Details garantieregeling pootaardappelen 1986 Wijziging aanwijzigingsbeschikkingen energie- en milieutoeslag WIR Dagelijks Bestuur KNLC wil met Fagonfonds landbouwgronden kopen Braks stelt beleid voor superheffing melk bij Minister overweegt versoepeling Mestmaatregeien Overige aangelegenheden Energietoeslag Milieutoeslag Afschaffing negatieve aanslag WIR korte wenken akkerbouw Het dagelijks bestuur van het Koninklijk Nederlands Landbouw- Comité heeft in zijn vergadering van 20 januari j.l. besloten om daad werkelijk, met andere geïnteresseerde organisaties, het initiatief te ne men tot oprichting van het FAGON-fonds. Dat wordt een beleggings fonds (Financiering Agrarisch Onroerend Goed), hoogstwaarschijn lijk in de vorm van een N.V., die met van institutionele beleggers aan getrokken kapitaal landbouwgronden gaat aankopen en in erfpacht uitgeven. Het K.N.L.C. en de andere oprichters zijn bereid deel te ne men in de aankoopkosten, zij zullen dan prioriteitsaandelen krijgen. Het dagelijks bestuur meent dat in eigen K.N.L.C.-kring voor dit doel de benodigde middelen beschikbaar zijn te krijgen. DEN HAAG - Minister Braks van landbouw en viserij is van plan zijn beleid voor de introduktie van de superheffing op melk aan te pas sen. Dit heeft hij woensdag aangekondigd tijdens het maandelijkse gesprek met het Landbouwschap. Aan de hand van de meningen van de provinciale landbouwmaatschappijen en de advieskommissies gaat het hoofdbestuur in zijn februari- vergadering een oordeel uitspreken over de ontwerp-mestmaatregelen. Mede ter voorbereiding hiervan had het dagelijks bestuur een gesprek met een afvaardiging van de kommissies Veredelingslandbo.uw en Veehoude rij. De verschillende onderdelen waar de georganiseerde landbouw grote moeite heeft, kwamen uitvoerig ter sprake. Niet in de laatste plaats dat de overheid gezien de enorme lasten waarmee de (intensieve) veehouderij wordt opgezadeld nauwelijks finan ciële medeverantwoordelijkheid wil dragen. Met name voor de grote in vesteringen die moeten worden ver richt voor opslag en verwerking. Weer kwamen de onmogelijkheid van het uitrijverbod en de onrechtvaardigheid van de algemeen geldende overschot- tenheffing ter sprake. De bedrijfsont wikkeling mag niet worden geblok keerd zoals nu gaat gebeuren. Mest- afzetkontrakten moeten ook een er kende basis kunnen zijn voor uitbrei dingen en ontheffingen. Er moet meer ruimte komen in de landbouw- normen en wat de pluimveehouderij betreft moeten beslist een andere werk wijze worden toegepast. Het dagelijks bestuur nam ontstemd kennis van berichten over de manier waarop minister Braks alsnog, onvol doende, tegemoet zou willen komen aan de resterende knelgevallen bij de superheffing op melk. Met name geldt dit het 'niet doorgaan van de overbruggingsregeling met behulp van melkquota. Als erbij betrokken be voegd gezag nam het dagelijks bestuur kennis van de jongste ontwik kelingen rondom de HAS-West. Er wordt gewerkt aan een interventiever klaring, nog niet het definitieve besluit, van de fusiepartners K.N.L.C. en Ministerie van Land bouw; een stuurgroep van beide zal worden gevormd, die het fusieproces zal begeleiden. De bewindsman wil met name maat regelen treffen voor de melkveehou ders die op grond van de huidige be palingen in de Beschikking Superhef fing in het geheel niet onder de ter men vielen en voor degenen die bij de invoering van de superheffing one venredig zwaar zijn getroffen. Een combinatie van eerder door de mi nister gehanterde criteria kan ertoe hebben geleid dat individuele boeren dreigen tussen wal en schip terecht te komen. Braks wil deze groep "hardheidsge- vallen", waarbij het moet gaan om een opeenstapeling van nadelige effec ten, alsnog tegemoet komen door melkquota toe te wijzen. Voorts over weegt hij in gevallen waarin een boe renbedrijf in andere handen is over gegaan niet alleen de persoonlijke om standigheden van de betrokken melk veehouders nader te bekijken maar daar ook de feitelijke bedrijfssituatie in 1983 bij te betrekken. Minister Braks benadrukte dat de be leidsaanpassing uitsluitend te maken heeft met de invoering van de super heffing die op 1 april 1984 van kracht werd en dus los gezien moet worden van toekomstig nieuw beleid. Over de aangekondigde aanpassingen wil hij op korte termijn nog verder overleg voeren met het Landbouwschap. Het Landbouwschap heeft minister Braks vele malen gewezen op de pro blematiek van de resterendde hard- heidsgevallen en de daarmee gepaard gaande dreigende faillissementen en onzekerheid. Vanwege de ingrijpende wijzigingen in de garantieregeling oogst 1986 lijkt het mij als voorzitter van de Stopa op zijn plaats een meer gede tailleerd overzicht via de landbouwbladen openbaar te maken. De re geling is voor 1986 zogenaamd kostendekkend gemaakt met het oog merk om met onze fondsen niet beneden nul te komen. Als er toch eens 40.000 ha pootaar dappelen voor de keuring zouden worden aangegeven en als we toch eens 200.000 ton overschotten zou den hebben o.a. bij een hoog op brengstniveau, dan brengen die 40.000 ha a 1.000- per ha ƒ40 miljoen op, en dan kosten die 200.000 ton 200,— toeslag ook 40 miljoen. De maatregelen die getroffen zijn voor oogst 1986 zijn voorzorgsmaat regelen. Als we als (poot)aardap- pelsektor toch het kind van de reke ning dreigen te worden van de over- schottenproblematiek van andere produkten in de EEG, dan is het op z'n minst noodzakelijk zich daar zo goed mogelijk tegen te wapenen. Overigens wil ik er graag nogeens op wijzen dat pootaardappelteelt, een moeilijke en een dure teelt is. De normen door de NAK gesteld t.a.v. diverse ziekten zijn scherp en zwaar. Als de poters in "de baal" zitten dan kosten ze wel ongeveer 15.000,— per ha. Meer dan 30 jaren hebben we via een bodemprijssysteem, via een soort verzekering, ons verzekerd geweten van tweederde van de kostprijs. Daardoor konden zich nieuwe markten ontwikkelen en nieuwe, vaak specifieke rassen voor die markten. Zelfs daar, in die landen of groepen van landen waar politieke en ekonomische krises gemakkelijk een rol kunnen spelen bij de impor ten. Afhankelijk van de totale situatie is het de vraag of we voor 1987 wel door kunnen gaan met ons huidig bodem prijssysteem. Wij vragen vooral de handelshuizen met ons mee te willen denken in het belang van een doel matige en stabiele teelt en afzet van onze pootaardappelen. A. Vermeer In verband met aanpassing aan nieu we technologische ontwikkelingen zijn de aanwijzigingsbeschikkingen energietoeslag (ET) en milieutoeslag (MT) per 1 januari 1986 gewijzigd. De volgende investeringen komen voor taan voor een toeslag in aanmerking, mits ze na 31 december 1985 zijn aan gegaan. - investeringen in isolatie van gevel- delen en binnenmuren; - investeringen in alle mogelijke ap paratuur voor de kleinschalige opslag van opgewekte windenergie. Investeringen ter beperking van am- moniakemissies, te weten: Investeringen ter beperking van am- moniakemissies te weten: - mestbanden voorzien van geforceer de mestdroging; - roostervloeren in varkensstallen waarvan de vloeren tot ten hoogste de helft van het oppervlak zijn voorzien van roosters; - apparatuur voor de scheiding van dierlijke mest; - isolerende lagen in vloeren van stallen. Met betrekking tot dierlijke mest blij ven onder meer de volgende investe ringen voor een milieutoeslag in aanmerking komen: - overspanningen of afdekkingen van buitenopslag van dierlijke mest; - mestvergisters; - drijvende daken en apparatuur tot drijvende afdekking van vloeistofspiegels ter beperking van dampverliezen uit opslagtanks. Hier onder vallen ook investeringen tot verbetering van dergelijke daken en apparatuur tot verbetering van de af dichting; - investeringen in vloeistofdichte la gen beton, bitum of kunststofvliezen, voorzien van opstaande randen, bestemd voor de opslag van dierlijke mest, met uitzondering van eventue le steun- en draagconstructies op of boven de vloeistofdichte laag; - mestinjectie-apparatuur; - investeringen tot het treffen van voorzieningen voor het composteren en vergisten van afvalstoffen. Het wetsontwerp, dat strekt tot af schaffing van de negatieve aanslag in de WIR is nog bij de Staten-Generaa! in behandeling. In verband daarmee is de oorspronkelijke voorgestelde in gangsdatum van 1 januari 1986 ver schoven naar 1 april 1986. Voor in vesteringsverplichtingen, die zijn aan gegaan vóór 1 april 1986 blijft de ne gatieve aanslag dus van toepassing. TREKKERONDERHOUD dat U zelf kunt uitvoeren is bijvoorbeeld het reinigen van lucht filters en het vervangen van brandstof filters. Kontroleer alle riemen en slangen op slijtage en scheurtjes. Bekijk zonodig de afstelling van het kop pelingspedaal. Blaas de koelrib- ben van de radiator schoon en kontroleer de antivriesvulling. ON DE RH O UDSHA NDELIN GEN, die wellicht door Uw dea ler moeten gebeuren, zijn onder andere: kont role van het gehele hydraulische systeem en de kom- pressie van de cylinders. Het testen van verstuivers en het af stellen van de brandstof pomp zijn werkzaamheden die het brandstofverbruik ten goede ko men. Voer alle onderhoudswerk zaamheden op tijd uit. Het is zo weer voorjaar. BELEID OOGST 1986 (garantieprijzen en heffingen) Op '{P^hebben de beleidsorganen (de Schappen) voor de pootgoedsector de volgende besluiten genomen ten aanzien van de garantieprijzen en de heffingen van oogst 1986: 1. de garantieprijzen blijven gelijk, evenals de indeling in de prijsgroepen I en II, de gegarandeerde sorteringen en de klassen. (Zie het STOPA-aankoopschema hiernaast): A. 2. de plombeheffingen blijven gelijk. (Zie het overzicht van de plombèheffingen hiernaast): B. 3. de basi s-areaal heffing wordt verhoogd van 150,-- naar f 250,-- per hectare. 4. de naheffing, gekoppeld aan de basis-areaalheffing treedt in werking bij een overschot van meer dan 1.000 kg per goedge keurde hectare van het betreffende ras, volgens bijgevoegd schema C. 5. de calamiteitenheffing is gewijzigd; deze heffing treedt niet meer in werking bij een gemiddeld overschot van alle rassen van meer dan 4.000 kg per hectare, maar vanaf een totaal- overschot van 60.000 ton. In schema 0. is de gewijzigde opzet uitgewerkt, in overname-hoevee 1 heden en heffingen per hectare. 6. Afhankelijk van de ontwikkelingen bij de afwerking van oogst 1985 zullen de beleidsorganen (de Schappen) in juni 1986 be sluiten of de tussen haakjes geplaatste heffingsbedragen in de schema's C. en D. kunnen worden opgelegd. A. STOPA aankoopprijzen per 100 kg exclusief O.B., normaal verpakt in zakken OOGST 1986 Prijsgroep I Klas.on: S SE E A B Sorli ''ingen 28/3'. mm 30.50 30.50 29.50 28.50 26.— 35/4mm 35.50 f 31.50 f 29,50 28,50 26.— 35/50 mm f 31.— 27.— 25.— 24.— 45/50 mm 27.— 23.— 21.— 20.50 f Prljr.groep II Klassen S SE E A B Sorteringen: 28/35 mm 30.50 30,50 29.50 28,50 26 35/45 mm 35.50 31.50 29.50 28,50 26.— B. Plombeheffing voor de klassen S t/m B 0.40 per 100 kg Voor alle geplombeerde partijen, waarvan de onderste maat 45 mm of hoger is (b.v. 45/50, 50/60 enz.), alsmede de sorteringen 35/60, 35/65, 35/70 mm enz.. 0.80 per 100 kg Voor partijen waarvan de grootste maat 45 mm of kleiner is (b.v. 25/28, 28/35, 28/40 en 35/45), alsmede voor partijen, waarvan een gedeelte kleiner en een gedeelte groter is dan 45 mm tot een maximum van 55 mm (28/50, 28/55, 35/50 en 35/55). c. Overschot per goedgekeurde ha van het betreffende ras Areaalheffing 0-1.000 kg/ha 250,-- per ha (f 150,-) 1.001 - 1.500 kg/ha 300,-- per ha 200,-) 1.501 - 2.000 kg/ha 350,- per ha 250,--) meer dan 2.000 kg/ha 400,-- per ha 300, D. Overname-hoeveelheid (ton) Calamiteitenheffing per ha (gulden) 60.000 - 80.000 400,- 300,-) 80.001 - 100.000 500,-- 400,--) 100.001 - 120.000 600,-- 500,--) 120.001 - 140.000 700,-- 600,--) 140.001 - 160.000 800,-- 700,--) 160.001 - 180.000 900,-- 800,--) meer dan 180.000 1.000,-- 900,--) Vrijdag 24 januari 1986

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 8