Wat kun je gaan doen
met je I.L.O.-diploma?
Het Zuidwesten heeft zijn eerste S.V.T.O. kursus afgerond
Westlandse tuinbouw zoekt
werkzoekenden
Uit de
Groene School
geklapt
Overhandiging
aan Alfred van
Westlandgroet
Dijk
De Middelbare Agrarische School
te Goes en de veehouderij
Dit voorjaar is voor het eerst in Zeeland en West-Brabant een S.V.T.O.
(Sociale Vaardigheids Training voor Ondernemers) kursus gehouden.
In de veelheid van kursussen neemt deze kursus een uitzonderlijke po
sitie in. Bij andere kursussen ligt de nadruk op het technisch of eko-
nomisch vlak, bij deze kursus wordt het inzicht op sociaal
organisatorisch terrein ontwikkeld.
Waarom S.V.T.O.?
De situatie vroeger was, dat men een
goed ondernemer kon kenmerken als
iemand die teelttechnisch en ekono-
misch de zaak beheerste. Men leefde
'op het hof' en de buitenwereld was
ver weg.
De wereld waarin we nu leven is wel
even anders; wereldmarkt, grootscha
ligheid, EG, superheffing, kwote-
ringsregelingen,
hinderwetsbepalingen, subsidierege
lingen e.a.
Dit alles komt als een lawine over de
ondernemer van vandaag heen en ze
ker nu geldt het spreekwoord 'Luctor
et Emergo'.
De S.V.T.O.-kursus wil een handvat
zijn om de veelheid van problemen
beter te leren overzien, het ontwikke
len van inzicht en vaardigheid daar,
waar je met anderen te maken hebt.
Het zal duidelijk zijn dat elke groep
een andere benadering zal vragen.
Wat wordt nu eigenlijk verstaan on
der die vaardigheden en dat inzicht?
1. Het ontwikkelen van inzicht en
vaardigheid in het opnemen van in
formatie
2. Het luisteren en op de juiste ma
nier stellen van vragen ,^odat deze lei
den tot goede informatie
3. Het kunnen beoordelen van be
drijfssituaties, ongeacht of dit tech-
Hoe heb je met anderen te maken?
Organisaties
Standsorganisatie
Agrarische Cie
Pirvé, gezin, e.a.
Ondernemer
Informatie verschaffers
Voorlichting
Adviesburo
samenwerking
Loonwerker
Handel e.a.
nisch, ekonomisch of organisatorisch
is, of dat het om een sociaal vraagstuk
gaat
4. Het krijgen van inzicht en/of vaar
digheid in zaken als samenwerking,
overlegsituaties en onderhandelings-
en presentatie technieken.
Door praktijkoefeningen en situatie
analyses wordt in deze kursus gewerkt
aan het ontwikkelen van deze vaar
digheden.
De mate van suksesvol ondernemer
schap wordt bepaald door het vermo
gen om kennis van de eigen situatie
aan te vullen met informatie en in
zichten.
Een bijzonder positieve ervaring was
het, om op het bedrijf van enkele
deelnemers de theorie aan de praktijk
te kunnen toetsen. Aan de hand van
een heldere uiteenzetting van de be
drijfssituatie konden wij ons een
beeld vormen van de vraagstukken
(bedrijfsovername-maatschap op een
gemengd bedrijf, intensieveren ja/nee
op een fruitbedrijf met mogelijk kon-
sekwenties voor bedrijf en gezin).
Als kursisten hebben wij een aantal
ideeën en oplossingen aangedragen,
echter zonder een eindoordeel uit te
spreken, omdat we dit graag aan de
betrokken ondernemer overlaten.
Ook andere onderwerpen die je als
ondernemer vaak tegenkomt en waar
je niet zomaar een pasklaar antwoord
voor hebt, zijn op de kursus uitvoe
rig behandeld. Je loopt over sómmi-
De aanmeldingen voor het volgend
kursusjaar rollen weer binnen. Dat
betekent dat er op veel scholen en in
veel gezinnen druk gepraat wordt en
is over de toekomstige school.
Eén van de mogelijkheden die uw
zoon/dochter kan kiezen is de Groe
ne School in Kapelle. Al weer bijna
3 jaar geleden zijn we op de Groene
School in Kapelle met de I.L.O.-
afdeling gestart.
I.L.O. betekent Individueel Land- en
tuinbouw Onderwijs met kleinere
klassen, dus meer aandacht voor uw
zoon/dochter die misschien wat moei
te heeft het onderwijs te volgen.
Inmiddels Hebben we 18 meisjes en
jongens die aan 't eind van dit kur
susjaar hun diploma proberen te
halen.
Wat kun je nu met een I.L.O.-
diploma gaan doen?
Afhankelijk van de interesse en het
doel dat de leerling zich gesteld heeft
zijn er heel wat mogelijkheden.
In Kapelle aan de Groene School heb
ben we een aantal mogelijkheden. Al
lereerst het leerlingstelsel akkerbouw,
inmiddels in en buiten de provincie
bekend als het leerlingstelsel van me
neer Priem.
Meisjes en jongens die hun diploma
hebben en een baas gevonden hebben
waar ze 4 dagen per week kunnen
werken, kunnen als assistent(e) het
leerlingstelsel volgen. 1 dag per week
naar school en 4 dagen praktijk (af
hankelijk van de leeftijd). De tijds
duur is 3 jaar.
Ligt de interesse meer in de bloemen
en planten, dan kan Kapelle weer uit
komst bieden. Dit jaar gaan we op de
Groene School van start met de as
sistentenopleiding tuinonderhoud.
Iedere leerling die een I-diploma heeft
(mag dus ook l.H.N.O. of I.T.O.
zijn) kan deze opleiding volgen.
Evenals bij eerstgenoemde opleiding,
moeten de leerlingen ook hier een
baas hebben waar ze 4 dagen per week
kunnen werken.
Dan kunnen we nu alvast meedelen,
dat we het schooljaar '87 op de Groe
ne School het leerlingstelsel fruitteelt
er bij hopen te krijgen. Dus weer een
mogelijkheid meer om de I.L.O. leer
ling de assistentenopleiding te laten
vólgen.
Als iemand zich meer aangetrokken
voelt tot de veehouderij, dan bieden
Etten-Leur en Breda mogelijkheden.
Als laatste mogelijkheid wil ik hier
nog het K.M.A.O. noemen - Kort
Middelbaar Agrarisch Onderwijs -
een nieuwe vorm van beroepsonder
wijs, waarbij jongens en meisjes in
dagopleidingverband de programma's
volgen.
Al naar gelang de leerling zich de
leerstof sneller of langzamer eigen-
maakt, duurt de opleiding 2 en mak
simaal 3 jaar.
Voor een goede I.L.O.-er is natuur
lijk ook de overstap naar de L.A.S.
mogelijk. Dit is echter geen regel,
maar uitzondering.
Mocht u nog meer inlichtingen willen,
belt u dan onze Groene School in Ka
pelle, 01102 - 1812.
J.C. Kouwer
Uit handen van Wil de Raaf,
Gastvrouw van het Westland, ont
vangt de voorzitter van de Neder
landse Vereniging van
Landbouwjournalisten, Alfred
van Dijk, een Westlandgroet
Westland 19Nu - 1986. De West
landgroet wordt jaarlijks aange
boden aan personen die hebben
bijgedragen tot de promotie van
Nederland, de tuinbouw en het
Westland. Alfred van Dijk ont
vangt de groet met de aanbie
dingstekst: "Uit waardering en als
dank voor uw persoonlijke inzet
om de Nederlandse land- en tuin
bouw in een grote variatie aan pu
blicaties onder de aandacht van zo
velen in ons land te brengen".
De Westlandgroet werd aangebo
den in het kader van Westland
19Nu, de bloemen- en groenteten
toonstelling in de Bloemenveiling
Westland te Naaldwijk die dit jaar
op 15 en 16 maart wordt gehou
den. De tentoonstelling die ruim
52.000 bezoekers trekt staat in
1986 in het teken van de siertui-
nen en lusthoven.
ge problemen soms lange tijd te
piekeren. De S.V.T.O. kursus geeft
aan hoe de problemen aan te pakken
en tot een oplossing te komen.
Omdat binnen de kursus het totale
ondernemerschap en het funktioneren
als ondernemer onder de loep wordt
genomen is het niet verwonderlijk dat
de kursus zich ook richt op de vrou
wen van de ondernemers die zich bij
het bedrijf betrokken voelen en mee
willen denken.
Onder de hoed van het P.O.O.C.
wordt deze kursus gegeven door het
Agrarisch Onderwijs Centrum in Em-
meloord en wij hadden het genoegen
deze kursus mee te maken onder de
bezielende leiding van ir. Maarten van
Woerden. De deelnemers waren:
dhr. J. v.d. Bosse, Kerkwerve; dhr.
P. Borm, Hulst; dhr. J. v. Dijk, Oud-
Vossemeer; dhr. J. Geschiere, Melis-
kerke; dhr. J. de Jong, Zuid-
Beijerland; mevr. C. Klompe, Drei-
schor; dhr. J. Mijs, Achthuizen; dhr.
H. Ramondt, Sas van Gent; mevr. J.
Risseeuw, Schoondijke en mevr. R.
Wisse, St. Philipsland.
Namens de S.V.T.O. kursisten Zee
land en West-Brabant,
Pieter Borm
De Westlandse tuinbouwondernemers hebben dringend behoefte aan
jonge medewerkers (17-21 jr.) afkomstig van het Lager Beroeps On
derwijs en Mavo. De Stichting Personeelsbeleid en Voorziening voor
de tuinbouw in het Westland wil daarom werkzoekenden in deze leef
tijdsgroep informeren over vakatures die bekend zijn bij de Stichting.
Daartoe is de zgn. "groene vakaturelijn" geïnstalleerd.
Op 6 maart jl. heeft de direkteur van
het Arbeidsbureau Westland, de heer
Jos B.M. Wouters, de groene vaka
turelijn officieel in gebruik gesteld.
Dit is een antwoordapparaat dat 24
uur per etmaal in bedrijf is. Regelma
tig worden op de band aktuele teksten
ingesproken over nieuwe vakatures
waarvoor de Stichting van tuinders de
opdracht heeft gekregen om personen
daarvoor te selekteren. De Stichting
treedt in deze op in opdracht van de
telers. Belangstellende jongeren wor
den middels kleine annonces in de
kranten en d.m.v. posters uitgenodigd
De groene vakaturelijn te bellen.
De Stichting verwacht op deze wijze
een bijdrage te kunnen leveren aan
het nijpender wordende perso
neelsprobleem in de glastuinbouw.
Het Westland kent in vergelijking tot
de landelijke cijfers een laag werke
loosheidspercentage. Landelijk is het
percentage 15,6 en in het Westland
4,6%. Het percentage openstaande
vraag naar personeel is landelijk 0,5%
en in het Westland 1,1%.
Het nummer van De groene vakatu
relijn is 01740-23752 en is inmiddels
in bedrijf.
In de Stichting Personeelsbeleid par
ticiperen werknemers- en werkgever
sorganisaties. De Stichting
onderhoudt nauwe kontakten met het
Arbeidsburo Westland en treedt al
leen op in opdracht van tuinders als
personeelsbeleidsadviseur.
De R.M.A.S. te Goes verzorgt een beroepsgerichte opleiding in één
van de typische akkerbouwgebieden van Nederland. Ongeveer 2/3 van
de leerlingen is afkomstig uit - of gericht op deze akkerbouwsektor.
Derhalve is ongeveer 1/3 van de leerlingen afkomstig uit - of gericht
op de veehouderijsektor. Binnen deze veehouderijsektor is de be
langstelling hel sterkste gericht op de melkveehouderij. Een andere
zeer belangrijke veehouderijtak in dit akkerbouwgebied is de stieren-
mesterij of de roodvleesproduktie.
Akkerbouw- en/of Veehouderij-
school
In de 3-jarige A-opleiding aan de
R.M.A.S. in Goes worden 11 lesuren
aan het hoofdvak plantaardige pro-
duktie besteed (akkerbouwgewassen,
groenteteelt en plantenziekten). In de
ze 3-jarige A-opleiding worden even
eens 11 lesuren besteed aan Dierlijke
Produktie (veefokkerij, veevoeding,
voederwinning, gezondheidsleer,
melkveehouderij, roodvleesproduk
tie, varkenshouderij, schapenhoude
rij, pluimveehouderij). Ook in de
2-jarige B-opleiding worden zowel
aan de plantaardige produktie (akker
bouw) als aan de dierlijke produktie
(veehouderij) 7 lesuren besteed. Zo
wel in de A- als in de B-richting met
11 - resp. 7 lesuren veehouderij biedt
de R.M.A.S. in Goes een vakkenpak
ket dat met vele scholen in veehoude-
rijgebieden gelijkwaardig is. Ook via
de ondersteunende vakken als tech
niek, bemestingsleer, bedrijfsecono
mie en toepassingen van
computerprogramma's op het vee-
houderijgebied wordt een uitsteken
de basis aangeboden voor een
volledige veehouderij opleiding.
Veehouderijgebied met klasse
In 1979 konden wij in de veehoude-
rijlessen voorspellen dat de Zeeuwse
melkveehouderij binnen 10 jaar in
Nederland de toppositie zou innemen.
Wel, al enkele jaren en naar wij ho
pen nog vele, is de Zeeuwse
melkveehouder de onbetwistbare
nummer één in Nederland. Deze
voorspelling was gebaseerd op de re
sultaten van de vaarzen, de jeugd in
de melkveekategorie.
Wie de jeugd heeft, heeft de toe
komst, is een algemeen bekend gezeg
de. Jeugdprestaties zijn een
belangrijke basis voor de toekomst.
Kwaliteit en klasse
De basis voor het ondernemerschap
in de veehouderij willen wij leggen
door kennis- en vaardigheidsvergro
ting op:
leesvaardigheid en beoordeling van
artikelen in vakbladen, praktische
vaardigheid, meedenken en ervaring
opdoen op veebedrijven (stage
perioden), basis-informatie vergroten
door computergebruik, technische
vaardigheid, scheikunde, bodemkun
de, bemestingsvraagstukken, bedrijf-
sekonomische verwerking,
doelgerichte exkursies, praktijklessen
aan de praktijkschool voor de rund
veehouderij, praktijklessen aan de
praktijkschool voor de varkens- en
pluimveehouderij en natuurlijk de
zeer vele onderwerpen in veehoude
rijsektor via de veehouderijlessen.
Alleen het totaal geeft een basis voor
het ondernemerschap in de veehoude
rij en niet de veehouderijlessen alleen.
Zo geeft de opleiding aan de
R.M.A.S te Goes zowel via de vak
richting akkerbouw als via de vak
richtingen fruitteelt en veehouderij
een basis voor de jeugd en dus voor
de toekomst.
Ir. H. Laros,
leraar veehouderij
stage-koördinator
10
Vrijdag 14 maart 1986