VOOR EEN MONUMENTALE AANPAK Vijf uitvoeringsbesluiten ontwerp-meststoffenwet om advies naar betrokken instanties Germotect is een kombinatie van een fungicide en een kiemremmingsmiddel. Het bestrijdt droogrot en voorkomt spruitvorming in konsumptie- aardappelen. Germotect kan het beste direkt na de oogst worden toegepast, tijdens het vullen van de opslagruimte. Verkrijgbaar als stuifpoeder en als flowable. i. Minister ir. G. Braks (landbouw en visserij) heeft op 3 september jl., vijf uitvoeringsbesluiten op basis van de ontwerp-meststoffenwet om advies gezonden naar betrokken instanties. De uitvoeringsbesluiten hebben be trekking op: de aanwijzing van dier soorten en hun mestproduktie. de voorwaarden waaronder bossen als landbouwgrond aangemerkt kunnen worden, de mestbank en de mest- boekhouding, de differentiatie van de "overschotheffing" en de voorwaar den voor afzetovereenkomsten voor mest. Aanwijzing diersoorten en hun mest produktie In deze regeling worden de diersoor ten en hun (in kg fosfaat per jaar uit gedrukt) mestproduktie vastgesteld, waarop regels op grond van de Meststoffenwet en de Wet bodembe scherming van toepassing zullen zijn. Het betreft runderen, varkens, kippen en kalkoenen, die diersoorten, die verreweg het grootste deel van de to tale dierlijke mestproduktie in Neder land voor hun rekening nemen. Deze vaststelling sluit echter toekomstige aanwijzing van andere diersoorten niet uit. 10 Voor de thans aangewezen diersoor ten en hun mest, geldt c.q. zal gelden: - dat de geproduceerde mest valt on der de termen van het Besluit dierlij ke meststoffen; - dat de registratieverplichting hier op van toepassing is; - dat gegevens van produktie, gebruik en afvoer dienen te worden bijgehou den in de zogenaamde mestboek- houding; - dat over de geproduceerde hoeveel heid mest een overschotheffing ver schuldigd zal zijn; - dat de regels met betrekking tot uit breiding, vestiging of verplaatsing van de mestproduktie van toepassing zul len zijn. Bossen als landbouwgrond Onder "landbouwgrond" wordt op grond van de ontwerp- meststoffenwet, verstaan: grond, waarop akkerbouw, veehouderij en tuinbouw wordt uitgeoefend en tevens grond waarop bosbouw wordt uitge oefend die aan door de minister van landbouw en visserij te stellen voor waarden voldoet. In de ontwerprege ling aanmerking bosbouwgrond tot landbouwgrond wordt deze bosbouw nader omschreven. Daarbij gaat het om die bosbouw, die feitelijk met landbouw overeenkomt, namelijk de zogenaamde tijdelijke "houtakkers" waarvoor een vrijstelling van de meldings- en herplantplicht geldt. De ze "houtakkers" worden betrokken bij de oppervlakte landbouwgrond, die tot een bedrijf behoort. Een en an der is van belang voor de berekenin gen, voor de mestboekhouding voor de overschotbepaling, de hoogte van de overschotheffing en voor uitbreidings- en vestigingsregelingen. Mestbank en mestboekhouding Het ontwerp-besluit mestbank en mestboekhouding voorziet in het aan wijzen van een landelijke mestbank, het bijhouden van een mestboekhou ding voor bepaalde groepen van per sonen, alsmede het berekenen van een mestoverschot op een bepaald bedrijf. Als mestbank wordt dé Stichting Lan delijke Mestbank aangewe2en. De Stichting Landelijke Mestbank is voorts belast met het op verzoek af nemen van dierlijke meststoffen. Daarnaast zal de mestbank een alge meen organisatorisch kader gaan vor men voor de afzet van overschotten. Een mestboekhouding zal moeten worden bijgehouden door producen ten van dierlijke meststoffen, produ centen die tevens gebruikers zijn van dierlijke pieststoffen, gebruikers in nader aan te wijzen gevallen, hande laren en beheerders van opslagplaat sen en verwerkingsinstallaties. Hierin dienen zij de door hen geproduceer de, in voorraad gehouden, gebruik te, ontvangen, verhandelde en verwerkte hoeveelheid dierlijke meststoffen te vermelden. Door deze verplichte mestboekhouding is een kontrole op de produktie, de handel en het gebruik van dierlijke meststof fen mogelijk. De mestboekhouding zal voor producenten tevens de gege vens verschaffen voor het doen van aangifte ten behoeve van de zoge naamde overschotheffing. De boekhouding dient tevens voor de vaststelling van het eventuele af te voeren mestoverschot op het bedrijf. Voor de berekening staan bepaalde gegevens op het betrokken formulier vermeld. Daarnaast dient de mestpro- ducent zelf ook gegevens te verzame len, zoals het aantal en de soort in het kalenderjaar gehouden dieren en de omvang van de bedrijfsoppervlakte aan landbouwgrond. Het niet of niet op de juiste wijze invullen en bijhou den van de boekhouding is strafbaar. Differentiatie overschotheffing De meststoffenwet biedt de mogelijk heid om een afwijkend tarief van de zogenaamde overschotheffing vast te stellen voor de hoeveelheid, die via een afzetovereenkomst wordt afgezet. Deze overeenkomst moet echter aan bepaalde voorwaarden voldoen. Daarnaast kunnen afwijkende tarie ven worden vastgesteld naar gelang de aard, de vorm of de bestemming van dierlijke meststoffen dan wel naar de bedrijfsomvang van de mest'produce- rende bedrijven en in bepaalde groe pen van gevallen. In de ontwerp-regeling differentiatie overschotheffing wordt in drie geval len een afwijkend tarief vastgesteld, namelijk voor de volgens afzetover eenkomst afgezette hoeveelheden, voor afgevoerde droge pluimveemest (kippen- èn kalkoenenmest met een percentage aan droge stof van ten minste 40%) en voor geëxporteerde mest. Een partij afgezette mest kan slechts voor een van de lagere tarie ven in aanmerking komen. De afwijking van het tarief betreft in alle gevallen - ter stimulering van de betrokken afzet of als vorm van er kenning van een geringer probleem bij de afzet - een verlaging van de hoogste tariefschijf van de overschotheffing (ƒ0,50 per kilo fosfaat) naar ƒ0,25 per kilo. De mest zal na export ook daadwer kelijk in het buitenland moeten zijn aangewend. Dit zal moeten worden aangetoond. Het verlaagde tarief geldt uiteraard niet, indien men vóór de-export eerst van allerlei voorzieningen (be- of ver werkingsinstallaties) gebruik moet maken, die uit de overschotheffing zijn of worden bekostigd. Het gaat immers om stimulering van export via zelf gevonden wegén. De export zal voorts door of vanwege de producent dienen te hebben plaatsgevonden. Voorwaarden afzetovereenkomsten Om voor een tariefvermindering in het kader van de overschotheffing bij afzetovereenkomsten in aanmerking te komen, dienen deze overeen komsten aan een aantal voorwaarden te voldoen. Deze voorwaarden wor den in het ontwerp-besluit voorwaar den afzetovereenkomsten gesteld. Daarbij heeft met name het doel van het stimuleren van een milieuhygië nisch verantwoorde afzet en gebruik van dierlijke mest een rol gespeeld. De voorwaarden hebben betrekking op de aard van de overeenkomsten die voor het lagere tarief in aanmerking komen. De overeenkomst dient door een pro ducent en een gebruiker van mest te zijn aangegaan en dient betrekking te hebben op de afzet van mest geduren de minimaal 4 jaar. Milieuhygiënisch verantwoorde afzet kan slechts worden gegarandeerd wanneer de via de overeenkomst af gezette mest wordt gebruikt op een bedrijf waar op het geheel van de landbouwgrond maximaal 125 kg ki lo fosfaat per hektare per jaar en op bouwland maximaal 250 kg per twee jaren wordt gebruikt. Het gebruik van de dierlijke meststoffen dient binnen Nederland plaats te vinden. Voor de gebruiker gelden voorts een aantal administratieve verplichtingen. Voorlichting Het ministerie van landbouw en vis serij zal ten behoeve van de invoering een uitgebreide voorlichtingscampag ne voor betrokkenen houden. Boeren die mest eksporteren betalen minder heffing Boeren die er in slagen hun mesto verschotten te eksporteren hoeven voor die overschotten slechts de helft, een kwartje, van de overschot heffing te betalen. Dat geldt even eens voor boeren die met kollega's een overeenkomst afsluiten over af zet van hun overtollige mest en voor boeren die droge pluimveemest af voeren. Dit blijkt uit verschillende uitvoeringsbesluiten die minister Braks van landbouw en visserij voor advies naar onder andere het Land bouwschap en verschillende pro- duktschappen heeft gestuurd. Vrijdag 12 september 1986 GERMOTECT: '><- '^vtev

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 10