VOOR M VROUW Kleding door de eeuwen heen Lamsbout, asperges en kaasroomsaus onder redaktie van de Redaktiekommis- 4, ^ÜL 9 sie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant Redaktieadres: Mevr. P.J. de Rooy-Janse Postbus 42, 4424 ZG Wemeldinge Kleding door de eeuwen heen was het onderwerp van een leuke een leerzame avond, die georganiseerd werd voor twee afdelingen van de ned. bond van plattelandsvrouwen, nl. de afdeling Schouwen en de afdeling Duiveiand. Deze avond werd gehouden op 22 april jl. in de "Graanbeurs" te Zierikzee. De presidente van de afdeling Schouwen opende deze avond en verwelkomde de vele aanwezigen, want er waren meer dan 200 dames. Eerst zong het koor van de afdeling Schouwen enkele liederen onder leiding van mevrouw van der Linde, die ook de presidente is van de afdeling Schouwen. Mevrouw Ochtman begeleidde op de piano. Nu was het woord aan mevrouw de Priester uit Vlissingen, die verder deze avond zou verzorgen. Eers hield zij een inleiding over kleding door de eeuwen heen en na de pauze zouden er vele costuums geshowed worden, vanaf 1300 tot heden toe. De costuums waren zo nauwkeurig mogelijk nagemaakt uit boeken over de costuumgeschiedenis, me vrouw de Priester had ze zelf genaaid, met hulp van enkele dames. Wat een werk moet dat zijn geweest. Het gebied waar de costuums vandaan kwamen omvatte het gebied van West-Europa, anders zou het veel te veel zijn geworden. Wat is mode en wie bepaalt de mode? Mode is er altijd geweest. Modever schijnselen komen niet alleen voor in kleding, maar ook allerlei andere din gen, die gedurende een bepaalde tijd in hevige belangstelling staan, zoals bouwstijlen, meubels, haarmode enz. De rijke mensen Om de mode te kunnen volgen, moet je geld hebben. Dus eeuwenlang heb ben alleen rijke mensen zich bezig ge houden met het volgen van de mode. De gewone mensen kwamen er niet aan te pas. Men probeerde elkaar de ogen uit te steken, de een was nog meer versierd en opgedofd dan de ander. Wat heel erg duur was, was bijvoor beeld het dragen van een purperen kleed. Purper was een heel zeldzame kleur, men moest heel zeldzame pur perslakken vissen in een verre zee, om die kleur te kunnen maken. Er waren ook verschillende verorde ningen op modegebied, zo mocht een Van de letters van de woorden in de eerste en de derde kolom moeten veer tien Nederlandse plaatsnamen van zes letters worden gevormd. Het zijn de namen van zes gemeenten in Gelder land, één in Groningen, één in Lim burg; twee in Noord-Brabant, twee in Overijssel en één in Zuid-Holland. Als u alle namen hebt gevonden, vor men de eerste letters, van boven naar beneden gelezen, nog een aardrijks kundige naam, die tevens de uitein delijke oplossing van onze puzzel vormt. koningin een sleep hebben van 11 el lang, een prinses een sleep van 9 el lang, en een hertogin een sleep van maar 1 el lang. Mode uit nood geboren Men volgde de adel soms tot in het absurde toe in de mode, daar van wil ik twee voorbeelden geven: Koning Lodewijk de Veertiende werd al heel jong kaal. Dat vond hij niet zo leuk, en hij ging een pruik dragen. Iedereen ging hem nadoen en zo ont stond de pruikentijd. Men wilde el kaar steeds overtroeven, dus de pruiken werden steeds hoger en steeds meer versierd met veertjes, strikjes, kraaltjes enz. Op het laatst konden sommigen niet meer door een gewo ne deur, omdat de pruik te hoog was. Een ander voorbeeld is: De graaf van Anjou had heel moeilijke voeten, en had erg grote schoenen nodig, die ein digde in een punt. Iedereen ging nu van die puntschoenen dragen, en de punten werden steeds langer. Men noemde deze schoenen "snavelschoe nen". Op het laatst kon men niet meer normaal lopen op deze schoenen omdat de punten idioot lang waren. Men had er dan een kettinkje bij no dig, dat om de schoen heen zat, en aan de andere kant om de knie was gebonden. Er kwamen ook regels, de puntschoenen van het gewone volk mochten niet langer zijn dan een be paalde lengte. Manneke - mannequin Hoe werd de mode nu verspreid en getoond? Er werden poppen gemaakt, die pre cies naar het laatste modebeeld waren gekleed. Het waren twee poppen, 1 voor de bovenkleding, en 1 voor de onderkleding. Deze poppen werden "manneke's" of wel "mannekijns" genoemd, en daar stamt ons woord "mannequin" van af... De modeshow Na haar verhaal over mode door de eeuwen heen, werd er na de pauze veel getoond en geshowd door ongeveer 15 vrouwen. Eerst werden twee costuums getoond uit de middel eeuwen, 1 voorbeeld uit de vroege middeleeuwen, en 1 voorbeeld uit de late middeleeuwen. In de vroege middeleeuwen droeg men twee jurken over elkaar. De bo- venjurk had grote ronde openingen, waardoor je de onderste jurk zag. De stoffen waren van zijde, fijne wol of fluweel. De armen moesten bedekt zijn, anders was je onbehoorlijk. Je mocht geen haartje zien, dus dat moest worden weggestopt onder een batisten mutsje. De wenkbrauwen mocht men ook niet zien, dus die moesten uitgetrokken worden. Men droeg ook een kinband om het hoofd, en de stof was vaak afgezet met edelsteentjes of kant. De schoe nen waren van stof, dus als men naar buiten "Wilde, bond men er houten blokken onder, zogenaamde "trip pen", want de wegen waren toen nog niet geplaveid. Het costuum van de late middel eeuwen kwam bekend voor, dat was de tijd van de ridders en jonkvrou wen. De vrouwen droegen toen een grote puntmuts op het hoofd, een zo genaamde "henning" of ook wel "suikerbrood" genoemd. Aan zo'n muts hing een hele lange sluier. De ja ponnen waren ook weer twee over el kaar, met een strak keurslijfje. De stoffen waren damast en fluweel, en de lievelingskleur was rood. Men waste zichzelf en de kleding nau welijks, en er waren dus veel geurt jes. Dat probeerde men te verbergen door een pamander bij zich te dragen, dat was een sponsje in parfum ge drenkt. Het costuum uit de renaissan ce toonde de spaanse invloed, want toen werden we door de Spanjaarden overheerst. Een grote "molensteen kraag" is echt spaans, (zwarte Piet heeft die ook nog). De vrouwen droe gen een corset, dat leek op een ijze ren harnas. Onder de japon droeg men een heupkussen, dat erg dik maakte. Het modebeeld was toen plomp. De japonnen hadden pof mouwen met ontelbaar veel spleetjer erin. In de gouden eeuw zagen de kooplie den er welvarend uit. De vrouwen droegen ontzettend veel onderrokken, soms wel 10 over elkaar. De bovenste rok heette "verlegen", de middelste "stouterd", en de onderste "diep ge heim". Men droeg toen al rode kou sen met een kouseband, en een hoed met veren. In de pruikentijd ving de pruik de meeste aandacht, die waren vaak heel hoog. De rok was heel erg wijd, met allerlei mandjes en hoepels eronder. De corsetten werden heel strak aan getrokken, ieder uur een beetje strak ker, zodat men op het laatst soms een taille had van 30 cm. Geen wonder dat er vaak vrouwen flauw vielen. Aan de kleding zaten veel strikjes en ruches, en men droeg altijd een waaier in die tijd. Men waste zich nog steeds niet, en de dames hadden vaak een krabbertje bij zich, om zich te krab ben, omdat ze vlooien hadden. Snel gemaakt, snel verspreid In 1870 doet de naaimachine zijn de finitieve intrede. Nu kost kleding ma ken veel minder tijd. In onze eeuw gaan de veranderingen in de mode heel snel, in onze eeuw kwam de textielindustrie op, kwam de emancipatie van de arbeider en de vrouw, er kwamen steeds meer ver schillende stoffen, die ook steeds makkelijker te verwerken waren, enz. Nieuwe ideeën voor de mode worden razendsnel verspreid door de t.v., door de kranten, tijdschriften, mo deshows enz. Jongelui over de hele wereld dragen ongeveer hetzelfde, of ze nu in Tokio of New York wonen.... Er werden ook nog costuums gesho wed uit 1900, de Charlestontijd, en heden, anno 1986. Nu kan eigenlijk alles: korte rokken en lange rokken, strakke en wijde rokken, truien en blouses, enz. enz. Als laatste van de show werd ook nog nachtmode, badmode en bruidsmode getoond. Van deze drie onderwerpen werd een voorbeeld getoond uit het begin van onze eeuw, en een voor beeld uit het heden. We zagen dus een ouderwets badpak met lange pijpen naast een moderne bikini, een ouderwets gesteven wit nachthemd met zwarte kousen eron der, naast een modern nachtponnet je, en een ouderwetse bruid in een zwart mantelpakje, naast een moder ne bruid. De moderne bruid die show de, was de schoondochter van de presidente, mevrouw van der Linde, en zij was in december jl. getrouwd. Iedereen heeft werkelijk genoten van de prachtige costuums die getoond waren, het was een lust voor het oog. Mevrouw van Bommel, de presiden te van de afdeling Duiveiand, bedank te mevrouw de Priester heel hartelijk, en gaf haar een enveloppe. Alle da mes die geshowed hadden kregen een bloemetje. Het was een erg leuke, ge zellige en leerzame avond. M.T. Vleugel-Mandemaker 19 Vrijdag 16 mei 1986 Lamsbout, een mooi en delicaat stukje vlees van het zuiglam. Een vrij duur stukje vlees ook, dat wel, maar om de proef eens op de som te nemen beslist de moeite waard. Het is er nu de tijd voor: én voor lamsbout én voor asperges! Zo rond april en mei zijn de zuig- lammeren (zeker uit eigen land) volop aan de markt en, wat alge meen bekend is, ze mogen bijzon der fijn van smaak genoemd worden! Bovendien hebben ze een zeer hoge voedingswaarde en vra gen een korte bereidingstijd. Kombineer dit stukje vlees nu eens met asperges en u heeft de lente in huis. Let er bij aankoop van uw lamsbout op dat het vlees een fris se roze kleur heeft en dat het vet er helder wit uitziet. Laat u voor het gemak uw slager het bot verwijderen bedenk dan wel dat dit wat sapverlies kan ge ven. Is dit niet het geval, ga dan als volgt te werk bij het voorsnij den: zet uw vleesvork in het dikste gedeelte van de bout goed vast en snij er met een goed scherp mes (liefst een vleesmes) - dwars op het been - niet al te dikke plakken van. Wat heeft u nodig voor ±4 personen? 1 a 11/2 kg lamsbout, 200 gram boter, 1 dl. bakolie, 2 dl. witte droge wijn. Maak een mix van de volgende kruiden: 10 gram zout, 1 theelepel strooiaroma, 1 theele pel thijm, 1 theelepel laurier poeder en iets versgemalen peper. Dan nu de bereiding: Maak de lamsbout goed droog met wat papier van de keukenrol of met een schone theedoek en wentel en wrijf het vlees nu goed in met de kruidenmix. Verhit in tussen de boter met de olie tot het enigszins gaat kleuren en schroei de bout vlug aan alle kanten dicht. Temper nu de warmtebron, plaats het deksel schuin op de pan en Iaat de lamsbout 50 minuten zacht jes braden en bedruip hem regel matig. Let er vooral op dat de bout niet te gaar wordt. Iets rosé mag wel. Is de bout zover, voer dan de warmtebron iets op en blus de bout met de witte wijn. Zet hem nog heel even door en haal de bout uit de pan. Wikkel de bout goed in de aluminiumfo lie, zo dat hij enigszins warm blijft (algemene regel: groot gebraad al tijd even laten rusten voor het wordt aangesneden). Vervolgens kookt u 1 kg asper ges (kan tijdens het braden van de bout) op de gebruikelijke manier en hou ze goed warm. Maak de saus op de volgende wij ze: Verhit 15 gram boter, roer er 15 gram bloem doorheen en laat het even doorgaren (niet kleuren). Vervolgens al roerend beetje voor beetje 1 dl. koude melk en 2 dl. koud kookvocht van de asperges toevoegen en breng dit onder voortdurend roeren aan de kook tot er een gladde en goed gebon den saus ontstaat. Temper de warmtebron en roer twee eetlepels zeer oude kaas door de saus en laat deze goed smelten. Neem de saus van het vuur en maak ze op smaak met wat versge malen peper, enige druppels mag gi, 1 mespunt nootmuskaat en - indien nodig - nog wat zout. Roer er tot slot 1/2 dl. dunne of kof fieroom door. Serveer de in plakken gesneden (zie boven) bout op goed voorver warmde borden en dresseer er een bosje asperges naast. Giet wat kaas-roomsaus over de asperges en strooi er wat ragfijn gesneden verse bieslook over. Garneer het af met een toef waterkers of een uitgestoken tomaatje. Geef er wat saus en kleine gekookte nieuwe aardappeltjes apart bij en drink er een niet te droge rijnwijn bij. M.A. van der Vliet

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 19