Toen God kwam bleek Hij een mens te zijn Ziet u er ook heimelijk tegen op? Kerstfeest mislukt im-m mers zo vaak. Zal het ook nu niet mislukken? Ik bedoel dat niet te tragisch? Het gaat er niet om, dat het feest he lemaal in het water valt. 't Zal best gezellig zijn en de stemming kan er best inkomen. Organiseren is ook nog wat: we kennen zo langzamerhand wel de ingrediënten die nodig zijn. Sukses verzekerd. Nee, ik bedoel het anders. Er is een diepere mislukking. Dat je moe en voldaan in eens overvallen wordt door een frustrerend besef, dat het toch geen Kerstfeest, geen Christusfeest was. Deden we iets verkeerds? Of is het overdreven en een gebrek aan nuchterheid om meer te verwachten dan een gezellig feest. Toch hebben we een vermoeden, dat het veel be- vrijdender, ingrijpender zou moeten zijn. We hebben het vermoeden, dat ook het mislukte Kerstfeest net als de bruiloft te Ka na waar ook 'de wijn op was' gered kan worden als Jezus er is. Kerstfeest kan uitlopen op frustra ties. Het is toch bedoeld als een kans met God en men sen. De aansluiting met God en de naaste via het Kerst feest lukte niet. Misschien moeten we onze kerstvieringen eerder zien als folklore dan als weg tot ontmoeting met God. We zijn te veel gekonsentreerd op het Kind in de kribbe, daar in de stal van Bethlehem. En dat is minstens aanvechtbaar. In de bijbel vinden we de konsentratie op het kersttafereel nauwelijks. Het oudste evangelie, dat door Marcus ge schreven is, begint helemaal niet met het Kerstgebeuren. Het vertelt heel kort over Johannes de Doper en daarop volgt de doop van Jezus in de J or daan. Marcus begint niet met een kind maar met een man. Toch hoeft het niet anders te zijn dan wat Lucas bedoelt in zijn kerstverhaal. Johannes schrijft in zijn evangelie: 'Het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond' Jezus die tussen de dopelingen schuift en daar eenvoudig gaat staan en Zijn beurt afwacht om gedoopt te worden. Zo onopval lend ging dat toe. Daarom konden er een paar eeuwen voorbij gaan in de christelijke kerk voordat het Kerst feest gevierd werd. Men had immers het feest van de doop in de J or daan. We zullen er goed aan doen om ons menselijk kerstfeest met zijn gevoeligheden, zijn stem mingen niet te verwarren met het Kerstevangelie. In het Kerstevangelie gaat het niet om al die associaties van kinderlijkheid, het tere, het kleine, het arme. Het gaat niet om dat alles waarover wij met verkleinwoordjes gevoelig kunnen doen: het stalletje, het kribje, het kinde- ke. Dat mag wel, maar het gaat om veel meer. Kerstfeest is geen verpozing, maar een boodschap. Het gaat er om dat de Mens gekomen is. Dat men aan deze Mens, juist in zijn volkomen mens-zijn het geheim van God heeft be leefd. Het onvoorstelbare wordt voorstelbaar: toen God kwam bleek Hij een mens te zijn. Als het God menens wordt krijgen we met een mens te maken! Als God ak- tueel wordt, lopen we tegen een mens aan! Heimelijk zijn we met onze vieringen aan het proberen onze menselijke werkelijkheid wat hemels op te poetsen. Dat kan allemaal heel mooi zijn voor even, maar het is toch een machteloosheid. Het is wat de religie altijd pro beert: de mens laten opstijgen naar God, de mens ver goddelijken. Maar nu wordt gezegd dat God naar de mens komt, dat God zich vermenselijkt. Het Kerstgebeuren brengt ons naar de aarde en de men sen terug. En nu mag ik weten, dat de wereld Gods we reld is en de mens Gods mens. Uit mijn gevoelige kerst vieringen sta ik op en keer me naar Gods bedoeling: vre de op aarde voor mensen van Zijn welbehagen. Het menselijk leven mag gered worden. Rollen mogen omgekeerd worden. Er is nauwelijks iets omwentelenders te bedenken dan dat het God om vrede, gerechtigheid, heil voor mensen op aarde te doen is. Maria heeft daarover een lofzang gezongen, die verbij sterend revolutionair is. Kerstfeest vieren is je van Gods wege laten sterken in je geloof, dat God zijn Messias geeft als bewijs van zijn bedoelingen. En die bedoelingen zijn vlees en bloed geworden in Jezus. Zijn leven is bevrijden. De bevrijding van angst en schuld, de bevrijding van geweld, uitbuiting, diskrimina- tie. Ik kan niet zingen van het veld van Efratha van Beth lehem van herders in de nacht zonder dat er andere na men komen van landen, volkeren en groepen van mensen aan de zelfkant, van gemartelden en vervolgden. God mag ons vergeven als dat alleen maar vrome reto riek is, kwasi engagement en moderne stichtelijkheid. Ik moet iets kiezen, waaraan ik me verplicht voor mensen. Want toen God kwam bleek Hij een Mens te zijn.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 27