Door de vorstschade raakte fruitteelt 2 jaar achter S Teler is vrij Mijn appelland Overleg met telers Nieuwe-haring-effekt Fruitkrisis betrof eigen lijk de appels Vier appelbomen per vierkante meter? De opmars gaat door 'Mensen maak je niet te sappel, koop nu die Hollandse appel', zong Danny de Munk namens Centraal Buro Tuinbouwveilingen (CBT) deze winter in de STER-tijd. Bekend vanwege de film Ciske de Rat hapte Danny smakelijk in Nederlandse appels. In het volgende sei zoen (september-december) zal hij weer namens de fruittelers aantre den. Hij doet dat niet alleen voor TV, maar ook voor radio en voor al het andere reklame-materiaal van het CBT voor appels. Het afgelopen seizoen was er sprake van een ingehouden reklame- kampagne vanwege de gevolgen van de zware vorstschade aan fruit bomen de vorige winter. Het budget voor appelreklame werd met ƒ300.000 verminderd. Toch gaat de opmars van Nederlandse appels en peren door. 'Van een tamelijk beroerde toestand vijftien, twintig jaar geleden, zijn wij nu terug gekrabbeld naar een redelijk gezonde zaak', zegt Eric Truffino, hoofd reklame-afdeling CBT. De vorst schade vertraagt die opmars met twee jaar, schatten hij en Evert Blom van de afdeling prijzen van het CBT. Vooral de winter 1984/1985 heeft flinke schade toegebracht aan de vooral jonge fruitopstanden. Als sektor is de Nederlandse fruit teelt de krisis van de zestiger jaren te boven gekomen. Maar veel fruitte lers hebben moeten afhaken. Zij za gen geen mogelijkheden om hun be drijf aan te passen en de konkurren- tieslag vol te houden. De krisis heeft een hoge tol geëist. De sektor als geheel is er door ver sterkt. Er wordt nu zeer bewust voor de markt geproduceerd. Truffino: 'Drie maatregelen in het bijzonder hebben sanerend gewerkt. Dat zijn de invoering van éénmalige verpakkingen, een strenge kwali teitsbewaking en als derde een ver breding van het assortiment. De Ne derlandse telers hadden zich zeer eenzijdig op de teelt van hoofdzake lijk Golden Delicious gestort. De konsument bleek echter ook andere smaken te waarderen. Met als gevolg een overaanbod en lage prijzen voor de Golden'. De verrijzenis van de Nederlandse fruitteelt uit de puinhopen van een ingestorte markt met beroerde prij zen is opmerkelijk. Daaraan hebben onderzoek (Proeftuin Wilhelmina- dorp), voorlichting en een doelbe wuste marketing door het CBT het hunne bijgedragen. Maar uiteinde lijk zijn het de telers zelf geweest die de risiko's van de nieuwbouw ofwel de moderne aanplant van nieuwe rassen hebben genomen. Er kon hun geen enkele financiële garantie wor den gegeven. 'Wij leven in een vrije ekonomie, de teler is vrij om aan te planten wat hij wil', stelt Truffino. 'Via de vakbla den krijgt hij veel informatie over technische ontwikkelingen maar evenzo over de prijsvorming. Er zijn voldoende telers die iets nieuws wil len proberen. Men begint met een paar bomen te planten, waarbij men graag gebruik maakt van de ervarin gen van proefstation en proeftuinen, die ook met hun produkten aan de veiling komen. De veilingklok is een prachtig instrument om te kijken of een nieuw ras aanslaat bij de konsu ment', aldus Truffino. Er is heel veel onderzoek vooraf ge gaan aan de vernieuwing van het Ne derlandse appel-assortiment. Een wezenlijk onderdeel daarvan zijn de smaaktests. De konsument bepaalt wat hij lekker vindt en welke appel hij koopt. Uiteraard speelt de prijs daar ook een belangrijke rol bij. Smaken verschillen, zoals het spreek woord zegt en dat betekent voor de fruitteelt een uitdaging om een ruim aanbod te telen van meerdere rassen met verschillende smaken. Zo zijn er naast de Golden Delici ous, James Grieve en Goudreinette nieuwe rassen gekomen als Elstar, Gloster, Jonagold en Karmijn de Sonnaville. 'Met deze assortiments verbreding hebben de fruittelers elk wat wils te bieden. Het aanbod be gint nu los te komen. Bij de nieuwe aanplant zet deze trend zich voort', vertelt Truffino, eraan toevoegend 'Mensen maak je niet te sappel koop nu die lekkere Hollandse appel' dat hierbij terdege rekening moet worden gehouden met het Neder landse klimaat. 'Wij zitten geogra fisch aan de noordgrens van de teelt mogelijkheden. Met de nieuwe ras sen beschikken wij over variëteiten, geschikt voor ons klimaat'. Het nieuwe elan van de vaderlandse fruitteelt is mede bevorderd door de moderne marketing met als belang rijk onderdeel daarvan de reklame. 'Wij zijn begonnen met de slagzin: snoep verstandig, eet een appel. Maar naarmate de konkurrentie van Franse en Zuidamerikaanse appels toenam, terwijl het Nederlandse as sortiment ruimer werd, zijn wij bij na tien jaar geleden meer nadruk gaan leggen op het element Hol land', vertelt Truffino. Dat gebeurt vandaag de dag nog, zoals Danny de Munk laat horen. Toen er meer Nederlandse rassen met eigen smaken aangeboden wer den, stond het CBT voor de taak de konsument daarmee vertrouwd te maken. 'Wij zijn toen een rassen- kampagne begonnen met een appel krant en brochures waarin de ver schillende rassen heel kort beschre ven worden, inklusief een aandui ding van de smaak', vertelt Truffi no. 'Holland, mijn appelland', is zo'n uitgave, dat op fleurige wijze het appel-alfabet presenteert en kuli- naire tips aandraagt. 'Een tweede maatregel is dat sinds vier jaar van alle appels van klasse I de naam wordt vermeld in de win kel, duidelijk leesbaar voor de kon sument. Voor het winkelpersoneel is een spiekbriefje aan het fust be vestigd dat informeert over de smaak. Dikwijls vraagt een klant im mers: Hoe smaakt die appel?' Truffino benadrukt dat dit leerpro ces goede resultaten oplevert. De konsumenten krijgen steeds betere kennis van het Nederlands appel aanbod. 'Maar wij zijn er nog lang niet', voegt hij er meteen aan toe. Dat de vaak moeilijke namen van appels een belemmering zijn voor de bekendheid onder het publiek, bet wijfelt hij. 'Als ik hoor hoe gemak kelijk de jeugd titels van popsongs opnoemt, dan valt het met die appel rassen nogal mee. Je moét de konsu ment niet onderschatten'. Aan het opzetten van een reklame- kampagne voor appels gaat heel wat overleg vooraf. 'Reklame is een heel belangrijk instrument, maar het moet onderdeel zijn van de totale verkoopstrategie. Het is niet goed om op eigen hcmtje wat leuke stunt- jes uit te halen', zegt Truffino. Er is een marketing team, samengesteld uit deskundigen op verschillende ter reinen. Dit team komt met voorstel len welke met de telers worden besproken. 'Wij zijn nu bezig met de kampagne 1986/87, maar ik kan u daar nog niets over zeggen, want eerst moeten de telers het groene licht geven'. In ieder geval gaat Dan ny de Munk verder met zijn Hol landse appelkampagne. Ernstige vorstschade is er de afgelo pen winter niet geleden. De bomen hebben de gelegenheid gehad gelei delijk aan de lagere temperaturen te wennen. 'Maar tussen nu en juni kan er nog heel wat gebeuren. De fruitteelt is uitermate afhankelijk van het weer', waarschuwt Truffino. De heer Blom bevestigt dat met en kele cijfers van het vorige seizoen. De appelproduktie is ongeveer veer tig procent minder geweest dan ge woonlijk. Dat kwam niet alleen door de vorst, maar ook door aanzienlij ke hagelschade op diverse plaatsen en stormschade in Noord-Limburg. Als gevolg van de vorstschade is tien tot vijftien procent van het areaal verloren gegaan. 'Het waren niet al leen nieuwe rassen en jonge aanplan ten, maar ook oudere rassen en bo men van zestien jaar die kapot zijn gegaan. Dit heeft ook zijn uitwer king op de kwaliteit van het fruit ge had', zegt Blom. Er is minder eerste klas aangevoerd dan gewoonlijk. Het goede produkt heeft goede prij zen opgebracht, maar de mindere kwaliteiten zijn helemaal weggezakt. 'Het trieste is dat de schade niet ge lijkmatig over het land en over de te lers verdeeld is geweest', voegt hij eraan toe. Door de vernietiging van nieuwe aanplant in de vorige winter schatten de heren Blom en Truffino dat de aanpassing van het appelareaal twee jaar achterop is geraakt. Het gaat daarbij vooral om de typische Ne derlandse rassen, waardoor weinig gevaar van het buitenland te duchten is. 'Hou ook goed in de gaten dat in de EG 7,5 miljoen ton appelen ge plukt worden, waarvan 400.000 ton in Nederland. Wanneer wij 100.000 ton minder produceren, dan is dat in de EG nauwelijks merkbaar', zegt Blom. Door de geringe produktie het afge lopen jaar stagneerde de eksport, die het jaar daarvoor flink in de lift zat. 'Door de nieuwe rassen is ons eksportpakket verbreed en daar bleek de afgelopen jaren goede vraag naar te zijn. Door, een vergroting van de eksport van 20 procent naar 27 procent in 1984/85 werd de binnenlandse markt ontlast en konden wij kon kurrentie op de eigen markt weg drukken. Zo snijdt het mes aan twee kanten', aldus Blom. De start van een nieuw plukseizoen brengt voor de fruittelers een zekere spanning met zich mee. Er is een wedstrijdtendens zichtbaar, wie als eerste zijn appels kan aanbieden aan de konsument. Blom: 'Wij moeten erg voorzichtig zijn met dit nieuwe- haring-effekt in de fruitteelt. Als één De fruitkrisis van eind zestiger jaren betrof eigenlijk alleen de appels en dan met name de Gol den Delicious. Met een omzet van ƒ300 miljoen steken de ap pels ver uit boven de peren en aardbeien, ieder met een omzet van ƒ80 miljoen. Het perenareaal bedraagt onge- •veer een kwart van het totale fruitareaal. Dominerend is de Conference, niet alleen in Neder land, maar ook elders in Europa. Dit ras wordt momenteel zelfs op vrij grote schaal aangeplant. Het Centraal Buro Tuinbouwveilin gen waarschuwt derhalve nu voor een al te enthousiaste aan plant in Nederland. Helaas zijn er bij peren minder mogelijkhe den dan bij appels om het smaak- assortiment uit te breiden. Toch ligt er een taak voor de onderzoe kers naar mogelijkheden voor nieuwe rassen te speuren. keer onrijpe appels worden aange boden, dan is het mis. Daarom wor den in nauw overleg met het be drijfsleven data vastgesteld waar voor bepaalde rassen niet mogen worden aangeboden. Op de veilin gen wordt daar streng de hand aan gehouden. Bovendien moeten de ap pels een zgn. jodiumtest ondergaan om het suikergehalte te bepalen. Veel te onrijpe appels worden ach tergehouden om een paar dagen la ter alsnog verkocht te worden als de kwaliteit beter is'. Kwaliteitsbewaking staat hoog ge schreven in het vaandel van het CBT. BAB In Engeland zijn zuilvormige ap pelbomen gekweekt, de zgn. co- lumnars. Het zijn bomen die een heel ander beeld te zien geven dan we van appelbomen gewend zijn. Zo'n columnar bestaat uit een rechtopgaande stam waaraan maar heel korte zijtakjes groeien. De appels groeien dus a.h.w. te gen de stam aan. Dit soort bomen heeft het voordeel dat mechanisch oogsten gemakkelijker zou kun nen worden en dat op een kleine oppervlakte meer bomen kunnen worden geplant. Voor mensen die maar een kleine tuin hebben zou dat de mogelijkheid openen toch in de eigen tuin een appeltje te kunnen plukken. Of deze nieuwe bomen een revolutie in de appel boomgaarden teweeg zal brengen? Dr. T. Visser, hoofd van de afde ling die, op het Instituut voor de Veredeling van Tuinbouwgewas- sen (IVT), veredelingsonderzoek aan groot fruit verricht, denkt niet dat het zo'n vaart zal lopen. "Er is nog geen goede appel bij die ko lombomen, die kommercieel iets te betekenen heeft. Wat er nu is, is ook sterk beurtjaargevoelig, d.w.z. het ene jaar een goede oogst, het jaar daarop niets". Op het IVT volgt men de ontwik kelingen met de columnars uiter aard met belangstelling, maar voordat onze boomgaarden er vol mee staan, zullen er nog heel wat jaren zijn verstreken als het über haupt zo ver komt.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 27