over geld
en goed
ingezonden
Bent u al lid van de
Bedrijfsverzorgingsdienst?
Kan kg-heffing met ha-subsidie
graanproduktie doen verminderen
De gewijzigde landbouwvrijstelling
Kursusprogramma
Vervolgonderwijs regio
Gorinchem
Programma kursus-onderwijs 'West-Brabant'
Laatst waren we op een bedrijf, waarbij de vrouw zei: 'Wat is het toch
gelukkig dat er een bedrijfsverzorgingsdienst is. Mijn man is lang ziek
geweest en als de verzorger er niet was geweest, dan weet ik werkelijk
niet hoe het had gemoeten'.
Een andere vrouw wiens man was overleden: 'Wat was het gelukkig
dat de bedrijfsverzorger hulp kon bieden in het bedrijf, vooral in de
eerste moeilijke maanden'.
Het is erg fijn deze stemmen vanuit de praktijk te horen en het geeft
alleen maar aan hoe nuttig de Vereniging en de Bedrijfsverzorger is.
Naar onze mening zou iedere akkerbouwer, veehouder, fruitteler en
tuinder lid dienen te zijn.
In Zeeland zijn er op dit moment 850
leden, dat is 16% van het aantal
bedrijfshoofden, dus in feite nog erg
weinig.
Het aantal deelnemers aan de reduk-
tieregeling bij arbeidsongeschiktheid
is 775 leden.
Hoe kan men lid worden?
Door zich aan te melden bij de sekre-
taris van de vereniging: Schouwen-
Duiveland 01114 - 1445; Tholen en St.
Philipsland 01666 - 2540; De Bevelan-
den 01100 - 15914; Walcheren 01189
- 1465 en Zeeuws Vlaanderen 01140
- 12108.
Wat betaalt men?
Men betaalt een jaarlijkse kontribu-
tie die varieert per vereniging van
ƒ175,tot ƒ250,Voor deelname
aan de reduktieregeling bij arbeidson
geschiktheid betaalt men ƒ35,
ekstra kontributie per jaar.
Wat krijgt men ervoor?
Indien men lid is kan men bij ziekte,
ongeval, vakantie, deelname aan kur-
sussen of vergaderingen een bedrijfs
verzorger krijgen.
Krijgt men verplichte dagen opgelegd
Ja, in principe krijgt men een aantal
garantiedagen toegewezen, verdeeld
over de winterperiode en over de
zomerperiode. Garantiedagen bete
kent dat indien de bedrijfsverzorger
nergens te werk gesteld kan worden, de
leden verplicht zijn de bedrijfsverzor
ger op vooraf toegewezen dagen op
het bedrijf te werk te stellen.
Wat is het normale uurloon van de
bedrijfsverzorger?
Dat varieert van ƒ22,50 tot ƒ28,50 per
uur, verschillend per vereniging en af
hankelijk van de kontributie.
Wat is het uurloon bij de reduktiere
geling bij arbeidsongeschiktheid?
Stel iemand wordt ziek. Dan moet hij
de eerste 2 wachtdagen het volle uur
loon betalen. Daarna krijgt hij/zij
voor de eerste 12 weken een reduktie
op het uurloon van ƒ15,per uur en
daarna tot 1 jaar is verstreken een re
duktie van ƒ17,per uur.
Zoals u welbekend treedt na 1 jaar ar
beidsongeschiktheid de algemene ar
beidsongeschiktheidswet in werking.
Bij overlijden van de deelnemer aan
de reduktieregeling heeft zijn echtge
note maksimaal 10 weken na overlij
den recht op hulp van de
bedrijfsverzorger tegen een geredu
ceerde uurvergoeding van ƒ15,zo
lang het bedrijf ongewijzigd wordt
voortgezet.
Hoe is het bij vakantie en dagkur-
sussen?
Zolang het O&S fonds een bijdrage
blijft leveren voor vakantie en dag-
kursussen bestaat er op het uurloon
van de bedrijfsverzorger een reduk-
tiemogelijkheid.
Kunnen bij arbeidsongeschiktheid
van meewerkende vrouwen deze ook
gebruik maken van de reduktiere
geling?
Ja, doch dan dient men wel persoon
lijk lid te zijn. Onder bepaalde voor
waarden kan aanspraak gemaakt
worden op bedrijfshulp tegen geredu
ceerd tarief tot een maksimum van 8
uur per dag en met een maksimum
van 24 uur per week. Men betaalt dan
wel een lagere kontributie. Deze 24
uur kunnen over een hele week
gespreid worden.
Natuurlijk kan een meewerkende
vrouw ook volledig lid worden. Voor
de volle kontributie heeft men dan bij
arbeidsongeschiktheid recht op mak
simaal 40 uur bedrijfshulp tegen ge
reduceerd tarief.
Advies
Bekijk en bespreek eens in uw gezin
of lid worden van de Bedrijfsverzor
gingsdienst in uw situatie noodzake
lijk is.
Wij ervaren vaak dat men blij was dat
men lid was. Vraag eens inlichtingen
bij de sekretaris van uw vereniging.
Nee, niet volgende week, maar nu!
J. Markusse
De ondertussen bijna vier jaar duren
de pogingen tot wijziging van de land
bouwvrijstelling hebben een einde
bereikt. Ingaande 1 april 1986 zijn de
veranderingen van kracht geworden
echter met dien verstande dat de ver
breding van het begrip landbouwbe
drijf op verzoek kan terugwerken tot
17 augustus 1982.
Een belangrijk element in de wetswij
ziging is gelegen in het feit dat de
waardeverandering van landbouw
grond welke buiten het kader van het
landbouwbedrijf zal worden gebruikt
niet meer valt onder de vrijstellings-
regel. De waardeveranderingen bin
nen het agrarisch gebruik blijven wel
onder de vrijstelling vallen. Verkoop
van grond aan een kollega-
landbouwer die deze in de landbouw
blijft gebruiken levert geen belaste ba
te op (mits aan de voorwaarden wordt
voldaan te weten a) de grond moet in
eigen eksploitatie zijn gebruikt en b)
de waardestijging mag niet door de ei
gen bedrijfsuitoefening zijn
ontstaan).
Bij verkoop van de grond aan een
projektontwikkelaar of de gemeente
waarbij de grond een andere bestem
ming krijgt moet de opbrengst
gesplitst worden: tot maksimaal de
vrije agrarische waarde blijft de
vrijstelling van kracht en over de
meerdere opbrengst moet belasting
worden betaald.
Zoals gezegd is het voorgaande in
gaande 1 april j.l. van toepassing.
Mocht u op die datum grond in uw
bezit hebben waarvan bekend is - of
nagenoeg zeker is - dat hieraan bin
nenkort een andere dan agrarische
toestemming zal worden gegeven, dan
Vrijdag 9 mei 1986
is daarvoor in de wijzigingswet een
overgangsmaatregel opgenomen.
Deze maatregel geeft u de mogelijk
heid de waardeverandering welke op
1 april jl. reeds latent aanwezig was
alsnog geheel onder de oude vrijstel-
lingsregel te brengen. Daarvoor is ver
eist dat u een verzoek bij de
inspekteur der direkte belastingen in
dient. Daarin geeft u gemotiveerd aan
waarom u meent voor een deel van
uw grond onder de overgangsmaatre
gel te vallen en op welke waarde u
denkt dat deze grond gesteld moet
worden.
De inspekteur stelt vervolgens de
waarde bij beschikking vast. Tot dit
bedrag hebt u bij latere verkoop als
nog recht op de oude vrijstelling. Het
verzoek aan de inspekteur moet
schriftelijk worden gedaan voor 1 ja
nuari 1992 (en dus niet binnen twee
jaar na ingang van de wetswijziging
zoals eerst de bedoeling was). Door
de ruime termijn is waarschijnlijk in
elk geval de feitelijke opbrengstwaar-
de van het perceel ook wel bekend
evenals het feit dat de grond een an
dere bestemming heeft gekregen. Be
denk hierbij wel dat het feit van
potentiële bestemmingswijziging reeds
op 1 april 1986 aanwezig moet zijn.
Dit moet door u aangetoond kunnen
worden. Schriftelijke stukken van een
bepaald vooroverleg kunnen daarbij
belangrijk zijn. Bewaren van deze
stukken is dus de boodschap. On
danks de ruime overgangstermijn zou
ik u aanraden niet al te lang te wach
ten met het raadplegen van uw ac
countant. Deze kan u zonodig
behulpzaam zijn bij het verzamelen
van het benodigde bewijsmateriaal.
B. Veerbeek
Het kursusprogramma 1986/1987
voor de regio Gorinchem is bekend.
De kursussen worden georganiseerd
door 4 agrarische scholen in de regio
waarvan twee scholen in het ZLM-
gebied vallen namelijk:
Chr. Middelbare Agrarische School
Merwedekanaal 8
4206 BC Gorinchem, tel. 01830 -
22966
Koördinator J. Vink, tel. 01838 - 2229
Chr. Lagere Agrarische School
Hofflaan 21
4281 PC Andel, tel. 01832 - 1298
Koördinator A.J. de Graaff, tel.
04162 - 2648
Voor informatie kunt u zich tot de
bovenvermelde scholen en koördina-
toren richten. Voor vragen kunt u
ook terecht bij de ZLM.
In het navolgende zijn de kursussen
weergegeven met het kursusgeld en de
kursusduur alsmede de plaats waar de
lessen moeten worden gevolgd.
Gorinchem:
- Introduktie Agrarische Bedrijfsbe
heer (I.A.B.) en bedrijfsovername
ƒ360,90 uur (24 avonden en 3 stu
diedagen)
- Ekonomische Vorming Toekomsti
ge Ondernemers (E.V.T.O.)
ƒ475,24 avonden en 8 studie- en
ekskursiedagen
- Management rundveehouderij
ƒ300,80 uur (15 avonden en 7
dagen)
- Informatika
ƒ200,inkl. lesmateriaal; 40 lesuren
(13 avonden of 13 middagen of 13
ochtenden)
- Voedervoorziening; 8 lestijden 's
morgens
Andel:
- Boekhouden en (bedr.ekonomie) be
drijfsadministratie
Kan een hoge mede
verantwoordelijkheidsheffing welke
gekompenseerd wordt door een
opbrengst-onafhankelijke ha-subsidie
bijdragen aan een vermindering van
de graanproduktie?
Konden boeren maar door produktie-
afspraken (bijvoorbeeld rantsoene
ring van stikstof) de huidige lage
prijzen voor de vrije markt gewassen
weer op een rendabel nivo terug bren
gen. Eeri lagere produktie geeft niet
alleen hogere prijzen maar ook min
der produktiekosten zoals aan b.v.
bemesting, gewasbescherming en
opslagkosten. Het is daarom dan ook
maar goed dat we dankzij eerdere in
gezonden bijdragen even stil hebben
gestaan bij waar de hardwerkende
boeren met hun opbrengstverhogen-
de inzet mee bezig zijn en of N-
rantsoenering geen oplossing is voor
de huidige prijsbedervende overschot
ten. Niet alleen de kans op het ont
staan van een zwarte handel in
meststoffen, de dierlijke mestover
schotten, een daling van het eiwitge
halte bij tarwe, maar vooral de
Belgische, Franse, Britse en Duitse
boeren die zeker van de aanbodbeper
king van Nederlandse aardappelen
voordeel zullen hebben, maken een
N-rantsoenering, althans als deze niet
voor de gehele EEG geldt onuitvoer
baar. Het principe is goed, namelijk
een vermindering van de produktie
per hektare. Ik wil een ander voorstel
toelichten. Een voorstel dat betrek
king heeft op de huidige, dure over
produce aan tarwe binnen de EEG.
Ik wil een vermindering van de graan
produktie door een lagere prijs in de
vorm van een hoge mede
verantwoordelijkheidsheffing met als
nieuwigheid dat deze door Brussel
door een opbrengst-onafhankelijke
ha-subsidie wordt gekompenseerd.
Door de lagere uitbetalingsprijs wordt
er minder produktie (en produktie
kosten) gemaakt waardoor het even
wicht tussen vraag en aanbod wordt
hersteld terwijl door de ha-subsidie
het inkomen gelijk blijft.
De kg-heffing met de ha-subsidie
Het zijn de laatste kg bemesting, ge
wasbeschermingsmiddelen, enz. die
verantwoordelijk zijn voor de dure
overproduktie. De laatste kilo's be
mesting en gewasbescherming (pro-
duktieverhoging) zijn alleen rendabel
bij handhaving van de hoge prijzen.
Stel dat bij een gemiddelde bedrijfs
voering de laatste ƒ100,aan gewas
beschermingsmiddelen ƒ130,aan
ekstra opbrengst van tarwe oplevert.
Dit is een netto-inkomensverhoging
van ƒ130,minus ƒ100,is ƒ30,
Door deze inkomensverhoging van
ƒ30,— komt er wel voor ƒ130,—
ekstra (overschot)tarwe op de markt.
Deze ekstra hoeveelheid tarwe moet
door de EEG d.m.v. een eksportsub-
sidie uit de EEG-markt worden ge
bracht. Afhankelijk van de
bouwbeleid ƒ40,aan ekstra kosten.
De boer die niet de genoemde ƒ100,
aan ekstra bemesting en gewasbe
scherming toepast, verliest ƒ30,aan
inkomen en is dus een slechte onder
nemer. De fout ligt dus bij het land
bouwbeleid.
Door een medeverantwoordelijk
heidsheffing van bijvoorbeeld 10 cent
per kilo geproduceerde tarwe is een
deel van de opbrengstverhogende toe
passingen niet meer rendabel en wor
den dus niet meer uitgevoerd. Dit is
een welbekend feit maar onuitvoer
baar omdat het inkomen hierdoor
met ƒ700,per ha (7000 kg maal
ƒ0,10) afneemt. Anders wordt het
wanneer Brussel de opbrengst van de
mede-verantwoordelijkheidsheffing
besteed aan een opbrengst-
onafhankelijke ha-subsidie. Deze
moet dan per ha tarwe worden ver
strekt. In een groot gebied (b.v. Ne
derland, België, Noord-Duitsland)
wordt deze ha-subsidie ƒ700,per
ha. In gebieden met een lagere ha-
opbrengst is door de kg-heffing het
inkomensverlies per ha wat lager
waardoor de kompenserende ha-
subsidie ook wat lager kan zijn. Po
litiek geharrewar over de hoogte van
de ha-subsidie per regio is zeker niet
in het belang van de boeren.
Kontrole is nodig
Over elke kg tarwe die geproduceerd
wordt, moet de kg-heffing betaald
worden. Daardoor is de afzetprijs van
tarwe 10 cent lager dan de marktprijs.
Dit geeft zonder kontrole kans op
handel in partijen tarwe waarover de
heffing ontdoken is. Hetzelfde pro
bleem treedt echter ook op bij kwo-
tering. De kilo's die boven het
kwotum worden geproduceerd, wor
den immers door een zware heffing
belast. Ook voor de kg-heffing met de
ha-subsidie kan dat geen problemen
geven.
Ik hoop met dit voorstel een bijdra
ge te leveren, of verdere ideeën los te
maken voor een oplossing met een
min of meer direkte inkomenstoeslag
zodat de ekstra produktiekosten en
eksportsubsidies ontlopen kunnen
worden. Door een kg-heffing worden
veel dure opbrengstverhogende teelt
maatregelen onrendabel en wordt een
kompenserende opbrengst-
onafhankelijke ha-subsidie gefinan
cierd. De administratieve kontrole die
hierbij nodig is om ontduiking van de
kg-heffing te voorkomen, vormt vol
gens mij geen onoverkoombaar be
zwaar, omdat diezelfde kontrole ook
nodig is bij kontingentering.
Leon Nelen
Kruisland (N.Br.)
N.B.: Deze brief is ook naar Mr. F.
Andriessen in Brussel gezonden
De folder voor de te volgen kursus
sen voor 1986/1987 in West-Brabant
zowel aan de M.A.S. te Breda als aan
de L.A.S.-scholen is weer uit.
Het betreft de kursussen op het gebied
van landbouw, produktietuinbouw,
boomteelt, tuinen, bloemschikken en
binden.
Aanmelding vóór 15 mei 1986 bij de
administratie van de scholen.
Een folder is ook aan te vragen bij de
scholen of bij uw organisatie, waar
ook inlichtingen gevraagd kunnen
worden over toelating en wanneer de
kursussen zijn.
- Oriëntatie voor de boerin
ƒ150,-; 40 uur
Verder kunt u tuinbouw-, technische-
en dierhouderijkursussen volgen op
de Lagere Agrarische School te
Andel.
Wilt u niet te lang wachten met het
opgeven voor de kursussen!
Welke kursussen zijn er zoal om aan
deel te nemen?
Op de M.A.S. te Breda:
E.V.T.O. Rundveehouderij en groen
teteelt en bloemist-winkeliers
120 lesuren ƒ325,
Vervolgkursus Rundveehouderij, ak
kerbouw, tuinbouw,
96 lesuren ƒ300,
E.V.G.O. (Econ. vorming gevorder
de ondernemers) boomkwekerij
120 lesuren ƒ325,
Keurmeester A/Keurmeester glas en
v.g. groente en aardbeien
90/60 lesuren ƒ700,
Aan de L.A.S. Alphen, Andel, Ber
gen op Zoom, Breda, Etten-Leur,
Oudenbosch, Steenbergen en Tilburg
worden de gebruikelijke kursussen ge
geven, zoals o.a. trekkerrijvaardig-
heid, lassen, steen en cement,
rundveehouderij en een kursus groen
teteelt enz.
Volgende keer komen de program
ma's van de M.A.S. scholen te Gor-
kum en Helmond aan de t)rde.