Veehoudend Brabant raakt in dr. Brus
kleurrijk en vakkundig man kwijt
Akkerbouwkommissie
KNLC wil sektorplan
Vervroegde uittreding voor
agrarische werknemers
Zuivel in EG-landbouwakkoord
Direkteur gezondheidsdienst met VUT
Onvrede en onzekerheid
verhoogd
Rund- en kalfsvleeseksport
naar Midden-Oosten groeit
eksplosief
Geen prijscompensatie
Vakheffing boomkwekerijprodukten
Dr. Brus en voorzitter v. Hoof bij het zojuist door mevrouw
Brus onthulde borstbeeld van nu-oud-direkteur Brus.
Zeer velen hebben donderdag 15 mei
j.l. tijdens een feestelijke bijeen
komst op het terrein van de Stichting
Gezondheidszorg voor Dieren in
Noord Brabant te Boxtel afscheid
genomen van de directeur van deze
dienst dr.D.H.J. Brus. Dr. Brus trad
op 1 september 1948 in dienst van de
Stichting en werd in 1957 benoemd
tot direkteur. Hij maakt gebruik van
de VUT-regeling.
Bij het afscheid dat muzikaal werd
opgeluisterd door de Harmonie
"Brabant Bonst", omschreef voor
zitter W. van Hoof de heer Brus als
iemand met visie en durf. Tijdens
zijn 35-jarige direktie is de dienst
uitgegroeid van 4 tot 160 medewer
kers. In die periode daalde het aan
tal melkfabrieken in Noord-Brabant
van 103 naar 2. Hij noemde naast
Brus veel geroemde bestrijding van
TB en Abortus Bang'diens initiaties
om een klimaatstal op te richten.
Deze is in 1984 geopend en de eerste
resultaten van het onderzoek zullen
spoedig bekend worden gemaakt.
"Dr. Brus heeft vele verdiensten
voor de Gezondheidsdienst, heeft
daarop met voortvarendheid een
stempel gedrukt en heeft met visie
aan de uitbouw ervan gestalte gege
ven". Voor zijn vele verdiensten
overhandigde Van Hoof hem een
bronzen borstbeeld. Dat in het
hoofdgebouw van de dienst een
plaats zal krijgen. Namens de Lan
delijke Stichting voor de gezond
heidsdienst voor Dieren noemde di
rekteur de Veer Brus' verdiensten
van boven provinciaal, zelfs van lan
delijk belang. "Hij was een voor
man bij de bestrijding van TB en
Abortus Bang. Ook bij de K.I. bij
zowel koeien als varkens is zijn
werk, dat altijd dicht bij de praktijk
Vanaf 1 juli 1986 kunnen agrarische
werknemers van 60 jaar en ouder,
die aan bepaalde voorwaarden vol
doen, vervroegd uittreden. Deze re
geling geldt voorlopig tot 1 januari
1988. De vervroegde uittreding is vo
rig jaar al vastgelegd in de agrarische
cao's voor 1985/1987, waarbij het
Landbouwschap fungeert als over
legplatform. De Agrarische Sociale
Fondsen (ASF) zijn belast met het
behandelen van de aanvragen voor
vervroegde uittreding.
Prijscompensatie
In alle cao's, is de zogenaamde in
dexering opgenomen. Bij gebruike
lijke toepassing zouden de lonen per
1 juli 1986 worden aangepast. Bij de
onderhandelingen over de cao's is
tussen de Voedingsbonden en de
Landbouworganisaties overeenge
komen een gedeelte van de prijscom
pensatie voor andere doeleinden te
In de boomkwekerijsektor zijn op het
terrein van onpersoonlijke reklame en
wetenschappelijk onderzoek nieuwe
plannen ontwikkeld die uit de huidi
ge vakheffingsopbrengst niet gefinan
cierd kunnen worden. Om aan de
wensen van het bedrijfsleven te kun
nen voldoen en daarbij rekening te
houden met de financiële positie van
de boomkwekerijsektor bij het PVS
stelde het bestuur van het Produkt-
schap voor Siergewassen een ad-hoc
commissie financiën in. Deze com
missie kwam met het voorstel het vak-
heffingssysteem zodanig aan te passen
dat iedere teler/handelaar een basis
heffing betaalt van ƒ200,plus een
matige vakheffingsverhoging die
stond, van groot belang.Zijn brede
zgn. geïntegreerde aanpak was type
rend voor hem. Brabant raakt in
hem een kleurrijk figuur met kennis
van zaken kwijt". Algemeen-
sekretaris van de NCB drs. A.T.
Heijmans sprak namens de 3 land
bouworganisaties NCB, CBTB en
ZLM zijn erkentelijkheid uit voor
hetgeen dr. Brus voor het agrarisch
bedrijfsleven heeft gedaan. "Een
stuwende en kapabele kracht die de
grote reputatie die hij heeft zeker
verdient". Namens de dierenartsen
sprak de heer Elsinghorst terwijl na
mens de kollega-direkteuren prof. J.
Konemann uit Münster het woord
voerde. De heer Brus, die wordt op
gevolgd door drs. T. de Ruijter, gaf
in zijn kort dankwoord uiting aan de
bestemmen. Een deel van de prijs
compensatie wordt besteed voor het
medefinancieren van de verlaging
van de vut-leeftijd en van de reeds
eerder ingegane arbeidsduurverkor
ting. Het prijsindexcijfer is weinig
gestegen. De stijging is minder dan
het overeengekomen deel dat voor
medefinanciering zou worden aan
gewend. Als gevolg hiervan blijven
de lonen en vakantiebonwaarden per
1 juli 1986 gehandhaafd op het hui
dige niveau.
In de cao's voor de landbouw, de
tuinbouw, de boomkwekerij, het
loonwerk, de pluimveehouderij, de
bedrijfsverzorgingsdiensten en het
veen- en turfstrooiselbedrijf, is be
paald dat pas prijscompensatie
wordt gegeven zodra het geschoonde
prijsindexcijfer is gestegen boven
123.0 punt. Het cijfer van april 1986
wordt berekend volgens een iets ver
eenvoudigd schijventarief.
Bij een te betalen vakheffingsbedrag
groter dan ƒ27.700,— hoeft niet méér
betaald te worden; er komt dus een
vakheffingsplafond.
Het bestuur van het produktschap
heeft dit voorstel in zijn vergadering
van 13 mei jl. overgenomen, hetgeen
betekent dat de basisheffing (die ge
zien kan worden als een registratiehef
fing die door elke teler en/of
handelaar die bij de PVS is gere
gistreerd dient te worden voldaan)
voor het eerst moet worden afgedra
gen in het jaar 1986 en de gewijzigde
vakheffing met ingang van het jaar
1987.
bewondering voor de veehouders in
het Brabantse die net als hun
bestuurders altijd veel geld over heb
ben gehad voor het bestrijden van
dierziekten. Er werd van de aanslui
tende receptie zeer druk gebruik
gemaakt.
Eerder op de dag had gedeputeerde
drs. J. de Geus het uitgebreide ge
bouw van de Gezondheidsdienst
voor Dieren reeds officiel geopend.
In het nieuwe gebouw dat is uitge
breid met drie verdiepingen is de
mogelijkheid ontstaan om op mo
derne wijze in te spelen op de to-
komstige ontwikkelingen in de geor
ganiseerde gezondheidszorg voor
dieren in Noord-Brabant.
J.W.
bedraagt echter slechts 122.0 punt,
zodat nu geen verhoging van de lo
nen aan de orde is.
In de cao voor het bloembollenbe-
drijf is bepaald dat van de prijscom
pensatieverhogingen per 1 januari en
1 juli 1986 en 1 januari 1987, tot een
totaal van 2,7niet worden toege
past. Als gevolg hiervan worden pas
prijscompensatieverhogingen toege
past als het geschoonde prijsindex
cijfer is gestegen tot boven 124,3
punt.
Voor alle tien cao's die in Land-
bouwschapsverband zijn afgesloten
zijn boekjes verkrijgbaar bij de Voe
dingsbonden, de Landbouworgani
saties en het Landbouwschap.
De eksport van Nederlands rund- en
kalfsvlees naar het Midden-Oosten
is sedert 1983 eksplosief gestegen. In
1985 was het Nederlandse aandeel in
de totale import van rund- en kalfs
vlees in dat gebied opgelopen tot
36.000 ton ofwel 4,8% van de totale
import daarvan.
De belangrijkste afnemers in dat ge
bied zijn Egypte, Turkije, Saoedi-
Arabië en Iran, waarbij Egypte zelfs
50% van de totale Nederlandse
eksport van rund- en kalfsvlees naar
het Midden-Oosten voor zijn reke
ning nam.
Dit blijkt uit een heden aan het pvv-
bestuur aangeboden pvv-studie. Het
'Midden-Oosten'-rapport dient ge
zien te worden als een eerste verken
ning van deze markt, meldt pvv-
voorzitter G.A. Meijer het bestuur.
In het rapport is een aantal gegevens
samengebracht over de ontwikkelin
gen van produktie, verbruik en im
port van rund- en kalfsvlees in het
Midden-Oosten.
Sedert 1980 is de EG-eksport van
rund- en kalfsvlees naar dit gebied
duidelijk op gang gekomen. In dat
De akkerbouwkommissie van het
KNLC besprak in haar vergadering
op 15 mei j.l. in de eerste plaats
uiteraard het resultaat van de EG-
landbouwprijzenronde 1986. Al
thans wat betreft datgene wat glo
baal bekend is.
Zeker is dat de medeverantwoorde
lijkheidsheffing en de verscherping
van kwaliteitsnormen en inleverings-
voorwaarden in het graanbeleid en
hun doorwerking elders het akker-
bouwinkomen ernstig zullen aan
tasten. De akkerbouwkommissie
had dan ook grote zorg om de naaste
toekomst van de Nederlandse ak
kerbouw.
Het ergste vond ze eigenlijk nog dat
er geen voldoende alternatieven of
oplossingen door Brussel worden ge
boden. De voorgestelde zg. socio-
strukturele maatregelen (bedrijfs
beëindiging, ekstensiever grondge
bruik) kunnen voor Nederland wei
nig betekenen. Wezenlijk grotere sti
mulans voor vervangende gewassen
is er niet, het heffingsgeld wordt niet
hiervoor, maar voor het graan-
marktbeleid ingezet.
Moet de akkerbouw zijn vorig jaar
voorgestelde aanpak (regulering van
konkurrerende import en andere be
stemming voor graan-arealen) hero
verwegen, nu de 'politiek' die kant
niet op wil? Een koude sanering is in
elk geval niet aanvaardbaar. Toch,
gezien de produktiestijging, uitgaan
van graanprijskonsessies en tot hoe
ver dan? Een deel van de kommissie
was bepaald nog niet zover, kontin-
gentering heeft grote bezwaren, tij
delijke braak misschien?
De gedachte aan een, waarschijnlijk
dan nationaal, sektorplan voor de
akkerbouw, om noodzakelijke
schaalvergroting te begeleiden, bleek
aan te slaan. De kommissie zal uiter
aard op deze problematiek terug
komen.
In 1986/1987 zullen alle prijzen voor
de zuivelsektor bevroren worden.
Daar komt in feite het EG-
landbouwakkoord op neer. De mede
verantwoordelijkheidsheffing blijft
gehandhaafd voor een jaar op 2%
van de richtprijs. Ingaande 1 mei 1986
is- er een Europese opkoopregeling
van kracht, die een vrijwillig karak
ter heeft. De lidstaten mogen melk
veehouders die geheel of voor meer
dan de helft stoppen met de melkpro-
duktie uit het Europese Oriëntatie en
Garantiefonds voor de Landbouw
jaarlijks gedurende een periode van
7 jaar, tot een maksimum van 4 ECU
per 100 kg (ƒ10,86) betalen voor in
geleverde melk. Voor zover deze mid
delen binnen de lidstaten niet voor dit
doel kunnen, worden gebruikt, mogen
zij benut worden voor herstrukture-
ringsdoeleinden.
De lidstaten mogen de EG-bijdrage
overigens verhogen uit de nationale
middelen op basis van nader door de
Raad vast te stellen objektieve krite-
jaar ontstond binnen de gemeen
schap ruimte om die eksport op te
starten en vijf jaar later ging ruim de
helft (53%) van de EG-uitvoer van
rund- en kalfsvlees naar dat gebied.
Import vindt daar nogal eens plaats
door de staat, via het uitschrijven
van zogenaamde tenders, en/of via
partikulieren. Landen waar dit gere
geld is via staatsinstellingen hechten
met name veel belang aan de prijs
van vooral bevroren vlees, waardoor
er op die markten sprake is van
scherpe konkurrentie. Partikuliere
importeurs blijken vaak beter in
staat om een in verhouding hoge
prijs te betalen voor een kwalitatief
goed hoogwaardig produkt als vers
vlees.
Aardappelen
Het is niet zozeer de afzet, maar
vooral de produktiestijging, die
maakt dat het pootaardappelgaran-
tiebeleid in moeilijkheden is geko
men. Er is al aangekondigd dat voor
oogst 1986 de overnameprijzen zul
len dalen en/of de heffingen zullen
worden verhoogd. De akkerbouw
kommissie was het er nog niet over
eens, wat nu de voorkeur zou moe
ten hebben. Prijsverlaging geeft di-
rekt een latere opbrengst-basis en
heffingsverhoging kan tegenwerking
oproepen. Het nadere advies van de
Pootgoedkommissie zal eerst nog
worden afgewacht.
Moet het bedrijfsleven proberen met
eigen voorstellen te komen tot aan
passing van het aardappelmoeheids-
beleid? Men is het onderling niet he
lemaal eens en de P.D. zal wel met
plannen komen. De akkerbouw
kommissie vond toch dat in de ak
kerbouw de zaak verder moet wor
den bekeken, b.v. ook de mogelijk
heid om meer verschil in beleid voor
de verschillende gebieden te maken.
Diversen
De oppervlakte suikerbieten zou dit
jaar boven de 130.000 ha liggen en
dat was ongeveer de grens waarbo
ven weer over overstappen naar het
kontraktenstelsel zou worden
gesproken. De definitieve gegevens
afwachten en er in september a.s.
maar eens goed over gaan praten,
vond de akkerbouwkommissie.
Maar als er weer een kontraktenstel
sel zou moeten komen, dan zeker
niet het jaar 1986 in de referentie be
trekken. Dit jaar is trouwens de bie
tenteelt ook gestimuleerd door
vorstschade aan wintertarwe en
koolzaad.
De kommissie had graag een lagere
Landbouwschapsheffing willen heb
ben op vollegrondsgroenten in de
akkerbouw, maar het Landbouw
schap blijkt daar helaas niets voor te
voelen.
ria, teneinde de opkoopregeling aan
de lokale omstandigheden te kunnen
aanpassen. De lidstaten mogen de al
bestaande nationale opkoopregelin
gen handhaven.
De melkkwota woren voor alle lidsta
ten over een periode van 3 jaar met
3% of ca. 3,1 miljoen ton verlaagd.
Het verloop van de, zo mogelijk via
opkoop te bereiken, verlaging van de
gegarandeerde hoeveelheden van de
lidstaten zal zijn 2% per 1 april 1987
en 1% per 1 april 1988. De lidstaten
krijgen de keuze de superheffing in
eens of aan het eind van een halfjaar
lijkse periode te innen. Ook in het nu
lopende derde jaar waarin het kwo-
tumstelsel geldt, behoeven de lidsta
ten die met individuele kwota werken
alleen het saldo van de individuele
onder- en overschrijdingen aan de EG
af te dragen. De Europese Kommis
sie krijgt de bevoegdheid om de
eksportrestituties voor bulkprodukten
(boter, boterolie en mager melkpoe
der) via inschrijvingen vast te stellen.
Ministerraad akkoord met
meerjarenplan bosbouw
De ministerraad heeft in de vergade
ring van 16 mei jl. ingestemd met het
voorstel van minister ir. G. Braks,
de regeringsbeslissing met betrek
king tot het Meerjarenplan Bosbouw
aan het Parlement aan te bieden.
Het meerjarenplan bevat het voorge
nomen beleid voor bos en bosbouw
in ons land tot het jaar 2000, zoals
dat 20 september 1984 in de vorm
van een beleidsvoornemen is gepre
senteerd. De planning over een dus
danig lange periode zal om de vijf
jaar getoetst worden, waarna aan
passingen, bijvoorbeeld als gevolg
van wijziging in de vitaliteit van de
bossen, mogelijk zijn.
8
Vrijdag 23 mei 1986