Zuidwesthoek Brabant vraagt
ruilverkaveling aan
Natuurvriendelijk handelen
landbouw met subsidie
stimuleren
KIMLC
kommentaar
Ing. J. Markusse in Ouwerkerk:
Milieuvraagstnkken meer in
bedrijfsvoering betrekken.
150 jaar belangenbehartiging
Wetsvoorstel Rijwielbelasting ingediend
De besturen van de NCB-afdelingen Hoogerheide-Woensdrecht en Os-
sendrecht en de ZLM-afdelingen Rilland en Wouw-Ossendrecht heb
ben minister Braks in een brief verzocht om voor het gebied dat globaal
wordt begrensd door het Schelde/Rijnkanaal, Bergen op Zoom, Rijks
weg A58 langs Hoogerheide, Galven, Ossendrecht via de grens weer
naar het Schelde/Rijnkanaal, zo spoedig mogelijk een landinrich
tingsplan voor te doen bereiden. De besturen opteren voor de inrich-
tingsvorm ruilverkaveling terwijl de planvoorbereiding volgens de
vereenvoudigde wijze en parallel aan de verdere uitwerking van de
Zoomweg kan verlopen.
In de brief motiveren de besturen de
aanvraag door onder meer te wijzen
op de ernstig tekort schietende exter
ne produktiefaktoren in het gebied.
Zo is gekonstateerd dat de konstruk-
tie van diverse wegen niet berekend is
op zware transporten, terwijl de land
en tuinbouw in het gebied nog ge
bruik moet maken van ca. 20 km on
verharde wegen. De betrokken
besturen wijzen de minister er verder
op dat de waterafvoer in het gebied
plaatselijk onvoldoende is. Doordat
een aantal hoofdwaterlopen van on
voldoende afmetingen is, kunnen in
dividuele boeren en tuinders moeilijk
goede perceels- en detailafwatering
realiseren. Ten aanzien van de verka
veling wordt vastgesteld dat de bedrij
ven gemiddeld een te groot aantal
verspreid liggende kavels hebben, dat
de kavelvorm in het algemeen slecht
is en dat de melkveebedrijven gemid
deld een te kleine huiskavel in gebruik
hebben.
Daarnaast wordt er in de brief op ge
wezen dat het gebied wordt gekon-
fronteerd met de aanleg van de
Zoomweg. Deze weg zal in het pol
dergebied worden aangelegd. Diver
se bedrijven zullen met een
aanzienlijke oppervlakte worden ver
kleind, waardoor de bestaanszeker
heid van verschillende daarvan in het
geding komt. Verder zullen diverse
overblijvende perceelsgedeelten een
slechte vorm krijgen. Uit een globale
inventarisatie is gebleken dat van circa
20 bedrijven de gebouwen aan de ene
zijde van de weg en een groot deel van
de gronden aan de andere zijde van
de weg komen te liggen. Daarnaast
zijn er nog vele bedrijven welke een
kleiner gedeelte van de gronden
"over" de weg krijgen te liggen.
"Een verbetering van de ontsluiting,
de waterbeheersing en de verkaveling
zal een aanzienlijke kostenbesparing
voor de individuele land- en tuin
bouwbedrijven tot gevolg hebben.
Een kostenbesparing welke naar on
ze mening noodzakelijk is ten behoe
ve van de instandhouding van
gezonde land- en tuinbouwbedrijven
in onze regio. Deze noodzakelijke
kostenbesparing is thans, in een pe
riode waarin door overheidsmaatre
gelen beperkingen aan de uitbreiding
van de produktie zijn en/of zullen
worden gesteld, des te urgenter ge
worden. Verder zullen via een herver
kaveling van het gebied de grote
nadelige effekten van de aanleg van
de Zoomweg kunnen worden op
geheven.
Behoefte groot
Op een tweetal vergaderingen zijn de
problemen inzake de externe produk
tiefaktoren voor de land- en tuinbouw
en de aanleg van de Zoomweg uitvoe
rig met de leden besproken. Op die
Het provinciebestuur van Noord-Brabant wil over een nieuw instru
ment beschikken, dat een aktieve opstelling van boeren in het natuur
vriendelijk produceren beloont. Zo'n instrument zou het subsidiëren
van natuurvriendelijk investeren in de landbouw kunnen zijn. Dit staat
in een notitie "stimulerend beleid ten aanzien van de landbouw", die
vorige week vrijdag door de kommissie ruimtelijke ordening in de Bra
bantse staten als uitgangspunt voor verder beleid is geaccepteerd.
Op de notitie is aangedrongen door
het CDA, dat wil waken voor het al
te eenzijdig opleggen van beperkingen
aan de landbouw ter bescherming van
natuur en landschap. De bestaande
instrumenten, die nu het landbouw-
natuurprobleem reguleren, zoals de
relatienota en de bestemmingsplannen
buitengebied, zijn volgens de nota
weinig effektief en vooral gericht op
het beperken van de agrarische be
drijfsvoering.
De minister van Landbouw heeft al
te kennen gegeven per geval een sub
sidie te willen verstrekken voor na
tuurvriendelijke investeringen door
boeren. Dat zal overigens zeker niet
neerkomen op een honderd procent
vergaderingen is duidelijk geworden
dat er bij de agrariërs een grote be
hoefte tot herverkaveling van de gron
den bestaat. Uit een gehouden
enquête is gebleken dat ruim 70% van
de leden voorstander is voor het in
dienen van een verzoek tot landin
richting.
Tenslotte wordt in de brief aandacht
gevraagd voor enkele enclaves land
bouwgrond in de bosgebieden binnen
de gemeente Ossendrecht. De verka
veling is hier in het algemeen slecht
en de ontsluiting laat veel te wensen
over. Verder bevindt een deel van de
ze gronden zich in de beschermings
zones van waterwingebieden; in een
tweetal gevallen bevinden de bedrijfs
gebouwen zich in het waterwingebied.
De besturen verzoeken de bewinds
man om te bevorderen dat de te zij
ner tijd te benoemen
Landiiirichtingskommissie de proble
matiek van deze landbouwgronden
nader bestudeerd en voorstellen doet
om deze gebieden al of niet aan de
ruilverkaveling toe te voegen.
subsidie. De boeren zullen ook zelf
hun verantwoordelijkheid voor dit
soort investeringen moeten invullen,
zo zei gedeputeerde Ton Brugman in
de kommissievergadering.
Voorbeelden
Uit het recente verleden is erfbeplan-
ting een goed voorbeeld van een mi
lieuvriendelijke investering, waarbij
boer en overheid hand in hand zijn
gegaan.
Als investeringen die eveneens voor
een rijks- en provinciale bijdrage in
aanmerking kunnen komen, noemde
Brugman de aanleg van veetunnels,
de aanschaf van wildredders, aange
paste kunstmeststrooiers en het her
stel van greppels langs houtwallen.
In de provinciale notitie prijkt ook
een voorstel om 50.000 gulden bij wij
ze van stimuleringsmaatregel ter be
schikking te stellen van het
partikuliere landschapsbeheer. Het
beheer en onderhoud van natuur en
landschap laat op veel plaatsen te
wensen over, omdat het binnen de
huidige agrarische bedrijfsvoering
niet meer rendabel te maken is.
De kommissie bleek van de hoogte
van dat bedrag bepaald niet onder de
indruk. Volgens Brugman is dit geld
alleen bedoeld voor het aanschaffen
van kleine gereedschappen en andere
attributen ter waarde van hooguit en
kele honderden of duizend gulden.
Omstreeks het midden van de vo
rige eeuw ontsproten in Nederland
diverse Landbouwmaatschappijen
en Landbouwgenootschappen met
vele lokale vertakkingen. Daar
voor waren de in 1805 door de
overheid ingestelde Provinciale
Commissiën van Landbouw, no
ta bene een eerste poging van over
heidsingrijpen in landbouwzaken,
een geruisloze dood gestorven. De
eerste van de provinciale maat
schappijen was de Groninger
Maatschappij van Landbouw, die
nu dit voorjaar haar honderdvijf-
tigjarig bestaan herdenkt. Van
zelfsprekend is dit een jubileum
dat een felicitatie waard is. En ik
maak gaarne van de gelegenheid
gebruik om langs deze weg de
"Groninger MijLmijn gelukwen
sen aan te bieden.
Honderdvijftig jaar geleden was
er, gelet op de ontwikkelingen in
de landbouw en de relatief zwak
ke positie van de individuele boer
en tuinder, alle aanleiding voor
agrariërs om zich te organiseren en
te trachten gezamenlijk techni
sche, sociale en ekonomische be
langen te bezien en te behartigen.
Verder was er een groot verschil
tussen bevolking in de steden en
die op het platteland. Derhalve
was verheffing van de plattelands
gemeenschap ook een van de
doelstellingen van de organisaties.
Uiteraard is er in de afgelopen
honderdvijftig jaar veel tot stand
gebracht, maar is er ook veel ge
passeerd, zowel bij boeren en tuin
ders als ook bij hun organisaties.
Zoals een jubileum als dat van de
Groninger Mij tot terugblikken
noopt, meen ik dat er evenzeer re
den is om vooruit te zien. Aan het
verleden is niets meer te verande
ren, maar aan de toekomst kan
mogelijk nog richting gegeven
worden. Daarbij dient naar mijn
mening beseft te worden dat wij
veel dank zijn verschuldigd aan de
vele mensen die zich bestuurlijk
voor land- en tuinbouw hebben in
gespannen. Deze waardering mag
ons er echter niet van weerhouden
de zaken, indien nodig en gewenst
anders ter hand te nemen.
De agrarische sektor lijkt nu op
nieuw in een situatie terecht te zijn
gekomen waarin een eendrachtige
belangenbehartiging een vereiste
is. Nog steeds staan individuele
boeren en tuinders als zelfstandi
gen zwak. Misschien niet meer zo
zwak naar de markt toe vanwege
de koöperatieve en Europese markt-
verordeningen. Maar wel is er spra
ke van individuele zwakte ten
aanzien van allerlei overheden, die
zich met diverse beleidsvelden be
zig houden en allerlei regelingen,
soms zeer ingrijpende, opstellen.
Men kan zich afvragen of de
struktuur van de belangenbehar
tiging die in de loop van anderhal
ve eeuw is ontstaan en die o.a.
door verzuiling is uitgedijd tot een
netwerk van drieëntwintig sociaal-
ekonomische organisaties in ons
land nog wel als de meest wense
lijk kan worden beschouwd. Kan
deze organisatie-struktuur naar de
toekomst gezien, bijvoorbeeld in
het jaar tweeduizend, als de meest
wenselijke, maar ook als de meest
krachtige worden betiteld?
Zonder hierover nu een oordeel te
willen uitspreken, moet naar mijn
mening zowel in eigen KNLC-
kring als in groter verband, in ie
der geval de diskussie niet ge
schuwd worden. De mijlpaal van
het honderdvijftig jarig bestaan
van de Groninger Mij. is aanlei
ding tot een feestelijk gedenken,
maar het geeft ook reden tot na
dere bezinning.
In het verleden ligt het heden, in
het nu wat komen gaat.
Marius Varekamp
voorzitter KNLC
In de komende jaren zal de land
bouw steeds meer aandacht moeten
besteden aan milieuvraagstukken.
Deze aanbeveling deed ing. J. Mar
kusse, hoofd Sociaal Economische
Helft Zeeuwse gemeenten heeft eigen kapverordeningen
Op 26 april 1985 werd door Provin
ciale Staten een voorstel aangeno
men tot vaststelling van een nieuwe
beplantingsverordening in Zeeland.
Daarnast werd gevraagd of er een
rapport kon worden gemaakt voor
wat betreft het aantal gemeenten dat
is overgegaan tot een kapverorde-
ning. Dat rapport is ondertussen ge
maakt, en daaruit blijkt dat 12 ge
meenten de beschikking hebben over
een eigen kapverordening. Vier ge
meenten hebben geen aanleiding ge
vonden over te gaan tot vaststelling
van een eigen kapverordening. Ne
gen gemeentebesturen hebben nog
niet gereageerd.
Desgevraagd deelde men ons van
provinciezijde mee dat de twaalf ge
meenten die wèl een kapverordening
hebben opgesteld, zijn: Duiveland,
Domburg, Hontenisse, Borssele,
Westerschouwen, Sluis, Sas van
Gent, Valkenisse, Brouwershaven,
Aardenburg, Bruinisse en Veeré. Dit
aantal zal waarschijnlijk nog wor
den uitgebreid tot ongeveer 16. 'Men
is daar nog bezig met het vaststellen
van een nieuwe algemene Politiever
ordening', aldus de woordvoerder
van Provinciale Staten.
Met het oog op de noodzakelijke ver
sterking van de Rijksmiddelen, heeft
de minister van financiën het nodig
geoordeeld met terugwerkende kracht
met ingang van 1.4.1987 belasting op
rijwielen te gaan heffen. Die belasting
geldt voor iedere ingezetene, ongeacht
of hij een rijwiel bezit of niet, maar
de kontrole erop zal uitsluitend wor
den uitgevoerd op wielrijders. Een
wetsvoorstel, hiertoe dienende, is bij
de Tweede Kamer ingediend.
De belangrijkste artikelen van deze
wet luiden:
Artikel 1
De rijwielbelasting hangt samen met
een strikt persoonlijk plaatje dat op
de kleding kan worden gedragen en
dat tegen betaling van rijkswege
wordt verstrekt.
Artikel 4
Er worden kosteloze rijwielbelasting-
plaatjes verstrekt voor rijwielen die
uitsluitend worden bereden door per
sonen die:
a. uit hoofde van hun beroep of be
drijf een rijwiel nodig hebben;
b. uitkeringsgerechtigd zijn.
Alsdan gelden enige beperkende be
palingen, o.a. men mag er ook op
zondag of zaterdag mee fietsen, maar
niet voor plezier.
Artikel 7
Een rijwielplaatje is niet vereist voor
a. kinderrijwielen waarvan de wiel
om vang niet meer bedraagt dan 15
cm.;
b. dienstrijwielen, die worden bere
den door funktionarissen in uniform
of uitmonstering met hun ambtelijke
onderscheidingstekenen.
Artikel 8
Overtreding wordt streng gestraft.
Door middel van verrijdbare elektro
nisch geleide poortjes (bekend van
warenhuisuitgangen en vliegvelden)
wordt op de openbare weg naleving
gekontroleerd van het in de wet be
paalde.
Bijgaand vindt u een rijwielbelasting-
plaatje, geldig voor het belastingjaar
1987.
Voorlichting van de ZLM op de
jaarvergadering van de landbouwver-
eniging Aller Belang te Ouwerkerk
op 17 maart jl.
Daarnaast zal er naar de mening van
het hoofd van de SEV ook meer re
kening gehouden moeten worden
met afvloeiing van bedrijven. De ge
middelde oppervlakte op Schouwen-
Duiveland is in vijf jaar gestegen van
23.9 naar 24.5 ha. Markusse deed
voor de komende vijf jaar geen kon-
krete voorspelling over
bedrijfsgrootte-ontwikkeling. Hij
zei het te betreuren dat tot nog toe
vanuit de landbouw zo weinig aan
dacht aan biotechnologie wordt ge
schonken, met name wat betreft het
volgen van cursussen.
"Deze aandacht past ook in het ge
rechtvaardigde streven: niet meer
maar beter." Verder zou hij het een
historische vergissing vinden om het
zoete water negatief te benaderen.
Bestuurswisseling
Na 25 jaar in het bestuur nam voor
zitter W.A. Kuyper afscheid. Zijn
opvolger wordt A.J. Romeyn. J.
van den Hamer neemt het vice-
voorzitterschap over van J.B. Man-
ni. Het bestuur wordt gekomple-
menteerd door de heren Bodbijl, Bo-
vée en Manni. In zijn afscheids
woord memoreerde Kuyper de vele
externe invloeden gedurende zijn
bestuurslidmaatschap. Verdwenen is
o.a. de grasdrogerij, de vlasteelt en
de melkfabriek. "Door de veelheid
aan voorschriften zullen wc op
scherp moeten staan voor het eigen
bedrijf."
Vrijdag 27 maart 1987