Konklusie diskussie ZAJK-
vergadering: braken en
kontingentering dicht bij elkaar
Drie vervoersorganisaties: Kanaalkruising
bij Middelburg moet uitgevoerd als tunnel
STAP-Zeeland wil tot 1988
ca. 20 arbeidsplaatsen in
landbouw kreeëren
Goederenvervoersorganisaties bezorgd over kapaciteit
wegennet Tholen
In de april vergadering van het ZAJK, waarvoor alle RAK-
bestuursleden waren uitgenodigd, is met de heer Huib van der Maas
(voorzitter kommissie akkerbouw van de ZLM) van gedachten gewis
seld over twee alternatieve oplossingen voor het EG-graanbeleid. Van
der Maas schetste de ontwikkelingen die tot de huidige problemen heb
ben geleid en bepleitte het idee van braaktoepassing als alternatief voor
de huidige prijsafbraak middels een medeverantwoordelijkheidshef
fing met aanvullende maatregelen. Dit braak-idee werd in de diskus
sie afgewogen tegenover het kontingenteringsidee van het
NAJK-ZAJK.
Bestuursleden van het ZAJK en de
Regionaal Agrarische Kommissie
hebben op tal van verkeersknoop
punten en toegangswegen aktie-
borden geplaatst. De tekst laat
niets aan duidelijkheid te wensen
over.
Het ZAJK voorziet dat het EG-
beleid een weg inslaat die juist in
de Nederlandse landbouw en in
het bijzonder in de akkerbouw,
diepe sporen zal trekken. De bor-
denaktie richt zich echter in eer
ste instantie op het Nederlandse
beleid, dat in zijn uitwerking de
effekten van het EG-beleid lijkt te
willen versterken. In de ZAJK-
rubriek in het ZLM-blad van de
volgende week wordt nader inge
gaan op de achtergronden van de
ze aktie. Op de foto plaatsen Jan
Blok, Pieter Marinussen, Rinus
van 't Westeinde en Wim Kees
Kloet één van de eerste borden.
Het was een open en konstruktieve
diskussie in die zin dat er op een za
kelijke manier gezocht werd naar we
gen om de zwakke punten van beide
systemen 'te ondervangen. Van der
Maas onderstreepte dat het kontin-
gen teringsvoorstel in vergelijking met
andere systemen goed is doordacht en
uitgewerkt. Als belangrijkste tegenar
gumenten noemde hij de kontroleer-
baarheid (nationaal uitgewerkte
regelingen worden niet overal even
netjes uitgewerkt) en het gegeven dat
op de vrijkomende grond andere ge
wassen geteeld zullen worden (denk
aan meer aardappelen) die dan ook
gekontingenteerd zouden moeten
worden om de prijzen niet te ver on
deruit te halen.
Problemen bij invoering van een
braaksysteem werden ook aange
voerd. Het noodzakelijke hoge graan-
prijsnivo verscherpt de tegenstelling
met de intensieve veehouderij en zal
H.C.v.d.Maas
de druk om meer graanvervangers
aan te wenden doen toenemen. Ook
bij braak zullen er kontroleproblemen
zijn, die vergelijkbaar of groter zijn
dan die welke aan kongtingentering
kleven. Door wisselende produktie-
omstandigheden, zelfs binnen perce
len, zal in sommige gebieden van de
EG mogelijk 20% of meer braak no
dig zijn om aan 10% produktiebeper-
king te komen.
Duidelijk overeenstemming was er
over de visie dat de EG als een han
delsblok gezien moet worden waar
binnen de graanprijs (voor interne
konsumptie) afgeschermd en niet ver
geleken mag worden met de wereld
marktprijs.
Het huidige beleid lijkt echter wel dui
delijk die richting op te gaan waarbij
de wereldmarkt als richtlijn geldt.
Van der Maas uitte duidelijk zijn on
begrip en ergernis dat er in kringen
van de nederlandse landbouw toch
ook steeds meer in die richting wordt
gedacht. Ook het nieuwste WRR-
rapport (Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid) wijst in die
richting. 'Als dit zo doorgaat, zo
konstateerde hij, voorzie ik dat we
door een krisis moeten met een har-
desanering'.
Bij nadere uitwerking bleek dat het
braak-idee gezien moet worden als
een tijdelijke oplossing. In de tussen
tijd moet er ruimte komen voor an
der beleid. Een sociaal struktuur
beleid waarin ruimte komt voor goed
uitgewerkte ideeën over bebossing, re-
kreatie, ekstensief grondgebruik (zo
als nu gebruikelijk middels
beheersovereenkomsten) en der
gelijke.
Gekonstateerd werd dat een dergelij
ke invulling van het braak-idee dan
heel dicht ligt bij een kontingentering,
met dit verschil dat de vrijkomende
grond niet direkt benut wordt door
andere gewassen, maar op langere ter
mijn voor ruimere landbouwdoelstel-
lingen.
Onderstreept werd tenslotte dat het
van belang is dat landbouworganisa
ties zelf met ideeën komen om pro
blemen op te lossen. Het is van groot
belang dat landbouworganisaties en
jongeren gezamenlijk en in een ver
houding waarin men elkaar serieus
neemt, naar een gewenste situatie toe
werken!
In een reaktie op het voorontwerp-streekplan Zeeland zeggen de EVO,
Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie, regio Zeeland,
NOB Wegtransport, distrikt Zeeland en PCB Wegvervoer, distrikt Zee
land dat een goed regionaal produktiemilieu mede afhankelijk is van
gunstige vervoermogelijkheden voor het bedrijfsleven.
Voor de Zeeuwse bedrijven geldt dit, gezien de ekonomisch minder
gunstige geografische situering van Zeeland, in bijzondere mate.
De organisaties zijn daarom van mening dat bij de situering van (nieu
we) bedrijven aan deze aspekten ruime aandacht moet worden geschon
ken, ook waar milieuhygiënische aspekten hierop van nadelige invloed
zijn.
T.a.v. het agrarische vervoer verdient het zoveel mogelijk opheffen
van B-wegen terecht de aandacht van het provinciebestuur, zo zeggen
de 3 vervoersorganisaties.
Ten aanzien van de Verbinding
Schouwen - Noord-Beveland - Wal
cheren (de N57) merken de 3 organi
saties op dat met de uitbouw tot
autoweg van de S2 tussen Seroosker-
ke en Haamstede niet dient gewacht
te worden tot de kapaciteit van de SI
struktureel wordt overschreden. Dit
moet vóór die tijd worden gereali
seerd. De viadukten in de dammen-
route dienen volgens Europese
maatstaven te worden aangelegd en
De drie organisaties op het gebied van
het goederenvervoer in Zeeland, de
EVO, Algemene Verladers- en Eigen
Vervoer Organisatie, NOB Weg
transport en PCB Wegvervoer hebben
middels een brief bij Gedeputeerde
Staten van Zeeland hun bezorgdheid
geuit m.b.t. de situatie ten aanzien
van de weg over de Oesterdam en de
aansluiting op Tholen.
Het wegennet op Tholen bestaat zo
als bekend voor een belangrijk deel
uit B-wegen, waardoor er beperkin
gen zijn ten aanzien van het soort
voertuigen dat van deze wegen ge
bruik mag maken.
Wanneer de nieuwe verbindingsweg
op Tholen niet gelijktijdig gereed
komt met de weg over de Oesterdam
zou dit betekenen, dat de wegen op
Tholen te zwaar belast worden dan
een doorrijhoogte van 4 meter te
hebben.
De nieuwe kanaalkruising aan de
noordzijde van Middelburg dient bij
voorkeur te worden uitgevoerd als
tunnel. Is dit niet mogelijk dan zal een
beweegbare brug als enige mogelijk
heid genoemd moeten worden. De ka
naalkruising zal ook voor het
landbouwverkeer toegankelijk moe
ten zijn. Hiermede kunnen de ekono-
mische betekenis van het vervoer over
wel een bepaalde kategorie van het
verkeer zou worden uitgesloten van
deze nieuwe verbinding.
Daarnaast achten de 3 organisaties
het uit oogpunt van verkeersveiligheid
minder verantwoord, dat het huidige
wegennet op Tholen met het vele
landbouwverkeer wordt belast met de
opvang van zo'n grote verkeerstoena
me als nu verwacht wordt.
Verder zijn EVO, NOB en PCB van
mening dat de aanleg van de gehele
verbinding tussen Zuid-Beveland en
Tholen in verband met de belangen
van het bedrijfsleven niet langer uit
gesteld mag worden. Zij dringen er
dan ook met klem bij het kollege op
aan om er in te voorzien, dat de weg
over de Oesterdam en de infrastruk-
tuur op Tholen gelijktijdig gereedko
men en de realisering ervan spoedig
ter hand wordt genomen.
het water voor de regio Walcheren,
alsmede de goede bereikbaarheid van
bedrijfsterreinen met havenfaciliteiten
in Middelburg en Vlissingen gehand
haafd blijven.
Wat de verbinding Kruiningen (N58)
- Ter Hole - Hulst - Belgische grens
(N60) betreft zeggen EVO, NOB en
PCB dat de uitbouw tot een volwaar
dige internationale autowegverbin
ding afhankelijk is van de
plaatsbepaling van het tracé van de
vaste oeververbinding Westerschelde.
Bij de plaatsbepaling van het tracé
van de vaste oeververbinding Wester
schelde dient ook rekening te worden
gehouden met het alternatieve tracé
ter hoogte van Terneuzen. Een te
bouwen tunnel dient in verband met
het vervoer van gevaarlijke stoffen
van de kategorie 1 te zijn. Dit in ver
band met het feit dat in Zeeuws-
Vlaanderen veel chemische industrie
is gevestigd.
Over de verbinding over de Oester
dam zeggen de 3 organisaties dat de
weg over de Oesterdam op Tholen
dient aan te sluiten op een goede in-
frastruktuur. De weg en de aanslui
tingswegen op Tholen dienen
gelijktijdig te worden opengesteld
voor het verkeer.
Voorts mag het veer Anna Jacoba
Polder - Zijpe pas worden opgeheven
als de verbinding over de Philipsdam
gereed is. Eventueel moet de Provin
cie langer financieel bedragen dan nu
de bedoeling is.
Bij de vaststelling van de openingstij
den voor het rekreatieve vaarverkeer
dient bij de brug over de Zandkreek-
dam rekening te worden gehouden
met de belangen van het goederenver
voer over de weg.
Zeelandbrug tolvrij
De Zeelandbrug dient volgens af
spraak tolvrij te worden. Tegenvallen
de onderhoudskosten dienen niet
d.m.v. verlenging van de tijdsduur
van tolheffing te worden verhaald op
de gebruikers. De Zeelandbrug dient
op het sekundaire wegenplan te wor
den opgevoerd.
Twee jaar geleden is door het
Landbouwschap de 'kombinatie-
baan' geintroduceerd; enerzijds
met het doel om werkgelegenheid
in de land- en tuinbouw te schep
pen, anderzijds om op deze wijze
tot een strukturele lastenverlich
ting van de ondernemers te ko
men. De kombinatiebaan ontstaat
door deeltijdwerkzaamheden op
verschillende agrarische bedrijven
te bundelen tot één funktie van
een volledige werkweek. De on
dernemers gaan een kontrakt aan
om voor de duur van minimaal
één jaar een werkloze agrarische
jongere uit de leeftijdsklasse 17-22
jaar op het bedrijf te plaatsen.
Op initiatief van de Gewestelijke
Raad voor Zeeland van het Land
bouwschap is de Stichting Agrarische
Projekten Zeeland (kortweg STAP
Zeeland) opgericht met als doelstel
ling de werkgelegenheid in de agrari
sche sektor in Zeeland te bevorderen.
Enquête
Om de arbeidsbehoefte in de provin
cie Zeeland te bepalen is in januari
1986 een enquête uitgevoerd onder al
le land- en tuinbouwbedrijven. Uit de
resultaten van de enquête kan onder
meer worden gekonkludéerd dat naar
verwachting nog in 1986 ca. 10 kom-
binatiebanen kunnen worden gescha
pen. Het streven is er echter op gericht
Tenslotte de N61: de verbinding
Schoondijke - Hoek - Terneuzen - Ter
Hole. Ter vervanging van de huidige
brugverbinding over het Kanaal van
Gent naar Terneuzen dient op korte
termijn een tunnelverbinding te wor
den aangelegd, welke ook toeganke
lijk moet zijn voor het
landbouwverkeer
om in de periode 1986-1988 ca. 20 ar
beidsplaatsen te kreeëren.
Gewenningssubsidie
De kosten die de uitvoering van het
kombinatiebanenplan met zich mee
brengt worden voor een groot deel
door de deelnemende agrariërs zelf
opgebracht. De eerste drie jaar is ech
ter een stimulerings- en gewennings
subsidie benodigd om de
ondernemers te laten wennen aan het
verschijnsel deeltijdarbeid op het
agrarische bedrijf. In deze drie jaar
wordt de gewenningssubsidie terugge
bracht tot een kostendekkend nivo.
De Gewestelijke Arbeidsburo's in de
provincie Zeeland hebben reeds in
principe toegezegd de gewenningssub
sidie te willen verstrekken.
Met betrekking tot de uitvoering van
het projekt heeft de STAP Zeeland
een voorkeur uitgesproken voor sa
menwerking met de regionale vereni
gingen voor Bedrijfsverzorging. Een
dergelijk samenwerkingsverband vol
doet elders in het land zonder meer
goed. Overleg hieromtrent is op pro
vinciaal nivo gaande.
Koördinator
Een koördinator zal met de dagelijk
se leiding van het projekt worden be
last, en tevens tot taak krijgen om
naast de begeleiding van de werkne
mers de loonadministratie uit te
voeren.
Deze koördinatiekosten en enkele bij
komende kostenposten kunnen vol
gens de voorlopige begroting niet
volledig worden gedekt.
De STAP Zeeland heeft daarom het
Kollege van GS verzocht om een te
gemoetkoming in deze kosten te mo
gen ontvangen van in ƒ132.000,—In
totaal gaat het om een tekort van
ƒ382.000,—. STAP verwacht het
resterende bedrag ad ƒ250.000,van
het Ministerie van Landbouw en
Visserij.
Vrijdag 9 mei 1986
5