Voor 1 maart volgt pakket Socio- heid over produktschappen Strukturele maatregelen Tweede serie EG-steun marktstruktuurprojekten Braks verwacht nauwelijks wijziging in melkprijs EG pakt zuivel - en rundvleesoverschotten aan BfUSSCl wil meer duidelijk- Afslanking ministerie van landbouw: per provincie één direkteur, één staf en één beheersapparaat. De Raad van Ministers (Landbouw) van de EG heeft besluiten genomen over de terugdringing van de over- schotproduktie in de zuivel- en rund- vleessektor. ZUIVEL quotering De Raad heeft besloten tot een extra vermindering van de melkproduktie boven de reeds in april afgesproken vermindering van de quota (min 2% in 1987 - 1988 en min 1% in 1988 - 1989). De extra verlaging wordt be reikt door een tijdelijke quotaschor sing van 4 met ingang van 1987/1988 en nog eens VA in 1988/1989. Daarnaast zal verhoging van de superheffing naar schatting van de Europese Commissie leiden tot vermindering met nog eens 1%. -De nieuwe maatregelen komen op het volgende neer. Met ingang van 1 april 1987 komt er een tijdelijke quotaschorsing van 4% waarvoor gedurende 2 jaren een EG-compensatie beschikbaar is van 10 ECU/100 kg melk ƒ27,—). In het eerste jaar is een nationale aanvulling met maximaal 2,5 ECU per 100 kg. toegestaan. De in april jl. overeengekomen quotavermindering van 2per 1 april 1987 en nog eens 1% per 1 april 1988 - te bereiken via vrijwillige beëindiging van de melkproduktie wordt gehandhaafd maar de vergoe ding daarvoor is met 50% verhoogd tot 6 ECU/100 kg 16,—) gedu rende 7 jaren uit te betalen. Met ingang van 1 april 1988 zal bo vendien nog een extra quotaschor sing van U/2 plaatsvinden. De Raad heeft nog in het midden gela ten of daarvoor de eerder genoemde EG-compensatie van 10 ECU dan wel een passende verlaging van de medeverantwoordelijkheidsheffing zal gelden. De hoogte van de superheffing zal met ingang van april 1987 ook bij het individuele quotasysteem 100% van de richtprijs bedragen (nu 75%). De vereveningsmogelijkheid blijft. In een eerste reaktie op deze wijzi gingen in het quotastelsel heeft mi nister Braks laten weten, dat een grondige bezinning over de nieuwe situatie op zijn plaats is. Wel moet uiteraard tijdig voor 1 april 1987 be slist zijn of Nederland het systeem van individuele quota wil blijven toepassen danwel wil overgaan naar het fabriekssysteem. Dit mede in verband met de administratieve or ganisatie. De invulling van de com pensatieregeling kan eventueel ook later in het jaar plaatsvinden, zodat optimaal rekening kan worden ge houden met de feitelijke ontwikke lingen. De minister is van plan spoe dig met het bedrijfsleven in overleg te treden. Interventie Het voorstel van de Commissie om de interventie van mager melkpoe der gedurende de winterperiode (1 september tot 1 maart) op te schor ten, is aanvaard. De Commissie zal maatregelen nemen om de markt te stabiliseren in verband met prijsef- fekten. Voor 1 maart a.s. neemt de Raad besluiten over de kriteria op grond waarvan de Commissie bij het bestaan van quotaregelingen tevens de interventiemaatregelen voor bo ter en in de zomer voor mager melk poeder mag aanpassen. Dit is mede bedoeld om fabrieken die uitsluitend voor interventie produceren, aan te pakken. Afzet van voorraden De Raad heeft met instemming ken nis genomen van plannen van de Eu ropese Commissie om in 2 jaar de bestaande voorraden grotendeels weg te werken. Voor mager melk poeder verwacht de Commissie dat geen extra inspanning nodig is om in 1989 een normaal voorraadpeil (200.000 ton) te bereiken. De huidige afzetmaatregelen acht zij toereikend om de extra 700.000 ton die thans in voorraad ligt te ruimen. Voor boter, waarvan de EG voor raad thans 1.340.000 ton bedraagt, is wel een extra programma nodig. De Commissie zal in de loop van 1987 en 1988 1 milj. ton afzetten. Daarmee is 3,2 miljard ECU gemoeid. Rundvlees De Raad heeft besloten voor een korte periode (1 april 1987 tot 1 ja nuari 1989) de interventie van rund vlees af te zwakken. Daar tegenover staat de invoering - eveneens tijde lijk - van een premiestelsel voor meststieren en een verhoging van de zoogkoeienpremie. De tijdelijkheid is mede afgesproken in verband met onzekerheden over de effekten op de markt als gevolg van de aanpassing van het zuivelregime. De interventie van bepaalde kwaliteiten rundvlees zal straks alleen plaatsvinden als de betrokken marktprijs in de EG ge middeld lager is dan 91% van de in terventieprijs. Bovendien moet in het land of het gebied van de EG waar interventie wenselijk wordt geacht de gemiddelde marktprijs la ger zijn dan 87% van de interven tieprijs. Er komt een premie voor meststie ren, ouder dan negen maanden, van De Europese Commissie heeft beslo ten voor 1986 aan een tweede serie projekten op het gebied van verwer king en afzet van landbouwproduk- ten bijstand te verlenen uit het Europese Oriëntatie- en Garantie fonds voor de Landbouw, afdeling Oriëntatie. Tevens zal aan deze projekten een na tionale steun verleend worden ten be drage van 40% van de EG-bijstand. De tweede serie heeft voor ons land betrekking op de volgende projekten: Bouw van een runderslachterij en uit- snijderij te Rotterdam (St. Rotter dams Varkens- en Rundvleescentrum) steun totaal ƒ3.127.250,Bouw van een zeugenslachtlijn annex be- en ver werkingsruimten te Son (Het Slacht huis Eindhoven B.V.): 188.600, Aanpassing van het veilingcomplex te Breda (Coöp. Tuinbouwveiling R.B.T. b.a.): ƒ873.600,-; Modernisering en aan passing van de pluimveeslachterij te Nunspeet (Gecomb. Pluimvee Slach terijen "G.P.S." B.V.): ƒ262.500,— Bouw van een centraal schoningsbe- 25 ECU per dier 67,50). Deze premie geldt voor de eerste vijftig dieren per bedrijf. Daarnaast wordt de zoogkoeienpremie met 10 ECU verhoogd tot 25 ECU per dier. Sociostruktureel De Raad zal voor 1 maart 1987 een pakket maatregelen aannemen dat beoogd: -bij te dragen tot herstel van het evenwicht tussen produktie en markt; -een levensvatbare agrarische ge meenschap in stand te houden, ook in probleem- en berggebieden; -de rol van de landbouw t.o.v. natuur- en landschapsbescherming en aspekten van het natuurlijk mi lieu in algemene zin te accentueren. In dit verband komt er een Europese VUT-regeling voor boeren ouder dan 55 jaar, waarbij als regel ont trekking van grond aan produktie moet plaatsvinden. Hierbij kan een keuze worden ge maakt voor een regeling waarbij al leen een premie per hektare wordt gegeven. Als een land kiest voor een combinatie met een jaarlijkse per soonsgebonden uitkering, zal de pre mie per ha. lager zijn. Zogenaamde part-time boeren zullen alleen een ha. uitkering kunnen krijgen. Daarnaast komt er een Europese steunregeling ter bevordering van extensivering. Het betreft enerzijds steun voor omschakeling naar pro- dukten waarvoor geen overschotten bestaan; de Raad moet de lijst van die produkten nog vaststellen. An derzijds komt er voor overschotpro- dukten een steunregeling bij extensi vering. Oogmerk daarvan is de op brengst van het produkt op het be trokken bedrijf met tenminste 20% te verminderen. Dit dient bijvoor beeld te worden bereikt door braak- liggen, bebossen of bestemming van de grond voor niet-agrarische doeleinden. Tenslotte zal de EG steun verlenen aan nationale programma's om boe ren aan te moedigen produktieme- thoden te hanteren die verenigbaar zijn met eisen inzake milieubescher ming en natuurbehoud in kwetsbare gebieden. Het Nederlandse Relatie- notabeleid vormt een goed voorbeeld van een dergelijk programma. Nederland moet binnen zes weken meer duidelijkheid verschaffen aan de Europese Commissie over de steun die via de diverse produktschappen wordt verleend aan de land- en tuin bouw. De commissie is er niet van overtuigd dat al deze steunmaatrege len in overeenstemming zijn met de Europese regels. Dat is vorige week in Brussel meegedeeld door een woordvoerder van de Europese Com missie. De commissie is al enige tijd bezig de steunverlening die in verscheidene lidstaten via zogenaamde parafiska- le heffingen wordt gefinancierd, in kaart te brengen. Uit een eerste onder zoek is gebleken dat de Nederlandse produktschappen dit jaar 192 miljoen gulden aan heffingen hebben geïnd. Met dat geld worden aktiviteiten ge financierd die de verscheidene bran ches ten goede komen. Tegen die doelstelling als zodanig heeft men in Brussel geen bezwaar. Dat wordt an ders als de steun ten goede komt aan produkten die al uitgebreid door de EG worden gesteund, of waarvan men de produktie juist tracht af te remmen omdat er teveel op de markt komt. Ook het subsidiëren van de ex port, met name naar andere EG- landen, wordt als strijdig met het EG- verdrag beschouwd. Inventarisering Bij een eerste inventarisering van al le maatregelen die in de lidstaten zijn genomen, zijn nu vragen gerezen over de steun die in Nederland wordt ge geven voor publiciteit, milieubescher ming en ziektebestrijding in diverse sektoren. Andere vragen gaan over de steun voor de kwaliteitskontrole in de tuinbouw en voor een nieuwe klassi- fikatie van varkenskarkassen. Als Ne derland de vragen niet bevredigend beantwoordt, of als blijkt dat de Ne derlandse boeren worden bevoordeeld boven andere boeren in de EG kan ons land voor het hof van justitie worden gedaagd. Een dergelijke pro cedure is al op gang gebracht tegen Frankrijk en West-Duitsland, zo deel de de commissie mee. Het vermoeden bestaat dat de heffingen die in deze landen worden gelegd op zowel natio nale als geïmporteerde landbouwpro- dukten niet in gelijke mate aan beide kategoriën ten goede komen. De na tionale producenten zouden worden bevoordeeld. De commissie heeft ver der aan alle lidstaten gevraagd om net als Nederland precies aan te geven hoeveel geld er met de parafïskale hef fingen is gemoeid en wat er precies met dat geld gebeurt. De sekretaris-generaal van het minis terie van landbouw en visserij, mr. G. van Dinter, heeft 23 december j.l. aan de direkteuren van het departement meegedeeld op welke wijze het depar tement van landbouw en visserij uit voering zal geven aan het besluit van de ministerraad over de afslanking van de rijksoverheid in de jaren 1988-1990. Privatisering Het voornemen bestaat het onderdeel terreinbeheer van Staatsbosbeheer te verzelfstandigen. Er wordt bezien op welke wijze en binnen welke termijn werkzaamheden die betrekking heb ben op 1000 formatieplaatsen hieron der worden geprivatiseerd. Er zal onderzoek verricht worden naar de wijze waarop privatisering van de be drijfsvoorlichting kan geschieden. Dit onderzoek heeft betrekking op 700 formatieplaatsen. Tevens zal er on derzoek verricht worden naar de wij ze waarop de privatisering van de klassifikatie van geslachte dieren bij het Voedselvoorzienings- In- en Ver koop Bureau (VIB) zal geschieden. Dit onderzoek heeft betrekking op 100 formatieplaatsen. Voor beide on derzoeken zullen ambtelijke werk groepen binnenkort rapport uitbrengen. Afslanking Het totale ambtelijke apparaat van het ministerie van landbouw en vis serij zal met 625 formatieplaatsen worden ingekrompen. In dit verband bestaat het voornemen om per pro vincie te komen tot één direkteur met één staf en één beheerapparaat. In de huidige situatie kent iedere provincie twee dergelijke direkties. Landbouwminister Braks denkt dat de melkprijs in het komende jaar nauwelijks wijziging zal ondergaan als gevolg van het moeizaam tot stand gekomen landbouwakkoord in Brussel. Tijdens overleg met de landbouwkommissie in de Tweede Kamer wees minister Braks er op dat de voorlopige inkomenscijfers voor de melkveehouderij voor het lopend prijsjaar bepaald niet slecht zijn, al gaf hij toe dat de 'groten' er beter voor staan dan de 'kleinen'. naai wordt ingevuld. Blauw (VVD) zag meer mogelijkheden in een ont drijf voor landbouwzaaizaden te Mid delburg (Cebeco-Zuidwest Coöp. Ver.): ƒ1.522.500,—); Aanpassing van het veilingkomplex Bleiswijk ("De Kring" B.A. Coöp. Groenten- en Fruitveiling): ƒ1.430.800,Mo dernisering en automatisering van de pluimveeslachterij te Cuyk. (Pluim veeslachterij "Hen-Cu" B.V.): 293.104,—; Aanpassing veiling installatie i.v.m. televeilen te Utrecht (Coöp. Groenten- en Fruitveiling "Utrecht en Omstreken" B.A.): 172.288,—; Uitbreiding van de kal- veruitsnijderij te Winterswijk (N.V.C. Winterswijk B.V. Kalverslachterij): ƒ962.500,Aanpassing van het vei lingkomplex te Barendrecht (Coöp. Groente- en Fruitveiling Zuid- Holland W.A.): ƒ716.485,Auto matisering en rationalisering van de pluimvee-uitsnijderij te Nijkerk (Poe- liersbedrijf W. van den Brink C.W.): ƒ123.838,—. In totaal wordt er een steun verleend van ƒ14.162.009,— waarvan ƒ4.046.288,nationale steunver lening. In zo'n situatie mag best een nega tief inkomenseffekt geïnkasseerd worden, meent de ministelr, al acht hij de kans daarop uiterst marginaal gezien de vergoeding die de Neder landse veehouders ontvangen voor het verlies van melkkwota. Boven dien kan de beperking van de melk produktie nationaal worden inge vuld en de Brusselse landbouwraad heeft wat dat betreft nogal wat ruim te gelaten. Over de financiering van de maatregel denkt Braks op niet te lange termijn een notitie aan de Ka mer te presenteren. Reakties Tweede Kamer Vanuit de kommissie toonde men zich bezorgd over onder meer de ge volgen voor traditioneel zwakke, re gionale gebieden. Van Noort (CDA) noemde de konsekwenties zeer in grijpend voor het bedrijfsleven, "t Is niet zo maar wat, we moeten niet de indruk wekken dat we met hallelujah-geroep het veld in kun nen'. Toch ziet hij mogelijkheden er iets van te maken waarmee te leven valt maar dat zal afhankelijk zijn van de manier waarop de zaak natio- moedigingsbeleid via een lagere prijs. De nu gekozen route leidt voor de Nederlandse boer naar een onno dige verkramping. Een smet op het akkoord noemde hij de goedkeuring aan Duitsland om nationaal meer schadevergoeding te kompenseren dan de andere lidstaten, 'dit om met narne de boerenstemmen te kopen ter gelegenheid van de verkiezingen in de bondsrepubliek in januari 1987'. Tazelaar (PvdA) was het niet eens met de opvatting van de minister dat hij niet verantwoordelijk is voor het regionale beleid. 'Deze minister is mede-verantwoordelijk', aldus deze sociaal-demokraat. Braks wees er op zich in de landbouwraad verzet te hebben tegen ekstra nationale kom- pensatiemaatregelen zoals voor de bondsrepubliek. Maar dat bleek geen haalbare kaart. Bovendien is de positie van de boeren in de bondsre publiek minder sterk dan van de Ne derlandse boer. Uit de kommissie kreeg Braks veel lof voor zijn door zettingsvermogen tijdens de slopen de marathonzittingen in Brussel. Eerste kommentaar C0PA en C0GECA De voorzitters van COPA en CO- GECA, de heren Butler en Croll, hebben n.a.v. het landbouwakkoord verklaard, dat de aanzienlijke pro- duktieverminderingen en de belang rijke verzwakking van de markton- dersteuning en de interventie bijzon der negatieve gevolgen zullen heb ben op het inkomen en de positie van de boerenkoöperaties. Het zijn zeker niet de kompenserende maat regelen die vastgesteld zijn, die een herstel van deze situatie zullen be werkstelligen. De boeren in de EG zijn niet geneigd zich deze opofferingen nog langer te getroosten, indien niet tezelfder tijd en als tegenwicht de Gemeenschap direkt het krachtige programma in werking stelt, dat door de Kommis sie is aangekondigd om de bestaande voorraden die zwaar op de markt drukken af te bouwen. Bovendien moet de EG andere maatregelen treffen om tot een duurzaam even wicht van de landbouwmarkten te komen, aldus de COPA- en COGECA-voorzitters. Vanuit deze gezichtshoek moet de EG, zoals de Raad zich heeft ver plicht, met de eksporteurs van derde landen in onderhandeling treden en bij deze landen erop aandringen dat zij direkt gelijkwaardige maatrege len tot produktievermindering gaan toepassen, om zodoende ook een bijdrage tot een evenwichtige we reldmarkt te leveren. Vrijdag 2 januari 1987 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 5