Voorstel wijziging voorwaarden en reglementen per 1 januari 1987 Toelichting op de voorstellen tot wijziging van de reglementen Oud reglement motorrijtuigen verzekering Nieuw reglement motorrijtuigen verzekering (oud reglement) (nieuw reglement) art. 11 Premierestitutie De deelnemer heeft na tussentijdse beëindiging overeenkomstig art. 10 recht op terugbetaling van de premie over de volle maanden van het nog niet verschenen premietijdvak. In af wijking van het bovenstaande wordt op de terugbetaling 2 maanden pre mie in mindering gebracht, wanneer de verzekering nog geen vol jaar heeft gelopen. art. 12 Kortings/toeslagregeling auto's 1. Korting Voor schadevrij rijden wordt een kor ting toegekend van 10, 15, 20, 30, 40, 45, 50, 55, 60, en 65na respectie velijk 1 t/m 10 jaar. Na iedere schade wordt de korting verlaagd met 20%echter de percen tages 65, 55, 45 en 15% worden na één schade met 15% verlaagd. Jeugdigen van: 18 en 19 jaar begin nen met 30% toeslag. Jeugdigen van: 20 en 21 jaar begin nen met 20% toeslag. Jeugdigen van: 22 en 23 jaar begin nen met 10% toeslag en volgen daar na de normale kortings-/toeslagregeling Toeslag Van een korting kan men na één of meerdere schades in de toeslag te rechtkomen van respektievelijk 10, 20, 30,40 en 50%. Heeft men toeslag dan wordt deze na ieder schadevrij jaar met 20% verlaagd tot men weer in de korting terecht is gekomen, waarna de klimming zich voortzet volgens de kortings-schaal. 2. Kortingsregeling voor traktoren, motoren, combines en overige land bouwmachines 10% na 1 jaar 15% na 2 jaar 20% na 3 jaar 25% na 4 jaar 30% na 5 of meer jaren schadevrij rijden. art. 15 Tijdelijk gebruik van een an der motorrijtuig Indien en zolang het motorrijtuig door reparatie, revisie of een derge lijke behandeling tijdelijk niet voor de deelnemer beschikbaar is, is deze ver zekering ook van toepassing op het vervangende motorrijtuig, mits dit van dezelfde soort is als het verzeker de motorrijtuig. De deelnemer is verplicht terstond de Maatschappij van de vervanging me dedeling te doen. De onderhavige verzekering geldt slechts, indien de vergoeding van schade ten laste komt van een andere verzekeraar in de zin van de W.A.M. art. 20 Schade aan andere motorrij tuigen van deelnemer Indien een verzekerde personenauto schade veroorzaakt aan een andere auto, die ook aan de deelnemer in eigendom toebehoort, zal de Maat schappij de schade aan die auto ver goeden, indien en voorzover zij daartoe krachtens de verzekerings- voorwaarden gehouden zou zijn ge weest, als de schade niet door de deelnemer maar door een willekeuri ge derde was geleden. UitgéSloten is schade veroorzaakt bui ten de openbare weg dan wel in ge bouwen of op terreinen die de deelnemer in gebruik heeft. art. 22 Zekerheidsstelling Mocht de overheid van een land waar voor de verzekering geldig is, als waarborg voor de rechten van bena deelden, beslag leggen op het motor rijtuig en/of een verzekerde zijn vrijheid ontnemen, doch bereid zijn deze maatregel(-en) ongedaan te ma ken op voorwaarde van het storten van een waarborgsom, dan zal de Maatschappij deze som verstrekken tot ten hoogste ƒ20.000,voor alle verzekerden tezamen, mits verzeker de te wiens behoeve dit geschiedt je gens de Maatschappij terzake van de art. 11 Premierestitutie De deelnemer heeft na tussentijdse beëindiging overeenkomstig art. 10 recht op terugbetaling van de premie over de volle maanden van het nog niet verschenen premietijdvak. art. 12 Kortings/toeslagregeling auto's 1. Korting Voor schadevrij rijden wordt een kor ting toegekend van 10, 15, 20, 30, 40, 45, 50, 55, 60, 65 en 70% na respek tievelijk 1 t/m 11 jaar. Na iedere schade wordt de korting verlaagd c.q. de toeslag verhoogd met 20%; echter de percentages 65, 55, 45 en 15% worden na één schade met 15% verlaagd. Toeslag Van een korting kan men na één of meer schades in de toeslag terechtko men van respektievelijk 10, 20, 30, 40 en 50%. Heeft men toeslag dan wordt deze na ieder schadevrij jaar met 20% verlaagd tot men weer in de korting terecht is gekomen, waarna de klim ming zich voortzet volgens de korting- schaal. 2. Kortingsregeling voor traktoren, motoren, combines en overige land bouwmachines 10% na 1 jaar 15% na 2 jaar 20% na 3 jaar 25% na 4 jaar 30% na 5 jaar of meer jaren schade vrij rijden. Na schade vervalt de korting in zijn geheel. art. 15 Tijdelijk gebruik van een an der motorrijtuig Indien en zolang het motorrijtuig door reparatie, revisie of een derge lijke behandeling niet voor de deelne mer beschikbaar is, is deze verzekering ook van toepassing op het vervangende motorrijtuig, mits dit van dezelfde soort is als het verzeker de motorrijtuig. De deelnemer is verplicht terstond de Maatschappij van de vervanging me dedeling te doen. De onderhavige verzekering geldt slechts, indien de vergoeding van schade niet ten laste komt van een an dere verzekeraar. art. 20 Schade aan andere motorrij tuigen van deelnemer Indien een verzekerde personenauto schade veroorzaakt aan een andere auto, die ook aan de deelnemer in eigendom toebehoort, zal de Maat schappij de schade aan die auto ver goeden - m.u.v. waardevermindering en/of gevolgschade - indien en voor zover zij daartoe krachtens de verze- keringsvoorwaarden gehouden zou zijn geweest, als de schade niet door de deelnemer maar door een willekeu rige derde was geleden. Uitgesloten is schade veroorzaakt bui ten de openbare weg dan wel in ge bouwen of op terreinen die de deelnemer in gebruik heeft. art. 22 Zekerheidsstelling Mocht de overheid van een land waar voor de verzekering geldig is, als waarborg voor de rechten van bena deelden, beslag leggen op het motor rijtuig en/of een verzekerde zijn vrijheid ontnemen, doch bereid zijn deze maatregel(-en) ongedaan te ma ken op voorwaarde van het storten van een waarborgsom, dan zal de Maatschappij deze som verstrekken tot ten hoogste ƒ20.000,voor alle verzekerden tezamen, mits verzeker de te wiens behoeve dit geschiedt je- schade aanspraak op vergoeding heeft. art. 24 Uitsluitingen welke ook tegen over benadeelden gelden De Maatschappij is geen vergoeding verschuldigd indien: 3. de schade is toegebracht aan de deelnemer, de eigenaar, de houder, de bestuurder, alsmede hun gezinsleden, behalve schade door lichamelijk let sel, toegebracht aan de deelnemer, de eigenaar, de houder, alsmede hun ge zinsleden mits de aansprakelijke bestuurder niet is de deelnemer, de eigenaar, de houder of een van hun gezinsleden; in dit artikel worden onder "gezinsle den" verstaan: de echtgenoten en hun bloed- en aanverwanten in de rechte linie, die bij hen inwonen en door hen worden onderhouden. Bijzondere voorwaarden kaskoverzekering art. 28 Omschrijving van de dekking De verzekering dekt verlies van of kosten van herstel van schade aan het motorrijtuig en de bijbehorende ac cessoires door: a. botsing, kwaadwil lige beschadiging of enig ander van buiten komend onheil; art. 31 2. Nieuwwaarderegeling Voor een personenauto, die verzekerd is tegen alle in art. 28 genoemde risi- ko's en die bij de afgifte van het Ne derlandse kentekenbewijs nieuw was, geldt in aansluiting op art. 31 sub la. en b. het volgende: a. ontstaat de schade binnen de pe riode van zes maanden na de datum van de afgifte van dit kentekenbewijs, dan wordt de waarde van het motor rijtuig onmiddellijk vóór het ontstaan van de schade vastgesteld op de dan geldende nieuwwaarde; b. ontstaat de schade na het verstrij ken van deze periode van zes maan den, dan wordt deze waarde voor elke maand daarna verminderd met l'/2% over de eerste 10.000,hier van en met 2% over het meerdere; c. Indien de reparatiekosten meer be dragen dan 2/3 van de waarde van het motorrijtuig als hierboven vast gesteld, dan kan de deelnemer aan spraak maken op vergoeding op basis van totaal verlies; d. de op deze wijze vastgestelde scha devergoeding wordt uitgekeerd, ook indien de verzekerde som wordt over schreden. Deze bepalingen gelden niet voor schade, ontstaan: 1 na een periode van drie jaar na de datum van de afgifte van het kente kenbewijs; 2. door diefstal van de auto. art. 32 Uitsluitingen De uitsluitingen genoemd in artikel 24 onder 1,5,7,9,10,11, 15 en 16. Deze uitsluitingen - uitgezonderd die van molest en atoomkernreakties, zoals omschreven in art. 24 onder 15 en 16 - gelden niet voor de deelnemer, die aantoont, dat de hierin bedoelde om standigheden zich buiten zijn weten en tegen zijn wil hebben voorgedaan en dat hem terzake van deze omstan digheden in redelijkheid geen verwijt treft. Voorts is van de verzekering uit gesloten: 1. waardevermindering van het mo torrijtuig; 2. schade door bevriezing of andere geleidelijke atmosferische invloeden. Deze uitsluiting geldt niet voor cara vans/kampeerwagens. 3. breuk- en machineschades, welke al dan niet rechtstreeks en uitsluitend het gevolg zijn van materiaal- en konstruktiefouten, slijtage en eigen gebrek of andere inwendige oorzaken, alsmede schade, die het gevolg is van gens de Maatschappij terzake van'de schade aanspraak op vergoeding heeft. Verzekerden zijn verplicht de Maat schappij te machtigen over de waar borgsom te beschikken zodra deze wordt vrijgegeven en bovendien alle medewerking te verlenen om de terug betaling te verkrijgen. art. 24 Uitsluitingen welke ook tegen over benadeelden gelden De Maatschappij is geen vergoeding verschuldigd indien: 3. de schade is toegebracht aan de deelnemer, de eigenaar, de houder, de bestuurder, alsmede hun gezinsleden, behalve voor schade door lichamelijk letsel, toegebracht aan de deelnemer, de eigenaar, de houder, alsmede hun gezinsleden mits de aansprakelijke bestuurder niet is de deelnemer, de eigenaar, de houder of een van hun gezinsleden; in dit artikel worden onder "gezinsle den" verstaan: de echtgenoten en hun bloed- en aanverwanten in de rechte linie, die bij hen inwonen en door hen worden onderhouden. Schadevergoe ding zal evenmin worden verleend in dien de vordèrende partij een ander is dan een rechtstreeks bij de gebeur tenis betrokken natuurlijke persoon. Bijzondere voorwaarden kaskoverzekering art. 28 Omschrijving van de dekking De verzekering dekt verlies van of kosten van herstel van schade aan het motorrijtuig en de bijbehorende ac cessoires door: a. botsing, kwaadwil lige beschadiging of enig ander plotseling van buiten komend onheil; Tevens dekt de verzekering de bijdra ge in averij-grosse. art. 31 2. Nieuwwaarderegeling Voor een personenauto, die verzekerd is tegen alle in art. 28 genoemde risi- ko's, die bij de afgifte van het Neder landse kentekenbewijs nieuw was en die op het moment van de schade nog in het bezit is van de eerste eigenaar, geldt in aansluiting op art. 31 sub la. en b. het volgende: a. ontstaat de schade binnen de pe riode van zes maanden na de datum van de afgifte van dit kentekenbewijs, dan wordt de waarde van het motor rijtuig onmiddellijk vóór het ontstaan van de schade vastgesteld op de dan geldende nieuwwaarde; b. ontstaat de schade na het verstrij ken van deze periode van zes maan den, dan wordt deze waarde voor elke maand daarna verminderd met 1 Zi over de eerste 10.000,hier van en met 2% over het meerdere; c. Indien de reparatiekosten meer be dragen dan 2/3 van de waarde van het motorrijtuig als hierboven vast gesteld, dan kan de deelnemer aan spraak maken op vergoeding op basis van totaal verlies; d. de op deze wijze vastgestelde scha devergoeding wordt uitgekeerd, ook indien de verzekerde som wordt over schreden. Deze bepalingen gelden niet voor schade, ontstaan: 1na een periode van drie jaar na de datum van de afgifte van het kente kenbewijs; 2. door diefstal van de auto. art. 32 Uitsluitingen De uitsluitingen genoemd in artikel 24, onder 1,5,7,9,10,11, 15 en 16. De ze uitsluitingen - uitgezonderd die van molest en atoomkernreakties, zoals omschreven in art. 24 onder 15 en 16 - gelden niet voor de deelnemer, die aantoont, dat de hierin bedoelde om standigheden zich buiten zijn weten en tegen zijn wil hebben voorgedaan en dat hem terzake van deze omstan digheden in redelijkheid geen verwijt treft. Voorts is van de verzekering uit gesloten: 1waardevermindering van het mo torvoertuig; 2. schade door bevriezing of ander ge leidelijke atmosferische invloeden. Deze uitsluiting geldt niet voor cara vans/kampeerwagens. 3. breuk- en machineschades, welke al dan niet rechtstreeks en uitsluitend 1. Reglement voor de motorvoer tuigen art. 11 De tweede alinea vervalt. De reden hiervoor is dat deze maatregel sinds lang niet meer wordt toegepast, art. 12 1. De maximale no- claimkorting bedraagt thans 65%. Deze wordt per 1-1-1987 verhoogd tot 70%. Verder vervalt de regeling voor jeugdigen tot 24 jaar. Deze worden dus vanaf 1-1-1987 ingeschaald op de basispremie. 2. Onder deze regeling verviel de kor ting van oudsher in z'n geheel. De tekst was echter op één of andere wij ze weggevallen. (Dit is dus geen wij ziging, doch het wordt hier volledigheidshalve vermeld.) art. 15 De schade kan ook ten laste komen van een nieuw W.A.M.- verzekeraar. De dekking dient dan evenmin te gelden, art. 20 Deze uitbreiding van de dek king hoeft niet zo ruim te zijn dat hieronder ook waardevermindering en bedrijfsschade vallen, art. 22 Eén dergelijke handelwijze van de verzekerde werd reeds in het verleden verondersteld, doch voor alle duidelijkheid kan deze toevoeging be ter in het reglement worden op genomen. art. 24 3. De bedoeling van deze toe voeging is dat in een dergelijk geval alleen schade wordt uitgekeerd aan een natuurlijke persoon die recht streeks bij het ongeval was betrokken en bijvoorbeeld niet aan een zieken fonds of een bedrijfsvereniging, art. 28 Toegevoegd is het woord "plotseling" omdat dit de bedoeling beter weergeeft. Verder is de dekking uitgebreid met een bijdrage in averij grosse. art. 31 2. Toegevoegd is dat de wa gen nog in het bezit dient te zijn van de eerste eigenaar, art. 32 3. De uitsluiting geldt nu eveneens bij overbelasting. In plaats van "onderhoud" wordt nu genoemd "nalatig onderhoud". Verder is de re- daktie veranderd in "en/of". II. Bijzondere voorwaarden verhaals- bijstand art. 35 1 Toegevoegd is de uitslui ting, genoemd onder art. 24 lid 2. Dit betekent dat geen verhaal zal worden uitgeoefend als de schade is veroor zaakt door degenen die de wagen door diefstal hebben verkregen. III. Reglement voor de ongevallen in zittenden verzekering art. 5 Gezien het aantal gerechtelij ke uitspraken over dit onderwerp is het zeker verantwoord deze korting ook op de O.I.V.-uitkering toe te passen. art. 9 j. Dit betreft slechts een redak- tionele wijziging. IV. Bijzondere voorwaarden cara vanverzekering art. 41 3a Behoeft geen nadere toe lichting. V. Brandschadereglement art. 16 De vervallen zinsnede verwijst naar een nadere bepaling. Deze is er niet, zodat de zinsnede kan vervallen. Clausule glasverzekering Behoeft geen nadere toelichting VI. Bijzondere voorwaarden particu liere opstal- en inboedelverzekering art. 7 De bedoeling is om hiermee het betalen van achterstallig onderhoud te voorkomen. Alleen in geval van vorst worden deze kosten nog vergoed. VII. Reglement voor de aansprake lijkheidsverzekering voor particu lieren art. 4.8 Het is duidelijk dat deze dek king er wel is als het jachtrisiko is meeverzekerd. art. 11.1 Het is redelijk om hierop een sanktie te zetten, aangezien één en ander nu weinig betekenis heeft. 4 Vrijdag 6 juni 1986

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 4