verzekeringen zlm "Ver/tondig verzekeren"
Houen zo!
Premie verschillen te groot?
Motorvoertuigen
Brand
A.V.P./A.V.B.
Houen zo
VERZEKERINGEN ZLM
Postbus 70 - 4460 BA GOES
Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN GOES
Telefoon: 01100-38000
Telex: 55537
Telefax: 01100-15341
Schademelding: 01100-38888
Polisafdeling: 01100-38880
vertegenwoordigers:
Walcheren: Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg,
01180-15151.
Schouwen Duiveland: M. Hanse, Julianastraat 23, 4301 NC Zierik-
zee, 01110-4275.
Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, F. den Hollanderl. 10, 4461
HN Goes, 01100-38000.
Z. Vlaanderen Oost: Ass. knt. Boidin, Janseniuslaan 8, 4561 NM
Hulst, 01140-12220.
Z. Vlaanderen West: Ass. knt. Boidin, Markt 7, 4501 CJ Oostburg,
01170-2355.
Z. Vlaanderen Midden: D.J. Dees, Beethovenhof 43, 4536 AE Ter-
neuzen, 01150-94469.
Poortvliet e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poortvliet,
01662-2509.
Tholen e.o.: J.P.M. Overbeeke, Ten Ankerweg 72, 4691 GX Tholen,
01660-2888.
West-Nrd. Brabant: F.J. Duine, Kamperfoeliestr. 53, 4621 GE Bergen
op Zoom, 01640-56000.
S.M. Timmers, Stationsstraat 1, 4761 BP Zevenbergen, 01680-23979.
Midden-Nrd. Brabant: A.M. Verbrugge, Pr. Hendrikstr. 39, 4941 JT
Raamsdonksveer, 01621-12924.
Oost-Noord-Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nuenen,
040-831469.
Werkendam: Rabobank Werkendam, Merwestraat 10, 4251 CR Wer
kendam, 01835-2700.
Melkhandelaren, AVM, Raadhuisstr. 39, 5056 HC Berkel Enschot,
013-339100.
H. Doeleman
derde weg tussen de modellen van
direct-writer en traditionele bemid
deling in. In feite een kopie van de
werkwijze bij Verzekeringen ZLM.
Voor die onderlingen met weinig of
geen groei is het verleidelijk deze sa
menwerking nu aan te gaan. Zij zul
len in de toekomst participeren in
mogelijk de grootste verzekerings
groep van Nederland. Al deze ont
wikkelingen volgen wij nauwlettend.
Steeds zullen wij zakelijk en nuchter
bezien hoe in te spelen op nieuwe
ontwikkelingen met voor ogen üw
belang: een goed produkt voor de
laagst mogelijke premie!
Vandaar: VERZEKERINGEN
ZLM - verstandig verzekeren
H. Doeleman Hzn.
direkteur
Een bekende term in scheepvaartkrin
gen en voor de roerganger het teken
dat het schip de goede koers vaart en
dat hij die moet zien te houden. Als
we dit beeld projekteren op het scha-
deverloop gedurende dit jaar, zijn we
geneigd ook in dit verband deze term
te hanteren. Dit wil niet zeggen dat
het niet beter kan. Als u dagelijks de
golf schadeformulieren binnen zou
zien komen en de toedrachtsomschrij-
vingen lezen, zou ook u van mening
zijn dat het zelfs VEEL beter zou
kunnen. Echter, we moeten reëel blij
ven en we mogen stellen dat we over
het algemeen redelijk tevreden zijn.
Laten we, nu we twee derde van het
jaar achter de rug hebben, de verschil
lende branches eens onder de loupe
nemen.
Als we het aantal gemelde schadege
vallen bekijken dan zien we dat we ten
opzichte van vorig jaar er gunstig uit
springen. Hadden we vorig jaar op 31
augustus te maken met een frequen
tie van 11,43%, dit jaar was dit
10,80%. In 1983 en 1984 was dit cij
fer respektievelijk 10,08% en
10,12%. U kunt er, als u goed leest,
zo de slechte winters uithalen. Van el
ke tot nu toe verdiende (premie)gul-
den gaven we voor wat betreft het
kasko-gedeelte 83 ct. uit aan schade.
Voor de W.A. was dit 75 cent.
In de brandsektor zijn we tot nu toe
gelukkig gespaard gebleven voor ech
te grote klappen. Met een schadeper-
centage van 48% (dus 48 cent van elke
gulden) voor de verzekerde opstallen
en ruim 30% voor de verzekerde in
boedels zijn we dik tevreden. U zult
overigens niet verwonderd zijn als we
stellen dat de diefstal-schades ons gro
te zorgen blijven baren.
De aansprakelijkheidsbranche is nog
nooit een bijzonder winstgevende
zaak geweest. Toch mogen we, zeker
als we onze lage premies in aanmer
king nemen, niet mopperen. De scha-
depercentages bedragen tot nu toe
80,03% voor de A.V.P. en 68,70 voor
de A.V.B.
Vrijdag 12 september 1986
Dat de premie voor een verzekering bij een "Onderlinge" lager is dan
bij een "Winst-beogende" verzekeraar is algemeen bekend. De "on
derlingen" hebben een lager kostencijfer en hun sterke vermogenspo
sitie genereert een hogere rentebate.
Naast de bedrijfseconomische verschillen zijn er ook verschillen van
verzekeringstechnische aard. De onderlingen werden in het verleden
opgericht door bepaalde (beroeps)groepen met het doel hun minder
zware risico's onderling te dragen en daarmee premie te besparen.
Inmiddels zijn de onderlingen uitgegroeid tot volwassen verzeke
raars. De specifieke doelgroep waaruit zij ontstonden werd bij de
meesten uitgebreid met de groep Particulieren. De grotere risico's
bleven de onderlingen weren. Zodoende werd de premie niet omhoog
gedrukt.
Het groter wordende premie-verschil
tussen onderlingen en winst-
beogende maatschappijen heeft tot
gevolg dat de weg van verzekerden
naar de onderlingen steeds drukker
wordt. Aan de hand van de jaarreke
ningen 1984 hebben wij de verschil
len tussen de onderlingen en de
N.V.'s voor u grafisch in beeld ge
bracht. De schade is gesteld op
100,voor zowel de onderlingen
als de N.V.'s. Wij gaan uit van de
schade, omdat de schade-uitkering
het doel is van de verzekering. De
door u te lijden schade is onafhanke
lijk van de maatschappij waarbij u
bent verzekerd.
FRAPHANTE VERSCHILLEN
De kosten bij de N.V.'s liggen hoger
vanwege hoger personeelskosten.
Voor het beoordelen van zwaardere
(industriële) risico's heeft men meer
"know how" in huis. Maar ook de
verkoopkosten liggen hoger. Denkt
u maar aan alle reclameuitingen in
pers en op T.V.
De onderlingen hebben een meer
dienend gedrag. Calamiteiten mogen
geen gevolgen hebben voor verzeker
den of de maatschappij. Daarom
worden grote risico's herverzekerd
bij mondiaal werkende herverzeke
raars. Gezien aard en omvang van
onderlingen ligt de herverzeke
ringspremie bij de N.V.'s aanzien
lijk hoger. De N.V.'s werken met
tussenpersonen die hiervoor een pro
visie ontvangen. De onderlingen
werken nauwelijks met tussenperso
nen. Zij zijn veelal "directwriter".
Elke onderneming heeft voor de
continuïteit winst nodig, zo ook het
verzekeringsbedrijf. De winst wordt
bij de N.V.'s gedeeltelijk uitgekeerd
aan aandeelhouders. De onderlingen
kunnen deze teruggeven aan de le
den in de vorm van premierestitutie
of toevoegen aan de reserves (die in
feite toebehoren aan de leden).
Tot zover de uitgave kant van de
verzekeraar.
De inkomsten bestaan naast premie
ontvangsten uit rente, welke ge
maakt wordt op reserves en het eigen
vermogen. Zoals al eerder gesteld is,
hebben de onderlingen een ijzerster-
ke vermogenspositie.
De grafiek geeft weer dat u voor elke
100,schade bij de commerciële
verzekeraar 180,— premie betaald
en bij de onderlinge verzekeraar
slechts 123,
Dit steeds groter wordend verschil is
een doorn in het oog van de com
merciële verzekeraar. Indien zij nu
de premie's verlagen leidt dit tot ver
lies. Voor bepaalde branches (mo
torvoertuigen) is dit reeds het geval.
Een andere oplossing zal gezocht
moeten worden. Maar welke?
Wij verwachten een uitschakeling
van het intermediair voor het meer
eenvoudige verzeker ingsprodukt.
Nieuwe automatiseringstechnieken
maken het intermediair voor deze
produkten overbodig hetgeen de
provisielast zal doen afnemen. Maar
welke maatschappij durft hiermee te
beginnen? De concurrentie is hard.
Het aantal commerciële maatschap
pijen wordt te groot. Wij verwach
ten dat enkele grote verzekeraars het
wel met elkaar eens zullen worden.
De kleinere commerciële verzeke
raars zullen te zijner tijd opgaan in
een grote of van het toneel verdwij
nen. De gr.ootste tussenpersoon in
Nederland, de Rabobank, heeft ook
een duidelijke visie op dit gebeuren.
Zij heeft nu besloten uitsluitend met
onderlingen samen te werken (Rabo-
polissen). De bank neemt met min
der provisie genoegen en tracht haar
kosten aanzienlijk te verlagen. Zij
kiest, zoals zij zelf zegt, voor een
Al met al een redelijk gunstige ont
wikkeling die, indien ook de rest van
het jaar eenzelfde beeld te zien geeft,
zal leiden tot een acceptabel resultaat.
We doen hiervoor graag een beroep
op uw medewerking. U kunt er name
lijk heel wat aan doen om het schip
op koers te houden. Nu de herfst en
winter zich weer al heel voorzichtig
aankondigen is het goed uw auto na
te laten kijken. Vooral de verlichting
verdient daarbij extra aandacht. Ge
zien worden is heel belangrijk. Rui
ten zijn er vooral om dóór te kijken.
Realiseert u zich ook dat uw remweg
bij nat weer aanmerkelijk langer is
dan bij droge omstandigheden. Ver
der dienen de meesten van u er reke
ning mee te houden dat zij in een
gebied wonen waar de bietencampag
ne voor gladde wegen kan zorgen. Op
onze leden-landbouwers doen wij een
beroep de wegen zo goed mogelijk
schoon te houden. Als automobilist
moet u echter beseffen dat het onmo
gelijk is om de laatste kruimels van
de weg af te halen. Wees daarom ex
tra attent op binnenwegen in deze pe
riode en pas vooral uw snelheid aan.
Snelheid aanpassen aan de omstan
digheden is trouwens toch van essen
tieel belang. Er zouden nog een aantal
In het kader van een aktie van Veilig Verkeer Nederland in 1985 werden
automobilisten gewezen op het langzaam rijdende landbouwverkeer.
Premievergelijking schadeverzekeraars
N.V.'s
H. Meeuwsen
dingen te noemen zijn, maar kor
theidshalve willen we het als volgt sa
menvatten. Als u zorgt dat én het
voertuig én de bestuurder in goede
konditie zijn dan liggen we al behoor
lijk op koers.
Denkt u bij uw brandverzekering eens
aan het spreekwoord: "Voorkomen
is beter dan genezen". Het is al vaak
gezegd, maar het blijft gelden dat pre
ventieve maatregelen veel schade en
ellende kunnen voorkomen. Onze
deskundigen zullen u graag inlichten.
Tenslotte: We zijn tevreden als we de
tot nu toe gevolgde koers kunnen blij
ven volgen, maar u hoeft niet op on
ze toestemming te wachten als u in
gunstige zin kunt bijsturen.
H. Meeuwsen,
Schadeafdeling