Nood leertsamenwerken Andere verpakkingsregels voor uien Engelse methode bewaren uien heeft grote voordelen Het zijn moeilijke tijden voor de landbouw. Ook voor de aardappel- sektor. Naast dreigende overprodukties zijn het in deze sektor ook een aantal fytosanitaire aspekten die dringend om oplossingen vra gen. Het is verheugend te konstateren dat binnen de landbouworga- nisties een grote mate van eenheid in denken valt te bespeuren. Zelden is de achterban zoveel geraadpleegd over diverse onderwerpen waarvoor een nationale opstelling gekozen moest worden als in de af gelopen herfst en winter. Hoewel er grote tegenstellingen le ken te ontstaan over onderwerpen als Stopa-garantieregeling, phoma- beleid en aardappelmoeheidsbeleid zijn daarover praktisch gesproken unanieme standpunten ontstaan. Degenen die meetrekken aan de lan delijke touwtjes hierover kunnen zich aan de ene kant gelukkig prijzen dat de achterban zo kritisch mee denkt en aan de andere kant dat in hoofdlijnen over een aantal punten zo'n goede overeenstemming is ont staan in de landelijke organen. Stopabeleid 1087 De achterban in Westerbork heeft nogal voor opschudding gezorgd in de pootaardappelgelederen. Het ge hele garantiestelsel laten betalen per 100 kg gecertificeerd produkt?! In de vergelijking met vroeger moeten niet de jaren 1986 en 1987 vergele ken worden, maar de jaren 1985 en daarvóór, met 1987. En dan zien we een forse stijging van de plombehef fing van ƒ0,70 per 100 kg naar ƒ1,75 per 100 kg. Dat betekent dat areaal heffing en plombeheffing samen on geveer ƒ30 miljoen gaan opbrengen. En dat betekent weer dat beneden de 100.000 ton Stopa overname belang rijke restituties aan het einde van het seizoen gaan plaatsvinden over de arealen. Immers, er is afgesproken dat per jaar aan het einde van het seizoen afgerekend wordt. Bij tekor ten worden naheffingen opgelegd per ras en kan de kalamiteitenheffin- gen in werking treden. Bij over schotten in geld, wordt terugbe taald. Er blijven 2 groepen rassen: een groep tot 50 mm gegarandeerd en een groep gegarandeerd tot 45 mm. Als kompromis, als beleidso verweging, zijn alle specifieke fa- brieksrassen 3.000 ha) in de groep geplaatst die tot 50 mm wordt gegarandeerd. Als dan bovendien, met name de fabriekssektor beschikt over een 'uitgeklede' klasse C (ont daan van heffingen, enz.) en een ei gen 't.b.m.(= teeltbeschermende maatregelen)systeem, dan moet in alle eerlijkheid gesteld worden dat de 'fabriekssektor' als geheel ruim aan z'n trekken gekomen is! Phomabeleid Hoe verder na de verrassingen in 1985 en in 1986. Hierover is grote unanimiteit ontstaan in Nederland tussen de producenten van pootaard- •appelen en de gebruikers ervan. In grote lijnen komt het neer om vanaf oogst 1987 een quarantaine-beleid te blijven voeren voor de Benelux. Met dien verstande dat we terug moeten naar de 0-norm en bovendien over wegen om de monstergrootte van klassen S en SE wat uit te breiden. Daarnaast voor latent besmette par tijen een kwaliteitsbeleid. Dat wil zeggen deklasseren tot A en zonder quarantaine eksporteren! Uiteraard onder dezelfde strenge eksportkon- dities die ook voor andere pootaard- appelen gelden. Het is voor de bin nenlandse afnemer onverkoopbaar (alleen al psychologisch!) om geen 0-partijen te kunnen kopen. Voor de buitenlandse afnemer is het van be lang dat er geen rotte knollen in de partij voorkomen. Dit geldt tevens voor fusarium. Er kan honderd keer een 'Turkensteen' zijn die technisch- wetenschappelijk gezien een iets af wijkend standpunt heeft, maar er bestaat bij belangentegenstellingen ook zoiets als 'beleids- kompromissen'! Hierover bestaat in grote mate overeenstemming in onze organisaties. AM-beleid Er wordt al maanden gepraat en ge schreven over aanpassing van het huidige AM-beleid. Vanuit de over heid wordt voorgesteld om verplich te grondontsmetting uit de regelge ving te schrappen en vanaf 1994 vrij massaal over te gaan op het gebruik van resistente rassen. Nou, dat is goed doorgedrongen tot de 'achter ban'. Diverse organisaties en studie groepen hebben zich daarover gebo gen. Ook hierover is landelijk gezien een zeer eensgezinde stelling ingeno men. Laat voorlopig voor de fa- brieksteelt de huidige regelgeving nog onaangetast. Totdat er mogelijk voldoende D- en E-resistente rassen zijn. En breng voor de rest van Ne derland een grote mate van verant woordelijkheid naar de telers van poot- en konsumptieaardappelen. D.w.z. maksimale teelt van 1 op 3, verplicht grondonderzoek, zware sankties voor besmette percelen en de teler vrijlaten hoe dat wordt bereikt. Op lichte gronden zal men geneigd zijn wat meer te kijken in de richting van grondontsmetting en op zwaar dere gronden zal men zo spoedig mogelijk naast de Bintjes, AM- resistente rassen moeten invoeren. De redenen van deze wat andere op vatting dan de overheid zijn o.a.: - aantasting van onze nationale- internationale aardappelpositie - het optreden van hogere bio-typen - het waarderen en aanmoedigen van bedrijven die via een juiste toepas sing van bedrijfshygiëne steeds bui ten de aardappelmoeheid zijn geble ven en zullen blijven Een grote mate van overeenstem ming over de drie genoemde onder werpen in de Hoofdafdeling Akker bouw van het Landbouwschap. Daarmee is de diskussie nog niet ge heel afgerond! Het pootaardappel- beleid moet nog worden bekrachtigd in de openbare bestuursvergadering van het Landbouwschap op 4 fe bruari. Met het phomabeleid moet nog tot overeenstemming gekomen worden met de overheid en de NAK. Het aardappelmoeheidsbeleid moet nog nader worden uitgewerkt in een speciale werkgroep en bovendien moet de overheid nog overtuigd worden over onze, unanieme, zienswijze. A. Vermeer De uienkommissie van het Produkt- schap voor groenten en fruit vindt dat het verpakkingsbeleid voor de uieneksport moet worden aange past. Allereerst vindt de kommissie dat de eksport in buikverpakking met ingang van 1 juli 1987 moet worden toegestaan. Nu gebeurt het dat buitenlandse afnemers 25 kg- balen kopen, die lossnijden en het produkt vervolgens in kleinverpak- king doen, of men wil deze ekstra handeling vermijden en koopt hele maal niet in Nederland. De Uienkommissie vindt dit onge wenst. Wel is de Uienkommissie van mening dat een goed produkt gele verd moet worden. De KCB- kontroleur zal dus van tevoren ge waarschuwd moeten worden, zodat hij bij het afvullen kan vaststellen dat het tenminste om klasse II gaat. Ten overvloede wordt erop gewezen dat bulkprodukt of in het buitenland verpakt produkt geen gebruik kan maken van het Nivui-beeldmerk. Verder heeft de Uienkommissie uit- Koprot in Engelse uien Het Engelse Ministerie van Land bouw meldde onlangs dat de uien- voorraad in Engeland per 1 januari jl. ruim 146.000 ton bedroeg tegen 118.000 ton op dezelfde datum in 1986. Verder wist het Ministerie te melden dat uientelers die geen be schikking hebben over koelhuizen moeite hadden om in december door het relatief warme weer de tempera tuur op een voor uien goed nivo te krijgen. Ook in Engeland zijn er in alle gebieden problemen met koprot. In Cambridgeshire worden door ziekte-problemen sommige partijen eerder geruimd dan gewoonlijk. gesproken, dat kartonnen dozen als omverpakking niet deugen. Men moet er rekening mee houden dat de uien in het gehele handelskanaal een paar weken in die verpakking blij ven. Uit proeven blijkt dat dat van wege een gebrekkige luchtcirculatie de uien geen goed doet. Aan het KCB zal dan ook worden geadvi seerd het komende seizoen karton nen omverpakkingen niet meer toe te staan. Het was vooral de verzend- handel die in de vergadering van de uienkommissie van het Produkt- schap voor groenten en fruit be zwaar maakte tegen de konkurrentie ondervonden van kwalitatief infe rieure uien, die eerst als veldgewas naar België waren geëksporteerd. De andere leden van de Uienkommissie waren het er geheel mee eens. Er is nu eenmaal een traditionele eksport van veldgewas uien naar België, maar als langs die weg Hollandse ui en met veel koprot tegen ekstra lage prijzen het in Nederland gekonditio- neerde en gekontroleerde produkt van de markt drukken, is er sprake van konkurrentievervalsing. Aan het Belgische Ministerie van Landbouw was al te kennen gegeven, dat deze werkwijze niet door de beugel kan. Het geconditioneerde produkt moet immers gezond zijn. Van Belgische zijde is toezicht op, de betrokken sorteer- en pakstations toegezegd. Wat de Uienkommissie er nog aan toegevoegd wil zien, is dat blijkt dat op een voor iedereen duidelijke wijze de betrokken uien niet in Nederland verpakt zijn. Ook het KCB zal erop toe moeten zien, dat het te eksporteren veldge was aan redelijke eisen m.b.t. het ge zond zijn van het produkt voldoet, want ook voor deze uien geldt dat Bij de één-fase oogstmethode van uien zijn de voordelen vele malen groter dan de nadelen. Het meest belangrijke is evenwel, dat de uien praktisch allemaal als klasse I kunnen worden geëxporteerd. En juist dit gegeven is van belang, om de toekomst van de Nederlandse uien- teelt garant te stellen. Vriend en vijand is het er namelijk over eens, dat de toekomst van de Nederlandse uienteelt ligt in het aanbieden van een kwalitatief uitstekend produkt. Dat vraagt allereerst om een mentaliteitsverandering bij de telers. "Geen tonnen, maar kwaliteit, zal het motto luiden", aldus kommercieel direkteur Stomps van Agri- co, "want de huidige positie van de Nederlandse uienteelt is er eerder één van proberen te handhaven wat we hebben dan vergroting van markten". De akkerbouwkommissie van de L.M.IJ. was bij Agrico te Wezel (Gld.) op bezoek om zich op de hoog te stellen van de kwaliteitsverschillen door de verschillende oogstmethoden. Uitgebreid werd aandacht besteed aan de zgn. één-fase methode. Dat bete kent, dat de uien direkt van het land in de schuur worden gereden. Daar bij is het van belang, dat de uien op het juiste moment (half gestreken) worden geoogst. Het drogen gebeurt vervolgens in de schuur. Twee a drie dagen met circa 32°C. Belangrijk is, dat wordt gedroogd met een hoge luchtvochtigheid, terwijl de benodigde droogkapaciteit ruim schoots aanwezig moet zijn (kapaci- teit 300 m3 lucht/m3 uien). Bij Agrico is geëxperimenteerd met de datum van oogsten. Gekonkludeerd moet nu worden, dat de vroegst gerooide per celen (half augustus) nu het beste re sultaat te zien geven, al moest direkt worden toegegeven, dat de opbrengst derving (door de grote nagroei dit jaar) hier ook het sterkst was (onge veer 10%). Daartegenover staat, dat er momenteel een prijsverschil wordt gerealiseerd van 12 ct per kg. vanwege de vroegere oogst (5 a 10% bruto) en het sterker drogen (3-5% bruto). Het droogproces kost zo'n 1 Zz cent per kg, maar dat wordt la ter gedeeltelijk terugverdiend doordat tijdens de bewaring minder draaiuren nodig zijn. Buiten dit alles zal de be waarplaats op de gestelde eisen moe ten zijn ingericht, hetgeen qua investering kan variëren van ƒ400-600 per ton. Kwaliteit De Agrico-direkteur bleek in de dis kussie een groot voorstander om nog sterker de kwaliteit in de prijs tot uit drukking te laten komen. Via de klas- sificering gebeurt dat al bij Agrico, maar ook handelshuizen zouden zich hier veel meer op moeten richten. Spijtig is het daarom, dat de kwali teitsregeling voor bewaaruien nog steeds niet rond is. Kwaliteit en prijs zullen veel meer dan tot nu toe aan elkaar moeten worden gekoppeld. De boer moet op het pro dukt worden beoordeeld, hetgeen niet via regels behoeft te worden vastge legd. Volgens Stomps hoeven daarom de huidige kwaliteitseisen niet strak- -4„ /'■"■iK-A een certifikaat nodig is, dat alleen verstrekt mag worden als het pro dukt gezond is. Mocht men op deze wijze onvoldoende vat kunnen krij gen op deze ondergraving van het kwaliteitsbeleid, dan vindt de Uien kommissie dat eksport van veldge was uien moet worden gestaakt. De Belgische overheid zal van deze zienswijze op de hoogte worden gesteld. Uienkommissie wil strengere regels tegen koprot Onder welke omstandigheden infek- tie van uien met koprot plaats heeft is niet precies bekend. Het Land bouwschap heeft daarom nog niet willen overgaan tot verordenende maat regelen. Voor de uienkommissie is het echter overduidelijk, dat bedrijfshy giëne een grote rol speelt. Daarom wordt het Landbouwschap met klem gevraagd om dat standpunt nog eens te overwegen. Het gaat om het verplicht afdekken van uienafval en om een verbod tot uitrijden of storten van uienafval. De kommissie wil daarmee telers niet zozeer tegen zichzelf beschermen, als wel tegen on zorgvuldigheid van kollega's. In elk geval wordt er door de uienkommis sie op alle uientelers en sorteer- en pakstations een beroep gedaan ver spreiding van koprot via uienafval te gen te gaan. Er zijn voorts aanwijzingen dat tijdig oogsten en kunstmatig drogen de aantasting be perken. Tenslotte zal gepoogd worden middels onderzoek meer over het pro bleem te weten te komen, zodat ook langs die weg het nodige gedaan wordt. I?' i ■•'■a,*- smw f, K- Aasrtttftld Bij de één-fase methode is het van belang dat de uien worden geoogst als het loof half gestreken is. Zonder dat de heer Stomps dit als be wijs wilde aanvoeren kon ook worden vastgesteld, dat in de uien die via de één-fase methode zijn geoogst, geen koprot voorkomt. "Bewijzen heb ik er niet voor, maar blijkbaar werkt de ze oogstmethode in het voordeel om koprot te voorkomen", aldus Stomps, die deze Engelse oogstme thode eigenlijk als het enig juiste al ternatief zag om een eerste klasse ui te oogsten en te bewaren. In de be- waarakkommodatie zullen wel de no dige voorzieningen moeten worden aangebracht. Ook voor de uienbewa- ring zelf is in feite meer aandacht noodzakelijk. Uien en aardappelen hoeven dan ook niet voor elkaar on der te doen, al is de praktijk een andere. Beoordeling In de eindbeoordeling staan dus te genover hogere kosten duidelijk nog grotere voordelen. Genoemd is al de prijs, maar ook het beperkte tarraper- centage spreekt duidelijke taal. Bij de gewone oogstmethode ligt dat al gauw op zo'n 10-15%, bij de Engelse me thode nog geen 5%. Als nadelen moe ten worden genoemd oogstderving ker te worden aangehaald, mits er maar goede kontroles plaatsvinden. Over dat laatste punt worden de laat ste tijd gelukkig geen klachten meer gehoord, hetgeen betekent, dat KCB de kontrole blijkbaar nu goed in de vingers heeft. Overigens zullen de exportvoorwaar den (denk o.a. aan verpakking, la bels, baaigrootte, etc.) geen belemmeringen mogen geven voor de handel en exporteurs. "Dat betekent een onnodige beperking, die onze ex port bemoeilijkt", aldus de akker bouwkommissie van de LMIJ. Tijdens het bezoek aan het bedrijf werd algemeen gekonstateerd, dat de één-fase geoogste uien kwalitatief een hoogwaardige partij is. Weliswaar iets fijner van sortering, maar qua hard heid en kleur waren het plaatjes. Aan de voorlichting nu de taak om dit systeem verder onder de uientelers uit te dragen, waarbij het onderzoek nog moet zorgdragen de ontbrekende ken nis in te vullen. Inmiddels is bekend, dat het ministe rie ƒ1,3 miljoen heeft uitgetrokken voor uienonderzoek voor de teelt en bewaring. Dat geeft hoop voor de toekomst. Vrijdag 30 januari 1987 9

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 9