VOO It mi vrouw 'Kunst' p.j. zuid geluid Tunesië: een andere wereld uit de Konkurrentie Portretten 'Genre' Stilleven Landschap redaktie Peter Risseeuw Agrarische Studiereizen 1986: Veel belangstelling voor dropping PJZ-Goes Wat is kunst?! Idee belangrijker dan voorstelling onder redaktie van de Redaktiekommis- sie Bond van Plattelandsvrouwen voor Zeeland en Brabant Redaktieadres: Mevr. P.J. de Rooy-Janse Postbus 42, 4424 ZG Wemeldinge De kulturele kommissie van de plattelandsvrouwen organiseerde 27 februari j.l. een studiemorgen over de 17de eeuwse schilder kunst. Dit ter voorbereiding op de te maken ekskursie (25.3.86) naar museum Boymans-van Beunin- gen. Mevrouw P.J. de Rooy leid de mevrouw Molhuysen, verbonden aan het museum, in. Mevrouw Molhuysen.... De 17de eeuw is de grootste bloeipe riode, die de schilderkunst ter wereld ooit heeft gekend en is voorgoed ver bonden met de namen Holland en zijn Gouden Eeuw. Hoe kon dit ont staan? De 15de eeuw kende nog de religieuze kunst. Schilders werkten voor de Kerk of het Hof. In de 16de eeuw nam de macht van de vorst toe (Karei V). De burgers werden zich be wust van hun gezamenlijke kracht. Men begon te twijfelen aan de tradi tionele kerk (Luther, Calvijn). De sa menleving was in beroering. Alqm heerste oorlog, onrust, verslechteren de ekonomie en kritiek. Die uitte zich in de Beeldenstorm (1566) en het uit breken van de 80-jarige oorlog (1568). In de 17de eeuw maakte de Vrede van Munster (1648) een einde aan deze oorlog. De Noordelijk- en de Zuide lijke Nederlanden komen bij elkaar. Beide hebben echter in die oorlog een totaal andere ontwikkeling onder gaan. De Noordelijke Nederlanden waren Calvinistisch geworden en de Zuidelijke Nederlanden waren het Katholieke geloof en de Vorst trouw gebleven. Dit is bepalend voor de kunstuitingen geweest. Na 1648 varen de Hollandse schepen uit over alle wereldzeeën. Er wordt volop handel gedreven (Oost- en West Indische Kompagnie). De stad Amsterdam groeide. Er komt een rij ke koopmansstand en een welvaren^ de burgerij. Zij wilden zichzelf, hun familie, hun rijkdommen en huizen vereeuwigd zien. Omdat er zoals ge zegd geen Hof en geen Kerk was, waarbij men in dienst kon zijn, wa ren alle schilders zelfstandig werk zaam. Hierdoor ontstond een grote konkurrentiestrijd, waardoor: a. men zich ging specialiseren in 'het Portret', het 'Genre', 'het Landschap', 'het Stilleven', b. er schilders en schildert- jes kwamen, die enorm veel gingen produceren om in het levensonder houd te voorzien. In de Zuidelijke Nederlanden, met als centrum Antwerpen kregen schilders opdrachten van de Kerk en de Adel. Anthonie van Dijck en Rubens waren de grootsten. Zij waren hofschilders en werkten ook voor kerken en kloosters. Zij behoefden niet voor hun dagelijks bestaan te 'vechten', zo als hun noordelijke kollga's. De doe ken van deze schilders waren dan ook vaak groot en voorzien van weelderi ge taferelen en vrolijke kleuren. Aan de hand van dia's gaat mevrouw Molhuysen vervolgens dieper in op de hiervoor genoemde vormen van schil derkunst. De grootste onder de 'Hol landse meesters' is natuurlijk Rembrandt. Hij behoort tot de laatste der grote universele meesters van de late Renaissance. Hij was niet alleen schilder maar ook tekenaar en etser. Hij beperkte zich niet alleen tot por tretten en groepsafbeeldingen, maar schilderde ook stillevens, landschap pen en niet te vergeten zijn doordrin gende bijbelse taferelen. Wat hem bekend maakte waren zijn in op dracht vervaardigde werken zoals de Nachtwacht, de Anatomische Les en de Staalmeesters. De portretten en groepsportretten van de Noord-Nederlandse schilders laten ons deftige, statige dames en heren zien in 'strakke' zwarte kledij (Gerard Terborch) en goedgeklede, weldoor voede mannen en vrouwen (Frans Hals). Deze schildertrant ontaarde al vlug in bekwaam, modieus maar op pervlakkig schilderwerk. De ijdele burger wilde er zo voornaam moge lijk uitzien (geen decolletés: geen losse haren; blank gezicht en voor hoofd; dunne kanten kragen). Een ge lukkige uitzondering hierop was natuurlijk Rembrandt maar ook Frans Hals. Laatst genoemde wordt door zijn knappe, losse verfslag ook wel vergeleken met Velasquez. De hofschilders van het zuiden werkten veel 'losser'. Rubens en Velasquez la ten ons portretten zien van geestelij ken en adellijke mannen en vrouwen in prachtige gewaden, kapsels in de vorm van de kledij, en 'behangen' met juwelen. De familieportretten laten ons zien dat de bezigheden van mannen en vrouwen streng gescheiden waren. De vrouw was voor de kinderen en het huishouden en de mannen moesten kennis overdragen aan de zonen. Men moest ook altijd bezig zijn, want le digheid is des duivels oorkussen (spin nende vrouw van Terborch). Deze familie- en groepsportretten brengen ons naar 'het Genre-schilderij'. Hierop zijn scènes uit het dagelijkse leven van de kleine burgerij, het Hol landse gezin te zien. Zo verschijnen de interieurs met de plavuizen; het in terieur in het interieur; het schilderij in het schilderij. Jan Steen kiest in dit genre echter niet voor het rustige, stil le (Vermeer) maar voor het volle, be weeglijke leven. Hij schildert markten, kermissen, bruiloften, hui selijke feestjes, alles met veel kleur en gevoel voor humor. Alle taferelen zit ten vol symboliek: zoals scherven en oesters op de grond, één verlaten schoen, citroenen, noten, zoutvaten, honden, vogelkooien 'al dan niet open, en vol wijze lessen en spreek woorden. Rembrandt heeft aan de ze schildertrant, 'het Genre', nooit meegedaan.... Volgens mevrouw Molhuysen kan men het Stilleven een Hollandse spe cialiteit noemen. De schilderijen wa ren vaak klein en daardoor betaalbaar voor iedereen. Het Stilleven is een uit ing van de pronkzucht van de Hollan ders. Zij laten ons tinnen kannen en zilveren zoutvaten zien als statussym bool (Heda). Zo ontstaan ook de bloemen-, jacht- en wildstillevens (Jan Fijt). Ook de uitbeeldingen, waar al les schuin staat en vervult is van sym boliek, welke alle de vergankelijkheid moeten weergeven, b.v. scherven, no ten en citroenen met loshangende schil (van Beyeren). Door de onrust en de oorlogen in de 16de eeuw was er geen belangstelling voor het Landschap. De 17de eeuw met zijn groeiende welvaart geeft ons een nieuw soort Landschapsschilde rij, n.l. het brede, vlakke, waterrijke Hollandse landschap met zijn lage ho rizon en grote wolkenpartijen (rivier- De P.J.Z., afd. Goes, heeft op 18 april jl. een dropping gehouden. De ze vond plaats in Brabant en wel in Ossendrecht en omgeving. Na het ver zamelen in Goes reden we met auto's naar Ossendrecht. Daar werd eerst een kop koffie ge dronken in het café waar de groepen ook weer terug moesten komen. De groepen werden verdeeld en allemaal uitgezet. Ze kregen opdrachten mee, die ze onderweg uit moesten voeren. 9 mei Afd. Bevelanden organiseren weer voor iedereen het geweldige schuurfeest aan de Stekeldijk te Kam perland. Entree voor de leden is maar ƒ2,Niet-leden betalen slechts 4 19 mei Afd. Tholen houdt de jaarlijk se fietstocht. Het vertrek is om 11.30 uur van de boerderij van de fam. Rooyman. Na afloop barbeque. Kosten ƒ12,50. Opgeven voor 15 mei bij Elles, tel. 01184- 11060. 24 mei Afd. Tholen doet mee aan een oriëntatierit, dë zgn. 'Bloemenrit'. Snelle opgave is gewenst, Connie tel. 1666 - 2644. Start om 18.45 in de Zoekweg. De opkomst van zowel leden als niet- leden was trouwens bijzonder goed. Toen de groepen allemaal weer bin nen waren werd er gekeken welke groep de opdrachten het beste had uitgevoerd. Deze kregen een prijs. We kunnen wel zeggen dat deze akti- viteit erg goed geslaagd is, dit stimu leert dus weer tot het organiseren van nog veel meer leuke aktiviteiten. En daarbij hopen we ook weer op een goede opkomst van leden en natuur lijk ook niet-leden. Namens de P.J.Z-Goes, Carla Goud Oost Zeeuws-Vlaanderen Wij organiseren een schuurfeest op vrijdag 16 mei bij de familie Diele- man, Axelsestraat 114, Zaamslag. Aanvang 20.30 uur. Entree: leden en donateurs ƒ3,50 en niet-leden ƒ5,00. Agrarische vrouwen op ekskursie Jonge agrarische vrouwen gaan op donderdagmorgen 15 mei op ekskur sie naar het melkveebedrijf van F. Modde, Nieuwstraat 90 te Oostburg. Aansluitend brengen ze een bezoek aan kaasmakerij Ysenagel, Bak kerstraat 58 te Oostburg. Verzamelen om 9.30 uur op het Ledelplein te Oostburg. Informatie te krijgen via tel.nr. 01146 - 1980. TUNESIË, de kleinste Noordafri- kaanse staat, is een land vol tegenstel lingen: in traditionele sèfsari gestoken vrouwen, paard en wagens, de souks (arabische markten) maar ook gewo ne Europese steden. Veel steden heb ben een medina, een ommuurde oude stad met een wirwar van smalle stra ten en stegen. In de binnenlanden overheerst de oosterse sfeer: de men sen dragen de traditionele kledij en als vervoermiddel wordt mujldier of dro medaris gebruikt. De belangrijkste bron van inkomsten In Tunesië is de LANDBOUW. In het noorden wordt graan verbouwd, zuidelijker groeien de olijfbomen, ci- trusbomen, dadelpalmen en het al- phagras. Het noorden van Tunesië heeft een gematigd klimaat, buiten de maanden juli en augustus wordt het niet tè heet, in mei en juni zijn de tem peraturen het aangenaamst en is de natuur op zijn mooist. Daarom organiseert Agrarische Stu diereizen een 8-daagse vliegreis naar Tunesië, 10-17 juni-1986. U logeert in Sousse aan zee. Van hieruit worden allerlei ekskursies gemaakt, wandeling door Sousse met de typisch oriëntaal se sfeer; bezoek aan een landbouw- koöperatie; een rozenkweker; naar de hoofdstad Tunis met een bezoek aan het Bardomuseum (nergens ter wereld zijn zoveel mozaïeken bij elkaar ge bracht); bezoek aan de voormalige hoofdstad Cartago; het schilderach tige plaatsje Sidi Bou Said; bezoek aan een stoeterij en een runder K.I. station, bezoek aan de markten in de eeuwenoude stad Mahdia en Jemmal; wandeling door de presidentiële tui nen in Monastir; bezichtiging van een zuivelfabriek en een staats- rundveebedrijf met een voeder- fabriek. Twee dagen bezoekt u het zuiden van Tunesië: het Romeinse amfitheater El Djem; een bezoek aan Sfax, de be langrijkste havenstad, een prachtige tocht door de olijfbossen en de dadel palmplantages; in Gabès zelf zijn er zo'n 300.000 dadelbomen geteld. In de bijzondere plaats Matmata, waar de inwoners in holen wonen over nacht u. 's Ochtends héél vroeg de tocht per dromedaris om de zon in de Sahara te zien opkomen. Via een tocht door de zoutmeren - het gebied van de fata morgana's - bereikt u de schitterende oase Tozeur, al in de tijd van de Romeinen bekend. Ook Gaf- sa wordt bezocht, merkwaardig gele gen op 350 m hoogte. De ruïnestad Sbeïtla is een goed voorbeeld van een Noordafrikaanse garnizoenstad uit de Romeinse tijd. Ook aan de heilige stad Kairouan wordt een bezoek ge bracht. Als in geen ander land komt de bevolking van Tunesië 'het land van de vriendschap' u op ongefor ceerde en vriendelijke wijze tegemoet. Het zal u spijten, het land weerde moeten verlaten! En verder: Zeil am See, Oostenrijk, 5-14 juni 1986, 10-daagse busreis Noorwegen, Noordkaap, 16-28 juni, 13-daagse vliegreis/rondrit Schwarzwald, 23-28 juni, 6-daagse busreis Normandië, 23 juni - 2 juli, 10-daagse rondreis per bus Midden-Engeland, 30 juni - 9 juli, boot/rondreis per bus Voor üw aanmelding, nader overleg gezichten van Ruysdael en winterlandschappen van Jacob Ruis- dael). Talrijk zijn ook de uitbeeldin gen met zeeslagen, stads- en zeegezichten. Zo komen ook de land schappen met watermolens, pluimvee en dieren (Paulus Potter). Seghers schilderde weer een ander genre: dra matisch geladen landschappen, wel ke Rembrandt beïnvloed moeten hebben. Al met al kunnen we op de leerzame en boeiende morgen terugkijken, met een onderhoudend vertellende me vrouw Molhuysen. De ekskursie, die hierop volgde (25 maart j.l.) stond in het teken van 'de oude Meesters' en de 'Moderne kunst'. Per bus vertrokken we met ongeveer 50 dames en 1 heer naar Rotterdam. In de bus werden wij ver welkomd door de voorzitster van de kulturele kommissie mevrouw M. de Jonge. Zij wenste ons een fijne dag toe. Iri het museum troffen we weder om mevr. Molhuysen. Aan de hand van een diavoorstelling voerde zij ons snel door de geschiedenis van de schil derkunst. Via 'de 3 vrouwen aan het graf' van de gebroeders van Eyck; 'de verloren zoon' van Jeronymus Bosch; kleine schilderijtjes zoals Geertgen tot St. Jans; 'de toren van Babel' van Bruegel, naar de Impressionisten, welke als eersten buiten gaan schilde ren. Zij moesten snel werken, daar zij een impressie wilden geven van licht en landschap (Monet en Sisley). Via Expressionisten, welke door kleur het karakter van de mensen wilden uit beelden (van Gogh, van Dongen) naar de Surrealisten, zoals Dali en Magrit- te. Voor Dali geldt min of meer het wroeten naar verdrongen angsten en begeerten in het onbewuste. Magrit- te distancieert zich uitdrukkelijk van deze bemoeienis. Hij wil de verwant schap tussen het gewone en ongewo ne aantonen (een paar voeten, dat in schoenen overgaat). Na de dia-serie 'doken' we het mu seum in en werden met onze neus ge- djukt op het verschil in kunstuiting van 'de oude Meesters' en 'dë moder ne kunst'. Twee groepen schilders, die tot zover wij konden nagaan niet veel gemeen hadden en hebben. Bij 'de oude Meesters' komt bewondering voor techniek en voorstelling naar voren en bij 'de moderne kunst' vraagtekens. Kandinsky raadt de leek in een arti kel (1912) aan 'zich bij het bekijken van een kunstwerk niet af te vragen: waarom is de kunstenaar zo vrij ge weest geen rekening te houden met mijn wensen?, maar: welke eigen in nerlijke aandrang heeft de kunstenaar hier tot uitdrukking gebracht?' De wens, dat een schilderij iets moet voorstellen is hierdoor vervallen. Vol gens mevr. Molhuysen is in de moder ne kunst het idee belangrijker dan de voorstelling. Mondriaan, Kandinsky (kleur en beweging) Appel (ik rotzooi maar wat aan). Vooral de moderne Amerikaanse kunst is voor ons Euro peanen moeilijk. Mark Rothko zei zelf 'Voor ons is de kunst een avon tuur in een onbekende wereld, die al leen geëksploreerd kan worden door wie bereid is risiko's te lopen'. De beeldhouwkunst daarentegen pro beert samen met de toeschouwer een relatie te leggen tussen de objekten en de ruimte (minimal art: grote blok ken; tegels op de vloer; banen vilt aan de wand). Sommigen onder ons ver zuchten 'dat heb ik met handwerken ook aleens geprobeerd' of 'dat doet de juffrouw op de kleuterschool ook'Wie weet dames? Voordat het spitsuur begon vertrok ken we weer huiswaarts. Het was een gezellige dag. We lieten de ten toonstelling van de Moderne kunst met gemengde gevoelens achter. En weer rees de vraag 'Wat is kunst'. Ingrid Bom - Wattez of het aanvragen van de brochure Agrarische Studiereizen 1986, kunt u opbellen naar het Sekretariaat van Agrarische Studiereizen, mevrouw L. Deumer, Roermondsplein 20, 6811 JN Arnhem, 085 - 512087 (eventueel 085 - 427784). Vrijdag 9 mei 1986 17

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 17