L. de Bruine uit Rilland is wagenmaker in hart en nieren Buitenplaatsen in Zeeland Twee man Oude ledikanten Walcherse brik Televisie Voorkomen in Zeeland Verdeling binnen de provincie Het beroep van wagenmaker mag dan niet meer van meester op leerling overgaan, dat wil geenszins zeggen dat het een uit gestorven beroep is. De heer L. de Bruine uit Rilland heeft het afgelopen decennium al heel wat Zeeuwse boerenwagens ge bouwd. Zonder de hulp van ie mand anders. Voorwaar geen ge ringe prestatie. Voor de goede orde, we spreken hier over schaalmodellen: zoals ze vroeger door de Zeeuwse boe ren gebruikt werden, eksakt zo maakt Leen de Bruine ze nu ook, alleen veel kleiner. En net als de authentieke wagens kunnen zijn mini-wagens geheel uit elkaar ge haald en weer in elkaar gezet worden, zonder dat ergens een spijker uitgetrokken hoeft te worden. Met dat demonteren van boerenwagens is het allemaal be gonnen. Oorspronkelijk van Noord-Beveland afkomstig moest de jonge Leen al op 9-jarige leeftijd gaan werken. Hij is 15 jaar boerenknecht geweest. Als los arbeider ging hij van de ene naar de andere boer. Een deel van zijn werkzaamheden be stond in de herfst uit het schoon maken van de wagens. De mest en de klei moesten eraf. De wa gens moesten er helemaal voor uit elkaar gehaald worden en ui teraard weer in elkaar gezet, van daar dat de Zeeuwse wagens voor hem geen geheimen meer hebben. De Bruine is pas op latere leeftijd met zijn hobby begonnen. Eerder had hij er ook geen tijd voor, want ook na zijn periode als land arbeider heeft hij een druk le ven gehad. Hij heeft o.a. meege holpen bij het egaliseren van Waarde na de ramp, waarbij de voorman hem zei: 'De Bruine, je werkt voor twee man'. Na veel los werk is hij tot zijn pensioen nog 19 jaar fabrieksarbeider ge weest. Dat is nu al weer ruim 11 jaar geleden. Hij verveelde zich een beetje toen hij zijn pensioen had en toen is het eigenlijk be gonnen met zijn hobby, 's Mor gens is hij altijd in de 4 x 6 meter grote schuur achter het huis te vinden, 's Zomers ook 's avonds, soms wel tot 11 uur. 's Middags gaat hij vaak biljarten en bij goed weer in de tuin werken of fietsen. Op 76-jarige leeftijd heeft hij zich nog een nieuwe ra cefiets aangeschaft. Sommige wagens maakt hij uit het hoofd, andere van een teke ning of van een keer op de televi sie te hebben gezien. Dat laatste was het geval bij de wagen waar mee Tjeerd Velstra wereldkampi oen vierspanrijden is geworden. Uit afgedankte houten ledikan ten maakt hij op de draaibank al tijd eerst de wielen. Achter 12 en voor 10 zaagt hij dan de spaken uit. Dan volgen de assen en de lankwagen (onderstel), vervol gens de boomplank(bodem), de ladders (zijschotten), het schotek (achterschot) en de ren (verbin ding tussen de ladders van de voorkant). De ladders worden overeind gehouden door zg. roengen. Deze ijzers werden vroeger warm in het hout gesla gen. De Bruine vindt het prakti scher om gewoon een paar gaat jes te boren waar de roengen in kunnen. Bij bietenwagens komen op de ladders de bietenplanken. Dit is het geval bij de Thoolse wagens. De kleuren zijn wit en groen, soms bruin, en rood aan de binnenkant. Pronkstuk in de kollektie is een kerkbrik. De Bruine vertelt trots dat hij aan een tekening voldoen de had om die te maken. Op zijn verlanglijstje staat nog een Wal cherse brik waar niet aan de zij kant maar aan de achterzijde in gestapt moet worden. Deze zijn nog in gebruik bij ringsteek wedstrijden. De Bruine kent echter niemand die zo'n brik heeft en hij heeft ook geen te kening.... De paarden om voor de wagens te spannen kocht hij vroeger in een speelgoedwinkel in Goes. La ter wilde hij grotere dan die er in de winkel voorhanden waren, toen is hij ze zelf maar gaan ma ken. Drie of meer stukken multi plex (een rechter-, midden- en linkerdeel) lijmt hij aaneen. Het voorbereiden van de delen is een sekuur werkje. Na het lijmen wordt het geheel met beitel en schuurpapier bewerkt en netjes afgewerkt. Staart en manen maakt De Bruine van hennep, hetzelfde hennep als de loodgie ter wel gebruikt. De tuigage snijdt hij uit stukken leer of een oude tas. De heer De Bruine verricht zijn hobby niet om er geld aan te ver dienen maar soms verkoopt hij wel eens een werkstuk. Hij heeft ook wel 'op bestelling' een kar of een paard geleverd. Hij verdient omgerekend ongeveer drie kwartjes per uur, heeft hij bere kend, en dan komen alle on kosten er nog bij. Gezien de boei ende manier waarop hij zijn met veel anekdotes doorspekte le vensverhaal vertelt en het en thousiasme dat hij uitstraalt ligt hij van die karige beloning niet wakker. Een hartewens wil hij tot slot nog wel kwijt: 'Ik zou graag een keer op t.v. komen', zo vertrouwt hij ons toe, 'om alle mensen te laten zien hoe interes sant deze hobby wel is'. L. Kattenwinkel Zittende voor een uitstalling van zijn werkstukken toont De Bruine ons een brik van een middeleeuwse kasteelto ren aan, overigens op een plaats waar vroeger inderdaad een kasteel stond, en misschien zelfs gebouwd met stenen van dat oude kasteel. De aanleg in landschappelijke stijl was makkelijker te realiseren in de licht golvende duinrand. Eenzelfde verschijnsel zien we trouwens in Utrecht: daar trok men van de rand van de riviertjes de Vecht en de Kromme Rijn naar de rand van het Gooi en de Utrechtse Heuvelrug. Vergeleken met bijvoorbeeld de Vechtstreek zijn in Zeeland ei genlijk weinig buitenplaatsen tot in de huidige tijd bewaard geble ven. Diverse watersnoodrampen en de vrij vroeg verdwijnende ekonomische belangrijkheid (Amsterdam won de konkurren- tieslag van Middelburg) zijn daar duidelijk de oorzaak van. Met name de oude buitenplaat sen in de polder zijn veelal ver dwenen. Alleen de namen van boerderijen herinneren nog aan deze buitenplaatsen. Vaak zijn deze boerderijen bij de oude bui tenplaats gebouwd, en soms zien we nog enkele restanten van de toenmalige tuin- en parkaanleg, zoals bijvoorbeeld vijvers of grachten. De buitenplaatsen uit de duinrand zijn daarentegen vaak nog wel aanwezig. Tussen Domburg en Vrouwenpolder lig gen onder andere nog: Hoogduin, Duinvliet, Westhove, Duinbeek, Berkenbosch, Schoonoord, Du- no, Zeeduin, Overduin en Ipen- oord. Deze buitenplaats had den minder te lijden van waters noodrampen omdat ze op hoge re gronden lagen. Over het uiterlijk van de huidige buitenplaatsen, het onderhoud wat er plaats vindt en de waarde voor natuur en landschap wordt een volgende keer wat meer ver teld. Dan wordt ook nog iets ge zegd over buitenplaatsen die de laatste 50 jaar nog zijn aan gelegd. Inlichtingen: Stichting Land schapsverzorging Zeeland, Grote Markt 28 te Goes, tel. 01100 - 30936. Kleine landschapselementen Bij het woord buitenplaatsen denk je niet meteen aan kleine landschapselementen. Buiten plaatsen zijn immers soms tien tallen hektaren groot. Toch zijn er ook veel kleinere buitenplaat sen, soms niet groter dan enkele duizenden vierkante meters. Om dat de Stichting Landschapsver zorging Zeeland zich bezighoudt met het onderhoud van buiten plaatsen in Zeeland wordt dit on derwerp in de artikelenreeks over kleine landschapselementen ook eens belicht. Momenteel treffen we in Zeeland nog maar een uiterst bescheiden deel aan van de buitenplaatsen die er ooit voorkwamen. Al in de middeleeuwen treffen we buiten plaatsen aan in Zeeland. In die tijd ging het vooral om kastelen en hun bijgebouwen met omge ving. Nog enkele van deze kaste len zijn tot op heden bewaard ge bleven. Soms herinnert alleen de naam nog aan zo'n middeleeuws kasteel. Bekende voorbeelden van kastelen die er nog altijd zijn: Westhove bij Domburg, Slot Haamstede bij Haamstede. In later tijden, met name vanaf de Gouden Eeuw, trok de gegoe de burgerij de stad uit. Een ver schijnsel dat we ook in de huidige tijd nog al eens kunnen waarne men. Men kocht een flink stuk grond, er werd een riant optrekje op neer gezet en, wat met name voor ons van belang is, er werd een uitgebreid tuin-, park- en boskomplex aangelegd. De hier bedoelde buitenplaatsen lagen meestal in de direkte omgeving van in die tijd belangrijke han delssteden: Middelburg, Vlissin- gen en Zierikzee. Omdat Zeeland, zeker in de Gou den Eeuw, één van de ekono- misch belangrijkste regio's bin nen Nederland was, zijn er hier bijzonder veel buitenplaatsen aangelegd. Met name op Walche ren vond men indertijd honder den grote tot kleine buitenplaat sen, soms niet meer dan een here boerderij, soms uitgegroeid tot een landgoed waar niet alleen bossen bijbehoorden, maar ook tientallen hektaren land bouwgrond. Opvallend is dat de buitenplaat sen zich vooral in bepaalde gebie den konsentreerden. Op Walche ren lagen de oudste op de kreek ruggen in de Polder Walcheren (vooral langs de weg Vlissingen- Koudekerke-Middelburg, en langs de weg Middelburg- Ruttinge-Sint Laurens- Serooskerke). Later werden veel buitenplaatsen aangelegd in de duinrand. Het bekendst is wel het gebied tussen Domburg en Vrouwenpolder, ook wel bekend als de Manteling. Op Schouwen- Duiveland treffen we buiten plaatsen aan aan de rand van het duingebied, en met name ook in de direkte omgeving van Zierik zee bij Schuddebeurs. Verder hebben in de rest van de provin cie ook wel verspreide buiten plaatsen gelegen, maar tot grote re konsentraties kwam dat niet. De verschuiving van het zwaarte punt van het voorkomen van bui tenplaatsen van de vruchtbare kreekruggrond in de polder naar het licht golvende zanderige overgangsgebied tussen duin en polder wordt deels verklaard door het veranderen van stijl van aanleg van de tuinen en parken. Voor de negentiende eeuw wer den tuin en park op een uiterst kunstmatige manier aangelegd (Franse stijl: strakke rechte lij nen; voorbeeld: tuin van paleis Het Loo). Als reaktie daarop ontstond in de negentiende eeuw juist een tegenovergestelde stijl: de tuin en het park moesten zo natuurlijk mogelijk aandoen, tot in het overdrevene toe. Daarbij hoorden flinke hoogteverschillen in het terrein, kronkelende wa terpartijen, enz. Men ging zelfs over tot het nieuw bouwen van ruïnes van tempels, en tot het 'planten' van dode bomen om de romantiek van het landschap zo goed mogelijk te benaderen. Zo treffen we op de buitenplaats Ellewoutsdijk nog een in de vori ge eeuw nieuw opgetrokken ruïne «s&s ee» bwittiftlft tsectsi vm és Aw Vrijdag 13 maart 1987 13

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 13