Het gemak van een
stuk automatisering
Staatssekretaris Ploeg stelt
verhoging pachtnormen voor
over geld
en goed
ingezonden
Kan rantsoenering stikstof agrarische
sektor van financiële ondergang
redden???! II
Lijst geldelijke regelingen
en schatting ter inzage bij
Ruilverkaveling
'Kapelle-Wemeldinge'
Rantsoenering stikstof agrarische
sektor III
Een bedrijf kan door verschillende oorzaken in financiële moeilijkhe
den raken.
Financiële moeilijkheden kan men onderkennen aan het oplopen van
het aantal onbetaalde rekeningen. Verder kan de stand van de lopen
de rekening een aanwijzing zijn.
Ook de boekhouding biedt aanknopingspunten. Wanneer het eigen
vermogen van jaar tot jaar afneemt, dan is dat een teken dat er iets
mis is. Naarmate de financiële positie verslechtert, is het moeilijker
een oplossing te vinden. Het is dan ook zaak om bij financiële moei
lijkheden snel de hulp in te roepen van een deskundige. Temeer om
dat met het zoeken naar een oplossing nogal wat tijd gemoeid is.
Wanneer een bedrijf in moeilijkheden
is gekomen tengevolge van een struk-
tureel onvoldoende inkomen, dan is
een financiering alleen niet voldoen
de. Er moet dan worden nagegaan of
de opbrengsten kunnen worden ver
hoogd en/of"de kosten kunnen wor
den verlaagd.
Vaak is in zo'n situatie het inschake
len van een bedrijfsvoorlichter nood
zakelijk. Hij zal met de ondernemer
nagaan op welke wijze het bedrijf kan
worden aangepast om tot een verbe
tering van het bedrijfsresultaat te ko
men. Indien voor het oplossen van de
problemen een uitbreiding van de fi
nanciering nodig is, dan dient de on
dernemer kontakt op te nemen met de
bank. Wanneer voor deze financie
ring onvoldoende zekerheid Onder
pand) kan worden gesteld, dan kan
aan het Borgstellingsfonds voor de
Landbouw worden verzocht om voor
een borgstelling in aanmerking te ko
men. Soms is het nodig dat de privé-
uitgaven moeten worden verlaagd,
wanneer het gezin op grote voet leeft.
De ouderen
Voor oudere ondernemers is het vaak
moeilijk het bedrijf aan te passen,
wanneer dat onvoldoende inkomen
oplevert. In een aantal gevallen kan
dan de Rijksgroepsregeling Oudere
Zelfstandigen (R.O.Z.) een oplossing
bieden. Deze regeling maakt het mo
gelijk om aan oudere zelfstandigen
een aanvulling op het inkomen te ver
strekken als dat ontoereikend is.
De regeling geldt voor zelfstandigen
van 58 tot 65 jaar. Zij behoeven om
voor bijstand in aanmerking te ko
men hun bedrijf niet te beëindigen.
De belangrijkste voorwaarde voor het
verkrijgen van een uitkering is, dat de
aanvrager in staat is, om in de toe
komst uit zijn bedrijf een bepaald in
komen te halen. Voor 1985 is dat
tenminste ƒ15.100,
Het eigen vermogen kan worden aan
gevuld tot het netto bedrag dat voor
de ontvangers van bijstand geldt. Bij
het vaststellen van de aanvullende uit
kering wordt rekening gehouden met
alle inkomsten, ook die van de echt
genote.
Indien het eigen vermogen een be
paald bedrag te boven gaat, wordt de
aanvulling verstrekt als rentedragen
de lening. Beneden deze grens vindt
de aanvulling meestal plaats in de
vorm van een bedrag om niet.
De aanvraag moet worden ingediend
bij de gemeente.
Wanneer de financiële moeilijkheden
het gevolg zijn van bijvoorbeeld
vorstschade, grote droogte, watero
verlast of ziekte in het gewas, dan kan
de Rijksgroepsregeling Zelfstandigen
(R.Z.) hulp bieden. Op grond van de
ze regeling kan bijstand worden ver
leend aan een zelfstandige die jonger
is dan 65 jaar en die een levensvatbaar
bedrijf heeft. Verder geldt als voor
waarde dat de financiële situatie zo
danig moet zijn dat geen geld van een
bank meer kan worden verkregen. De
bijstand bestaat uit het verstrekken
van bedrijfskapitaal in de vorm van
een lening, al dan niet rentedragend.
Ook kan gedurende een aantal weken
een uitkering voor levensonderhoud
worden verstrekt.
De aanvraag moet worden ingediend
bij de gemeente. De bijstand wordt al
tijd gegeven met de bedoeling een be
paalde moeilijke periode te helpen
overbruggen, zodat na verloop van
tijd de ondernemer weer geheel
zelfstandig verder kan.
Tot slot
Bij financiële problemen zal eerst ge
zocht moeten worden naar de oorza
ken daarvan. Voor het oplossen van
de problemen kan een uitbreiding van
de financiering nodig zijn, al dan niet
met garantie van het Borgstellings
fonds voor de Landbouw.
Wanneer de bank niet verder kan hel
pen, dient naar andere mogelijkheden
te worden gezocht. Voor oudere on
dernemers kan misschien de R.O.Z.
een oplossing bieden. Wanneer de
moeilijkheden het gevolg zijn van ab
normale weersomstandigheden kan
een beroep worden gedaan op de R.Z.
Ook het treffen van een regeling met
de krediteuren is bij financiële moei
lijkheden vaak nodig.
Soms is er geen oplossing te vinden
omdat het bedrijf niet (meer) levens
vatbaar is. In overleg met de sociaal-
ekonomisch voorlichter kan dan wor
den bekeken hoe de bedrijfsbeëindi
ging zo goed mogelijk kan verlopen.
Automatisering is in. Allerwegen wordt er over gesproken. Of u er
aan mee moet doen is overigens een vraag die niet zo gemakkelijk te
beantwoorden is. Het antwoord kan positief zijn als het u niet te veel
kost voor datgeen wat u ekstra krijgt.
Het antwoord is (nog) negatief als er alleen nog maar kosten zijn en
er onvoldoende uitzicht is op terugverdien effekten.
Toch betekent het niet daadwerkelijk
zelf meedoen in automatisering nog
nipt dat u ook niet voor een deel het
gemak van automatisering kunt mer
ken. Andere organisaties zoals bank
en accountantskantoor gebruiken
reeds meerdere jaren de komputer en
u hebt daarvan ongemerkt het voor
deel gehad. Moet u zich eens voorstel
len hoe lang het zou moeten duren als
alle banktransakties met de hand zou
den worden uitgewerkt en met type
machines op formulieren worden
gezet. Er zou zeker minder werkloos
heid zijn doch de kosten zouden aan
zienlijk hoger liggen. Een bijkomend
nut van automatisering is voorts dat
bij juiste inbreng een foutloze uitwer
king volgt, terwijl handwerk steeds
gekontroleerd moet worden. De be
doeling van dit artikel is in feite u nog
eens attent te maken op een zodanig
produkt van de automatisering. Voor
een accountantskantoor zult u wel of
niet de bankmutaties in een bepaalde
volgorde overschrijven, waarna dit
kantoor - na kontrole - deze mutaties
Vrijdag 21 maart 1986
geautomatiseerd gaat verwerken. Dit
overschrijven is tijdrovend en geeft
mogelijkheden tot fouten. Daarom
heeft de Landelijke Vereniging van
Accountants- en Belastingadviesbu-
ro's 'VLB', waarbij alle landbouwac-
countantskantoren in Nederland zijn
aangesloten, in samenwerking met de
Centrale Rabobank gezocht naar een
mogelijkheid dit schrijfwerk te voor
komen. De Rabobank maakt op uw
verzoek van uw bankrekening een
maandelijks rekeningoverzicht in een
zodanige vorm (tegen geringe kosten)
dat dit formulier zonder ekstra
schrijfwerk bij uw accountantskan
toor kan worden verwerkt. Op dit
MRO-overzicht staan alle posten van
de afgelopen maand, waardoor een
zoekgeraakt dagafschrift geen ekstra
moeite en tijd meer kost om de mu
taties daarvan te achterhalen.
De praktijk heeft inmiddels uitgewe
zen dat de gebruikers van dit over
zicht goed tevreden zijn over het nut
van deze ekstra staat, die de bank
door middel van de automatisering
Een verhoging van de pachtnormen
is gewenst, enerzijds in verband met
de gestegen eigenaarslasten, ander
zijds in verband met een noodzake
lijke verhoging van het rendement
voor de verpachter. Dit schrijft staats
sekretaris A. Ploeg in een ontwerp tot
wijziging van het Pachtnormenbesluit
1977, dat hij 14 maart aan de Com
missie van Advies voor het Pacht-
prijspeil en aan het Landbouwschap
om advies heeft gezonden.
Bij de voorstellen hebben diverse
overwegingen een rol gespeeld, aldus
de bewindsman. De hoeveelheid ver
pachte grond is de afgelopen jaren te
ruggelopen, niet alleen bij
partikulieren, maar ook bij instituti
onele beleggers. Het rendement van
beleggingen in grond blijft achter bij
dat van andere beleggingen.
Daarentegen is de stijging van de ei
genaarslasten de afgelopen drie jaren,
sinds de vorige aanpassing in 1983, re
latief gering geweest.
De staatssekretaris acht daarom ruim
te aanwezig om, naast een tegemoet
koming voor gestegen
eigenaarslasten, aandacht te geven
aan de rendementspositie van de ver
pachter.
In de moderne bedrijfsvoering spelen
kwaliteitsverschillen een steeds belan
grijkere rol. De heer Ploeg stelt daar
om voor de verhoging van de normen
van de basispacht te differentiëren
naar kwaliteitsklasse.
Op grond van deze overwegingen
komt de staatssekretaris tot de vol
gende verhogingen:
Verhoging hoogst toelaatbare pacht
prijzen voor los land:
- 15% voor kwaliteitsklasse I.
- 13% voor kwaliteitsklasse II.
- 11% voor kwaliteitsklase III.
De toeslagen dan wel aftrekken voor
waterhuishouding, ontsluiting en ver
kaveling ondergaan, behalve voor wat
betreft zeekleigronden, een verhoging
van respektievelijk ƒ20,ƒ5,en
ƒ15,-.
Daarnaast wordt de verhoging van
80% van de basispacht, die geldt als
norm bij de teelt van klein fruit en
siergewassen op bouw- of grasland,
verlaagd tot 60%.
Overigens houdt een verhoging van de
normen (hoogst toelaatbare pacht
prijzen) niet automatisch eenzelfde
verhoging in van de feitelijke pacht
prijs, die verpachter en pachter over
eenkomen. De Grondkamer toetst in
elk afzonderlijk geval de overeenge
komen pachtprijs op grond van de
feitelijke situatie.
beschikbaar kan stellen. Een en an
der betekent natuurlijk niet dat dege
ne die zelf de bankmutaties wil
inschrijven dit niet meer mag doen.
Natuurlijk wel, maar voor degene die
minder behoefte aan schrijfwerk heeft
dan wel schrijfwerk bij zijn accoun
tantskantoor wil besparen kan ge
bruik maken van de MRO-staat. In
navolging van de Rabobank hebben
ook de ABN en Amrobank een soort
gelijk formulier ontwikkeld of ze zijn
daarmee in een vergevorderd stadium.
Het gebruik maken van deze ekstra
service van de bank geeft u het gemak
dat de automatisering ook zonder ei
gen investering u nu reeds kan bieden.
B. Veerbeek
De Landinrichtingskommissie voor de
ruilverkaveling 'Kapelle-Wemeldinge'
deelt mede, dat van 12 april tot en met
11 mei 1986 op werkdagen (behalve
des zaterdags) in het ruilverkavelings
kantoor aan de Dijkwelseweg 42 te
Kapelle van 's morgens 9.00 tot 12.00
uur en 's middags van 13.30 tot 16.00
uur voor een ieder kosteloos ter inza
ge zullen liggen:
a. de lijst der geldelijke regelingen, be
doeld in artikel lid 1.
b. het proces-verbaal van schatting
bedoeld in artikel 210 lid 3
Binnen veertien dagen na de laatste
dag, waarop de stukken als bedoeld
in artikel 212 ter inzage hebben gele
gen (dus vóór 26 mei 1986) kan iede
re belanghebbende schriftelijk zijn
bezwaren indienen bij de Landinrich
tingskommissie (adres: Direktie Ka-
dor Zeeland, postbus 8013, 4330 EA
Middelburg).
Er staan 2 vraagtekens bij de kop van
ingezonden stuk. Wij hebben er 3 bij
geplaatst een uitroepteken.
Het uitroepteken
Het is lofwaardig dat boeren zelf over
hun situatie na gaan denken. Niet al
leen de minister van landbouw, letter
lijk en figuurlijk, de overschotten in
z'n gezicht gooien. Dat is een goed
kope en gemakkelijke manier van le
ven. De schuld bij een ander zoeken.
Nee, de heer van Nieuwenhuyzen is
over de hele situatie in land- en tuin
bouw na gaan denken en heeft de
moeite genomen om het op papier te
zetten. Heeft bovendien de moed ge
had om het ter diskussie te stellen in
het landbouwblad. Dat waarderen
wij, m'n man en ik.
De vraagtekens
Allereerst het minder kunstmest
strooien, kost minder, betere kwali
teit. Allemaal mee eens. Nu de uitvoe
ring. Ten eerste kan een boer heel
moeilijk het streven zo'n hoog moge
lijke produktie te halen ontwennen.
Het is immers altijd z'n opdracht ge
weest. Door er over te praten en te
schrijven kan het misschien gaan da
gen. Dan komt het tweede probleem.
Hoe krijgen we dat op Europees ni
veau voor elkaar?? Het voorbeeld van
de teelt van aardappels loopt mank.
Allereerst de opbrengst 40 tot 45 ton
per ha a ƒ0,40. We weten dat aardap
pels een vrij produkt is. Dus is het
aanbod prijsbepalend. Ook hier weer.
Hoe groeien ze in Frankrijk, België,
Engeland en ga zo maar door. Wij
vinden de prijs en de kilo's te hoog
geschat.
Die opbrengsten van ƒ16.000 tot
ƒ18.000 per ha zijn niet reëel en
misleidend.
Ook een vraagteken bij de uitvoering
van de toewijzing van bonnen voor
kunstmest. Wij ouderen hebben de
oorlog meegemaakt. Wij hebben on
ze vaders over dit systeem horen zuch
ten en klagen. Ook onze bezetters
hadden het zo bedacht. Met bonnen
iedereen evenveel per ha. Alleen de
opzet lag anders. Toen zoveel moge
lijk produceren, nu naar minder. Re
sultaat je brengt een ambtenaren
apparaat op gang en de zwart handel
gaat levendig groeien. Daar zijn we
niet om verlegen. Het vrije onderne
mersschap moet dan wel een hoge tol
betalen. De boeren hebben dit altijd
hoog in het vaandel gehad en willen
van die vrijheid niet alles inleveren.
Dan hebben wij als laatste vraagteken
en dat hebben we gemist in het stuk
van H. van Nieuwenhuyzen. Waar
blijft hij met alle organische mest die
nu als een donderwolk boven een
groot deel van Nederland drijft?
Bas en Sien Overbeeke
De Heen
De gedachte van de heer v. Nieuwen
huyzen om stikstof op de bon te ver
strekken, vind ik in eerste instantie
een zeer gezonde gedachte, omdat het
een maatregel is die uitgevoerd zou
kunnen worden bij de basis, en ons
boeren niet eerst maar laat produce
ren, waarbij dan achteraf ingegrepen
wordt naar goeddunken van de EG-
ambtenaren, terwijl de volledige pro-
duktiekosten al gemaakt zijn. Men zal
hiertoe waarschijnlijk toch niet gauw
overgaan, omdat men er toch wel ze
ker van wil zijn dat er genoeg voed
sel geproduceerd wordt (liefst toch
wel een beetje over), want bij te wei
nig wordt het voedselpakket al gauw
te duur. In dit verband dacht ik een
andere maatregel naar voren te mo
gen brengen, die zeer eenvoudig uit te
voeren is en z'n geld voor de boer op
langere termijn zeker opbrengt. Ne
men we aardappels als voorbeeld.
Hierbij kan men de 1 op 3 teelt ver
bieden en gewoon 1 op 4 gaan telen,
dit omdat niet alleen in '86, maar ook
in de volgende jaren met een uitbrei
ding rekening zal moeten worden ge
houden. Ik besef wel dat er haken en
ogen aan zitten, in plaats van aardap
pels moet er toch een ander gewas in
gevuld worden, maar ik denk wel dat
er daarvoor door denken en praten
oplossingen gevonden zullen worden.
Om grond braak te laten liggen, dat
zal een onbetaalbare zaak zijn wil het
lonend zijn, maar het is wel de mak
kelijkste weg.
Hoogachtend,
W. de Weert,
Vier hoeven I,
Steenbergen