VOO I? HE Y It OIIW Kunst van het versieren Het Kerstgebeuren in de kunst De kunst van bekijken van kunst Kerstfeest De kunst van kerstfeest vieren Kerstengel van stro K rr— c a 5 f Lken onder redaktie van de Redaktiekommis- sie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant Redaktieadres: Mevr. P.J. de Rooy-Janse Postbus 42, 4424 ZG Wemeldinge De geboorte van Christus, is een on derwerp dat je in de kunst ontzet tend veel tegenkomt. Zowel in de schilderkunst als in de beeldhouw kunst is dit een geliefd thema. Je hoeft maar een Katholieke kerk in te lopen, en je ziet wel een beeld of schilderij van Maria en het kindje Jezus. In Protestantse kerken zult u dit veel minder aantreffen, omdat men het afbeelden van God op een schilderij of in een beeld afwijst. Een thema dat nog meer wordt afge beeld is de kruisiging van Christus. Er is door Christenen in de loop der eeuwen heel verschillend gedacht over kunst in de kerk. Eeuwen terug, in het jaar 313, er kende keizer Constantijn het Christendom als staatsgodsdienst. Er werden vele nieuwe kerken ge bouwd, naar het type van de ruime vergaderzalen, die in de klassieke oudheid 'basilieken' werden genoemd. Het vraagstuk hoe die basilieken versierd moesten worden was nij pend en ernstig, omdat de oorspron kelijke herkomst van beelden en het gebruik daarvan bij de godsdienst hevige diskussies ontketenden. Over één punt waren bijna alle christenen het eens: In de kerk behoorden geen beelden te zijn. Over de schilderijen dachten zij heel anders. Sommigen vonden die heel nuttig omdat ze de gelovigen hielpen herinneren aan de lessen, die zij gekregen hadden, zo dat ze deze bijbelse verhalen in hun geest levend hielden. Men moet niet vergeten, dat veel leden van de kerk niet lezen en schrijven konden, en dat deze afbeeldingen voor hen heel nuttig waren. Paus Gregorius de grote zei: 'Schilderingen kunnen voor de ongeletterden hetzelfde uit richten, wat het schrift doet voor hen die kunnen lezen'. Het was van groot belang voor de kunstgeschie denis, dat deze uitspraak was ge daan, anders waren er vast veel min der schilderijen gemaakt over bijbel se onderwerpen. De Christelijke godsdienst ging zich vanuit het oosten verspreiden, en daardoor ging de kunst zich ook ver spreiden. Toen de Christelijke kunstenaars voor het eerst Christus en zijn Apostelen moesten afbeelden, vielen ze terug op de traditie van de Griek se kunst. In plaats van de gebaarde gestalte, waar wij door latere afbeeldingen aan gewend zijn geraakt, beeldden zij Christus af in jeugdige schoon heid, eruitziend als een Griekse fi losoof. Terug nu naar de kerst. Een paar thema's rondom de kerst kom je in de kunst heel veel tegen, dat zijn: de aankondiging aan Maria, de geboor te van Christus in de stal, de aanbid ding der herders, de aanbidding der koningen, en de vlucht naar Egypte. Als illustratie-voorbeeld heb ik ge kozen een schilderij uit 1598, ge schilderd door Carel van Mander. Het thema is: De aanbidding der herders. Het is te zien in het Frans Halsmuseum. Dit is een van de weinige schilderijen die van Van Mander bewaard zijn gebleven. Het onderwerp is een ge liefd thema uit de religieuze schilder kunst. Hij volgt in dit schilderij ge trouw de modieuze tendensen uit die tijd (in dit geval de lichteffekten en het pastorale karakter). Carel van Mander is een van de oprichters van een kunstakademie in Haarlem. Hij heeft ook een boek geschreven over de schilderkunst, nl. het 'Schilder- boeck'. Het kwam in 1604 uit en vond onmiddellijk grote bijval. Hij is bekender geworden als schrijver over de kunst dan als schilder. Ik vind het zelf een erg mooi schilde rij, waarin knap gewerkt is met licht en donker. Het meeste licht valt op het kindje Jezus, die natuurlijk ook het allerbelangrijkste is. De stal lijkt helemaal niet op een stal zoals wij die ons voorstellen. Het lijkt meer op de ruïne van een kasteel, met ho ge stenen muren en poorten. Er zijn wel dieren uit de stal afgebeeld in een hoek van het schilderij. Je kunt aan de gelaatsuitdrukking van de herders zien dat ze het kindje Jezus echt aanbidden. En als we met kerst mis bezig zijn, is dat toch nog steeds het belangrijkste: Gedenken dat Christus geboren is en Hem aan bidden. M.T. Vleugel-Mandemaker 'Aanbidding der herders' van Carel van Mander. Het schilderij is eigendom van de Rijksdienst Beeldende Kunst te 's Gravenhage Het bekijken en waarderen van KUNST van de beeldende kunste naar houdt dat in dat we eerlijk kij ken en iets dat we niet mooi vinden als zodanig klasseren. Er wordt erg veel gezocht naar nieu we en originele vormen van kunst en daarbij zijn heel verrassende te vinden. Vreemd We vinden het vreemd als een hoop oud roest ergens wordt geplaatst, waarbij dan wel van een vlakverde ling werd uitgegaan maar verder is het een hoop ongeregeld. We kennen een dergelijk objekt waarbij een kunstenaar een heel gro te kubus van ijzer had gemaakt. De ze werd met een hijskraan vele me- Ik wou dat als het kerstfeest werd, de mensen, groot en klein, de mensen overal vandaan, de mensen bruin of wit of zwart of wat ze ook maar zijn, rondom één kerstboom zouden staan met alle kaarsen aan. Ze hoefden niet te zingen, dat is zo gauw gedaan; maar wel moesten ze knikken, ja knikken met hun hoofd, alsof elk mens de ander voor altijd iets belooft. Alleen naar klokken luisteren, stil luisteren, hand in hand en wat ze daaruit hoorden vertellen in hun land. En wat die klokken zeiden dat gold voor iedereen, dat zong over de wereld door al het andere heen. Mies Bouhuys "Kerstfeest" verhalen en gedichten voor kinderen Mies Bouhuys uitg. Holland Haarlem ters de lucht in gehesen en toen met een fikse smak laten vallen. De ma ker van het ding stond erbij te jube len: zie eens wat een prachtige deuk! Dat ding staat nu als 'kunstwerk' buiten in zo'n 'roesttuin' te pronk. Bij de officiële opening van die tuin werden er lovende woorden gespro ken tot de maker en niemand had de moed om te zeggen dat het gewoon niks was. Want: je moet er oog voor hebben, je moet de schoonheid kun nen zien. En toch denk ik dat we veel eerlijker moeten zijn en durven zeg gen dat we het niet goed vinden en dat daarvoor niet zoveel geld moet worden besteed. Eerlijk Als in de landbouw een onderdeel van het machinepark niet meer nut tig is en in een hoek staat te roesten vindt men dat een slordig gezicht. Laten we met elkaar proberen eerlijk te zijn en niet net doen alsof ook wij zien dat het KUNST is. Als iemand eerlijk zegt: Het is geen KUNST, dan zijn er meer die toegeven het ook niet te zien en misschien krijgen we dan in de toekomst wel echte KUNST in die roesttuinen die dan geen roest meer zullen bevatten. Trieste armoede Het komende jaar zal het jaar zijn van de daklozen. Daarbij denken wp dan vanzelf ook aan al die mensen die in krottenwijken tegen de grote steden aan wonen. Die wijken bestaan uit daken en wanden van golfplaten die erg geroest zijn en waar de gaten invallen. Geen mens zal durven zeggen dat dat kunst is, nee het is heel grote en trieste armoe de waar we iets aan moeten doen. Voor ons eigen land wensen we dat de keuzekommissie die voor ons de 'Kunstwerken' mag uitzoeken hun keuze mede zal laten bepalen door te denken aan de ogen die moeten kij ken naar De Kunst Van: hopelijk een echte beeldende kunstenaar. P.J. de Rooy - Janse Versieren betekent: tooien, opsmuk ken, verfraaien. Volgens Huizenga betekent het: de versiering der le vensvormen tot een schoon en ver heffend spel. Als de mensen gaan versieren willen ze er dus iets mee uitdrukken. Versieren hoort vooral bij de feest dagen, want dan is het gezellig. Ook lekker eten en drinken horen erbij. Tegen de Kerstdagen gaan we dus met zijn -allen aan de slag. Huis schoon maken, kandelaars poetsen, bakken, braden en versieren. De kerstboom De kerstboom versieren, dit is meestal een feestelijk gebeuren voor de kinderen. Naarmate de kinderen ouder worden zie je de bomen in ver siering veranderen. Hoe bonter de boom, hoe mooier in kinderogen. Gekleurde ballen, figuurtjes van pa pier of stro en kerstkransjes. Alles kan erin en hoe voller de boom, hoe mooier het is. Natuurlijk mogen ook de gekleurde kaarsjes niet ontbre ken. Als de kinderen groter worden, verandert de boom in een zilverkleu rig geheel met echte kaarsjes of ge wone elektrische. Versieringen Er worden kerstkransen en stukjes gemaakt. Er zijn dames, die er grote kunststukken van weten te maken. Tegen deze tijd worden ook in de af delingen weer vele bijeenkomsten gehouden, waar het maken van kerstkaarten op het programma staat. Borduren, knippen, tekenen, werken met stro of droogbloemen, enz. We zijn een kreatief volkje. Sfeer Het versieren is een sfeermaker ge worden. Het versieren moet immers de gezelligheid verhogen. Wat echter de echte gezelligheid betreft, deze zal uit onszelf moeten komen. Als wij in vrede met onszelf leven, kunnen wij een ander beter begrijpen en ervoor open staan.-Dan pas kan het echt ge zellig worden en zal de versiering nog beter tot zijn recht komen. Zal het dit zijn wat Huizenga vooral bedoelde met de versiering der le vensvormen tot een schoon en ver heffend spel maken? Iets om over na te denken. Gezellige en versierde dagen toe gewenst. J.M. Elema-Meinardi Ook nu weer verschenen begin de ze maand volop artikelen in de kranten, die kerstfeest afschilde ren als uitsluitend een (vr)eet- festijn. Zou dat werkelijk zo zijn? Het is toch heel goed mogelijk om er zonder waanzinnige overdrij ving bij het eten een fijn feest van te maken. Wat meer- en wat an ders werk van het eten maken zal menigeen wel doen. Het Kerstfeest heeft voor iedereen waarschijnlijk zo zijn eigen tradities. De voorbe reidingen zijn al heel plezierig: een boom kopen, kerststukjes maken, boodschappen doen, kerstkaarten versturen, familie en vrienden uit nodigen en mooie tijdschriften ko pen. Het huis een goede beurt geven, zodat er op die dagen wei nig poetswerk gedaan hoeft te worden. Al deze dingen zullen misschien niet voor iedereen hoe ven, maar ze hebben weinig met eten te maken. Het heeft wel te maken met een speciale sfeer scheppen die bij kerst hoort. Na tuurlijk wordt er op die dagen ge geten, maar lekker eten hoeft nog niet veel te zijn. De kunst om er gezellige feestdagen van te maken ligt niet in het overdadig eten maar zit in de inzet en voorbereidingen om er gezellige kerstdagen van te maken. T. in 't Veld-Blonk Benodigdheden: 26 dunne strohalmen knoopsgatengaren (naturel) De strohalmen kunnen het beste een half uur geweekt worden in lauw water. Bloemisten die droogbloemen ver kopen hebben vaak ook stro te koop als u er moeilijk aan kunt komen. Werkwijze: Aureool: maak een 2-voudige vlecht van 4 cm. (muizentrapje) en bindt tot een rondje samen. U kunt het en geltje ook zonder aureool maken. Armen: 4 halmen van 7 cm (of 10 cm voor gebogen armen) op 1 cm van de uiteinden afbinden. Vleugels: 10 halmen van 10 cm in het midden waaiervormig samenbinden en fitsen (zie tekening). Lijf: 10 halmen van 20 cm in het midden stevig samenbinden. Het bo venste gedeelte van de halmen over de knoop naar binnen vouwen. Het aureool aan de achterkant van het lijf onder 4 halmen door tegen de knoop aanschuiven. Alle halmen op 1,2 cm stevig samenbinden om het hoofd te vormen. De armen aan de voorkant onder 4 halmen tegen de knoop aan schuiven. De vleugels aan de achterkant aan brengen op dezelfde wijze als de armen. Alle halmen weer stevig samenbin den om het lijf te vormen. De rok waaiervormig of recht bijk nippen. Vleugels en armen bij knippen. Armen eventueel bij de schouders buigen en de handen bij elkaar binden. De rok eventueel fitsen. Inlichtingen over stro- en corndolly werk: Corndolly groep 'de Garve', Postbus 146, 6720 AC Bennekom. tel. 08369 - 14009/15558, 08370 - 14152/10156. In het boekje 'Dekoratief strowerk' van de Groningse plattelandsvrouw M. T. Bakker-Boekei staan nog meer mooie voorbeelden. Het boekje is een uitgave van de provinciale cfde ling Groningen en kost f5,50 plus portokosten. De provinciale sekreta- resse is op donderdagmorgen te be reiken onder telefoonnummer 050 - 267495.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 37