Ideeën kommissie Dekker voor
vele zelfstandigen ongunstig
Agrico levert uien aan
Unifil troepen in Libanon
Kleine bedrijven maken in
Duitsland meeste winst
Minister N. Smit-Kroes:
Geen cent meer voor
zoetwaterpij p
naar Schouwen-Duiveland
Patstelling
Ahold-topman Bruin: "Vertrouwen in
uniforme kwaliteit van varkens- en
rundvlees terugwinnen"
Zoals een ieder in de dagbladen heeft kunnen lezen, werden vorige
week de voorstellen van de Kommissie-Dekker gepubliceerd over de
struktuur en financiering van de gezondheidszorg. De Kommissie werd
genoemd naar haar voorzitter, dr. W. Dekker, in het dagelijks leven
voorzitter van de Raad van Toezicht van Philips. Kort samengevat
komen de voorstellen van de Kommissie-Dekker op het volgende neer.
Er komt een verplichte basisverzeke
ring voor iedereen, die 85 procent van
de totale gezondheidszorg omvat. De
ze basisverzekering dekt niet alleen 85
procent van de kosten van de gezond
heidszorg, zoals arts, ziekenhuis, spe
cialist en tandarts onder de 18 jaar.
maar ook vallen er onder de kosten
van bejaardenoorden, gezinsverzor
ging, maatschappelijk werk, sociaal
pedagogische zorg, psychiatrische in
richtingen en verpleeginrichtingen.
Voor de rest, de overige 15% (medi
cijnen, fysiotherapie en tandarts vooi
volwassenen) kan, naar eigen keus,
een aanvullende verzekering worden
afgesloten. De ziekenfondsen zullen
met de partikuliere verzekeraars vrij
moeten gaan konkurreren. Deze zie
kenfondsen en partikuliere verzeke
raars zullen niemand mogen
weigeren, bijvoorbeeld op leeftijd of
op medische gesteldheid.
Het is de bedoeling dat de rekening
in het vervolg eerst naar de patiënt zal
gaan. Deze krijgt dan pas achteraf het
geld terug. Op deze manier wordt ge
hoopt dat er bij de mensen meer in
zicht gaat ontstaan in de kosten van
onze volksgezondheid. Ook zullen
artsen niet meer automatisch een kon-
trakt krijgen met de verzekeraars, ter
wijl de specialisten onder het budget
van het ziekenhuis zullen komen te
vallen. En ten slotte zullen er 12.000
ziekenhuisbedden (en geen 8.000)
moeten verdwijnen.
De te betalen premies
Iedere Nederlander gaat 4,2 procent
van zijn inkomen betalen, tot over
maximaal ƒ64.550,Dit percenta
ge wordt door de overheid vast
gesteld. Deze premie van 4,2 procent
wordt automatisch door de belasting
ingehouden en is fiskaal aftrekbaar.
Daarnaast komt er een vaste premie
per persoon (een zgn. "nominale"
premie) van ƒ325 voor een volwasse
ne en ƒ163 per kind. Zoals reeds ge
zegd, zal de mogelijkheid bestaan zich
ook voor de rest, de overige 15 pro
cent te verzekeren. Als men zich vol
ledig tot 100 procent wil verzekeren,
dan gaat de zojuist genoemde "nomi
nale" premie omhoog tot ƒ813 per
volwassene en ƒ407 per kind.
Uiteraard bestaat wel de mogelijkheid
tot het invoeren van een eigen risiko,
waardoor deze nominale premie min
der hoog zal kunnen zijn. Ook is het
de bedoeling dat er betaald gaat wor
den voor iedere keer dat er naar een
specialist wordt verwezen, nl. ƒ25; een
zgn. "eigen bijdrage". De werkgevers
zullen worden belast met 8,8 procent
werkgeverspremie (dat is wat nu aan
AWBZ-premie wordt betaald
werkgeversbijdrage ziekenfondspre
mie en partikuliere ziektekostenverze
kering.
Gevolgen voor inkomens
De Kommissie-Dekker komt in deze
aanbevelingen voor een nieuwe struk
tuur en financiering van de gezond
heidszorg tot de konklusie dat de
gevolgen van deze voorstellen voor de
inkomens aanvaardbaar zijn. Het is
maar wat je aanvaardbaar vindt! Laat
ik mij in deze beschouwingen beper
ken tot de groep van zelfstandigen,
want daar gaat het voor ons in eerste
instantie om. Het beeld dat m.b.t. de
zelfstandigen naar voren komt, loopt
nogal uiteen. Zelfstandigen met een
minimum-inkomen en gezinnen met
kinderen gaan er in koopkracht op
vooruit. Dit wordt voornamelijk ver
oorzaakt door de 4,2 procent premie
naar draagkracht en door het feit dat
deze premie niet afhankelijk is van de
gezinssamenstelling.
Bij zelfstandigen-gezinnen met kinde
ren. én een laag inkomen werkt dat
dus dubbel gunstig. De op dit mo
rdent bestaande ongunstige situatie
voor deze gezinnen zou daarmee dan
worden rechtgetrokken.
Vrijdag 10 april 1987
Maarde overige kategorieën
zelfstandigen zijn slecht af wat betreft
de te verwachten koopkrachtontwik
keling. Met name de ongehuwde
zelfstandigen; deze kunnen er 6 pro
cent in koopkracht op achteruit gaan.
En ook de gehuwde zelfstandigen
zonder kinderen met een inkomen bo
ven ƒ40.000 gaan er nogal op achter
uit. Deze inkomensachteruitgang is
m.i. beslist onaanvaardbaar. Want
daar dienen nog bij betrokken te wor
den de uitkomsten van de zgn.
"Kommissie-Oort", die een vereen
voudiging van het bestaande be
lastingstelsel tot gevolg moet hebben.
In die vereenvoudiging wordt door de
Kommissie-Oort nl. ook begrepen de
afschaffing van de zgn. meewerkaf-
trek bij meewerkende echtgenote in
het bedrijf, afschaffing van de mid
delingsregeling en wijziging van het
bijzonder tarief. Deze negatieve kan
ten voor zelfstandigen voortvloeien
de uit de plannen van de
Kommissie-Oort worden overigens
door de organisaties van landbouw en
midden- en kleinbedrijf volstrekt van
de hand gewezen.
Met nog een aantal andere voorstel
len zouden deze voorstellen van de
Kommissie-Oort voor veel zelfstandi
gen kunnen leiden tot forse inko
mensdalingen. Als dan voor vele
zelfstandigen ook nog de negatieve in
komensontwikkelingen als gevolg van
de plannen van de Kommissie-Dekker
bijkomen, dan zou dat tesamen voor
sommigen wellicht een inkomensach
teruitgang van tegen de 10 procent tot
gevolg kunnen hebben. Dat is in mijn
ogen volstrekt onaanvaardbaar. En
dan heb ik het nog niet gehad over de
inkomensachteruitgang in de agrari
sche sektor als gevolg van de slechte
markt- en prijsontwikkeling.
Gelukkig heeft premier Lubbers er
kend dat de inkomensgevolgen van de
voorstellen van de Kommissie-Dekker
voor sommigen "pittig" zijn en dat
daar toch wel nader wat aan gedaan
zal moeten worden. Wij zullen de pre
mier aan deze woorden houden. Want
het voorgestelde systeem van de
Kommissie-Dekker mag dan het over
wegen alleszins waard zijn, negatie
ve inkomensgevolgen zoals door mij
beschreven zijn beslist niet aan
vaardbaar.
B.J. van der Toon
Vrijdag 3 april zijn bij AGRICO te Wezep uien verladen, die bestemd
zijn voor de Unifil troepen in Libanon. Door een consequent
kwaliteitsbeleid in de uiensector wint de Nederlandse ui weer aan
vertrouwen bij de importeurs over de hele wereld. Agrico kent al enige
jaren een eigen kwaliteitsbeleid en profiteert hier nu van zoals o.a. blijkt
uit deze nieuwe afnemers.
De inkomens van de Duitse boeren
zijn in 1985/86 met 2,7 procent
gestegen. Als dit gemiddelde resul
taat echter naar bedrijfsgrootte, be
drijfstak en regio wordt uitgesplitst,
zijn de cijfers sterk uiteenlopend
Ook het niveau van het Duitse agra
risch inkomen is laag te noemen.
Met omgerekend 28.700,per ge
zinswerkkracht behoren de boeren
van het rijkste EG-land tot de
armsten in de gemeenschap.
Deze cijfers staan in het vorige week
gepresenteerde nieuwe "Agrarbe-
richt" van de Bondsregering. De
grootste vooruitgang konden de
kleine hoofdberoepsbedrijven boe
ken. Het bedrijfsresultaat steeg met
6,4 procent naar 20.600,De
grote hoofdberoepsbedrijven toon
den een achteruitgang van één pro
cent en kwamen op 63.500,De
ontwikkeling van de bedrijven in be
nadeelde gebieden was positief: het
gemiddelde resultaat steeg met 13,5
procent naar 35.400,—. Bedrijven
in de overige, "normale" gebieden
boerden achteruit met 0,4 procent
naar 38.800,Bedrijven met
rundvee boerden het beste. Zij boek
ten 10 procent meer winst dan een
In België veel wintergraan
bevroren
In de Westvlaamse kuststreek is
80-100% van het wintergraan be
vroren. Dit meldt de Belgische
boerenbond. De schade aan het
wintergraan is in het binnenland
van België overigens duidelijk
minder. Door de aanhoudende
regen en het late voorjaar be
loopt de opgelopen achterstand
op het normale werkschema voor
de meeste teelten al drie weken.
Minister N. Smit-Kroes van Verkeer
en Waterstaat is niet van plan om
het door haar en kollega Braks toe
gezegde bedrag van 15 miljoen
voor de aanleg van een zoetwater-
pijp naar Schouwen-Duiveland nog
verder te verhogen. Zij heeft dit ge
zegd tijdens een bespreking met het
kollege van Gedeputeerde Staten
van Zeeland woensdagochtend in
het Provinciehuis te Middelburg.
Hoewel gedeputeerde J.D. de Voogd
enkele malen heeft geprobeerd de
minister om te praten bleef zij -mede
gezien de ombuigings- en bezuinigings
operaties bij haar standpunt.
Het argument van de Voogd dat de
kostenramingen voor de aanleg van
de zoetwaterpijp aanvankelijk te
laag zijn ingeschat als gevolg waar
van een hogere bijdrage nu eigenlijk
bespreekbaar zou moeten zijn, werd
beantwoord met de opmerking dat
de reeds toegezegde 7,5 miljoen los
moet worden gezien van de kosten die
uitvoering van het projekt met zich
meebrengt.
Recente berekeningen hebben uitge
wezen dat de pijp ca. 10 miljoen
Start internationale campagne
tegen legbatterij
De Eurogroup For Animal Welfare,
een samenwerkingsverband van die
renbeschermingsorganisaties uit alle
EG-landen, heeft het startschot gege
ven voor een internationale campag
ne tegen de legbatterij. De
organisaties eisen van .de EG-
landbouwministerraad onder meer
een verbod op legbatterijen en het
wettelijk vastleggen van eisen, waar
aan de huisvesting van legkippen
moet voldoen.
Woordvoerders van de Stichting Lek
ker Dier en de Dierenbescherming
pleitten voor geïntensiveerd onder
zoek naar alternatieve huisvesting van
legkippen en een verbod op verder on
derzoek naar optimalisering van de
legbatterij. Verder willen de organi
saties stimulering van "diervriendelij
ke eiproduktie" door een systeem van
premies en heffingen. Een dergelijk
systeem zou legbatterijbedrijven ont
moedigen en de produktie en verkoop
van scharreleieren bevorderen.
Uit onderzoek is volgens Lekker Dier
gebleken dat verreweg de meeste kon-
sumenten bereid zijn voor een schar-
relei de meerprijs van ongeveer 2 cent
te betalen. "De voorkeur van de kon-
sument is duidelijk. Het probleem zit
hem dan ook niet in de behoefte zelf,
maar in het feit dat onvoldoende aan
meer kost dan aanvankelijk is bere
kend. De heer de Voogd konklu-
deerde teleurgesteld dat het provin
ciebestuur zich nu nader zal moeten
beraden. De provincie heeft inder
tijd haar instemming betuigd met
een zout Grevelingenmeer mits de
aanleg van de zoetwaterpijp naar
Schouwen-Duiveland voor rekening
zou komen van het rijk. Mogelijk
dat het kollege met de keuze Greve-
lingen: zout/zoet terugkomt in de
Staten.»
Dijkgraaf M.J. Steur van het water
schap Schouwen-Duiveland zei in
een eerste reaktie het door minister
Smit ingenomen standpunt al wel
verwacht te hebben. Hij konstateert
nu een soort patstelling en ziet het
voor de landbouw maar somber in.
Het waterschap kan, zo is hij van
mening, met de verhoging van de ge-
schotsheffing niet verder gaan. Steur
meent dat nu eerst de reaktie van de
provincie maar moet worden afge
wacht. Ook hij wijst op de principe
beslissing van de provinciale staten
destijds met betrekking tot Grevelin-
gen: zoet/zout.
VOW
Positiever liet de minister van ver
keer en waterstaat zich uit over de
plannen voor het stichten van een
Vaste Oeververbinding over de
Westerschelde. "Ze heeft blijk gege
ven van een positieve grondhou
ding", zo liet commisssaris Boertien
weten. Afgesproken is dat nu eerst
de randsvoorwaarden (waaronder de
begroting van de kosten en de finan
ciering) uitgewerkt en hardgemaakt
zullen worden. Voorts wordt met in-
middellijke ingang begonnen met
bepalen van de gevolgen die aanleg
voor het milieu kan hebben volgens
de procedure van de zgn. Milieu Ef-
fekt Reportage (MER).
Commissaris Boertien: "De provin
cie blijft er hard aan trekken en de
minister denkt welwillend en geïnte
resseerd mee". Men hoopt dat er
nog dit najaar een definitief besluit
in het Kabinet kan worden genomen
ten aanzien van de uitvoering van de
VOW.
J.W.
die behoefte tegemoet kan worden ge
komen. Scharreleieren worden tot nu
toe onvoldoende geproduceerd en
aangeboden", aldus de woord
voerder.
jaar eerder. De winst van alle andere
bedrijfstakken liep terug. De groot
ste achteruitgang toonde de intensie
ve veehouderij met -17 procent en
ook de akkerbouw zag een daling
van 6 procent. Voor het lopende
boekjaar voorspelt het "Agrarbe-
richt" opnieuw een stijging van het
resultaat voor het gemiddeld hoofd-
beroepsbedrijf. De schatting ligt tus
sen de nul en vier procent. Voor
gespecialiseerde veredelings- en ak
kerbouwbedrijven wordt echter op
nieuw een achteruitgang verwacht.
Detlef Stachetzki.
"De consument vraagt kwaliteit
en is bereid daarvoor te betalen.
Een uniforme en minimale kwali
teitswaarborg is daarom noodza
kelijk. Momenteel heeft de klant
echter te weinig vertrouwen in
deze normen. Het is daarom van
groot belang dat het imago en het
vertrouwen in de Nederlandse
rund- en varkensvleesconsumptie
terug gewonnen wordt". Dit zei
Albert Bruin tijdens de forumdis-
kussie op de studiedag van de
Nederlandse Zoötechnische Ver
eniging vorige week dinsdag in
Ede. "Op korte termijn zullen de
positieve kwaliteitselementen van
vlees zo snel mogelijk in werking
moeten worden gesteld. Juist dit
aspect moet door de sector veel
sterker benaderd worden dan op
dit moment gebeurt. Pluimvee -
zeker in het totale
publiciteitsgebeuren- vormt hier
op de positieve uitzondering",
aldus de heer Bruin.
Consumptie druivesap in BRD
stimuleren met geld uit
Brussel
In navolging van Italië en Frankrijk
zal er in West-Duitsland ook met
E.G.-gelden een reklame-campagne
gestart worden om de consumptie
van druivesap te stimuleren. Hier
mee hoopt men in Brussel op lange
termijn de druk op de Europese
wijnmarkt te verlichten. De voor dit
doel vorig jaar opgerichte vereniging
"Pro Traubensaft" in Bonn heeft
hiervoor een bedrag van ca. DM 3,5
ml ter beschikking gekregen. Een
tweetal reklamebureaus is gevraagd
een plan te maken. Binnenkort zal de
reklame-campagne in tijdschriften
van start gaan. Als deze eerste fase
positieve resultaten oplevert, zijn
meer bedragen uit Brussel niet uit
gesloten.