Overheid denkt over afromen
melkquotum bij grondoverdracht
Braks: Wisselende inkomens
blijven kenmerk agrarische sektor
In Yerseke Moer goed faunabeleid noodzakelijk
Braks: Onderscheid in tarieven
mogelijk maar totaalopbrengst
mestheffingen moet gelijk blijven
Kilval
Om schade ganzen te bepèrken
Onderzoek RHSTL naar problemen ruilverkaveling
Walcheren
Deel Wet ruimtelijke
ordening per 1 maart
1986 van kracht
Dollar slaat gat in begroting EG
Het is niet uitgesloten dat melkveehouders in de nabije toekomst bij
de overdracht van grond waarop melkquotum rust een deel van de
op die manier verworven melkrechten zullen moeten afstaan aan de
overheid. De georganiseerde landbouw zal binnenkort worden ge
vraagd om een oordeel over een dergelijke regeling, die momenteel
wordt uitgewerkt op het ministerie van Landbouw en Visserij. Minis
ter Braks heeft dit op 5 maart meegedeeld in zijn maandelijks overleg
met het dagelijks bestuur van het Landbouwschap.
Door bij grondoverdrachten konse-
quent een deel van het quotum af-te
romen wil de bewindsman een per
manente melkstroom op gang bren
gen ten behoeve van kleinere bedrij
ven en voor het oplossen van proble
men bij bedrijfsovernames. Overwo
gen wordt het voor de overheid
bestemde deel van het quotum te be
rekenen via een staffeling die kan
oplopen tot 50 procent. Het Land
bouwschap heeft er in een eerste
reaktie voor gewaarschuwd dat een
afromingssysteem in de praktijk
minder eenvoudig is dan het mis
schien lijkt.
Prijsvoorstellen
Voor wat betreft de graansektor is
de bewindsman het eens met de kri
tiek van het Landbouwschap op de
indirekte prijsverlaging door middel
van het interventie- en kwaliteitsbe
leid en een medeverantwoordelijk
heidsheffing die per bedrijf verschil
lend uitwerkt. Ons land streeft nog
steeds naar een voor iedereen gelijke
heffing per hektare, al waarschuwde
minister Braks wel dat hiervoor op
dit moment in de EG weinig steun
bestaat.
In de zuivelsektor zal de bewinds
man zich hard blijven maken voor
een communautaire opkooprege
ling. De rundvleesvoorraden hebben
volgens hem niet alleen te maken
met het incidenteel afstoten van
melkkoeien. Het Landbouwschap is
het eens met de aanpassing van de
interventievoorwaarden voor rund
vlees, maar vindt het praktisch af
schaffen ervan te vergaand.
Het Landbouwschap heeft er op
nieuw voor gepleit om grondgebrui
kers op een eenvoudige manier in de
gelegenheid te stellen schadelijk wild
af te schieten. Minister Braks liet
weten dat het voorontwerp tot wijzi
ging van de Jachtwet daarin niet
voorziet omdat daarvoor na de ver
soepeling die reeds enkele jaren geldt
geen aanleiding is. Hij wacht overi
gens nog op het advies van de
Jachtraad.
In antwoord op desbetreffende vra
gen zei de bewindsman verder dat
nog te treffen regelingen rond de su
perheffing voor 1 april zullen wor
den afgehandeld. Het gaat onder
meer over de tegemoetkoming aan
schrijnende gevallen en over het be
trekken van grondtransakties in
maart 1984 bij het versoepelingsbe-
leid. De keus van een quoterings
systeem (per bedrijf of per fabriek)
voor het nieuwe melkprijsjaar moet
in principe ook voor 1 april aan
staande worden gemaakt.
Op verzoek van het Landbouwschap
zal minister Braks het toepassen van
de agrarische waarde bij bedrijfso
vernames in familieverband in 'rela
tie met de WIR-premie aan de orde
stellen in de kabinet.
Het is mogelijk een onderscheid aan te brengen in de kwaliteit, her
komst en bestemming van dierlijke mest en op basis daarvan onder
scheid te maken in het tarief van de overschotheffing die teveel mest
producerende boeren moeten betalen. Omdat de totale opbrengst van
die heffing echter gelijk moet blijven (43,5 miljoen gulden) zullen de
andere tarieven moeten worden verhoogd. Dat betekent dat een klei
nere groep ondernemers een groter deel van de lasten moet dragen
(gemiddeld per bedrijf 910 gulden). Dit heeft minister Braks van
landbouw en visserij geschreven in een notitie aan de Tweede Kamer
over de mogelijkheden, de voor- en nadelen en de financiële gevolgen
van spreiding (differentiatie) in de overschotheffing.
"Uit evaluaties van de Eenmalige Uitkering Zelfstandigen over de af
gelopen jaren blijkt dat ongeveer 25% van de agrarische zelfstandi
gen met succes aan deze regeling hebben deelgenomen. De samenstel
ling van deze groep met lagere inkomens wisselt echter van jaar tot
jaar. Door de grote afhankelijkheid van de ontwikkelingen op de
markt en het feit dat de investeringsprogramma's in deze sektor
vooral betrekking hebben op de langere termijn zullen wisselende in
komens steeds een kenmerk van de agrarische sektor blijven". Aldus
minister ir. G. Braks op 6 maart jl. tijdens een mondeling overleg met
de vaste kommissies van de Tweede Kamer voor het midden- en
kleinbedrijf en voor landbouw.
De bewindsman had de notitie vori
ge week toegezegd voor de behande
ling van de ontwerp-meststoffenwet
door de Kamer. De behandeling zou
oorspronkelijk donderdag plaatsvin
den, maar is naar later datum ver
schoven omdat de Kamer dan de
Mediawet behandelt. In landbouw-
kringen bestaan grote bezwaren te
gen het voornemen van de minister
"Niet de aantallen kolganzen bepa
len de schade maar veel meer het mo
ment waarop de temperatuursom
bereikt is, het begin van de grasgroei
en de lengte van de periode van ver
blijf. Ook het verloop van het groei
seizoen en de mate van verstoring zijn
daarop van invloed". Dat zei de heer
P.C. Remijnse, distriktshoofd Fauna
aangelegenheden van het konsulent-
schap Natuur, Milieu en Faunabeheer
De Europese Gemeenschap stevent
opnieuw af op een financiële krisis.
Dit is onder meer een gevolg van de
sterk gedaalde koers van de dollar.
De EG zal dit jaar vermoedelijk ze
ven miljard gulden extra nodig heb
ben. De Europese reserve bedraagt
hoogstens 6,25 miljard gulden.
De landbouwprijzen op de wereld
markt, die veelal worden uitgedrukt
in dollars, zijn door de forse daling
van de koers flink omlaag gegaan.
De EG heeft dus hogere exportsubsi
dies nodig om de kloof tussen de ho
ge Europese prijzen en de lagere
prijzen op de wereldmarkt te over
bruggen. Bij de huidige dollarkoers
zal de EG dit jaar 3,75 miljard gul
den extra nodig hebben voor export
subsidies.
.Europees kommissaris Christopher-
sen (begroting) heeft gisteren de
Europese ministers van Financiën
gewezen op de zeer zorgelijke finan-
alle bedrijven over een kam te sche
ren. Dat geldt vooral voor de pluim-
veehouderijsektor die verhoudings
gewijs in de oorspronkelijke voor
stellen het zwaarst wordt belast. In
de notitie schrijft Braks dat gezien
de kwaliteit van de pluimveemest
een vermindering van het tarief is te
overwegen.
Bij een verlaging van de fosfaat
25 februari jl. in een inleiding over
"Wildschade en Ganzenbeleid" op
een vergadering van de ZLM-
afdelingen Yerseke en Wemeldinge.
De heer Remijnse somde in zijn inlei
ding een aantal maatregelen op die
zijns inziens in het gebied Yerseke
Moer ten behoeve van een goed fau-
nabeleid getroffen dienen te worden.
Zo zal er in het reservaatsgebied in de
Moer een grasmat van goede kwali-
ciële situatie van de EG. Er zijn dit
jaar nog andere tegenvallers. Zo val
len de inkomsten uit de douanetarie
ven lager uit dan geraamd. Verder
moet Engeland een groter deel van
zijn BTW-afdracht aan de EG terug
krijgen en zal er dit jaar voor het
ekonomische en sociale fonds twee
miljard gulden meer nodig zijn.
Dit alles betekent, dat kommissaris
Christophersen midden van dit jaar
een aanvullende begroting zal indie
nen. Hij heeft daarvoor nog geen
konkreet bedrag genoemd. Maar als
men tot nu toe alle tegenvallers op
telt dan komt men in de buurt van de
zeven miljard gulden.
Dit betekent dat reeds dit jaar de EG
de grens van de nieuwe financiële
middelen overschrijdt. Dit jaar werd
de BTW-afdracht van de lid-staten
aan de EG verhoogd van 1 naar 1,4
percent. Deze 1,4 percent is nu al
niet meer voldoende.
(Volkskrant)
norm die bepaalt hoeveel mest een
boer op zijn land mag uitrijden, zet
Braks de nodige kanttekeningen.
Omdat er dan meer mest op het land
komt, zal de nodige aandacht moe
ten worden besteed aan het effekt
van overige in de mest aanwezige mi
neralen. Aan een lagere heffing voor
boeren die hun mest op milieuhygië
nisch verantwoorde wijze afzetten
kleven volgens hem een aantal be
langrijke bezwaren. Het kan onder
andere leiden tot konkurrentie tus
sen de producenten, van wie de fi
nancieel sterkste het meest voordeel
zullen hebben. Ook kunnen proble
men (opslag) ontstaan als een afzet-
kontrakt voor langere tijd wordt
verbroken. Export van mest biedt,
aldus de bewindsman, geen belasting
voor het milieu in ons land. Daar
staat tegenover dat er een strenge
kontrole nodig zal zijn. De minister
houdt vast aan de totaalopbrengst
van 43,5 miljoen gulden omdat met
dat bedrag een aantal noodzakelijke
voorzieningen moeten worden gefi
nancierd. Het gaat om apparaats
kosten (kontrole, boekhouding) en
infrastrukturele voorzieningen zoals
een centrale opslag en be- en verwer
kingsinstallaties voor de mestover
schotten.
teit moeten komen om het fourage-
ren van de ganzen optimaal te doen
zijn. Er dient ook duidelijkheid te ko
men over het vogelweidebeheer, ve-
getatiebeheer en ganzenbeheer.
Voorts dient er in het reservaatsgebied
voldoende rust te zijn in de maanden
februari en maart. Daarnaast zou het
beheer in de Kapelse Moer mede moe
ten worden afgestemd op het ganzen
beheer. Op korte termijn dient een
beheersplan te worden opgesteld, ook
met de Wildbeheereenheden "Kapel-
Ie" en "Reimerswaal" met goede af
spraken over de bejaging. Tevens
dient het jachtbeleid van de Stichting
het Zeeuws Landschap ingepast of
aangepast te worden in het wildbe-
heersplan. Bij realisering van Kapel-
Ie en Yerseke Moer tot
medefourageergebieden dient in het
beheersplan eveneens een verja-
gingsplan opgenomen te worden van
ganzen voor de met "landbouw"
bestemde percelen. Tenslotte dient er
om dit alles te bereiken een goed over
leg te zijn tussen natuurbescher
mingsinstanties, de georganiseerde
landbouw en de georganiseerde ja
gers, aldus de heer Remijnse.
De Commissie Toelating Bestrij
dingsmiddelen heeft in haar laatste
vergadering besloten de toelating van
het insekticide Kilval (vamidothion)
6068 N voor te dragen voor verlen
ging met drie jaar.
Hij voerde dit overleg samen met de
staatssekretaris van Ekonomische
Zaken. Onderwerp van overleg was
de lastenverlichting voor zelfstandi
gen zonder personeel.
Het gemiddelde gezinsinkomen uit
bedrijf in de landbouw was in
'83/'84 ƒ71.000. In de sektor
glastuinbouw bedroeg het gemiddel
de gezinsinkomen uit bedrijf in 1983
ƒ63.500.
Minister Braks gaat ervan uit dat de
sedert 1980 ingezette opgaande lijn
in de ontwikkeling van agrarische in
komens zich zal doorzetten. De ge
ringe teruggang in het afgelopen jaar
is volgens hem incidenteel et} vooral
te wijten aan de tegenvallende op
brengsten van een aantal akker-
bouwprodukten.
Uit de evaluatie van de eenmalige
uitkering blijkt verder dat de deelne
mers vrijwel gelijk zijn verdeeld over
kleine, middelgrote en grote bedrij
ven. Het zijn vooral oudere zelfstan
digen die hebben deelgenomen. Ook
de startende ondernemers waren
flink vertegenwoordigd en daarbij
vooral starters met grote bedrijven.
In de verwachting aanspraak te kun
nen maken op de negatieve aanslag
in de WIR zijn in de koöperatieve
agrarische sektor de afgelopen jaren
een aantal samenwerkings- en sane
ringsoperaties opgezet. Van de ƒ105
miljoen die beschikbaar komen in
het kader van de afschaffing van de
ze negatieve aanslag wil minister
Braks daarom in overleg met het be
drijfsleven aan dit soort situaties ƒ25
miljoen besteden.
Een aantal studenten van de Rijks
Hogere School voor Tuin- en Land
schapsinrichting (RHSTL) te Bos
koop zal in de periode van 18 tot en
met 27 maart een onderzoek doen
naar de problemen waarmee ruilver
kavelingen gepaard gaan. Dit onder
zoek gaat plaatsvinden onder
Op 1 maart 1986 is een deel van de
gewijzigde Wet en van hei Besluit op
de ruimtelijke ordening 1985 in wer
king getreden. Het betreft onder meer
de onderdelen rond het provinciaal
ruimtelijk beleid (streekplannen), de
procedure van de planologische kern
beslissing en de aanwijzingsbevoegd
heid van de minister van
Volkshuisvesting, Ruimtelijke Orde
ning en Milieubeheer. Het onderdeel
over het gemeentelijk planologisch
beleid, zoals de bepalingen over
bestemmingsplannen en de daaraan
gekoppelde vergunningen en vrijstel
lingsmogelijkheden, zal per 1 juli aan
staande in werking treden. De
invoeringsbegeleiding van de nieuwe
regelgeving is inmiddels van start ge
gaan. Via gerichte kursussen, maar
ook met behulp van voorlichting zul
len alle relevante doelgroepen op de
hoogte worden gebracht van deze
nieuwe regelgeving.
Walchenaren die hiermee te maken
hebben.
Zij willen d.m.v. dit onderzoek in
zicht krijgen in de verschillende fak-
toren die bij een ruilverkaveling van
belang zijn (belangen van landbouw,
natuur en rekreatie bijv.).
De studie heeft een algemeen karak
ter en Walcheren is uitgekozen omdat
daar toevallig een herverkaveling op
gang is gebracht. Mensen die de stu
denten te woord staan behoeven er
dus geen vrees voor te hebben dat hun
antwoorden van invloed zijn op de
ruilverkavelingsprocedure op Walche
ren. Behalve bewoners zullen ook per
sonen en instanties die met planning
en uitvoering te maken hebben om in
formatie verzocht worden.
Werkgroep Noordzee wil
verbod op dumpen mest in
Noordzee
De werkgroep Noordzee wil een ver
bod van dumping van meststoffen in
de Noordzee. In een brief aan de
Tweede Kamer heeft de milieuorga
nisatie er bij de frakties op aange
drongen zich bij de behandeling van
de Meststoffenwet uit te spreken
voor een dergelijk verbod. Minister
Winsemius (VRÓM) heeft maandag
avond in Sleen gezegd dat voor een
oplossing van het meststoffenpro-
bleem alle mogelijkheden moeten
worden bekeken, ook wat de effek-
ten zijn van dumping in de
Noordzee.
Vrijdag 14 maart 1986
11