verzekeringen zlm "Ver/tondig verzekeren" Houen zo! Premie verschillen te groot? Motorvoertuigen Brand A.V.P./A.V.B. Houen zo VERZEKERINGEN ZLM Postbus 70 - 4460 BA GOES Frans den Hollanderlaan 10 - 4461 HN GOES Telefoon: 01100-38000 Telex: 55537 Telefax: 01100-15341 Schademelding: 01100-38888 Polisafdeling: 01100-38880 vertegenwoordigers: Walcheren: Fa. J. Don, Kromme Weele 16, 4331 PB Middelburg, 01180-15151. Schouwen Duiveland: M. Hanse, Julianastraat 23, 4301 NC Zierik- zee, 01110-4275. Midden-Zeeland: Verzekeringen ZLM, F. den Hollanderl. 10, 4461 HN Goes, 01100-38000. Z. Vlaanderen Oost: Ass. knt. Boidin, Janseniuslaan 8, 4561 NM Hulst, 01140-12220. Z. Vlaanderen West: Ass. knt. Boidin, Markt 7, 4501 CJ Oostburg, 01170-2355. Z. Vlaanderen Midden: D.J. Dees, Beethovenhof 43, 4536 AE Ter- neuzen, 01150-94469. Poortvliet e.o.: J.W. van Dijke, Burgemeet 25, 4693 CJ Poortvliet, 01662-2509. Tholen e.o.: J.P.M. Overbeeke, Ten Ankerweg 72, 4691 GX Tholen, 01660-2888. West-Nrd. Brabant: F.J. Duine, Kamperfoeliestr. 53, 4621 GE Bergen op Zoom, 01640-56000. S.M. Timmers, Stationsstraat 1, 4761 BP Zevenbergen, 01680-23979. Midden-Nrd. Brabant: A.M. Verbrugge, Pr. Hendrikstr. 39, 4941 JT Raamsdonksveer, 01621-12924. Oost-Noord-Brabant: J.J. Bolier, Boordseweg 41, 5671 AP Nuenen, 040-831469. Werkendam: Rabobank Werkendam, Merwestraat 10, 4251 CR Wer kendam, 01835-2700. Melkhandelaren, AVM, Raadhuisstr. 39, 5056 HC Berkel Enschot, 013-339100. H. Doeleman derde weg tussen de modellen van direct-writer en traditionele bemid deling in. In feite een kopie van de werkwijze bij Verzekeringen ZLM. Voor die onderlingen met weinig of geen groei is het verleidelijk deze sa menwerking nu aan te gaan. Zij zul len in de toekomst participeren in mogelijk de grootste verzekerings groep van Nederland. Al deze ont wikkelingen volgen wij nauwlettend. Steeds zullen wij zakelijk en nuchter bezien hoe in te spelen op nieuwe ontwikkelingen met voor ogen üw belang: een goed produkt voor de laagst mogelijke premie! Vandaar: VERZEKERINGEN ZLM - verstandig verzekeren H. Doeleman Hzn. direkteur Een bekende term in scheepvaartkrin gen en voor de roerganger het teken dat het schip de goede koers vaart en dat hij die moet zien te houden. Als we dit beeld projekteren op het scha- deverloop gedurende dit jaar, zijn we geneigd ook in dit verband deze term te hanteren. Dit wil niet zeggen dat het niet beter kan. Als u dagelijks de golf schadeformulieren binnen zou zien komen en de toedrachtsomschrij- vingen lezen, zou ook u van mening zijn dat het zelfs VEEL beter zou kunnen. Echter, we moeten reëel blij ven en we mogen stellen dat we over het algemeen redelijk tevreden zijn. Laten we, nu we twee derde van het jaar achter de rug hebben, de verschil lende branches eens onder de loupe nemen. Als we het aantal gemelde schadege vallen bekijken dan zien we dat we ten opzichte van vorig jaar er gunstig uit springen. Hadden we vorig jaar op 31 augustus te maken met een frequen tie van 11,43%, dit jaar was dit 10,80%. In 1983 en 1984 was dit cij fer respektievelijk 10,08% en 10,12%. U kunt er, als u goed leest, zo de slechte winters uithalen. Van el ke tot nu toe verdiende (premie)gul- den gaven we voor wat betreft het kasko-gedeelte 83 ct. uit aan schade. Voor de W.A. was dit 75 cent. In de brandsektor zijn we tot nu toe gelukkig gespaard gebleven voor ech te grote klappen. Met een schadeper- centage van 48% (dus 48 cent van elke gulden) voor de verzekerde opstallen en ruim 30% voor de verzekerde in boedels zijn we dik tevreden. U zult overigens niet verwonderd zijn als we stellen dat de diefstal-schades ons gro te zorgen blijven baren. De aansprakelijkheidsbranche is nog nooit een bijzonder winstgevende zaak geweest. Toch mogen we, zeker als we onze lage premies in aanmer king nemen, niet mopperen. De scha- depercentages bedragen tot nu toe 80,03% voor de A.V.P. en 68,70 voor de A.V.B. Vrijdag 12 september 1986 Dat de premie voor een verzekering bij een "Onderlinge" lager is dan bij een "Winst-beogende" verzekeraar is algemeen bekend. De "on derlingen" hebben een lager kostencijfer en hun sterke vermogenspo sitie genereert een hogere rentebate. Naast de bedrijfseconomische verschillen zijn er ook verschillen van verzekeringstechnische aard. De onderlingen werden in het verleden opgericht door bepaalde (beroeps)groepen met het doel hun minder zware risico's onderling te dragen en daarmee premie te besparen. Inmiddels zijn de onderlingen uitgegroeid tot volwassen verzeke raars. De specifieke doelgroep waaruit zij ontstonden werd bij de meesten uitgebreid met de groep Particulieren. De grotere risico's bleven de onderlingen weren. Zodoende werd de premie niet omhoog gedrukt. Het groter wordende premie-verschil tussen onderlingen en winst- beogende maatschappijen heeft tot gevolg dat de weg van verzekerden naar de onderlingen steeds drukker wordt. Aan de hand van de jaarreke ningen 1984 hebben wij de verschil len tussen de onderlingen en de N.V.'s voor u grafisch in beeld ge bracht. De schade is gesteld op 100,voor zowel de onderlingen als de N.V.'s. Wij gaan uit van de schade, omdat de schade-uitkering het doel is van de verzekering. De door u te lijden schade is onafhanke lijk van de maatschappij waarbij u bent verzekerd. FRAPHANTE VERSCHILLEN De kosten bij de N.V.'s liggen hoger vanwege hoger personeelskosten. Voor het beoordelen van zwaardere (industriële) risico's heeft men meer "know how" in huis. Maar ook de verkoopkosten liggen hoger. Denkt u maar aan alle reclameuitingen in pers en op T.V. De onderlingen hebben een meer dienend gedrag. Calamiteiten mogen geen gevolgen hebben voor verzeker den of de maatschappij. Daarom worden grote risico's herverzekerd bij mondiaal werkende herverzeke raars. Gezien aard en omvang van onderlingen ligt de herverzeke ringspremie bij de N.V.'s aanzien lijk hoger. De N.V.'s werken met tussenpersonen die hiervoor een pro visie ontvangen. De onderlingen werken nauwelijks met tussenperso nen. Zij zijn veelal "directwriter". Elke onderneming heeft voor de continuïteit winst nodig, zo ook het verzekeringsbedrijf. De winst wordt bij de N.V.'s gedeeltelijk uitgekeerd aan aandeelhouders. De onderlingen kunnen deze teruggeven aan de le den in de vorm van premierestitutie of toevoegen aan de reserves (die in feite toebehoren aan de leden). Tot zover de uitgave kant van de verzekeraar. De inkomsten bestaan naast premie ontvangsten uit rente, welke ge maakt wordt op reserves en het eigen vermogen. Zoals al eerder gesteld is, hebben de onderlingen een ijzerster- ke vermogenspositie. De grafiek geeft weer dat u voor elke 100,schade bij de commerciële verzekeraar 180,— premie betaald en bij de onderlinge verzekeraar slechts 123, Dit steeds groter wordend verschil is een doorn in het oog van de com merciële verzekeraar. Indien zij nu de premie's verlagen leidt dit tot ver lies. Voor bepaalde branches (mo torvoertuigen) is dit reeds het geval. Een andere oplossing zal gezocht moeten worden. Maar welke? Wij verwachten een uitschakeling van het intermediair voor het meer eenvoudige verzeker ingsprodukt. Nieuwe automatiseringstechnieken maken het intermediair voor deze produkten overbodig hetgeen de provisielast zal doen afnemen. Maar welke maatschappij durft hiermee te beginnen? De concurrentie is hard. Het aantal commerciële maatschap pijen wordt te groot. Wij verwach ten dat enkele grote verzekeraars het wel met elkaar eens zullen worden. De kleinere commerciële verzeke raars zullen te zijner tijd opgaan in een grote of van het toneel verdwij nen. De gr.ootste tussenpersoon in Nederland, de Rabobank, heeft ook een duidelijke visie op dit gebeuren. Zij heeft nu besloten uitsluitend met onderlingen samen te werken (Rabo- polissen). De bank neemt met min der provisie genoegen en tracht haar kosten aanzienlijk te verlagen. Zij kiest, zoals zij zelf zegt, voor een Al met al een redelijk gunstige ont wikkeling die, indien ook de rest van het jaar eenzelfde beeld te zien geeft, zal leiden tot een acceptabel resultaat. We doen hiervoor graag een beroep op uw medewerking. U kunt er name lijk heel wat aan doen om het schip op koers te houden. Nu de herfst en winter zich weer al heel voorzichtig aankondigen is het goed uw auto na te laten kijken. Vooral de verlichting verdient daarbij extra aandacht. Ge zien worden is heel belangrijk. Rui ten zijn er vooral om dóór te kijken. Realiseert u zich ook dat uw remweg bij nat weer aanmerkelijk langer is dan bij droge omstandigheden. Ver der dienen de meesten van u er reke ning mee te houden dat zij in een gebied wonen waar de bietencampag ne voor gladde wegen kan zorgen. Op onze leden-landbouwers doen wij een beroep de wegen zo goed mogelijk schoon te houden. Als automobilist moet u echter beseffen dat het onmo gelijk is om de laatste kruimels van de weg af te halen. Wees daarom ex tra attent op binnenwegen in deze pe riode en pas vooral uw snelheid aan. Snelheid aanpassen aan de omstan digheden is trouwens toch van essen tieel belang. Er zouden nog een aantal In het kader van een aktie van Veilig Verkeer Nederland in 1985 werden automobilisten gewezen op het langzaam rijdende landbouwverkeer. Premievergelijking schadeverzekeraars N.V.'s H. Meeuwsen dingen te noemen zijn, maar kor theidshalve willen we het als volgt sa menvatten. Als u zorgt dat én het voertuig én de bestuurder in goede konditie zijn dan liggen we al behoor lijk op koers. Denkt u bij uw brandverzekering eens aan het spreekwoord: "Voorkomen is beter dan genezen". Het is al vaak gezegd, maar het blijft gelden dat pre ventieve maatregelen veel schade en ellende kunnen voorkomen. Onze deskundigen zullen u graag inlichten. Tenslotte: We zijn tevreden als we de tot nu toe gevolgde koers kunnen blij ven volgen, maar u hoeft niet op on ze toestemming te wachten als u in gunstige zin kunt bijsturen. H. Meeuwsen, Schadeafdeling

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 6