verzekeringen zlm Ver/tcindig verzekeren Alkohol en Verkeer. Dat kun je niet maken Hoe werkt verhaalsbij stand 9M Ongetwijfeld bent u de afgelopen maanden één of meerdere malen ge- konfronteerd met de kreet: "Alkohol en verkeer. Dat kun je niet maken". Ieder normaal mens zal deze stelling ook onderschrijven. Hoe komt het dan dat bij 30 tot 40 procent van de dodelijke ongevallen alkohol in het spel is? Hoe komt het dan dat jaar lijks 500 doden vallen door het ge bruik van alkohol in het verkeer? Waarom doen mensen zo a-sociaal? Laten we er maar van uitgaan dat het de onbekendheid is met de gevaren van alkohol in relatie tot het verkeer of de onwetendheid over de hoeveel heid drank die ingenomen kan wor den zonder de sociale verantwoordelijkheid op de weg in ge vaar te brengen. Of misschien toch de gedachte "Zoiets overkomt een an der, maar mij niet". Wellicht dat we d.m.v. dit artikel iets aan deze oor zaken kunnen doen. Hoe werkt alkohol? Alkohol heeft een versuffende wer king op het centrale zenuwstelsel. Verminderd waarnemings- en reaktie- vermogen zijn de kritieke verschijn selen. Dat begint al na het eerste glas. - Na één glas kan men al snel afstan den niet meer goed inschatten. - Na de drie glazen lijken bomen en bochten verder weg te liggen dan in werkelijkheid. Het gevolg is dat bijv. een bocht met te hoge snelheid inge reden wordt. Rode lichten, zoals ach terlichten en stoplichten worden minder snel opgemerkt. En doordat men trager reageert wordt de remweg langer. - Na 6 glazen ziet men niet meer goed wat er links en rechts van de weg ge beurt. Men reageert te laat of hele maal niet. - Na acht glazen wordt het stadium bereikt dat alles mogelijk is. Men ziet totaal geen gevaar meer. In bijgaand staatje kunt u zien dat het niet veel verschil maakt wat men drinkt. Per glas is de hoeveelheid pu re alkohol niet erg verschillend. Het lichaam heeft ongeveer anderhalf uur nodig om er één glas alkohol weer uit te krijgen. Wat beslist niet werkt - "Een kop koffie voor ik opstap". Caffeine versterkt juist de werking van alkohol. Dit geldt dus ook voor thee en cola. - "Op 't eind van de avond ga ik op fris over". Fris breekt de alkohol niet af. Als het een laat feestje is zit u de andere morgen niet nuchter achter het stuur. - "Even in de buitenlucht". Zuurstof neutraliseert alkohol niet. Er is eerder kans op een black-out. Straffen Met meer dan twee drankjes op ach ter het stuur, kan men de eerste keer minstens rekenen op: aantal glazen straffen 3-5 ƒ250,— 5-6 ƒ500,— 6-7 ƒ750,— 7-10 ƒ1.000,6 maanden ont zegging rijbevoegdheid 10-13 ƒ1.500,9 maanden ontzegging van de rijbevoegdheid 2 weken gevangenisstraf (voorwaar delijk) meer dan 13 Twee weken gevan genisstraf 1 jaar ontzegging van de rijbevoegdheid. Let wel, deze straffen gelden alleen als het de eerste keer is en er geen doden of gewonden gevallen zijn. In dat ge val is de strafmaat veel strenger. Hier bij komt nog dat wij de schade aan uw auto of bromfiets niet uitkeren. Menselijk leed Tot nu toe hebben we alles vrij zake lijk en "nuchter" benaderd. Het zou echter niet juist zijn om aan het emotionele facet voorbij te gaan. Veel mensen hebben zich geërgerd aan het rauwe taalgebruik in de bekende T.V.-spot waar een meisje in een rolstoel werd voortgeduwd. Inder daad, het taalgebruik was niet zo net jes, echter het staat niet in verhouding tot de rauwe werkelijkheid. De ge noemde straffen stellen niets voor in H. Meeuw sen verhouding tot het schuldgevoel in dien men iemand, door gebruik van alkohol, dood rijdt of zodanig ver wondt dat het slachtoffer invalide blijft. Durf eens Durf eens te weigeren als men u nog een glas aanbiedt. Ken ook uw ver antwoording als gastheer/vrouw. Dring niet aan op alkoholgebruik als u weet dat uw gast nog gaat rijden. Durf dan ook eens te zeggen: "Zou u dat nog wel doen?" Tenslotte: Wellicht heeft u gelezen of gehoord dat de bloefproef vrijwel helemaal gaat verdwijnen. Met de nieuwe adem-analyse apparatuur wordt de pakkans aanmerkelijk vergroot en de verdere afwikkeling vereenvoudigd. Laten we hopen dat dit bij zal dragen tot een verder alkoholvrij maken van het verkeer. Zorgt u echter dat u niet gepakt KUNT worden. Dat kunt U toch niet maken. H. Meeuwsen soort drank hoeveelheid per glas alkohol- percentage hoeveelheid cc pure alkohol pils 250 cc 5% 12,5 cc wijn 125'tc 10% 12,5 cc jenever 35 cc 35% 12,25 cc vieux 35 cc 35% 12,25 cc likeur 35 cc 30% 10,5 cc sherry 50 cc 18% 9 cc Beste lezers, deze keer een be richtje van een van de jongere medewerkers van Verzekeringen ZLM en wel van de afdeling Ver- haalsbijstand. Ongetwijfeld zijn er onder u mensen die wel eens met deze afdeling te maken heb ben gehad. Maar ook voor ande ren kan het goed zijn iets meer over verhaalsbijstand te weten. Wij merken op onze afdeling dat niet iedereen weet wat het bete kent om een verhaalsbijstand- dekking te hebben. Daarom lijkt het ons nuttig u hierover iets te vertellen. Eerst willen we u in het kort uit leggen wat verhaalsbijstand in houdt, om vervolgens de schade- behandeling van de verhaalbare schades te beschrijven. Gratis dekking Zoals u weet is elke eigenaar van een auto verplicht deze te verzekeren te gen het risiko van wettelijke aan sprakelijkheid. Dat wil dus zeggen dat u verzekerd dient te zijn tegen het risiko dat u schade toebrengt aan derden. U bent dan W.A.- verzekerd. Omgekeerd kan het ook gebeuren dat een ander schade be rokkent. Dit is uiteraard niet gedekt op uw eigen W.A.-verzekering, maar wanneer u uw polisvoorwaar den leest - artikel 34 t/m 40 - ziet u dat u bij Verzekeringen ZLM naast de W.A.dekking ook nog een (gra tis) verhaalsbijstanddekking heeft. Artikel 37a vermeldt: 'De maat schappij is verplicht de aangemelde zaak in behandeling te nemen als VERZEKERINGEN ZLM Postbus 70 - 4460 BA GOES Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN GOES Telefoon: 01100-38000 Telex: 55537 Telefax: 01100-15341 Schademelding: 01100-38888 Polisafdeling: 01100-38880 vertegenwoordigers: Walcheren: Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg, 01180-15151. Schouwen-Duiveland: M. Hanse, Oude Haven 21, 4301 JJ Zierikzee, postbus 97, 4300 AB Zierikzee. Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, F. den Hollanderl. 10, 4461 HN Goes, 01100-38000. Z. Vlaanderen Oost: Ass. knt. Boidin, Janseniuslaan 8, 4561 NM Hulst, 01140-12220. Z. Vlaanderen West: Ass. knt. Boidin, Markt 7, 4501 CJ Oostburg, 01170-2355. Z. Vlaanderen Midden: D.J. Dees, Beethovenhof 43, 4536 AE Ter- neuzen, 01150-94469. Poortvliet e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poortvliet, 01662-2509. Tholen e.o.: J.P.M. Overbeeke, Ten Ankerweg 72, 4691 GX Tholen, 01660-2888. West-Nrd. Brabant: F.J. Duine, Kamperfoeliestr. 53, 4621 GE Bergen op Zoom, 01640-56000. S.M. Timmers, Stationsstraat 1, 4761 BP Zevenbergen, 01680-23979. Midden-Nrd. Brabant: A.M. Verbrugge, Pr. Hendrikstr. 39, 4941 JT Raamsdonksveer, 01621-12924. Oost-Noord-Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nuenen, 040-831469. Werkendam: Rabobank Werkendam, Merwestraat 10, 4251 CR Wer kendam, 01835-2700. Melkhandelaren, AVM, Raadhuisstr. 39, 5056 HC Berkel Enschot, 013-339100. Minder vraag om milieusubsidie voor stille vrachtwagen Volgens de Dienst Investeringsreke ning worden steeds minder aanvra gen ingediend om milieusubsidies te krijgen, bijvoorbeeld op de aankoop van 'stille' vrachtwagens. De EVO, Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie vindt het merkwaardig dat ondernemers ken nelijk 'geld op straat laten liggen'. Al geruime tijd biedt de WIR in de vorm van een milieutoeslag de mo gelijkheid een bijdrage te leveren in de aanschaf van een 'milieuvriende lijke' vrachtauto. De percentages hiervan variëren van 3 tot 7% van de aanschafwaarde. Gezien de onzekerheid over het voortbestaan van de regeling wijst de EVO met nadruk op de mogelijk heid van subsidiëring in de aankoop van 'stille' vrachtauto's. Een aan vraag moet uiterlijk zes maanden na ingebruikneming van het voertuig ingediend worden bij de Dienst In vesteringsrekening in Zwolle. Over dit onderwerp en andere aspekten van de WIR zijn nadere inlichtingen te verkrijgen bij de EVO, sektor ROVM, telefoon 079 - 414641. Caroline Dingemanse naar haar mening een redelijke kans op sukses aanwezig is'. Wanneer wij dus van mening zijn dat uw schade, of een gedeelte hier van, te verhalen is op een wettelijk aansprakelijke derde, nemen wij de zaak voor u in behandeling. De gang van zaken Wat is nu de gebruikelijke gang van zaken bij de schade-afwikkeling? Nadat de schade is gemeld kunnen wij bij de behandeling de volgende stappen onderscheiden: 1. Schade vaststellen 2. Aansprakelijk stellen 3. Schuldvraagonderzoek (indien nodig) 4. Afwikkeling Als eerste dient dus de schade vast gesteld te worden. Wanneer de scha de geschat wordt op minder dan ƒ600,vragen wij u om ons een of ficiële schadebegroting of reparatie nota toe te sturen. Zodra deze in ons bezit is, stellen wij de tegenpartij c.q. diens verzekeraar aansprake lijk. Als het schadebedrag op meer dan ƒ600,wordt geschat scha kelen wij telefonisch een ekspert voor u in bij de verzekeraar van de tegenpartij, waarbij de tegenpartij tegelijkertijd schriftelijk door ons aansprakelijk wordt gesteld. Na de ze handeling duurt het over het alge meen enige tijd voordat wij bericht ontvangen. De assuradeur dient im mers ook een en ander na te gaan, bijvoorbeeld: Is er dekking? Is de schade al gemeld? Staat de aanspra kelijkheid vast? De ervaring leert dat na het aansprakelijkstellen wij na een termijn van drie a vier weken antwoord krijgen. Wanneer dan de schuldvraag direkt duidelijk is en aansprakelijkheid aan de zijde van de tegenpartij vaststaat, kan men overgaan tot het uitbetalen van de schade, hetgeen via ons geschiedt. Wij ontvangen het bedrag dat u toe komt, kontroleren of het juist is en maken het aan u over. Als alles mee zit kan de zaak in 1maand afge wikkeld zijn. Waarom duurt het zo lang? De praktijk leert echter dat het soms langer duurt. Vaak is het nodig de schuldvraag nader te onderzoeken daar het niet direkt vaststaat wie aansprakelijk is. U begrijpt dat getuigen-verklaringen en politierap porten hierbij erg belangrijk zijn. Hoe lang het schuldvraagonderzoek duurt is niet van te voren vast te stel len. Uiteraard trachten wij de zaak zo spoedig mogelijk tot een goed einde te brengen. Helaas kan het soms vrij lang duren. Wij begrijpen dat dit voor u, als be nadeelde, een vervelende aangele genheid is en dat u van tijd tot tijd wilt weten hoe de stand van zaken is. Uiteraard staat het u vrij hiernaar te informeren. Wij kunnen u dan mee delen hoe de zaken er voor staan. Ook vragen van uw zijde willen wij dan graag beantwoorden. Het is ech ter voor u niet zinvol om bijvoor beeld elke twee weken te informe ren, daar wij meestal pas drie a vier weken na het schrijven van een brief hierop antwoord krijgen. Mocht dit antwoord erg lang op zich laten wachten, dan rappeleren wij zelf de tegenpartij. Het is immers onze taak er zorg voor te dragen dat uw schade spoedig afgewikkeld wordt. Niet altijd sukses Vanzelfsprekend is het doel van de verhaalsbijstand dat u uw schade vergoed krijgt. Het doet ons genoe gen dat veel gevallen met sukses af gesloten kunnen worden. Uiteraard zijn er ook gevallen waarbij na on derzoek blijkt dat beide partijen me de aansprakelijk zijn en die met een schulddeling afgewikkeld worden. Ook kan na onderzoek blijken dat wij niets kunnen verhalen, maar juist de tegenpartij schadeloos moe ten stellen. In deze gevallen zullen wij u uitleggen waarom de schade op die manier afgewikkeld is. Natuurlijk is hiermee niet alles ge zegd over verhaalsbijstand. Niet elk facet kan immers aan de orde ko men. Wij hopen echter u met het voorgaande toch wat meer inzicht te hebben verschaft over de verhaals bijstand bij Verzekeringen ZLM. mw. C. Dingemanse 6 Vrijdag 13 februari 1987

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 6