GS Zeeland willen twee waterschappen en een laboratorium over geld en goed De verdwenen bruidsschat? "Een voorspoedig en gelukkig Nieuwjaar", wat is dat eigenlijk? Beide partners moeten positie bij bedrijfsovername zelf bepalen Braks in notitie aan Tweede Kamer: Nog geen ministerieel standpunt Brabantse streekplannen Delft vestigingsplaats Hogere Agrarische School Deze vraag werd me gesteid bij een bedrijfsbezoek aan een jong boe rengezin. Hoewel we vonden dat dit voor ieder mens verschillend zou zijn meenden we dat ieder daar wel mee bedoelde: "Een goe de gezondheid, gelukkig met el kaar in gezin en omgeving". Een stuk idealisme met daarnaast een stuk realisme. Er bevrediging in kunnen vinden dat door iets te zijn, iets te doen voor een ander, je ook iets presteert. En zei de jon ge vrouw: "Zouden we er ook niet eens mee moeten bedoelen dat we de betrekkelijkheid wat meer in moeten gaan zien van het gejaag dat geen grenzen kent naar steeds maar meer, maar waardoor soms minder tevredenheid in gezin en bedrijf en ten opzichte van elkaar ontstaat? Kan dat? Ook in de bedrijven zien we dat de stijging van de produktie per ha en per dier doorgaat of we dat nu willen of niet. In feite moeten we konstateren dat er wat dat betreft geen eindstreep is. Of dit gevaar lijk is, kan ik niet beoordelen. Wel weet ik dat zelfs professionele hardlopers in de sport zich kapot- lopen als er geen eindstreep zou zijn. Daarom zijn we nu aange land in een tijdperk dat de totale produktie verminderd moet wor den maar de produktie per ha en per dier moet steeds verder stijgen. De wetenschap gaat steeds verder. Welke invloed dat zal hebben op de bedrijven waarop we leven en werken, op de gezinnen, op dier en grond, milieu en landschap we ten we niet precies. In mijn ogen wordt er wel eens te gemakkelijk gezegd: "Het is vanzelfsprekend dat er hierdoor nog veel bedrijven af zullen vallen". Misschien komt dat omdat je in je werk ervaart dat de meesten die een bedrijf hebben graag willen blijven, of ze nu groot of klein zijn. Natuurlijk be seft iedereen dat het moeilijk, zo niet onmogelijk zal zijn, de klok terug te zetten of de ontwikkelin gen te laten voor wat ze zijn. Een stuk realisme Toch meen ik dat er geen reden mag zijn voor pessimisme want ga maar na: Iedere tijd, iedere gene ratie heeft zijn eigen vraagstukken en problemen en vond daarvoor een oplossing. We zullen dan ook niet af mogen wachten tot ande ren oplossingen vinden maar de vraagstukken zelf en waar nodig met behulp van anderen aan moe ten pakken. Begin en bekijk uw bedrijf realistisch. Buit uw eigen mogelijkheden uit. Zet door bij te genslag. Zet een doel uit en hou dat in de gaten. Luister naar de positieve signalen uit de samenle ving. De schuld aan een ander ge ven lost niets op. En bovenal geloof in je eigen zaak, je eigen be drijf, je eigen gezin en jezelf. Dat dit mede hulpmiddelen mogen zijn tot een gelukkig en voorspoe dig 1987 voor uw gezin en bedrijf is de wens van de medewer- kers(sters) van de afdeling voor lichting van de ZLM. J. Markusse Minister ir. G. Braks heeft op 19 de cember jl. de notitie 'positie partner bij bedrijfsovername' naar de Twee de Kamer gestuurd. In deze notitie staat de vraag cen traal of er bij de toepassing van met name de bijdrageregeling voor nieuwvestiging van jonge agrariërs als ondernemer, die een bedrijf heb ben overgenomen, rekening mag worden gehouden met het inkomen van de partner. Een van de voor waarden om voor de regeling in aan merking te komen is, dat er op het moment van de aanvragen 'bij de aanvang van de bedrijfsvoering een positief besparingssaldo en geen ne gatief liquiditeitssaldo wordt voor zien, met inbegrip van het ingedien de bedrijfsverbeteringsplan'. Volgens de bewindsman kan uit emancipatie-oogpunt worden gesteld, dat het berekende loon van de partner ook aan die partner dient te worden uitbetaald en dat deze daarover dan de vrije beschikking behoort te hebben. Dit zou temeer moeten gelden voor de nevenin komsten voor zover de partner die inbrengt. Enerzijds betekent dit een verlaging van het totale inkomen als uitgangspunt voor de berekening van de besparingen op het bedrijf. Anderzijds moet men dan ook op gezinsuitgaven, sociale verzeke ringspremies en belastingen een kor- rektie toepassen. Het aandeel van de partner in deze posten moet dan na melijk wordt afgetrokken. In bepaalde gevallen kan deze bena dering er toe leiden, dat er, met in achtneming van deze korrekties, voor de ondernemer lagere, mis schien zelfs negatieve besparingen worden berekend. Het gaat dan met name om die gevallen, waarin het berekende loon van de meewerkende partner resp. diens neveninkomsten relatief hoog zijn. Het gevolg zou dan kunnen zijn, dat de aanvraag om in aanmerking te komen voor de bijdrageregeling moet worden afgewezen, terwijl die konklusie tegengesteld zou zijn ge weest als het inkomen van de partner er wèl bij zou zijn betrokken. 'Het grote belang, dat in onze provincie moet worden gehecht aan een zo hoog mogelijk nivo van de waterstaatkundige verzorging, noopt ons, na afweging van alle voor- en nadelen, tot een keuze voor de meest optimale waterschapsstruktuur. Deze keus is de konsentratie tot twee waterschappen te weten één be zuiden en één benoorden de Westerschelde, met alleen een gemeen schappelijk laboratorium. Wij zien om bestuurlijke en geografische redenen af van een optie voor één waterschap in Zeeland'. Aldus richten Gedeputeerde Staten zich met betrekking tot de fusie van de Zeeuwse waterschappen in een voorstel tot Provinciale Staten. De Staten zullen het voorstel van GS op 6 februari behandelen. In het voorstel zeggen GS dat met name een door de staten aanvaarde motie waarin wordt aangedrongen op de meest doelmatige opzet voor het integraal waterbeheer, het kolle ge tot deze keuze heeft gebracht. Naar de overtuiging van GS ont staan op deze wijze twee water schappen, die ook in de toekomst voor hun taak berekend zullen zijn. De toerusting met de deskundigheid, die voor de normale gang van zaken noodzakelijk is, kan zo het voorde ligst plaatsvinden. Ook de op deze wijze te verkrijgen bestuurskracht en de wenselijke versterking van het fi nanciële draagvlak zijn uitgangspunt voor onze konklusie geweest', aldus GS. De waterschappen De Drie Ambach ten, Hulster Ambacht en Het Vrije van Sluis verklaren zich tegen de vorming van één waterschap in Zeeuws-Vlaanderen. De waterschappen De Drie Ambach ten en Het Vrije van Sluis kiezen voor behoud van hun zelfstandig heid, met invoering van het model met beleidsadvisering door de pro vinciale waterstaatsdienst. Die keuze wordt echter niet gedaan door het waterschap Hulster Ambacht. De waterschappen Noord- en Zuid- Beveland en Walcheren kiezen beide voor konsentratie tot drie water schappen, waarbij het waterschap Walcheren zelfstandig blijft en een Oosterscheldewaterschap wordt gevormd. De waterschappen Schouwen- Duiveland en Tholen opteren pri mair voor het behoud aan hun zelfstandigheid. Hun tweede keuze sluit aan bij die van de Midden- Zeeuwse waterschappen, dus de vor ming van een Oosterscheldewater schap en het behoud van een zelfstandig waterschap Walcheren. De gedeputeerden, de heer J.D. de Voogd en mevrouw E. Maris-Koster zijn van mening, dat bij een keuze voor twee waterschappen in onvol doende mate rekening wordt gehou den met de bijzondere Zeeuwse geo grafische omstandigheden. Minister Nijpels (Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieube heer) treedt niet in de besluitvorming van Provinciale Staten van Noord- Brabant, over de ontwerpherziening van de Brabantse streekplannen. De minister was daartoe uitgenodigd door het College van Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant. Het gaat daarbij om een voorstel tot verande ring van de ontwerp-herziening van de streekplannen West- en Midden- en Oost-Brabant dat beoogt ruimere vestigings- en uitbreidingsmogelijk heden te bieden van agrarische be drijven in gebieden waar ook belan gen van natuur en landschap een rol Vrijdag 2 januari 1987 Nog nauwelijks bekomen van de olie bollen wordt u alweer bepaald bij de situatie van elke dag. Liever zou ik een leuker onderwerp hebben geko zen, maar u weet dat de aardigheid jes zeer dun gezaaid zijn. Vandaar dat ik deze rubriek in het nieuwe jaar open met een onderwerp dat weer geld gaat kosten. Als u de kranten goed hebt gelezen dan is het in feite ook geen nieuws meer voor u. Per 1 januari 1987 gaan de partikuliere ziektekostenverzeke raars in Nederland een aantal bedra- spelen. Volgens Gedeputeerde Sta ten van Noord-Brabant gaat het amendement verder dan op grond van het huidige rijksbeleid en kroon- jurisprudentie in feite mogelijk is. Minister Nijpels wijst er in zijn schriftelijke reactie op, dat hij alleen een reactie geeft op een door Provin ciale Staten vastgesteld streekplan, nadat hij daarover door de Rijkspla nologische Commissie is geadvi seerd. In de fase van de voorberei ding van de streekplannen wordt het departementale beleid uitgedragen door de Rijksvertegenwoordigers in de provincie, in dit geval vooral de inspecteurs van ruimtelijke ordening en milieuhygiëne. Minister ir. G. Braks heeft op 24 de cember jl. in een brief aan de Tweede Kamer zijn standpunt kenbaar ge maakt met betrekking tot de vesti gingsplaatsen voor het hogere agrarische onderwijs. Over de loka- tiekeuze voor het westen van het land heeft hij een gesprek gehad met het bestuur van het Koninklijk Neder lands Landbouw Comité (KNLG). Met het KNLC is overeenstemming bereikt over Rijswijk/Delft als loka- tie. De argumentatie is, dat deze keu ze de minst kostbare is. Naar verwachting kan een bestaand scho lencomplex worden benut, waardoor realisering gefaseerd,.binnen afzien bare tijd en tegen de minste kosten kan plaatsvinden. Zuiden De keuze van de Agrarische Hoge school van de Katholieke Nederland se Boeren- en Tuindersbond te 's-Hertogenbosch, past in het STC- driesporenbeleid. De school heeft een raamovereenkomst gesloten met het ander HBO in de regio, die is ge richt op onderwijskundige samen werking en op het gebruik van voorzieningen. Noorden Minister Braks acht het verantwoord te blijven streven naar één Agrari sche Hogeschool in het Noorden des lands met een lokatie in Leeuwarden en een lokatie in Groningen. Als sta tutaire vestigingsplaats van de Hoge school denkt hij aan Leeuwarden. Oosten Minister Braks onderschrijft met de vier instellingen in het oosten des lands de noodzaak te komen tot één vestigingsplaats; op grond van de on derwijskundige argumenten, ligging en kosten geeft de bewindsman de voorkeur aan Velp. De mogelijkheid tot samenwerking met andere vor men van hoger beroeps- en weten schappelijk onderwijs acht minister Braks bij lokatie in Velp het grootst. Midden des lands Met betrekking tot het midden van het land is geen verandering in de eerdere besluitvorming noodzakelijk gebleken. De Christelijke Hogere Landbouwschool in Dronten kiest voor een zelfstandig voortbestaan. Neemt deel aan het tweede spoor van het STC-beleid en streeft naar sa menwerking met de Christelijke Ho geschool te Zwolle. Dit past in het derde spoor van het beleid. Direktiewisseling FNZ De besturen van de Koninklijke Ne derlandse Zuivelbond FNZ en de Bond van Coöperatieve Zuivelver- koopverenigingen BCZV hebben per 15 februari a.s. de heer dr. ir. E.E. Bolhuis te Utrecht benoemd tot Di- rëkteur Zuivelbeleidszaken FNZ en Sekretaris BCZV. De heer Bolhuis is de opvolger in beide funkties van drs. J.L.M.H. Clerx, die een funktie heeft aanvaard bij het coöperatieve zuivel- bedrijfsleven. De heer Bolhuis (33) is landbouweco noom en is met onderbreking van drie jaren sinds 1978 fraktiemedewerker van de Partij van de Arbeid in de Tweede Kamer. Hij hield zich aan vankelijk vooral bezig met landbouw politieke zaken. Thans is hij sekretaris van de PvdA-fraktiegroep Sociaal- Ekonomisch Beleid. gen aan haar verzekerden in rekening brengen hetgeen hun op grond van wettelijke bepalingen is voorgeschre ven. Deze bedragen moeten zij vervol gens voor een deel doorbetalen aan de ziekenfondsen en is een ander deel van het bedrag nodig om te lage pre mies van een deel der verzekerden te kompenseren. Deze hele operatie is een gevolg van het opheffen van de vrijwillige verze kering en de bejaardenverzekering bij de ziekenfondsen. De in deze verdwe nen verzekeringsvormen betaalde pre mie was in het verleden niet kostendekkend. Omdat de aldaar ver zekerde personen nu volgens het nor male tarief bij een ziekenfonds of partikuliere ziektekostenverzekeraar ingeschreven moesten worden, ont stond er een niet toelaatbare pre miestijging juist bij een groep personen die hiervoor niet aangespro ken kunnen worden. Dit is voor de overheid in het overleg met de parti kuliere ziektekostenverzekeraars de reden geweest om tot een zodanige si tuatie te komen dat de reeds partiku- lier verzekerden gaan bijdragen aan de tekorten. Vandaar dat u - als een zodanig ver zekerde - vanaf 1 januari 1987 de ex tra heffing van ƒ114,per volwassene per jaar moet gaan beta len. Voor jongeren en bejaarden gel den gereduceerde bedragen. Of we het individueel met deze maatregel eens zijn is niet meer van belang. Wel moe ten we vaststellen dat juist in verze- keringsland de (kooperatieve) gedachte heerst van samen de kosten te dragen. Dat principe kan ik ook wel onder schrijven. Meer moeite heb ik met de krantenberichten waarin wordt gesteld dat er bij de Ziekenfondsen nog belangrijke reservefondsen aan wezig zouden zijn welke zijn opge bouwd ten behoeve van de groep personen waarvoor u en ik nu extra mogen betalen. Ook wordt gesugge reerd dat de Ziekenfondsen deze be langrijke reserves administratief buiten het gezichtsveld hebben ge plaatst opdat deze sommen geld maar niet met de verzekerden zouden moe ten worden overgedragen. In hoeverre deze krantenberichten juist zijn kan ik niet beoordelen. Wel voel ik bij het moeten betalen van de heffing een in wendige weerstand omdat niet duide lijk is wat er met de reserves is gebeurd. Tot zolang beschouw ik het maar als de verdwenen "bruids schat". Hopelijk krijgen wij spoedig een duidelijk beeld ervan. Tot slot wens ik u allen een heel ge zond 1987 toe waarbij u de ziekte kostenverzekeraar maar weinig nodig zult hebben. B. Veerbeek 3

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1987 | | pagina 3