Bedrijvigheid rond scharrelvarkens zal toenemen Landbouwschap wil betere afspraken over bescherming natuurwaarden Loonakkoord Landbouw WIR-premie ter diskussie... korte wenken akkerbouw Het ziet er naar uit dat het bedrijfsleven - in al haar facetten - en ook de overheid, wil komen tot een produktie en afzet van scharrelvar kensvlees op grotere schaal. Dat blijkt uit een overzicht van onze me dewerker Piet Westra, die daarvoor o.a. gesproken heeft met de adviseur van de Interimcommissie Scharrelvarkensvlees Controle (ISC) mevrouw F. Ooms-van Rossum, per 1 maart jl. sekretaris van het Be- drijfsschap Slagersbedrijf. De ISC is opgericht door de Stichting Lek ker Dier en de Dierenbescherming. Momenteel zijn er bij de ISC een twintigtal slagers aangesloten, die uitsluitend scharrelvarkens (mogen) verkopen. Een elftal boeren le vert die slagers ca. 100 varkens per week. Er hebben zich inmiddels nog enkele tientallen boeren aangemeld, maar de selektie- en kontrö- leprocedures duren lang - te lang - vindt mevrouw Ooms - omdat de ISC te weinig mensen heeft voor dat werk. Mevrouw Ooms zou de voorlichtingsdienst wel graag ingeschakeld zien voor dat werk. Een aanmelding door een varkens houder gaat als volgt in zijn werk: een boer die (030-340811) belt ontvangt een eerste voorlopige informatie. Daarna volgt - bij een positieve reak- tie - het toezenden van een volledig reglement, waarvoor van de betrok kene ƒ15,wordt gevraagd. Na en kele weken wordt een afspraak voor een bezoek door een inspekteur ge maakt. Als er niets meer in de weg staat wordt met de betrokkenen een "kontrakt" gemaakt. Om de kontrole sluitende te houden ontvangt de var kenshouder oornummers voor de zeu gen. Na het werpen van de zeug stuurt de ISC nummers voor de biggen, die de boer (ook) zelf moet aanbrengen. Als de biggen slachtrijpe varkens zijn geworden, meldt de boer dat aan de ISC. Weer ontvangt hij oorblikken, zodat zijn af te leveren varkens straks - met een blik in het oor - op het slacht huis (bij de slager) aankomen. De RVV stempelt deze varkens met een apart stempel. Het slachthuis of de slager stuurt de blikken van de geslachte scharrelvarkens op naar de ISC, die later aan de hand van een kasregisteroverzicht - waarop de 8 be langrijkste verkochte produkten staan, kontroleert of aanvoer en ver koop met elkaar in evenwicht zijn. En dan is -de cirkel van de kontrole rond. Boeren met scharrelvarkens Degene die erkend en gekontroleerd scharrelvarkensvlees wil produceren, moet aan een aantal eisen van de ISC voldoen. Zo moeten deze varkens ge huisvest zijn in een groepshok, voor zien van een uitloop naar buiten. De ligruimte bevat een dichte vloer met stro daarop. Afhankelijk van het ge wicht moet aan een minimale opper vlakte worden voldaan. Verder moet in de stallen voldoende daglicht aan wezig zijn. Het couperen, afleiden en verwijderen van lichaamsdelen is niet toegestaan (tenzij dit veterinair gezien moet). Een voorlopige ontheffing wordt nu nog gegeven voor de castra tie van beerbiggen. De buitenuitloop voor mestvarkens moet even groot zijn als de ligruimte. Zeugen met big gen mogen wel binnengehouden wor den, maar dan moeten de kraamhokken aan bepaalde eisen vol doen. Het krachtvoer mag geen anti biotica of andere geneesmiddelen bevatten. Het kopergehalte van het mes^varkensvoer mag voor varkens boven 30 kg niet meer dan 20 mg per kilo, krachtvoer bevatten. Babybig- genvoer is toegestaan. Scharrelvar- kens moeten dagelijks ruwvoer ontvangen. Nieuwe impulsen De meest belangrijke stimulering zou wel eens uit de hoek van het groot winkelbedrijf kunnen komen, met na me van Albert Heijn. Volgens de heer A. Bruin, manager commerciële en kwaliteitszaken van de Vers Vlees Groep van Ahold nv, heeft AH plan nen om nog dit jaar te starten met de verkoop van scharrelvarkensvlees, mits. En om de "mits" gaat het. De heer Bruin wacht in feite op twee dingen. Het eerste is algemeen gelden de spelregels, waaraan ook het groot winkelbedrijf kan voldoen. Het tweede is een organisatie die voldoen de en kontinu scharrelvarkensvlees kan leveren. Het is al wel gebleken dat voor dit vlees, met een welzijnsach- tergrond en een plus voor veiligheid en kwaliteit, een markt is. Binnenkort gaat het Produktschap voor Vee en Vlees, als vervolg op eerdere pogin gen, aan het werk om met alle betrok kenen een definitieve regeling voor de produktie en afzet van scharrelvar kensvlees te treffen. Er zullen snel beslissingen genomen moeten wor den. Zo is er inmiddels een Organi satie voor Natuurlijk Vlees (een commercieel bedrijf) die met behulp van 25 ^slagers al zo'n 150 varkens per week afzet onder wat andere - min der stringente? - voorwaarden dan de ISC. Verder schijnt de Nederlandse Vereniging van Scharrelvarkenshou- cers van plan te zijn een koöperatie op te zetten als schakel tussen var kenshouders en slagers. Het varkensproefbedrijf in Raalte - waar ook scharrelvarkens bij het on derzoek zijn betrokken - wacht af of het lonend wordt op grotere schaal scharrelvarkens te houden, alvorens in de onderzoeksrichting deze varkens meer voorrang te verlenen. Het Landbouwschap heeft de Vaste Kommissies voor Landbouw en voor Milieubeheer in de Tweede Kamer om een gesprek gevraagd over de zogenaamde ekologische richtlijn Hinderwet. Naar de me ning van het Landbouwschap zullen bij de toepassing van deze richt lijn in zijn huidige vorm veel veehouderijbedrijven onevenredig in hun ontwikkeling worden belemmerd. Boeren ervaren de richtlijn als een nieuwe beperking, naast de beperkingen die al voortvloeien uit de superheffing, de mestwetgeving en de planologie. Uit de hoek van het grootwinkelbedrijf wordt de komende tijd een grote toename in de vraag naar scharrelvarkensvlees verwacht. Met de ekologische richtlijn wil de overheid voorkomen dat bij nieuw- vestiging of uitbreiding van bestaan de veehouderijbedrijven de verzu ring van waardevolle bossen, hout wallen en natuurterreinen door am moniak toeneemt boven een bepaal de grens. Het Landbouwschap er kent de verzuring als een ernstig maatschappelijk probleem, maar vindt dat deze primair moet worden teruggedrongen met algemeen gel dende maatregelen. Voor wat de be perking van ammoniak betreft kan worden gedacht aan het verlagen van de mestgift, het instellen van een uitrijdverbod en de plicht om orga nische mest bij uitrijden onder te werken. Deze maatregelen, die dit jaar en volgend jaar van kracht wor den, zullen leiden tot een aanzienlij ke vermindering van de ammoniak- emissie. Slechts bij hoge uitzonde ring is het aanvaardbaar daarnaast ekstra maatregelen te treffen die be paalde bedrijven selektief en one venredig in hun ontwikkeling belem meren, aldus het Landbouwschap in een brief aan de Tweede Kamer. Ammoniakrichtlijn De 'ammoniakrichtlijn' is een advies voor de gemeenten, die een hinder wetvergunning moeten verlenen. In dien de vergunningsaanvraag af komstig is van een bedrijf, dat op zuurgevoelige grond ligt en op min- Landbouwschap tegen btw op bedrijfsverzorging De waarnemend voorzitter van het Landbouwschap, de heer Jelle Bein- tema, heeft vorige week woensdag kritiek geleverd op het plan van staatssekretaris De Koning van Fi nanciën om het werk van de be- drijfsverzorgingsdiensten met 20 procent btw te gaan belasten. De be drijfsverzorging moet volgens hem niet worden gezien als een zelfstan dige onderneming, maar als een sa menwerkingsverband van agrariërs die voor eigen risiko gezamenlijk werknemers in dienst hebben. Het Landbouwschap heeft over deze zaak inmiddels kontakt opgenomen met het ministerie van Financiën. der dan 500 meter van een zuurge- voelig objekt als bossen en houtwal len, moet de gemeente rekening hou den met de totale ammoniak-emissie in het gebied. In de praktijk krijgen duizenden bedrijven met de maatre gel te maken. In een groot deel van de zandgebieden ligt de verzurings- graad nu reeds boven de in de richt lijn genoemde grenswaarde, zodat er geen enkele ruimte meer is voor uit breiding. Het Landbouwschap vindt dat in de richtlijn duidelijk moet worden op genomen dat bestaande bedrijven verbeteringen moeten kunnen door voeren als de emissie daardoor niet toeneemt of zelfs afneemt. Ook de door de mestwet noodzakelijke uit breiding van de mestopslag op het bedrijf moet mogelijk blijven. Be halve op bossen en natuurterreinen mag de richtlijn alleen van toepas sing zijn op landschapselementen met een hoge natuurwetenschappe lijke waarde, die in het bestem mingsplan ook als zodanig omschre ven zijn. "Boeren moeten niet te lang meer wachten met het aanvragen van de WIR. De regeling staat ter diskus sie en voor je het weet is deze pre mie er niet meer". Deze hint gaf de minister van landbouw de (boe- ren)bezoekers op de CDA- verkiezingsbijeenkomst in het Bra bantse Maarheeze. In Den Haag wordt aan de regeling gesleuteld; ze zou afgeschaft of op z'n minst bijgesteld worden. Nu de ekono- mie wat aantrekt doen steeds meer ondernemers uit de land- en tuin bouw een beroep op de WIR en de kosten van de premie, die voor re kening van de overheid komen, zijn uit de hand gelopen. Minister Ruding heeft twee mogelijkheden, of hij schaft de hele WIR af of hij verlaagt het bedrag dat uitbetaald wordt. Vandaar de waarschuwing van de heer Braks. Geen areaalheffing op pootgoed voor eigen gebruik De areaalheffing op pootgoed wordt opgelegd voor alle te velde goedge keurde oppervlakten pootgoed in de klasse S tot en met B. Het uitsluitend voor eigen gebruik aangegeven poot goed is daarvan vrijgesteld, mits dat ook als zodanig is gekeurd. Dit meldt het Landbouwschap. Een dergelijke EG-keuring (eigen ge bruik) legt de boer geen enkele be perking op voor wat betreft het ge bruik binnen het eigen bedrijf. Het pootgoed is volledig in klasse goed gekeurd, maar kan niet worden ver handeld en ook niet voor Stopa- overname worden aangeboden. Het pootgoed moet echter wel reeds bij aangifte voor uitsluitend EG- keuring zijn gemeld. Pootgoed dat normaal in klasse is goedgekeurd en alleen voor eigen uitpoot wordt bestemd, is niet vrijgesteld van de areaalheffing. Dit kan immers ook verhandeld worden en valt volledig onder de Stopa-garantieregeling. Alleen het pootgoed dat bij de aan gifte voor EG-keuring is aangegeven is dus vrij van de heffing. Enige mis verstanden over deze kwestie waren ontstaan in Drente. Heeft Uw SPUITMACHINE al een grondige onderhoudsbeurt gehad? Kontroleer of de spuitplqatjes nog goed zijn en of de kleppen, leidingen en membranen geen lekkage verto nen. Kijk ook of er geen slangen of kettingen in het spuitbeeld hangen, dit komt (te) vaak voor. Beperk bij de grondbewerking zo veel mogelijk de verdichting van de onder- grbnd. Dit kan gebeuren door reke ning te houden met de zwaarte van de trekker, een zo laag mogelijke ban denspanning en het zaaibed - zo mo gelijk - in EÉN WERKGANG klaar te leggen. Weldra komt het pootgoed weer op de bedrijven aan. Kontroleer de par- tij(en) op Fusarium, Phytophthora en Rhizoctonia. Tel het aantal knollen per 50 kg en relateer dit aan de poo- tafstand in de rij, zodat U precies weet hoeveel pootgoed U nodig heeft. Plaats het pootgoed op een luchtige plek, zodat de ogen GELIJKMA TIG "los" kunnen komen. Dek bij regen tijdig af. Een onkruidbestrijding, in bieten, met de RIJENSPUIT levert voordeel op, mits dit goed gebeurt. Meet op het land de spuitbreedte van ELKE dop na. Spuit U 20 cm breed, in plaats van 17 cm, dan moet de dosering 15% ho ger zijn voor hetzelfde resultaat. Bij te "smal" spuiten wordt de dosering snel te hoog en kan er gewasschade optreden. De Voedingsbonden en de Centrale Landbouworganisaties hebben dins dagavond een principe-akkoord be reikt over een tweejarige cao voor de akkerbouw, de weidebouw en de veehouderij. De nieuwe cao zal lo pen tot 1 maart 1989. Afgesproken is dat de lonen op 1 maart 1987 met 1 procent stijgen. Vervolgens zullen de lonen ook op 1 januari 1988 met 1 procent omhoog gaan. Met ingang van 1 juli 1988 wordt de vut- gerechtigde leeftijd verlaagd tot 59 jaar. De nieuwe cao geldt voor onge veer 8000 werknemers. De verwach ting is dat het principe-akkoord ook een rol zal gaan spelen bij de cao's die voor de overige 50.000 werkne mers in de agrarische sectoren wor den afgesloten. De partijen hebben afgesproken dat bij werkloosheid gedurende de Temperatuursom 5 maart Weerstation A B 5/3 Vlissingen 128 (106) 24-3 Zierikzee 124 99) 26-3 Rotterdam 121 96) 27-3 Gilze Rijen 122 92) 27-3 Eindhoven 116 84) 27-3 Volkel 113 84) 28-3 Zuid Limburg 102 72) 31-3 Wouw 133 99) 24-3 A: Temperatuursom van 1 januari tot 5 maart (tussen haakjes die van 26 fe bruari). B: Schatting per 5-3 wanneer T-som van 180 wordt bereikt. wachtgeldperiode van acht weken de volle vakantiebon wordt verstrekt. Werknemers die volledig arbeidson geschikt worden, zullen aansluitend op de huidige regeling, waarbij de eerste twee jaar 100 procent van het loon wordt uitgekeerd, het derde jaar een uitkering ontvangen van 80 procent. De mogelijkheid om losse werknemers in de onderbreking te sturen vanwege weersomstandighe den wordt beperkt tot 16 weken per jaar. Hiervan kunnen er maximaal 3 weken buiten de winterperiode val len. In die drie weken moet dan de onderbrekingsuitkering door de werkgever aangevuld worden tot 100 procent van het loon. Het systeem van de automatische prijscompensa tie blijft gehandhaafd. Prijsstijgin gen zullen in de lonen verwerkt wor den indien het prijspeil boven dat van oktober 1986 zou uitkomen. Uitvoercijfers aardappelen Volgens het Produktschap voor Aardappelen is op basis van de in de week van 2 t/m 6 maart 1987 binnen gekomen exportformulieren 21.500 ton konsumptie- en industrieaardap pelen (exkl. België) geteld. In de ge hele maand februari is 122.000 ton uitgevoerd. De totale export van oogst 1986 is hierdoor op 639.000 ton gekomen. Van oogst 1985 was de uit voer tot 1 maart 504.000 ton, van oogst 1984 was dit 686.500 ton en van oogst 1983 612.500 ton. De invoer in februari bedroeg 7.300 ton, tegenover 43.800 ton in 1986 en 9.400 ton in 1985. In het importcijfer van februa ri 1987 is de import vanuit België nog niet volledig opgenomen. 10 Vrijdag 13 maart 1987

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 10