Agrarische werknemers
eerder in de bijstand
Mt
Geboorde tunnel
van de baan
over geld
en goed
De wijzigingen in de AOW
Inkomensvoorziening oudere en arbeidsongeschikte
zelfstandigen na bedrijfsbeëindiging (I.O.A.Z.)
Hagelunie kende in 1986 een gestadige groei
en haalde een goed resultaat
CSM-fabriek in Sas van Gent gaat dicht
In het nieuwe stelsel van sociale zekerheid zoals dat per 1 januari in
werking is getreden is er ter verbetering van de positie van langdurig
werklozen de Wet Inkomensvoorziening voor Oudere en gedeeltelijk
Arbeidsongeschikte Werkloze Werknemers (IOAW) tot stand geko
men. Deze wet zal gaan gelden voor werknemers die de maksimale
uitkeringsduur van de nieuwe Werkloosheidswet hebben doorlopen
en op het moment dat zij werkloos werden 50 jaar of ouder waren.
Deze regeling geldt ook voor gedeeltelijk arbeidsongeschikte werklo
zen, ongeacht hun leeftijd. Het is een inkomensvoorziening op so
ciaal minimumnivo zonder vermogenstoets. Gewezen zelfstandigen
behoren niet tot de personenkring van de IOAW.
Bij de behandeling van de stelselher
ziening in de Tweede Kamer is in
brede kring gepleit voor een gelijk
waardige bescherming in de sociale
zekerheid voor gewezen zelfstandi
gen die noodgedwongen hun bedrijf
of beroep moeten beëindigen. Het
kabinet heeft zich bereid verklaard
een desbetreffend wetsvoorstel in te
dienen, specifiek gericht op gewezen
zelfstandigen van wie de positie ver
gelijkbaar is met degenen voor wie
de IOAW is bedoeld.
I.O.A.Z.
Het wetsontwerp inkomensvoorzie
ning voor oudere en gedeeltelijk ar
beidsongeschikte gewezen zelfstan
digen (IOAZ) omvat een regeling
voor oudere en gedeeltelijk arbeids
ongeschikte gewezen zelfstandigen
van wie het inkomen duurzaam min
der bedraagt dan het sociaal mini
mum en die als gevolg daarvan het
bedrijf of beroep hebben beëindigd.
Voor wie
1De zelfstandige die als gevolg van
een inkomen dat duurzaam onder
het sociaal minimum ligt, gedwon
gen is zijn bedrijf of beroep te beëin
digen, en die bij aanvang van de
werkloosheid de leeftijd van 55 jaar
heeft bereikt;
2. De gedeeltelijk arbeidsongeschik
te zelfstandige die gedwongen is zijn
bedrijf of beroep te beëindigen en
een uitkering kfachtens de Algemene
Arbeidsongeschiktheidswet (AAW)
heeft, berekend naar een arbeidson
geschiktheid van minder dan 80%.
Voor het recht op uitkering gelden
nog de volgende voorwaarden:
- Men moet 3 jaar als zelfstandige
werkzaam zijn geweest, en 7 jaar
daaraanvoorafgaand als zelfstandi
ge of werknemer. De eis van 7 jaar
geldt niet bij gedeeltelijke arbeidson
geschiktheid.
- Het inkomen moet in de laatste 3
jaren minder dan ƒ26.100,per
jaar bedragen hebben. Deze voor
waarde geldt niet bij gedeeltelijke ar
beidsongeschiktheid.
- De verwachting van het inkomen
bij voortzetting van het bedrijf ligt
ook beneden de ƒ26.100,— per jaar.
- Aanvraag om uitkering dient te ge
schieden vóór de beëindiging.
De uitkering
Het recht op uitkering gaat in na
beëindiging van het bedrijf en de uit
kering kan doorlopen tot de
65-jarige leeftijd.
De hoogte van de uitkering is gerela
teerd aan het sociaal minimum-nivo,
dat wil zeggen 70% van het mini
mumloon voor alleenstaanden, 90%
voor éénoudergezinnen en 100%
voor twee partners tesamen.
De (aanvullende) uitkering wordt
verstrekt als de inkomsten uit of in
verband met arbeid van de uitke-
ringsrechtigde en de partner samen
lager zijn dan deze uitkering.
Wanneer de ex-zelfstandige nog ver
mogen heeft dan blijft dit buiten be
schouwing. Wanneer dit vermogen
meer bedraagt dan ƒ175.000,dan
'wordt van dit meerdere vermogen
5% tot het inkomen gerekend en
komt dit dus in mindering op de uit
kering.
Aanvragen
De IOAZ zal worden uitgevoerd
door het Kollege van B en W van de
gemeente waarin men woont. Op dit
moment is nog niet bekend wanneer
de regeling zal worden ingevoerd.
Het wetsontwerp ligt momenteel ter
behandeling bij de Tweede Kamer.
Zodra de wet van kracht wordt zal
hier in de landbouwbladen over wor
den gepubliceerd.
Voor Hagelunie, Agrarische Verze
keringen te Den Haag is 1986 een
boeiend jaar geweest met een goed
resultaat. De premiestand nam in
1986 met ƒ5,4 miljoen toe tot ƒ62,3
miljoen; d.w.z. een groei van 9,4%.
Katastrofale schaden bleven in 1986
uit. Desondanks is het resultaat van
de bloembollenhagelschadeverzeke-
ring negatief en dat van de hagel-
schadeverzekering van te velde
staande land- en tuinbouwgewassen
marginaal.
Premie-ontwikkeling
Hagelunie deelt mee dat alle bran
ches hebben bijgedragen aan de pre
mietoename. De premie in branche
'Bloembollen' nam toe met 14,8%,
de branche 'Glastuinbouw-
verzekeringen' met 7,4% en de bran
che 'Land- en tuinbouwgewassen te
velde' met 18,8%.
Hagelunie omschreef de resultaten
van branche 'Land- en tuinbouwge
wassen te velde' in 1985 als ka-
tastrofaal.
In 1986 lag het aantal schademeldin-
gen 40% lager en is aan schade uit
gekeerd een bedrag van ca. ƒ7,5 mil
joen. Het resultaat was hierdoor
marginaal. De meeste schade ten ge
volge van hagel deed zich voor in de
maanden juni en juli, daarnaast ver
oorzaakte de storm veel schade in de
tarwe en op 20 oktober in mais.
passing voor éénouder gezinnen. Zij
kunnen zich melden bij de Raden
van Arbeid of de Sociale Verzeke
ringsbank.
Zoals ik vorige week in deze rubriek
reeds meldde is de informatiegids
herziening stelsel sociale zekerheid
verkrijgbaar bij postkantoor en bi
bliotheek.
B. Veerbeek
Duizenden agrarische werknemers
komen niet in aanmerking voor een
nWW uitkering bij werkloosheid.
Deze werknemers werken maar be-
paale perioden van het jaar. Zij vol
doen hierdoor niet aan de eisen die
gelden voor het recht op werkloos
heidsuitkering op grond van de
nWW. De nWW kent in tegenstel
ling tot de oude WW geen verlaagde
referte-eis.
Het bestuur van de Bedrijfsvereni
ging voor het Agrarisch Bedrijf
(BVAB) vreest dat de arbeidsvoor
ziening in de agrarische sektor in
groot gevaar komt als de Staatsse-
kretaris van Sociale Zaken en Werk
gelegenheid de eisen voor het recht
op nWW-uitkering niet verlaagd.
Het bestuur heeft in een brief de
Tweede Kamer m$t nadruk verzocht
de Staatssekretaris tot andere inzich
ten te brengen.
Een werknemer die tot 1 januari
1987 werkloos werd kon onder be
paalde voorwaarden in aanmerking
komen voor een WW-uitkering. Een
van de voorwaarden was dat hij in
het jaar voorafgaand aan zijn ont
slag 130 dagen gewerkt moest
hebben.
Veel werknemers in de agrarische
sektor voldeden niet aan deze eis
doordat zij maar bepaalde perioden
van het jaar werkten. Daarom gold
voor hen een verlaagde referte-eis.
Zij moesten 80 dagen hebben ge
werkt in het refertejaar. De nWW
kent geen verlaagde referte-eis voor
de seizoenarbeiders. Iedere werkne
mer moet nu 26 weken hebben ge
werkt om in aanmerking te komen
voor nWW.
Het bestuur van de BVAB heeft in
zijn brief aan de Vaste Kommissie
voor Sociale Zaken en Werkgelegen
heid van de Tweede Kamer met na
druk gewezen op de verslechterde
positie van de seizoenarbeiders als
de verlaagde referte-eis niet wordt
ingevoerd.
Voor nadere informatie:
A.H.M. Wouters of Mw. J.
Klinkhamer
Agrarische Sociale Fondsen
Scheveningseweg 54
2517 KW Den Haag
Tel.: 070 - 528354 of 528352
In het kader van de stelselwijzi
ging sociale zekerheid zijn ook
een aantal wijzigingen aange
bracht in de uitkeringsnormen
van de AOW. Deze wijzigingen
hebben in hoofdzaak gevolgen
voor diegene die op of na 1 ja
nuari 1987 de 65-jarige leeftijd
bereiken.
Allen die op deze datum al een
AOW-gehuwdenpensioen hebben
merken niets van het nieuwe stelsel.
Zij behouden tesamen met de echt
genote een AO W-uitkering die
100% van het minimumloon be
draagt (ca. 1490,— netto per
maand). De alleenstaanden ontvan
gen een AOW van 70% van het mi
nimumloon (ca. 1045,— netto per
maand).
Ongehuwd samenwonenden die bei
den op 1 januari 1987 al een AOW-
pensioen hebben, blijven elk 70%
van het nettoloon ontvangen. Is de
gene met wie u samenwoont jonger
dan 65 jaar dan zijn er twee moge
lijkheden:
a. U wilt als ongehuwd aangemerkt
worden wat betekent dat u 70%
blijft ontvangen en zodra uw partner
65 jaar wordt dan ontvangt deze
50% van het minimumloon. Tesa
men dus 120%.
b. U wilt gelijk gesteld worden met
gehuwden wat betekent dat u thans
naast een eigen pensioen van 50%
een toeslag voor de partner ontvangt
van 50%. Tesamen ontvangt u der
halve thans reeds 100% van het mi
nimumloon.
Vanaf 1 januari 1987 wordt er voor
degenen die 65 jaar worden geen on
derscheid meer gemaakt tussen ge
huwden en ongehuwd samenwonen
den. In beide situaties worden de
zelfde AOW-bedragen toegekend
n.l. ca. 1490,— netto per maand
voor twee personen die gehuwd of
ongehuwd samenwonen. Ook nu
blijft de regel datals één der partners
nog geen 65 jaar is de ander op zijn
eigen 50% AO W-pensioen een
toeslag ontvangt van 50% waardoor
tesamen weer 100% wordt uitge
keerd (ca. 1490,per maand).
Echter vanaf 1 april 1988 zal de
toeslag afhankelijk worden van het
inkomen van de partner die nog geen
65 jaar is. Deze inkomenstoets
wordt echter geleidelijk ingevoerd en
geldt uitsluitend voor personen, die
op of na 1 april 1988 de 65-jarige
leeftijd bereiken en van wie de echt
genoot of partner op die datum jon
ger is dan 60 jaar. Nieuw per 1 ja
nuari 1987 is ook dat personen met
een AOW-pensioen als ongehuwd
met een inwonend kind jonger dan
18 jaar waarvoor recht op kinder
bijslag bestaat, een verhoogd AOW-
pensioen kunnen ontvangen (ca.
1345,— netto per maand). Dit ver
hoogde AOW-pensioen is van toe-
bestemmings
plannen
Tholen
Met ingang van 16 januari 1987 ligt
gedurende een maand ter inzage bij
de gemeentesekretaris de ontwerp-
zesde herziening van het bestem
mingsplan "Buitengebied" met toe
lichting. Gedurende een maand kan
een ieder schriftelijk bezwaren bij de
gemeenteraad indienen.
Ir. W. Wigchering hoofd SEV
bij VBB
De heer ir. W. Wigchering is met in
gang van 1 januari 1987 benoemd
tot hoofd van de afdeling Sociaal
Ekonomische Voorlichting van de
Veenkoloniale Boerenbond.
Ir. W. Wigchering is 45 jaar en sinds
1969 als Sociaal Ekonomisch Voor
lichter in dienst bij de VBB. Hij
volgt als hoofd SEV de heer P. Ho
gen Esch op die wegens gezond
heidsredenen is teruggetreden.
De stuurgroep Westerschelde-
oeververbinding onderzoekt de moge
lijkheden van een vaste verbinding
met tweemaal twee rijstroken. Daar
uit volgt, dat een geboorde tunnel niet
meer voor de hand ligt, want daarbij
wordt uitgegaan van twee rijstroken.
Alle andere mogelijkheden - een tui-
brug, een tuibrug in kombinatie met
een afgezonken tunnel en een afge
zonken tunnel - zijn nog in de plan
nen betrokken.
Er is overleg geweest met de klank
bordgroep, gevormd door de burge
meesters van de gemeenten die aan de
Westerschelde grenzen, en met de
Zeeuwse Milieufederatie. De klank
bordgroep staat in het algemeen niet
afwijzend tegenover de aanleg van de
vaste oeververbinding. Een woord
voerder van de Zeeuwse Milieufede
ratie verklaarde, dat als de
aansluitende weg aan de Zuidbeve-
landse kant alleen aansluit op het in
dustriegebied Vlissingen-Oost en geen
verbindingen krijgt op wegen in de
Zak van Zuid-Beveland, niet op over
wegende bezwaren zal stuiten. In
Zeeuws-Vlaanderen zou de weg, vol
gens de Milieufederatie, moeten aan
sluiten op de Tractaatweg. Aantasting
van Paulinahaven is voor de milieu
organisatie onaanvaardbaar.
De stuurgroep biedt het eindrapport
eind januari aan aan de minister van
verkeer en waterstaat en aan het col
lege van gedeputeerde staten van Zee
land. GS behandelen het rapport in
hun vergadering van 27 januari.
Landbouwschap: Besparen op landinrichting kan niet meer.
Met de recente bezuinigingen op het
budget is de landinrichting aan het
maximum gekomen van wat ze kon
inleveren. Verdere aantasting van
het budget is niet verantwoord. Het
Landbouwschap schrijft dit in een
brief aan de Tweede Kamer. Het
schap vreest voor afbraak van de
landinrichting.
De bezorgde brief is mede verstuurd
naar aanleiding van een gesprek met
de dertig voorzitters van landinrich
tingscommissies. Het afschaffen van
de subsidie op kavelverbetering is
zorgwekkend, zo is hun boodschap.
Kavelverbetering is van groot belang
in gebieden met kleine en ondoelma
tige percelen. Ook het voornemen
van de regering om de investeringen
te beperken, voor verbetering van de
waterhuishouding in veenweidege-
bieden, zou de landinrichting ernstig
belemmeren.
Tijdens de volgende bietenkampag-
ne, die in september 1987 begint,
zullen er in de CSM-fabriek in Sas
van Gent geen bieten meer verwerkt
worden tot suiker.
De CSM gaat door haar activiteiten
te concentreren, waardoor de CSM-
fabriek in Breda ook de Zeeuwse
bieten zal gaan verwerken. Ook het
naar verwachting inkrimpende biete
nareaal heeft bij de beslissing van de
CSM-directie dinsdag 20 januari jl.
een rol gespeeld. De Zeeuws-
Vlaamse bietentelers zullen nog wel
gebruik kunnen maken van de fa
briek als aanvoerpunt van hun bie
ten. Per schip of vrachtwagen zullen
de bieten vanuit Sas van Gent verder
getransporteerd worden naar Breda.
De 95 vaste medewerkers en 80 sei
zoenmedewerkers verliezen door de
sluiting hun baan.
Benoeming ir. J.A.A. Bokx
Het dagelijks bestuur van het Land
bouwschap heeft de sekretaris van
de afdeling Pluimveehouderij, ir.
J.A.A. Bokx (55) uit Zoetermeer, te
vens benoemd tot sekretaris van de
hoofdafdeling Veehouderij en de af
deling Varkenshouderij. Hij volgt
als zodanig ir. B.J. Odink op, die
het Landbouwschap in november
1985 verliet. De heer Bokx was al be
last met de waarneming van de va
kante funkties.
Vrijdag 23 januari 1987
3