Het gemak van een stuk automatisering Staatssekretaris Ploeg stelt verhoging pachtnormen voor over geld en goed ingezonden Kan rantsoenering stikstof agrarische sektor van financiële ondergang redden???! II Lijst geldelijke regelingen en schatting ter inzage bij Ruilverkaveling 'Kapelle-Wemeldinge' Rantsoenering stikstof agrarische sektor III Een bedrijf kan door verschillende oorzaken in financiële moeilijkhe den raken. Financiële moeilijkheden kan men onderkennen aan het oplopen van het aantal onbetaalde rekeningen. Verder kan de stand van de lopen de rekening een aanwijzing zijn. Ook de boekhouding biedt aanknopingspunten. Wanneer het eigen vermogen van jaar tot jaar afneemt, dan is dat een teken dat er iets mis is. Naarmate de financiële positie verslechtert, is het moeilijker een oplossing te vinden. Het is dan ook zaak om bij financiële moei lijkheden snel de hulp in te roepen van een deskundige. Temeer om dat met het zoeken naar een oplossing nogal wat tijd gemoeid is. Wanneer een bedrijf in moeilijkheden is gekomen tengevolge van een struk- tureel onvoldoende inkomen, dan is een financiering alleen niet voldoen de. Er moet dan worden nagegaan of de opbrengsten kunnen worden ver hoogd en/of"de kosten kunnen wor den verlaagd. Vaak is in zo'n situatie het inschake len van een bedrijfsvoorlichter nood zakelijk. Hij zal met de ondernemer nagaan op welke wijze het bedrijf kan worden aangepast om tot een verbe tering van het bedrijfsresultaat te ko men. Indien voor het oplossen van de problemen een uitbreiding van de fi nanciering nodig is, dan dient de on dernemer kontakt op te nemen met de bank. Wanneer voor deze financie ring onvoldoende zekerheid Onder pand) kan worden gesteld, dan kan aan het Borgstellingsfonds voor de Landbouw worden verzocht om voor een borgstelling in aanmerking te ko men. Soms is het nodig dat de privé- uitgaven moeten worden verlaagd, wanneer het gezin op grote voet leeft. De ouderen Voor oudere ondernemers is het vaak moeilijk het bedrijf aan te passen, wanneer dat onvoldoende inkomen oplevert. In een aantal gevallen kan dan de Rijksgroepsregeling Oudere Zelfstandigen (R.O.Z.) een oplossing bieden. Deze regeling maakt het mo gelijk om aan oudere zelfstandigen een aanvulling op het inkomen te ver strekken als dat ontoereikend is. De regeling geldt voor zelfstandigen van 58 tot 65 jaar. Zij behoeven om voor bijstand in aanmerking te ko men hun bedrijf niet te beëindigen. De belangrijkste voorwaarde voor het verkrijgen van een uitkering is, dat de aanvrager in staat is, om in de toe komst uit zijn bedrijf een bepaald in komen te halen. Voor 1985 is dat tenminste ƒ15.100, Het eigen vermogen kan worden aan gevuld tot het netto bedrag dat voor de ontvangers van bijstand geldt. Bij het vaststellen van de aanvullende uit kering wordt rekening gehouden met alle inkomsten, ook die van de echt genote. Indien het eigen vermogen een be paald bedrag te boven gaat, wordt de aanvulling verstrekt als rentedragen de lening. Beneden deze grens vindt de aanvulling meestal plaats in de vorm van een bedrag om niet. De aanvraag moet worden ingediend bij de gemeente. Wanneer de financiële moeilijkheden het gevolg zijn van bijvoorbeeld vorstschade, grote droogte, watero verlast of ziekte in het gewas, dan kan de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen (R.Z.) hulp bieden. Op grond van de ze regeling kan bijstand worden ver leend aan een zelfstandige die jonger is dan 65 jaar en die een levensvatbaar bedrijf heeft. Verder geldt als voor waarde dat de financiële situatie zo danig moet zijn dat geen geld van een bank meer kan worden verkregen. De bijstand bestaat uit het verstrekken van bedrijfskapitaal in de vorm van een lening, al dan niet rentedragend. Ook kan gedurende een aantal weken een uitkering voor levensonderhoud worden verstrekt. De aanvraag moet worden ingediend bij de gemeente. De bijstand wordt al tijd gegeven met de bedoeling een be paalde moeilijke periode te helpen overbruggen, zodat na verloop van tijd de ondernemer weer geheel zelfstandig verder kan. Tot slot Bij financiële problemen zal eerst ge zocht moeten worden naar de oorza ken daarvan. Voor het oplossen van de problemen kan een uitbreiding van de financiering nodig zijn, al dan niet met garantie van het Borgstellings fonds voor de Landbouw. Wanneer de bank niet verder kan hel pen, dient naar andere mogelijkheden te worden gezocht. Voor oudere on dernemers kan misschien de R.O.Z. een oplossing bieden. Wanneer de moeilijkheden het gevolg zijn van ab normale weersomstandigheden kan een beroep worden gedaan op de R.Z. Ook het treffen van een regeling met de krediteuren is bij financiële moei lijkheden vaak nodig. Soms is er geen oplossing te vinden omdat het bedrijf niet (meer) levens vatbaar is. In overleg met de sociaal- ekonomisch voorlichter kan dan wor den bekeken hoe de bedrijfsbeëindi ging zo goed mogelijk kan verlopen. Automatisering is in. Allerwegen wordt er over gesproken. Of u er aan mee moet doen is overigens een vraag die niet zo gemakkelijk te beantwoorden is. Het antwoord kan positief zijn als het u niet te veel kost voor datgeen wat u ekstra krijgt. Het antwoord is (nog) negatief als er alleen nog maar kosten zijn en er onvoldoende uitzicht is op terugverdien effekten. Toch betekent het niet daadwerkelijk zelf meedoen in automatisering nog nipt dat u ook niet voor een deel het gemak van automatisering kunt mer ken. Andere organisaties zoals bank en accountantskantoor gebruiken reeds meerdere jaren de komputer en u hebt daarvan ongemerkt het voor deel gehad. Moet u zich eens voorstel len hoe lang het zou moeten duren als alle banktransakties met de hand zou den worden uitgewerkt en met type machines op formulieren worden gezet. Er zou zeker minder werkloos heid zijn doch de kosten zouden aan zienlijk hoger liggen. Een bijkomend nut van automatisering is voorts dat bij juiste inbreng een foutloze uitwer king volgt, terwijl handwerk steeds gekontroleerd moet worden. De be doeling van dit artikel is in feite u nog eens attent te maken op een zodanig produkt van de automatisering. Voor een accountantskantoor zult u wel of niet de bankmutaties in een bepaalde volgorde overschrijven, waarna dit kantoor - na kontrole - deze mutaties Vrijdag 21 maart 1986 geautomatiseerd gaat verwerken. Dit overschrijven is tijdrovend en geeft mogelijkheden tot fouten. Daarom heeft de Landelijke Vereniging van Accountants- en Belastingadviesbu- ro's 'VLB', waarbij alle landbouwac- countantskantoren in Nederland zijn aangesloten, in samenwerking met de Centrale Rabobank gezocht naar een mogelijkheid dit schrijfwerk te voor komen. De Rabobank maakt op uw verzoek van uw bankrekening een maandelijks rekeningoverzicht in een zodanige vorm (tegen geringe kosten) dat dit formulier zonder ekstra schrijfwerk bij uw accountantskan toor kan worden verwerkt. Op dit MRO-overzicht staan alle posten van de afgelopen maand, waardoor een zoekgeraakt dagafschrift geen ekstra moeite en tijd meer kost om de mu taties daarvan te achterhalen. De praktijk heeft inmiddels uitgewe zen dat de gebruikers van dit over zicht goed tevreden zijn over het nut van deze ekstra staat, die de bank door middel van de automatisering Een verhoging van de pachtnormen is gewenst, enerzijds in verband met de gestegen eigenaarslasten, ander zijds in verband met een noodzake lijke verhoging van het rendement voor de verpachter. Dit schrijft staats sekretaris A. Ploeg in een ontwerp tot wijziging van het Pachtnormenbesluit 1977, dat hij 14 maart aan de Com missie van Advies voor het Pacht- prijspeil en aan het Landbouwschap om advies heeft gezonden. Bij de voorstellen hebben diverse overwegingen een rol gespeeld, aldus de bewindsman. De hoeveelheid ver pachte grond is de afgelopen jaren te ruggelopen, niet alleen bij partikulieren, maar ook bij instituti onele beleggers. Het rendement van beleggingen in grond blijft achter bij dat van andere beleggingen. Daarentegen is de stijging van de ei genaarslasten de afgelopen drie jaren, sinds de vorige aanpassing in 1983, re latief gering geweest. De staatssekretaris acht daarom ruim te aanwezig om, naast een tegemoet koming voor gestegen eigenaarslasten, aandacht te geven aan de rendementspositie van de ver pachter. In de moderne bedrijfsvoering spelen kwaliteitsverschillen een steeds belan grijkere rol. De heer Ploeg stelt daar om voor de verhoging van de normen van de basispacht te differentiëren naar kwaliteitsklasse. Op grond van deze overwegingen komt de staatssekretaris tot de vol gende verhogingen: Verhoging hoogst toelaatbare pacht prijzen voor los land: - 15% voor kwaliteitsklasse I. - 13% voor kwaliteitsklasse II. - 11% voor kwaliteitsklase III. De toeslagen dan wel aftrekken voor waterhuishouding, ontsluiting en ver kaveling ondergaan, behalve voor wat betreft zeekleigronden, een verhoging van respektievelijk ƒ20,ƒ5,en ƒ15,-. Daarnaast wordt de verhoging van 80% van de basispacht, die geldt als norm bij de teelt van klein fruit en siergewassen op bouw- of grasland, verlaagd tot 60%. Overigens houdt een verhoging van de normen (hoogst toelaatbare pacht prijzen) niet automatisch eenzelfde verhoging in van de feitelijke pacht prijs, die verpachter en pachter over eenkomen. De Grondkamer toetst in elk afzonderlijk geval de overeenge komen pachtprijs op grond van de feitelijke situatie. beschikbaar kan stellen. Een en an der betekent natuurlijk niet dat dege ne die zelf de bankmutaties wil inschrijven dit niet meer mag doen. Natuurlijk wel, maar voor degene die minder behoefte aan schrijfwerk heeft dan wel schrijfwerk bij zijn accoun tantskantoor wil besparen kan ge bruik maken van de MRO-staat. In navolging van de Rabobank hebben ook de ABN en Amrobank een soort gelijk formulier ontwikkeld of ze zijn daarmee in een vergevorderd stadium. Het gebruik maken van deze ekstra service van de bank geeft u het gemak dat de automatisering ook zonder ei gen investering u nu reeds kan bieden. B. Veerbeek De Landinrichtingskommissie voor de ruilverkaveling 'Kapelle-Wemeldinge' deelt mede, dat van 12 april tot en met 11 mei 1986 op werkdagen (behalve des zaterdags) in het ruilverkavelings kantoor aan de Dijkwelseweg 42 te Kapelle van 's morgens 9.00 tot 12.00 uur en 's middags van 13.30 tot 16.00 uur voor een ieder kosteloos ter inza ge zullen liggen: a. de lijst der geldelijke regelingen, be doeld in artikel lid 1. b. het proces-verbaal van schatting bedoeld in artikel 210 lid 3 Binnen veertien dagen na de laatste dag, waarop de stukken als bedoeld in artikel 212 ter inzage hebben gele gen (dus vóór 26 mei 1986) kan iede re belanghebbende schriftelijk zijn bezwaren indienen bij de Landinrich tingskommissie (adres: Direktie Ka- dor Zeeland, postbus 8013, 4330 EA Middelburg). Er staan 2 vraagtekens bij de kop van ingezonden stuk. Wij hebben er 3 bij geplaatst een uitroepteken. Het uitroepteken Het is lofwaardig dat boeren zelf over hun situatie na gaan denken. Niet al leen de minister van landbouw, letter lijk en figuurlijk, de overschotten in z'n gezicht gooien. Dat is een goed kope en gemakkelijke manier van le ven. De schuld bij een ander zoeken. Nee, de heer van Nieuwenhuyzen is over de hele situatie in land- en tuin bouw na gaan denken en heeft de moeite genomen om het op papier te zetten. Heeft bovendien de moed ge had om het ter diskussie te stellen in het landbouwblad. Dat waarderen wij, m'n man en ik. De vraagtekens Allereerst het minder kunstmest strooien, kost minder, betere kwali teit. Allemaal mee eens. Nu de uitvoe ring. Ten eerste kan een boer heel moeilijk het streven zo'n hoog moge lijke produktie te halen ontwennen. Het is immers altijd z'n opdracht ge weest. Door er over te praten en te schrijven kan het misschien gaan da gen. Dan komt het tweede probleem. Hoe krijgen we dat op Europees ni veau voor elkaar?? Het voorbeeld van de teelt van aardappels loopt mank. Allereerst de opbrengst 40 tot 45 ton per ha a ƒ0,40. We weten dat aardap pels een vrij produkt is. Dus is het aanbod prijsbepalend. Ook hier weer. Hoe groeien ze in Frankrijk, België, Engeland en ga zo maar door. Wij vinden de prijs en de kilo's te hoog geschat. Die opbrengsten van ƒ16.000 tot ƒ18.000 per ha zijn niet reëel en misleidend. Ook een vraagteken bij de uitvoering van de toewijzing van bonnen voor kunstmest. Wij ouderen hebben de oorlog meegemaakt. Wij hebben on ze vaders over dit systeem horen zuch ten en klagen. Ook onze bezetters hadden het zo bedacht. Met bonnen iedereen evenveel per ha. Alleen de opzet lag anders. Toen zoveel moge lijk produceren, nu naar minder. Re sultaat je brengt een ambtenaren apparaat op gang en de zwart handel gaat levendig groeien. Daar zijn we niet om verlegen. Het vrije onderne mersschap moet dan wel een hoge tol betalen. De boeren hebben dit altijd hoog in het vaandel gehad en willen van die vrijheid niet alles inleveren. Dan hebben wij als laatste vraagteken en dat hebben we gemist in het stuk van H. van Nieuwenhuyzen. Waar blijft hij met alle organische mest die nu als een donderwolk boven een groot deel van Nederland drijft? Bas en Sien Overbeeke De Heen De gedachte van de heer v. Nieuwen huyzen om stikstof op de bon te ver strekken, vind ik in eerste instantie een zeer gezonde gedachte, omdat het een maatregel is die uitgevoerd zou kunnen worden bij de basis, en ons boeren niet eerst maar laat produce ren, waarbij dan achteraf ingegrepen wordt naar goeddunken van de EG- ambtenaren, terwijl de volledige pro- duktiekosten al gemaakt zijn. Men zal hiertoe waarschijnlijk toch niet gauw overgaan, omdat men er toch wel ze ker van wil zijn dat er genoeg voed sel geproduceerd wordt (liefst toch wel een beetje over), want bij te wei nig wordt het voedselpakket al gauw te duur. In dit verband dacht ik een andere maatregel naar voren te mo gen brengen, die zeer eenvoudig uit te voeren is en z'n geld voor de boer op langere termijn zeker opbrengt. Ne men we aardappels als voorbeeld. Hierbij kan men de 1 op 3 teelt ver bieden en gewoon 1 op 4 gaan telen, dit omdat niet alleen in '86, maar ook in de volgende jaren met een uitbrei ding rekening zal moeten worden ge houden. Ik besef wel dat er haken en ogen aan zitten, in plaats van aardap pels moet er toch een ander gewas in gevuld worden, maar ik denk wel dat er daarvoor door denken en praten oplossingen gevonden zullen worden. Om grond braak te laten liggen, dat zal een onbetaalbare zaak zijn wil het lonend zijn, maar het is wel de mak kelijkste weg. Hoogachtend, W. de Weert, Vier hoeven I, Steenbergen

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 3