Kwijtschelding
3
over geld
en goed
Waar om denken bij aankoop
van grond of boerderij?
Landbouwschap: Motie Van Noord-
Tazelaar uitvoeren
Staten willen groter oppervlakte
"Ruilverkaveling met administratief karakter"
Overleg over privatisering landbouwvoorlichting
Aankoop van grond of van een
boerderij is geen dagelijks werk
voor een boer of tuinder. Omdat
volgens het gezegde "buurmans
land maar één maal te koop
komt", kan men veelal niet af
gaan op ervaringen uit het verle
den. Daar komt nog bij dat de
laatste jaren de regelgeving met
betrekking tot de grond en het
grondgebruik is vergroot. Daar
om kan het nuttig zijn eens sche
matisch de punten op een rijtje te
plaatsen, waar men om moet
denken bij aankoop van grond.
Aandachtspunten
Bij aankoop van grond komt er
meer kijken dan alleen maar een
waarde-oordeel over de kwaliteit
van de grond en de gebouwen. Er is
meer aan de orde dan het alleen
maar vaststellen van een prijs. Als
men grond koopt kan het van belang
zijn om aandacht te besteden aan de
volgende vragen:
1. is de verkoper wel gerechtigd te
verkopen?
2. wordt de grond vrij van hypo
theek opgeleverd?
3. is er sprake van beslaglegging op
de grond?
4. is er sprake van erfdienst
baarheden?
5. is er sprake van kettingbedingen?
6. zijn er uit hoofde van vroegere sa
nering voorwaarden met betrekking
tot het gebruik van het gekochte?
7. wat zegt het bestemmingsplan met
betrekking tot het grondgebruik?
8. wordt de grond vrij van pacht op
geleverd?
9. wordt het voorkeursrecht van de
pachter gepasseerd?
10. als er een waarborgsom wordt
gestort, wie krijgt dan de rente
daarvan?
11. is de overgang van de brand- en
storm verzekering tegelijk met de
overdracht geregeld?
12. wat wordt geregeld met betrek
king tot onder- dan wel overmaat?
13. moeten er eventuele ontbindende
voorwaarden in de voorlopige koop
akte worden opgenomen uit hoofd
van bijv. niet kunnen rondzetten van
de financiering, het 'vrij' opleveren,
enz.?
14. moet er 6% overdrachtsbelasting
worden betaald of niet?
15. zijn er makelaarskosten?
16. wat zijn de notariskosten?
17. wat zijn de hypotheekkosten (ak
te, alsmede afsluitprovisie)?
18. hoeveel lasten drukken er op de
grond en de gebouwen?
19. met ingang van welke datum
gaan deze lasten over naar de koper?
20. vindt doorverkoop van het on
roerend goed plaats binnen 3
maanden?
21. moet (soms) ook een zogenaam
de meerwaardeclausule in de akte,
indien voor verpachte waarde wordt
gekocht?
22. wat zijn de gevolgen van de su
perheffing bij de melk, en het sui
kerbietenquotum voor de waarde
van de grond?
Toelichting op punt 22.
Het is mogelijk om bij elk van bo
venstaande punten een toelichting te
geven. Daarvoor ontbreekt hier ech
ter op dit moment de nodige ruimte.
Natuurlijk mag worden verwacht
dat de notaris aan een aantal vragen
zonder meer aandacht zal besteden
en deze ook zal controleren. Een
aantal zaken zal men echter toch wel
zelf moeten controleren. Speciale
toelichting zal hier nog worden gege
ven op punt 22:
a. bij bouwland is het thans van be
lang na te gaan wat het suikerbieten
quotum is dat uit hoofde van het be
waakte mengprijssysteem op de aan
te kopen grond rust. Voor reeds
vóór 1 januari 1987 aangekochte
grond geldt een andere regeling dan
voor grond die na 1 januari 1987
wordt gekocht. Voor 1 januari 1987
gekochte grond geldt als hoofdregel
dat bij partiële aankoop het evenre
dig deel van het bietenquotum over
gaat. Zit er geen quotum op de
grond dan komt er ook geen quotum
op. De 10 procents-regeling geldt
slechts voor gronden gekocht in de
periode 1 mei 1984 tot 1 januari
1987.
Verder is het uiteraard van belang
niet alleen na te gaan hoe het staat
met de kwaliteit van de grond, maar
ook of er sprake is van bietenmoe
heid, aardappelmoeheid, knolcype-
ris enz. Is er sprake van ligging in
een waterwingebied, enz.?
b. voor grasland moet men uiteraard
weten welk melkquotum per ha.
aanwezig is. Voorkomen moet wor
den dat mondeling gedane toezeg
gingen achteraf niet waar(kunnen)
worden gemaakt. Vooral bij partiële
aankopen van een gedeelte van een
boerderij kunnen problemen ont
staan. Daarom de volgende ad
viezen:
1. bespreek de mogelijke problemen
met Uw notaris en S.E.V.'er.
2. controleer zo mogelijk bij de
D.B.H. de verstrekte gegevens.
3. neem in de koopakte een boete- óf
verrekenclausule op voor het geval
achteraf het feitelijke quotum af
wijkt van de mondeling gedane toe
zeggingen.
4. controleer hoeveel van het jaar
lijkse melkquotum reeds is volge-
molken en controleer daarbij ook de
ontwikkeling van het vetgehalte
(0,1% extra vet geeft een quotum
korting van 2,6%) (vraag om inzage
in de gegevens van de zuivelfabriek).
5. controleer of het quotum dat U
denkt te kopen ook werkelijk door
U kan worden benut, door na te
gaan of het aanwezige mestplafond
het U wellicht onmogelijk zal maken
om het quotum werkelijk te be
nutten.
6.. realiseer U dat grondtransacties
inclusief de registratie van de akte
dit jaar vóór 15 januari 1987 hebben
moeten plaats gevonden, wil men
het resterende quotum tot begin
april ook nog kunnen benutten.
7. realiseer U dat het ministerie van
Landbouw nadrukkelijk heeft uit
gesproken dat het niet is toegestaan
dat melkquotum los van de grond
wordt aangekocht en dat de over
heid tot 3 jaar na de grondtransac
ties het recht heeft om dergelijke
quotumverkopingen ongedaan te
maken.
8. wacht niet onnodig met het mel
den van de grondtransactie bij de
districts-bureauhouder.
9. denk erom dat koper en verkoper
zelf moeten afspreken hoeveel quo
tum er met de grond overgaat; dit
moet worden vastgelegd in het koop
contract, wanneer dit niet in het
koopcontract wordt vastgelegd dan
gaat er geen quotum over!
10. maximaal kan (uitzonderingen
daargelaten) 20.000 kg quotum per
hektare gemeten maat worden over
gedragen.
Ligt aan kwijtschelding van een
schuld vrijgevigheid ten grond
slag, dan kan er sprake zijn van
een prettige aangelegenheid. Zo
wel degene die de kwijtschelding
doet, als degene die de bevoorde
ling ten deel valt kunnen er een
prettige gedachte aan overhouden.
De laatste tijd lezen we nogal eens
over kwijtschelding van belastingen.
Dat komt mede omdat de regels en
het beleid van kwijtschelding van be
lastingen met ingang van 1 januari
1987 zijn gewijzigd. De vraag rijst
wanneer die kwijtschelding tot stand
kan komen. De strekking van alle be
lastingheffing is in het bijzonder te
voorzien in de geldelijke behoeften
van de Staat. Het normale geval is
dan ook, dat de belastingschuld teniet
gaat door betaling.
Kwijtschelding is er alleen wanneer er
onvermogen is om te betalen. Kwijt
schelding is in beginsel mogelijk voor
de inkomstenbelasting, de premiehef
fing volksverzekeringen en de
onroerend-goedbelastingen. Heeft
men vermogen, dan kan geen kwijt
schelding worden verkregen. Vermo
gen is bijv.: een bank- of girotegoed,
een auto, onroerend goed, enz. Ook
een boot of een caravan worden ech
ter als zodanig in aanmerking geno
men. Voor mensen van 65 jaar en
ouder blijft per persoon ƒ4.600,
aan vermogen buiten beschouwing.
Bij de beoordeling van het verzoek
om kwijtschelding is belangrijk ie
mands netto-besteedbaar inkomen.
Dat zijn alle netto-inkomsten vermin
derd met bepaalde uitgaven, zoals
huur of hypotheekrente, premies voor
ziektekostenverzekeringen, hoge
ziekte- of invaliditeitskosten. Men
komt in beginsel voor volledige kwijt
schelding in aanmerking als het netto
besteedbaar inkomen per maand la
ger is dan het zogenaamde normbe
drag. Voor een echtpaar bijvoorbeeld
is dat ƒ1.330,Gedeeltelijke kwijt
schelding kan nog plaats hebben als
het netto-besteedbaar inkomen boven
het normbedrag ligt.
Met ingang van 1 januari 1987 dienen
verzoeken om kwijtschelding te wor
den gericht aan de ontvangers der
rijksbelastingen. Voorheen moesten
de verzoeken naar de direkteurs van
's-rijksbelastingen. Er zijn nu formu
lieren voor het aanvragen van kwijt
schelding, te weten het
kwijtscheldingsformulier onderne
mers en het kwijtscheldingsformulier
partikulieren. In verband met de wij
zigingen is er bij de ontvangkantoren
ook een nieuwe folder over de kwijt
schelding verkrijgbaar.
Betaling van belasting wordt, denk ik,
door bijna niemand als prettig erva
ren. Toch is aan afdoening van be
lastingschuld door betaling de
voorkeur te geven boven afdoening
door kwijtschelding, want de keizer
verliest alleen z'n rechten in die geval
len waarin er niets te halen is.
J. Spijk
bestemmings
plannen
Hoeven
Met ingang van 10 februari 1987 ligt
gedurende een maand ter inzage bij
de gerneentesekretarie het ontwerp
van het bestemmingsplan
Bosschenhoofd-West III.
Mariekerke
Met ingang van 6 februari 1987 ligt
voor een ieder ter inzage bij de ge
rneentesekretarie een gedeelte van het
bestemmingsplan "Buitengebied Ma
riekerke".
Het Landbouwschap vindt dat de mo
tie Van Noord-Tazelaar alsnog moet
worden uitgevoerd. De ministerraad
heeft eind vorig jaar besloten om geen
gehoor te geven aan de wens van een
meerderheid van de Tweede Kamer.
In een brief aan de fraktievoorzitters
van het CDA, de VVD en de PvdA
dringt het Landbouwschap aan op
uitvoering van de motie.
In de motie Van Noord-Tazelaar
wordt aan de regering gevraagd om
bij het toekennen van WIR-premies
bij de overdracht van een landbouw
bedrijf waardering van landbouw
grond op minimaal de waarde in
verpachte staat toe te kennen. Grond
komt niet in aanmerking voor WIR-
premie. Waardering van grond op ba
sis van de waarde in het vrije ekono-
mische verkeer betekent dat een
groter deel van de koopsom bij be
drijfsovername wordt toegerekend
aan de grond. Hierdoor blijft van de
totale koopsom minder over voor de
overige bedrijfsmiddelen. Konsequen
tie hiervan is een lagere WIR-premie.
Een waardering van pacht op basis
van de vrije ekonomische waarde zou
volgens het Landbouwschap een wil
lekeurige uitwerking hebben op het
toekennen van investeringsbedragen
omdat deze dan afhankelijk zijn van
de verschillen in grondprijzen in de
regio.
Rekord premieteruggave
Hagelunie
Indien de resultaten dit toelaten ont
vangen de verzekerden bij Hagelunie,
een deel van de betaalde premies te
rug. De teruggave over 1986 zal zo
wel wat betreft de hoogte van de
percentages, als het totaal uit te be
talen bedrag een rekord betekenen.
Het zeer goede resultaat van Hagel
unie is te danken aan het gunstige scha-
deverloop in de branche
"Glastuinbouw", de opbrengst van
beleggingen en een goede beheersing
van de maatschappijkosten.
Over de premiestand per ultimo 1986
zullen de volgende percentages wor
den terugbetaald: - Kassen 21%
(1985: 17%); - Gewassen in kassen en
bedrijfsgebouwen 23% (1985: 19%);
- U.G.V.-verwarming 10% (1985:
10%). Met de totale premieterugga
ve is een bedrag van ruim ƒ10,5 mil
joen, inklusief assurantiebelasting,
gemoeid.
Waarschuwing bietentelers
Een "praktijk" opmerking voor
de bietentelers in verband met
het "bewaakte mengprijs
systeem": Eventueel door u in
1987 geproduceerde en afgere
kende C-suiker telt niet mee in
uw referentie voor de komende
jaren. Houd daar bij uw beslis
sing over het areaal bieten in uw
bouwplan rekening mee!
Staten kiezen bij
waterschappen
voor gedecentraliseerd
bestuur
De uitslag van het debat over de fu
sie van de zeven waterschappen in
Zeeland is geworden zoals van tevo
ren reeds was voorspeld: een meer
derheid van de provinciale staten wil
de 7 bestaande waterschappen in
stand houden.
In een motie die breed werd on
dersteund worden als argumenten
aangevoerd de bijzondere geografi
sche situatie in de provincie, en het
zoveel mogelijk willen ondersteunen
van gedecentraliseerd bestuur. Er
moet nu een zodanige struktuur tot
stand komen danwel tot ontwikke
ling gebracht dat de waterschappen
zowel de traditionele taken als het
integrale waterbeheer uit kunnen
voeren. Hoe een en ander gestalte
moet worden gegeven zal onderwerp
zijn van nadere studie. Dat het laat
ste woord hier nog niet over is ge
zegd mag blijken uit een verklaring
van het GS-lid mr.J.P. Boersma die
zei dat de staten nu denken dat ze
rust krijgen maar ze krijgen ellende.
Hij doelde hiermee o.m. op het feit
dat het voor de verschillende water
schappen niet eenvoudig zal zijn in
de toekomst te voldoen aan de zware
eisen die zowel bestuurlijk als tech
nisch aan de waterschappen zullen
worden gesteld.
Bij de behandeling van het Voorbe
reidingsschema Landinrichting 1987
vrijdag 6 februari jl. hebben Provin
ciale Stafen van Zeeland er van ver
schillende zijden op aangedrongen
om positief in te spelen op de on
langs gedane suggestie om de op het
Voorbereidingsschema opgevoerde
oppervlakte Ruilverkaveling met ad
ministratief karakter in Zeeland uit
te breiden en indien zulks voor 1987
niet meer mogelijk is daar in ieder
geval de komende jaren naar te stre
ven. Besloten werd dit signaal door
te geven naar de Minister van Land
bouw en naar de CLC zodat deze
wens ook daar de nodige aandacht
krijgt. De staten besloten aan het
ruilverkavelingsplan met admi
nistratief karakter gebied Axelse
Sassing toe te voegen de Axelse
Vlakte met een oppervlakte van ca.
300 ha. Er was voorts een diskussie
over de landinrichting van de
kuststrook West-Zeeuws-
Vlaanderen. Hierop werd verder niet
ingegaan. Een en ander komt bij de
behandeling van het Streekplan Zee
land opnieuw aan de orde.
Tussen het Landbouwschap en het
ministerie van Landbouw en Visserij
is overleg geopend over de voorgeno
men privatisering van de Landbouw
voorlichting. Het is de bedoeling
binnen enkele maanden tot een ak
koord op hoofdlijnen te komen.
Bij de discussie over de privatisering
soperatie wordt ook gekeken naar de
gespecialiseerde voorlichtings
diensten van de vaktechnische orga
nisaties, de veilingen en van de
toeleverende en verwerkende in
dustrie. Gestreefd wordt naar de vor
ming van een landelijk coördine
rende struktuur, waarbinnen naast
de geprivatiseerde rijksdienst ook
deze voorlichtingsdiensten kunnen
functioneren.
Van de circa 1100 arbeidsplaatsen bij
de rijkslandbouwvoorlichting wil de
overheid er, zoals bekend, 700 priva
tiseren. Het is de bedoeling en nieu
we stichting in het leven te roepen,
die eventueel ook andere eerste lijns-
voorlichters kan gaan omvatten. De
georganiseerde landbouw staat af
wijzend tegenover een voorstel van
de overheid ook de sociaal-
economische voorlichters naar de
stichting over te hevelen.
Een belangrijk punt bij het overleg
over de nieuw te vormen stichting is
de financiering voor de periode na
1990.
Vrijdag 13 februari 1987
3