Uw karavan is een goede
verzekering waard
Uit 't vrijwillig
ziekenfonds?
Verhoog uw zekerheid
en verlaag uw ziektekosten
Eerlijk voordeel duurt 't langst
Algemene Vergadering Onderlinge Zuidelijke
Hagelverzekering versterkt reserves
,f. den hollanderlaan 10
tel: 01100-38000
Ontdek het voordeel van de unieke premie
keuze van ZHV, StappenPremie of Continu
Premie. De Onderlinge die uitblinkt door persoon
lijke service en snelle behandeling. En die niet ver
van u staat. Bel vrijblijvend 01100 - 39900 voor
een dubbele offerte en compleet duidelijke docu
mentatie.
Onderlinge
Ziektekosten
verzekerings
maatschappij
ZHV U.a., ZIEKTEKOSTENVERZEKERINGEN
Postbus 16, 4460 AA Goes, tel. 01100 - 39900.
-
Geen restitutie, premies onveranderd
Automobilisten kennen rechten van het
landbouwverkeer niet
Ons rijdend tweede huis - de tourkaravan - in de jaren vijftig eerst
nog mondjesmaat op onze wegen, is er nu niet meer van weg te denken.
Ook wij konstateren dat het bezit van een - in goed Nederlands - 'woon
wagen' nu gemeengoed geworden is voor boeren, burgers en buiten
lui. Avontuur, genieten van de vrije natuur met alle komfort en een
'eigen dak' boven het hoofd, heeft veel mensen doen besluiten zo'n
tweede huis aan te schaffen.
Toch kunnen naast alle zonnige kanten voor u ook talrijke proble
men ontstaan waar wij als maatschappij iets aan kunnen doen.
Financieel kan men zich door middel van een verzekering zo goed mo
gelijk beschermen, al zullen bepaalde risiko's, zoals verloren gegane
vakantietijd en andere onverzekerbare risiko's voor eigen rekening
blijven.
Ook met uw karavan kunt u schade
aan derden toebrengen, en daartegen
dient u zich te verzekeren. De O.V.M.
van de Z.L.M. heeft de aansprake
lijkheid van de achter een auto gekop
pelde karavan op de autopolis gratis
meegedekt. Voor reizen naar het bui
tenland is de zg. 'groene kaart' ver
eist. Als u een karavan meevoert moet
op de groene kaart de kode 'AF' ver
meld staan, de letter F staat voor aan
hanger of oplegger.
Kontroleer vór vertrek naar het bui
tenland even of deze kode op uw
kaart voorkomt, ter vermijding van
moeilijkheden aan de grens.
Ook al heeft uw maatschappij de aan
sprakelijkheid t.o.v. derden voor u
gedekt, natuurlijk kunt u zelf voora
leer u er met uw tweede huis op uit
trekt, het nodige doen om uw vakan-
tieplezier niet te laten bederven, en
ook voor ons de risiko's zö klein mo
gelijk te houden.
Risiko
Het rijden met een karavan levert
voor de doorsnee automobilist di
kwijls nog wat problemen op, waar
door ook het ongevalrisiko verhoogd
wordt. Naast onervarenheid bij het
rijden, kan ook ondeskundig gebruik
Aangezien de datum van l april
1986 steeds dichterbij komt en tal
van onze leden en donateurs op
die datum uit de vrijwillige zieken
fondsverzekering zullen moeten,
willen wij daar uw aandacht op
vestigen. Temeer omdat wij me
nen U 'eigen huis' een goede
oplossing te kunnen bieden (zie
ook pag. 5, ZLM-blad van vorige
week 7 maart 'Wat betekent op
heffing vrijwillig ziekenfonds voor
u?').
Standaardpolis
Zoals u inmiddels bekend is, bie
den alle partikuliere ziektekosten
verzekeraars de Standaardpolis
aan tegen een maandpremie van
135,voor een volwassene en
ƒ67,50 voor (maksimaal 2) mee
verzekerde kinderen. Deze Stan
daardpolis kan dan ook
rechtstreeks via de OVM worden
afgesloten en wordt dan onderge
bracht bij de Onderlinge Ziekte
kostenverzekeringsmaatschappij
ZHV.
Wat heeft de Standaardpolis te
bieden? Wij noemen u de opval
lendste kenmerken:
- De dekking wijkt weinig af van
die van het ziekenfonds, dus de
kosten van huisarts, specialist en
ziekenhuis zijn meeverzekerd.
- Het eigen risiko voor geneesmid
delen (de zgn. medicijnenknaak)
komt te vervallen. Hiervoor ko
men wat andere eigen risiko's in
de plaats. Voor poliklinische spe
cialistische hulp jaarlijks/20Q,
kunst- en hulpmiddelen ƒ200,
en ziekenvervoer (anders dan am
bulance) ƒ100,—. Voor een al
leenstaande geldt de helft van de
bedragen.
- Voor een volwassene wordt 80%
van de kosten van een tandarts
vergoed, voor kinderen tot 18 jaar
vindt volledige vergoeding plaats.
- Tijdens vakantie- of zakenreis in
het buitenland is de verzekering
van kracht tot 200% van Neder
landse normen.
Andere mogelijkheden
Naast de Standaardpolis staan in
principe ook andere partikuliere
verzek'eringsvormen voor u open.
In de praktijk zullen er voor met
name personen onder 45 jaar aan
trekkelijke alternatieven zijn. De
ze alternatieven bieden wij u in de
vorm van de ZHV ContinuPremie
of StappenPremie.
Als u hierover meer informatie
wilt hebben, informeer dan eens
bij ons of onze vertegenwoordi
gers. Wij zijn er om uw belangen
te behartigen.
v. [Vingen
in technisch opzicht veel ongemak
veroorzaken. Laat u uitvoerig van ad
vies dienen omtrent de technische za
ken van uw karavan, omdat juist
door foutief en onoordeelkundig ge
bruik veel ongevallen ontstaan.
Wij denken hierbij vooral aan het
foutief beladen, onvoldoende kontro-
le na de winterslaap, onjuiste en fou
tieve afstelling van spiegels, niet
korrekt werkende verlichting enz.
Ook het manoeuvreren met een kara
van vereist de nodige oefening. Het
van te voren uitproberen op een groot
'leeg' parkeerterrein, zoals achterruit
rijden, bochten nemen, remmen
enz., kan veel schade's voorkomen,
om maar niet te spreken van de hila
riteit die u veroorzaakt bij aankomst
op een kamping, waar u uw buurman
een genoeglijk uurtje bezorgt met uw
kapriolen.
Wanneer u in het vervolg deze wen
ken eens ter harte neemt bespaart u
uzelf, en ons op de schade-afdeling
veel geld, tijd en moeite.
Onheil
Toch zullen, ook al heeft u zich van
te voren voldoende voorbereid, situ
aties kunnen ontstaan welke niet te
voorzien waren. Wij denken hierbij
b.v. aan brand, diefstal, omslaan, van
de weg raken, aanrijding of enig an
der van buiten komend onheil, zoals
we dat in verzekeringstermen zo mooi
kunnen uitdrukken.
Op vakantie met de karavan
Voor dit soort situaties kunt u natuur
lijk een kasko-verzekering afsluiten
voor uw huis op wielen, die de finan
ciële gevolgen dekt bij voornoemde
gebeurtenissen.
Naast de schade aan het voertuig zijn
o.a. de volgende kosten gedekt:
a. de bergings- en opruimingskosten,
tot het maken waarvan deelnemer ge
noodzaakt is, indien het verzekerde
tengevolge van een gedekte gebeurte
nis totaal verloren is gegaan;
b. de door deelnemer verschuldigde
kosten voor:
- het opstellen van een identieke ka
ravan op de plaats van de verzekerde
karavan;
- het op dezelfde plaats opnieuw aan
sluiten van gas, water, elektriciteit en
riolering, indien de karavan tengevol
ge van een gedekte gebeurtenis totaal
verloren is gegaan;
c. de in het buitenland strikt noodza
kelijk gemaakte ekstra kosten voor
het huren van een vervangend vakan
tieverblijf, indien de karavan tijdens
gebruik voor vakantiedoeleinden ver
loren gaat of zodanig wordt bescha
digd, dat deze geheel onbewoonbaar
is.
De vergoeding bedraagt ten hoogste
ƒ75,per dag voor alle verzekerden
tesamen met een maksimum van
ƒ750,per gebeurtenis;
d. de met toestemming van de Maat
schappij gemaakte transportkosten,
noodzakelijk om het verzekerde naar
Nederland terug te brengen, indien
het motorrijtuig dat als trekker van
de karavan fungeerde, tengevolge van
een ongeval in het buitenland verlo
ren is gegaan of zodanig beschadigd,
dat dit naar Nederland moet worden
getransporteerd.
Natuurlijk neemt u bij schade kontakt
op met onze Maatschappij, zodat in
goed overleg e.e.a. geregeld kan
worden.
Vergeet vooral niet een schadeformu
lier in te vullen!
Prettige vakantie!
P. van Wingen
Op 5 maart j.l. hield de O.Z.H. haar
jaarlijkse Algemene Ledenvergade
ring. Ondanks het bijzonder slechte
jaar 1985 (wat trouwens het geval was
voor alle hagelverzekeraars) heeft de
O.Z.H. toch kans gezien het jaar af
te sluiten met een batig saldo van ruim
ƒ45.000,Dit is mede te danken aan
een goede herverzekering en de uitste
kende samenwerking en pooling in
Halfimij-verband van een aantal re
gionale onderlingen. De Algemene
Vergadering besloot tot het versterken
van de reserve met de statutaire 10%
van het batig saldo en toevoeging van
het overige gedeelte aan de egalisatie
reserve. De resultaten maken het niet
mogelijk om over 1985 een restitutie
te verlenen maar de premies kunnen
op hetzelfde niveau gehandhaafd blij
ven. Een feit dat uiteraard de instem
ming had van de vergadering.
In de bestaande vakature in het
bestuur werd benoemd de heer C.A.
Noteboom te Klundert. Door de grote
toevloed van schademeldingen in het
afgelopen jaar werd bij diverse onder
lingen in de regio sterk het gemis ge
voeld van ervaren taxateurs. Mede
daardoor is vanuit de betreffende on
derlingen een werkkommissie samen
gesteld, die de mogelijkheid heeft
onderzocht om te komen tot een ge
meenschappelijke lijst van taxateurs.
Hiertoe is overeenstemming bereikt
en de vergadering kon dan ook met
het resultaat haar instemming be
tuigen.
Enkele kerncijfers uit het jaarverslag:
De schade inklusief taxatiekosten be
droeg: ƒ915.208,—; het aantal scha
demeldingen 279. De totale schade in
Hafimij-verband bedroeg
ƒ2.843.260,of wel 9,43 o/oo. Dit
is een ongekend hoog promillage en
als gevolg daarvan zal de herverzeke
ringspremie voor 1986 een forse stij
ging te zien geven. Gewassen die het
zwaar te verduren kregen, waren aard
appelen, erwten, suikerbieten, uien
en vlas. De stormschade was vrij ge
ring. Het verzekerd kapitaal bedroeg
ƒ143.818.142,— en de premie
ƒ589.942,—. Dat er ondanks de enor
me schade toch een redelijk batig sal
do kon worden geboekt is te danken
aan een sterke financiële positie en
een goede samenwerking in herverze-
keringsverband.
De plaats van landbouwvoertuigen in
het verkeer is zeer slecht bekend bij
veel automobilisten. Dat is gebleken
uit een enquête die Veilig Verkeer
Nederland vorig jaar hield en waar
bij 2500 automobilisten werden on
dervraagd.
Tachtig procent van de ondervraag
den bleek er niet van op de hoogte
dat landbouwvoertuigen tot het ge
motoriseerd verkeerd behoren, met
dezelfde rechten als auto's. Zeventig
procent wist niets van enige regel op
dat gebied, zo wees de enquête uit.
De automobilisten wilden zich in
meerderheid soepel opstellen tegen
over de landbouwers in het verkeer.
65 Procent liet weten er rekening
mee te houden. De rest vond echter
dat de boeren zelf maar uit moeten
kijken.
"De uitslag van de enquête bewijst
het nut van voorlichting", zei regio
naal VVN-konsulent Frans Bal. Hij
is voorstander van een "tweespo
ren" beleid: aan een kant rekening
houden met de onwetendheid van de
gemiddelde automobilist. Vooral de
boeren moeten dat doen en de voor
lichting aan die beroepsgroep is dan
ook al begonnen.
"Anderzijds moeten we uiteraard de
automobilisten duidelijk maken hoe
het in elkaar zit, hun kennis dus ver
groten".
VVN-fotograaf Bert Molenaar heeft
in en om Philippine op dia enkele ge
vaarlijke situaties vastgelegd.
VVN gaat daarmee de boer op, on
der meer ook naar scholen. "De
mentaliteitsverandering, die we al
hebben gekonstateerd, moet door
zetten, en dan moet je ook de jeugd
aanspreken", aldus Bal.
4
Vrijdag 14 maart 1986