over geld en goed Het huurwaardeforfait wordt verruimd ingezonden Wat mag grond ekonomisch gezien bij uitbreiding kosten Produktie beperking, maar hoe? Uitzetten fazanten aan nadere kriteria gebonden Voordat iemand grond koopt is het verstandig te rekenen voor de beslissing wordt genomen en daarbij uit te gaan van de situatie waarin hij/zij verkeert. De saldi (opbrengst min toegerekende kosten) vertonen namelijk op de on derscheidende bedrijven grote verschillen. Het gaat praktisch nooit op om te zeggen: "Jan heeft ƒ45.000,— per ha betaald dus ik kan dat ook". Hoe berekenen we het saldo op een bedrijf? Stel de opbrengst op een bedrijf is gemid deld over vijf jaar Stel de toegerekende kosten zijn per ha kunstmest ƒ450 zaaizaad pootgoed ƒ500 gewasbeschermingsmiddel ƒ550 werk door derden ƒ600 saldo Welke niet-toegerekende kosten drukken op de ha's polderlasten ƒ120 ruilverkavelingslasten 65 brandstof smeermiddelen 120 onderhoud werktuigen ƒ100 onderhoud drainage 25 groenbemesting 80 schuimaarde en/of kippenmest ƒ100 bespuiting Round Up of TCA 20 Er resteren aan winsten zonder grondrente ƒ5.500 per ha ƒ2.100 per ha ƒ3.400 per ha 630 per ha ƒ2.770 per ha Welke toegerekende kosten verande ren meestal niet bij vergroting met enige ha's? a. die van de arbeid: Op veel akker bouwbedrijven is er arbeid vol doende. b. die van de gebouwen: De gebou wen zijn van voldoende omvang. c. die van de werktuigen: Het werk tuigenpark behoeft niet te worden aangepast. Zijn er nog andere kosten waar men rekening mee moet houden? Wat zijn de notariskosten ka dastraal recht? Wat zijn de hypotheek kosten ka dastraal recht? Wat zijn de afsluitkosten van de hy potheek? Moet u overdrachtsbelasting betalen of niet? Bij een bedrag van ƒ200.000 betaalt u ƒ6.000 zonder overdrachtsbe lasting van 6%. Wat kan men betalen per ha bij een rente van 7% en 8% zonder onder nemerswinst? (ƒ2.770 7%) X 100 ƒ39.571 En als de rente 8% is? (ƒ2.770 8%) x 100 ƒ34.625 Is het saldo ƒ500 lager dan kunt u be talen (ƒ2.270 7%) x 100 ƒ32.429 Hoe staat het met de aflossing? Vanzelfsprekend moet er op de grond worden afgelost. Dit is bij de meeste banken 2%. Als deze aflossing niet kan uit de besparingen van het reeds bestaande bedrijf dan zullen we met de aflossing ook rekening moeten houden, anders gaat het ten koste van het verteerbaar inkomen. Is in de berekening ondernemerswinst opgenomen? Neen! In deze berekening moet de winst komen in de jaren dat er een ho ger saldo behaald wordt. Indien er een lager saldo is, komt er verlies op de aangekochte grond. Kan dit verlies opgevangen worden door de bespa ringen uit het bestaande bedrijf voor dat er grond werd aangekocht? Zo niet en wenst u bijvoorbeeld een on dernemerswinst van ƒ500 per ha dan kunt u betalen bij 8°7o rente (ƒ2.270 8%) x 100 ƒ28.375. Konklusie De saldi lopen van bedrijf tot bedrijf zeer uiteen. Bekijk hoe hoog die van uw bedrijf zijn. De hoogte van de sal di die men uit het bedrijf haalt bepaalt mede de grondprijs die u kunt beta len. De rente die u betaalt of berekent speelt een grote rol. Grondaankoop voor een te hoge prijs kan de winstgevendheid van het be drijf verlagen. Voor grond wordt in verschillende gevallen meer betaald dan ekonomisch verantwoord is. De toename van de winst zonder gron drente over de oppervlakte grond die u bij koopt en de rentevoet bepalen wat u ekonomisch gezien voor grond kan betalen. Let op: "Rekenen voor beslissen" is in een onderneming nodig! Altijd! Ga daarbij uit van gemiddelden van je eigen bedrijf. Zijn die te laag, probeer ze dan op te vijzelen. Denk er om! Wie nimmer rekent, nimmer schrijft, 't is geluk dat hij en koopman blijft! J. Markusse De laatste weken zijn er nogal wat suggesties gedaan om de te grote (graan)produkties te beperken. Wat me daarbij opviel is dat hierbij, de neiging bestaat om de zwarte Piet naar anderen door te spelen. Laat ik maar gelijk beginnen met de suggestie om de 1 op 3 teelt bij aardappelen te verbieden. Het is een beperkte groep die om bepaalde redenen (b.v. een klein bedrijf) op een schema van 1 op 3 zit. Die wordt dus een handicap op gelegd terwijl de grootste groep dus buiten schot blijft. Ik wil er best voor uitkomen dat ik tot die 1 op 3 telers behoor met een bouwplan zonder tar we. Mijn alternatief voor 1 op 4 zou echter gezien het intensieve karakter van mijn bouwplan herinvoering van de tarweteelt zijn. En ik vraag dan aan mijnheer de Weert; is dat de be doeling? Dan de suggestie van de praktijk schrijver O-Zuid Beveland om niet voor een bepaalde datum te zaaien of te poten. Ook dan weer krijgen we een verschil in handicap voor verschil lende boeren. Het noorden van ons land is van nature al een week of meer later dan het zuidwesten. Dat zou nog wel te regelen zijn. Maar ook binnen het zuidwesten zijn er grote verschil len. Niet alleen tussen de eilanden on derling maar ook tussen naast elkaar gelegen polders. Hoe dat op te lossen? Door die verschillende zaaidata op te leggen kan alleen een eindeloos gehar rewar ontstaan. En wat doen we met de vroege aardappelteelt op b.v. Tho- len? Door b.v. de vroege aardappel teelt vrij te stellen zal er door velen zogenaamd een stuk vroege aardap pelen worden geteeld en wordt de re geling praktisch onwerkzaam. Dan de gedachte om de stikstof te be perken. Op zich niet gek omdat dit, zoals o.m. door de heer van Nieuwen- huijzen is gesteld, ook verbetering van de kwaliteit en beperking van gewas beschermingsmiddelen met zich mee zou kunnen brengen. Wel stelt de heer v. Nieuwenhijzen erg vlot dat elke on dernemer met dezelfde handicap komt te zitten. Maar ik denk dat de kwaliteit van de grond met beperking der komt het voor dat niet alle eigenaren in het huis wonen (b.v. echtgenoten, die duurzaam geschei den leven). Uit een persbericht van het Ministe rie van Financiën blijkt dat de Mi nisterraad akkoord is gegaan met een wetsontwerp waarin een verruiming van de toepassing van het huurwaar deforfait wordt geregeld. Het wets ontwerp beoogt een aantal van bovengenoemde onevenwichtigheden weg te nemen. Over de inhoud van het wetsvoorstel wordt met geen woord gerept. Uit het woord verruiming mo gen we wellicht opmaken dat ook in bovengenoemde gevallen het huur waardeforfait kan worden toegepast. We zullen het afwachten. De beoog de datum van inwerking treding is 1 januari 1987. M.J. Robijn Voor bewoners van een eigen huis dient men voor de inkomstenbelasting een bedrag bij het inkomen te tellen naar gelang de waarde van de woning. Dit bedrag noemt men het "huur waardeforfait". Bij toepassing van dit huurwaardeforfait mogen geen kosten van onderhoud e.d. worden afgetrokken, vandaar dat de bedra gen van dit forfait lager liggen dan de huurwaarde d.i. de huur die men zou kunnen bedingen bij verhuur aan derden. Voor het toepassen van de regeling zijn een aantal voorwaarden gesteld. Eén van de voorwaarden is dat de eigenaar/bewoner alle kosten, lasten en afschrijvingen moet dragen. In een aantal gevallen is de woning niet de juridische eigendom van de bewoner en komt bovenstaande voorwaarde in het gedrang. Een voorbeeld is de langstlevende echtgenoot, die na het overlijden van de andere echtgenoot de woning blijft bewonen krachtens een recht van vruchtgebruik, terwijl de kinderen de blote eigendom krij gen toebedeeld. De afschrijving van de woning komt dan voor rekening van de kinderen. Ook bij het bewo nen door meer dan één eigenaar (b.v. ongehuwd samenwonenden) kunnen problemen ontstaan voor het toepas sen van het huurwaardeforfait. Ver- Kabinet wil negatieve WIR nu per 1 mei afschaffen Het kabinet heeft de invoeringsdatum van de afschaffing van de negatieve aanslag in de WIR verschoven van 1 april naar 1 mei 1986. Begin april deelde het ministerie van Financiën nog mee dat het vasthoudt aan een in voeringsdatum van 1 april, ondanks de vertraging die de behandeling van het wetsontwerp tot afschaffing van die faciliteit ondervindt in de Eerste Kamer. Afgelopen vrijdag liet het ministerie Vrijdag 18 april 1986 echter weten dat het niet langer vast houdt aan een invoeringsdatum van 1 april. Het uitstel met 1 maand kost de schatkist ongeveer ƒ20 min. Tijdens de schriftelijke voorbereiding in de Senaat hebben de vaste Kamer kommissie voor Ekonomische Zaken en Financiën een aantal problemen bij het wetsontwerp negatieve aanslag ge signaleerd die zich met name richten op de nadelige financiële effekten voor het midden- en kleinbedrijf. Minister ir. G. Braks heeft naar aan leiding van een advies van de Jacht- raad zijn vergunningsbeleid voor het uitzetten van fazanten nader be keken en gepreciseerd. De bewindsman heeft gelet op het ad vies de norm voor het uitzetten van fazanten per hektare geschikt leefge bied op 1,5 fazant vastgesteld voor terreinen waar, gezien het belang hier van, toezicht door een jachtopzichter is. Voor gebieden zonder een dergelijk toezicht zal de norm van 1 fazant per hektare geschikt leefgebied worden gehandhaafd. Minister Braks heeft besloten dit be leid gedurende een overgangstermijn van zes jaar te voeren. Gedurende de ze termijn is het de bedoeling om te komen tot een situatie waarin na het seizoen 1991/1992 slechts fazanten uit de natuur worden geoogst, zonder ge kweekte fazanten uit te zetten. De jachthouders kunnen door beheer- maatregelen, onder meer gericht op verbetering van het leefgebied, gedu rende deze periode hun velden ge schikter maken voor fazanten - teneinde op de toekomstige situatie in te spelen. Tegen het eind van de peri ode zullen de effekten van het beleid worden nagegaan. Ook heeft de minister besloten geen vergunningen te verlenen voor na tuurterreinen in beheer bij partikulie- re natuurbeschermingsorganisaties, de grote eenheden natuurgebied, de beschermde natuurmonumenten in het kader van de Natuurbescher mingswet en de duinen. Voor het overige wordt het bestaan de vergunningenbeleid gehandhaafd. Tevens zal geen vergunning worden verleend voor het uitzetten in gebie den die niet geschikt zijn als leefge bied voor fazanten, zoals open grootschalige landbouwgebieden met minder dan 10% dekking door hout wallen, heggen, ruige overhoekjes, etc. Tenslotte zal ook geen vergunning worden verleend indien voor onaan vaardbare landbouwschade in het ei gen of in het aangrenzend jachtveld wordt gevreesd. Aanvraagformulieren voor het ver krijgen van een vergunning kunnen worden verkregen bij het Ministerie van Landbouw en Visserij, direktie Natuur, Milieu en Faunabeheer, Postbus 20401, 2500 EK 's Gra- venhage. De ingevulde formulieren dienen te worden gestuurd naar het konsulent- schap van de direktie NMF in de pro vincie. Na 15 mei 1986 ontvangen aanvraag formulieren zullen niet meer worden behandeld. van de N-gift meer naar voren zal ko men dan nu het geval is en dat er dan nogal wat verschil zal optreden na verloop van tijd. Maar dat nog daar gelaten, ik zie het niet met zijn boe testelsel zitten. Ten eerste zijn het gebruiken, verkopen en produceren van N-meststoffen volkomen legale handelingen die niet zomaar een, twee, drie verboden kunnen worden en er is in onze samenleving ook geen behoefte aan om het te verbieden. Ten tweede kunnen we gerust aanne men dat handelaren en fabrikanten zich met hand en tand zullen verzet ten. Ze vinden hierbij de overheid aan hun zijde. De overheid is nl. de enige die de door de heer van Nieuwenhuij- zen voorgestelde sankties kan opleg gen of het opleggen hiervan kan delegeren. En hier zit natuurlijk de knijp want de overheid en de hele E.G. heeft er belang bij dat de over schotten blijven bestaan. Hiermee kunnen ze de boeren en de prijzen on der druk zetten en de boeren blijven uitwringen. Medewerking van de overheid moe ten we dus hierin niet verwachten en dan houdt het op. Tenslotte het braak laten liggen van grond. Hier zitten ook een paar an- geltjes zoals dat steeds de slechtste grond zal blijven liggen of de kopein- den worden gebraakt. Dat zou op te lossen zijn door de bepaling te maken dat braakgrond een geheel of gedeel te van een vol perceel moet zijn en normaal mee moeten roeleren in het bouwplan. Ook moet het een heel jaar duren, dus geen groenbemesters in zaaien. Als men nl. uitzonderingen gaat inbouwen is de regeling in de kortste keren ontwricht. Net als met het stikstofplan en het na een bepaal de datum zaaien het geval zou zijn, zal de neiging tot ontduiking het grootst zijn in het zuiden van de E.G. In tegenstelling tot het stikstofplan en het zaaiplan is hier een goede en snelle kontrölemaatregel aanwezig. Het moet n.l. mogelijk zijn om met vlieg tuigen met bepaalde fotoapparatuur vast te leggen of een land (b.v. Frank rijk) zich aan een bepaald afgespro ken percentage braakland houdt en ook of dit evenredig over het hele land is verdeeld. Dan blijft hier ook nog het probleem van de sankties over. Op Brussel hoeven we in deze ook niet te rekenen om dezelfde redenen als hierboven al vermeld n.l. overschot ten in stand houden. De enige mogelijkheid - en helaas moet bekennen dat ik zelfs daar ook nog mijn twijfels over heb - is dat het Copa in deze zaak het initiatief neemt. Binnen Copa zou men het er over eens moeten worden hoeveel procent er ongezaaid moet blijven. Mocht een land blijkens de genoem de foto's zich niet aan de afspraak hebben gehouden dan moet dit land een van te voren afgesproken forse boete betalen in een speciaal fonds waaruit dit geld weer terug kan vloei en naar de bij de Copa aangesloten organisaties. Maar natuurlijk het be langrijkste is dat dan het Copa een vuist kan maken bij de prijsonderhan- delingen. Misschien zitten er nog meer haken en ogen aan dit plan maar er zitten toch ook mogelijkheden om te slagen en vooral de mogelijkheid dat het goed te kontroleren is, is be langrijk. Veel boeren hebben bezwaar tegen het ongezaaid laten liggen van grond. Dat is begrijpelijk. Het is tegen onze aard om het optimale uit die grond te ha len. Het is een soort beroepseer zul len we maar zeggen. Maar laten we eens naar andere bevolkingsgroepen kijken. We mogen er van uitgaan dat velen van hen ook een soort beroeps eer hebben b.v. dokters, onderwij zers, brandweerlieden enz. Maar zodra de portemonnee in het geding is loopt het met die beroepseer snel af, al verhult men dit met veel mooie woorden. Hoe is het bij ons? Houden we het bij de beroepseer waar je niets voor koopt of de portemonnee waaruit je rekeningen kunt betalen? Naam en adres bij redaktie bekend i

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 3