Jaarlijkse keuring
van personenauto's
Verzekeringen in beweging
Steekproefcontrole
Oudste auto's het eerst
Erkend bedrijf
Keuren in eigen garage
Politiecontrole
Verbruiks
cijfers
f. den hollanderlaan 10
tel: 01100-38000
Hoge frequentie
Waar laat men het?
En toch bloeit de gouden
regen
Kosten Gemeenschap
van de eksport
van zuivel
Links of
rechts
Na de zware bedrijfsvoertuigen,
zijn thans personenauto's en be
drijfswagens tot een totaalge
wicht van 3500 kg aan de beurt
voor een verplichte jaarlijkse
keuring. Daarbij geldt een uit
zondering: personenauto's niet
ouder dan driejaar, zijn van deze
keuring vrijgesteld.
Met deze keuring van personen
auto's en lichte bedrijfsvoertui
gen is fase II van de Algemene
Periodieke Keuring (APK) inge
gaan. Na 1987 komt fase III van
de APK op gang. Dan zal de keu
ring ook gaan gelden voor aan
hangers en opleggers waarvan
het gewicht minimaal 750 kg en
maximaal 3500 kg bedraagt. Ook
zullen dan de motorfietsen aan
de beurt komen voor een ver
plichte jaarlijkse keuring.
waren er reeds meer dan 6500 gedi
plomeerde keurmeesters,dat is ruim
zeventig procentvan het totaal aan
tal, dat uiteindelijk nodig is. Dit
aantal is ruim voldoende om de keu
ringen te kunnen starten, naar ver
wachting zullen er eind 1985 rond de
zesduizend gediplomeerde keur
meesters werkzaam zijn in de keu-
ringsbedrijven.
Als de autobezitter meent, dat zijn
wagen ten onrechte is afgekeurd,
kan hij een herkeuring aanvragen bij
de Rijksdienst voor het Wegverkeer,
deze keuring hoeft hij niet te betalen
als hij in het gelijk wordt gesteld. In
dat geval komen de kosten voor re
kening van het betrokken keuringsbe-
drijf. Voordat de auto echter in be-
Bijzondere aandacht wordt besteed bij APK aan ozl:
B De controle op de technische punten r hieronder schematisch
rt go*<d bfwtngd njn Dv
(V bflapMgif i
r>k»g 9*vn »«n« m.ti »t> rr* wi «lg> >J<
ivf uwrdvgvtwfckfngK' «trtunifi (rrwt wiferandnguni "W .mi
I ifw <ipkv«Tvf> .•Mfnv i<*>l«-fcioydn-rw ildrtvmtw* lUTI
naar verwachting zal de keuring bij
dragen aan een verbetering van het
onderhoud, waardoor het aantal ge
breken zal verminderen. Een pro
cent minder gebrekeen betekent al
gauw tien doden en honderd zwaar
gewonden minder per jaar op onze
wegen. In de ons omringende landen
bestaat reeds langer de een of andere
vorm van verplichte autokeuring.
de keuring van personenauto's en
lichte bedrijfsvoertuigen zal geleide
lijk worden uitgebreid.Het is nu een
maal onmogelijk om nog in 1985 bij
na vier miljoen auto's die in totaal
voor de keuring in aanmerking ko
men, ook daadwerkelijk onder han
den te nemen. Daarom begint men
in 1985 met de personenwagens en
lichte bedrijfswagens die ouder dan
10 jaar zijn. In 1986 komen wagens
ouder dan 7 jaar aan de beurt; in
1987 is het dan mogelijk om alle
auto's van drie jaar en ouder te keu
ren. Daarmee zal in drie jaar tijd fa
se II van de APK in volle gang zijn.
De bezitter van een personenauto
kan aan de hand van zijn kenteken
bewijs nagaan in welke periode zijn
wagen moet worden gekeurd. De da
tum waarop deel I van het kenteken
bewijs (of de datum waarop het re
gistratiebewijs) is afgegeven geldt als
ingangsdatum van de keu
ringsplicht. Binnen de twee maan
den vóór deze datum zal de auto ge
keurd kunnen worden. De bezitters
van de alleroudste auto's, die dus
het eerst aan de beurt zijn, krijgen in
het beginjaar nader bericht. In de
volgende jaren zal bij toezending
van deel III op de keuringsplicht
worden gewezen.
De keuring zelf geschiedt in een zo
genoemd "erkend" bedrijf. Erkend
wil zeggen, dat zo'n bedrijf voldoet
aan de eisen die de minister van Ver
keer en Waterstaat heeft gesteld. De
ze eisen hebben niet alleen betrek
king op de ruimte waarin wordt ge
keurd, maar ook op de apparatuur
en het personeel, dat de keuringen
verricht. De Rijksdienst voor het
Wegverkeer ziet erop toe of aan deze
eisen wordt voldaan. Erkende be
drijven, die dus mogen keuren, zijn
herkenbaar aan een plaat op de ge
vel. De autobezitter kan een keuze
maken uit verschillende soorten er
kende bedrijven om zijn auto te la
ten keuren.
- een keuringsstation van de Rijks
dienst voor het Wegverkeer,
- een keuringsstation dat uitslui
tend is ingericht om te keuren
(een keuringsstation sec.),
- onderhouds- en herstelbedrijven,
- mobiele keuringseenheden.
Elk erkend bedrijf heeft een speciaal
voor de keuringen opgeleide keur
meester. deze opleidingen worden
door VAM verzorgd. Per 1 juli 1985
Vrijdag 16 mei 1986
Banden mogen nwt KM hel karkas beschadigd
em en moeien lenmmiie 1 mm prohd hebbe..
m de hooMgroeven foiwr hel gehete kxipvtakj
«OTldw mug*, n.H uagobyn,
/Ijn I)e vetgen mriyen gmm ii-k,i«en
gmgea brsynpm iuni beve^^gd nm
De handrem vcudl '<p de goede MWfiung W
wfvotmd fxwdeetd Téven» «M«dl gerofll|«dwid '4 de
•A «fe hevetfi hevesngmg Nrgingen«>g<>edesla*ia-irn*ii/ig
Wat deze bedrijven betreft: vooral
onder de garages hebben zich vele
aangemeld om aan de keuringen mee
te doen. de Rijksdienst voor het
Wegverkeer startte in september
1984 met de afgifte van de eerste er
kenningen. Zo'n erkenning wordt
alleen uitgereikt, wanneer de schou
wers van de rijksdienst hebben ge
controleerd, of het bedrijf aan de
eisen voldoet. Medio 1985 bedroeg
het aantal erkenningen ruim 2300,
tegen het einde van 1985 zullen naar
verwachting circa 4000 bedrijven
zijn erkend. Dit aantal is ruim vol
doende om zelf de gehele APK voor
lichte voertuigen te kunnen uit
voeren.
de meeste eigenaren zullen, naar ver
wachting hun auto laten keuren bij
het eigen garagebedrijf. Dit kan,
mits dit bedrijf-zoals gezegd- erkend
is door de Rijksdienst voor het Weg
verkeer. De garage biedt verschillen
de mogelijkheden om aan de keuring
te voldoen:
- de autobezitter kan gewoon de
keuring laten uitvoeren.
hij kan een keuring laten combi
neren met een of andere vorm
van reparatie, of
- hij kan de auto een volledige on
derhoudsbeurt laten geven, waar
bij de keuring is inbegrepen
Bij een volledige onderhoudsbeurt
behoeft de keuring niets extra's te
kosten, omdat immers de werk
zaamheden van de keuring deel uit
maken van het werk, dat de onder
houdsbeurt vereist. In andere geval
len, als dus alleen een keuring wordt
gevraagd, kost deze keuring bij de
start 50,—inclusief BTW.
Het blijft mogelijk, dat in de ko
mende jaren de keuringskosten wor
den verhoogd.
Als de auto is goedgekeurd, wordt er
een kleine ronde sticker op de kente
kenplaat opgeplakt. De auto-eigenaar
krijgt tevens een keuringsbewijs, dat
hij samen met de andere autopapie
ren bij zich moet hebben voor even
tuele controle door de politie on
derweg.
De overheid heeft de keuringsbe-
drijven technische voorschriften ge
geven, waarin staat vermeld welke
onderdelen van de auto op welke
wijze moeten worden gekeurd. In
het algemeen richt de keuring zich
op de remmen (waaronder de hand
rem), de banden, de stuurinrich
ting, de wielophanging, de verlich
ting, de carrosserie en de schokbre-
kers. Dit zijn alle vitale onderdelen,
die vooral voor de veiligheid van het
voertuig van belang zijn.
roep wordt herkeurd, zal de auto
mobilist het tarief alvast moeten
betalen.
Geen enkel verplicht systeem func
tioneert zonder voldoende controle.
Die controle op de weg is in eerste
instantie in handen van de politie.
Ten behoeve hiervan houdt de Rijks
dienst voor het Wegverkeer het reeds
genoemde keuringsbestand bij. Dit
geautomatiseerde register is direct
toegankelijk voor de politie. Bij een
controle onderweg kan de politie dus
onmiddellijk nagaan of de auto de
verplichte keuring heeft ondergaan
en wat het resultaat van deze keuring
is.
Bovendien kan de politie bij een
controle van de autopapieren, ook
het keuringsbewijs ter inzage
vragen.
Een tweede controlemogelijkheid le
veren de foto's die het Centraal Bu
reau Motorrijtuigenbelasting dage
lijks langs onze wegen maakt. Aan
de hand van deze foto's kan de rijks
dienst nagaan of de gefotografeerde
auto's al onder de keuringsplicht
vallen en zo ja, of zij zijn goedge
keurd. De auto-eigenaren kunnen
dan bericht krijgen dat hun auto als
nog moeten worden gekeurd.Als na
een periode blijkt, dat aan deze ver
plichting niet is voldaan, geeft de
Rijksdienst de betrokken kentekens
door aan de politie.
De opsporing via foto's blijft moge
lijk zo lang het Bureau Motorrijtui
genbelasting zijn werkzaamheden
voortzet. Zoals bekend is er sprake
van, dat in de toekomst voor eige
naren van auto's een houderschaps
belasting gaat gelden. Daarmee zal
het fotograferen van auto's langs de
weg overbodig worden
In de tijd, beste O. V.M.-ers. toen de
boeren nog met paarden werkten
toen, ja toen waren de risiko 's voor
een verzekeraar, en ook voor u trou
wens, nog te overzien. Want wat kon
er nu helemaal gebeuren? Een total-
loss met de auto, nou ja. Een totale
brand was wel het ergste wat men kon
overkomen. Niet dat we dit laatste nu
onderschatten. Het is vaak nog een
schrikbeeld voor velen, maar verge
leken bij de verstrekkende gevolgen
van bijvoorbeeld een ongeluk, om
niet te zeggen een "ramp" met een
kerncentrale is de omvang beperkt.
Nu echter, in de tijd waarin alle rem
men, zelfs de milli-remmen, los schij
nen, beginnen velen zich af te vragen
of alles nog wel verzekerbaar blijft.
In de vakpers worden dergelijke kre
ten met regelmaat gehoord.
Want het gaat niet alleen om de gro
te risiko 's, het gaat meer om de fre
quentie waarmee schade op allerlei
gebied steeds meer en meer wordt ver
oorzaakt. Wie in één van de grote ste
den, en helaas ook al in kleinere
plaatsen, zijn auto parkeert, moet be
vreesd zijn of hij die bij zijn terug
komst nog in dezelfde staat zal
aantreffen; of de radio er nog in zit
of dat zelfs de hele auto verdwenen
zal zijn. Met alarminstallaties tracht
men het kwaad enigszins te beperken
en in een aantal gevallen blijkt dit ook
vruchten af te werpen. Het is daarom
ook dat wij destijds bij de aanschaf
van zo 'n beveiliging onze verzekerden
via een aktie die ruim een jaar heeft
gelopen, financieel tegemoetkwamen
met een korting van 20%. (Deze ak
tie is per 1 januari 1986 overigens
beëindigd). Aangezien autodieven
echter steeds driester worden en het
steeds meer voorzien hebben op duur
dere auto 's, zijn we zo ver gekomen
dat we aan het bestuur moeten voor
stellen geen auto 's van meer dan vijf
tigduizend gulden meer te verzekeren
als deze niet voorzien zijn van een
deugdelijke alarminstallatie. Wij zijn
zeker niet de eerste maatschappij die
hiertoe zal overgaan. Velen hebben
deze maatregel al genomen. Triest
maar waar.
Diefstal van audio- en video
apparatuur uit woningen is aan de or-
J. Visscher
de van de dag en in de vier grote ste
den zijn de premies van inboedel- en
opstalverzekeringen daarop reeds eer
der aangepast. Wij vragen ons dan af
waar men die dingen laat. Er moeten
toch lieden zijn die daarvoor een af
zetkanaal gevonden hebben. Volgens
sommige weekbladen, en ook via de
t. v. is zelfs gesuggereerd dat men op
bestelling de gewenste goederen kan
laten stelen. Welk een mentaliteit!
Weer andere vormen van verzekering
vallen ten prooi aan een heersende
claim-woede. Kostte vroeger een aan
sprakelijkheidsverzekering een tient
je, bij vele maatschappijen is de
premie inmiddels opgeschroefd tot
bijna het tienvoudige. Gelukkig heb
ben wij de premie nog beneden de
helft hiervan kunnen houden, maar
ook bij ons neemt het aantal claims
steeds toe. Ongetwijfeld zal dit op
langere termijn ook tot premie
aanpassing leiden.
Allemaal negatieve ontwikkelingen,
waaruit men alleen maar de konklu-
sie kan trekken dat straks verzekeren
een onbetaalbare luxe wordt en nog
slechts voor enkelen is weggelegd. Een
andere mogelijkheid is dat er met ho
ge eigen risiko's wordt gewerkt of
simpelweg een aantal zaken van ver
zekerden wordt uitgesloten. Dit bete
kent in feite dat een deel van uw bezit
onbeschermd zal zijn. Een beetje
somber geschetst misschien? Moge
lijk. We hopen zelfs dat we het wat
te somber inzien. Laat u niet al te veel
beïnvloeden. Kijk naar buiten en
konstateer met vreugde dat de gouden
regen weer bloeit.
Vorige maand is een nieuwe uitgave
verschenen van de brochure 'Ver
bruikscijfers van personenauto's',
waarin ook informatie over ge
schiktheid om op loodvrijebenzine
te rijden. Zoals bekend zijn de ver
bruikscijfers gebaseerd op de ECE-
normen. In de dagelijkse praktijk
wijken de verbruikscijfers daarom
altijd af. Volgens de samenstellers
zijn deze cijfers alleen bedoeld als
onderling vergelijkingsmateriaal. De
brochure kan worden aangevraagd
bij de SVEN, postbus 503, 7300 AM
Apeldoorn.
In 1983 verklaarde de toenmalige
landbouwkommissaris Paul Dalsager
dat het de Gemeenschap 8000 Komen
(ca 240 gulden) kost om 1000 liter
melk uit de Gemeenschap te
eksporteren.
Op basis van de restituties die eind
1985 worden toegekend bedragen de
begrotingskosten voor de uitvoer van
het equivalent van 1000 liter melk in
de vorm van boter en mager-
melkpoeder 160 ECU (rond 400 gul
den). Dat is meegedeeld door de
Europese Kommissie in haar ant
woord op vragen van John Iversen
(Den.) lid van het Europese Par
lement..
De direkte kosten voor de opslag, in
de vorm van boter en magere melk
poeder, van het equivalent van 1000
liter melk bedragen 33 ECU per jaar
(ongeveer 82 gulden) per jaar.
VdW.
Waar een Europees Jaar voor de
verkeersveiligheid al niet goed
voor is. In het Europese Parle
ment is op voorstel van een Britse
vertegenwoordiger een reeks van
maatregelen besproken over uni
forme verkeerssignalering in ge
heel Europa, standaarduitrusting
van auto's, verplichting tot twee
buitenspiegels voor personen
auto's, maar ook voor een ver-
bandtromml, brandblusser en
veiligheidsgordels voor alle inzit
tenden.-In het debat werd ook
besprokenof de verkeersveilig
heid niet zou worden bevorderd
wanneer in Engeland wordt over
geschakeld van links naar rechts
rijdend verkeer. De Engelse
woordvoerster meende toen deze
discussie te moeten afbreken
door te stellen, dat de over
gangstijd enorme risico's voor de
veiligheid zou hebben. Daar
werd aan toegevoegd dat geen
enkele Bitse regering zulke impo
pulaire maatregelen zou kunnen
nemen.