Voor 1 maart volgt pakket Socio- heid over produktschappen
Strukturele maatregelen
Tweede serie EG-steun
marktstruktuurprojekten
Braks verwacht nauwelijks
wijziging in melkprijs
EG pakt zuivel - en rundvleesoverschotten aan BfUSSCl wil meer duidelijk-
Afslanking ministerie van landbouw: per
provincie één direkteur, één staf en één
beheersapparaat.
De Raad van Ministers (Landbouw)
van de EG heeft besluiten genomen
over de terugdringing van de over-
schotproduktie in de zuivel- en rund-
vleessektor.
ZUIVEL quotering
De Raad heeft besloten tot een extra
vermindering van de melkproduktie
boven de reeds in april afgesproken
vermindering van de quota (min 2%
in 1987 - 1988 en min 1% in 1988 -
1989). De extra verlaging wordt be
reikt door een tijdelijke quotaschor
sing van 4 met ingang van
1987/1988 en nog eens VA in
1988/1989. Daarnaast zal verhoging
van de superheffing naar schatting
van de Europese Commissie leiden
tot vermindering met nog eens 1%.
-De nieuwe maatregelen komen op
het volgende neer.
Met ingang van 1 april 1987 komt
er een tijdelijke quotaschorsing van
4% waarvoor gedurende 2 jaren een
EG-compensatie beschikbaar is van
10 ECU/100 kg melk ƒ27,—).
In het eerste jaar is een nationale
aanvulling met maximaal 2,5 ECU
per 100 kg. toegestaan.
De in april jl. overeengekomen
quotavermindering van 2per 1
april 1987 en nog eens 1% per 1 april
1988 - te bereiken via vrijwillige
beëindiging van de melkproduktie
wordt gehandhaafd maar de vergoe
ding daarvoor is met 50% verhoogd
tot 6 ECU/100 kg 16,—) gedu
rende 7 jaren uit te betalen.
Met ingang van 1 april 1988 zal bo
vendien nog een extra quotaschor
sing van U/2 plaatsvinden. De
Raad heeft nog in het midden gela
ten of daarvoor de eerder genoemde
EG-compensatie van 10 ECU dan
wel een passende verlaging van de
medeverantwoordelijkheidsheffing
zal gelden.
De hoogte van de superheffing zal
met ingang van april 1987 ook bij
het individuele quotasysteem 100%
van de richtprijs bedragen (nu 75%).
De vereveningsmogelijkheid blijft.
In een eerste reaktie op deze wijzi
gingen in het quotastelsel heeft mi
nister Braks laten weten, dat een
grondige bezinning over de nieuwe
situatie op zijn plaats is. Wel moet
uiteraard tijdig voor 1 april 1987 be
slist zijn of Nederland het systeem
van individuele quota wil blijven
toepassen danwel wil overgaan naar
het fabriekssysteem. Dit mede in
verband met de administratieve or
ganisatie. De invulling van de com
pensatieregeling kan eventueel ook
later in het jaar plaatsvinden, zodat
optimaal rekening kan worden ge
houden met de feitelijke ontwikke
lingen. De minister is van plan spoe
dig met het bedrijfsleven in overleg
te treden.
Interventie
Het voorstel van de Commissie om
de interventie van mager melkpoe
der gedurende de winterperiode (1
september tot 1 maart) op te schor
ten, is aanvaard. De Commissie zal
maatregelen nemen om de markt te
stabiliseren in verband met prijsef-
fekten.
Voor 1 maart a.s. neemt de Raad
besluiten over de kriteria op grond
waarvan de Commissie bij het
bestaan van quotaregelingen tevens
de interventiemaatregelen voor bo
ter en in de zomer voor mager melk
poeder mag aanpassen. Dit is mede
bedoeld om fabrieken die uitsluitend
voor interventie produceren, aan te
pakken.
Afzet van voorraden
De Raad heeft met instemming ken
nis genomen van plannen van de Eu
ropese Commissie om in 2 jaar de
bestaande voorraden grotendeels
weg te werken. Voor mager melk
poeder verwacht de Commissie dat
geen extra inspanning nodig is om in
1989 een normaal voorraadpeil
(200.000 ton) te bereiken.
De huidige afzetmaatregelen acht zij
toereikend om de extra 700.000 ton
die thans in voorraad ligt te ruimen.
Voor boter, waarvan de EG voor
raad thans 1.340.000 ton bedraagt,
is wel een extra programma nodig.
De Commissie zal in de loop van
1987 en 1988 1 milj. ton afzetten.
Daarmee is 3,2 miljard ECU
gemoeid.
Rundvlees
De Raad heeft besloten voor een
korte periode (1 april 1987 tot 1 ja
nuari 1989) de interventie van rund
vlees af te zwakken. Daar tegenover
staat de invoering - eveneens tijde
lijk - van een premiestelsel voor
meststieren en een verhoging van de
zoogkoeienpremie. De tijdelijkheid
is mede afgesproken in verband met
onzekerheden over de effekten op de
markt als gevolg van de aanpassing
van het zuivelregime. De interventie
van bepaalde kwaliteiten rundvlees
zal straks alleen plaatsvinden als de
betrokken marktprijs in de EG ge
middeld lager is dan 91% van de in
terventieprijs. Bovendien moet in
het land of het gebied van de EG
waar interventie wenselijk wordt
geacht de gemiddelde marktprijs la
ger zijn dan 87% van de interven
tieprijs.
Er komt een premie voor meststie
ren, ouder dan negen maanden, van
De Europese Commissie heeft beslo
ten voor 1986 aan een tweede serie
projekten op het gebied van verwer
king en afzet van landbouwproduk-
ten bijstand te verlenen uit het
Europese Oriëntatie- en Garantie
fonds voor de Landbouw, afdeling
Oriëntatie.
Tevens zal aan deze projekten een na
tionale steun verleend worden ten be
drage van 40% van de EG-bijstand.
De tweede serie heeft voor ons land
betrekking op de volgende projekten:
Bouw van een runderslachterij en uit-
snijderij te Rotterdam (St. Rotter
dams Varkens- en Rundvleescentrum)
steun totaal ƒ3.127.250,Bouw van
een zeugenslachtlijn annex be- en ver
werkingsruimten te Son (Het Slacht
huis Eindhoven B.V.): 188.600,
Aanpassing van het veilingcomplex te
Breda (Coöp. Tuinbouwveiling R.B.T.
b.a.): ƒ873.600,-; Modernisering en aan
passing van de pluimveeslachterij te
Nunspeet (Gecomb. Pluimvee Slach
terijen "G.P.S." B.V.): ƒ262.500,—
Bouw van een centraal schoningsbe-
25 ECU per dier 67,50). Deze
premie geldt voor de eerste vijftig
dieren per bedrijf. Daarnaast wordt
de zoogkoeienpremie met 10 ECU
verhoogd tot 25 ECU per dier.
Sociostruktureel
De Raad zal voor 1 maart 1987 een
pakket maatregelen aannemen dat
beoogd:
-bij te dragen tot herstel van het
evenwicht tussen produktie en
markt;
-een levensvatbare agrarische ge
meenschap in stand te houden, ook
in probleem- en berggebieden;
-de rol van de landbouw t.o.v.
natuur- en landschapsbescherming
en aspekten van het natuurlijk mi
lieu in algemene zin te accentueren.
In dit verband komt er een Europese
VUT-regeling voor boeren ouder
dan 55 jaar, waarbij als regel ont
trekking van grond aan produktie
moet plaatsvinden.
Hierbij kan een keuze worden ge
maakt voor een regeling waarbij al
leen een premie per hektare wordt
gegeven. Als een land kiest voor een
combinatie met een jaarlijkse per
soonsgebonden uitkering, zal de pre
mie per ha. lager zijn. Zogenaamde
part-time boeren zullen alleen een
ha. uitkering kunnen krijgen.
Daarnaast komt er een Europese
steunregeling ter bevordering van
extensivering. Het betreft enerzijds
steun voor omschakeling naar pro-
dukten waarvoor geen overschotten
bestaan; de Raad moet de lijst van
die produkten nog vaststellen. An
derzijds komt er voor overschotpro-
dukten een steunregeling bij extensi
vering. Oogmerk daarvan is de op
brengst van het produkt op het be
trokken bedrijf met tenminste 20%
te verminderen. Dit dient bijvoor
beeld te worden bereikt door braak-
liggen, bebossen of bestemming
van de grond voor niet-agrarische
doeleinden.
Tenslotte zal de EG steun verlenen
aan nationale programma's om boe
ren aan te moedigen produktieme-
thoden te hanteren die verenigbaar
zijn met eisen inzake milieubescher
ming en natuurbehoud in kwetsbare
gebieden. Het Nederlandse Relatie-
notabeleid vormt een goed voorbeeld
van een dergelijk programma.
Nederland moet binnen zes weken
meer duidelijkheid verschaffen aan de
Europese Commissie over de steun
die via de diverse produktschappen
wordt verleend aan de land- en tuin
bouw. De commissie is er niet van
overtuigd dat al deze steunmaatrege
len in overeenstemming zijn met de
Europese regels. Dat is vorige week
in Brussel meegedeeld door een
woordvoerder van de Europese Com
missie.
De commissie is al enige tijd bezig de
steunverlening die in verscheidene
lidstaten via zogenaamde parafiska-
le heffingen wordt gefinancierd, in
kaart te brengen. Uit een eerste onder
zoek is gebleken dat de Nederlandse
produktschappen dit jaar 192 miljoen
gulden aan heffingen hebben geïnd.
Met dat geld worden aktiviteiten ge
financierd die de verscheidene bran
ches ten goede komen. Tegen die
doelstelling als zodanig heeft men in
Brussel geen bezwaar. Dat wordt an
ders als de steun ten goede komt aan
produkten die al uitgebreid door de
EG worden gesteund, of waarvan
men de produktie juist tracht af te
remmen omdat er teveel op de markt
komt. Ook het subsidiëren van de ex
port, met name naar andere EG-
landen, wordt als strijdig met het EG-
verdrag beschouwd.
Inventarisering
Bij een eerste inventarisering van al
le maatregelen die in de lidstaten zijn
genomen, zijn nu vragen gerezen over
de steun die in Nederland wordt ge
geven voor publiciteit, milieubescher
ming en ziektebestrijding in diverse
sektoren. Andere vragen gaan over de
steun voor de kwaliteitskontrole in de
tuinbouw en voor een nieuwe klassi-
fikatie van varkenskarkassen. Als Ne
derland de vragen niet bevredigend
beantwoordt, of als blijkt dat de Ne
derlandse boeren worden bevoordeeld
boven andere boeren in de EG kan
ons land voor het hof van justitie
worden gedaagd. Een dergelijke pro
cedure is al op gang gebracht tegen
Frankrijk en West-Duitsland, zo deel
de de commissie mee. Het vermoeden
bestaat dat de heffingen die in deze
landen worden gelegd op zowel natio
nale als geïmporteerde landbouwpro-
dukten niet in gelijke mate aan beide
kategoriën ten goede komen. De na
tionale producenten zouden worden
bevoordeeld. De commissie heeft ver
der aan alle lidstaten gevraagd om net
als Nederland precies aan te geven
hoeveel geld er met de parafïskale hef
fingen is gemoeid en wat er precies
met dat geld gebeurt.
De sekretaris-generaal van het minis
terie van landbouw en visserij, mr. G.
van Dinter, heeft 23 december j.l. aan
de direkteuren van het departement
meegedeeld op welke wijze het depar
tement van landbouw en visserij uit
voering zal geven aan het besluit van
de ministerraad over de afslanking
van de rijksoverheid in de jaren
1988-1990.
Privatisering
Het voornemen bestaat het onderdeel
terreinbeheer van Staatsbosbeheer te
verzelfstandigen. Er wordt bezien op
welke wijze en binnen welke termijn
werkzaamheden die betrekking heb
ben op 1000 formatieplaatsen hieron
der worden geprivatiseerd. Er zal
onderzoek verricht worden naar de
wijze waarop privatisering van de be
drijfsvoorlichting kan geschieden. Dit
onderzoek heeft betrekking op 700
formatieplaatsen. Tevens zal er on
derzoek verricht worden naar de wij
ze waarop de privatisering van de
klassifikatie van geslachte dieren bij
het Voedselvoorzienings- In- en Ver
koop Bureau (VIB) zal geschieden.
Dit onderzoek heeft betrekking op
100 formatieplaatsen. Voor beide on
derzoeken zullen ambtelijke werk
groepen binnenkort rapport
uitbrengen.
Afslanking
Het totale ambtelijke apparaat van
het ministerie van landbouw en vis
serij zal met 625 formatieplaatsen
worden ingekrompen. In dit verband
bestaat het voornemen om per pro
vincie te komen tot één direkteur met
één staf en één beheerapparaat. In de
huidige situatie kent iedere provincie
twee dergelijke direkties.
Landbouwminister Braks denkt dat de melkprijs in het komende jaar
nauwelijks wijziging zal ondergaan als gevolg van het moeizaam tot
stand gekomen landbouwakkoord in Brussel.
Tijdens overleg met de landbouwkommissie in de Tweede Kamer
wees minister Braks er op dat de voorlopige inkomenscijfers voor de
melkveehouderij voor het lopend prijsjaar bepaald niet slecht zijn, al
gaf hij toe dat de 'groten' er beter voor staan dan de 'kleinen'.
naai wordt ingevuld. Blauw (VVD)
zag meer mogelijkheden in een ont
drijf voor landbouwzaaizaden te Mid
delburg (Cebeco-Zuidwest Coöp.
Ver.): ƒ1.522.500,—); Aanpassing
van het veilingkomplex Bleiswijk
("De Kring" B.A. Coöp. Groenten-
en Fruitveiling): ƒ1.430.800,Mo
dernisering en automatisering van de
pluimveeslachterij te Cuyk. (Pluim
veeslachterij "Hen-Cu" B.V.):
293.104,—; Aanpassing veiling
installatie i.v.m. televeilen te Utrecht
(Coöp. Groenten- en Fruitveiling
"Utrecht en Omstreken" B.A.):
172.288,—; Uitbreiding van de kal-
veruitsnijderij te Winterswijk (N.V.C.
Winterswijk B.V. Kalverslachterij):
ƒ962.500,Aanpassing van het vei
lingkomplex te Barendrecht (Coöp.
Groente- en Fruitveiling Zuid-
Holland W.A.): ƒ716.485,Auto
matisering en rationalisering van de
pluimvee-uitsnijderij te Nijkerk (Poe-
liersbedrijf W. van den Brink C.W.):
ƒ123.838,—.
In totaal wordt er een steun verleend
van ƒ14.162.009,— waarvan
ƒ4.046.288,nationale steunver
lening.
In zo'n situatie mag best een nega
tief inkomenseffekt geïnkasseerd
worden, meent de ministelr, al acht
hij de kans daarop uiterst marginaal
gezien de vergoeding die de Neder
landse veehouders ontvangen voor
het verlies van melkkwota. Boven
dien kan de beperking van de melk
produktie nationaal worden inge
vuld en de Brusselse landbouwraad
heeft wat dat betreft nogal wat ruim
te gelaten. Over de financiering van
de maatregel denkt Braks op niet te
lange termijn een notitie aan de Ka
mer te presenteren.
Reakties Tweede Kamer
Vanuit de kommissie toonde men
zich bezorgd over onder meer de ge
volgen voor traditioneel zwakke, re
gionale gebieden. Van Noort (CDA)
noemde de konsekwenties zeer in
grijpend voor het bedrijfsleven, "t
Is niet zo maar wat, we moeten niet
de indruk wekken dat we met
hallelujah-geroep het veld in kun
nen'. Toch ziet hij mogelijkheden er
iets van te maken waarmee te leven
valt maar dat zal afhankelijk zijn
van de manier waarop de zaak natio-
moedigingsbeleid via een lagere
prijs. De nu gekozen route leidt voor
de Nederlandse boer naar een onno
dige verkramping. Een smet op het
akkoord noemde hij de goedkeuring
aan Duitsland om nationaal meer
schadevergoeding te kompenseren
dan de andere lidstaten, 'dit om met
narne de boerenstemmen te kopen
ter gelegenheid van de verkiezingen
in de bondsrepubliek in januari
1987'.
Tazelaar (PvdA) was het niet eens
met de opvatting van de minister dat
hij niet verantwoordelijk is voor het
regionale beleid. 'Deze minister is
mede-verantwoordelijk', aldus deze
sociaal-demokraat. Braks wees er op
zich in de landbouwraad verzet te
hebben tegen ekstra nationale kom-
pensatiemaatregelen zoals voor de
bondsrepubliek. Maar dat bleek
geen haalbare kaart. Bovendien is de
positie van de boeren in de bondsre
publiek minder sterk dan van de Ne
derlandse boer. Uit de kommissie
kreeg Braks veel lof voor zijn door
zettingsvermogen tijdens de slopen
de marathonzittingen in Brussel.
Eerste kommentaar
C0PA en C0GECA
De voorzitters van COPA en CO-
GECA, de heren Butler en Croll,
hebben n.a.v. het landbouwakkoord
verklaard, dat de aanzienlijke pro-
duktieverminderingen en de belang
rijke verzwakking van de markton-
dersteuning en de interventie bijzon
der negatieve gevolgen zullen heb
ben op het inkomen en de positie
van de boerenkoöperaties. Het zijn
zeker niet de kompenserende maat
regelen die vastgesteld zijn, die een
herstel van deze situatie zullen be
werkstelligen.
De boeren in de EG zijn niet geneigd
zich deze opofferingen nog langer te
getroosten, indien niet tezelfder tijd
en als tegenwicht de Gemeenschap
direkt het krachtige programma in
werking stelt, dat door de Kommis
sie is aangekondigd om de bestaande
voorraden die zwaar op de markt
drukken af te bouwen. Bovendien
moet de EG andere maatregelen
treffen om tot een duurzaam even
wicht van de landbouwmarkten te
komen, aldus de COPA- en
COGECA-voorzitters.
Vanuit deze gezichtshoek moet de
EG, zoals de Raad zich heeft ver
plicht, met de eksporteurs van derde
landen in onderhandeling treden en
bij deze landen erop aandringen dat
zij direkt gelijkwaardige maatrege
len tot produktievermindering gaan
toepassen, om zodoende ook een
bijdrage tot een evenwichtige we
reldmarkt te leveren.
Vrijdag 2 januari 1987
5