over geld en goed ingezonden Bent u al lid van de Bedrijfsverzorgingsdienst? Kan kg-heffing met ha-subsidie graanproduktie doen verminderen De gewijzigde landbouwvrijstelling Kursusprogramma Vervolgonderwijs regio Gorinchem Programma kursus-onderwijs 'West-Brabant' Laatst waren we op een bedrijf, waarbij de vrouw zei: 'Wat is het toch gelukkig dat er een bedrijfsverzorgingsdienst is. Mijn man is lang ziek geweest en als de verzorger er niet was geweest, dan weet ik werkelijk niet hoe het had gemoeten'. Een andere vrouw wiens man was overleden: 'Wat was het gelukkig dat de bedrijfsverzorger hulp kon bieden in het bedrijf, vooral in de eerste moeilijke maanden'. Het is erg fijn deze stemmen vanuit de praktijk te horen en het geeft alleen maar aan hoe nuttig de Vereniging en de Bedrijfsverzorger is. Naar onze mening zou iedere akkerbouwer, veehouder, fruitteler en tuinder lid dienen te zijn. In Zeeland zijn er op dit moment 850 leden, dat is 16% van het aantal bedrijfshoofden, dus in feite nog erg weinig. Het aantal deelnemers aan de reduk- tieregeling bij arbeidsongeschiktheid is 775 leden. Hoe kan men lid worden? Door zich aan te melden bij de sekre- taris van de vereniging: Schouwen- Duiveland 01114 - 1445; Tholen en St. Philipsland 01666 - 2540; De Bevelan- den 01100 - 15914; Walcheren 01189 - 1465 en Zeeuws Vlaanderen 01140 - 12108. Wat betaalt men? Men betaalt een jaarlijkse kontribu- tie die varieert per vereniging van ƒ175,tot ƒ250,Voor deelname aan de reduktieregeling bij arbeidson geschiktheid betaalt men ƒ35, ekstra kontributie per jaar. Wat krijgt men ervoor? Indien men lid is kan men bij ziekte, ongeval, vakantie, deelname aan kur- sussen of vergaderingen een bedrijfs verzorger krijgen. Krijgt men verplichte dagen opgelegd Ja, in principe krijgt men een aantal garantiedagen toegewezen, verdeeld over de winterperiode en over de zomerperiode. Garantiedagen bete kent dat indien de bedrijfsverzorger nergens te werk gesteld kan worden, de leden verplicht zijn de bedrijfsverzor ger op vooraf toegewezen dagen op het bedrijf te werk te stellen. Wat is het normale uurloon van de bedrijfsverzorger? Dat varieert van ƒ22,50 tot ƒ28,50 per uur, verschillend per vereniging en af hankelijk van de kontributie. Wat is het uurloon bij de reduktiere geling bij arbeidsongeschiktheid? Stel iemand wordt ziek. Dan moet hij de eerste 2 wachtdagen het volle uur loon betalen. Daarna krijgt hij/zij voor de eerste 12 weken een reduktie op het uurloon van ƒ15,per uur en daarna tot 1 jaar is verstreken een re duktie van ƒ17,per uur. Zoals u welbekend treedt na 1 jaar ar beidsongeschiktheid de algemene ar beidsongeschiktheidswet in werking. Bij overlijden van de deelnemer aan de reduktieregeling heeft zijn echtge note maksimaal 10 weken na overlij den recht op hulp van de bedrijfsverzorger tegen een geredu ceerde uurvergoeding van ƒ15,zo lang het bedrijf ongewijzigd wordt voortgezet. Hoe is het bij vakantie en dagkur- sussen? Zolang het O&S fonds een bijdrage blijft leveren voor vakantie en dag- kursussen bestaat er op het uurloon van de bedrijfsverzorger een reduk- tiemogelijkheid. Kunnen bij arbeidsongeschiktheid van meewerkende vrouwen deze ook gebruik maken van de reduktiere geling? Ja, doch dan dient men wel persoon lijk lid te zijn. Onder bepaalde voor waarden kan aanspraak gemaakt worden op bedrijfshulp tegen geredu ceerd tarief tot een maksimum van 8 uur per dag en met een maksimum van 24 uur per week. Men betaalt dan wel een lagere kontributie. Deze 24 uur kunnen over een hele week gespreid worden. Natuurlijk kan een meewerkende vrouw ook volledig lid worden. Voor de volle kontributie heeft men dan bij arbeidsongeschiktheid recht op mak simaal 40 uur bedrijfshulp tegen ge reduceerd tarief. Advies Bekijk en bespreek eens in uw gezin of lid worden van de Bedrijfsverzor gingsdienst in uw situatie noodzake lijk is. Wij ervaren vaak dat men blij was dat men lid was. Vraag eens inlichtingen bij de sekretaris van uw vereniging. Nee, niet volgende week, maar nu! J. Markusse De ondertussen bijna vier jaar duren de pogingen tot wijziging van de land bouwvrijstelling hebben een einde bereikt. Ingaande 1 april 1986 zijn de veranderingen van kracht geworden echter met dien verstande dat de ver breding van het begrip landbouwbe drijf op verzoek kan terugwerken tot 17 augustus 1982. Een belangrijk element in de wetswij ziging is gelegen in het feit dat de waardeverandering van landbouw grond welke buiten het kader van het landbouwbedrijf zal worden gebruikt niet meer valt onder de vrijstellings- regel. De waardeveranderingen bin nen het agrarisch gebruik blijven wel onder de vrijstelling vallen. Verkoop van grond aan een kollega- landbouwer die deze in de landbouw blijft gebruiken levert geen belaste ba te op (mits aan de voorwaarden wordt voldaan te weten a) de grond moet in eigen eksploitatie zijn gebruikt en b) de waardestijging mag niet door de ei gen bedrijfsuitoefening zijn ontstaan). Bij verkoop van de grond aan een projektontwikkelaar of de gemeente waarbij de grond een andere bestem ming krijgt moet de opbrengst gesplitst worden: tot maksimaal de vrije agrarische waarde blijft de vrijstelling van kracht en over de meerdere opbrengst moet belasting worden betaald. Zoals gezegd is het voorgaande in gaande 1 april j.l. van toepassing. Mocht u op die datum grond in uw bezit hebben waarvan bekend is - of nagenoeg zeker is - dat hieraan bin nenkort een andere dan agrarische toestemming zal worden gegeven, dan Vrijdag 9 mei 1986 is daarvoor in de wijzigingswet een overgangsmaatregel opgenomen. Deze maatregel geeft u de mogelijk heid de waardeverandering welke op 1 april jl. reeds latent aanwezig was alsnog geheel onder de oude vrijstel- lingsregel te brengen. Daarvoor is ver eist dat u een verzoek bij de inspekteur der direkte belastingen in dient. Daarin geeft u gemotiveerd aan waarom u meent voor een deel van uw grond onder de overgangsmaatre gel te vallen en op welke waarde u denkt dat deze grond gesteld moet worden. De inspekteur stelt vervolgens de waarde bij beschikking vast. Tot dit bedrag hebt u bij latere verkoop als nog recht op de oude vrijstelling. Het verzoek aan de inspekteur moet schriftelijk worden gedaan voor 1 ja nuari 1992 (en dus niet binnen twee jaar na ingang van de wetswijziging zoals eerst de bedoeling was). Door de ruime termijn is waarschijnlijk in elk geval de feitelijke opbrengstwaar- de van het perceel ook wel bekend evenals het feit dat de grond een an dere bestemming heeft gekregen. Be denk hierbij wel dat het feit van potentiële bestemmingswijziging reeds op 1 april 1986 aanwezig moet zijn. Dit moet door u aangetoond kunnen worden. Schriftelijke stukken van een bepaald vooroverleg kunnen daarbij belangrijk zijn. Bewaren van deze stukken is dus de boodschap. On danks de ruime overgangstermijn zou ik u aanraden niet al te lang te wach ten met het raadplegen van uw ac countant. Deze kan u zonodig behulpzaam zijn bij het verzamelen van het benodigde bewijsmateriaal. B. Veerbeek Het kursusprogramma 1986/1987 voor de regio Gorinchem is bekend. De kursussen worden georganiseerd door 4 agrarische scholen in de regio waarvan twee scholen in het ZLM- gebied vallen namelijk: Chr. Middelbare Agrarische School Merwedekanaal 8 4206 BC Gorinchem, tel. 01830 - 22966 Koördinator J. Vink, tel. 01838 - 2229 Chr. Lagere Agrarische School Hofflaan 21 4281 PC Andel, tel. 01832 - 1298 Koördinator A.J. de Graaff, tel. 04162 - 2648 Voor informatie kunt u zich tot de bovenvermelde scholen en koördina- toren richten. Voor vragen kunt u ook terecht bij de ZLM. In het navolgende zijn de kursussen weergegeven met het kursusgeld en de kursusduur alsmede de plaats waar de lessen moeten worden gevolgd. Gorinchem: - Introduktie Agrarische Bedrijfsbe heer (I.A.B.) en bedrijfsovername ƒ360,90 uur (24 avonden en 3 stu diedagen) - Ekonomische Vorming Toekomsti ge Ondernemers (E.V.T.O.) ƒ475,24 avonden en 8 studie- en ekskursiedagen - Management rundveehouderij ƒ300,80 uur (15 avonden en 7 dagen) - Informatika ƒ200,inkl. lesmateriaal; 40 lesuren (13 avonden of 13 middagen of 13 ochtenden) - Voedervoorziening; 8 lestijden 's morgens Andel: - Boekhouden en (bedr.ekonomie) be drijfsadministratie Kan een hoge mede verantwoordelijkheidsheffing welke gekompenseerd wordt door een opbrengst-onafhankelijke ha-subsidie bijdragen aan een vermindering van de graanproduktie? Konden boeren maar door produktie- afspraken (bijvoorbeeld rantsoene ring van stikstof) de huidige lage prijzen voor de vrije markt gewassen weer op een rendabel nivo terug bren gen. Eeri lagere produktie geeft niet alleen hogere prijzen maar ook min der produktiekosten zoals aan b.v. bemesting, gewasbescherming en opslagkosten. Het is daarom dan ook maar goed dat we dankzij eerdere in gezonden bijdragen even stil hebben gestaan bij waar de hardwerkende boeren met hun opbrengstverhogen- de inzet mee bezig zijn en of N- rantsoenering geen oplossing is voor de huidige prijsbedervende overschot ten. Niet alleen de kans op het ont staan van een zwarte handel in meststoffen, de dierlijke mestover schotten, een daling van het eiwitge halte bij tarwe, maar vooral de Belgische, Franse, Britse en Duitse boeren die zeker van de aanbodbeper king van Nederlandse aardappelen voordeel zullen hebben, maken een N-rantsoenering, althans als deze niet voor de gehele EEG geldt onuitvoer baar. Het principe is goed, namelijk een vermindering van de produktie per hektare. Ik wil een ander voorstel toelichten. Een voorstel dat betrek king heeft op de huidige, dure over produce aan tarwe binnen de EEG. Ik wil een vermindering van de graan produktie door een lagere prijs in de vorm van een hoge mede verantwoordelijkheidsheffing met als nieuwigheid dat deze door Brussel door een opbrengst-onafhankelijke ha-subsidie wordt gekompenseerd. Door de lagere uitbetalingsprijs wordt er minder produktie (en produktie kosten) gemaakt waardoor het even wicht tussen vraag en aanbod wordt hersteld terwijl door de ha-subsidie het inkomen gelijk blijft. De kg-heffing met de ha-subsidie Het zijn de laatste kg bemesting, ge wasbeschermingsmiddelen, enz. die verantwoordelijk zijn voor de dure overproduktie. De laatste kilo's be mesting en gewasbescherming (pro- duktieverhoging) zijn alleen rendabel bij handhaving van de hoge prijzen. Stel dat bij een gemiddelde bedrijfs voering de laatste ƒ100,aan gewas beschermingsmiddelen ƒ130,aan ekstra opbrengst van tarwe oplevert. Dit is een netto-inkomensverhoging van ƒ130,minus ƒ100,is ƒ30, Door deze inkomensverhoging van ƒ30,— komt er wel voor ƒ130,— ekstra (overschot)tarwe op de markt. Deze ekstra hoeveelheid tarwe moet door de EEG d.m.v. een eksportsub- sidie uit de EEG-markt worden ge bracht. Afhankelijk van de bouwbeleid ƒ40,aan ekstra kosten. De boer die niet de genoemde ƒ100, aan ekstra bemesting en gewasbe scherming toepast, verliest ƒ30,aan inkomen en is dus een slechte onder nemer. De fout ligt dus bij het land bouwbeleid. Door een medeverantwoordelijk heidsheffing van bijvoorbeeld 10 cent per kilo geproduceerde tarwe is een deel van de opbrengstverhogende toe passingen niet meer rendabel en wor den dus niet meer uitgevoerd. Dit is een welbekend feit maar onuitvoer baar omdat het inkomen hierdoor met ƒ700,per ha (7000 kg maal ƒ0,10) afneemt. Anders wordt het wanneer Brussel de opbrengst van de mede-verantwoordelijkheidsheffing besteed aan een opbrengst- onafhankelijke ha-subsidie. Deze moet dan per ha tarwe worden ver strekt. In een groot gebied (b.v. Ne derland, België, Noord-Duitsland) wordt deze ha-subsidie ƒ700,per ha. In gebieden met een lagere ha- opbrengst is door de kg-heffing het inkomensverlies per ha wat lager waardoor de kompenserende ha- subsidie ook wat lager kan zijn. Po litiek geharrewar over de hoogte van de ha-subsidie per regio is zeker niet in het belang van de boeren. Kontrole is nodig Over elke kg tarwe die geproduceerd wordt, moet de kg-heffing betaald worden. Daardoor is de afzetprijs van tarwe 10 cent lager dan de marktprijs. Dit geeft zonder kontrole kans op handel in partijen tarwe waarover de heffing ontdoken is. Hetzelfde pro bleem treedt echter ook op bij kwo- tering. De kilo's die boven het kwotum worden geproduceerd, wor den immers door een zware heffing belast. Ook voor de kg-heffing met de ha-subsidie kan dat geen problemen geven. Ik hoop met dit voorstel een bijdra ge te leveren, of verdere ideeën los te maken voor een oplossing met een min of meer direkte inkomenstoeslag zodat de ekstra produktiekosten en eksportsubsidies ontlopen kunnen worden. Door een kg-heffing worden veel dure opbrengstverhogende teelt maatregelen onrendabel en wordt een kompenserende opbrengst- onafhankelijke ha-subsidie gefinan cierd. De administratieve kontrole die hierbij nodig is om ontduiking van de kg-heffing te voorkomen, vormt vol gens mij geen onoverkoombaar be zwaar, omdat diezelfde kontrole ook nodig is bij kontingentering. Leon Nelen Kruisland (N.Br.) N.B.: Deze brief is ook naar Mr. F. Andriessen in Brussel gezonden De folder voor de te volgen kursus sen voor 1986/1987 in West-Brabant zowel aan de M.A.S. te Breda als aan de L.A.S.-scholen is weer uit. Het betreft de kursussen op het gebied van landbouw, produktietuinbouw, boomteelt, tuinen, bloemschikken en binden. Aanmelding vóór 15 mei 1986 bij de administratie van de scholen. Een folder is ook aan te vragen bij de scholen of bij uw organisatie, waar ook inlichtingen gevraagd kunnen worden over toelating en wanneer de kursussen zijn. - Oriëntatie voor de boerin ƒ150,-; 40 uur Verder kunt u tuinbouw-, technische- en dierhouderijkursussen volgen op de Lagere Agrarische School te Andel. Wilt u niet te lang wachten met het opgeven voor de kursussen! Welke kursussen zijn er zoal om aan deel te nemen? Op de M.A.S. te Breda: E.V.T.O. Rundveehouderij en groen teteelt en bloemist-winkeliers 120 lesuren ƒ325, Vervolgkursus Rundveehouderij, ak kerbouw, tuinbouw, 96 lesuren ƒ300, E.V.G.O. (Econ. vorming gevorder de ondernemers) boomkwekerij 120 lesuren ƒ325, Keurmeester A/Keurmeester glas en v.g. groente en aardbeien 90/60 lesuren ƒ700, Aan de L.A.S. Alphen, Andel, Ber gen op Zoom, Breda, Etten-Leur, Oudenbosch, Steenbergen en Tilburg worden de gebruikelijke kursussen ge geven, zoals o.a. trekkerrijvaardig- heid, lassen, steen en cement, rundveehouderij en een kursus groen teteelt enz. Volgende keer komen de program ma's van de M.A.S. scholen te Gor- kum en Helmond aan de t)rde.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 3