GS Zeeland willen
twee waterschappen
en een laboratorium
over geld
en goed
De verdwenen bruidsschat?
"Een voorspoedig en gelukkig
Nieuwjaar", wat is dat eigenlijk?
Beide partners moeten positie bij
bedrijfsovername zelf bepalen
Braks in notitie aan Tweede Kamer:
Nog geen ministerieel standpunt Brabantse
streekplannen
Delft vestigingsplaats Hogere Agrarische School
Deze vraag werd me gesteid bij een
bedrijfsbezoek aan een jong boe
rengezin. Hoewel we vonden dat
dit voor ieder mens verschillend
zou zijn meenden we dat ieder
daar wel mee bedoelde: "Een goe
de gezondheid, gelukkig met el
kaar in gezin en omgeving". Een
stuk idealisme met daarnaast een
stuk realisme. Er bevrediging in
kunnen vinden dat door iets te
zijn, iets te doen voor een ander,
je ook iets presteert. En zei de jon
ge vrouw: "Zouden we er ook niet
eens mee moeten bedoelen dat we
de betrekkelijkheid wat meer in
moeten gaan zien van het gejaag
dat geen grenzen kent naar steeds
maar meer, maar waardoor soms
minder tevredenheid in gezin en
bedrijf en ten opzichte van elkaar
ontstaat?
Kan dat?
Ook in de bedrijven zien we dat
de stijging van de produktie per ha
en per dier doorgaat of we dat nu
willen of niet. In feite moeten we
konstateren dat er wat dat betreft
geen eindstreep is. Of dit gevaar
lijk is, kan ik niet beoordelen. Wel
weet ik dat zelfs professionele
hardlopers in de sport zich kapot-
lopen als er geen eindstreep zou
zijn. Daarom zijn we nu aange
land in een tijdperk dat de totale
produktie verminderd moet wor
den maar de produktie per ha en
per dier moet steeds verder stijgen.
De wetenschap gaat steeds verder.
Welke invloed dat zal hebben op
de bedrijven waarop we leven en
werken, op de gezinnen, op dier
en grond, milieu en landschap we
ten we niet precies. In mijn ogen
wordt er wel eens te gemakkelijk
gezegd: "Het is vanzelfsprekend
dat er hierdoor nog veel bedrijven
af zullen vallen". Misschien komt
dat omdat je in je werk ervaart dat
de meesten die een bedrijf hebben
graag willen blijven, of ze nu
groot of klein zijn. Natuurlijk be
seft iedereen dat het moeilijk, zo
niet onmogelijk zal zijn, de klok
terug te zetten of de ontwikkelin
gen te laten voor wat ze zijn.
Een stuk realisme
Toch meen ik dat er geen reden
mag zijn voor pessimisme want ga
maar na: Iedere tijd, iedere gene
ratie heeft zijn eigen vraagstukken
en problemen en vond daarvoor
een oplossing. We zullen dan ook
niet af mogen wachten tot ande
ren oplossingen vinden maar de
vraagstukken zelf en waar nodig
met behulp van anderen aan moe
ten pakken. Begin en bekijk uw
bedrijf realistisch. Buit uw eigen
mogelijkheden uit. Zet door bij te
genslag. Zet een doel uit en hou
dat in de gaten. Luister naar de
positieve signalen uit de samenle
ving. De schuld aan een ander ge
ven lost niets op. En bovenal
geloof in je eigen zaak, je eigen be
drijf, je eigen gezin en jezelf.
Dat dit mede hulpmiddelen mogen
zijn tot een gelukkig en voorspoe
dig 1987 voor uw gezin en bedrijf
is de wens van de medewer-
kers(sters) van de afdeling voor
lichting van de ZLM.
J. Markusse
Minister ir. G. Braks heeft op 19 de
cember jl. de notitie 'positie partner
bij bedrijfsovername' naar de Twee
de Kamer gestuurd.
In deze notitie staat de vraag cen
traal of er bij de toepassing van met
name de bijdrageregeling voor
nieuwvestiging van jonge agrariërs
als ondernemer, die een bedrijf heb
ben overgenomen, rekening mag
worden gehouden met het inkomen
van de partner. Een van de voor
waarden om voor de regeling in aan
merking te komen is, dat er op het
moment van de aanvragen 'bij de
aanvang van de bedrijfsvoering een
positief besparingssaldo en geen ne
gatief liquiditeitssaldo wordt voor
zien, met inbegrip van het ingedien
de bedrijfsverbeteringsplan'.
Volgens de bewindsman kan uit
emancipatie-oogpunt worden
gesteld, dat het berekende loon van
de partner ook aan die partner dient
te worden uitbetaald en dat deze
daarover dan de vrije beschikking
behoort te hebben. Dit zou temeer
moeten gelden voor de nevenin
komsten voor zover de partner die
inbrengt. Enerzijds betekent dit een
verlaging van het totale inkomen als
uitgangspunt voor de berekening
van de besparingen op het bedrijf.
Anderzijds moet men dan ook op
gezinsuitgaven, sociale verzeke
ringspremies en belastingen een kor-
rektie toepassen. Het aandeel van de
partner in deze posten moet dan na
melijk wordt afgetrokken.
In bepaalde gevallen kan deze bena
dering er toe leiden, dat er, met in
achtneming van deze korrekties,
voor de ondernemer lagere, mis
schien zelfs negatieve besparingen
worden berekend. Het gaat dan met
name om die gevallen, waarin het
berekende loon van de meewerkende
partner resp. diens neveninkomsten
relatief hoog zijn.
Het gevolg zou dan kunnen zijn, dat
de aanvraag om in aanmerking te
komen voor de bijdrageregeling
moet worden afgewezen, terwijl die
konklusie tegengesteld zou zijn ge
weest als het inkomen van de partner
er wèl bij zou zijn betrokken.
'Het grote belang, dat in onze provincie moet worden gehecht aan
een zo hoog mogelijk nivo van de waterstaatkundige verzorging,
noopt ons, na afweging van alle voor- en nadelen, tot een keuze voor
de meest optimale waterschapsstruktuur.
Deze keus is de konsentratie tot twee waterschappen te weten één be
zuiden en één benoorden de Westerschelde, met alleen een gemeen
schappelijk laboratorium. Wij zien om bestuurlijke en geografische
redenen af van een optie voor één waterschap in Zeeland'.
Aldus richten Gedeputeerde Staten
zich met betrekking tot de fusie van
de Zeeuwse waterschappen in een
voorstel tot Provinciale Staten. De
Staten zullen het voorstel van GS op
6 februari behandelen.
In het voorstel zeggen GS dat met
name een door de staten aanvaarde
motie waarin wordt aangedrongen
op de meest doelmatige opzet voor
het integraal waterbeheer, het kolle
ge tot deze keuze heeft gebracht.
Naar de overtuiging van GS ont
staan op deze wijze twee water
schappen, die ook in de toekomst
voor hun taak berekend zullen zijn.
De toerusting met de deskundigheid,
die voor de normale gang van zaken
noodzakelijk is, kan zo het voorde
ligst plaatsvinden. Ook de op deze
wijze te verkrijgen bestuurskracht en
de wenselijke versterking van het fi
nanciële draagvlak zijn uitgangspunt
voor onze konklusie geweest', aldus
GS.
De waterschappen De Drie Ambach
ten, Hulster Ambacht en Het Vrije
van Sluis verklaren zich tegen de
vorming van één waterschap in
Zeeuws-Vlaanderen.
De waterschappen De Drie Ambach
ten en Het Vrije van Sluis kiezen
voor behoud van hun zelfstandig
heid, met invoering van het model
met beleidsadvisering door de pro
vinciale waterstaatsdienst. Die keuze
wordt echter niet gedaan door het
waterschap Hulster Ambacht.
De waterschappen Noord- en Zuid-
Beveland en Walcheren kiezen beide
voor konsentratie tot drie water
schappen, waarbij het waterschap
Walcheren zelfstandig blijft en een
Oosterscheldewaterschap wordt
gevormd.
De waterschappen Schouwen-
Duiveland en Tholen opteren pri
mair voor het behoud aan hun
zelfstandigheid. Hun tweede keuze
sluit aan bij die van de Midden-
Zeeuwse waterschappen, dus de vor
ming van een Oosterscheldewater
schap en het behoud van een
zelfstandig waterschap Walcheren.
De gedeputeerden, de heer J.D. de
Voogd en mevrouw E. Maris-Koster
zijn van mening, dat bij een keuze
voor twee waterschappen in onvol
doende mate rekening wordt gehou
den met de bijzondere Zeeuwse geo
grafische omstandigheden.
Minister Nijpels (Volkshuisvesting,
Ruimtelijke Ordening en Milieube
heer) treedt niet in de besluitvorming
van Provinciale Staten van Noord-
Brabant, over de ontwerpherziening
van de Brabantse streekplannen.
De minister was daartoe uitgenodigd
door het College van Gedeputeerde
Staten van Noord-Brabant. Het gaat
daarbij om een voorstel tot verande
ring van de ontwerp-herziening van
de streekplannen West- en Midden-
en Oost-Brabant dat beoogt ruimere
vestigings- en uitbreidingsmogelijk
heden te bieden van agrarische be
drijven in gebieden waar ook belan
gen van natuur en landschap een rol
Vrijdag 2 januari 1987
Nog nauwelijks bekomen van de olie
bollen wordt u alweer bepaald bij de
situatie van elke dag. Liever zou ik
een leuker onderwerp hebben geko
zen, maar u weet dat de aardigheid
jes zeer dun gezaaid zijn. Vandaar dat
ik deze rubriek in het nieuwe jaar
open met een onderwerp dat weer
geld gaat kosten.
Als u de kranten goed hebt gelezen
dan is het in feite ook geen nieuws
meer voor u. Per 1 januari 1987 gaan
de partikuliere ziektekostenverzeke
raars in Nederland een aantal bedra-
spelen. Volgens Gedeputeerde Sta
ten van Noord-Brabant gaat het
amendement verder dan op grond
van het huidige rijksbeleid en kroon-
jurisprudentie in feite mogelijk is.
Minister Nijpels wijst er in zijn
schriftelijke reactie op, dat hij alleen
een reactie geeft op een door Provin
ciale Staten vastgesteld streekplan,
nadat hij daarover door de Rijkspla
nologische Commissie is geadvi
seerd. In de fase van de voorberei
ding van de streekplannen wordt het
departementale beleid uitgedragen
door de Rijksvertegenwoordigers in
de provincie, in dit geval vooral de
inspecteurs van ruimtelijke ordening
en milieuhygiëne.
Minister ir. G. Braks heeft op 24 de
cember jl. in een brief aan de Tweede
Kamer zijn standpunt kenbaar ge
maakt met betrekking tot de vesti
gingsplaatsen voor het hogere
agrarische onderwijs. Over de loka-
tiekeuze voor het westen van het land
heeft hij een gesprek gehad met het
bestuur van het Koninklijk Neder
lands Landbouw Comité (KNLG).
Met het KNLC is overeenstemming
bereikt over Rijswijk/Delft als loka-
tie. De argumentatie is, dat deze keu
ze de minst kostbare is. Naar
verwachting kan een bestaand scho
lencomplex worden benut, waardoor
realisering gefaseerd,.binnen afzien
bare tijd en tegen de minste kosten
kan plaatsvinden.
Zuiden
De keuze van de Agrarische Hoge
school van de Katholieke Nederland
se Boeren- en Tuindersbond te
's-Hertogenbosch, past in het STC-
driesporenbeleid. De school heeft
een raamovereenkomst gesloten met
het ander HBO in de regio, die is ge
richt op onderwijskundige samen
werking en op het gebruik van
voorzieningen.
Noorden
Minister Braks acht het verantwoord
te blijven streven naar één Agrari
sche Hogeschool in het Noorden des
lands met een lokatie in Leeuwarden
en een lokatie in Groningen. Als sta
tutaire vestigingsplaats van de Hoge
school denkt hij aan Leeuwarden.
Oosten
Minister Braks onderschrijft met de
vier instellingen in het oosten des
lands de noodzaak te komen tot één
vestigingsplaats; op grond van de on
derwijskundige argumenten, ligging
en kosten geeft de bewindsman de
voorkeur aan Velp. De mogelijkheid
tot samenwerking met andere vor
men van hoger beroeps- en weten
schappelijk onderwijs acht minister
Braks bij lokatie in Velp het grootst.
Midden des lands
Met betrekking tot het midden van
het land is geen verandering in de
eerdere besluitvorming noodzakelijk
gebleken. De Christelijke Hogere
Landbouwschool in Dronten kiest
voor een zelfstandig voortbestaan.
Neemt deel aan het tweede spoor van
het STC-beleid en streeft naar sa
menwerking met de Christelijke Ho
geschool te Zwolle. Dit past in het
derde spoor van het beleid.
Direktiewisseling FNZ
De besturen van de Koninklijke Ne
derlandse Zuivelbond FNZ en de
Bond van Coöperatieve Zuivelver-
koopverenigingen BCZV hebben per
15 februari a.s. de heer dr. ir. E.E.
Bolhuis te Utrecht benoemd tot Di-
rëkteur Zuivelbeleidszaken FNZ en
Sekretaris BCZV. De heer Bolhuis is
de opvolger in beide funkties van drs.
J.L.M.H. Clerx, die een funktie heeft
aanvaard bij het coöperatieve zuivel-
bedrijfsleven.
De heer Bolhuis (33) is landbouweco
noom en is met onderbreking van drie
jaren sinds 1978 fraktiemedewerker
van de Partij van de Arbeid in de
Tweede Kamer. Hij hield zich aan
vankelijk vooral bezig met landbouw
politieke zaken. Thans is hij sekretaris
van de PvdA-fraktiegroep Sociaal-
Ekonomisch Beleid.
gen aan haar verzekerden in rekening
brengen hetgeen hun op grond van
wettelijke bepalingen is voorgeschre
ven. Deze bedragen moeten zij vervol
gens voor een deel doorbetalen aan de
ziekenfondsen en is een ander deel
van het bedrag nodig om te lage pre
mies van een deel der verzekerden te
kompenseren.
Deze hele operatie is een gevolg van
het opheffen van de vrijwillige verze
kering en de bejaardenverzekering bij
de ziekenfondsen. De in deze verdwe
nen verzekeringsvormen betaalde pre
mie was in het verleden niet
kostendekkend. Omdat de aldaar ver
zekerde personen nu volgens het nor
male tarief bij een ziekenfonds of
partikuliere ziektekostenverzekeraar
ingeschreven moesten worden, ont
stond er een niet toelaatbare pre
miestijging juist bij een groep
personen die hiervoor niet aangespro
ken kunnen worden. Dit is voor de
overheid in het overleg met de parti
kuliere ziektekostenverzekeraars de
reden geweest om tot een zodanige si
tuatie te komen dat de reeds partiku-
lier verzekerden gaan bijdragen aan
de tekorten.
Vandaar dat u - als een zodanig ver
zekerde - vanaf 1 januari 1987 de ex
tra heffing van ƒ114,per
volwassene per jaar moet gaan beta
len. Voor jongeren en bejaarden gel
den gereduceerde bedragen. Of we het
individueel met deze maatregel eens
zijn is niet meer van belang. Wel moe
ten we vaststellen dat juist in verze-
keringsland de (kooperatieve)
gedachte heerst van samen de kosten
te dragen.
Dat principe kan ik ook wel onder
schrijven. Meer moeite heb ik met de
krantenberichten waarin wordt
gesteld dat er bij de Ziekenfondsen
nog belangrijke reservefondsen aan
wezig zouden zijn welke zijn opge
bouwd ten behoeve van de groep
personen waarvoor u en ik nu extra
mogen betalen. Ook wordt gesugge
reerd dat de Ziekenfondsen deze be
langrijke reserves administratief
buiten het gezichtsveld hebben ge
plaatst opdat deze sommen geld maar
niet met de verzekerden zouden moe
ten worden overgedragen. In hoeverre
deze krantenberichten juist zijn kan
ik niet beoordelen. Wel voel ik bij het
moeten betalen van de heffing een in
wendige weerstand omdat niet duide
lijk is wat er met de reserves is
gebeurd. Tot zolang beschouw ik het
maar als de verdwenen "bruids
schat". Hopelijk krijgen wij spoedig
een duidelijk beeld ervan.
Tot slot wens ik u allen een heel ge
zond 1987 toe waarbij u de ziekte
kostenverzekeraar maar weinig nodig
zult hebben.
B. Veerbeek
3