas die zijn lot niet kon ke ren maar er ook niet mee kon verder leven. Grote denkers hielden zich bezig met de eenzaamheid. Zoals Karl Jaspers, de Duitse wijsgeer die leefde van 1883 tot 1969. Volgens Jaspers is leven in groepsverband leven, altijd in meer voud en in sociale relatie van mensen onderling. Eenzaamheid werd in de vorige eeuw gezien als middel tot vorming van de geest, tot persoonlijke groei en ont wikkeling, de weg naar deugd en ge luk. Arthur Schopenhauer, die leefde van 1788 tot 1860 prees "Eenzaam heid" als de enige toevlucht voor de uitzonderlijke geest. Die lag besloten met een steen, een wacht soldaten erom heen, stijgt uit het graf en triomfeert in al zijn pracht. De Heer regeert. Nu zijn de tranen en de pijn voorbij. De dood zal niet meer zijn. Een stralende engel kondigt aan: de Heer is waarlijk opgestaan. Anoniem 6e eeuw Vertaling J. W. Schulte Nordholt Uit: Liedboek voor de kerken, gezang 197 Er is verschil in hoe men eenzaamheid zal ervaren in het leven. Mensen die zich terugtrekken uit de samenleving en een eenzaam bestaan in b.v. een klooster verkiezen, maken deze keu ze bewust. Voor een Buddhist kan dit ook een voorbeschikking zijn die aan de hand van astrologische waarnemingen voor iemand lijkt te zijn weggelegd. Het volledig vertrouwen in deze astro logische voorspellingen hebben tot ge volg dat men de gewezen weg zonder aarzelen ingaat. Men werkt van har- té mee-om de voorbeschikking waar te maken. De boeken van Dr. T. Lob- sang Rampa, "Dokter uit Lhasa" en "De saffranen mantel" geven een beeld van een leven dat volstrekt an ders is dan alles wat we kennen. De schrijver is een Tibetaanse Lama die alle voorspelde ontberingen onder ging. Door de Hoofdastroloog was bekendgemaakt dat hij op zevenjari ge leeftijd in een klooster zou in treden. Zelf zegt hij daarvan: "In feite werd mijn hele leven in hoofdlijnen aange geven en tot mijn verdriet is alles wat we zeiden uitgekomen. Ik zeg verdriet omdat het voor het grootste deel el lende en ontbering was. Verder is het niet zo gemakkelijk als men alles wat men te verduren krijgt van te voren weet". (Beide boeken zijn uitgegeven bij Strengholt's Boeken - Naarden, ƒ29,90 en ƒ24,90). Johan Georg Zimmerman (1728 - 1795), een filosoof die zich verdiepte in de analyse van de "eenzaamheid". Volgens hem is eenzaamheid de tijde lijke omgang met zichzelf. De mens trekt zich in eenzaamheid terug om daarna met vernieuwde kracht en met verworven inzicht en met goed uitge werkte gedachten terug te keren. Veel bekender zijn de werken van So- ren Aabye Kierkegaard die leefde van 1813 tot f855. Tragiek en eenzaam heid zijn de kenmerken van zijn leven. Hij schrijft in een van zijn werk-en: "Van kindsbeen af is het mijn enige vreugde geweest dat niemand ooit heeft kunnen ontdekken hoe ongeluk kig ik mij voelde". De verbroken verloving had tot ge volg dat zijn leven toch wel heel een zaam werd, hoewel het zijn eigen keuze was. (Zelf verbrak hij zijn ver loving met Regina Olsen). De gevolgen van een gemaakte keuze zijn veelal onvoorspelbaar en het "lot" moet men dan kunnen aanvaar den als onvermijdelijk. Toch kan le ven met dat onvermijdelijke lot kansen bieden om het lot te verbete ren. Heel veel kan de mens zelf doen en met grote inzet ook de kansen doen keren. Deze Paastijd is de kans voor de mensheid om te zien dat uit het die pe dal van verslagenheid een nieuwe vreugde komt. Elk mens moet leren omgaan met zichzelf, het leven in deze wereld. Daarbij kan niemand eromheen dat het omgaan met eenzaamheid een on vermijdelijk gegeven is. Voor velen is het noodlot en voor weinigen een voorrecht, de eenzaamheid. Myriam Wilhelmina Henrina Stee- mers - van Winkoop schreef een bui tengewoon interessante studie over dit onderwerp: "Eenzaamheid, voor recht voor een enkeling, noodlot voor velen. Uitgegeven bij van Gorcum te Assen, prijs ƒ55,Ze gaat in deze studie heel diep in op de ervaringen van filosofen en wil laten zien hoe men kan omgaan met eenzaamheid bij zichzelf en de vereenzaming begrij pen. Het is een proefschrift maar prettig leesbaar. Vooral in deze tijd van het jaar zien we in de bijbelse historie de eenzaam heid sterk naar voren komen. Mis schien kunnen we er bewuster mee omgaan. In de natuur zien we de solitaire plan ten maar als we goed kijken zien we ook dat die alleen passen in de juiste omgeving. Ze hebben eveneens een achtergrond en de juiste kombinatie met andere planten nodig. Evenwicht tussen alleen en in kombi- naties leven is nodig voor mens, dier en plant. Voor de mens alleen is er keuze-mogelij kheid Aan deze aflevering werkten mee: P.J. de Rooy-Janse M.A. T. in 't Veld-Blonk M.J. Vleugel-Mandemaker Als centraal thema is gekozen voor "Pasen" gezien vanuit ver schillende disciplines. De redaktie wenst U allen een heel blijde Pa sen toe. Christus troont, in de magische ster en cirkel, tussen engelen en de symbolen van de vier evangelisten. Russische ikoon uit de 16e eeuw. Het voorjaar begint met een inge togen uitbundige kleurenpracht. Vooral het vrolijk geel geeft een blij aanzien aan de natuur. Ook op andere terreinen spelen kleuren een belangrijke rol. Het eigenlijke paasfeest begint op de Witte Donderdag. In de oude tijden (zie Genesis) liet men de dag met de avond beginnen. Het ge bruik van liturgische kleuren on derstreept de gebeurtenissen in de paasweek. Witte Donderdag is ge kenmerkt door wit. Door voor Goede Vrijdag zwart voor te schrijven wordt de rouw onderstreept. De Stille Zaterdag heeft naast iets adembenemends de konfrontatie met het leven en de geest en als liturgische kleur ge bruikt men dan rood. De Paasnacht is dan weer WIT, aan de Paasnacht is heel het christelijk geloof ontsprongen, het gaat om het hoogste feest zelf. De Romeinse traditie hanteert tot aan het laatste gedeelte van de paaswa ke de kleur PAARS. Met het bin nendragen van een nieuwe brandende kaars wordt de paas wake begonnen. Vroeger ving men met een brandglas de stralen van de "Zon der gerechtigheid" op en zo begin b.v. te Cluny de paaswake. Wanneer het licht ten einde gaat de wereld is ten einde raad tenzij dat Gij, o grote zon het leven overnieuw begon en uit het graf van deze nacht ons wederbaarde door Uw kracht. Christus, waart Gij niet op gestaan, de aarde zou ten onder gaan, de zon, dat vaderlijke licht, de maan, haar moederlijk gezicht, de sterren, broeders zonder taly het ging verloren in 't heelal. O God van de gerechtigheid: Gij, die een Zon en Vader zijt, Gij, die de Zoon zijt van het Licht, Gij, die een vuur op aarde sticht, vuur dat in onze harten brandt, maak van de nacht een heilig land. De Paasmorgen is eigenlijk het be gin van de grote feestweek en de kleur is weer wit. Buiten zien we de liturgische kleuren in de witte en paarse crocussen en de gouden stralen van de zon in het geel van crocussen - narcissen en forsythia. Die kleuren staan nog wat een zaam tussen die later pas uitbot tende planten en heesters en bomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 20