over geld en goed Tuinbouwveiling in Drunen in 1986 15% meer winst Gewijzigde financiering Bejaardenoorden Lijnzaadtoeslag oogst 1986 Verbetering VUT-regeling voor agrarische sektor Om misverstanden te voorkomen Nieuwe coöperatie in Noord-Brabant Nieuwe richtlijnen burgerwoningen in het buitengebied Voorzitter en sekretaris ZLM op werkbezoek m Zoals inmiddels wel bekend komen er uitrijbepalingen voor dierlijke mest. Hoe zijn de regels voor grasland? De uitrijregels voor grasland treden in werking per 1 oktober 1988. In de maanden oktober en november mag geen mest worden uitgereden op gras land. Indien de grond besneeuwd is mag vanaf 1 januari tot en met 15 fe bruari op grasland geen mest uitgere den worden! Hoe zijn de regels voor klei- bouwland? Voor kleibouwland geldt geen uitrij- verbod. Met ingang van 1-1-1988 geldt er echter wel een onderwerkver- plichting. Dit dient uiterlijk 1 dag na het uitrijden te gebeuren. Let wel: Dit betekent dat op besneeuwd en bevro ren kleigrond geen mest kan worden uitgereden, omdat het niet onderge werkt kan worden. Wanneer op het kleibouwland een groenbemestingsge- was is ingezaaid, geldt de onderwerk- verplichting niet. Hou daar nu reeds rekening mee! Graszaadteelt wordt beschouwd als bouwland. Hoe zijn de regels voor snijmaïsland en bouwland op zandgrond? De uitrijregels treden in werking per 1 januari 1988. In de maanden vanaf de oogst van het hoofdgewas tot en met 31 oktober mag geen mest uitge reden worden. Indien u na de oogst van het hoofdgewas nog een nagewas bijv. groenbemesting of een winter gewas teelt dan mag u alleen in de maand oktober geen mest uitrijden. Aan u te bepalen of u voldoende op slagruimte hebt op uw bedrijf om aan de gestelde regels te kunnen voldoen. Dit kan betekenen dat u meer opslag ruimte nodig heeft voor uw bedrijf; of dat u er nu reeds rekening mee houdt dat u op kleibouwland vele pe riodes hebt dat u geen mest onder kunt werken. Louter en alleen omdat het weer dit niet toelaat. Zaai dan nu groenbemesting in. Hoe zijn de regels bij fruitteeltgrond? Hierbij geldt de onderwerkverplich- ting niet omdat de grond is beteeld met fruitbomen en grasstroken. J. Markusse Ondanks een fors dalende geldomzet (-/-11%), heeft de Coöp. Tuinbouw veiling "De Langstraat" BA in Dru nen het bedrijfsresultaat fors zien stijgen in 1986. Het groeizame weer gedurende prak tisch het gehele jaar 1986 zorgde voor een groot aanbod van allerlei produk- ten: Deze grote hoeveelheden zorgden echter voor lage prijzen op sommige produkten. Deze landelijke trend plus de kernramp in Rusland heeft voor een groot aantal tuinders een slecht fi nancieel resultaat gebracht. Door de grote aangevoerde hoeveelheid op de veiling zijn de veilinginkomsten en Aan de wijzigingen op de "Wet op de Bejaardenoorden" (WBO) is in verschillende artikelen aandacht besteed. Met name aan het aspekt van schenkingen en eventuele te rugvordering hiervan. Het over grote deel van de bejaardenhuisbewoners (80%) is niet in staat de pensionprijs zelf te bekostigen. Tot 1 januari 1985 werd dan ook door deze bewoners een beroep gedaan op de Algemene Bijstandswet teneinde een aanvullende uitkering op de AOW te verkrijgen, waardoor de vol le pensionprijs kon worden betaald. Daarnaast kon men beschikken over een klein bedrag aan zak- en kleed geld, terwijl ook de ziekenfondspre mie uit deze aanvulling kon worden voldaan. Vanaf 1 januari 1985 is de werking geheel anders geworden. Ie dere bewoner van een bejaardenoord is een eigen bijdrage verschuldigd voor de kosten van het verblijft. De ze eigen bijdrage wordt vastgesteld en ingevorderd door de Gemeente en kan variëren van het volledige bedrag der verblijfkosten tot nihil, afhankelijk van het inkomen en de grootte van het vermogen. De eigen bijdrage wordt zodanig vastgesteld dat per maand voor een echtpaar minimaal ƒ435,70 en voor een alleenstaande ƒ253,30 overblijft. Het verschil tussen het be drag van de volledige kosten van het bedrijf en de eigen bijdrage wordt door de provincie bijgepast. De Algemene Bijstandswet (ABW) komt voor de financiering of bijdra gen niet meer in het stuk voor. Als ge volg van deze wijzigingen kan de betaling van de begrafeniskosten ook een wijziging ondergaan. Volgens ar- Vrijdag 10 april 1987 tikel 84c ABW kunnen de noodzake lijke kosten van lijkbezorging voorzover niet door een verzekering of anderszins gedekt, mede voor ver goeding via de ABW in aanmerking komen voor personen die tot hun overlijden bijstand genoten ter voor ziening in de algemeen noodzakelij ke kosten van het bestaan. Nu echter de bewoners van bejaardenoorden in het overgrote deel geen beroep meer behoeven te doen op de ABW ter voorziening in de algemeen noodza kelijke kosten van het bestaan, zullen de kosten van lijkbezorging ook niet meer via de ABW worden voldaan, immers men genoot geen bijstand ter voorziening in de algemeen noodza kelijke kosten van het bestaan tot zijn overlijden. Volgens artikel 37 van de Wet op Lijkbezorging komen de kosten, ver bonden aan de bezorging van lijken, die noch door nabestaanden, erfgena men of executeurs-testamentair, noch door instellingen van weldadigheid worden bezorgd, ten laste van de ge meente. De gemeente heeft dan uiter aard verhaal op de nalatenschap, echter volgens genoemd artikel bij on genoegzaamheid van deze tevens op de bloed- en aanverwanten die krach tens de betreffende artikelen in het Burgerlijk Wetboek tot onderhoud van de overledene verplicht zouden zijn geweest. Tengevolge van de invoering van de WBO zullen bovenbedoelde bloed- en aanverwanten gekonfronteerd kun nen worden met de kosten der lijkbe- zorging aangezien de desbetreffende gemeente in voorkomende gevallen zeer zeker gebruik zal maken van haar recht op verhaal. M.J. Robijn Uit onvrede over de belangenbehar tiging door de Noordbrabantse Christelijke Boerenbond (NCB) is in Erp een nieuwe agrarische coöpera tie opgericht - de Coöperatieve Vere niging van Boeren. De vereniging (kortweg Coöp. Ver. Boer) wil met name opkomen voor houders van varkens, kippen en runderen in Brabant. Ontevredenheid over de aanpak van de mestoverschotten is de directe aanleiding voor de oprichting van de coöperatie, die is voortgesproken uit de Vereniging BOER, die staat voor Bedrijfsbelangen Organisatie Ex ploitatie Regionaal. BOER kwam kortgeleden in het nieuws met een ei gen plan om van de mestoverschot ten af te komen. Elementen uit dit plan waren, dat iedere boer uit de overschotgebieden over een eigen mestopslag zou moeten beschikken, maar dan collectief gebouwd, en het gezamenlijk afsluiten van contracten voor het transport. BOER hoopt voor de nieuwe coöperatie op leden uit de overschotprovincies Noord- Brabant, Limburg, Gelderland en Overijssel. De coöperatie moet de ideeën van BOER over de mestaan- pak in de praktijk gaan brengen. daarmede ook het bedrijfsresultaat sterk gestegen. Eerder genoemde ef ficiency maatregelen hebben geleid tot minimale kostenstijging. De prijsvorming van de belangrijkste produkten is, in vergelijking met an dere veilingen, in het jaar 1986 goed op nivo gebleken. Het exportaandeel in de omzet steeg in 1986 naar 43% (was 36% in 1985). Inmiddels heeft zich op het veilingter rein in Drunen een exporteur ge vestigd. In de loop van 1987 zal de veilingvereniging nieuwbouw realise ren voor vestiging van een drietal grossiers. De gemiddelde wereldmarktprijs is bepaald op 14,194 e.c.u., gerekend over een representatief verklaarde periode welke loopt van 1 september 1986 tot en met 6 maart 1987. De streefprijs voor het seizoen 1986/1987 bedraagt 55,41 e.c.u., zodat de steun 41,216 e.c.u. per 100 kg bedraagt (d.i. ƒ110,77 per 100 kg). De indikatieve rendementen in Nederland zijn als volgt vastgesteld: IJsselmeerpolders, droogmakerijen Noord-Holland en noordelijk kleingebied (zone I) Rest van Nederland (zone 2) dauwrootvlas 1.451 kg/ha (212 ha) 1.247 kg/ha (1.026 ha) waterrootvlas 1.705 kg/ha (203 ha) 1.573 kg/ha (1.829 ha) Uit dit overzicht blijkt, dat Nederland dit jaar in twee zones is ingedeeld. Op basis van de rendementen en het steunbedrag, zijn voor de onderscheiden gebieden de steunbedragen als volgt berekend: dauwrootvlas waterrootvlas zone 1 ƒ1.607,24 per ha ƒ1.888,59 per ha zone 2 ƒ1.381,27 pèr ha ƒ1.742,37 per ha Aangezien de bouw en verbouw van burgerwoningen in het buitengebied nogal eens aanleiding tot problemen geeft heeft het provinciebestuur van Zeeland hieromtrent nieuwe richtlij nen vastgesteld. Uitgangspunt blijft dat er geen nieuwe burgerwoningen in het buitengebied mogen worden gebouwd. Bestaande burgerwonin gen worden of permanent of recrea tief bewoond. Permanent bewoonde woningen mogen worden uitgebreid tot een maximum inhoud van 400 m3 of tot een daarmee vergelijkbaar bewoon baar vloeroppervlak van 120 m2. De recreatie bewoonde woningen ko men daarvoor, mede uit landschap pelijke overwegingen, niet in aan merking. Deze woningen lAinnen worden uitgebreid met de mogelijk heden die de Wet op de Ruimtelijke Ordening en het Besluit op de Ruim telijke Ordening bieden. Omzetting van permanent bewoonde woning naar recreatief bewoonde woning en Op uitnodiging van het bestuur van de ZLM-afdeling Roosendaal /Breda hebben ZLM-voorzitter de heer H.C. van der Maas en sekretaris mr. J. Oggel dinsdag een informeel werkbezoek gebracht aan een zevental bedrijven in het gebied van de afdeling. Voor een verslag daarvan verwijzen we u naar de voorpagina van dit ZLM-blad. "Een exercitie te velde", zoals de heer Van der Maas het noemde, die door de uitwisseling van inzichten, ervaringen en meningen naar beide kanten zeer nuttig heeft gewerkt. Op de foto luisteren voorzitter en sekretaris (r.) naar glasgroenteteler de heer P. Frijters te Bosschenhoofd (l.). Het gezelschap bevindt zich in een kas waar Frijters met succes peultjes teelt. De SUWAS-regeling, de vervroegde uittredingsregeling voor agrarische werknemers, wordt op 1 juli 1987 aangepast. Vanaf deze datum mogen onder bepaalde voorwaarden perio den gewerkt in de bouwnijverheid ook meetellen bij het bepalen van het recht op een VUT-uitkering. Hier door komen agrarische werknemers eerder in aanmerking voor een VUT- uitkering. De Stichting Agrarische Sociale Fond sen voert in opdracht van de Stichting Uittreding Werknemers Agrarische Sektor (SUWAS) de VUT-regeling uit voor de agrarische sektor. Het SUWAS-bestuur heeft besloten de VUT-reglementen voor de agrarische sektor met ingang vn 1 juli 1987 aan te passen. Door deze aanpassing mo gen in bepaalde gevallen ook perio den gewerkt in de bouwsektor meetellen voor het recht op een VUT- uitkering. Tot nu toe mogen alleen perioden ge werkt in de agrarische sektor meetel len bij het bepalen van het recht op een VUT-uitkering. Ook voor de bouwnijverheid geldt dat alleen dagen gewerkt in deze sektor meetellen om andersom blijft mogelijk. Bestaande schuren en dergelijke bij woningen mogen binnen het aanwezige bouw volume worden verbouwd mits ze één aaneengebouwd geheel vormen. Opsplitsing in meerdere wooneenhe den is niet toegestaan. Bij perma nent bewoonde woningen mag een berging van maximaal 40 m2 worden gebouwd. De regeling van de nieuw bouw van landhuizen, de zogenaam de 2 ha. regeling, vervalt. Bestaande landhuizen kunnen als zodanig wor den geregeld. De nieuwe richtlijnen betekenen een versoepeling van de bestaande regels, zo stellen G.S. De Vereniging van Zeeuwse Gemeenten meent dat in de nieuwe regels een mogelijkheid moet worden gemaakt om de rustende boer te kunnen laten blijven wonen op de boerderij, maar dat deze dient te worden beperkt tot uitbreiding van de bestaande wo ning. Indien hiermee wordt bedoeld dat het mogelijk moet zijn 2 woon eenheden in een bestaande woning te maken dan wijzen GS dit af. Ver meerdering van het aantal (bur gerwoningen in het buitengebied wordt immers ten principale afgewe zen. Inwoning van ouders bij kinde ren in één woning is wel mogelijk doch hiervan wordt in de praktijk nauwelijks gebruik gemaakt. Een andere opmerking van de VZG is om te regelen dat recreatiewoningen, die voldoen aan de eisen die aan perma nent te bewonen huizen worden gesteld, ook mogen worden uitge breid. G.S. is van mening dat deze mogelijkheden niet dienen te worden geboden. De noodzaak om recreatie ve woningen uit te breiden zal in de regel ontbreken. zojuist verschenen Emeltenbestrijding in grasland Naar aanleiding van het artikel "De maand april op het Zuidwestelijk Veebedrijf", reageert Dursban pro ducent Schering Aagrunol B.V. op de vermelde niet-toelating van Durs ban voor de bestrijding van emelten in grasland. Volgens Aagrunol geldt dat alleen voor het spuitpoeder en de korrels, waarvoor geen toelating aangevraagd is. Dursban vloeibaar is echter wel aan gevraagd en op grond van uitgebreid onderzoek toegelaten. Verder heeft Aagrunol al enige jaren geen AAmeltex-korrels meer in de han del. Deze worden echter wel geadvi seerd in het betreffende artikel Ter vervanging heeft Dursban vloei baar voor dit doel ontwikkeld. aanspraak te kunnen maken op een VUT-uitkering. Het is de bedoeling dat met ingang van 1 juli 1987 de pe rioden gewerkt in de agrarische sek tor ook meetellen voor het recht op een VUT-uitkering in de bouwnijver heid. Door de VUT-reglementen voor de agrarische sektor en de bouwnij verheid aan te passen komen werkne mers in deze sektoren sneller in aanmerking voor een VUT-uitkering. Door in te stemmen met deze aanpas sing is een unieke regeling voor de agrarische sektor tot stand gekomen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 3