verzekeringen zlm
Ver/tcindig verzekeren
Alkohol en Verkeer.
Dat kun je niet maken
Hoe werkt verhaalsbij stand
9M
Ongetwijfeld bent u de afgelopen
maanden één of meerdere malen ge-
konfronteerd met de kreet: "Alkohol
en verkeer. Dat kun je niet maken".
Ieder normaal mens zal deze stelling
ook onderschrijven. Hoe komt het
dan dat bij 30 tot 40 procent van de
dodelijke ongevallen alkohol in het
spel is? Hoe komt het dan dat jaar
lijks 500 doden vallen door het ge
bruik van alkohol in het verkeer?
Waarom doen mensen zo a-sociaal?
Laten we er maar van uitgaan dat het
de onbekendheid is met de gevaren
van alkohol in relatie tot het verkeer
of de onwetendheid over de hoeveel
heid drank die ingenomen kan wor
den zonder de sociale
verantwoordelijkheid op de weg in ge
vaar te brengen. Of misschien toch de
gedachte "Zoiets overkomt een an
der, maar mij niet". Wellicht dat we
d.m.v. dit artikel iets aan deze oor
zaken kunnen doen.
Hoe werkt alkohol?
Alkohol heeft een versuffende wer
king op het centrale zenuwstelsel.
Verminderd waarnemings- en reaktie-
vermogen zijn de kritieke verschijn
selen. Dat begint al na het eerste glas.
- Na één glas kan men al snel afstan
den niet meer goed inschatten.
- Na de drie glazen lijken bomen en
bochten verder weg te liggen dan in
werkelijkheid. Het gevolg is dat bijv.
een bocht met te hoge snelheid inge
reden wordt. Rode lichten, zoals ach
terlichten en stoplichten worden
minder snel opgemerkt. En doordat
men trager reageert wordt de remweg
langer.
- Na 6 glazen ziet men niet meer goed
wat er links en rechts van de weg ge
beurt. Men reageert te laat of hele
maal niet.
- Na acht glazen wordt het stadium
bereikt dat alles mogelijk is. Men ziet
totaal geen gevaar meer.
In bijgaand staatje kunt u zien dat het
niet veel verschil maakt wat men
drinkt. Per glas is de hoeveelheid pu
re alkohol niet erg verschillend.
Het lichaam heeft ongeveer anderhalf
uur nodig om er één glas alkohol weer
uit te krijgen.
Wat beslist niet werkt
- "Een kop koffie voor ik opstap".
Caffeine versterkt juist de werking
van alkohol. Dit geldt dus ook voor
thee en cola.
- "Op 't eind van de avond ga ik op
fris over". Fris breekt de alkohol niet
af. Als het een laat feestje is zit u de
andere morgen niet nuchter achter het
stuur.
- "Even in de buitenlucht". Zuurstof
neutraliseert alkohol niet.
Er is eerder kans op een black-out.
Straffen
Met meer dan twee drankjes op ach
ter het stuur, kan men de eerste keer
minstens rekenen op:
aantal glazen straffen
3-5 ƒ250,—
5-6 ƒ500,—
6-7 ƒ750,—
7-10 ƒ1.000,6 maanden ont
zegging rijbevoegdheid
10-13 ƒ1.500,9 maanden
ontzegging van de rijbevoegdheid
2 weken gevangenisstraf (voorwaar
delijk)
meer dan 13 Twee weken gevan
genisstraf 1 jaar ontzegging van de
rijbevoegdheid.
Let wel, deze straffen gelden alleen als
het de eerste keer is en er geen doden
of gewonden gevallen zijn. In dat ge
val is de strafmaat veel strenger. Hier
bij komt nog dat wij de schade aan
uw auto of bromfiets niet uitkeren.
Menselijk leed
Tot nu toe hebben we alles vrij zake
lijk en "nuchter" benaderd. Het zou
echter niet juist zijn om aan het
emotionele facet voorbij te gaan. Veel
mensen hebben zich geërgerd aan het
rauwe taalgebruik in de bekende
T.V.-spot waar een meisje in een
rolstoel werd voortgeduwd. Inder
daad, het taalgebruik was niet zo net
jes, echter het staat niet in verhouding
tot de rauwe werkelijkheid. De ge
noemde straffen stellen niets voor in
H. Meeuw sen
verhouding tot het schuldgevoel in
dien men iemand, door gebruik van
alkohol, dood rijdt of zodanig ver
wondt dat het slachtoffer invalide
blijft.
Durf eens
Durf eens te weigeren als men u nog
een glas aanbiedt. Ken ook uw ver
antwoording als gastheer/vrouw.
Dring niet aan op alkoholgebruik als
u weet dat uw gast nog gaat rijden.
Durf dan ook eens te zeggen: "Zou
u dat nog wel doen?"
Tenslotte:
Wellicht heeft u gelezen of gehoord
dat de bloefproef vrijwel helemaal
gaat verdwijnen. Met de nieuwe
adem-analyse apparatuur wordt de
pakkans aanmerkelijk vergroot en de
verdere afwikkeling vereenvoudigd.
Laten we hopen dat dit bij zal dragen
tot een verder alkoholvrij maken van
het verkeer. Zorgt u echter dat u niet
gepakt KUNT worden. Dat kunt U
toch niet maken.
H. Meeuwsen
soort
drank
hoeveelheid
per glas
alkohol-
percentage
hoeveelheid cc
pure alkohol
pils
250 cc
5%
12,5 cc
wijn
125'tc
10%
12,5 cc
jenever
35 cc
35%
12,25 cc
vieux
35 cc
35%
12,25 cc
likeur
35 cc
30%
10,5 cc
sherry
50 cc
18%
9 cc
Beste lezers, deze keer een be
richtje van een van de jongere
medewerkers van Verzekeringen
ZLM en wel van de afdeling Ver-
haalsbijstand. Ongetwijfeld zijn
er onder u mensen die wel eens
met deze afdeling te maken heb
ben gehad. Maar ook voor ande
ren kan het goed zijn iets meer
over verhaalsbijstand te weten.
Wij merken op onze afdeling dat
niet iedereen weet wat het bete
kent om een verhaalsbijstand-
dekking te hebben. Daarom lijkt
het ons nuttig u hierover iets te
vertellen.
Eerst willen we u in het kort uit
leggen wat verhaalsbijstand in
houdt, om vervolgens de schade-
behandeling van de verhaalbare
schades te beschrijven.
Gratis dekking
Zoals u weet is elke eigenaar van een
auto verplicht deze te verzekeren te
gen het risiko van wettelijke aan
sprakelijkheid. Dat wil dus zeggen
dat u verzekerd dient te zijn tegen
het risiko dat u schade toebrengt aan
derden. U bent dan W.A.-
verzekerd. Omgekeerd kan het ook
gebeuren dat een ander schade be
rokkent. Dit is uiteraard niet gedekt
op uw eigen W.A.-verzekering,
maar wanneer u uw polisvoorwaar
den leest - artikel 34 t/m 40 - ziet u
dat u bij Verzekeringen ZLM naast
de W.A.dekking ook nog een (gra
tis) verhaalsbijstanddekking heeft.
Artikel 37a vermeldt: 'De maat
schappij is verplicht de aangemelde
zaak in behandeling te nemen als
VERZEKERINGEN ZLM
Postbus 70 - 4460 BA GOES
Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN GOES
Telefoon: 01100-38000
Telex: 55537
Telefax: 01100-15341
Schademelding: 01100-38888
Polisafdeling: 01100-38880
vertegenwoordigers:
Walcheren: Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg,
01180-15151.
Schouwen-Duiveland: M. Hanse, Oude Haven 21, 4301 JJ Zierikzee,
postbus 97, 4300 AB Zierikzee.
Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, F. den Hollanderl. 10, 4461
HN Goes, 01100-38000.
Z. Vlaanderen Oost: Ass. knt. Boidin, Janseniuslaan 8, 4561 NM
Hulst, 01140-12220.
Z. Vlaanderen West: Ass. knt. Boidin, Markt 7, 4501 CJ Oostburg,
01170-2355.
Z. Vlaanderen Midden: D.J. Dees, Beethovenhof 43, 4536 AE Ter-
neuzen, 01150-94469.
Poortvliet e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poortvliet,
01662-2509.
Tholen e.o.: J.P.M. Overbeeke, Ten Ankerweg 72, 4691 GX Tholen,
01660-2888.
West-Nrd. Brabant: F.J. Duine, Kamperfoeliestr. 53, 4621 GE Bergen
op Zoom, 01640-56000.
S.M. Timmers, Stationsstraat 1, 4761 BP Zevenbergen, 01680-23979.
Midden-Nrd. Brabant: A.M. Verbrugge, Pr. Hendrikstr. 39, 4941 JT
Raamsdonksveer, 01621-12924.
Oost-Noord-Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nuenen,
040-831469.
Werkendam: Rabobank Werkendam, Merwestraat 10, 4251 CR Wer
kendam, 01835-2700.
Melkhandelaren, AVM, Raadhuisstr. 39, 5056 HC Berkel Enschot,
013-339100.
Minder vraag om
milieusubsidie voor stille
vrachtwagen
Volgens de Dienst Investeringsreke
ning worden steeds minder aanvra
gen ingediend om milieusubsidies te
krijgen, bijvoorbeeld op de aankoop
van 'stille' vrachtwagens.
De EVO, Algemene Verladers- en
Eigen Vervoer Organisatie vindt het
merkwaardig dat ondernemers ken
nelijk 'geld op straat laten liggen'.
Al geruime tijd biedt de WIR in de
vorm van een milieutoeslag de mo
gelijkheid een bijdrage te leveren in
de aanschaf van een 'milieuvriende
lijke' vrachtauto. De percentages
hiervan variëren van 3 tot 7% van de
aanschafwaarde.
Gezien de onzekerheid over het
voortbestaan van de regeling wijst
de EVO met nadruk op de mogelijk
heid van subsidiëring in de aankoop
van 'stille' vrachtauto's. Een aan
vraag moet uiterlijk zes maanden na
ingebruikneming van het voertuig
ingediend worden bij de Dienst In
vesteringsrekening in Zwolle. Over
dit onderwerp en andere aspekten
van de WIR zijn nadere inlichtingen
te verkrijgen bij de EVO, sektor
ROVM, telefoon 079 - 414641.
Caroline Dingemanse
naar haar mening een redelijke kans
op sukses aanwezig is'.
Wanneer wij dus van mening zijn
dat uw schade, of een gedeelte hier
van, te verhalen is op een wettelijk
aansprakelijke derde, nemen wij de
zaak voor u in behandeling.
De gang van zaken
Wat is nu de gebruikelijke gang van
zaken bij de schade-afwikkeling?
Nadat de schade is gemeld kunnen
wij bij de behandeling de volgende
stappen onderscheiden:
1. Schade vaststellen
2. Aansprakelijk stellen
3. Schuldvraagonderzoek (indien
nodig)
4. Afwikkeling
Als eerste dient dus de schade vast
gesteld te worden. Wanneer de scha
de geschat wordt op minder dan
ƒ600,vragen wij u om ons een of
ficiële schadebegroting of reparatie
nota toe te sturen. Zodra deze in ons
bezit is, stellen wij de tegenpartij
c.q. diens verzekeraar aansprake
lijk. Als het schadebedrag op meer
dan ƒ600,wordt geschat scha
kelen wij telefonisch een ekspert
voor u in bij de verzekeraar van de
tegenpartij, waarbij de tegenpartij
tegelijkertijd schriftelijk door ons
aansprakelijk wordt gesteld. Na de
ze handeling duurt het over het alge
meen enige tijd voordat wij bericht
ontvangen. De assuradeur dient im
mers ook een en ander na te gaan,
bijvoorbeeld: Is er dekking? Is de
schade al gemeld? Staat de aanspra
kelijkheid vast? De ervaring leert dat
na het aansprakelijkstellen wij na
een termijn van drie a vier weken
antwoord krijgen. Wanneer dan de
schuldvraag direkt duidelijk is en
aansprakelijkheid aan de zijde van
de tegenpartij vaststaat, kan men
overgaan tot het uitbetalen van de
schade, hetgeen via ons geschiedt.
Wij ontvangen het bedrag dat u toe
komt, kontroleren of het juist is en
maken het aan u over. Als alles mee
zit kan de zaak in 1maand afge
wikkeld zijn.
Waarom duurt het zo lang?
De praktijk leert echter dat het soms
langer duurt. Vaak is het nodig de
schuldvraag nader te onderzoeken
daar het niet direkt vaststaat wie
aansprakelijk is. U begrijpt dat
getuigen-verklaringen en politierap
porten hierbij erg belangrijk zijn.
Hoe lang het schuldvraagonderzoek
duurt is niet van te voren vast te stel
len. Uiteraard trachten wij de zaak
zo spoedig mogelijk tot een goed
einde te brengen.
Helaas kan het soms vrij lang duren.
Wij begrijpen dat dit voor u, als be
nadeelde, een vervelende aangele
genheid is en dat u van tijd tot tijd
wilt weten hoe de stand van zaken is.
Uiteraard staat het u vrij hiernaar te
informeren. Wij kunnen u dan mee
delen hoe de zaken er voor staan.
Ook vragen van uw zijde willen wij
dan graag beantwoorden. Het is ech
ter voor u niet zinvol om bijvoor
beeld elke twee weken te informe
ren, daar wij meestal pas drie a vier
weken na het schrijven van een brief
hierop antwoord krijgen. Mocht dit
antwoord erg lang op zich laten
wachten, dan rappeleren wij zelf de
tegenpartij. Het is immers onze taak
er zorg voor te dragen dat uw schade
spoedig afgewikkeld wordt.
Niet altijd sukses
Vanzelfsprekend is het doel van de
verhaalsbijstand dat u uw schade
vergoed krijgt. Het doet ons genoe
gen dat veel gevallen met sukses af
gesloten kunnen worden. Uiteraard
zijn er ook gevallen waarbij na on
derzoek blijkt dat beide partijen me
de aansprakelijk zijn en die met een
schulddeling afgewikkeld worden.
Ook kan na onderzoek blijken dat
wij niets kunnen verhalen, maar
juist de tegenpartij schadeloos moe
ten stellen. In deze gevallen zullen
wij u uitleggen waarom de schade op
die manier afgewikkeld is.
Natuurlijk is hiermee niet alles ge
zegd over verhaalsbijstand. Niet elk
facet kan immers aan de orde ko
men. Wij hopen echter u met het
voorgaande toch wat meer inzicht te
hebben verschaft over de verhaals
bijstand bij Verzekeringen ZLM.
mw. C. Dingemanse
6
Vrijdag 13 februari 1987