Jaarlijkse keuring van personenauto's Verzekeringen in beweging Steekproefcontrole Oudste auto's het eerst Erkend bedrijf Keuren in eigen garage Politiecontrole Verbruiks cijfers f. den hollanderlaan 10 tel: 01100-38000 Hoge frequentie Waar laat men het? En toch bloeit de gouden regen Kosten Gemeenschap van de eksport van zuivel Links of rechts Na de zware bedrijfsvoertuigen, zijn thans personenauto's en be drijfswagens tot een totaalge wicht van 3500 kg aan de beurt voor een verplichte jaarlijkse keuring. Daarbij geldt een uit zondering: personenauto's niet ouder dan driejaar, zijn van deze keuring vrijgesteld. Met deze keuring van personen auto's en lichte bedrijfsvoertui gen is fase II van de Algemene Periodieke Keuring (APK) inge gaan. Na 1987 komt fase III van de APK op gang. Dan zal de keu ring ook gaan gelden voor aan hangers en opleggers waarvan het gewicht minimaal 750 kg en maximaal 3500 kg bedraagt. Ook zullen dan de motorfietsen aan de beurt komen voor een ver plichte jaarlijkse keuring. waren er reeds meer dan 6500 gedi plomeerde keurmeesters,dat is ruim zeventig procentvan het totaal aan tal, dat uiteindelijk nodig is. Dit aantal is ruim voldoende om de keu ringen te kunnen starten, naar ver wachting zullen er eind 1985 rond de zesduizend gediplomeerde keur meesters werkzaam zijn in de keu- ringsbedrijven. Als de autobezitter meent, dat zijn wagen ten onrechte is afgekeurd, kan hij een herkeuring aanvragen bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer, deze keuring hoeft hij niet te betalen als hij in het gelijk wordt gesteld. In dat geval komen de kosten voor re kening van het betrokken keuringsbe- drijf. Voordat de auto echter in be- Bijzondere aandacht wordt besteed bij APK aan ozl: B De controle op de technische punten r hieronder schematisch rt go*<d bfwtngd njn Dv (V bflapMgif i r>k»g 9*vn »«n« m.ti »t> rr* wi «lg> >J< ivf uwrdvgvtwfckfngK' «trtunifi (rrwt wiferandnguni "W .mi I ifw <ipkv«Tvf> .•Mfnv i<*>l«-fcioydn-rw ildrtvmtw* lUTI naar verwachting zal de keuring bij dragen aan een verbetering van het onderhoud, waardoor het aantal ge breken zal verminderen. Een pro cent minder gebrekeen betekent al gauw tien doden en honderd zwaar gewonden minder per jaar op onze wegen. In de ons omringende landen bestaat reeds langer de een of andere vorm van verplichte autokeuring. de keuring van personenauto's en lichte bedrijfsvoertuigen zal geleide lijk worden uitgebreid.Het is nu een maal onmogelijk om nog in 1985 bij na vier miljoen auto's die in totaal voor de keuring in aanmerking ko men, ook daadwerkelijk onder han den te nemen. Daarom begint men in 1985 met de personenwagens en lichte bedrijfswagens die ouder dan 10 jaar zijn. In 1986 komen wagens ouder dan 7 jaar aan de beurt; in 1987 is het dan mogelijk om alle auto's van drie jaar en ouder te keu ren. Daarmee zal in drie jaar tijd fa se II van de APK in volle gang zijn. De bezitter van een personenauto kan aan de hand van zijn kenteken bewijs nagaan in welke periode zijn wagen moet worden gekeurd. De da tum waarop deel I van het kenteken bewijs (of de datum waarop het re gistratiebewijs) is afgegeven geldt als ingangsdatum van de keu ringsplicht. Binnen de twee maan den vóór deze datum zal de auto ge keurd kunnen worden. De bezitters van de alleroudste auto's, die dus het eerst aan de beurt zijn, krijgen in het beginjaar nader bericht. In de volgende jaren zal bij toezending van deel III op de keuringsplicht worden gewezen. De keuring zelf geschiedt in een zo genoemd "erkend" bedrijf. Erkend wil zeggen, dat zo'n bedrijf voldoet aan de eisen die de minister van Ver keer en Waterstaat heeft gesteld. De ze eisen hebben niet alleen betrek king op de ruimte waarin wordt ge keurd, maar ook op de apparatuur en het personeel, dat de keuringen verricht. De Rijksdienst voor het Wegverkeer ziet erop toe of aan deze eisen wordt voldaan. Erkende be drijven, die dus mogen keuren, zijn herkenbaar aan een plaat op de ge vel. De autobezitter kan een keuze maken uit verschillende soorten er kende bedrijven om zijn auto te la ten keuren. - een keuringsstation van de Rijks dienst voor het Wegverkeer, - een keuringsstation dat uitslui tend is ingericht om te keuren (een keuringsstation sec.), - onderhouds- en herstelbedrijven, - mobiele keuringseenheden. Elk erkend bedrijf heeft een speciaal voor de keuringen opgeleide keur meester. deze opleidingen worden door VAM verzorgd. Per 1 juli 1985 Vrijdag 16 mei 1986 Banden mogen nwt KM hel karkas beschadigd em en moeien lenmmiie 1 mm prohd hebbe.. m de hooMgroeven foiwr hel gehete kxipvtakj «OTldw mug*, n.H uagobyn, /Ijn I)e vetgen mriyen gmm ii-k,i«en gmgea brsynpm iuni beve^^gd nm De handrem vcudl '<p de goede MWfiung W wfvotmd fxwdeetd Téven» «M«dl gerofll|«dwid '4 de •A «fe hevetfi hevesngmg Nrgingen«>g<>edesla*ia-irn*ii/ig Wat deze bedrijven betreft: vooral onder de garages hebben zich vele aangemeld om aan de keuringen mee te doen. de Rijksdienst voor het Wegverkeer startte in september 1984 met de afgifte van de eerste er kenningen. Zo'n erkenning wordt alleen uitgereikt, wanneer de schou wers van de rijksdienst hebben ge controleerd, of het bedrijf aan de eisen voldoet. Medio 1985 bedroeg het aantal erkenningen ruim 2300, tegen het einde van 1985 zullen naar verwachting circa 4000 bedrijven zijn erkend. Dit aantal is ruim vol doende om zelf de gehele APK voor lichte voertuigen te kunnen uit voeren. de meeste eigenaren zullen, naar ver wachting hun auto laten keuren bij het eigen garagebedrijf. Dit kan, mits dit bedrijf-zoals gezegd- erkend is door de Rijksdienst voor het Weg verkeer. De garage biedt verschillen de mogelijkheden om aan de keuring te voldoen: - de autobezitter kan gewoon de keuring laten uitvoeren. hij kan een keuring laten combi neren met een of andere vorm van reparatie, of - hij kan de auto een volledige on derhoudsbeurt laten geven, waar bij de keuring is inbegrepen Bij een volledige onderhoudsbeurt behoeft de keuring niets extra's te kosten, omdat immers de werk zaamheden van de keuring deel uit maken van het werk, dat de onder houdsbeurt vereist. In andere geval len, als dus alleen een keuring wordt gevraagd, kost deze keuring bij de start 50,—inclusief BTW. Het blijft mogelijk, dat in de ko mende jaren de keuringskosten wor den verhoogd. Als de auto is goedgekeurd, wordt er een kleine ronde sticker op de kente kenplaat opgeplakt. De auto-eigenaar krijgt tevens een keuringsbewijs, dat hij samen met de andere autopapie ren bij zich moet hebben voor even tuele controle door de politie on derweg. De overheid heeft de keuringsbe- drijven technische voorschriften ge geven, waarin staat vermeld welke onderdelen van de auto op welke wijze moeten worden gekeurd. In het algemeen richt de keuring zich op de remmen (waaronder de hand rem), de banden, de stuurinrich ting, de wielophanging, de verlich ting, de carrosserie en de schokbre- kers. Dit zijn alle vitale onderdelen, die vooral voor de veiligheid van het voertuig van belang zijn. roep wordt herkeurd, zal de auto mobilist het tarief alvast moeten betalen. Geen enkel verplicht systeem func tioneert zonder voldoende controle. Die controle op de weg is in eerste instantie in handen van de politie. Ten behoeve hiervan houdt de Rijks dienst voor het Wegverkeer het reeds genoemde keuringsbestand bij. Dit geautomatiseerde register is direct toegankelijk voor de politie. Bij een controle onderweg kan de politie dus onmiddellijk nagaan of de auto de verplichte keuring heeft ondergaan en wat het resultaat van deze keuring is. Bovendien kan de politie bij een controle van de autopapieren, ook het keuringsbewijs ter inzage vragen. Een tweede controlemogelijkheid le veren de foto's die het Centraal Bu reau Motorrijtuigenbelasting dage lijks langs onze wegen maakt. Aan de hand van deze foto's kan de rijks dienst nagaan of de gefotografeerde auto's al onder de keuringsplicht vallen en zo ja, of zij zijn goedge keurd. De auto-eigenaren kunnen dan bericht krijgen dat hun auto als nog moeten worden gekeurd.Als na een periode blijkt, dat aan deze ver plichting niet is voldaan, geeft de Rijksdienst de betrokken kentekens door aan de politie. De opsporing via foto's blijft moge lijk zo lang het Bureau Motorrijtui genbelasting zijn werkzaamheden voortzet. Zoals bekend is er sprake van, dat in de toekomst voor eige naren van auto's een houderschaps belasting gaat gelden. Daarmee zal het fotograferen van auto's langs de weg overbodig worden In de tijd, beste O. V.M.-ers. toen de boeren nog met paarden werkten toen, ja toen waren de risiko 's voor een verzekeraar, en ook voor u trou wens, nog te overzien. Want wat kon er nu helemaal gebeuren? Een total- loss met de auto, nou ja. Een totale brand was wel het ergste wat men kon overkomen. Niet dat we dit laatste nu onderschatten. Het is vaak nog een schrikbeeld voor velen, maar verge leken bij de verstrekkende gevolgen van bijvoorbeeld een ongeluk, om niet te zeggen een "ramp" met een kerncentrale is de omvang beperkt. Nu echter, in de tijd waarin alle rem men, zelfs de milli-remmen, los schij nen, beginnen velen zich af te vragen of alles nog wel verzekerbaar blijft. In de vakpers worden dergelijke kre ten met regelmaat gehoord. Want het gaat niet alleen om de gro te risiko 's, het gaat meer om de fre quentie waarmee schade op allerlei gebied steeds meer en meer wordt ver oorzaakt. Wie in één van de grote ste den, en helaas ook al in kleinere plaatsen, zijn auto parkeert, moet be vreesd zijn of hij die bij zijn terug komst nog in dezelfde staat zal aantreffen; of de radio er nog in zit of dat zelfs de hele auto verdwenen zal zijn. Met alarminstallaties tracht men het kwaad enigszins te beperken en in een aantal gevallen blijkt dit ook vruchten af te werpen. Het is daarom ook dat wij destijds bij de aanschaf van zo 'n beveiliging onze verzekerden via een aktie die ruim een jaar heeft gelopen, financieel tegemoetkwamen met een korting van 20%. (Deze ak tie is per 1 januari 1986 overigens beëindigd). Aangezien autodieven echter steeds driester worden en het steeds meer voorzien hebben op duur dere auto 's, zijn we zo ver gekomen dat we aan het bestuur moeten voor stellen geen auto 's van meer dan vijf tigduizend gulden meer te verzekeren als deze niet voorzien zijn van een deugdelijke alarminstallatie. Wij zijn zeker niet de eerste maatschappij die hiertoe zal overgaan. Velen hebben deze maatregel al genomen. Triest maar waar. Diefstal van audio- en video apparatuur uit woningen is aan de or- J. Visscher de van de dag en in de vier grote ste den zijn de premies van inboedel- en opstalverzekeringen daarop reeds eer der aangepast. Wij vragen ons dan af waar men die dingen laat. Er moeten toch lieden zijn die daarvoor een af zetkanaal gevonden hebben. Volgens sommige weekbladen, en ook via de t. v. is zelfs gesuggereerd dat men op bestelling de gewenste goederen kan laten stelen. Welk een mentaliteit! Weer andere vormen van verzekering vallen ten prooi aan een heersende claim-woede. Kostte vroeger een aan sprakelijkheidsverzekering een tient je, bij vele maatschappijen is de premie inmiddels opgeschroefd tot bijna het tienvoudige. Gelukkig heb ben wij de premie nog beneden de helft hiervan kunnen houden, maar ook bij ons neemt het aantal claims steeds toe. Ongetwijfeld zal dit op langere termijn ook tot premie aanpassing leiden. Allemaal negatieve ontwikkelingen, waaruit men alleen maar de konklu- sie kan trekken dat straks verzekeren een onbetaalbare luxe wordt en nog slechts voor enkelen is weggelegd. Een andere mogelijkheid is dat er met ho ge eigen risiko's wordt gewerkt of simpelweg een aantal zaken van ver zekerden wordt uitgesloten. Dit bete kent in feite dat een deel van uw bezit onbeschermd zal zijn. Een beetje somber geschetst misschien? Moge lijk. We hopen zelfs dat we het wat te somber inzien. Laat u niet al te veel beïnvloeden. Kijk naar buiten en konstateer met vreugde dat de gouden regen weer bloeit. Vorige maand is een nieuwe uitgave verschenen van de brochure 'Ver bruikscijfers van personenauto's', waarin ook informatie over ge schiktheid om op loodvrijebenzine te rijden. Zoals bekend zijn de ver bruikscijfers gebaseerd op de ECE- normen. In de dagelijkse praktijk wijken de verbruikscijfers daarom altijd af. Volgens de samenstellers zijn deze cijfers alleen bedoeld als onderling vergelijkingsmateriaal. De brochure kan worden aangevraagd bij de SVEN, postbus 503, 7300 AM Apeldoorn. In 1983 verklaarde de toenmalige landbouwkommissaris Paul Dalsager dat het de Gemeenschap 8000 Komen (ca 240 gulden) kost om 1000 liter melk uit de Gemeenschap te eksporteren. Op basis van de restituties die eind 1985 worden toegekend bedragen de begrotingskosten voor de uitvoer van het equivalent van 1000 liter melk in de vorm van boter en mager- melkpoeder 160 ECU (rond 400 gul den). Dat is meegedeeld door de Europese Kommissie in haar ant woord op vragen van John Iversen (Den.) lid van het Europese Par lement.. De direkte kosten voor de opslag, in de vorm van boter en magere melk poeder, van het equivalent van 1000 liter melk bedragen 33 ECU per jaar (ongeveer 82 gulden) per jaar. VdW. Waar een Europees Jaar voor de verkeersveiligheid al niet goed voor is. In het Europese Parle ment is op voorstel van een Britse vertegenwoordiger een reeks van maatregelen besproken over uni forme verkeerssignalering in ge heel Europa, standaarduitrusting van auto's, verplichting tot twee buitenspiegels voor personen auto's, maar ook voor een ver- bandtromml, brandblusser en veiligheidsgordels voor alle inzit tenden.-In het debat werd ook besprokenof de verkeersveilig heid niet zou worden bevorderd wanneer in Engeland wordt over geschakeld van links naar rechts rijdend verkeer. De Engelse woordvoerster meende toen deze discussie te moeten afbreken door te stellen, dat de over gangstijd enorme risico's voor de veiligheid zou hebben. Daar werd aan toegevoegd dat geen enkele Bitse regering zulke impo pulaire maatregelen zou kunnen nemen.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 7