Wat kun je gaan doen met je I.L.O.-diploma? Het Zuidwesten heeft zijn eerste S.V.T.O. kursus afgerond Westlandse tuinbouw zoekt werkzoekenden Uit de Groene School geklapt Overhandiging aan Alfred van Westlandgroet Dijk De Middelbare Agrarische School te Goes en de veehouderij Dit voorjaar is voor het eerst in Zeeland en West-Brabant een S.V.T.O. (Sociale Vaardigheids Training voor Ondernemers) kursus gehouden. In de veelheid van kursussen neemt deze kursus een uitzonderlijke po sitie in. Bij andere kursussen ligt de nadruk op het technisch of eko- nomisch vlak, bij deze kursus wordt het inzicht op sociaal organisatorisch terrein ontwikkeld. Waarom S.V.T.O.? De situatie vroeger was, dat men een goed ondernemer kon kenmerken als iemand die teelttechnisch en ekono- misch de zaak beheerste. Men leefde 'op het hof' en de buitenwereld was ver weg. De wereld waarin we nu leven is wel even anders; wereldmarkt, grootscha ligheid, EG, superheffing, kwote- ringsregelingen, hinderwetsbepalingen, subsidierege lingen e.a. Dit alles komt als een lawine over de ondernemer van vandaag heen en ze ker nu geldt het spreekwoord 'Luctor et Emergo'. De S.V.T.O.-kursus wil een handvat zijn om de veelheid van problemen beter te leren overzien, het ontwikke len van inzicht en vaardigheid daar, waar je met anderen te maken hebt. Het zal duidelijk zijn dat elke groep een andere benadering zal vragen. Wat wordt nu eigenlijk verstaan on der die vaardigheden en dat inzicht? 1. Het ontwikkelen van inzicht en vaardigheid in het opnemen van in formatie 2. Het luisteren en op de juiste ma nier stellen van vragen ,^odat deze lei den tot goede informatie 3. Het kunnen beoordelen van be drijfssituaties, ongeacht of dit tech- Hoe heb je met anderen te maken? Organisaties Standsorganisatie Agrarische Cie Pirvé, gezin, e.a. Ondernemer Informatie verschaffers Voorlichting Adviesburo samenwerking Loonwerker Handel e.a. nisch, ekonomisch of organisatorisch is, of dat het om een sociaal vraagstuk gaat 4. Het krijgen van inzicht en/of vaar digheid in zaken als samenwerking, overlegsituaties en onderhandelings- en presentatie technieken. Door praktijkoefeningen en situatie analyses wordt in deze kursus gewerkt aan het ontwikkelen van deze vaar digheden. De mate van suksesvol ondernemer schap wordt bepaald door het vermo gen om kennis van de eigen situatie aan te vullen met informatie en in zichten. Een bijzonder positieve ervaring was het, om op het bedrijf van enkele deelnemers de theorie aan de praktijk te kunnen toetsen. Aan de hand van een heldere uiteenzetting van de be drijfssituatie konden wij ons een beeld vormen van de vraagstukken (bedrijfsovername-maatschap op een gemengd bedrijf, intensieveren ja/nee op een fruitbedrijf met mogelijk kon- sekwenties voor bedrijf en gezin). Als kursisten hebben wij een aantal ideeën en oplossingen aangedragen, echter zonder een eindoordeel uit te spreken, omdat we dit graag aan de betrokken ondernemer overlaten. Ook andere onderwerpen die je als ondernemer vaak tegenkomt en waar je niet zomaar een pasklaar antwoord voor hebt, zijn op de kursus uitvoe rig behandeld. Je loopt over sómmi- De aanmeldingen voor het volgend kursusjaar rollen weer binnen. Dat betekent dat er op veel scholen en in veel gezinnen druk gepraat wordt en is over de toekomstige school. Eén van de mogelijkheden die uw zoon/dochter kan kiezen is de Groe ne School in Kapelle. Al weer bijna 3 jaar geleden zijn we op de Groene School in Kapelle met de I.L.O.- afdeling gestart. I.L.O. betekent Individueel Land- en tuinbouw Onderwijs met kleinere klassen, dus meer aandacht voor uw zoon/dochter die misschien wat moei te heeft het onderwijs te volgen. Inmiddels Hebben we 18 meisjes en jongens die aan 't eind van dit kur susjaar hun diploma proberen te halen. Wat kun je nu met een I.L.O.- diploma gaan doen? Afhankelijk van de interesse en het doel dat de leerling zich gesteld heeft zijn er heel wat mogelijkheden. In Kapelle aan de Groene School heb ben we een aantal mogelijkheden. Al lereerst het leerlingstelsel akkerbouw, inmiddels in en buiten de provincie bekend als het leerlingstelsel van me neer Priem. Meisjes en jongens die hun diploma hebben en een baas gevonden hebben waar ze 4 dagen per week kunnen werken, kunnen als assistent(e) het leerlingstelsel volgen. 1 dag per week naar school en 4 dagen praktijk (af hankelijk van de leeftijd). De tijds duur is 3 jaar. Ligt de interesse meer in de bloemen en planten, dan kan Kapelle weer uit komst bieden. Dit jaar gaan we op de Groene School van start met de as sistentenopleiding tuinonderhoud. Iedere leerling die een I-diploma heeft (mag dus ook l.H.N.O. of I.T.O. zijn) kan deze opleiding volgen. Evenals bij eerstgenoemde opleiding, moeten de leerlingen ook hier een baas hebben waar ze 4 dagen per week kunnen werken. Dan kunnen we nu alvast meedelen, dat we het schooljaar '87 op de Groe ne School het leerlingstelsel fruitteelt er bij hopen te krijgen. Dus weer een mogelijkheid meer om de I.L.O. leer ling de assistentenopleiding te laten vólgen. Als iemand zich meer aangetrokken voelt tot de veehouderij, dan bieden Etten-Leur en Breda mogelijkheden. Als laatste mogelijkheid wil ik hier nog het K.M.A.O. noemen - Kort Middelbaar Agrarisch Onderwijs - een nieuwe vorm van beroepsonder wijs, waarbij jongens en meisjes in dagopleidingverband de programma's volgen. Al naar gelang de leerling zich de leerstof sneller of langzamer eigen- maakt, duurt de opleiding 2 en mak simaal 3 jaar. Voor een goede I.L.O.-er is natuur lijk ook de overstap naar de L.A.S. mogelijk. Dit is echter geen regel, maar uitzondering. Mocht u nog meer inlichtingen willen, belt u dan onze Groene School in Ka pelle, 01102 - 1812. J.C. Kouwer Uit handen van Wil de Raaf, Gastvrouw van het Westland, ont vangt de voorzitter van de Neder landse Vereniging van Landbouwjournalisten, Alfred van Dijk, een Westlandgroet Westland 19Nu - 1986. De West landgroet wordt jaarlijks aange boden aan personen die hebben bijgedragen tot de promotie van Nederland, de tuinbouw en het Westland. Alfred van Dijk ont vangt de groet met de aanbie dingstekst: "Uit waardering en als dank voor uw persoonlijke inzet om de Nederlandse land- en tuin bouw in een grote variatie aan pu blicaties onder de aandacht van zo velen in ons land te brengen". De Westlandgroet werd aangebo den in het kader van Westland 19Nu, de bloemen- en groenteten toonstelling in de Bloemenveiling Westland te Naaldwijk die dit jaar op 15 en 16 maart wordt gehou den. De tentoonstelling die ruim 52.000 bezoekers trekt staat in 1986 in het teken van de siertui- nen en lusthoven. ge problemen soms lange tijd te piekeren. De S.V.T.O. kursus geeft aan hoe de problemen aan te pakken en tot een oplossing te komen. Omdat binnen de kursus het totale ondernemerschap en het funktioneren als ondernemer onder de loep wordt genomen is het niet verwonderlijk dat de kursus zich ook richt op de vrou wen van de ondernemers die zich bij het bedrijf betrokken voelen en mee willen denken. Onder de hoed van het P.O.O.C. wordt deze kursus gegeven door het Agrarisch Onderwijs Centrum in Em- meloord en wij hadden het genoegen deze kursus mee te maken onder de bezielende leiding van ir. Maarten van Woerden. De deelnemers waren: dhr. J. v.d. Bosse, Kerkwerve; dhr. P. Borm, Hulst; dhr. J. v. Dijk, Oud- Vossemeer; dhr. J. Geschiere, Melis- kerke; dhr. J. de Jong, Zuid- Beijerland; mevr. C. Klompe, Drei- schor; dhr. J. Mijs, Achthuizen; dhr. H. Ramondt, Sas van Gent; mevr. J. Risseeuw, Schoondijke en mevr. R. Wisse, St. Philipsland. Namens de S.V.T.O. kursisten Zee land en West-Brabant, Pieter Borm De Westlandse tuinbouwondernemers hebben dringend behoefte aan jonge medewerkers (17-21 jr.) afkomstig van het Lager Beroeps On derwijs en Mavo. De Stichting Personeelsbeleid en Voorziening voor de tuinbouw in het Westland wil daarom werkzoekenden in deze leef tijdsgroep informeren over vakatures die bekend zijn bij de Stichting. Daartoe is de zgn. "groene vakaturelijn" geïnstalleerd. Op 6 maart jl. heeft de direkteur van het Arbeidsbureau Westland, de heer Jos B.M. Wouters, de groene vaka turelijn officieel in gebruik gesteld. Dit is een antwoordapparaat dat 24 uur per etmaal in bedrijf is. Regelma tig worden op de band aktuele teksten ingesproken over nieuwe vakatures waarvoor de Stichting van tuinders de opdracht heeft gekregen om personen daarvoor te selekteren. De Stichting treedt in deze op in opdracht van de telers. Belangstellende jongeren wor den middels kleine annonces in de kranten en d.m.v. posters uitgenodigd De groene vakaturelijn te bellen. De Stichting verwacht op deze wijze een bijdrage te kunnen leveren aan het nijpender wordende perso neelsprobleem in de glastuinbouw. Het Westland kent in vergelijking tot de landelijke cijfers een laag werke loosheidspercentage. Landelijk is het percentage 15,6 en in het Westland 4,6%. Het percentage openstaande vraag naar personeel is landelijk 0,5% en in het Westland 1,1%. Het nummer van De groene vakatu relijn is 01740-23752 en is inmiddels in bedrijf. In de Stichting Personeelsbeleid par ticiperen werknemers- en werkgever sorganisaties. De Stichting onderhoudt nauwe kontakten met het Arbeidsburo Westland en treedt al leen op in opdracht van tuinders als personeelsbeleidsadviseur. De R.M.A.S. te Goes verzorgt een beroepsgerichte opleiding in één van de typische akkerbouwgebieden van Nederland. Ongeveer 2/3 van de leerlingen is afkomstig uit - of gericht op deze akkerbouwsektor. Derhalve is ongeveer 1/3 van de leerlingen afkomstig uit - of gericht op de veehouderijsektor. Binnen deze veehouderijsektor is de be langstelling hel sterkste gericht op de melkveehouderij. Een andere zeer belangrijke veehouderijtak in dit akkerbouwgebied is de stieren- mesterij of de roodvleesproduktie. Akkerbouw- en/of Veehouderij- school In de 3-jarige A-opleiding aan de R.M.A.S. in Goes worden 11 lesuren aan het hoofdvak plantaardige pro- duktie besteed (akkerbouwgewassen, groenteteelt en plantenziekten). In de ze 3-jarige A-opleiding worden even eens 11 lesuren besteed aan Dierlijke Produktie (veefokkerij, veevoeding, voederwinning, gezondheidsleer, melkveehouderij, roodvleesproduk tie, varkenshouderij, schapenhoude rij, pluimveehouderij). Ook in de 2-jarige B-opleiding worden zowel aan de plantaardige produktie (akker bouw) als aan de dierlijke produktie (veehouderij) 7 lesuren besteed. Zo wel in de A- als in de B-richting met 11 - resp. 7 lesuren veehouderij biedt de R.M.A.S. in Goes een vakkenpak ket dat met vele scholen in veehoude- rijgebieden gelijkwaardig is. Ook via de ondersteunende vakken als tech niek, bemestingsleer, bedrijfsecono mie en toepassingen van computerprogramma's op het vee- houderijgebied wordt een uitsteken de basis aangeboden voor een volledige veehouderij opleiding. Veehouderijgebied met klasse In 1979 konden wij in de veehoude- rijlessen voorspellen dat de Zeeuwse melkveehouderij binnen 10 jaar in Nederland de toppositie zou innemen. Wel, al enkele jaren en naar wij ho pen nog vele, is de Zeeuwse melkveehouder de onbetwistbare nummer één in Nederland. Deze voorspelling was gebaseerd op de re sultaten van de vaarzen, de jeugd in de melkveekategorie. Wie de jeugd heeft, heeft de toe komst, is een algemeen bekend gezeg de. Jeugdprestaties zijn een belangrijke basis voor de toekomst. Kwaliteit en klasse De basis voor het ondernemerschap in de veehouderij willen wij leggen door kennis- en vaardigheidsvergro ting op: leesvaardigheid en beoordeling van artikelen in vakbladen, praktische vaardigheid, meedenken en ervaring opdoen op veebedrijven (stage perioden), basis-informatie vergroten door computergebruik, technische vaardigheid, scheikunde, bodemkun de, bemestingsvraagstukken, bedrijf- sekonomische verwerking, doelgerichte exkursies, praktijklessen aan de praktijkschool voor de rund veehouderij, praktijklessen aan de praktijkschool voor de varkens- en pluimveehouderij en natuurlijk de zeer vele onderwerpen in veehoude rijsektor via de veehouderijlessen. Alleen het totaal geeft een basis voor het ondernemerschap in de veehoude rij en niet de veehouderijlessen alleen. Zo geeft de opleiding aan de R.M.A.S te Goes zowel via de vak richting akkerbouw als via de vak richtingen fruitteelt en veehouderij een basis voor de jeugd en dus voor de toekomst. Ir. H. Laros, leraar veehouderij stage-koördinator 10 Vrijdag 14 maart 1986

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 10