Ideeën kommissie Dekker voor vele zelfstandigen ongunstig Agrico levert uien aan Unifil troepen in Libanon Kleine bedrijven maken in Duitsland meeste winst Minister N. Smit-Kroes: Geen cent meer voor zoetwaterpij p naar Schouwen-Duiveland Patstelling Ahold-topman Bruin: "Vertrouwen in uniforme kwaliteit van varkens- en rundvlees terugwinnen" Zoals een ieder in de dagbladen heeft kunnen lezen, werden vorige week de voorstellen van de Kommissie-Dekker gepubliceerd over de struktuur en financiering van de gezondheidszorg. De Kommissie werd genoemd naar haar voorzitter, dr. W. Dekker, in het dagelijks leven voorzitter van de Raad van Toezicht van Philips. Kort samengevat komen de voorstellen van de Kommissie-Dekker op het volgende neer. Er komt een verplichte basisverzeke ring voor iedereen, die 85 procent van de totale gezondheidszorg omvat. De ze basisverzekering dekt niet alleen 85 procent van de kosten van de gezond heidszorg, zoals arts, ziekenhuis, spe cialist en tandarts onder de 18 jaar. maar ook vallen er onder de kosten van bejaardenoorden, gezinsverzor ging, maatschappelijk werk, sociaal pedagogische zorg, psychiatrische in richtingen en verpleeginrichtingen. Voor de rest, de overige 15% (medi cijnen, fysiotherapie en tandarts vooi volwassenen) kan, naar eigen keus, een aanvullende verzekering worden afgesloten. De ziekenfondsen zullen met de partikuliere verzekeraars vrij moeten gaan konkurreren. Deze zie kenfondsen en partikuliere verzeke raars zullen niemand mogen weigeren, bijvoorbeeld op leeftijd of op medische gesteldheid. Het is de bedoeling dat de rekening in het vervolg eerst naar de patiënt zal gaan. Deze krijgt dan pas achteraf het geld terug. Op deze manier wordt ge hoopt dat er bij de mensen meer in zicht gaat ontstaan in de kosten van onze volksgezondheid. Ook zullen artsen niet meer automatisch een kon- trakt krijgen met de verzekeraars, ter wijl de specialisten onder het budget van het ziekenhuis zullen komen te vallen. En ten slotte zullen er 12.000 ziekenhuisbedden (en geen 8.000) moeten verdwijnen. De te betalen premies Iedere Nederlander gaat 4,2 procent van zijn inkomen betalen, tot over maximaal ƒ64.550,Dit percenta ge wordt door de overheid vast gesteld. Deze premie van 4,2 procent wordt automatisch door de belasting ingehouden en is fiskaal aftrekbaar. Daarnaast komt er een vaste premie per persoon (een zgn. "nominale" premie) van ƒ325 voor een volwasse ne en ƒ163 per kind. Zoals reeds ge zegd, zal de mogelijkheid bestaan zich ook voor de rest, de overige 15 pro cent te verzekeren. Als men zich vol ledig tot 100 procent wil verzekeren, dan gaat de zojuist genoemde "nomi nale" premie omhoog tot ƒ813 per volwassene en ƒ407 per kind. Uiteraard bestaat wel de mogelijkheid tot het invoeren van een eigen risiko, waardoor deze nominale premie min der hoog zal kunnen zijn. Ook is het de bedoeling dat er betaald gaat wor den voor iedere keer dat er naar een specialist wordt verwezen, nl. ƒ25; een zgn. "eigen bijdrage". De werkgevers zullen worden belast met 8,8 procent werkgeverspremie (dat is wat nu aan AWBZ-premie wordt betaald werkgeversbijdrage ziekenfondspre mie en partikuliere ziektekostenverze kering. Gevolgen voor inkomens De Kommissie-Dekker komt in deze aanbevelingen voor een nieuwe struk tuur en financiering van de gezond heidszorg tot de konklusie dat de gevolgen van deze voorstellen voor de inkomens aanvaardbaar zijn. Het is maar wat je aanvaardbaar vindt! Laat ik mij in deze beschouwingen beper ken tot de groep van zelfstandigen, want daar gaat het voor ons in eerste instantie om. Het beeld dat m.b.t. de zelfstandigen naar voren komt, loopt nogal uiteen. Zelfstandigen met een minimum-inkomen en gezinnen met kinderen gaan er in koopkracht op vooruit. Dit wordt voornamelijk ver oorzaakt door de 4,2 procent premie naar draagkracht en door het feit dat deze premie niet afhankelijk is van de gezinssamenstelling. Bij zelfstandigen-gezinnen met kinde ren. én een laag inkomen werkt dat dus dubbel gunstig. De op dit mo rdent bestaande ongunstige situatie voor deze gezinnen zou daarmee dan worden rechtgetrokken. Vrijdag 10 april 1987 Maarde overige kategorieën zelfstandigen zijn slecht af wat betreft de te verwachten koopkrachtontwik keling. Met name de ongehuwde zelfstandigen; deze kunnen er 6 pro cent in koopkracht op achteruit gaan. En ook de gehuwde zelfstandigen zonder kinderen met een inkomen bo ven ƒ40.000 gaan er nogal op achter uit. Deze inkomensachteruitgang is m.i. beslist onaanvaardbaar. Want daar dienen nog bij betrokken te wor den de uitkomsten van de zgn. "Kommissie-Oort", die een vereen voudiging van het bestaande be lastingstelsel tot gevolg moet hebben. In die vereenvoudiging wordt door de Kommissie-Oort nl. ook begrepen de afschaffing van de zgn. meewerkaf- trek bij meewerkende echtgenote in het bedrijf, afschaffing van de mid delingsregeling en wijziging van het bijzonder tarief. Deze negatieve kan ten voor zelfstandigen voortvloeien de uit de plannen van de Kommissie-Oort worden overigens door de organisaties van landbouw en midden- en kleinbedrijf volstrekt van de hand gewezen. Met nog een aantal andere voorstel len zouden deze voorstellen van de Kommissie-Oort voor veel zelfstandi gen kunnen leiden tot forse inko mensdalingen. Als dan voor vele zelfstandigen ook nog de negatieve in komensontwikkelingen als gevolg van de plannen van de Kommissie-Dekker bijkomen, dan zou dat tesamen voor sommigen wellicht een inkomensach teruitgang van tegen de 10 procent tot gevolg kunnen hebben. Dat is in mijn ogen volstrekt onaanvaardbaar. En dan heb ik het nog niet gehad over de inkomensachteruitgang in de agrari sche sektor als gevolg van de slechte markt- en prijsontwikkeling. Gelukkig heeft premier Lubbers er kend dat de inkomensgevolgen van de voorstellen van de Kommissie-Dekker voor sommigen "pittig" zijn en dat daar toch wel nader wat aan gedaan zal moeten worden. Wij zullen de pre mier aan deze woorden houden. Want het voorgestelde systeem van de Kommissie-Dekker mag dan het over wegen alleszins waard zijn, negatie ve inkomensgevolgen zoals door mij beschreven zijn beslist niet aan vaardbaar. B.J. van der Toon Vrijdag 3 april zijn bij AGRICO te Wezep uien verladen, die bestemd zijn voor de Unifil troepen in Libanon. Door een consequent kwaliteitsbeleid in de uiensector wint de Nederlandse ui weer aan vertrouwen bij de importeurs over de hele wereld. Agrico kent al enige jaren een eigen kwaliteitsbeleid en profiteert hier nu van zoals o.a. blijkt uit deze nieuwe afnemers. De inkomens van de Duitse boeren zijn in 1985/86 met 2,7 procent gestegen. Als dit gemiddelde resul taat echter naar bedrijfsgrootte, be drijfstak en regio wordt uitgesplitst, zijn de cijfers sterk uiteenlopend Ook het niveau van het Duitse agra risch inkomen is laag te noemen. Met omgerekend 28.700,per ge zinswerkkracht behoren de boeren van het rijkste EG-land tot de armsten in de gemeenschap. Deze cijfers staan in het vorige week gepresenteerde nieuwe "Agrarbe- richt" van de Bondsregering. De grootste vooruitgang konden de kleine hoofdberoepsbedrijven boe ken. Het bedrijfsresultaat steeg met 6,4 procent naar 20.600,De grote hoofdberoepsbedrijven toon den een achteruitgang van één pro cent en kwamen op 63.500,De ontwikkeling van de bedrijven in be nadeelde gebieden was positief: het gemiddelde resultaat steeg met 13,5 procent naar 35.400,—. Bedrijven in de overige, "normale" gebieden boerden achteruit met 0,4 procent naar 38.800,Bedrijven met rundvee boerden het beste. Zij boek ten 10 procent meer winst dan een In België veel wintergraan bevroren In de Westvlaamse kuststreek is 80-100% van het wintergraan be vroren. Dit meldt de Belgische boerenbond. De schade aan het wintergraan is in het binnenland van België overigens duidelijk minder. Door de aanhoudende regen en het late voorjaar be loopt de opgelopen achterstand op het normale werkschema voor de meeste teelten al drie weken. Minister N. Smit-Kroes van Verkeer en Waterstaat is niet van plan om het door haar en kollega Braks toe gezegde bedrag van 15 miljoen voor de aanleg van een zoetwater- pijp naar Schouwen-Duiveland nog verder te verhogen. Zij heeft dit ge zegd tijdens een bespreking met het kollege van Gedeputeerde Staten van Zeeland woensdagochtend in het Provinciehuis te Middelburg. Hoewel gedeputeerde J.D. de Voogd enkele malen heeft geprobeerd de minister om te praten bleef zij -mede gezien de ombuigings- en bezuinigings operaties bij haar standpunt. Het argument van de Voogd dat de kostenramingen voor de aanleg van de zoetwaterpijp aanvankelijk te laag zijn ingeschat als gevolg waar van een hogere bijdrage nu eigenlijk bespreekbaar zou moeten zijn, werd beantwoord met de opmerking dat de reeds toegezegde 7,5 miljoen los moet worden gezien van de kosten die uitvoering van het projekt met zich meebrengt. Recente berekeningen hebben uitge wezen dat de pijp ca. 10 miljoen Start internationale campagne tegen legbatterij De Eurogroup For Animal Welfare, een samenwerkingsverband van die renbeschermingsorganisaties uit alle EG-landen, heeft het startschot gege ven voor een internationale campag ne tegen de legbatterij. De organisaties eisen van .de EG- landbouwministerraad onder meer een verbod op legbatterijen en het wettelijk vastleggen van eisen, waar aan de huisvesting van legkippen moet voldoen. Woordvoerders van de Stichting Lek ker Dier en de Dierenbescherming pleitten voor geïntensiveerd onder zoek naar alternatieve huisvesting van legkippen en een verbod op verder on derzoek naar optimalisering van de legbatterij. Verder willen de organi saties stimulering van "diervriendelij ke eiproduktie" door een systeem van premies en heffingen. Een dergelijk systeem zou legbatterijbedrijven ont moedigen en de produktie en verkoop van scharreleieren bevorderen. Uit onderzoek is volgens Lekker Dier gebleken dat verreweg de meeste kon- sumenten bereid zijn voor een schar- relei de meerprijs van ongeveer 2 cent te betalen. "De voorkeur van de kon- sument is duidelijk. Het probleem zit hem dan ook niet in de behoefte zelf, maar in het feit dat onvoldoende aan meer kost dan aanvankelijk is bere kend. De heer de Voogd konklu- deerde teleurgesteld dat het provin ciebestuur zich nu nader zal moeten beraden. De provincie heeft inder tijd haar instemming betuigd met een zout Grevelingenmeer mits de aanleg van de zoetwaterpijp naar Schouwen-Duiveland voor rekening zou komen van het rijk. Mogelijk dat het kollege met de keuze Greve- lingen: zout/zoet terugkomt in de Staten.» Dijkgraaf M.J. Steur van het water schap Schouwen-Duiveland zei in een eerste reaktie het door minister Smit ingenomen standpunt al wel verwacht te hebben. Hij konstateert nu een soort patstelling en ziet het voor de landbouw maar somber in. Het waterschap kan, zo is hij van mening, met de verhoging van de ge- schotsheffing niet verder gaan. Steur meent dat nu eerst de reaktie van de provincie maar moet worden afge wacht. Ook hij wijst op de principe beslissing van de provinciale staten destijds met betrekking tot Grevelin- gen: zoet/zout. VOW Positiever liet de minister van ver keer en waterstaat zich uit over de plannen voor het stichten van een Vaste Oeververbinding over de Westerschelde. "Ze heeft blijk gege ven van een positieve grondhou ding", zo liet commisssaris Boertien weten. Afgesproken is dat nu eerst de randsvoorwaarden (waaronder de begroting van de kosten en de finan ciering) uitgewerkt en hardgemaakt zullen worden. Voorts wordt met in- middellijke ingang begonnen met bepalen van de gevolgen die aanleg voor het milieu kan hebben volgens de procedure van de zgn. Milieu Ef- fekt Reportage (MER). Commissaris Boertien: "De provin cie blijft er hard aan trekken en de minister denkt welwillend en geïnte resseerd mee". Men hoopt dat er nog dit najaar een definitief besluit in het Kabinet kan worden genomen ten aanzien van de uitvoering van de VOW. J.W. die behoefte tegemoet kan worden ge komen. Scharreleieren worden tot nu toe onvoldoende geproduceerd en aangeboden", aldus de woord voerder. jaar eerder. De winst van alle andere bedrijfstakken liep terug. De groot ste achteruitgang toonde de intensie ve veehouderij met -17 procent en ook de akkerbouw zag een daling van 6 procent. Voor het lopende boekjaar voorspelt het "Agrarbe- richt" opnieuw een stijging van het resultaat voor het gemiddeld hoofd- beroepsbedrijf. De schatting ligt tus sen de nul en vier procent. Voor gespecialiseerde veredelings- en ak kerbouwbedrijven wordt echter op nieuw een achteruitgang verwacht. Detlef Stachetzki. "De consument vraagt kwaliteit en is bereid daarvoor te betalen. Een uniforme en minimale kwali teitswaarborg is daarom noodza kelijk. Momenteel heeft de klant echter te weinig vertrouwen in deze normen. Het is daarom van groot belang dat het imago en het vertrouwen in de Nederlandse rund- en varkensvleesconsumptie terug gewonnen wordt". Dit zei Albert Bruin tijdens de forumdis- kussie op de studiedag van de Nederlandse Zoötechnische Ver eniging vorige week dinsdag in Ede. "Op korte termijn zullen de positieve kwaliteitselementen van vlees zo snel mogelijk in werking moeten worden gesteld. Juist dit aspect moet door de sector veel sterker benaderd worden dan op dit moment gebeurt. Pluimvee - zeker in het totale publiciteitsgebeuren- vormt hier op de positieve uitzondering", aldus de heer Bruin. Consumptie druivesap in BRD stimuleren met geld uit Brussel In navolging van Italië en Frankrijk zal er in West-Duitsland ook met E.G.-gelden een reklame-campagne gestart worden om de consumptie van druivesap te stimuleren. Hier mee hoopt men in Brussel op lange termijn de druk op de Europese wijnmarkt te verlichten. De voor dit doel vorig jaar opgerichte vereniging "Pro Traubensaft" in Bonn heeft hiervoor een bedrag van ca. DM 3,5 ml ter beschikking gekregen. Een tweetal reklamebureaus is gevraagd een plan te maken. Binnenkort zal de reklame-campagne in tijdschriften van start gaan. Als deze eerste fase positieve resultaten oplevert, zijn meer bedragen uit Brussel niet uit gesloten.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 5