Veilingen op weg met naamstickers Veel uitleg over gezond en lekker Radijs, een produkt dat de moeite waard is. Stichting Propaganda Groenten en Fruit een veehouderijbedrijf) bu- Uit recent konsumentenonderzoek is een aantal interessante gegevens over radijs naar voren gekomen. Het blijkt dat slechts 30-40% van de Nederlandse huishoudens regel matig radijs koopt. Met andere woorden: 60-70% koopt dit ron de bolletje nooit. De konsument koopt meestal één bos; echter mensen met wat hogere inkomens of grote gezinnen nemen er meestal meer. In gezinnen met jonge kinderen wordt radijs voor al als tussendoortje gegeten. Ou deren gebruiken dit produkt vaak op brood terwijl bij jonge huis vrouwen de nadruk ligt op de rauwkostsalade, het borrelhapje en als garnering. De konsument doet er goed aan, direkt thuis het loof te verwijde ren omdat dit vocht aan de radijs onttrekt, waardoor dit produkt zijn kenmerkende knapperigheid verliest. In koud water kan men ze in de koelkast langer bewaren. n i r\ r j-t Mevrouw Spinhoven (heeft met haar voorbeeld houdt zelf erg veel van va riatie bij het eten maar helaas "met bijzondere dingen hoef ik niet aan te komen". Haar man eet heel weinig groente en fruit en haar kinderen De Nederlandse veilingen laten hun gezicht zien op de Nederlandse wegen. Bij veiling Zuid-Holland-Zuid in Barendrecht, van waaruit het initiatief voor deze aktie werd genomen, werden verleden week de eerste vracht wagens van kleurige stickers voorzien. Heieen de Rek (27) en Marlies Verspui (24), tot dusver 'beeldbepalend' op deze veiling, staken de handen uit de mouwen om de naam van hun veiling op de wagens van de vervoersbe drijven te plakken. Het is de bedoeling dat de stickeraktie zich over de veertig vei lingen in de rest van het land uitbreidt. De veilingstickers en de bijpassende Hollandse groentestickers worden kostendekkend geleverd door het Centraal Buro van de.Tuinbouwveilingen in Den Haag. Het charmante 'plakteam' uit Barendrecht is daar bij niet inbegrepen, waarschuwde de veilingdirektie.... "Als m'n man zijn boterhamtrom mel opendoet, schrikt ie zich wild", roept ze uit bij het zien van een bo terham belegd met schijfjes kom kommer en pindasaus. Ze is één van de zesentachtig vrouwen die naar de plattelandsvrouwenbijeenkomst in het Geinlicht te Nieuwegein zijn ge komen. Een voorlichtingsavond over groente en fruit. Veel uitleg over gezond en lekker, het accent op "goed voor de lijn". Het woord show doet iets vermoe den. Niet dus. Geen muziek, wel een lange tafel met daarop bleekselderij, avocado, paprika in diverse kleuren, courgette, suikermais, venkelkool, rode sla, kiwi en ananas. Veel ana nassen, ze blijken na de pauze te worden verloot. Mevrouw H. Cosé en de heer H. Engelman treden na mens genoemde stichting op. Cosé demonstreert, Engelman zorgt voor de techniek. Wetenswaardigheden De avond begint met een dia-serie over vitamines, mineralen, kalk, ijzer en vetten. Kortom over de maaltijdschijf. Niet te lang want iedereen weet wel dat je niet zoveel vet moet gebruiken. Na de dia's komt Cosé met allerlei wetenswaardigheden over met name de onbekendere soorten groenten en fruit. Het lijkt saai, maar dat is het niet. Een paar voorbeelden. De Ugli (een kruising tussen een sinaasappel, mandarijn en grapefruit) wordt al leen in Jamaica gekweekt, en hoe le lijker de vrucht, hoe lekkerder ze smaakt. Ugli is het Engelse woord voor lelijk. Rode sla is helemaal geen sla maar familie van de witlof. Paarse paprika dient rauw te worden gegeten want ze wordt tijdens het koken groen. De avocado betekent "boter uit het bos" en smaakt heel romig. Een onrijpe kiwi wordt bin nen negen uur rijp door haar samen met een banaan of appel in een plastik zak te stoppen. Een asperge doet er drie jaar over om volwassen te worden. Ook zijn er veel menu-suggesties. Zo beeldend gebracht dat het water in de mond komt. Trouwens, diegenen die nog geen trek hadden, krijgen dit wel bij het zien van de twee films die de stichting deze avond draait. De inhoud kan rustig worden verteld, de films worden regelmatig vervan gen. In de eerste film wordt een groenteboer gevolgd, van de vroege ochtend tot de late avond. De twee de film gaat over een man die heeft gewed dat hij een hele week zonder groente en fruit kan. Hij wint maar bekende soorten zoals de adzukibo- nen en de flagaolats - kost ƒ1,50. Anijs, citroenmelisse en lievevrou webedstro zijn maar drie van de 26 kruiden die in het boekje tuinkrui den worden behandeld. Goedko per kan ook. Wat te denken van de Groenten- en Fruitkalender waarop af te lezen is in welke maanden pro- dukten worden aangevoerd, prijs een kwartje. De boekjes zijn te bestellen bij de Stichting. Beter, lie ver gezegd goedkoper in verband met de portokosten, is het om ze bij de winkelier (die ze van de Stichting aangeleverd krijgt) te kopen. Een belangrijke aktiviteit van de Stichting is de al genoemde Groenten- en Fruitshow, 400 keer per jaar gehouden, in de maanden januari tot en met mei en van sep tember tot en met november. Door gans het land. Een aantal worden sa men met een verkooppunt georgani seerd. De klantenkring vormt het publiek. De winkelier zorgt voor de zaal, het drankje en de muziek (een echte show). De stichting levert de voorlichters. In een minder uitbun dige vorm worden jaarlijks zo'n 150 voorlichtingsavonden samen met plattelandsvrouwen georganiseerd. De voorlichting is steeds meer ver schoven van informatie over gezon de voeding naar informatie over on bekende produkten. Exoten De Stichtingsmedewerkers Cosé en Engelman doen, zoals gezegd, dit voorlichtingswerk al jaren. Ze heb ben gemerkt dat het publiek veel kri tischer is geworden en zeer veel be langstelling heeft gekregen voor de exotische produkten. Men wordt te genwoordig vaker met exoten ge- konfronteerd. Toch blijkt uit gege vens van het produktschap voor Groenten en Fruit dat de konsump- tie van verse groenten en fruit in Ne derland een vrij konstant beeld ver toont. Per hoofd van de bevolking eten we ruim 55 kilo groente en ruim 77 kilo fruit per jaar. Ook het assor timent wijzigt niet erg. Een aantal nieuwe groenten kwam en ging. Toch een paar blijvers, de vleesto maat, de champignon en de broccoli bijvoorbeeld. Bij het fruit is de ci trusvrucht duidelijk toegenomen. Over het algemeen echter komen de vanouds bekende groente- en fruit- soorten nog veel op tafel. De huis houdens in Nieuwegein vormen geen uitzondering, zo blijkt uit de reak- ties van de vrouwen die op de voor lichtingsavond in het Geinlicht zijn. is gebroken. Steeds werd de propaganda verzorgd door een afdeling van het Produkt schap voor Groenten en Fruit. De binding met dit produktschap is nog steeds sterk. Bijna alle financiële middelen komen van dit kanaal. De Stichtingsdirekteur J. van Steijn, te vens PR-man bij het produktschap, krijgt zijn salaris van dit schap. Het Stichtingsbestuur bestaat uit dezelf de personen als het dagelijks bestuur van het Produktschap. Van Steijn: "Wij moeten als Stich ting alle produkten behartigen die u zich in de groentewinkel kunt voor stellen. We hebben niet alleen het Hollandse produkt maar ook het im- portprodukt. En niet alleen het verse produkt maar ook het gekonserveer- de produkt". De Stichting moet niet worden ver ward met het Centraal Bureau van de Tuinbouwveilingen, eveneens een propagandist voor groente en fruit. Dit Bureau maakt alleen reklame voor het Hollandse verse produkt. Bovendien richt ze zich zowel op het binnen- als op het buitenland. De Stichting Propaganda Groenten en Fruit beperkt zich tot de Nederland se konsument. Gezond en lekker wordt door de Stichting op verschillende manieren onder de aandacht gebracht. Via de verkooppunten van groenten en fruit bijvoorbeeld. Nogmaals Van Steijn: "Ik ben voor het produkt naar de konsument. De ene konsu ment is gewend om in een grootwin kelbedrijf te kopen, de andere kon sument is gewend op de markt te ko pen en de derde koopt bij een speci aalzaak. Nou, dat zal mij een zorg zijn. Ik ben net zo goed Albert Heijn ten dienste als de groenteman hier op de hoek. Iedereen die groenten en fruit verkoopt, kan bij ons aanklop pen, kan reklamesteun krijgen en kan ons raadplegen". Het enige wat de winkelier moet doen, is laten blij ken dat hij interesse heeft. Van Steijn heeft kontakt met zo'n 4500 verkooppunten. Terzijde: Neder land heeft in totaal ongeveer 10.000 verkooppunten, onder te verdelen in 1500 markthandelaren, 3500 groot winkelbedrijven en 5000 groente boeren. Daarnaast heeft de stichting allerlei boekjes die door de konsumenten gekocht kunnen worden. De boekjes zijn niet duur. Een paar voorbeel den. Een boekje over peulvruchten - 45 recepten, niet alleen met witte en bruine bonen maar ook met minder Mevrouw Cosé aan het woord. Al met al vinden de dames in het Geinlicht het een leerzame en leuke avond. Grote aandacht voor de menu-suggesties, gelach bij voor beelden die te dol zijn zoals de boter ham met komkommer en pindasaus, de boterham met salami en schijfjes appel en de aardappeltaart. Nieuwe gein is slechts een voorbeeld. Iedere organisatie die voor haar leden zo'n Groenten- en Fruitshow wil, kan kontakt opnemen met de Stichting Propaganda Groenten en Fruit, Postbus 90403, 2509 LK I)en Haag, telefoon 070-475061. De voorlich tingsavonden zijn gratis. Agnes Diepenmaat (dochter en zoon, 15 en 16 jaar oud) willen iets nieuws niet proeven. Me vrouw Spinhoven wil nu een poging wagen met de broccoli (een bloem koolachtige groente). Mevrouw Mandersloot (veehoude rijbedrijf, drie kinderen, leeftijden 20, 19 en 14) heeft een kasje waar ze ieder jaar iets nieuws uitprobeert. Echter: "Ik doe het meer omdat ik het leuk vind om te tuinieren dan om te eten". Courgette, paprika, auber gine zijn een paar groenten die ze heeft verbouwd. Vorig jaar teelde ze eetbare pompoenen. De oogst was goed en haar gezin kreeg pompoe nensoep. "Ik zei dat het tomaten soep was maar daar trapten ze niet in. De soep was niet rood genoeg".

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 29