verzekeringen zlm ver/tandig verzekeren
Brandprolongatie
Autoschade aftrekbaar?
Hl IT
■H! m
Hoge bloedsuikerspiegel
voorkomt vermoeidheid bij
langdurig autorijden
"Enig douane Document"
vervangt 16 formulieren
Gezinsongevallen verzekering
SI
Binnenkort zal bij al onze leden die een brandverzekering bij ons heb
ben lopen, de jaarnota voor deze verzekering(en) weer in de bus val
len. We zijn er wederom trots op u te kunnen meedelen dat de premies
NIET zijn verhoogd. Wij adviseren u dringend de op de nota vermeld
staande verzekerde bedragen kritisch te kontroleren. Het is namelijk
van het grootste belang dat de verzekerde bedragen juist zijn, dat wil
zeggen niet te hoog en zeker niet te laag. Wanneer de verzekerde be
dragen te hoog zijn betaalt u onnodig te veel premie.
Wanneer u te laag verzekerd bent kan
dit teleurstellende konsekwenties heb
ben bij schade. Want ook bij gedeel
telijke schade krijgt u in dat geval
naar verhouding uitgekeerd. Ter ver
duidelijking het volgende voorbeeld:
Iemand heeft zijn woning opstal)
verzekerd voor ƒ100.000,De wer
kelijke waarde blijkt echter
ƒ120.000,Wanneer in dit geval
schade ontstaat van ƒ45.000,dan
wordt aan verzekerde slechts uit
gekeerd:
100.000 120.000 X ƒ45.000,
ƒ37.500,—
Hij ontvangt dus een schadevergoe
ding die ƒ7.500,minder bedraagt
dan de geleden schade. Dit voorbeeld
is uiteraard ook van toepassing op uw
inboedelverzekering.
Indexclausule
Veel mensen gaan er vanuit dat bij het
aangaan van de verzekering de juiste
waarde is opgegeven en dat de index
clausule er daarna voor zorgt dat de
ze waarde op peil blijft. Echter, de
indexclausule zorgt er alleen voor dat
de opgegeven waarde van .uw opstal
en inboedel wordt aangepast aan het
op dat moment geldende prijspeil.
Waardeverhoging door bijvoorbeeld
verbouwing van uw woning of door
aanschaf van nieuwe meubels, video,
stereo etc. dient u zelf op te geven om
uw verzekerde bedragen zodoende op
peil te houden.
Bij de nota ontvangt u dit jaar nieu
we reglementen, na lezing bent u weer
helemaal op de hoogte van onze uit
gebreide dekkingsvoorwaarden. Er
zijn namelijk de laatste jaren een aan
tal wijzigingen in deze reglementen
aangebracht.
Tenslotte adviseren wij u altijd goed
de verzekeringsrubriek in het Land
en Tuinbouwblad te lezen. Voorwaar-
denwijzigingen worden hierin vooraf
1
s»;
C.A. Toorenaar
aangekondigd en daarnaast geven wij
u nuttige tips met betrekking tot
diefstal- en brandpreventie.
Tot een volgende keer.
C.A. Toorenaar
Waardeverhoging door verbouwing van de woning of door aanschaf van nieu
we meubels e.d. dient u zelf op te geven om de verzekerde bedragen op peil
te houden.
Hoewel we ons beslist niet als be
lastingdeskundigen willen manifeste
ren, leek het ons een goed idee u op
de hoogte te stellen van een uitspraak
van de Hoge Raad op dit gebied. Wel
licht kunt u er uw voordeel mee doen.
De heer A woont te B en volgt een be
roepsopleiding in C. Tweemaal per
week reist hij tussen beide plaatsen
heen en weer. Hij is genoodzaakt
daartoe gebruik te maken van zijn ei
gen auto. Tijdens één van deze ritten
verleent hij op een kruispunt geen
voorrang en rijdt zijn auto total-loss.
Schade: ƒ2.200,Mijnheer A is
slechts voor W.A. verzekerd en de
schade komt derhalve voor zijn eigen
rekening.
Verloop van de procedure
Bij de aangifte van zijn inkomen
bracht de heer A zijn studiekosten,
waaronder de autokosten inklusief de
schade, als buitengewone lasten in af
trek. De inspekteur weigerde echter de
aftrek van het schadebedrag ad
ƒ2.200,—.
Het Hof te Arnhem dacht er anders
over. Zij redeneerden als volgt: Er is
sprake van een normaal verkeerson
geval tijdens een autorit ten behoeve
van de studie van de heer A. In een
dergelijke situatie behoren ook de uit
gaven die verband houden met de
schade aan eigen auto, tot de studie
kosten te worden gerekend. Hiermee
was de kous niet af, want de Staats-
sekretaris van Financiën ging in cas
satie bij de Hoge Raad. Hij stelde dat
weliswaar uitgaven, voortvloeiend uit
een ongeval tijdens een rit ten behoe
ve van het verrichten van arbeid, ple
gen te worden afgetrokken, maar in
de sfeer v^n de buitengewone lasten
dient een andere maatstaf te worden
aangelegd. De wet stelt immers als
voorwaarde voor aftrek dat de uitga
ven worden gedaan terzake van een
opleiding of studie voor een beroep.
Dit impliceert een nauw en recht
streeks verband tussen de uitgaven en
de opleiding of studie. De onderha
vige uitgave staat in een te ver verwij-
H. Meeuwsen
derd verband met de studie van de
heer A. om als uitgave ter zake van
zijn studie te worden aangemerkt.
De advokaat-generaal had weer een
andere kijk op de zaak. Hij stelde:
Schade is een normaal risiko van het
autorijden. Bij een gemengd gebruik
van de auto is het een kwestie van toe
val of de aanrijding plaatsvindt tij
dens een zakelijke rit, dan wel een
privérit. Laat men de aftrekbaarheid
van de schade daarvan afhangen, dan
kunnen de fiskale gevolgen van dat
toeval bijzonder onbevredigend zijn:
het is alles of niets. Reëler is het de
kosten van een aanrijding evenredig
te verdelen over het aantal in een be
paald jaar verreden zakelijke, studie-
en privé-kilometers. Dat is heel wat
bevredigender dan de alles of niets
methode. Hiermee was in hoogste in
stantie recht gesproken.
Konklusie
Voor de aftrek als buitengewone
lasten kunnen dus de schadeposten
naar rato worden opgevoerd. Naar
onze mening een zeer logische en re
delijke oplossing. Nogmaals zij ech
ter opgemerkt dat we leek zijn op dit
gebied. Desondanks vertrouwen we
erop dat u ons dit uitstapje buiten ons
vakgebied wilt vergeven. Het werd
ons slechts ingegeven door ons stre
ven u van dienst te zijn.
H. Meeuwsen
Rijfouten f.i< tor
3.0
25_
2.0
1.5
1.0
05
0_
plarcbo
110 km
70 mm
(afgologdo kilometers)
(gemiddelde rijtijd in min.)
Het rijgedrag bij het rijden met een placebo en met glucose, uitge
drukt in de zgn. rijfoutenfactorIn deze rijfoutenfactor zijn de
totale rij-afstand, het links rijden (overschrijden van de as van de
weg naar links), de crash-tijd (het van de weg afraken) en het aan
tal schakelmanoeuvres verwerkt.
Een team van de Medische Kliniek
van de Universiteit van Freiburg heeft
onderzocht of en inhoeverre glucose
een positieve uitwerking heeft op au
tomobilisten. Proefpersonen moesten
in een rijsimulator een test afleggen
waarbij allerlei verkeersproblemen
(nacht, regen, scherpe bochten etc.)
werden nagebootst.
Een deel van de proefpersonen kreeg
voor en tijdens de test glucose-
tabletten om in te nemen, het andere
deel kreeg een onschuldige en on
werkzame tablet zonder glucose (een
zogenaamde placebo). Voor en na de
testrit werd een koncentratietest afge
nomen. Tijdens de rit stonden aller
lei lichaamsfunkties (hart, bloeddruk
etc.) onder konstante kontrole. Ge
bleken is dat glucosetabletten ver
moeidheid bij automobilisten
voorkomen en het koncentratiever-
mogen op peil houden. De proefper
sonen die dextrose (of druivesuiker of
glucose) hadden gebruikt toonden
duidelijk een beter rijgedrag en maak
ten minder fouten. Zoals op het bij
gaande staatje is te zien, kwam de
positieve uitwerking van glucose
vooral na 70 km rijden opvallend
naar voren. Konklusie is daarom dat
een automobilist die behalve regelma
tig rust ook regelmatig een paar glu-
cosetabletjes neemt, zijn koncentratie
in het verkeer behoudt en de kans op
fouten verkleint.
Een grote stapel formulieren voor het
vervullen van douane-formaliteiten
bij het goederenverkeer in Europa
wordt binnenkort overbodig. Met in
gang van 1 januari 1988 worden al
leen al in Nederland zo'n zestien
verschillende formulieren vervangen
door het Enig Document, dat
bestemd is om aan te sluiten op de ad
ministratieve automatisering in het
bedrijfsleven en bij de douane.
Met de invoering van het Enig Docu
ment kan, in samenhang met vereen
voudigde procedures, een versnelling
van de douane-afhandeling worden
bereikt. Dit kan ook de wachttijden
in het vervoer bekorten, verwacht de
verladersorganisatie EVO in Zoe-
termeer.
Er bereiken de EVO nu al. veel vra
gen over de invoering van het Enig
Document. Daarom is de huidige
stand van zaken neergelegd in een
handig informatieblad, dat op aan
vraag gratis wordt toegezonden aan
verladers en bedrijven met eigen ver
voer die lid zijn van deze organisatie
(bestelnummer 5020). Tel.
079-414641.
Vrachtbrieven goed invullen
en kontroleren
Tijdens een aantal voorlichtingsbij
eenkomsten over het invullen van
vrachtbrieven en de kontrole bij ont
vangst van goederen is gebleken dat
de praktijk nogal wat vragen en pro
blemen oplevert. Daarom besloot de
vërladersorganisatie EVO in Zoeter-
meer een praktische handleiding te
maken voor verzenders en ontvangers
van goederen in handel en industrie.
Op de voorpagina hebben we u reeds gewezen op de interessante mogelijk
heid om bij ons een gezinsongevallen verzekering af te sluiten. Verzekeringen
ZLM kent daarvoor twee kombinatiemogelijkheden die wij hieronder nog eens
overzichtelijk onder uw aandacht willen brengen.
Kombinatiemogelijkheden en premie
Maximale uitkering per persoon
Kombinatie I
Kombinatie II
Rubriek
Volwassenen
Kinderen
Volwassenen
Kinderen
Overlijden
Invaliditeit
ƒ10.000
50.000
3.000
ƒ50.000
20.000
ƒ100.000
6.000
ƒ100.000
Premie
ƒ40,-
ƒ80,-
Het boekje is verkrijgbaar bij de EVO
(Postbus 350,2700 AJ Zoetermeer, te
lefoon 079-41.46.41).
EVO: verplichte autokeuring
heeft geen
bedrijfsekonomische waarde
De verplichte autokeuring roept heel
wat diskussie op. Vooral gaat het
daarbij om verschillen van inzicht
over goedkeuren en afkeuren. Of over
het verschil tussen een verkeersveilig
en een bedrijfszeker voertuig. Vaststaat
dat een APK-keuring een momentop
name van enkele onderdelen van een
auto is om vast te stellen of veilig aan
het verkeer kan worden deelgenomen.
Een bedrijfsekonomische waarde kan
aan een dergelijke keuring nauwelijks
worden toegekend. Dat is de mening
van de EVO, Algemene Verladers- en
Eigen Vervoer Organisatie in Zoe
termeer.
De mededeling "APK-gekeurd" is
volgens de EVO geen enkele garantie
tegen een bedrijfsekonomische mis
koop, ook al is de APK-goedkeuring
terecht verkregen. Miskopen van ge
bruikte bestel- en vrachtwagens ge
beuren ook nog al eens doordat de
koper zich onvoldoende bewust is van
de eisen die de inze^van het voertuig
vergt. Om dit te voorkomen adviseert
de EVO kopers vooraf een expertise
te laten verrichten, die rekening houdt
met de voorgenomen inzet van de
auto. Voor inlichtingen: EVO, In-
spektie Service, tel.: 079-41.46.41.
Vrijdag 10 april 1987
7