Bedrijvigheid rond scharrelvarkens zal toenemen
Landbouwschap wil betere
afspraken over
bescherming natuurwaarden
Loonakkoord
Landbouw
WIR-premie
ter diskussie...
korte wenken
akkerbouw
Het ziet er naar uit dat het bedrijfsleven - in al haar facetten - en ook
de overheid, wil komen tot een produktie en afzet van scharrelvar
kensvlees op grotere schaal. Dat blijkt uit een overzicht van onze me
dewerker Piet Westra, die daarvoor o.a. gesproken heeft met de
adviseur van de Interimcommissie Scharrelvarkensvlees Controle (ISC)
mevrouw F. Ooms-van Rossum, per 1 maart jl. sekretaris van het Be-
drijfsschap Slagersbedrijf. De ISC is opgericht door de Stichting Lek
ker Dier en de Dierenbescherming.
Momenteel zijn er bij de ISC een twintigtal slagers aangesloten, die
uitsluitend scharrelvarkens (mogen) verkopen. Een elftal boeren le
vert die slagers ca. 100 varkens per week. Er hebben zich inmiddels
nog enkele tientallen boeren aangemeld, maar de selektie- en kontrö-
leprocedures duren lang - te lang - vindt mevrouw Ooms - omdat de
ISC te weinig mensen heeft voor dat werk. Mevrouw Ooms zou de
voorlichtingsdienst wel graag ingeschakeld zien voor dat werk.
Een aanmelding door een varkens
houder gaat als volgt in zijn werk: een
boer die (030-340811) belt ontvangt
een eerste voorlopige informatie.
Daarna volgt - bij een positieve reak-
tie - het toezenden van een volledig
reglement, waarvoor van de betrok
kene ƒ15,wordt gevraagd. Na en
kele weken wordt een afspraak voor
een bezoek door een inspekteur ge
maakt. Als er niets meer in de weg
staat wordt met de betrokkenen een
"kontrakt" gemaakt. Om de kontrole
sluitende te houden ontvangt de var
kenshouder oornummers voor de zeu
gen. Na het werpen van de zeug stuurt
de ISC nummers voor de biggen, die
de boer (ook) zelf moet aanbrengen.
Als de biggen slachtrijpe varkens zijn
geworden, meldt de boer dat aan de
ISC. Weer ontvangt hij oorblikken,
zodat zijn af te leveren varkens straks
- met een blik in het oor - op het slacht
huis (bij de slager) aankomen. De
RVV stempelt deze varkens met een
apart stempel. Het slachthuis of de
slager stuurt de blikken van de
geslachte scharrelvarkens op naar de
ISC, die later aan de hand van een
kasregisteroverzicht - waarop de 8 be
langrijkste verkochte produkten
staan, kontroleert of aanvoer en ver
koop met elkaar in evenwicht zijn. En
dan is -de cirkel van de kontrole rond.
Boeren met scharrelvarkens
Degene die erkend en gekontroleerd
scharrelvarkensvlees wil produceren,
moet aan een aantal eisen van de ISC
voldoen. Zo moeten deze varkens ge
huisvest zijn in een groepshok, voor
zien van een uitloop naar buiten. De
ligruimte bevat een dichte vloer met
stro daarop. Afhankelijk van het ge
wicht moet aan een minimale opper
vlakte worden voldaan. Verder moet
in de stallen voldoende daglicht aan
wezig zijn. Het couperen, afleiden en
verwijderen van lichaamsdelen is niet
toegestaan (tenzij dit veterinair gezien
moet). Een voorlopige ontheffing
wordt nu nog gegeven voor de castra
tie van beerbiggen. De buitenuitloop
voor mestvarkens moet even groot
zijn als de ligruimte. Zeugen met big
gen mogen wel binnengehouden wor
den, maar dan moeten de
kraamhokken aan bepaalde eisen vol
doen. Het krachtvoer mag geen anti
biotica of andere geneesmiddelen
bevatten. Het kopergehalte van het
mes^varkensvoer mag voor varkens
boven 30 kg niet meer dan 20 mg per
kilo, krachtvoer bevatten. Babybig-
genvoer is toegestaan. Scharrelvar-
kens moeten dagelijks ruwvoer
ontvangen.
Nieuwe impulsen
De meest belangrijke stimulering zou
wel eens uit de hoek van het groot
winkelbedrijf kunnen komen, met na
me van Albert Heijn. Volgens de heer
A. Bruin, manager commerciële en
kwaliteitszaken van de Vers Vlees
Groep van Ahold nv, heeft AH plan
nen om nog dit jaar te starten met de
verkoop van scharrelvarkensvlees,
mits. En om de "mits" gaat het.
De heer Bruin wacht in feite op twee
dingen. Het eerste is algemeen gelden
de spelregels, waaraan ook het groot
winkelbedrijf kan voldoen. Het
tweede is een organisatie die voldoen
de en kontinu scharrelvarkensvlees
kan leveren. Het is al wel gebleken dat
voor dit vlees, met een welzijnsach-
tergrond en een plus voor veiligheid
en kwaliteit, een markt is. Binnenkort
gaat het Produktschap voor Vee en
Vlees, als vervolg op eerdere pogin
gen, aan het werk om met alle betrok
kenen een definitieve regeling voor de
produktie en afzet van scharrelvar
kensvlees te treffen. Er zullen snel
beslissingen genomen moeten wor
den. Zo is er inmiddels een Organi
satie voor Natuurlijk Vlees (een
commercieel bedrijf) die met behulp
van 25 ^slagers al zo'n 150 varkens per
week afzet onder wat andere - min
der stringente? - voorwaarden dan de
ISC. Verder schijnt de Nederlandse
Vereniging van Scharrelvarkenshou-
cers van plan te zijn een koöperatie
op te zetten als schakel tussen var
kenshouders en slagers.
Het varkensproefbedrijf in Raalte -
waar ook scharrelvarkens bij het on
derzoek zijn betrokken - wacht af of
het lonend wordt op grotere schaal
scharrelvarkens te houden, alvorens
in de onderzoeksrichting deze varkens
meer voorrang te verlenen.
Het Landbouwschap heeft de Vaste Kommissies voor Landbouw en
voor Milieubeheer in de Tweede Kamer om een gesprek gevraagd
over de zogenaamde ekologische richtlijn Hinderwet. Naar de me
ning van het Landbouwschap zullen bij de toepassing van deze richt
lijn in zijn huidige vorm veel veehouderijbedrijven onevenredig in
hun ontwikkeling worden belemmerd. Boeren ervaren de richtlijn als
een nieuwe beperking, naast de beperkingen die al voortvloeien uit
de superheffing, de mestwetgeving en de planologie.
Uit de hoek van het grootwinkelbedrijf wordt de komende tijd een grote
toename in de vraag naar scharrelvarkensvlees verwacht.
Met de ekologische richtlijn wil de
overheid voorkomen dat bij nieuw-
vestiging of uitbreiding van bestaan
de veehouderijbedrijven de verzu
ring van waardevolle bossen, hout
wallen en natuurterreinen door am
moniak toeneemt boven een bepaal
de grens. Het Landbouwschap er
kent de verzuring als een ernstig
maatschappelijk probleem, maar
vindt dat deze primair moet worden
teruggedrongen met algemeen gel
dende maatregelen. Voor wat de be
perking van ammoniak betreft kan
worden gedacht aan het verlagen
van de mestgift, het instellen van een
uitrijdverbod en de plicht om orga
nische mest bij uitrijden onder te
werken. Deze maatregelen, die dit
jaar en volgend jaar van kracht wor
den, zullen leiden tot een aanzienlij
ke vermindering van de ammoniak-
emissie. Slechts bij hoge uitzonde
ring is het aanvaardbaar daarnaast
ekstra maatregelen te treffen die be
paalde bedrijven selektief en one
venredig in hun ontwikkeling belem
meren, aldus het Landbouwschap in
een brief aan de Tweede Kamer.
Ammoniakrichtlijn
De 'ammoniakrichtlijn' is een advies
voor de gemeenten, die een hinder
wetvergunning moeten verlenen. In
dien de vergunningsaanvraag af
komstig is van een bedrijf, dat op
zuurgevoelige grond ligt en op min-
Landbouwschap tegen btw op
bedrijfsverzorging
De waarnemend voorzitter van het
Landbouwschap, de heer Jelle Bein-
tema, heeft vorige week woensdag
kritiek geleverd op het plan van
staatssekretaris De Koning van Fi
nanciën om het werk van de be-
drijfsverzorgingsdiensten met 20
procent btw te gaan belasten. De be
drijfsverzorging moet volgens hem
niet worden gezien als een zelfstan
dige onderneming, maar als een sa
menwerkingsverband van agrariërs
die voor eigen risiko gezamenlijk
werknemers in dienst hebben. Het
Landbouwschap heeft over deze
zaak inmiddels kontakt opgenomen
met het ministerie van Financiën.
der dan 500 meter van een zuurge-
voelig objekt als bossen en houtwal
len, moet de gemeente rekening hou
den met de totale ammoniak-emissie
in het gebied. In de praktijk krijgen
duizenden bedrijven met de maatre
gel te maken. In een groot deel van
de zandgebieden ligt de verzurings-
graad nu reeds boven de in de richt
lijn genoemde grenswaarde, zodat er
geen enkele ruimte meer is voor uit
breiding.
Het Landbouwschap vindt dat in de
richtlijn duidelijk moet worden op
genomen dat bestaande bedrijven
verbeteringen moeten kunnen door
voeren als de emissie daardoor niet
toeneemt of zelfs afneemt. Ook de
door de mestwet noodzakelijke uit
breiding van de mestopslag op het
bedrijf moet mogelijk blijven. Be
halve op bossen en natuurterreinen
mag de richtlijn alleen van toepas
sing zijn op landschapselementen
met een hoge natuurwetenschappe
lijke waarde, die in het bestem
mingsplan ook als zodanig omschre
ven zijn.
"Boeren moeten niet te lang meer
wachten met het aanvragen van de
WIR. De regeling staat ter diskus
sie en voor je het weet is deze pre
mie er niet meer". Deze hint gaf
de minister van landbouw de (boe-
ren)bezoekers op de CDA-
verkiezingsbijeenkomst in het Bra
bantse Maarheeze. In Den Haag
wordt aan de regeling gesleuteld;
ze zou afgeschaft of op z'n minst
bijgesteld worden. Nu de ekono-
mie wat aantrekt doen steeds meer
ondernemers uit de land- en tuin
bouw een beroep op de WIR en de
kosten van de premie, die voor re
kening van de overheid komen,
zijn uit de hand gelopen. Minister
Ruding heeft twee mogelijkheden,
of hij schaft de hele WIR af of hij
verlaagt het bedrag dat uitbetaald
wordt. Vandaar de waarschuwing
van de heer Braks.
Geen areaalheffing op
pootgoed voor eigen gebruik
De areaalheffing op pootgoed wordt
opgelegd voor alle te velde goedge
keurde oppervlakten pootgoed in de
klasse S tot en met B. Het uitsluitend
voor eigen gebruik aangegeven poot
goed is daarvan vrijgesteld, mits dat
ook als zodanig is gekeurd.
Dit meldt het Landbouwschap.
Een dergelijke EG-keuring (eigen ge
bruik) legt de boer geen enkele be
perking op voor wat betreft het ge
bruik binnen het eigen bedrijf. Het
pootgoed is volledig in klasse goed
gekeurd, maar kan niet worden ver
handeld en ook niet voor Stopa-
overname worden aangeboden.
Het pootgoed moet echter wel reeds
bij aangifte voor uitsluitend EG-
keuring zijn gemeld. Pootgoed dat
normaal in klasse is goedgekeurd en
alleen voor eigen uitpoot wordt
bestemd, is niet vrijgesteld van de
areaalheffing. Dit kan immers ook
verhandeld worden en valt volledig
onder de Stopa-garantieregeling.
Alleen het pootgoed dat bij de aan
gifte voor EG-keuring is aangegeven
is dus vrij van de heffing. Enige mis
verstanden over deze kwestie waren
ontstaan in Drente.
Heeft Uw SPUITMACHINE al een
grondige onderhoudsbeurt gehad?
Kontroleer of de spuitplqatjes nog
goed zijn en of de kleppen, leidingen
en membranen geen lekkage verto
nen. Kijk ook of er geen slangen of
kettingen in het spuitbeeld hangen, dit
komt (te) vaak voor.
Beperk bij de grondbewerking zo veel
mogelijk de verdichting van de onder-
grbnd. Dit kan gebeuren door reke
ning te houden met de zwaarte van de
trekker, een zo laag mogelijke ban
denspanning en het zaaibed - zo mo
gelijk - in EÉN WERKGANG klaar
te leggen.
Weldra komt het pootgoed weer op
de bedrijven aan. Kontroleer de par-
tij(en) op Fusarium, Phytophthora en
Rhizoctonia. Tel het aantal knollen
per 50 kg en relateer dit aan de poo-
tafstand in de rij, zodat U precies
weet hoeveel pootgoed U nodig heeft.
Plaats het pootgoed op een luchtige
plek, zodat de ogen GELIJKMA TIG
"los" kunnen komen. Dek bij regen
tijdig af.
Een onkruidbestrijding, in bieten,
met de RIJENSPUIT levert voordeel
op, mits dit goed gebeurt. Meet op het
land de spuitbreedte van ELKE dop
na. Spuit U 20 cm breed, in plaats van
17 cm, dan moet de dosering 15% ho
ger zijn voor hetzelfde resultaat. Bij
te "smal" spuiten wordt de dosering
snel te hoog en kan er gewasschade
optreden.
De Voedingsbonden en de Centrale
Landbouworganisaties hebben dins
dagavond een principe-akkoord be
reikt over een tweejarige cao voor de
akkerbouw, de weidebouw en de
veehouderij. De nieuwe cao zal lo
pen tot 1 maart 1989. Afgesproken
is dat de lonen op 1 maart 1987 met
1 procent stijgen. Vervolgens zullen
de lonen ook op 1 januari 1988 met
1 procent omhoog gaan. Met ingang
van 1 juli 1988 wordt de vut-
gerechtigde leeftijd verlaagd tot 59
jaar. De nieuwe cao geldt voor onge
veer 8000 werknemers. De verwach
ting is dat het principe-akkoord ook
een rol zal gaan spelen bij de cao's
die voor de overige 50.000 werkne
mers in de agrarische sectoren wor
den afgesloten.
De partijen hebben afgesproken dat
bij werkloosheid gedurende de
Temperatuursom 5 maart
Weerstation
A
B
5/3
Vlissingen
128
(106)
24-3
Zierikzee
124
99)
26-3
Rotterdam
121
96)
27-3
Gilze Rijen
122
92)
27-3
Eindhoven
116
84)
27-3
Volkel
113
84)
28-3
Zuid Limburg
102
72)
31-3
Wouw
133
99)
24-3
A: Temperatuursom van 1 januari tot
5 maart (tussen haakjes die van 26 fe
bruari).
B: Schatting per 5-3 wanneer T-som
van 180 wordt bereikt.
wachtgeldperiode van acht weken de
volle vakantiebon wordt verstrekt.
Werknemers die volledig arbeidson
geschikt worden, zullen aansluitend
op de huidige regeling, waarbij de
eerste twee jaar 100 procent van het
loon wordt uitgekeerd, het derde
jaar een uitkering ontvangen van 80
procent. De mogelijkheid om losse
werknemers in de onderbreking te
sturen vanwege weersomstandighe
den wordt beperkt tot 16 weken per
jaar. Hiervan kunnen er maximaal 3
weken buiten de winterperiode val
len. In die drie weken moet dan de
onderbrekingsuitkering door de
werkgever aangevuld worden tot 100
procent van het loon. Het systeem
van de automatische prijscompensa
tie blijft gehandhaafd. Prijsstijgin
gen zullen in de lonen verwerkt wor
den indien het prijspeil boven dat
van oktober 1986 zou uitkomen.
Uitvoercijfers aardappelen
Volgens het Produktschap voor
Aardappelen is op basis van de in de
week van 2 t/m 6 maart 1987 binnen
gekomen exportformulieren 21.500
ton konsumptie- en industrieaardap
pelen (exkl. België) geteld. In de ge
hele maand februari is 122.000 ton
uitgevoerd. De totale export van
oogst 1986 is hierdoor op 639.000 ton
gekomen. Van oogst 1985 was de uit
voer tot 1 maart 504.000 ton, van
oogst 1984 was dit 686.500 ton en van
oogst 1983 612.500 ton. De invoer in
februari bedroeg 7.300 ton, tegenover
43.800 ton in 1986 en 9.400 ton in
1985. In het importcijfer van februa
ri 1987 is de import vanuit België nog
niet volledig opgenomen.
10
Vrijdag 13 maart 1987