Jong/nieuw leven Vernieuwing De Baker Eieren - beschilderen - uitblazen - verstoppen Eén zwaluw maakt nog geen lente! Is het thema dat we kozen voor dit paasnummer. Vooral na een lange natte en later koude winter kijken we op alle fronten uit naar het nieuwe, naar het jonge leven. In de natuur ontwaakt alles uit een diepe rust en we genieten van de lam metjes, de veulens, de bloemen en de vogels. Vooral de laatste boeien ons in de lente heel bijzonder. Wat wer ken die hard aan het bouwen van hun nestje en hoe goed zit dat in elkaar. Het zijn stuk voor stuk wonderbaar lijke kunstwerken. Daarbij beden kend wat ze aan materiaal tot hun beschikking hebben wordt de bewon dering nog veel groter. Zorg De zorg voor het jonge leven is in de dierenwereld indrukwekkend. Ook bij de vogels is een soort van "kraam zorg" ingesteld. We zien de ouders af en aan snellen met in hun bek het voedsel voor de jongen. En die zitten met wijd open bekjes te wachten. Het is een heel aparte ervaring om eens te zien in zo'n nest, alleen niet te lang want de ouders zijn in alle staten van angst als een ander wezen in de buurt van hun jongen komt. Bevrijding Het uitkomen van een ei is iets wat ieder eens moet proberen te zien. Het kuiken tikt zelf vanbinnen uit de schaal stuk als de tijd daar is. Een kleine hulp van de toeschouwer om het proces te versnellen kan de dood van het kuiken tot gevolg hebben. De natuur zelf laat alles op de juiste wij ze en snelheid gebeuren, zo dat het kuiken precies op het goede moment en in de beste omstandigheden uit het ei komt. Het is zo te zien een bevrij ding uit een eerste periode van leven. Tijdstip Het tijdstip van de geboorte is bij mens en dier eerst dan als alles voor de geboorte gereed is. Een dier weet instinktief als het "zover is" en wij kunnen dat observeren. Sommige die ren zijn zoveel aan menselijke hulp gewend dat ze deze aanvaarden maar anderen komen pas met hun jong te voorschijn als alles achter de rug is. Als toekijken of helpen wordt toe gestaan is het een wonder om te zien hoe hulpeloos een jong poesje is en hoe afhankelijk de jonge vogels zijn maar het veulen en het kalf staan na ongeveer een uur al wankel op hun poten. Een mensenkind heeft onge veer een jaar nodig eer het kan lopen. Bij de geboorte van een mensenkind zijn in de loop der jaren verschillen de gebruiken gevestigd. Daarover ver tellen anderen op deze pagina. Wij weten niet volledig te zijn maar het is misschien wel een goed plan als U lezer/lezeres ons schrijft als er in uw streek nog speciale gebruiken zijn bij de geboorte. Wij ontvangen die graag van u en plaatsen die dan een volgende keer. P.J. de Rooy -Janse Wat is nu een baker? Een baker was een soort vroedvrouw die hielp bij be vallingen. Het waren meestal arme vrouwen die dit werk deden, want het werd beschouwd als een "vies baan tje". De bevolking vond vaak dat de ze vrouwen ordinair waren en roddelziek. In de tijd van de heksen- achtervolgingen zijn veel bakers op gepakt en verbrand, omdat ze zogenaamd een heks waren. Op het platteland gebeurde het öok wel een paar eeuwen terug, dat be hulpzame buurvrouwen, moeders, tantes enz. hielpen bij een bevalling. U begrijpt wel dat als er komplikaties waren, moeder en/of kind het niet overleefden, want deze behulpzame vrouwen waren niet echt kundig en konden alleen helpen als alles nor maal verliep. Bevallen was eeuwen lang louter een vrouwenaangelegenheid. Mannen kwamen er niet aan te pas, ze moch ten pas in de kraamkamer komen als alles achter de rug was, en de baby aangekleed in de wieg lag. Een wieg bestaat trouwens ook al eeuwenlang, vroeger waren er vooral schommel- wiegen, om de baby rustig te kunnen krijgen. Van de term bakervrouw worden nog verschillende woorden afgeleid. Iede reen kent wel de term "bakerpraat jes". Dat zijn praatjes die over de geboorte gaan en meestal niet waar zijn. De bakervrouw stuurde die praatjes de wereld in, en in onze tijd bestaan er nog steeds bakerpraatjes. Hier volgen er enkele: Als het een jongetje is, beweegt en trapt het veel meer in je buik, dan een meisje. Als je een puntbuik hebt wordt het een jongetje, draag je meer in het rond, dan wordt het een meis je. Als je borstvoeding geeft ben je he lemaal niet vruchtbaar, enz. Het woord "bakermat" komt ook van baker af. Wat is nu een ba kermat? De bakermat was een soort kleed dat voor het vuur werd gelegd. Op dat kleed werd de baby verzorgd en aan gekleed na de geboorte. Het is een soort voorloper van de commode. Nu snappen we de opmerking "te heet ge bakerd zijn" waarschijnlijk beter. Er wordt ook wel eens gesproken over de "bakermat van onze beschaving". Dat is dus de oorsprong van onze be schaving. Het is leuk om te zien waar bepaalde uitdrukkingen vandaan ko men. Over bakers wordt er nu niet meer gesproken, wel over vroedvrou wen. Vroed betekent wijs. Ronde buik.... zusje op komst. Met eieren is heel veel mogelijk, dat is geen nieuws. Op de dag dat er niet zo veel in huis is en er toch wat op ta fel moet komen is het een uitkomst. Verder is een mooi opgemaakte sala de niet te denken zonder dat er een garnering met ei wordt gemaakt. Met pasen spreekt het ei als element van jong leven ons meer aan als een welkome aanvulling op het menu in de winter. Meestal is er de eerste sla uit eigen bak of van de groenteman, maar wel heerlijk fris. BESCHILDEREN Kies altijd een gifvrije verf en beschil der de eieren na het koken en afkoe len. Men kan er de hele fantasie op uitleven en sommigen maken er vol maakte kunstwerkjes van. - Verstoppen is voor kinderen erg leuk. Ze zoeken in de tuin tussen de grote en kleine heesters en genieten van het vinden. Voor de huismoeder is het zaak te weten waar ze ze ver stopte zodat alle eieren gevonden kun nen worden. UITBLAZEN Om eieren uit te blazen moet men wel even de tijd nemen. Met een stop naald of maasnaald (met scherpe punt) prikken we boven en onderin het ei een gaatje. Door de naald wat te draaien maken we het gaatje zo groot dat we er het struif voorzichtig uit kunnen blazen (opvangen in een kom, dat kan voor cake of omelet ge bruikt worden). Met water de eieren schoon spoelen en goed laten drogen. Alles moet heel voorzichtig gebeuren want de schalen zijn snel stuk. Nadat ze gedroogd zijn kunnen ze worden beschilderd in een vrolijk patroon en met vrolijke kleuren. OPHANGEN Beschilderde eieren kunnen in een We zaten bij elkaar op een perskom- missievergadering. Pasen was nog ver weg, maar toch bepaalden we onze gedachten reeds op het Paasnummer. Wat doen we? Ieder maar een wille keurig stukje schrijven of een bepaal de lijn in de onderwerpen brengen? We kozen voor het laatste. Bij voor keur niet over eieren en kuikens, dat is al zo vaak beschreven en we beslo ten te nemen: jong leven-vernieuwing verandering. Als het lukt zult U op deze pagina's dit thema in de verschil lende bijdragen verwerkt zien. Zomer Voorjaar De overgang van lente naar zomer gaat meestal geleidelijk. Bij een echt mooie zomer is het "andere gevoel" het meest merkbaar. Dan schakelen we over van het leven binnenshuis naar de mogelijkheden buiten te zijn. Deuren open, ramen open. Lange lichte dagen met uitbundig veel kleu ren van bloemen en planten. Je hele doen en laten en denken verandert. mandje als dekoratie van de paasta- fel dienen maar we kunnen de eieren ook ophangen aan draad. Het mooiste is zwart garen, dan "zwe ven" de eieren in de ruimte. Van hou ten stokjes of ijzerdraad (een kleerhanger van de stomerij is erg ge schikt) maken we de z.g. mobiele en daaraan hangen we de eieren-aan- draad op. Om de draad aan het ei te krijgen ne men we een heel kort (1/2-1 cm lang) en heel dun stukje van b.v. een luci fer o.i.d. maken middenin een gleuf je en binden daar de draad om. Nu schuiven we voorzichtig het houtje in het gaatje van het ei. Als dat erin is kan het ei hangen. We hangen een aantal eieren op verschillende hoog te en het effekt zal heel apart zijn. Wel altijd een oneven aantal eieren ophangen en in groepjes bij elkaar met soms een eenzame ertussen. Voor het beschilderen van uitgebla zen eieren werkt het heel prettig met acrylverf, is snel droog en kan met meerdere kleuren tegelijk worden aangebracht wat het effekt ver- hoogdt. P.J. de Rooy - Janse Ik dacht iets over de wisseling in de natuur te schrijven, waarin toch ook steeds die vernieuwing aanwezig is. Lente-Pasen. Is het een natuurlijke drang van de natuur, die de mens de behoefte geeft in het voorjaar iets te vernieuwen - te veranderen? Heel pro zaïsch en heel alledaags: de onrust van veel vrouwen om het huis onder han den te nemen en wat nodig is te ver vangen en te vernieuwen. En wat dacht U van die nieuwe blouse of rok of of en Daarbij de verandering en jong leven buiten. Daarover vindt U beslist el ders op deze pagina meer. De lente is heel duidelijk een periode van ver nieuwing. Onze polder is nog kaal, de tuin ook. Het is zo koud dat de sneeuwklokjes alweer verdwenen zijn. Zou de tuin het nog wel gaan doen er lijkt veel be vroren te zijn. De winter is gezellig maar na 3 maanden duurt hij wel wat lang. Het is zo'n dag met een zonnetje, maar een koude Noorderwind, ty pisch een maartdag. Ik heb zelfs de katten nog niet gehoord. Toch hoor ik wat, ik blijf stilstaan - ik hoor het beteren, het is kwetteren. Ik kijk omhoog schuin tegen de zon in m'n oog traant van de wind, ik zie een stipje in de lucht. Ik heb het in eens niet meer koud en denk verbaasd - hoe is het mogelijk - ik zie de eerste zwaluw. Nooit let ik op vogels, maar elk jaar opnieuw ben ik ontroerd - dat als voorbode van de lente de eerste zwa luw arriveert. Zwaluwen maken vol gens de boeken geen mooi geluid, maar ik vind het schitterend dat hij toch weer feilloos uit de warmte hier naar toe komt. Het betekent immers dat de temperatuur gaat stijgen, er is toch eten voor hem al denk ik dat al les kaal is. Die éne zwaluw maakt echt de lente niet maar hij wijst me er wel op dat de lente vlakbij is. Ik kijk weer even naar het land. Ik ge loof toch dat er een voorzichtig groen waasje over ligt. In de tuin zie ik opeens de puntjes van de crocussen boven de aarde komen. Zou dat alle maal door die éne zwaluw komen? Ik geloof het vast hij is immers de aankondiging van een nieuw seizoen. Toos in 't Veld-Blonk Herfst De nazomer en herfst. September kan zo'n heerlijke maand zijn. Geen ver nieuwing of verjonging van de na tuur, maar wel een verandering en een bezonkenheid. De zon iets lager, de schaduwen langer en de dagen korter. In de tuin nog veel planten en bloe men die hun best doen om al het goe de vast te houden. Winter Nu geen vernieuwing of verjonging maar een afsterven of stilstaan in de natuur. Wij zoeken het weer binnens huis, waar we weer totaal andere din gen ter hand nemen. Dat is voor iedereen verschillend. We zoeken de warme winterkleren op en stellen ons weer in op de warmte en gezelligheid van dit seizoen. Na de winter weer de lente en dan is de cirkel rond. Even nadenken Wat doet het mij, deze wisseling van seizoenen? Ik zou dit alles niet willen missen. Ik houd van ieder jaargetij de. In een sneeuwbui vind ik het heer lijk buiten te lopen. In het voorjaar geniet ik van alles wat weer uitloopt en kleur krijgt. De zomer lokt me naar buiten en de nazomer geeft me 't gevoel alles vast te willen houden. Ik realiseer me wel dat ik dit alles schrijf in de bevoorrechte positie van iemand die haar tijd grotendeels zelf kan indelen. Iemand die door weer en wind, bij nacht en ontij de elementen moet trotseren, zal daar beslist anders tegenover staan. Daar zullen sneeuw, regen en wind andere gevoelens oproepen. Maar hier mocht ik mijn persoonlijke indruk weergeven. Ik had laatst een telefoongesprek met iemand, die heel bewust leeft. Ze zei: ik ben een mens van het heden. Laat me genieten van de winteravonden, die ik 's zomers moet missen. Laat me genieten van de zomeravonden, die ik 's winters moet missen. En zo verder. Daar steekt een levensfilosofie achter. Ik las ergens: Er kan een parallel ge trokken worden tussen de seizoenen lente-zomer-herfst-winter met de fa- se's in een mensenleven jeugd- puberteit-volwassenheid-ouderdom. Daar zit iets in. R. Mouthaan-Mantel

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 34