Stichting Brabantse Mestbank Invloed boxbreedte op rentabiliteit van vleeskal ver bedrijven Mellema mist fundamentele diskussie over privatisering Verslechtering varkenssektor gunstig voor welzijn dieren Parlementariërs missen visie Aanmelding kadavers Tabel. Jaarlijkse kosten en opbrengsten (guldens) bij vergoeding van ƒ250 per kalverplaats bij boxen van 60 en 70 cm breed en groepshokken Boxbreedte Boxbreedte Groepshok 60 cm 70 cm Totaal kosten (A) 23471 21321 24971 Totaal opbrengsten (B) 26500 22260 26500 Arbeidsopbrengst (B-A) 3029 939 1529 Verschil per kalverplaats t.o.v. 60 cm box 2 221 215 Verhoging boxengeld (vergelijkingsbasis is 60 cm boxen) 0 25 15 Tarievenlijst vanaf 1 januari 1987 I. Afnemersprijzen: Pluimveedrijfmest 11,50/m3, Mest- varkensdrijfmest 5,00/m3, Rund- veedrijfmest 6,50/m3. Opmerkingen: Afnemers van mestvarkensdrijf- mest geleverd op Zeeuws-Vlaanderen zullen in bepaalde gevallen 1,— ex tra moeten betalen. Dit geldt niet voor pluimveedrijfmest. Indien de pluimvee- en/of mest- varkensddrijfmest kan worden gelost in een niet verrijdbare opslag, wordt afhankelijk van het tijdstip van leve ren een korting verleend op de afne- mersprijs van 1,— tot 2,50 per m3. De bovengenoemde afnemersprij zen zijn excl. de verspreidingskosten en excl. 6% BTW over de transport en verspreidingskosten. II. Ophaalbijdrage: door de mestleverancier te betalen aan de Brabantse Mestbank. Mestsoort Basisophaal- ds-gehalte premie/m3 ophaalbij- bijdrage/m3 in% drage/mJ Mestvarkensdrijfmest 5,50 minder dan 7 +0,50 6,00 Mestvarkensdrijfmest 5,50 7 tot 8 0,00 5,50 Mestvarkensdrijfmest 5,50 8 tot 9 -0,25 5,25 Mestvarkensdrijfmest 5,50 9 tot 11 -0,75 4,75 Mestvarkensdrij fmest 5,50 11 en meer -1,00 4,50 Pluimveedrij fmest 2,25 minder dan 10 0,50 2,75 Pluimveedrij fmest 2,25 10 tot 12 0,25 2,50 Pluimveedrijfmest 2,25 12 tot 14 0,00 2,25 Pluimveedrij fmest 2,25 14 tot 15 -0,25 2,00 Pluimveedrij fmest 2,25 15 en meer -0,75 1,50 Rundveedrijfmest 5,50 minder dan 9 0,50 6,00 Rundveedrij fmest 5,50 9 tot 10 0,00 5,50 Rundveedrijfmest 5,50 10 tot 11 -0,25 - 5,25 Rundveedrijfmest 5,50 11 tot 13 -0,75 4,75 Rundveedrijfmest 5,50 13 en meer -0,00 4,50 Opmerkingen: De bovengenoemde bedragen zijn excl. 6BTW. De maximale zuig- c.q. pomptijd mag voor een tankwagen met vacuumpomp max. 3 kwartier en voor een tankwagen met een zuigerpomp max. een half uur zijn. Vleeskalveren worden in hoofdzaak gehouden in boxen van 60 a 65 cm breed. Uit een enquête van het Pro- duktschap voor Veevoeder in 1983 bleek dat ongeveer 75% van de boxen een breedte heeft van 60 cm. Onder invloed van het stijgen van het afleveringsgewicht, in 1962 nog 151 kg en in 1985 220 kg, bestaat er behoefte aan bredere boxen. Ook verschillende aktiegroepen ijveren naar verbreding van de boxen of zelfs naar een totaal verbod ervan. Het Landbouw-Ekonomisch Insti tuut (LEI) en het Proefstation heb ben een aantal berekeningen uitge voerd. Naast bredere boxen is ook groepshuisvesting in de berekening meegenomen. Uitgegaan is van zwartbonte stierkalveren, omdat zwartbonte vaarskalveren over het algemeen lichter en roodbonte kal veren zwaarder worden afgezet. In de bestaande bedrijfsgebouwen kunnen bij een verbreding van de boxen minder kalveren worden ge houden. Bij groepshuisvesting kan hetzelfde aantal kalveren opgezet worden. Bij het stijgen van de voerprijs is de tendens aanwezig de kalveren op een lager gewicht af te leveren. Bij een stijging van de prijzen voor een nuchter kalf (nuka) en van de ver koopprijs worden de dieren echter zwaarder afgezet. Gezien de huidige prijsontwikkelingen, duurder wor den van nuka's en hogere voerprij- zen, is de behoefte aan bredere boxen en groepshokken aanwezig. Kontraktmesters Bij een vastgeldkontrakt blijkt dat een verbreding van de box een ver hoging van de boxvergoeding per jaar noodzakelijk maakt, doordat minder kalveren kunnen worden ge plaatst. Verbreding van de boxen met 5 cm ten opzichte van 60 cm vraagt een ekstra vergoeding van ƒ10 a ƒ15 per Om het inkomen gelijk te houden aan de uitgangssituatie moeten kontrakt mesters een ekstra vergoeding van flOa f15 per kalverplaats krijgen bij ver breding van de box van 60 naar 65 cm jaar per box. Groepshuisvesting vraagt een ekstra vergoeding van 15 per kalverplaats per jaar, dit om ook het inkomen gelijk te houden aan de uitgangssituatie (zie tabel). Bewaking rentabiliteit Bij de huidige hoge voerprijzen en nukaprijzen zal de tendens naar zwaardere kalveren steeds groter worden. Bredere boxen zullen het totaal aantal kalverplaatsen in de sektor doen afnemen. Het negatieve resultaat mag niet afgewenteld wor den op de individuele mester. Groepshuisvesting maakt het moge lijk de kalveren zwaarder af te leve ren, eventueel nog zwaarder dan de huidige gewichten. Groepshuisvesting vraagt echter ook een hogere vergoeding per kalver plaats om de jaarlijkse kosten te kunnen kompenseren. Onder de huidige omstandigheden zijn de resultaten ook voor de kon- traktgevers niet gunstig. Gezamen lijk zullen kontraktgevers en kon- traktnemers naar een oplossing moe ten zoeken. Hierbij zullen vooral de hoge voerkosten en de hoge nuka prijzen onder de aandacht dienen te komen. Lagere voerkosten kunnen misschien ook bereikt worden met andere produkten dan melkpro- dukten. Voorzitter ing. J.T. Mellema van het Produktschap voor Pluimvee en Eie ren vindt het terecht dat er bij de heroverweging van de relatie tussen overheid en landbouwbedrijfsleven wordt gedacht aan verzelfstandiging of privatisering van bepaalde over heidstaken. Hij mist echter een fun damentele diskussie over taken die de overheid moet blijven behartigen en taken die aan het bedrijfsleven kunnen worden overgelaten. In zijn nieuwjaarsrede, woensdag tijdens de openbare bestuursvergadering van het schap, hekelde hij de Tweede Kamer omdat deze die fundamentele diskussie bij de behandeling van de landbouwbegroting heeft laten liggen. De huidige parlementariërs gedragen zich volgens Mellema meer als een vreemd soort opsporingsambtenaren met meer oog voor details dan als parlementariërs met een visie. Bo vendien is hij van oordeel dat ambte naren van landbouw en visserij zich onvoldoende bewust zijn van de ge wijzigde verhoudingen. Zij hebben de macht opgesnoven en kunnen niet meer zonder. Het afstaan van die macht als gevolg van een meer af standelijk overheidsbeleid is voor veel ambtenaren moeilijk en zij staan daarom afwijzend tegenover het afstoten van taken, zo meent Mellema. Leunen Het bedrijfsleven aarzelt, aldus Mel lema, te erkennen in vele gevallen best op eigen benen te kunnen staan. Het leunt te veel op de overheid. Hulp van die kant is nodig, maar minder dan het bedrijfsleven zich realiseert. In het verlengde daarvan zou het bedrijfsleven in zijn visie het fundamentele onderzoek ten behoe ve van de sektor kunnen overnemen. De laatste jaren is de betaling daar van op vijftig-vijftig-basis. Als het bedrijfsleven een deel van het onder zoek overneemt krijgt de overheid 'inwoning, in plaats van huisbaas te zijn'. De pluimveehouderij zelf boekte vo rig jaar wisselende resultaten, terwijl de vooruitzichten voor dit jaar niet even positief zijn. De producenten van eieren draaiden opnieuw met verlies. Het aantal bedrijven in deze sektor daalde met 5,6 procent tot ruim 2.600. De schaalvergroting ging verder, zodat 4,6 procent van alle bedrijven thans een derde van alle leghennen in ons land huisvest. Volgens Mellema moet worden vast gesteld dat de konsumptie-eieren niet altijd aan de wensen voldoen. Hij ijvert daarom voor het reaktive- ren van het eierkontroleburo. In zijn jaaroverzicht vraagt het Produkt schap zich af of er dit jaar wel vol doende afzetmogelijkheden zijn voor broedeieren, waarvan er vorig jaar 780 miljoen werden geprodu ceerd. Het verwacht minder omzet vanwege hoge transportkosten en uitbreiding van de lokale broedka- paciteit in importlanden. Dankzij goedkope eieren en redelijk op peil gebleven opbrengsten heeft Ing. J. T. Mellema de eiproduktenindustrie een gemid deld goed jaar achter de rug. Mestregistratieformulier inleveren! Iedere veehouder met een bedrijf -waarop meer dan 125 kg fosfaat (±3 grootvee-eenheden) wordt geproduceerd, doet zich zelf te kort als het registratieformulier Dierlijke Meststoffen niet vóór 1 februari a.s. bij de districtbu reauhouder is. De voorziene ekonomische verslech tering in de varkenssektor zou voor de dieren zelf wel eens gunstig kun nen uitpakken. Om zich te verzeke ren van afzetmogelijkheden heeft voorzitter G.A. Meijer van het Pro duktschap voor Vee en Vlees vorige week woensdag opgeroepen te vol doen aan de konsumentenwensen op het welzijnsterrein. Zelf ziet hij alle reden om met overheid en de interim kommissie scharrelvarkensvlees te gaan praten. De sektor moet, aldus Meijer, de kon- sument de korrekte garantie geven dat hij krijgt wat hij vraagt, omdat de konsument bereid is daarvoor een meerprijs te betalen. De inspanningen Zoals bekend zijn er 2 mogelijkhe den om kadavers aan te melden nl. rechtstreeks aan het destructiebe drijf te Son en via de R.V.V. (Rijks dienst voor de Keuring van Vee en Vlees) te Rotterdam, Breda, Oss of Helmond. Voor rechtstreekse melding aan Son dient de aanmelder te beschikken Deze registratie is verplicht vol gens de nieuwe mestwetgeving. Op grond van de registratie wordt een recht gekregen op een zekere referentiehoeveelheid mestproduktie. Degenen die ver zuimen het formulier tijdig in te leveren mogen volgens de thans geldende wetgeving na 1 februari a.s. geen rundvee varkens en kippen op hun bedrijf houden. moeten zich óok richten op de Bonds republiek Duitsland, omdat de kon sument daar soortgelijke wensen heeft. Het afgelopen jaar is voor de Nederlandse vee- en vleessektor geen topjaar geworden zoals 1985. De to tale vleesproduktie lag met 2,4 mil joen ton zes procent hoger dan het voorgaande jaar, maar de prijzen la gen aanmerkelijk lager. De totaalop brengst van de export bedroeg 8,25 miljard gulden tegen 8,5 miljard in 1985. Ook de binnenlandse opbrengst daalde, maar daar stonden lagere voer-, energie- en kapitaalkosten te genover. Alles bijeen genomen kan 1986 volgens Meijer nog als bevredi gend worden beschreven. over een zgn. modem of toongenera- tor. Wie niet over een dergelijke mo dem beschikt dient telefonisch te melden via de R.V.V. Rotterdam tel. 010-4624569 of voor West- Brabant te Breda tel. 076-226618 voor Midden-Brabant te Oss tel. 04998-74010 voor Oost-Brabant Helmond e.o. tel. 04920-41035 Eindhoven e.o. 04920-51605, Cuijk en Gennep e.o. 04920-46985. Voor een goede uitvoering van de telefoni sche meldingen via de R.V.V. dient men echter ook te beschikken over een door Son afgegeven registratie- of computernummer omdat de R.V.V. de telefonische meldingen via de toongenerator doorgeeft aan Son. Deze registratienummers die nen de niet-modem bezitters zelf aan te vragen bij het Destructiebedrijf te Son (04998-73800). Om het ophalen van de gemelde ka davers zo vlot mogelijk te laten ver lopen wordt dringend geadviseerd het bovenstaande ter harte te nemen. Vrijdag 23 januari 1987 11

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 11