verzekeringen zlm ver/tandig verzekeren Brandprolongatie Autoschade aftrekbaar? Hl IT ■H! m Hoge bloedsuikerspiegel voorkomt vermoeidheid bij langdurig autorijden "Enig douane Document" vervangt 16 formulieren Gezinsongevallen verzekering SI Binnenkort zal bij al onze leden die een brandverzekering bij ons heb ben lopen, de jaarnota voor deze verzekering(en) weer in de bus val len. We zijn er wederom trots op u te kunnen meedelen dat de premies NIET zijn verhoogd. Wij adviseren u dringend de op de nota vermeld staande verzekerde bedragen kritisch te kontroleren. Het is namelijk van het grootste belang dat de verzekerde bedragen juist zijn, dat wil zeggen niet te hoog en zeker niet te laag. Wanneer de verzekerde be dragen te hoog zijn betaalt u onnodig te veel premie. Wanneer u te laag verzekerd bent kan dit teleurstellende konsekwenties heb ben bij schade. Want ook bij gedeel telijke schade krijgt u in dat geval naar verhouding uitgekeerd. Ter ver duidelijking het volgende voorbeeld: Iemand heeft zijn woning opstal) verzekerd voor ƒ100.000,De wer kelijke waarde blijkt echter ƒ120.000,Wanneer in dit geval schade ontstaat van ƒ45.000,dan wordt aan verzekerde slechts uit gekeerd: 100.000 120.000 X ƒ45.000, ƒ37.500,— Hij ontvangt dus een schadevergoe ding die ƒ7.500,minder bedraagt dan de geleden schade. Dit voorbeeld is uiteraard ook van toepassing op uw inboedelverzekering. Indexclausule Veel mensen gaan er vanuit dat bij het aangaan van de verzekering de juiste waarde is opgegeven en dat de index clausule er daarna voor zorgt dat de ze waarde op peil blijft. Echter, de indexclausule zorgt er alleen voor dat de opgegeven waarde van .uw opstal en inboedel wordt aangepast aan het op dat moment geldende prijspeil. Waardeverhoging door bijvoorbeeld verbouwing van uw woning of door aanschaf van nieuwe meubels, video, stereo etc. dient u zelf op te geven om uw verzekerde bedragen zodoende op peil te houden. Bij de nota ontvangt u dit jaar nieu we reglementen, na lezing bent u weer helemaal op de hoogte van onze uit gebreide dekkingsvoorwaarden. Er zijn namelijk de laatste jaren een aan tal wijzigingen in deze reglementen aangebracht. Tenslotte adviseren wij u altijd goed de verzekeringsrubriek in het Land en Tuinbouwblad te lezen. Voorwaar- denwijzigingen worden hierin vooraf 1 s»; C.A. Toorenaar aangekondigd en daarnaast geven wij u nuttige tips met betrekking tot diefstal- en brandpreventie. Tot een volgende keer. C.A. Toorenaar Waardeverhoging door verbouwing van de woning of door aanschaf van nieu we meubels e.d. dient u zelf op te geven om de verzekerde bedragen op peil te houden. Hoewel we ons beslist niet als be lastingdeskundigen willen manifeste ren, leek het ons een goed idee u op de hoogte te stellen van een uitspraak van de Hoge Raad op dit gebied. Wel licht kunt u er uw voordeel mee doen. De heer A woont te B en volgt een be roepsopleiding in C. Tweemaal per week reist hij tussen beide plaatsen heen en weer. Hij is genoodzaakt daartoe gebruik te maken van zijn ei gen auto. Tijdens één van deze ritten verleent hij op een kruispunt geen voorrang en rijdt zijn auto total-loss. Schade: ƒ2.200,Mijnheer A is slechts voor W.A. verzekerd en de schade komt derhalve voor zijn eigen rekening. Verloop van de procedure Bij de aangifte van zijn inkomen bracht de heer A zijn studiekosten, waaronder de autokosten inklusief de schade, als buitengewone lasten in af trek. De inspekteur weigerde echter de aftrek van het schadebedrag ad ƒ2.200,—. Het Hof te Arnhem dacht er anders over. Zij redeneerden als volgt: Er is sprake van een normaal verkeerson geval tijdens een autorit ten behoeve van de studie van de heer A. In een dergelijke situatie behoren ook de uit gaven die verband houden met de schade aan eigen auto, tot de studie kosten te worden gerekend. Hiermee was de kous niet af, want de Staats- sekretaris van Financiën ging in cas satie bij de Hoge Raad. Hij stelde dat weliswaar uitgaven, voortvloeiend uit een ongeval tijdens een rit ten behoe ve van het verrichten van arbeid, ple gen te worden afgetrokken, maar in de sfeer v^n de buitengewone lasten dient een andere maatstaf te worden aangelegd. De wet stelt immers als voorwaarde voor aftrek dat de uitga ven worden gedaan terzake van een opleiding of studie voor een beroep. Dit impliceert een nauw en recht streeks verband tussen de uitgaven en de opleiding of studie. De onderha vige uitgave staat in een te ver verwij- H. Meeuwsen derd verband met de studie van de heer A. om als uitgave ter zake van zijn studie te worden aangemerkt. De advokaat-generaal had weer een andere kijk op de zaak. Hij stelde: Schade is een normaal risiko van het autorijden. Bij een gemengd gebruik van de auto is het een kwestie van toe val of de aanrijding plaatsvindt tij dens een zakelijke rit, dan wel een privérit. Laat men de aftrekbaarheid van de schade daarvan afhangen, dan kunnen de fiskale gevolgen van dat toeval bijzonder onbevredigend zijn: het is alles of niets. Reëler is het de kosten van een aanrijding evenredig te verdelen over het aantal in een be paald jaar verreden zakelijke, studie- en privé-kilometers. Dat is heel wat bevredigender dan de alles of niets methode. Hiermee was in hoogste in stantie recht gesproken. Konklusie Voor de aftrek als buitengewone lasten kunnen dus de schadeposten naar rato worden opgevoerd. Naar onze mening een zeer logische en re delijke oplossing. Nogmaals zij ech ter opgemerkt dat we leek zijn op dit gebied. Desondanks vertrouwen we erop dat u ons dit uitstapje buiten ons vakgebied wilt vergeven. Het werd ons slechts ingegeven door ons stre ven u van dienst te zijn. H. Meeuwsen Rijfouten f.i< tor 3.0 25_ 2.0 1.5 1.0 05 0_ plarcbo 110 km 70 mm (afgologdo kilometers) (gemiddelde rijtijd in min.) Het rijgedrag bij het rijden met een placebo en met glucose, uitge drukt in de zgn. rijfoutenfactorIn deze rijfoutenfactor zijn de totale rij-afstand, het links rijden (overschrijden van de as van de weg naar links), de crash-tijd (het van de weg afraken) en het aan tal schakelmanoeuvres verwerkt. Een team van de Medische Kliniek van de Universiteit van Freiburg heeft onderzocht of en inhoeverre glucose een positieve uitwerking heeft op au tomobilisten. Proefpersonen moesten in een rijsimulator een test afleggen waarbij allerlei verkeersproblemen (nacht, regen, scherpe bochten etc.) werden nagebootst. Een deel van de proefpersonen kreeg voor en tijdens de test glucose- tabletten om in te nemen, het andere deel kreeg een onschuldige en on werkzame tablet zonder glucose (een zogenaamde placebo). Voor en na de testrit werd een koncentratietest afge nomen. Tijdens de rit stonden aller lei lichaamsfunkties (hart, bloeddruk etc.) onder konstante kontrole. Ge bleken is dat glucosetabletten ver moeidheid bij automobilisten voorkomen en het koncentratiever- mogen op peil houden. De proefper sonen die dextrose (of druivesuiker of glucose) hadden gebruikt toonden duidelijk een beter rijgedrag en maak ten minder fouten. Zoals op het bij gaande staatje is te zien, kwam de positieve uitwerking van glucose vooral na 70 km rijden opvallend naar voren. Konklusie is daarom dat een automobilist die behalve regelma tig rust ook regelmatig een paar glu- cosetabletjes neemt, zijn koncentratie in het verkeer behoudt en de kans op fouten verkleint. Een grote stapel formulieren voor het vervullen van douane-formaliteiten bij het goederenverkeer in Europa wordt binnenkort overbodig. Met in gang van 1 januari 1988 worden al leen al in Nederland zo'n zestien verschillende formulieren vervangen door het Enig Document, dat bestemd is om aan te sluiten op de ad ministratieve automatisering in het bedrijfsleven en bij de douane. Met de invoering van het Enig Docu ment kan, in samenhang met vereen voudigde procedures, een versnelling van de douane-afhandeling worden bereikt. Dit kan ook de wachttijden in het vervoer bekorten, verwacht de verladersorganisatie EVO in Zoe- termeer. Er bereiken de EVO nu al. veel vra gen over de invoering van het Enig Document. Daarom is de huidige stand van zaken neergelegd in een handig informatieblad, dat op aan vraag gratis wordt toegezonden aan verladers en bedrijven met eigen ver voer die lid zijn van deze organisatie (bestelnummer 5020). Tel. 079-414641. Vrachtbrieven goed invullen en kontroleren Tijdens een aantal voorlichtingsbij eenkomsten over het invullen van vrachtbrieven en de kontrole bij ont vangst van goederen is gebleken dat de praktijk nogal wat vragen en pro blemen oplevert. Daarom besloot de vërladersorganisatie EVO in Zoeter- meer een praktische handleiding te maken voor verzenders en ontvangers van goederen in handel en industrie. Op de voorpagina hebben we u reeds gewezen op de interessante mogelijk heid om bij ons een gezinsongevallen verzekering af te sluiten. Verzekeringen ZLM kent daarvoor twee kombinatiemogelijkheden die wij hieronder nog eens overzichtelijk onder uw aandacht willen brengen. Kombinatiemogelijkheden en premie Maximale uitkering per persoon Kombinatie I Kombinatie II Rubriek Volwassenen Kinderen Volwassenen Kinderen Overlijden Invaliditeit ƒ10.000 50.000 3.000 ƒ50.000 20.000 ƒ100.000 6.000 ƒ100.000 Premie ƒ40,- ƒ80,- Het boekje is verkrijgbaar bij de EVO (Postbus 350,2700 AJ Zoetermeer, te lefoon 079-41.46.41). EVO: verplichte autokeuring heeft geen bedrijfsekonomische waarde De verplichte autokeuring roept heel wat diskussie op. Vooral gaat het daarbij om verschillen van inzicht over goedkeuren en afkeuren. Of over het verschil tussen een verkeersveilig en een bedrijfszeker voertuig. Vaststaat dat een APK-keuring een momentop name van enkele onderdelen van een auto is om vast te stellen of veilig aan het verkeer kan worden deelgenomen. Een bedrijfsekonomische waarde kan aan een dergelijke keuring nauwelijks worden toegekend. Dat is de mening van de EVO, Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie in Zoe termeer. De mededeling "APK-gekeurd" is volgens de EVO geen enkele garantie tegen een bedrijfsekonomische mis koop, ook al is de APK-goedkeuring terecht verkregen. Miskopen van ge bruikte bestel- en vrachtwagens ge beuren ook nog al eens doordat de koper zich onvoldoende bewust is van de eisen die de inze^van het voertuig vergt. Om dit te voorkomen adviseert de EVO kopers vooraf een expertise te laten verrichten, die rekening houdt met de voorgenomen inzet van de auto. Voor inlichtingen: EVO, In- spektie Service, tel.: 079-41.46.41. Vrijdag 10 april 1987 7

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 7