Braks opnieuw minister
van Landbouw en Visserij
mso<5 q
vanuit de Z.L.M. gezien
zuidelijke landbouw maatschappij
Alternatieve gewassen voor agro-industrie
Succesvolle start
Combinatiebanenprojekt in Zeeland
VRIJDAG 18
land- en
tuinbouwblad
De vorige week vrijdag kon een aantal genodigden kennis nemen van een demonstratie van een twintigtal
min of meer alternatieve akkerbouwgewassen die geteeld worden in een proeftuin van genetische bronnen
"De Genenbank" te Wageningen. De akkerbouw zit- zoals bekend - te springen om nieuwe gewassen.
Mogelijkheden om met nieuwe gewassen de voedselvoorziening van mens en dier te verbeteren lijken ge
ring. De meeste nieuwe gewassen zijn dan ook voorbestemd voor verwerking in de agro-industrie. Vooral
van oliehoudende gewassen (blauwmaanzaad, akkermoerasbloem, vlas, giersmelde, karwij en huttentut)
wordt veel verwacht (zie verder pag.13).
Na de verkiezingsuitslag lag het al direkt in de lijn van
de verwachtingen dat Braks terug zou komen als mi
nister van Landbouw. Hieruit blijkt dat de positie van
Braks in de afgelopen vier jaar veel sterker is gewor
den. Een duidelijke verandering met vier jaar geleden
toen van verschillende zijden weerstand bestond te
gen de terugkeer van Braks als minister van Landbouw
en Visserij. Op europees nivo, bij de prijsonderhande-
lingen, is er waardering voor de wijze waarop Braks als
voorzitter van de ministerraad een kompromis tot stand
heeft weten te brengen. Maar ook in Nederland zelf,
in de Tweede Kamer, heeft minister Braks weinig weer
stand ondervonden. Overwegend is er waardering voor
het gevoerde beleid waarbij harde maatregelen zijn ge
nomen. Vanuit de landbouw is het nodig een scheiding
te maken tussen wat op politiek nivo heeft plaatsge
vonden en wat het beleid is geweest van de minister
van Landbouw in het belang van de land- en tuinbouw.
Alhoewel het moeilijk is een duidelijke scheiding aan
te geven. Helaas wordt het land- en tuinbouwbeleid
steeds meer "gestuurd" door de politiek. De land- en
tuinbouw wordt steeds meer beïnvloed door nationa
le, europese en mondiale problemen. Positief is het dat
wij met Braks een minister van landbouw krijgen die
goed is ingewerkt. Goed op de hoogte is met de situa
tie in de EG en van de nederlandse land- en tuinbouw.
Weinigen zullen kunnen ontkennen dat minister Braks
de gave heeft boerenvergaderingen toe te spreken, ook
als het gaat om de uitleg van zeer ingrijpende maatre
gelen. Daartegenover is het moeilijk te beoordelen hoe
minister Braks de belangen van de land- en tuinbouw
behartigt. Of er uitgehaald wordt wat mogelijk is. Of
de nederlandse land- en tuinbouw bij de onderhande
lingen op EG-nivo voldoende aan zijn trekken komt. Of
niet te veel konsessies worden gedaan ter wille van het
kompromis. Of niet te voorzichtig wordt onderhandeld
uit overweging van de kwetsbare positie die Nederland
heeft als eksporterend land. Kritisch zijn wij zeker ten
aanzien van de belangenbehartiging van de akkerbouw.
Dat geldt niet alleen voor de minister van Landbouw
maar evenzeer voor het beleid van het ministerie van
Landbouw. De afgelopen jaren hebben wij helaas meer
dere malen moeten wijzen op de naar onze mening on
evenwichtige belangenbehartiging ten nadele van de
akkerbouw. Dat onze zorg niet ongegrond is blijkt uit
de vorige week bekend geworden LEI-cijfers.
Verder vragen wij ons af in hoeverre de toename van
de invloed van minister Braks in de politiek het gevolg
is van de belangenafweging tussen Natuurbehoud en
landbouw. De afgelopen vier jaar heeft een reorgani
satie plaatsgevonden binnen het ministerie van Land
bouw nodig bij de taakverdeling door de komst van
Natuurbehoud en Openluchtrekreatie. De politieke in
vloed van Natuurbehoud is groot. Natuurbehoud heeft
zich op het ministerie van Landbouw niet onder laten
ploegen werd er op het lustrum van het Zeeuws Land-
Eind juni j.l. is de Stichting Agrarische Projekten Zee
land in samenwerking met de Regionale Verenigingen
voor Bedrijfsverzorging en de Gewestelijke Arbeidsbu-
reau's van start gegaan met het Combinatiebanen
projekt.
Dat het verschijnsel "deeltijdwerk" ook in de agrarische
sektor in onze provincie ingang vindt mag blijken uit het
feit dat inmiddels de eerste twee combinatiebanen zijn
gerealiseerd.
De coördinator van de STAP Zeeland, de heer J. van der
Maden, tracht de deeltijdwerkzaamheden op verschillen
de agrarische bedrijven te combineren tot banen van een
volledige werkweek. Vervolgens wordt in overleg met een
Gewestelijk Arbeidsbureau een voor deze baan geschikte
kandidaat gezocht. Jongeren in de leeftijdsklasse 17-22
jaar met een agrarische afkomst en/of opleiding kunnen
deelnemen als combinatiebaanwerker. Het is een ideale
mogelijkheid om ervaring op andere bedrijven op te
doen. Daarnaast kan indien daartoe de behoefte bestaat,
een aanvullende cursus of opleiding worden gevolgd.
Een andere van belang zijnde voorwaarde voor deelname
is dat de belangstellende jongere als werkzoekende staat
ingeschreven bij het Gewestelijk Arbeidsbureau in de
omgeving.
Zoals gezegd zijn inmiddels de eerste combinatiebanen
tot stand gekomen en de betrokken combiwerkers in
dienst genomen van de Verenigingen voor Bedrijfsver
zorging voor Walcheren en de Bevelanden. Gebleken is
dat niet alleen in de veehouderij en de fruitteelt maar
ook in de akkerbouw belangstelling bestaat voor deelna
me aan dit werkgelegenheidsprojekt. De komende weken
zal in Zeeuwsch-Vlaanderen een aanvang met het pro-
jekt worden gemaakt. Voor aanmelding of nadere infor
matie kunt u zich wenden tot de coördinator van het
Combinatiebanenprojekt, de heer J. van der Maden, tel.
01100-21010.
schap gesteld. Het ministerie van Landbouw en Vis
serij heeft altijd bekend gestaan als een zeer goed
funktionerend ministerie. Met de reorganisatie hebben
zich voelbare spanningen op het ministerie voorgedaan.
Spanningen die nog niet geheel zijn opgelost. Maar ook
bij de uitwerking en de uitvoering van de Superheffing
en de Interimwet zijn er intern problemen geweest die
ook voor de praktijk nadelig zijn. Natuurlijk is de minis
ter daar niet alleen verantwoordelijk voor maar hij ver
vult wel een centrale rol. Minister Braks heeft ook de
verdergaande bezuinigingen op de jaarlijkse begrotin
gen niet kunnen keren. Voor de nieuwe periode zal het
er nu van afhangen hoe groot de politieke invloed van
minister Braks zal zijn om de belangen van de land- en
tuinbouw goed te kunnen behartigen. Geluiden over
nieuwe bezuinigingen, ook voor het ministerie van
Landbouw en Visserij, zijn zorgelijk. Deze bezuinigin
gen staan in schrille tegenstelling tot de ontwikkelin
gen in de EG waar lidstaten meer een nationaal beleid
voeren.
Bezuinigingen, opnieuw bij het ministerie van Land
bouw en Visserij, zijn enige weken geleden door mi
nister Braks veroordeeld. Wij zullen af moeten wachten
hoe hard hij zich zal opstellen en/of er harde afspraken
zijn gemaakt zoals blijkbaar minister Ruding wel voor
af heeft gedaan. Vanuit de georganiseerde landbouw
zullen wij minister Braks positief kritisch volgen. Dat
wil zeggen: zijn beleid ondersteunen dan wel, indien
nodig, afwijzen. Wij hopen dat dit laatste niet te veel
nodig zal zijn.
Het ministerie van Landbouw en Visserij zal het de ko
mende periode zonder staatssekretaris moeten doen.
Wij beoordelen het funktioneren van staatssekretaris
Ploeg overwegend positief. Maar ook zonder staats
sekretaris moeten de belangen van de land- en tuin
bouw voldoende behartigd kunnen worden. Wij hopen
dat het geld dat nu vrijkomt op andere wijze in het be
lang van de land- en tuinbouw besteed kan worden.
Belangrijk voor de land- en tuinbouw is steeds meer het
beleid van het ministerie van VROM. Wij betreuren het
dat minister Winsemius niet op deze post terugkeert.
De politieke invloed en het begrip voor het funktione
ren van de land- en tuinbouw van een minister op de
ze post is bijzonder belangrijk. Met Nijpels op deze post
ontbreekt het op dit moment aan deze zekerheid.
Doeleman