Details
garantieregeling
pootaardappelen 1986
Wijziging aanwijzigingsbeschikkingen
energie- en milieutoeslag WIR
Dagelijks Bestuur KNLC wil met
Fagonfonds landbouwgronden kopen
Braks stelt beleid voor
superheffing melk bij
Minister overweegt versoepeling
Mestmaatregeien
Overige aangelegenheden
Energietoeslag
Milieutoeslag
Afschaffing negatieve
aanslag WIR
korte wenken
akkerbouw
Het dagelijks bestuur van het Koninklijk Nederlands Landbouw-
Comité heeft in zijn vergadering van 20 januari j.l. besloten om daad
werkelijk, met andere geïnteresseerde organisaties, het initiatief te ne
men tot oprichting van het FAGON-fonds. Dat wordt een beleggings
fonds (Financiering Agrarisch Onroerend Goed), hoogstwaarschijn
lijk in de vorm van een N.V., die met van institutionele beleggers aan
getrokken kapitaal landbouwgronden gaat aankopen en in erfpacht
uitgeven. Het K.N.L.C. en de andere oprichters zijn bereid deel te ne
men in de aankoopkosten, zij zullen dan prioriteitsaandelen krijgen.
Het dagelijks bestuur meent dat in eigen K.N.L.C.-kring voor dit doel
de benodigde middelen beschikbaar zijn te krijgen.
DEN HAAG - Minister Braks van landbouw en viserij is van plan zijn
beleid voor de introduktie van de superheffing op melk aan te pas
sen. Dit heeft hij woensdag aangekondigd tijdens het maandelijkse
gesprek met het Landbouwschap.
Aan de hand van de meningen van de
provinciale landbouwmaatschappijen
en de advieskommissies gaat het
hoofdbestuur in zijn februari-
vergadering een oordeel uitspreken
over de ontwerp-mestmaatregelen.
Mede ter voorbereiding hiervan had
het dagelijks bestuur een gesprek met
een afvaardiging van de kommissies
Veredelingslandbo.uw en Veehoude
rij. De verschillende onderdelen waar
de georganiseerde landbouw grote
moeite heeft, kwamen uitvoerig ter
sprake. Niet in de laatste plaats dat
de overheid gezien de enorme lasten
waarmee de (intensieve) veehouderij
wordt opgezadeld nauwelijks finan
ciële medeverantwoordelijkheid wil
dragen. Met name voor de grote in
vesteringen die moeten worden ver
richt voor opslag en verwerking. Weer
kwamen de onmogelijkheid van het
uitrijverbod en de onrechtvaardigheid
van de algemeen geldende overschot-
tenheffing ter sprake. De bedrijfsont
wikkeling mag niet worden geblok
keerd zoals nu gaat gebeuren. Mest-
afzetkontrakten moeten ook een er
kende basis kunnen zijn voor uitbrei
dingen en ontheffingen. Er moet meer
ruimte komen in de landbouw-
normen en wat de pluimveehouderij
betreft moeten beslist een andere werk
wijze worden toegepast.
Het dagelijks bestuur nam ontstemd
kennis van berichten over de manier
waarop minister Braks alsnog, onvol
doende, tegemoet zou willen komen
aan de resterende knelgevallen bij de
superheffing op melk. Met name
geldt dit het 'niet doorgaan van de
overbruggingsregeling met behulp van
melkquota. Als erbij betrokken be
voegd gezag nam het dagelijks
bestuur kennis van de jongste ontwik
kelingen rondom de HAS-West. Er
wordt gewerkt aan een interventiever
klaring, nog niet het definitieve
besluit, van de fusiepartners
K.N.L.C. en Ministerie van Land
bouw; een stuurgroep van beide zal
worden gevormd, die het fusieproces
zal begeleiden.
De bewindsman wil met name maat
regelen treffen voor de melkveehou
ders die op grond van de huidige be
palingen in de Beschikking Superhef
fing in het geheel niet onder de ter
men vielen en voor degenen die bij de
invoering van de superheffing one
venredig zwaar zijn getroffen. Een
combinatie van eerder door de mi
nister gehanterde criteria kan ertoe
hebben geleid dat individuele boeren
dreigen tussen wal en schip terecht te
komen.
Braks wil deze groep "hardheidsge-
vallen", waarbij het moet gaan om
een opeenstapeling van nadelige effec
ten, alsnog tegemoet komen door
melkquota toe te wijzen. Voorts over
weegt hij in gevallen waarin een boe
renbedrijf in andere handen is over
gegaan niet alleen de persoonlijke om
standigheden van de betrokken melk
veehouders nader te bekijken maar
daar ook de feitelijke bedrijfssituatie
in 1983 bij te betrekken.
Minister Braks benadrukte dat de be
leidsaanpassing uitsluitend te maken
heeft met de invoering van de super
heffing die op 1 april 1984 van kracht
werd en dus los gezien moet worden
van toekomstig nieuw beleid. Over de
aangekondigde aanpassingen wil hij
op korte termijn nog verder overleg
voeren met het Landbouwschap.
Het Landbouwschap heeft minister
Braks vele malen gewezen op de pro
blematiek van de resterendde hard-
heidsgevallen en de daarmee gepaard
gaande dreigende faillissementen en
onzekerheid.
Vanwege de ingrijpende wijzigingen in de garantieregeling oogst 1986
lijkt het mij als voorzitter van de Stopa op zijn plaats een meer gede
tailleerd overzicht via de landbouwbladen openbaar te maken. De re
geling is voor 1986 zogenaamd kostendekkend gemaakt met het oog
merk om met onze fondsen niet beneden nul te komen.
Als er toch eens 40.000 ha pootaar
dappelen voor de keuring zouden
worden aangegeven en als we toch
eens 200.000 ton overschotten zou
den hebben o.a. bij een hoog op
brengstniveau, dan brengen die
40.000 ha a 1.000- per ha ƒ40
miljoen op, en dan kosten die
200.000 ton 200,— toeslag ook
40 miljoen.
De maatregelen die getroffen zijn
voor oogst 1986 zijn voorzorgsmaat
regelen. Als we als (poot)aardap-
pelsektor toch het kind van de reke
ning dreigen te worden van de over-
schottenproblematiek van andere
produkten in de EEG, dan is het op
z'n minst noodzakelijk zich daar zo
goed mogelijk tegen te wapenen.
Overigens wil ik er graag nogeens op
wijzen dat pootaardappelteelt, een
moeilijke en een dure teelt is. De
normen door de NAK gesteld t.a.v.
diverse ziekten zijn scherp en zwaar.
Als de poters in "de baal" zitten dan
kosten ze wel ongeveer 15.000,—
per ha.
Meer dan 30 jaren hebben we via een
bodemprijssysteem, via een soort
verzekering, ons verzekerd geweten
van tweederde van de kostprijs.
Daardoor konden zich nieuwe
markten ontwikkelen en nieuwe,
vaak specifieke rassen voor die
markten. Zelfs daar, in die landen of
groepen van landen waar politieke
en ekonomische krises gemakkelijk
een rol kunnen spelen bij de impor
ten.
Afhankelijk van de totale situatie is
het de vraag of we voor 1987 wel door
kunnen gaan met ons huidig bodem
prijssysteem. Wij vragen vooral de
handelshuizen met ons mee te willen
denken in het belang van een doel
matige en stabiele teelt en afzet van
onze pootaardappelen.
A. Vermeer
In verband met aanpassing aan nieu
we technologische ontwikkelingen
zijn de aanwijzigingsbeschikkingen
energietoeslag (ET) en milieutoeslag
(MT) per 1 januari 1986 gewijzigd. De
volgende investeringen komen voor
taan voor een toeslag in aanmerking,
mits ze na 31 december 1985 zijn aan
gegaan.
- investeringen in isolatie van gevel-
delen en binnenmuren;
- investeringen in alle mogelijke ap
paratuur voor de kleinschalige opslag
van opgewekte windenergie.
Investeringen ter beperking van am-
moniakemissies, te weten:
Investeringen ter beperking van am-
moniakemissies te weten:
- mestbanden voorzien van geforceer
de mestdroging;
- roostervloeren in varkensstallen
waarvan de vloeren tot ten hoogste de
helft van het oppervlak zijn voorzien
van roosters;
- apparatuur voor de scheiding van
dierlijke mest;
- isolerende lagen in vloeren van
stallen.
Met betrekking tot dierlijke mest blij
ven onder meer de volgende investe
ringen voor een milieutoeslag in
aanmerking komen:
- overspanningen of afdekkingen van
buitenopslag van dierlijke mest;
- mestvergisters;
- drijvende daken en apparatuur tot
drijvende afdekking van
vloeistofspiegels ter beperking van
dampverliezen uit opslagtanks. Hier
onder vallen ook investeringen tot
verbetering van dergelijke daken en
apparatuur tot verbetering van de af
dichting;
- investeringen in vloeistofdichte la
gen beton, bitum of kunststofvliezen,
voorzien van opstaande randen,
bestemd voor de opslag van dierlijke
mest, met uitzondering van eventue
le steun- en draagconstructies op of
boven de vloeistofdichte laag;
- mestinjectie-apparatuur;
- investeringen tot het treffen van
voorzieningen voor het composteren
en vergisten van afvalstoffen.
Het wetsontwerp, dat strekt tot af
schaffing van de negatieve aanslag in
de WIR is nog bij de Staten-Generaa!
in behandeling. In verband daarmee
is de oorspronkelijke voorgestelde in
gangsdatum van 1 januari 1986 ver
schoven naar 1 april 1986. Voor in
vesteringsverplichtingen, die zijn aan
gegaan vóór 1 april 1986 blijft de ne
gatieve aanslag dus van toepassing.
TREKKERONDERHOUD dat U
zelf kunt uitvoeren is bijvoorbeeld
het reinigen van lucht filters en het
vervangen van brandstof filters.
Kontroleer alle riemen en slangen
op slijtage en scheurtjes. Bekijk
zonodig de afstelling van het kop
pelingspedaal. Blaas de koelrib-
ben van de radiator schoon en
kontroleer de antivriesvulling.
ON DE RH O UDSHA NDELIN
GEN, die wellicht door Uw dea
ler moeten gebeuren, zijn onder
andere: kont role van het gehele
hydraulische systeem en de kom-
pressie van de cylinders. Het
testen van verstuivers en het af
stellen van de brandstof pomp zijn
werkzaamheden die het
brandstofverbruik ten goede ko
men. Voer alle onderhoudswerk
zaamheden op tijd uit. Het is zo
weer voorjaar.
BELEID OOGST 1986
(garantieprijzen en heffingen)
Op '{P^hebben de beleidsorganen (de Schappen) voor de
pootgoedsector de volgende besluiten genomen ten aanzien van de
garantieprijzen en de heffingen van oogst 1986:
1. de garantieprijzen blijven gelijk, evenals de indeling in de
prijsgroepen I en II, de gegarandeerde sorteringen en de klassen.
(Zie het STOPA-aankoopschema hiernaast): A.
2. de plombeheffingen blijven gelijk. (Zie het overzicht van de
plombèheffingen hiernaast): B.
3. de basi s-areaal heffing wordt verhoogd van 150,-- naar
f 250,-- per hectare.
4. de naheffing, gekoppeld aan de basis-areaalheffing treedt in
werking bij een overschot van meer dan 1.000 kg per goedge
keurde hectare van het betreffende ras, volgens bijgevoegd
schema C.
5. de calamiteitenheffing is gewijzigd; deze heffing treedt niet
meer in werking bij een gemiddeld overschot van alle rassen
van meer dan 4.000 kg per hectare, maar vanaf een totaal-
overschot van 60.000 ton. In schema 0. is de gewijzigde
opzet uitgewerkt, in overname-hoevee 1 heden en heffingen
per hectare.
6. Afhankelijk van de ontwikkelingen bij de afwerking van oogst
1985 zullen de beleidsorganen (de Schappen) in juni 1986 be
sluiten of de tussen haakjes geplaatste heffingsbedragen in
de schema's C. en D. kunnen worden opgelegd.
A. STOPA aankoopprijzen per 100 kg exclusief O.B.,
normaal verpakt in zakken OOGST 1986
Prijsgroep I
Klas.on: S SE E A B
Sorli ''ingen
28/3'. mm 30.50 30.50 29.50 28.50 26.—
35/4mm 35.50 f 31.50 f 29,50 28,50 26.—
35/50 mm f 31.— 27.— 25.— 24.—
45/50 mm 27.— 23.— 21.— 20.50 f
Prljr.groep II
Klassen S SE E A B
Sorteringen:
28/35 mm 30.50 30,50 29.50 28,50 26
35/45 mm 35.50 31.50 29.50 28,50 26.—
B. Plombeheffing voor de klassen S t/m B
0.40 per 100 kg
Voor alle geplombeerde partijen, waarvan de onderste maat 45 mm of
hoger is (b.v. 45/50, 50/60 enz.), alsmede de sorteringen 35/60,
35/65, 35/70 mm enz..
0.80 per 100 kg
Voor partijen waarvan de grootste maat 45 mm of kleiner is (b.v.
25/28, 28/35, 28/40 en 35/45), alsmede voor partijen, waarvan een
gedeelte kleiner en een gedeelte groter is dan 45 mm tot een
maximum van 55 mm (28/50, 28/55, 35/50 en 35/55).
c.
Overschot per goedgekeurde
ha van het betreffende ras
Areaalheffing
0-1.000 kg/ha
250,-- per ha (f 150,-)
1.001 - 1.500 kg/ha
300,-- per ha 200,-)
1.501 - 2.000 kg/ha
350,- per ha 250,--)
meer dan 2.000 kg/ha
400,-- per ha 300,
D.
Overname-hoeveelheid (ton)
Calamiteitenheffing per ha
(gulden)
60.000 - 80.000
400,- 300,-)
80.001 - 100.000
500,-- 400,--)
100.001 - 120.000
600,-- 500,--)
120.001 - 140.000
700,-- 600,--)
140.001 - 160.000
800,-- 700,--)
160.001 - 180.000
900,-- 800,--)
meer dan 180.000
1.000,-- 900,--)
Vrijdag 24 januari 1986