Kwijtschelding 3 over geld en goed Waar om denken bij aankoop van grond of boerderij? Landbouwschap: Motie Van Noord- Tazelaar uitvoeren Staten willen groter oppervlakte "Ruilverkaveling met administratief karakter" Overleg over privatisering landbouwvoorlichting Aankoop van grond of van een boerderij is geen dagelijks werk voor een boer of tuinder. Omdat volgens het gezegde "buurmans land maar één maal te koop komt", kan men veelal niet af gaan op ervaringen uit het verle den. Daar komt nog bij dat de laatste jaren de regelgeving met betrekking tot de grond en het grondgebruik is vergroot. Daar om kan het nuttig zijn eens sche matisch de punten op een rijtje te plaatsen, waar men om moet denken bij aankoop van grond. Aandachtspunten Bij aankoop van grond komt er meer kijken dan alleen maar een waarde-oordeel over de kwaliteit van de grond en de gebouwen. Er is meer aan de orde dan het alleen maar vaststellen van een prijs. Als men grond koopt kan het van belang zijn om aandacht te besteden aan de volgende vragen: 1. is de verkoper wel gerechtigd te verkopen? 2. wordt de grond vrij van hypo theek opgeleverd? 3. is er sprake van beslaglegging op de grond? 4. is er sprake van erfdienst baarheden? 5. is er sprake van kettingbedingen? 6. zijn er uit hoofde van vroegere sa nering voorwaarden met betrekking tot het gebruik van het gekochte? 7. wat zegt het bestemmingsplan met betrekking tot het grondgebruik? 8. wordt de grond vrij van pacht op geleverd? 9. wordt het voorkeursrecht van de pachter gepasseerd? 10. als er een waarborgsom wordt gestort, wie krijgt dan de rente daarvan? 11. is de overgang van de brand- en storm verzekering tegelijk met de overdracht geregeld? 12. wat wordt geregeld met betrek king tot onder- dan wel overmaat? 13. moeten er eventuele ontbindende voorwaarden in de voorlopige koop akte worden opgenomen uit hoofd van bijv. niet kunnen rondzetten van de financiering, het 'vrij' opleveren, enz.? 14. moet er 6% overdrachtsbelasting worden betaald of niet? 15. zijn er makelaarskosten? 16. wat zijn de notariskosten? 17. wat zijn de hypotheekkosten (ak te, alsmede afsluitprovisie)? 18. hoeveel lasten drukken er op de grond en de gebouwen? 19. met ingang van welke datum gaan deze lasten over naar de koper? 20. vindt doorverkoop van het on roerend goed plaats binnen 3 maanden? 21. moet (soms) ook een zogenaam de meerwaardeclausule in de akte, indien voor verpachte waarde wordt gekocht? 22. wat zijn de gevolgen van de su perheffing bij de melk, en het sui kerbietenquotum voor de waarde van de grond? Toelichting op punt 22. Het is mogelijk om bij elk van bo venstaande punten een toelichting te geven. Daarvoor ontbreekt hier ech ter op dit moment de nodige ruimte. Natuurlijk mag worden verwacht dat de notaris aan een aantal vragen zonder meer aandacht zal besteden en deze ook zal controleren. Een aantal zaken zal men echter toch wel zelf moeten controleren. Speciale toelichting zal hier nog worden gege ven op punt 22: a. bij bouwland is het thans van be lang na te gaan wat het suikerbieten quotum is dat uit hoofde van het be waakte mengprijssysteem op de aan te kopen grond rust. Voor reeds vóór 1 januari 1987 aangekochte grond geldt een andere regeling dan voor grond die na 1 januari 1987 wordt gekocht. Voor 1 januari 1987 gekochte grond geldt als hoofdregel dat bij partiële aankoop het evenre dig deel van het bietenquotum over gaat. Zit er geen quotum op de grond dan komt er ook geen quotum op. De 10 procents-regeling geldt slechts voor gronden gekocht in de periode 1 mei 1984 tot 1 januari 1987. Verder is het uiteraard van belang niet alleen na te gaan hoe het staat met de kwaliteit van de grond, maar ook of er sprake is van bietenmoe heid, aardappelmoeheid, knolcype- ris enz. Is er sprake van ligging in een waterwingebied, enz.? b. voor grasland moet men uiteraard weten welk melkquotum per ha. aanwezig is. Voorkomen moet wor den dat mondeling gedane toezeg gingen achteraf niet waar(kunnen) worden gemaakt. Vooral bij partiële aankopen van een gedeelte van een boerderij kunnen problemen ont staan. Daarom de volgende ad viezen: 1. bespreek de mogelijke problemen met Uw notaris en S.E.V.'er. 2. controleer zo mogelijk bij de D.B.H. de verstrekte gegevens. 3. neem in de koopakte een boete- óf verrekenclausule op voor het geval achteraf het feitelijke quotum af wijkt van de mondeling gedane toe zeggingen. 4. controleer hoeveel van het jaar lijkse melkquotum reeds is volge- molken en controleer daarbij ook de ontwikkeling van het vetgehalte (0,1% extra vet geeft een quotum korting van 2,6%) (vraag om inzage in de gegevens van de zuivelfabriek). 5. controleer of het quotum dat U denkt te kopen ook werkelijk door U kan worden benut, door na te gaan of het aanwezige mestplafond het U wellicht onmogelijk zal maken om het quotum werkelijk te be nutten. 6.. realiseer U dat grondtransacties inclusief de registratie van de akte dit jaar vóór 15 januari 1987 hebben moeten plaats gevonden, wil men het resterende quotum tot begin april ook nog kunnen benutten. 7. realiseer U dat het ministerie van Landbouw nadrukkelijk heeft uit gesproken dat het niet is toegestaan dat melkquotum los van de grond wordt aangekocht en dat de over heid tot 3 jaar na de grondtransac ties het recht heeft om dergelijke quotumverkopingen ongedaan te maken. 8. wacht niet onnodig met het mel den van de grondtransactie bij de districts-bureauhouder. 9. denk erom dat koper en verkoper zelf moeten afspreken hoeveel quo tum er met de grond overgaat; dit moet worden vastgelegd in het koop contract, wanneer dit niet in het koopcontract wordt vastgelegd dan gaat er geen quotum over! 10. maximaal kan (uitzonderingen daargelaten) 20.000 kg quotum per hektare gemeten maat worden over gedragen. Ligt aan kwijtschelding van een schuld vrijgevigheid ten grond slag, dan kan er sprake zijn van een prettige aangelegenheid. Zo wel degene die de kwijtschelding doet, als degene die de bevoorde ling ten deel valt kunnen er een prettige gedachte aan overhouden. De laatste tijd lezen we nogal eens over kwijtschelding van belastingen. Dat komt mede omdat de regels en het beleid van kwijtschelding van be lastingen met ingang van 1 januari 1987 zijn gewijzigd. De vraag rijst wanneer die kwijtschelding tot stand kan komen. De strekking van alle be lastingheffing is in het bijzonder te voorzien in de geldelijke behoeften van de Staat. Het normale geval is dan ook, dat de belastingschuld teniet gaat door betaling. Kwijtschelding is er alleen wanneer er onvermogen is om te betalen. Kwijt schelding is in beginsel mogelijk voor de inkomstenbelasting, de premiehef fing volksverzekeringen en de onroerend-goedbelastingen. Heeft men vermogen, dan kan geen kwijt schelding worden verkregen. Vermo gen is bijv.: een bank- of girotegoed, een auto, onroerend goed, enz. Ook een boot of een caravan worden ech ter als zodanig in aanmerking geno men. Voor mensen van 65 jaar en ouder blijft per persoon ƒ4.600, aan vermogen buiten beschouwing. Bij de beoordeling van het verzoek om kwijtschelding is belangrijk ie mands netto-besteedbaar inkomen. Dat zijn alle netto-inkomsten vermin derd met bepaalde uitgaven, zoals huur of hypotheekrente, premies voor ziektekostenverzekeringen, hoge ziekte- of invaliditeitskosten. Men komt in beginsel voor volledige kwijt schelding in aanmerking als het netto besteedbaar inkomen per maand la ger is dan het zogenaamde normbe drag. Voor een echtpaar bijvoorbeeld is dat ƒ1.330,Gedeeltelijke kwijt schelding kan nog plaats hebben als het netto-besteedbaar inkomen boven het normbedrag ligt. Met ingang van 1 januari 1987 dienen verzoeken om kwijtschelding te wor den gericht aan de ontvangers der rijksbelastingen. Voorheen moesten de verzoeken naar de direkteurs van 's-rijksbelastingen. Er zijn nu formu lieren voor het aanvragen van kwijt schelding, te weten het kwijtscheldingsformulier onderne mers en het kwijtscheldingsformulier partikulieren. In verband met de wij zigingen is er bij de ontvangkantoren ook een nieuwe folder over de kwijt schelding verkrijgbaar. Betaling van belasting wordt, denk ik, door bijna niemand als prettig erva ren. Toch is aan afdoening van be lastingschuld door betaling de voorkeur te geven boven afdoening door kwijtschelding, want de keizer verliest alleen z'n rechten in die geval len waarin er niets te halen is. J. Spijk bestemmings plannen Hoeven Met ingang van 10 februari 1987 ligt gedurende een maand ter inzage bij de gerneentesekretarie het ontwerp van het bestemmingsplan Bosschenhoofd-West III. Mariekerke Met ingang van 6 februari 1987 ligt voor een ieder ter inzage bij de ge rneentesekretarie een gedeelte van het bestemmingsplan "Buitengebied Ma riekerke". Het Landbouwschap vindt dat de mo tie Van Noord-Tazelaar alsnog moet worden uitgevoerd. De ministerraad heeft eind vorig jaar besloten om geen gehoor te geven aan de wens van een meerderheid van de Tweede Kamer. In een brief aan de fraktievoorzitters van het CDA, de VVD en de PvdA dringt het Landbouwschap aan op uitvoering van de motie. In de motie Van Noord-Tazelaar wordt aan de regering gevraagd om bij het toekennen van WIR-premies bij de overdracht van een landbouw bedrijf waardering van landbouw grond op minimaal de waarde in verpachte staat toe te kennen. Grond komt niet in aanmerking voor WIR- premie. Waardering van grond op ba sis van de waarde in het vrije ekono- mische verkeer betekent dat een groter deel van de koopsom bij be drijfsovername wordt toegerekend aan de grond. Hierdoor blijft van de totale koopsom minder over voor de overige bedrijfsmiddelen. Konsequen tie hiervan is een lagere WIR-premie. Een waardering van pacht op basis van de vrije ekonomische waarde zou volgens het Landbouwschap een wil lekeurige uitwerking hebben op het toekennen van investeringsbedragen omdat deze dan afhankelijk zijn van de verschillen in grondprijzen in de regio. Rekord premieteruggave Hagelunie Indien de resultaten dit toelaten ont vangen de verzekerden bij Hagelunie, een deel van de betaalde premies te rug. De teruggave over 1986 zal zo wel wat betreft de hoogte van de percentages, als het totaal uit te be talen bedrag een rekord betekenen. Het zeer goede resultaat van Hagel unie is te danken aan het gunstige scha- deverloop in de branche "Glastuinbouw", de opbrengst van beleggingen en een goede beheersing van de maatschappijkosten. Over de premiestand per ultimo 1986 zullen de volgende percentages wor den terugbetaald: - Kassen 21% (1985: 17%); - Gewassen in kassen en bedrijfsgebouwen 23% (1985: 19%); - U.G.V.-verwarming 10% (1985: 10%). Met de totale premieterugga ve is een bedrag van ruim ƒ10,5 mil joen, inklusief assurantiebelasting, gemoeid. Waarschuwing bietentelers Een "praktijk" opmerking voor de bietentelers in verband met het "bewaakte mengprijs systeem": Eventueel door u in 1987 geproduceerde en afgere kende C-suiker telt niet mee in uw referentie voor de komende jaren. Houd daar bij uw beslis sing over het areaal bieten in uw bouwplan rekening mee! Staten kiezen bij waterschappen voor gedecentraliseerd bestuur De uitslag van het debat over de fu sie van de zeven waterschappen in Zeeland is geworden zoals van tevo ren reeds was voorspeld: een meer derheid van de provinciale staten wil de 7 bestaande waterschappen in stand houden. In een motie die breed werd on dersteund worden als argumenten aangevoerd de bijzondere geografi sche situatie in de provincie, en het zoveel mogelijk willen ondersteunen van gedecentraliseerd bestuur. Er moet nu een zodanige struktuur tot stand komen danwel tot ontwikke ling gebracht dat de waterschappen zowel de traditionele taken als het integrale waterbeheer uit kunnen voeren. Hoe een en ander gestalte moet worden gegeven zal onderwerp zijn van nadere studie. Dat het laat ste woord hier nog niet over is ge zegd mag blijken uit een verklaring van het GS-lid mr.J.P. Boersma die zei dat de staten nu denken dat ze rust krijgen maar ze krijgen ellende. Hij doelde hiermee o.m. op het feit dat het voor de verschillende water schappen niet eenvoudig zal zijn in de toekomst te voldoen aan de zware eisen die zowel bestuurlijk als tech nisch aan de waterschappen zullen worden gesteld. Bij de behandeling van het Voorbe reidingsschema Landinrichting 1987 vrijdag 6 februari jl. hebben Provin ciale Stafen van Zeeland er van ver schillende zijden op aangedrongen om positief in te spelen op de on langs gedane suggestie om de op het Voorbereidingsschema opgevoerde oppervlakte Ruilverkaveling met ad ministratief karakter in Zeeland uit te breiden en indien zulks voor 1987 niet meer mogelijk is daar in ieder geval de komende jaren naar te stre ven. Besloten werd dit signaal door te geven naar de Minister van Land bouw en naar de CLC zodat deze wens ook daar de nodige aandacht krijgt. De staten besloten aan het ruilverkavelingsplan met admi nistratief karakter gebied Axelse Sassing toe te voegen de Axelse Vlakte met een oppervlakte van ca. 300 ha. Er was voorts een diskussie over de landinrichting van de kuststrook West-Zeeuws- Vlaanderen. Hierop werd verder niet ingegaan. Een en ander komt bij de behandeling van het Streekplan Zee land opnieuw aan de orde. Tussen het Landbouwschap en het ministerie van Landbouw en Visserij is overleg geopend over de voorgeno men privatisering van de Landbouw voorlichting. Het is de bedoeling binnen enkele maanden tot een ak koord op hoofdlijnen te komen. Bij de discussie over de privatisering soperatie wordt ook gekeken naar de gespecialiseerde voorlichtings diensten van de vaktechnische orga nisaties, de veilingen en van de toeleverende en verwerkende in dustrie. Gestreefd wordt naar de vor ming van een landelijk coördine rende struktuur, waarbinnen naast de geprivatiseerde rijksdienst ook deze voorlichtingsdiensten kunnen functioneren. Van de circa 1100 arbeidsplaatsen bij de rijkslandbouwvoorlichting wil de overheid er, zoals bekend, 700 priva tiseren. Het is de bedoeling en nieu we stichting in het leven te roepen, die eventueel ook andere eerste lijns- voorlichters kan gaan omvatten. De georganiseerde landbouw staat af wijzend tegenover een voorstel van de overheid ook de sociaal- economische voorlichters naar de stichting over te hevelen. Een belangrijk punt bij het overleg over de nieuw te vormen stichting is de financiering voor de periode na 1990. Vrijdag 13 februari 1987 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 3