Konklusie diskussie ZAJK- vergadering: braken en kontingentering dicht bij elkaar Drie vervoersorganisaties: Kanaalkruising bij Middelburg moet uitgevoerd als tunnel STAP-Zeeland wil tot 1988 ca. 20 arbeidsplaatsen in landbouw kreeëren Goederenvervoersorganisaties bezorgd over kapaciteit wegennet Tholen In de april vergadering van het ZAJK, waarvoor alle RAK- bestuursleden waren uitgenodigd, is met de heer Huib van der Maas (voorzitter kommissie akkerbouw van de ZLM) van gedachten gewis seld over twee alternatieve oplossingen voor het EG-graanbeleid. Van der Maas schetste de ontwikkelingen die tot de huidige problemen heb ben geleid en bepleitte het idee van braaktoepassing als alternatief voor de huidige prijsafbraak middels een medeverantwoordelijkheidshef fing met aanvullende maatregelen. Dit braak-idee werd in de diskus sie afgewogen tegenover het kontingenteringsidee van het NAJK-ZAJK. Bestuursleden van het ZAJK en de Regionaal Agrarische Kommissie hebben op tal van verkeersknoop punten en toegangswegen aktie- borden geplaatst. De tekst laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Het ZAJK voorziet dat het EG- beleid een weg inslaat die juist in de Nederlandse landbouw en in het bijzonder in de akkerbouw, diepe sporen zal trekken. De bor- denaktie richt zich echter in eer ste instantie op het Nederlandse beleid, dat in zijn uitwerking de effekten van het EG-beleid lijkt te willen versterken. In de ZAJK- rubriek in het ZLM-blad van de volgende week wordt nader inge gaan op de achtergronden van de ze aktie. Op de foto plaatsen Jan Blok, Pieter Marinussen, Rinus van 't Westeinde en Wim Kees Kloet één van de eerste borden. Het was een open en konstruktieve diskussie in die zin dat er op een za kelijke manier gezocht werd naar we gen om de zwakke punten van beide systemen 'te ondervangen. Van der Maas onderstreepte dat het kontin- gen teringsvoorstel in vergelijking met andere systemen goed is doordacht en uitgewerkt. Als belangrijkste tegenar gumenten noemde hij de kontroleer- baarheid (nationaal uitgewerkte regelingen worden niet overal even netjes uitgewerkt) en het gegeven dat op de vrijkomende grond andere ge wassen geteeld zullen worden (denk aan meer aardappelen) die dan ook gekontingenteerd zouden moeten worden om de prijzen niet te ver on deruit te halen. Problemen bij invoering van een braaksysteem werden ook aange voerd. Het noodzakelijke hoge graan- prijsnivo verscherpt de tegenstelling met de intensieve veehouderij en zal H.C.v.d.Maas de druk om meer graanvervangers aan te wenden doen toenemen. Ook bij braak zullen er kontroleproblemen zijn, die vergelijkbaar of groter zijn dan die welke aan kongtingentering kleven. Door wisselende produktie- omstandigheden, zelfs binnen perce len, zal in sommige gebieden van de EG mogelijk 20% of meer braak no dig zijn om aan 10% produktiebeper- king te komen. Duidelijk overeenstemming was er over de visie dat de EG als een han delsblok gezien moet worden waar binnen de graanprijs (voor interne konsumptie) afgeschermd en niet ver geleken mag worden met de wereld marktprijs. Het huidige beleid lijkt echter wel dui delijk die richting op te gaan waarbij de wereldmarkt als richtlijn geldt. Van der Maas uitte duidelijk zijn on begrip en ergernis dat er in kringen van de nederlandse landbouw toch ook steeds meer in die richting wordt gedacht. Ook het nieuwste WRR- rapport (Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid) wijst in die richting. 'Als dit zo doorgaat, zo konstateerde hij, voorzie ik dat we door een krisis moeten met een har- desanering'. Bij nadere uitwerking bleek dat het braak-idee gezien moet worden als een tijdelijke oplossing. In de tussen tijd moet er ruimte komen voor an der beleid. Een sociaal struktuur beleid waarin ruimte komt voor goed uitgewerkte ideeën over bebossing, re- kreatie, ekstensief grondgebruik (zo als nu gebruikelijk middels beheersovereenkomsten) en der gelijke. Gekonstateerd werd dat een dergelij ke invulling van het braak-idee dan heel dicht ligt bij een kontingentering, met dit verschil dat de vrijkomende grond niet direkt benut wordt door andere gewassen, maar op langere ter mijn voor ruimere landbouwdoelstel- lingen. Onderstreept werd tenslotte dat het van belang is dat landbouworganisa ties zelf met ideeën komen om pro blemen op te lossen. Het is van groot belang dat landbouworganisaties en jongeren gezamenlijk en in een ver houding waarin men elkaar serieus neemt, naar een gewenste situatie toe werken! In een reaktie op het voorontwerp-streekplan Zeeland zeggen de EVO, Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie, regio Zeeland, NOB Wegtransport, distrikt Zeeland en PCB Wegvervoer, distrikt Zee land dat een goed regionaal produktiemilieu mede afhankelijk is van gunstige vervoermogelijkheden voor het bedrijfsleven. Voor de Zeeuwse bedrijven geldt dit, gezien de ekonomisch minder gunstige geografische situering van Zeeland, in bijzondere mate. De organisaties zijn daarom van mening dat bij de situering van (nieu we) bedrijven aan deze aspekten ruime aandacht moet worden geschon ken, ook waar milieuhygiënische aspekten hierop van nadelige invloed zijn. T.a.v. het agrarische vervoer verdient het zoveel mogelijk opheffen van B-wegen terecht de aandacht van het provinciebestuur, zo zeggen de 3 vervoersorganisaties. Ten aanzien van de Verbinding Schouwen - Noord-Beveland - Wal cheren (de N57) merken de 3 organi saties op dat met de uitbouw tot autoweg van de S2 tussen Seroosker- ke en Haamstede niet dient gewacht te worden tot de kapaciteit van de SI struktureel wordt overschreden. Dit moet vóór die tijd worden gereali seerd. De viadukten in de dammen- route dienen volgens Europese maatstaven te worden aangelegd en De drie organisaties op het gebied van het goederenvervoer in Zeeland, de EVO, Algemene Verladers- en Eigen Vervoer Organisatie, NOB Weg transport en PCB Wegvervoer hebben middels een brief bij Gedeputeerde Staten van Zeeland hun bezorgdheid geuit m.b.t. de situatie ten aanzien van de weg over de Oesterdam en de aansluiting op Tholen. Het wegennet op Tholen bestaat zo als bekend voor een belangrijk deel uit B-wegen, waardoor er beperkin gen zijn ten aanzien van het soort voertuigen dat van deze wegen ge bruik mag maken. Wanneer de nieuwe verbindingsweg op Tholen niet gelijktijdig gereed komt met de weg over de Oesterdam zou dit betekenen, dat de wegen op Tholen te zwaar belast worden dan een doorrijhoogte van 4 meter te hebben. De nieuwe kanaalkruising aan de noordzijde van Middelburg dient bij voorkeur te worden uitgevoerd als tunnel. Is dit niet mogelijk dan zal een beweegbare brug als enige mogelijk heid genoemd moeten worden. De ka naalkruising zal ook voor het landbouwverkeer toegankelijk moe ten zijn. Hiermede kunnen de ekono- mische betekenis van het vervoer over wel een bepaalde kategorie van het verkeer zou worden uitgesloten van deze nieuwe verbinding. Daarnaast achten de 3 organisaties het uit oogpunt van verkeersveiligheid minder verantwoord, dat het huidige wegennet op Tholen met het vele landbouwverkeer wordt belast met de opvang van zo'n grote verkeerstoena me als nu verwacht wordt. Verder zijn EVO, NOB en PCB van mening dat de aanleg van de gehele verbinding tussen Zuid-Beveland en Tholen in verband met de belangen van het bedrijfsleven niet langer uit gesteld mag worden. Zij dringen er dan ook met klem bij het kollege op aan om er in te voorzien, dat de weg over de Oesterdam en de infrastruk- tuur op Tholen gelijktijdig gereedko men en de realisering ervan spoedig ter hand wordt genomen. het water voor de regio Walcheren, alsmede de goede bereikbaarheid van bedrijfsterreinen met havenfaciliteiten in Middelburg en Vlissingen gehand haafd blijven. Wat de verbinding Kruiningen (N58) - Ter Hole - Hulst - Belgische grens (N60) betreft zeggen EVO, NOB en PCB dat de uitbouw tot een volwaar dige internationale autowegverbin ding afhankelijk is van de plaatsbepaling van het tracé van de vaste oeververbinding Westerschelde. Bij de plaatsbepaling van het tracé van de vaste oeververbinding Wester schelde dient ook rekening te worden gehouden met het alternatieve tracé ter hoogte van Terneuzen. Een te bouwen tunnel dient in verband met het vervoer van gevaarlijke stoffen van de kategorie 1 te zijn. Dit in ver band met het feit dat in Zeeuws- Vlaanderen veel chemische industrie is gevestigd. Over de verbinding over de Oester dam zeggen de 3 organisaties dat de weg over de Oesterdam op Tholen dient aan te sluiten op een goede in- frastruktuur. De weg en de aanslui tingswegen op Tholen dienen gelijktijdig te worden opengesteld voor het verkeer. Voorts mag het veer Anna Jacoba Polder - Zijpe pas worden opgeheven als de verbinding over de Philipsdam gereed is. Eventueel moet de Provin cie langer financieel bedragen dan nu de bedoeling is. Bij de vaststelling van de openingstij den voor het rekreatieve vaarverkeer dient bij de brug over de Zandkreek- dam rekening te worden gehouden met de belangen van het goederenver voer over de weg. Zeelandbrug tolvrij De Zeelandbrug dient volgens af spraak tolvrij te worden. Tegenvallen de onderhoudskosten dienen niet d.m.v. verlenging van de tijdsduur van tolheffing te worden verhaald op de gebruikers. De Zeelandbrug dient op het sekundaire wegenplan te wor den opgevoerd. Twee jaar geleden is door het Landbouwschap de 'kombinatie- baan' geintroduceerd; enerzijds met het doel om werkgelegenheid in de land- en tuinbouw te schep pen, anderzijds om op deze wijze tot een strukturele lastenverlich ting van de ondernemers te ko men. De kombinatiebaan ontstaat door deeltijdwerkzaamheden op verschillende agrarische bedrijven te bundelen tot één funktie van een volledige werkweek. De on dernemers gaan een kontrakt aan om voor de duur van minimaal één jaar een werkloze agrarische jongere uit de leeftijdsklasse 17-22 jaar op het bedrijf te plaatsen. Op initiatief van de Gewestelijke Raad voor Zeeland van het Land bouwschap is de Stichting Agrarische Projekten Zeeland (kortweg STAP Zeeland) opgericht met als doelstel ling de werkgelegenheid in de agrari sche sektor in Zeeland te bevorderen. Enquête Om de arbeidsbehoefte in de provin cie Zeeland te bepalen is in januari 1986 een enquête uitgevoerd onder al le land- en tuinbouwbedrijven. Uit de resultaten van de enquête kan onder meer worden gekonkludéerd dat naar verwachting nog in 1986 ca. 10 kom- binatiebanen kunnen worden gescha pen. Het streven is er echter op gericht Tenslotte de N61: de verbinding Schoondijke - Hoek - Terneuzen - Ter Hole. Ter vervanging van de huidige brugverbinding over het Kanaal van Gent naar Terneuzen dient op korte termijn een tunnelverbinding te wor den aangelegd, welke ook toeganke lijk moet zijn voor het landbouwverkeer om in de periode 1986-1988 ca. 20 ar beidsplaatsen te kreeëren. Gewenningssubsidie De kosten die de uitvoering van het kombinatiebanenplan met zich mee brengt worden voor een groot deel door de deelnemende agrariërs zelf opgebracht. De eerste drie jaar is ech ter een stimulerings- en gewennings subsidie benodigd om de ondernemers te laten wennen aan het verschijnsel deeltijdarbeid op het agrarische bedrijf. In deze drie jaar wordt de gewenningssubsidie terugge bracht tot een kostendekkend nivo. De Gewestelijke Arbeidsburo's in de provincie Zeeland hebben reeds in principe toegezegd de gewenningssub sidie te willen verstrekken. Met betrekking tot de uitvoering van het projekt heeft de STAP Zeeland een voorkeur uitgesproken voor sa menwerking met de regionale vereni gingen voor Bedrijfsverzorging. Een dergelijk samenwerkingsverband vol doet elders in het land zonder meer goed. Overleg hieromtrent is op pro vinciaal nivo gaande. Koördinator Een koördinator zal met de dagelijk se leiding van het projekt worden be last, en tevens tot taak krijgen om naast de begeleiding van de werkne mers de loonadministratie uit te voeren. Deze koördinatiekosten en enkele bij komende kostenposten kunnen vol gens de voorlopige begroting niet volledig worden gedekt. De STAP Zeeland heeft daarom het Kollege van GS verzocht om een te gemoetkoming in deze kosten te mo gen ontvangen van in ƒ132.000,—In totaal gaat het om een tekort van ƒ382.000,—. STAP verwacht het resterende bedrag ad ƒ250.000,van het Ministerie van Landbouw en Visserij. Vrijdag 9 mei 1986 5

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 5