over geld
en goed
Het huurwaardeforfait
wordt verruimd
ingezonden
Wat mag grond ekonomisch gezien
bij uitbreiding kosten
Produktie beperking, maar hoe?
Uitzetten fazanten aan
nadere kriteria gebonden
Voordat iemand grond koopt is het verstandig te rekenen voor de beslissing
wordt genomen en daarbij uit te gaan van de situatie waarin hij/zij verkeert.
De saldi (opbrengst min toegerekende kosten) vertonen namelijk op de on
derscheidende bedrijven grote verschillen. Het gaat praktisch nooit op om te
zeggen: "Jan heeft ƒ45.000,— per ha betaald dus ik kan dat ook".
Hoe berekenen we het saldo op een bedrijf?
Stel de opbrengst op een bedrijf is gemid
deld over vijf jaar
Stel de toegerekende kosten zijn per ha
kunstmest ƒ450
zaaizaad pootgoed ƒ500
gewasbeschermingsmiddel ƒ550
werk door derden ƒ600
saldo
Welke niet-toegerekende kosten drukken op
de ha's
polderlasten ƒ120
ruilverkavelingslasten 65
brandstof smeermiddelen 120
onderhoud werktuigen ƒ100
onderhoud drainage 25
groenbemesting 80
schuimaarde en/of kippenmest ƒ100
bespuiting Round Up of TCA 20
Er resteren aan winsten zonder grondrente
ƒ5.500 per ha
ƒ2.100 per ha
ƒ3.400 per ha
630 per ha
ƒ2.770 per ha
Welke toegerekende kosten verande
ren meestal niet bij vergroting met
enige ha's?
a. die van de arbeid: Op veel akker
bouwbedrijven is er arbeid vol
doende.
b. die van de gebouwen: De gebou
wen zijn van voldoende omvang.
c. die van de werktuigen: Het werk
tuigenpark behoeft niet te worden
aangepast.
Zijn er nog andere kosten waar men
rekening mee moet houden?
Wat zijn de notariskosten ka
dastraal recht?
Wat zijn de hypotheek kosten ka
dastraal recht?
Wat zijn de afsluitkosten van de hy
potheek?
Moet u overdrachtsbelasting betalen
of niet?
Bij een bedrag van ƒ200.000 betaalt
u ƒ6.000 zonder overdrachtsbe
lasting van 6%.
Wat kan men betalen per ha bij een
rente van 7% en 8% zonder onder
nemerswinst?
(ƒ2.770 7%) X 100 ƒ39.571
En als de rente 8% is?
(ƒ2.770 8%) x 100 ƒ34.625
Is het saldo ƒ500 lager dan kunt u be
talen (ƒ2.270 7%) x 100
ƒ32.429
Hoe staat het met de aflossing?
Vanzelfsprekend moet er op de grond
worden afgelost. Dit is bij de meeste
banken 2%. Als deze aflossing niet
kan uit de besparingen van het reeds
bestaande bedrijf dan zullen we met
de aflossing ook rekening moeten
houden, anders gaat het ten koste van
het verteerbaar inkomen.
Is in de berekening ondernemerswinst
opgenomen?
Neen! In deze berekening moet de
winst komen in de jaren dat er een ho
ger saldo behaald wordt. Indien er een
lager saldo is, komt er verlies op de
aangekochte grond. Kan dit verlies
opgevangen worden door de bespa
ringen uit het bestaande bedrijf voor
dat er grond werd aangekocht? Zo
niet en wenst u bijvoorbeeld een on
dernemerswinst van ƒ500 per ha dan
kunt u betalen bij 8°7o rente (ƒ2.270
8%) x 100 ƒ28.375.
Konklusie
De saldi lopen van bedrijf tot bedrijf
zeer uiteen. Bekijk hoe hoog die van
uw bedrijf zijn. De hoogte van de sal
di die men uit het bedrijf haalt bepaalt
mede de grondprijs die u kunt beta
len. De rente die u betaalt of berekent
speelt een grote rol.
Grondaankoop voor een te hoge prijs
kan de winstgevendheid van het be
drijf verlagen. Voor grond wordt in
verschillende gevallen meer betaald
dan ekonomisch verantwoord is. De
toename van de winst zonder gron
drente over de oppervlakte grond die
u bij koopt en de rentevoet bepalen
wat u ekonomisch gezien voor grond
kan betalen.
Let op: "Rekenen voor beslissen" is
in een onderneming nodig! Altijd! Ga
daarbij uit van gemiddelden van je
eigen bedrijf. Zijn die te laag, probeer
ze dan op te vijzelen.
Denk er om! Wie nimmer rekent,
nimmer schrijft, 't is geluk dat hij en
koopman blijft!
J. Markusse
De laatste weken zijn er nogal wat
suggesties gedaan om de te grote
(graan)produkties te beperken. Wat
me daarbij opviel is dat hierbij, de
neiging bestaat om de zwarte Piet
naar anderen door te spelen. Laat ik
maar gelijk beginnen met de suggestie
om de 1 op 3 teelt bij aardappelen te
verbieden. Het is een beperkte groep
die om bepaalde redenen (b.v. een
klein bedrijf) op een schema van 1 op
3 zit. Die wordt dus een handicap op
gelegd terwijl de grootste groep dus
buiten schot blijft. Ik wil er best voor
uitkomen dat ik tot die 1 op 3 telers
behoor met een bouwplan zonder tar
we. Mijn alternatief voor 1 op 4 zou
echter gezien het intensieve karakter
van mijn bouwplan herinvoering van
de tarweteelt zijn. En ik vraag dan
aan mijnheer de Weert; is dat de be
doeling?
Dan de suggestie van de praktijk
schrijver O-Zuid Beveland om niet
voor een bepaalde datum te zaaien of
te poten. Ook dan weer krijgen we
een verschil in handicap voor verschil
lende boeren. Het noorden van ons
land is van nature al een week of meer
later dan het zuidwesten. Dat zou nog
wel te regelen zijn. Maar ook binnen
het zuidwesten zijn er grote verschil
len. Niet alleen tussen de eilanden on
derling maar ook tussen naast elkaar
gelegen polders. Hoe dat op te lossen?
Door die verschillende zaaidata op te
leggen kan alleen een eindeloos gehar
rewar ontstaan. En wat doen we met
de vroege aardappelteelt op b.v. Tho-
len? Door b.v. de vroege aardappel
teelt vrij te stellen zal er door velen
zogenaamd een stuk vroege aardap
pelen worden geteeld en wordt de re
geling praktisch onwerkzaam.
Dan de gedachte om de stikstof te be
perken. Op zich niet gek omdat dit,
zoals o.m. door de heer van Nieuwen-
huijzen is gesteld, ook verbetering van
de kwaliteit en beperking van gewas
beschermingsmiddelen met zich mee
zou kunnen brengen. Wel stelt de heer
v. Nieuwenhijzen erg vlot dat elke on
dernemer met dezelfde handicap
komt te zitten. Maar ik denk dat de
kwaliteit van de grond met beperking
der komt het voor dat niet alle
eigenaren in het huis wonen (b.v.
echtgenoten, die duurzaam geschei
den leven).
Uit een persbericht van het Ministe
rie van Financiën blijkt dat de Mi
nisterraad akkoord is gegaan met een
wetsontwerp waarin een verruiming
van de toepassing van het huurwaar
deforfait wordt geregeld. Het wets
ontwerp beoogt een aantal van
bovengenoemde onevenwichtigheden
weg te nemen. Over de inhoud van het
wetsvoorstel wordt met geen woord
gerept. Uit het woord verruiming mo
gen we wellicht opmaken dat ook in
bovengenoemde gevallen het huur
waardeforfait kan worden toegepast.
We zullen het afwachten. De beoog
de datum van inwerking treding is 1
januari 1987.
M.J. Robijn
Voor bewoners van een eigen huis
dient men voor de inkomstenbelasting
een bedrag bij het inkomen te tellen
naar gelang de waarde van de woning.
Dit bedrag noemt men het "huur
waardeforfait". Bij toepassing van dit
huurwaardeforfait mogen geen
kosten van onderhoud e.d. worden
afgetrokken, vandaar dat de bedra
gen van dit forfait lager liggen dan de
huurwaarde d.i. de huur die men zou
kunnen bedingen bij verhuur aan
derden.
Voor het toepassen van de regeling
zijn een aantal voorwaarden gesteld.
Eén van de voorwaarden is dat de
eigenaar/bewoner alle kosten, lasten
en afschrijvingen moet dragen. In een
aantal gevallen is de woning niet de
juridische eigendom van de bewoner
en komt bovenstaande voorwaarde in
het gedrang. Een voorbeeld is de
langstlevende echtgenoot, die na het
overlijden van de andere echtgenoot
de woning blijft bewonen krachtens
een recht van vruchtgebruik, terwijl
de kinderen de blote eigendom krij
gen toebedeeld. De afschrijving van
de woning komt dan voor rekening
van de kinderen. Ook bij het bewo
nen door meer dan één eigenaar (b.v.
ongehuwd samenwonenden) kunnen
problemen ontstaan voor het toepas
sen van het huurwaardeforfait. Ver-
Kabinet wil negatieve WIR nu per 1 mei afschaffen
Het kabinet heeft de invoeringsdatum
van de afschaffing van de negatieve
aanslag in de WIR verschoven van 1
april naar 1 mei 1986. Begin april
deelde het ministerie van Financiën
nog mee dat het vasthoudt aan een in
voeringsdatum van 1 april, ondanks
de vertraging die de behandeling van
het wetsontwerp tot afschaffing van
die faciliteit ondervindt in de Eerste
Kamer.
Afgelopen vrijdag liet het ministerie
Vrijdag 18 april 1986
echter weten dat het niet langer vast
houdt aan een invoeringsdatum van
1 april. Het uitstel met 1 maand kost
de schatkist ongeveer ƒ20 min.
Tijdens de schriftelijke voorbereiding
in de Senaat hebben de vaste Kamer
kommissie voor Ekonomische Zaken
en Financiën een aantal problemen bij
het wetsontwerp negatieve aanslag ge
signaleerd die zich met name richten
op de nadelige financiële effekten
voor het midden- en kleinbedrijf.
Minister ir. G. Braks heeft naar aan
leiding van een advies van de Jacht-
raad zijn vergunningsbeleid voor
het uitzetten van fazanten nader be
keken en gepreciseerd.
De bewindsman heeft gelet op het ad
vies de norm voor het uitzetten van
fazanten per hektare geschikt leefge
bied op 1,5 fazant vastgesteld voor
terreinen waar, gezien het belang hier
van, toezicht door een jachtopzichter
is.
Voor gebieden zonder een dergelijk
toezicht zal de norm van 1 fazant per
hektare geschikt leefgebied worden
gehandhaafd.
Minister Braks heeft besloten dit be
leid gedurende een overgangstermijn
van zes jaar te voeren. Gedurende de
ze termijn is het de bedoeling om te
komen tot een situatie waarin na het
seizoen 1991/1992 slechts fazanten uit
de natuur worden geoogst, zonder ge
kweekte fazanten uit te zetten. De
jachthouders kunnen door beheer-
maatregelen, onder meer gericht op
verbetering van het leefgebied, gedu
rende deze periode hun velden ge
schikter maken voor fazanten -
teneinde op de toekomstige situatie in
te spelen. Tegen het eind van de peri
ode zullen de effekten van het beleid
worden nagegaan.
Ook heeft de minister besloten geen
vergunningen te verlenen voor na
tuurterreinen in beheer bij partikulie-
re natuurbeschermingsorganisaties,
de grote eenheden natuurgebied, de
beschermde natuurmonumenten in
het kader van de Natuurbescher
mingswet en de duinen.
Voor het overige wordt het bestaan
de vergunningenbeleid gehandhaafd.
Tevens zal geen vergunning worden
verleend voor het uitzetten in gebie
den die niet geschikt zijn als leefge
bied voor fazanten, zoals open
grootschalige landbouwgebieden met
minder dan 10% dekking door hout
wallen, heggen, ruige overhoekjes,
etc.
Tenslotte zal ook geen vergunning
worden verleend indien voor onaan
vaardbare landbouwschade in het ei
gen of in het aangrenzend jachtveld
wordt gevreesd.
Aanvraagformulieren voor het ver
krijgen van een vergunning kunnen
worden verkregen bij het Ministerie
van Landbouw en Visserij, direktie
Natuur, Milieu en Faunabeheer,
Postbus 20401, 2500 EK 's Gra-
venhage.
De ingevulde formulieren dienen te
worden gestuurd naar het konsulent-
schap van de direktie NMF in de pro
vincie.
Na 15 mei 1986 ontvangen aanvraag
formulieren zullen niet meer worden
behandeld.
van de N-gift meer naar voren zal ko
men dan nu het geval is en dat er dan
nogal wat verschil zal optreden na
verloop van tijd. Maar dat nog daar
gelaten, ik zie het niet met zijn boe
testelsel zitten. Ten eerste zijn het
gebruiken, verkopen en produceren
van N-meststoffen volkomen legale
handelingen die niet zomaar een,
twee, drie verboden kunnen worden
en er is in onze samenleving ook geen
behoefte aan om het te verbieden.
Ten tweede kunnen we gerust aanne
men dat handelaren en fabrikanten
zich met hand en tand zullen verzet
ten. Ze vinden hierbij de overheid aan
hun zijde. De overheid is nl. de enige
die de door de heer van Nieuwenhuij-
zen voorgestelde sankties kan opleg
gen of het opleggen hiervan kan
delegeren. En hier zit natuurlijk de
knijp want de overheid en de hele
E.G. heeft er belang bij dat de over
schotten blijven bestaan. Hiermee
kunnen ze de boeren en de prijzen on
der druk zetten en de boeren blijven
uitwringen.
Medewerking van de overheid moe
ten we dus hierin niet verwachten en
dan houdt het op.
Tenslotte het braak laten liggen van
grond. Hier zitten ook een paar an-
geltjes zoals dat steeds de slechtste
grond zal blijven liggen of de kopein-
den worden gebraakt. Dat zou op te
lossen zijn door de bepaling te maken
dat braakgrond een geheel of gedeel
te van een vol perceel moet zijn en
normaal mee moeten roeleren in het
bouwplan. Ook moet het een heel jaar
duren, dus geen groenbemesters in
zaaien. Als men nl. uitzonderingen
gaat inbouwen is de regeling in de
kortste keren ontwricht. Net als met
het stikstofplan en het na een bepaal
de datum zaaien het geval zou zijn,
zal de neiging tot ontduiking het
grootst zijn in het zuiden van de E.G.
In tegenstelling tot het stikstofplan en
het zaaiplan is hier een goede en snelle
kontrölemaatregel aanwezig. Het
moet n.l. mogelijk zijn om met vlieg
tuigen met bepaalde fotoapparatuur
vast te leggen of een land (b.v. Frank
rijk) zich aan een bepaald afgespro
ken percentage braakland houdt en
ook of dit evenredig over het hele land
is verdeeld. Dan blijft hier ook nog
het probleem van de sankties over.
Op Brussel hoeven we in deze ook niet
te rekenen om dezelfde redenen als
hierboven al vermeld n.l. overschot
ten in stand houden.
De enige mogelijkheid - en helaas
moet bekennen dat ik zelfs daar ook
nog mijn twijfels over heb - is dat het
Copa in deze zaak het initiatief
neemt. Binnen Copa zou men het er
over eens moeten worden hoeveel
procent er ongezaaid moet blijven.
Mocht een land blijkens de genoem
de foto's zich niet aan de afspraak
hebben gehouden dan moet dit land
een van te voren afgesproken forse
boete betalen in een speciaal fonds
waaruit dit geld weer terug kan vloei
en naar de bij de Copa aangesloten
organisaties. Maar natuurlijk het be
langrijkste is dat dan het Copa een
vuist kan maken bij de prijsonderhan-
delingen. Misschien zitten er nog meer
haken en ogen aan dit plan maar er
zitten toch ook mogelijkheden om te
slagen en vooral de mogelijkheid dat
het goed te kontroleren is, is be
langrijk.
Veel boeren hebben bezwaar tegen het
ongezaaid laten liggen van grond. Dat
is begrijpelijk. Het is tegen onze aard
om het optimale uit die grond te ha
len. Het is een soort beroepseer zul
len we maar zeggen. Maar laten we
eens naar andere bevolkingsgroepen
kijken. We mogen er van uitgaan dat
velen van hen ook een soort beroeps
eer hebben b.v. dokters, onderwij
zers, brandweerlieden enz. Maar
zodra de portemonnee in het geding
is loopt het met die beroepseer snel
af, al verhult men dit met veel mooie
woorden.
Hoe is het bij ons? Houden we het bij
de beroepseer waar je niets voor
koopt of de portemonnee waaruit je
rekeningen kunt betalen?
Naam en adres bij redaktie bekend
i