over geld
en goed
Tuinbouwveiling in Drunen in
1986 15% meer winst
Gewijzigde financiering
Bejaardenoorden
Lijnzaadtoeslag oogst 1986
Verbetering VUT-regeling voor
agrarische sektor
Om misverstanden
te voorkomen
Nieuwe coöperatie
in Noord-Brabant
Nieuwe richtlijnen burgerwoningen
in het buitengebied
Voorzitter en sekretaris ZLM op werkbezoek
m
Zoals inmiddels wel bekend komen er
uitrijbepalingen voor dierlijke mest.
Hoe zijn de regels voor grasland?
De uitrijregels voor grasland treden
in werking per 1 oktober 1988. In de
maanden oktober en november mag
geen mest worden uitgereden op gras
land. Indien de grond besneeuwd is
mag vanaf 1 januari tot en met 15 fe
bruari op grasland geen mest uitgere
den worden!
Hoe zijn de regels voor klei-
bouwland?
Voor kleibouwland geldt geen uitrij-
verbod. Met ingang van 1-1-1988
geldt er echter wel een onderwerkver-
plichting. Dit dient uiterlijk 1 dag na
het uitrijden te gebeuren. Let wel: Dit
betekent dat op besneeuwd en bevro
ren kleigrond geen mest kan worden
uitgereden, omdat het niet onderge
werkt kan worden. Wanneer op het
kleibouwland een groenbemestingsge-
was is ingezaaid, geldt de onderwerk-
verplichting niet. Hou daar nu reeds
rekening mee! Graszaadteelt wordt
beschouwd als bouwland.
Hoe zijn de regels voor snijmaïsland
en bouwland op zandgrond?
De uitrijregels treden in werking per
1 januari 1988. In de maanden vanaf
de oogst van het hoofdgewas tot en
met 31 oktober mag geen mest uitge
reden worden. Indien u na de oogst
van het hoofdgewas nog een nagewas
bijv. groenbemesting of een winter
gewas teelt dan mag u alleen in de
maand oktober geen mest uitrijden.
Aan u te bepalen of u voldoende op
slagruimte hebt op uw bedrijf om aan
de gestelde regels te kunnen voldoen.
Dit kan betekenen dat u meer opslag
ruimte nodig heeft voor uw bedrijf;
of dat u er nu reeds rekening mee
houdt dat u op kleibouwland vele pe
riodes hebt dat u geen mest onder
kunt werken. Louter en alleen omdat
het weer dit niet toelaat. Zaai dan nu
groenbemesting in.
Hoe zijn de regels bij fruitteeltgrond?
Hierbij geldt de onderwerkverplich-
ting niet omdat de grond is beteeld
met fruitbomen en grasstroken.
J. Markusse
Ondanks een fors dalende geldomzet
(-/-11%), heeft de Coöp. Tuinbouw
veiling "De Langstraat" BA in Dru
nen het bedrijfsresultaat fors zien
stijgen in 1986.
Het groeizame weer gedurende prak
tisch het gehele jaar 1986 zorgde voor
een groot aanbod van allerlei produk-
ten: Deze grote hoeveelheden zorgden
echter voor lage prijzen op sommige
produkten. Deze landelijke trend plus
de kernramp in Rusland heeft voor
een groot aantal tuinders een slecht fi
nancieel resultaat gebracht. Door de
grote aangevoerde hoeveelheid op de
veiling zijn de veilinginkomsten en
Aan de wijzigingen op de "Wet op
de Bejaardenoorden" (WBO) is in
verschillende artikelen aandacht
besteed. Met name aan het aspekt
van schenkingen en eventuele te
rugvordering hiervan. Het over
grote deel van de
bejaardenhuisbewoners (80%) is
niet in staat de pensionprijs zelf te
bekostigen.
Tot 1 januari 1985 werd dan ook door
deze bewoners een beroep gedaan op
de Algemene Bijstandswet teneinde
een aanvullende uitkering op de
AOW te verkrijgen, waardoor de vol
le pensionprijs kon worden betaald.
Daarnaast kon men beschikken over
een klein bedrag aan zak- en kleed
geld, terwijl ook de ziekenfondspre
mie uit deze aanvulling kon worden
voldaan. Vanaf 1 januari 1985 is de
werking geheel anders geworden. Ie
dere bewoner van een bejaardenoord
is een eigen bijdrage verschuldigd
voor de kosten van het verblijft. De
ze eigen bijdrage wordt vastgesteld en
ingevorderd door de Gemeente en kan
variëren van het volledige bedrag der
verblijfkosten tot nihil, afhankelijk
van het inkomen en de grootte van het
vermogen. De eigen bijdrage wordt
zodanig vastgesteld dat per maand
voor een echtpaar minimaal ƒ435,70
en voor een alleenstaande ƒ253,30
overblijft. Het verschil tussen het be
drag van de volledige kosten van het
bedrijf en de eigen bijdrage wordt
door de provincie bijgepast.
De Algemene Bijstandswet (ABW)
komt voor de financiering of bijdra
gen niet meer in het stuk voor. Als ge
volg van deze wijzigingen kan de
betaling van de begrafeniskosten ook
een wijziging ondergaan. Volgens ar-
Vrijdag 10 april 1987
tikel 84c ABW kunnen de noodzake
lijke kosten van lijkbezorging
voorzover niet door een verzekering
of anderszins gedekt, mede voor ver
goeding via de ABW in aanmerking
komen voor personen die tot hun
overlijden bijstand genoten ter voor
ziening in de algemeen noodzakelij
ke kosten van het bestaan. Nu echter
de bewoners van bejaardenoorden in
het overgrote deel geen beroep meer
behoeven te doen op de ABW ter
voorziening in de algemeen noodza
kelijke kosten van het bestaan, zullen
de kosten van lijkbezorging ook niet
meer via de ABW worden voldaan,
immers men genoot geen bijstand ter
voorziening in de algemeen noodza
kelijke kosten van het bestaan tot zijn
overlijden.
Volgens artikel 37 van de Wet op
Lijkbezorging komen de kosten, ver
bonden aan de bezorging van lijken,
die noch door nabestaanden, erfgena
men of executeurs-testamentair, noch
door instellingen van weldadigheid
worden bezorgd, ten laste van de ge
meente. De gemeente heeft dan uiter
aard verhaal op de nalatenschap,
echter volgens genoemd artikel bij on
genoegzaamheid van deze tevens op
de bloed- en aanverwanten die krach
tens de betreffende artikelen in het
Burgerlijk Wetboek tot onderhoud
van de overledene verplicht zouden
zijn geweest.
Tengevolge van de invoering van de
WBO zullen bovenbedoelde bloed- en
aanverwanten gekonfronteerd kun
nen worden met de kosten der lijkbe-
zorging aangezien de desbetreffende
gemeente in voorkomende gevallen
zeer zeker gebruik zal maken van haar
recht op verhaal.
M.J. Robijn
Uit onvrede over de belangenbehar
tiging door de Noordbrabantse
Christelijke Boerenbond (NCB) is in
Erp een nieuwe agrarische coöpera
tie opgericht - de Coöperatieve Vere
niging van Boeren. De vereniging
(kortweg Coöp. Ver. Boer) wil met
name opkomen voor houders van
varkens, kippen en runderen in
Brabant.
Ontevredenheid over de aanpak van
de mestoverschotten is de directe
aanleiding voor de oprichting van de
coöperatie, die is voortgesproken uit
de Vereniging BOER, die staat voor
Bedrijfsbelangen Organisatie Ex
ploitatie Regionaal. BOER kwam
kortgeleden in het nieuws met een ei
gen plan om van de mestoverschot
ten af te komen. Elementen uit dit
plan waren, dat iedere boer uit de
overschotgebieden over een eigen
mestopslag zou moeten beschikken,
maar dan collectief gebouwd, en het
gezamenlijk afsluiten van contracten
voor het transport. BOER hoopt
voor de nieuwe coöperatie op leden
uit de overschotprovincies Noord-
Brabant, Limburg, Gelderland en
Overijssel. De coöperatie moet de
ideeën van BOER over de mestaan-
pak in de praktijk gaan brengen.
daarmede ook het bedrijfsresultaat
sterk gestegen. Eerder genoemde ef
ficiency maatregelen hebben geleid tot
minimale kostenstijging.
De prijsvorming van de belangrijkste
produkten is, in vergelijking met an
dere veilingen, in het jaar 1986 goed
op nivo gebleken.
Het exportaandeel in de omzet steeg
in 1986 naar 43% (was 36% in 1985).
Inmiddels heeft zich op het veilingter
rein in Drunen een exporteur ge
vestigd. In de loop van 1987 zal de
veilingvereniging nieuwbouw realise
ren voor vestiging van een drietal
grossiers.
De gemiddelde wereldmarktprijs is bepaald op 14,194 e.c.u., gerekend over
een representatief verklaarde periode welke loopt van 1 september 1986 tot
en met 6 maart 1987. De streefprijs voor het seizoen 1986/1987 bedraagt 55,41
e.c.u., zodat de steun 41,216 e.c.u. per 100 kg bedraagt (d.i. ƒ110,77 per
100 kg).
De indikatieve rendementen in Nederland zijn als volgt vastgesteld:
IJsselmeerpolders, droogmakerijen
Noord-Holland en noordelijk
kleingebied (zone I)
Rest van Nederland
(zone 2)
dauwrootvlas
1.451 kg/ha
(212 ha)
1.247 kg/ha
(1.026 ha)
waterrootvlas
1.705 kg/ha
(203 ha)
1.573 kg/ha
(1.829 ha)
Uit dit overzicht blijkt, dat Nederland dit jaar in twee zones is ingedeeld.
Op basis van de rendementen en het steunbedrag, zijn voor de onderscheiden
gebieden de steunbedragen als volgt berekend:
dauwrootvlas waterrootvlas
zone 1 ƒ1.607,24 per ha ƒ1.888,59 per ha
zone 2 ƒ1.381,27 pèr ha ƒ1.742,37 per ha
Aangezien de bouw en verbouw van
burgerwoningen in het buitengebied
nogal eens aanleiding tot problemen
geeft heeft het provinciebestuur van
Zeeland hieromtrent nieuwe richtlij
nen vastgesteld. Uitgangspunt blijft
dat er geen nieuwe burgerwoningen
in het buitengebied mogen worden
gebouwd. Bestaande burgerwonin
gen worden of permanent of recrea
tief bewoond.
Permanent bewoonde woningen
mogen worden uitgebreid tot een
maximum inhoud van 400 m3 of tot
een daarmee vergelijkbaar bewoon
baar vloeroppervlak van 120 m2. De
recreatie bewoonde woningen ko
men daarvoor, mede uit landschap
pelijke overwegingen, niet in aan
merking. Deze woningen lAinnen
worden uitgebreid met de mogelijk
heden die de Wet op de Ruimtelijke
Ordening en het Besluit op de Ruim
telijke Ordening bieden. Omzetting
van permanent bewoonde woning
naar recreatief bewoonde woning en
Op uitnodiging van het bestuur van de ZLM-afdeling Roosendaal /Breda
hebben ZLM-voorzitter de heer H.C. van der Maas en sekretaris mr. J.
Oggel dinsdag een informeel werkbezoek gebracht aan een zevental
bedrijven in het gebied van de afdeling. Voor een verslag daarvan
verwijzen we u naar de voorpagina van dit ZLM-blad. "Een exercitie te
velde", zoals de heer Van der Maas het noemde, die door de uitwisseling
van inzichten, ervaringen en meningen naar beide kanten zeer nuttig
heeft gewerkt. Op de foto luisteren voorzitter en sekretaris (r.) naar
glasgroenteteler de heer P. Frijters te Bosschenhoofd (l.). Het gezelschap
bevindt zich in een kas waar Frijters met succes peultjes teelt.
De SUWAS-regeling, de vervroegde
uittredingsregeling voor agrarische
werknemers, wordt op 1 juli 1987
aangepast. Vanaf deze datum mogen
onder bepaalde voorwaarden perio
den gewerkt in de bouwnijverheid
ook meetellen bij het bepalen van het
recht op een VUT-uitkering. Hier
door komen agrarische werknemers
eerder in aanmerking voor een VUT-
uitkering.
De Stichting Agrarische Sociale Fond
sen voert in opdracht van de Stichting
Uittreding Werknemers Agrarische
Sektor (SUWAS) de VUT-regeling uit
voor de agrarische sektor. Het
SUWAS-bestuur heeft besloten de
VUT-reglementen voor de agrarische
sektor met ingang vn 1 juli 1987 aan
te passen. Door deze aanpassing mo
gen in bepaalde gevallen ook perio
den gewerkt in de bouwsektor
meetellen voor het recht op een VUT-
uitkering.
Tot nu toe mogen alleen perioden ge
werkt in de agrarische sektor meetel
len bij het bepalen van het recht op
een VUT-uitkering. Ook voor de
bouwnijverheid geldt dat alleen dagen
gewerkt in deze sektor meetellen om
andersom blijft mogelijk. Bestaande
schuren en dergelijke bij woningen
mogen binnen het aanwezige bouw
volume worden verbouwd mits ze
één aaneengebouwd geheel vormen.
Opsplitsing in meerdere wooneenhe
den is niet toegestaan. Bij perma
nent bewoonde woningen mag een
berging van maximaal 40 m2 worden
gebouwd. De regeling van de nieuw
bouw van landhuizen, de zogenaam
de 2 ha. regeling, vervalt. Bestaande
landhuizen kunnen als zodanig wor
den geregeld. De nieuwe richtlijnen
betekenen een versoepeling van de
bestaande regels, zo stellen G.S. De
Vereniging van Zeeuwse Gemeenten
meent dat in de nieuwe regels een
mogelijkheid moet worden gemaakt
om de rustende boer te kunnen laten
blijven wonen op de boerderij, maar
dat deze dient te worden beperkt tot
uitbreiding van de bestaande wo
ning. Indien hiermee wordt bedoeld
dat het mogelijk moet zijn 2 woon
eenheden in een bestaande woning te
maken dan wijzen GS dit af. Ver
meerdering van het aantal (bur
gerwoningen in het buitengebied
wordt immers ten principale afgewe
zen. Inwoning van ouders bij kinde
ren in één woning is wel mogelijk
doch hiervan wordt in de praktijk
nauwelijks gebruik gemaakt. Een
andere opmerking van de VZG is om
te regelen dat recreatiewoningen, die
voldoen aan de eisen die aan perma
nent te bewonen huizen worden
gesteld, ook mogen worden uitge
breid. G.S. is van mening dat deze
mogelijkheden niet dienen te worden
geboden. De noodzaak om recreatie
ve woningen uit te breiden zal in de
regel ontbreken.
zojuist verschenen
Emeltenbestrijding in grasland
Naar aanleiding van het artikel "De
maand april op het Zuidwestelijk
Veebedrijf", reageert Dursban pro
ducent Schering Aagrunol B.V. op
de vermelde niet-toelating van Durs
ban voor de bestrijding van emelten
in grasland. Volgens Aagrunol geldt
dat alleen voor het spuitpoeder en de
korrels, waarvoor geen toelating
aangevraagd is.
Dursban vloeibaar is echter wel aan
gevraagd en op grond van uitgebreid
onderzoek toegelaten. Verder heeft
Aagrunol al enige jaren geen
AAmeltex-korrels meer in de han
del. Deze worden echter wel geadvi
seerd in het betreffende artikel
Ter vervanging heeft Dursban vloei
baar voor dit doel ontwikkeld.
aanspraak te kunnen maken op een
VUT-uitkering. Het is de bedoeling
dat met ingang van 1 juli 1987 de pe
rioden gewerkt in de agrarische sek
tor ook meetellen voor het recht op
een VUT-uitkering in de bouwnijver
heid. Door de VUT-reglementen voor
de agrarische sektor en de bouwnij
verheid aan te passen komen werkne
mers in deze sektoren sneller in
aanmerking voor een VUT-uitkering.
Door in te stemmen met deze aanpas
sing is een unieke regeling voor de
agrarische sektor tot stand gekomen.