Korting op heffing afzetkontrakt voor PVV-voorzitter Meijer; 'Hoe verder, nadat besmetting Afrikaanse varkenspest geweken is?' Agrarisch eksporteur door varkenspest opnieuw de dupe; fiskale maatregel noodzakelijk Tweede Kamer akkoord met mestwetgeving Maandag 14 april jl. sprak de Tweede Kamer zich tijdens een uitge breide kommissievergadering van de Vaste Commissie Landbouw en van Milieu uit over de meststoffenwet. In grote lijnen kregen de mi nisters Braks en Winsemius goedkeuring voor hun voorstellen. Belang rijke wijzigingen zijn niet aangebracht en ook niet in het vooruitzicht gesteld. Het debat in de Tweede Kamer trok grote belangstelling. De publieke tribune was overvol en veel belangstellenden moesten het over leg volgen via de geluidsinstallatie in een andere zaal. Buiten werd in tussen de noodklok geluid door protesterende boeren. Positie mestbank Veel aandacht werd besteed aan de positie van de mestbank. Het Land bouwschap heeft inmiddels een lan delijke mestbank opgericht en de Kamer prees deze voortvarendheid van het agrarisch bedrijfsleven. De ze waardering werd ook uitgesproken voor eigen initiatieven als kalvergier- zuiveringsinstallaties op de Veluwe en de centrale zeugendrijfmestverwer- king in Eibergen. Vraagtekens werden echter gezet bij de samenstelling van het bestuur van de mestbank. Het Kamerlid Tazelaar (PvdA) heeft een amendement inge diend met als doel milieumensen in het mestbankbestuur te zetten. Moet de mestbank de overschothef fing instellen? Het Landbouwschap vindt dat deze mogelijkheid in de wet moet worden opgenomen. Men is echter nog verdeeld over de vraag wanneer daar daadwerkelijk gebruik van moet worden gemaakt. De woordvoerders van VVD (Te Veld huis) en CDA (Van der Linden) ko zen voor een lichte aanpak in het begin en gaven steun aan het princi pe zoveel mogelijk via het partikulier initiatief op te lossen. Bij het CDA leeft wel de vrees dat de mestbank een "restbank" wordt. Van der Linden drong er bij minister Braks dan ook sterk op aan op zeer korte termijn met het Landbouwschap te praten over de mogelijkheid uitvoering en inning van de overschotheffing door de mest bank te laten doen. Tazelaar diende al een amendement in, waarin de wet zo wordt gewijzigd dat het agrarisch bedrijfsleven de overschottenheffing zelf kan opleggen. De minister van Landbouw gaf aan nog deze week hierover met het Land bouwschap van gedachten te wisselen en liet weten niet afkerig te staan te genover een mestbank met zwaarde re bevoegdheden. De bewindsman maakte wel duidelijk dat hij dan veel waarde zou hechten aan zijn aanwij zingsbevoegdheid. Bij de voortzetting van het debat, waarschijnlijk op 28 april a.s., moet op dit punt de nodi ge duidelijkheid verkregen zijn. Heffingen De Kamer ging unaniem akkoord met de instelling van een algemene heffing op veevoer bedoeld voor mestonder- zoek. De overschottenheffing stond bijzonder in de belangstelling. Op ver zoek van de Kamer had de minister van Landbouw een notitie opgesteld over differentiatie-mogelijkheden van de overschottenheffing. De Kamerle den vonden dat verschillende van de ze mogelijkheden gebruikt moesten worden. Op verzoek van het CDA wordt ook een splitsing van de hef fing naar droge stof in de wet op genomen. Zeer intensief werd gesproken over de gevolgen van mestafzetkontrakten voor de overschottenheffing. Over de voordelen van zo'n kontrakt was iedereen het eens: het bevordert het partikulier initiatief en vergroot afzet mogelijkheden van mest. Als nadeel zagen sommige politici het risiko dat kleine bedrijven de dupe worden van de grotere, die bij de afzet van mest als het ware de krenten uit de pap zul len halen. Toch sprak een Kamermeerderheid zich uit voor het belonen van mestaf zetkontrakten. De minister ging hierin mee, mits het kontrakt zou voldoen aan nader op te stellen voorwaarden. Vrijdag 18 april 1986 Dit belonen van afzetkontrakten moet tot uiting komen in een substantiële reduktie op de overschottenheffing. VVD en D'66 dienden hiertoe een amendement in. De ministers Braks en Winsemius lie ten nadrukkelijk weten niet akkoord te kunnen gaan met een reduktie tot nul. Afzetkontrakten worden soms verbroken en de mestproducent moet dan terugvallen op een stuk in- frastruktuur, dat is betaald uit een deel van de overschottenheffing. "Wat is dan een substantiële kor ting?" vroeg Braks zich af. Verschil lende Kamerleden lieten hierop enkele cijfers vallen, die varieerden van 30 tot 60 procent. Een goedgekeurd mestafzetkontrakt kan dus leiden tot en korting op de overschottenheffing ter hoogte van ongeveer 50 procent. Waarschijnlijk komt dit punt bij de voortzetting van het debat weer ter sprake als staatssekretaris Koning van Financiën uitleg komt geven over wat aan heffingen wel en niet in de wet moet worden opgenomen. Tazelaar wenste namelijk tarief en grondslag van de overschottenheffing in een Al gemene Maatregel van Bestuur op te nemen, wat het ministerie van Finan ciën sterk ontraadde wegens strijdig heid met de Grondwet. Normering De fosfaatnorm als rekenmaat riep geen bezwaren op. Evenmin werd ge protesteerd tegen de normen voor maïs en grasland: respektievelijk 250 en 350 kg. fosfaat per ha per jaar. De norm voor bouwland - 125 kg. fos faat - werd wel ter diskussie gesteld. Minister Braks liet weten vast te hou den aan deze bouwlandnorm. Als echter op basis van grondonderzoek en de mate van fosfaatonttrekking door het gewas blijkt, dat bijstelling van deze norm noodzakelijk is, ziet Braks daartoe wel mogelijkheden. Er kan overigens nog een kink in de kabel komen, als de Eerste Kamer de wet Bodembescherming niet aan neemt. De normeringsregels worden namelijk op die wet gebaseerd en de Eerste Kamer heeft principiële grond wettelijke bezwaren tegen een bij amendement ingevoerde risiko- aansprakelijkheid in deze wet. Minister Winsemius kondigde aan dat voor slib en compost binnenkort re gels gereedkomen. Het is de bedoeling dat deze in 1987 in werking treden. Vermoedelijke oorzaak van het voor het eerst in ons land optreden van het overigens voor de mens ongevaarlij ke Afrikaanse varkenspest in Neder land is, aldus pvv-voorzitter Meijer, besmet voedselafval, dat varkens heb ben gegeten en waarvan ze ziek zijn geworden. Koken volgens geldende voorschriften zou dit alles hebben voorkomen. Als deze oorzaak niet De uitbraak van de Afrikaanse var kenspest betekent een geweldige scha depost voor de handelaren en eksporteurs gevestigd in de kern- en bufferzone. De handel van varkens en varkensvleesprodukten uit dit gebied, met daarin de Rotterdamse haven, ligt geheel stil. Onduidelijk is hoe lang de ze situatie zal voortduren. Het ver bond vindt het triest te moeten konstateren, dat de handelaar en eksporteur van vlees (en andere snel aan bederf onderhevige agrarische produkten), steeds weer de rekening krijgen gepresenteerd. Het AGV zal er daarom bij de over heid andermaal op aandringen, dat het wetsartikel betreffende de reser ve assurantie eigen risiko zodanie Financiën Vele kritische vragen werden gesteld over de financiële bijdrage van de overheid in het geheel. De minister van Landbouw maakte duidelijk dat de overheid ook een zekere medever- antwoordclijheid droeg voor de mestproblematiek en was daarom be reid financieel bij te dragen, wat hij reeds doet. Extra financiële middelen voor een sektorplan bijvoorbeeld wil hij niet beschikbaar stellen. Het uit gangspunt de veroorzaker betaalt, blijft echter leidraad en de overheid is alleen bereid bij te dragen in de kosten van initiëren, stimuleren en onderzoek. Met het bedrijfsleven is de afspraak gemaakt dat de overheid tweederde deel van de kosten van het onderzoek voor haar rekening neemt. Voor de eerste vijf jaar worden die kosten geraamd op 65 miljoen gulden. meer vermoedelijk maar werkelijk wordt, kunnen we echt ongerust zijn over de naïviteit, waarmee sommige van onze sektorgenoten met hun be drijf omgaan. Als het onwetendheid was, is het nóg beroerder. Het zal nodig zijn veel voorlichting, ook aan de veroorzakers van de af vallen, te verschaffen. Want alleen werkelijk inzicht in de risiko's, die wordt aangepast, dat deze reserve ringsmogelijkheid door meer onder nemers dan thans het geval is, serieus kan worden overwogen. Dit behoort thans eerst tot de mogelijkheden van de ondernemer, indien meer dan 30% van zijn branchegenoten hetzelfde ri siko bij een verzekeringsmaatschap pij onderbrengen. Het AGV acht het principieel onjuist om een dergelijke beslissing, het al of niet mogen vor men van een assurantie reserve eigen risiko, te laten afhangen van wat an dere ondernemers doen. Een dergelijke verruiming van de re serve assurantie eigen risiko vermin dert daarenboven de lasten van het bedrijfsleven. Een gunstige zaak in een tijd waarin de lasten van het be drijfsleven weer dreigen toe te nemen. Een ander financieel aspekt dat veel vragen opriep, was de bestemming van de overschottenheffing. De minis ter gaat uit van een heffingsopbrengst van 43,5 miljoen gulden. Desgevraagd deelde de bewindsman mee dat dit be drag als volgt was opgebouwd: 3,5 miljoen voor apparaatkosten, 5 mil joen voor het heffingenbureau, 30 miljoen voor infrastrukturele voorzie ningen, 2 miljoen voortzetting- bijdragen mestbank en 2 miljoen voor de uitvoering van de meststoffenwet. De Kamer bleek nog niet tevreden met deze opsomming. Men wilde weten hoe het bedrag van 30 miljoen gulden was opgebouwd. Minister Braks zal dit bedrag nog nader preciseren. Uitrijverbod De Tweede Kamer vindt het een goe de beslissing een kommissie van des kundigen in te stellen, die alle problemen rond het uitrijverbod gaat inventariseren. Vóór 1 juli a.s. moet deze kommissie verslag uitbrengen. Het streven van de ministers is er nog steeds op gericht het uitrijverbod van af 1 januari 1987 van kracht te doen zijn. CDA en VVD zijn het daar niet mee eens. Kamerleden Van der Lin den en Blauw hebben een motie inge diend, waarin de regering wordt verzocht de uitrijperiode op zijn vroegst inwerking te doen treden van af 1 januari 1988. Nauw met het uitrijverbod hangt sa men het probleem van de opslagka- paciteit. De Kamer wees nadrukkelijk op de problemen die kunnen ontstaan als de benodigde vergunningen niet op tijd worden verkregen. Minister Win semius zag in 90 procent van de ge vallen geen onoverkomelijke problemen, procedures kunnen op tijd worden afgehandeld. Verschillen de Kamerleden wezen echter op ver tragingen, als bezwaar wordt gemaakt tegen de vergunning. Minister Winsemius kondigde aan dat mestopslag bij boeren wordt opgeno men in landelijke standaardvoor schriften bij de Hinderwet. Deze voorschriften treden in 1987 in wer king en wie aan de bepalingen voldoet is niet vergunningplichtig. Winsemi us verwacht dat de meeste mestopslagsystemen bij de boer on der deze voorschriften zullen vallen. Jan Brinkman voor de nationale ekonomie kunnen optreden, kan totale naleving van het verbod opleveren. Mentaliteitsveran dering zal nodig zijn, aldus de voor zitter van het produktschap voor vee en vlees (pvv) in een verklaring bij de opening van de op 9 april gehouden openbare pvv-bestuursvergadering in Rijswijk. Meijer: 'We beschouwen het als een goed teken, dat er geen verdere kon- taktbesmettingen zijn gevonden. De veehouders die hun varkensstapels door preventieve ruiming hebben moeten afstaan, verdienen ons mede leven; het is een hard gelag, wat hen overkwam, maar hier gold met name, dat het zekere voor het onzekere moest worden genomen. Het bedrijfsleven beleeft pijnlijke we ken, maar aksepteert de beperkingen, omdat het inziet, dat de risiko's le vensgroot zijn. Belangrijke vraag voor ons allen is hoe, nadat de besmetting is geweken, de normale bedrijfsvoering weer zo gauw mogelijk kan worden hervat. Daarvoor zullen we intensief overleg met de beleidsvoerders bij het ministe rie van landbouw en via hen met de Europese Kommissie moeten voeren. Leidraad is voor ons, dat we zo spoe dig mogelijk tegen de andere lidsta ten moeten kunnen zeggen: 'uitbraak bedwongen, besmettingsrisiko's afwe zig Nederland is geheel schoon'. En dat voor een prijs, waaruit moge blij ken, dat we van de Belgische ervaring na het, vorig jaar, optreden van Af rikaanse varkenspest daar, hebben geleerd. Met u hoop ik, dat de besmetting in derdaad op korte termijn zal zijn ge weken. Tot dat moment is de maksimale discipline voor ons allen vereist. In het belang van onze gehe le sektor moet elk een zich offers ge troosten, maar de troost is, dat dan de schadeperiode ook kort zal zijn, al dus pvv-voorzitter Meijer. 7 Leden van de Gelderse en Overijsselse landbouwmaatschappijen hebben vóór de behandeling van de meststoffenwet de noodklok op het Binnenhof geluid. Zij protesteren hiermee vooral tegen het uitrijverbod.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 7