nieuws uit brussel Akkoord Europese rundvlees-balans Braks stuurt aan op snel EG- akkoord zetmeel-suiker EG van de Twaalf voor het eerst bijeen Onderscheid oorspronkelijke en imitatieprodukten moet duidelijk zijn jan werts Rundvlees Levensmiddelen Europees Parlement komt op voor AVEBE Slachthuizen EG-premie voor aardappelzetmeel in gevaar In Brussel is deze week voor hel eerst met de Spanjaarden en de Por tugezen als volwaardige leden erbij, de Europese ministerraad land bouw bijeengeweest. Minister Braks riep als fungerend voorzitter zijn kollega's op om meer dan in het verleden zakelijk te diskussiëren. An ders wordt het met zoveel uiteenlopende partijen nog moeilijker om tot besluiten te komen. Meer dan een akkoord over de toelating van buitenlands rundvlees op de Europese markten zat er deze week in Brussel niet in. Braks kondigde als voorzitter aan bij de volgende ver gadering een akkoord te willen sluiten over een nieuw Europees zet- meelbeleid, plus de massale levering van overtollige suiker tegen een gereduceerde prijs aan de Europese chemische industrie. Landbouwkommissaris Frans An- driessen heeft in de ministerraad aan gekondigd uiterlijk begin februari met zijn pakket prijsvoorstellen plus be geleidende maatregelen te komen. Onder dat laatste valt bijvoorbeeld de financiële verantwoordelijkheid van de graanteler voor de afzet van over schotten, die de Europese Kommissie (dagelijks bestuur van de EG) wil in voeren. Braks gaf op zijn perskonfe- rentie te verstaan dat hij mogelijk etappe-gewijs de reeks problemen te lijf wil gaan, waarvoor deze lente ak koorden gesloten moeten worden: granen, opkoopregeling melk, prij zen, wijziging rundvleespolitiek etc. Al in de volgende ministerraad van 24 februari hoopt hij een politieke dis- kussie over deze totale problematiek te hebben. Iedere winter voeren de ministers weer een diskussie over de maksimale hoe veelheden rundvlees, die zij tegen ekstra gunstige voorwaarden toelaten uit niet bij de EG aangesloten landen, voornamelijk gelegen in Oost- Europa, Zuid-Amerika plus Austra lië. Dit jaar verloopt dat beraad moei zamer, omdat de eigen voorraden aan rundvlees van de EG alsmaar stijgen, aldus minister Braks. Frankrijk, Ierland en ook België zou den dat vlees liever weren. Terwijl de Europese Kommissie als dagelijks bestuur van de EG het wat waard is om met deze traditionele vleesleveran ciers - die wij op de wereldmarkt ook weer tegenkomen - in gesprek te blijven. Men is het politiek eens geworden over de toelating van 175.000 (vorig jaar 190.000) jonge stieren uit voor namelijk Joegoslavië en Hongarije, die vrijwel allemaal naar Italië en Griekenland zullen gaan. Verder is er een akkoord over de verdeling van het traditionele 50.000 ton vlees belopen de GATT-kontingent bevroren vlees dat de Europese Gemeenschap ver plicht is van Australië af te nemen. Het grootste deel van dat vlees gaat naar Italië, Engeland, West-Duitsland en Frankrijk. De Benelux zal dit jaar maksimaal 4.765 ton invoeren en dat was vorig jaar 4.712. Tenslotte is de toelating van goedkoop vlees voor de konservenindustrie iets verminderd. Van dat vlees kwam tot nu toe in prin cipe ook 50.000 ton jaarlijks binnen. Maar gegeven het huidige Europese overschot van ruwweg driekwart mil jard ton, zou de Europese Gemeen schap dat vreemde vlees best helemaal kunnen missen. Uiteindelijk besloot men om niettemin 25.000 ton toe te laten, waarvan tweederde tegen de normale 20 procent-heffing en de rest met een 45 procentkorting op die hef fing, zodat op dat laatste kwotum no£ een heffing zit, die varieert van twet Vrijdag 24 januari 1986 tot drie gulden per kilogram. Boven dien wordt 6.000 ton vlees van hoge re kwaliteiten toegelaten, afkomstig van dieren die via vet-weiderij zijn ge mest. Ten behoeve van de Europese konserven-industrie, die vreest zo niet voldoende goedkoop buitenlands vlees te kunnen inslaan, heeft land bouwkommissaris Andriessen ver klaard hiertoe de eigen Europese voorraden tegen aantrekkelijke tarie ven te zullen aanspreken. Over dat laatste punt is men het overigens nog niet helemaal eens. De Europese Kommissie komt bin nenkort met een serie voorstellen voor de harmonisatie van de wetgeving op het terrein van de levensmiddelen. Braks kondigde aan tegelijk tot besluitvorming te willen komen inza ke het veterinaire en phyto-sanitair 'Ik ben van mening dat met een goede regeling voor benaming, eti kettering en presentatie bereikt moet worden dat voor konsumenten het onderscheid duidelijk is tussen oorspronkelijke en imitatieproduk ten. Verder dienen bepaalde benamingen gereserveerd te worden voor produkten waarin de oorspronkelijke grondstoffen onvermengd voor komen'. Dit antwoordt minister ir. G. Braks op schriftelijke vragen van het Tweede Kamerlid Blauw. Volgens de bewindsman is het beleid erop gericht geen rem te zetten op technologische vernieuwingen. Gestreefd wordt naar vrijheid van grondstoffenkeuze voor producenten van levensmiddelen. Voor enkele spe cifieke produkten, met name de zui- velprodukten, wordt echter een meer terughoudend beleid gevoerd. Konkreet betekent dit, dat het in Ne derland verboden is, om margarine kaas te produceren en af te leveren. Het is echter wel mogelijk een zoge naamd samengesteld vleesprodukt bestemd voor menselijke konsumptie op de markt te brengen. Kunstmatige zoetstoffen, die bestemd of geschikt zijn om suiker te vervan gen mogen slechts worden aangeduid met namen, waaruit voldoende blijkt, dat het om suikervervangers gaat. Is dit niet het geval, dan is toestem ming vereist van de minister van wel zijn, volksgezondheid en kuituur. Een ontwikkeling met betrekking tot imitatieprodukten, die in kwantitatie ve zin vergelijkbaar is met de situatie in de ons omringende landen doet zich volgens minister Braks in Neder land niet voor. Het Europees Parlement heeft vrijdag gepleit voor handhaving van de even- wichtspremie voor aardappelzetmeel, ook op langere termijn. Men vreest in Straatsburg dat de aardappelzetmeel industrie in zwakke regio's, zoals de AVEBE in Oost-Groningen, zonder deze steun niet kan voortbestaan. De evenwichtspremie zorgt ervoor dat de prijs van aardappelzetmeel blijft kon- kurreren met die van tarwe- en maïs zetmeel. De Europese kommissie wil het aantal produkten dat in de zet- meelsektor voor steun in aanmerking komt verminderen en de steun voor de verschillende zetmeelindustriën te vens gelijkschakelen. Dat laatste betekent volgens het Par lement echter een onaanvaardbare verslechtering van de positie van de aardappelzetmeelindustrie. Het par lement vraagt daarom om handha ving van de evenwichtspremie op een 'redelijk' nivo. Minister Braks zegt dat het beraad in de Europese ministerraad over een (drastische) wijziging van het zetmeelbeleid inklusief de aardappelzetmeel-sektor, nog draait om vijf vragen. Er wordt alles aan gedaan in de ministervergadering van eind februari hierover tot overeenstemming te komen. Daarbij vormt dan tegelijk de toekomstige massale verwerking van overschotten aan EG-suiker in de Europese chemische industrie een belangrijk punt van diskussie. terrein. Alles tesamen heeft het Ne derlandse voorzitterschap hier voor de komende maanden ambitieuze plannen. Die zullen echter alleen dan werkelijk een kans maken als de De nen hun aarzeling overwinnen. Zodat binnenkort alle twaalf EG-partners hun handtekening gaan zetten onder een nieuw Europees verdrag, waarin de besluitvorming op het terrein van de schepping van één grote interne Euro-markt dan voortaan bij meer derheid van stemmen verloopt, in- plaats van de huidige regel, waarbij alleen in unanimiteit wordt beslist. 'Te vaak wordt nog gedacht, dat het Europees gemeenschappelijk land bouwbeleid alleen gericht is op de be langen van de boeren en de tuinders en hun bedrijven. Maar het gaat bij datjandbouwbeleid wel degelijk ook om de distributie en de verwerking van de voedings- en genotsmiddelen', aldus verklaarde de Nederlandse be windsman hier. De Belgen krijgen de komende jaren 50 miljoen gulden Brusselse steun om hun achtergebleven slachthuizen te moderniseren. Dit op voorwaarde dat zij daar zelf dan ook nog 150 miljoen gulden insteken. De ministers beslo ten ten slotte het door droogte ge plaagde Italië 300.000 ton zachte tar we te leveren uit de Britse interventie- voorraden en tegen interventie prijzen. De EG betaalt het transport. Dat kost 27 miljoen gulden. Brussel bespaart meteen echter 17,5 miljoen aan opslagkosten van dit in Engeland overtollige graan. De Italianen pro beerden tevergeefs bovendien een kwart korting te krijgen op de aan koopprijs. Nu men in de graansektor in princi pe - zo leerde ook de bijeenkomst van de ministerraad deze week in Brussel weer - een verlaging van de uitgaven gaat nastreven, moet de zetmeelsek- tor daaraan ook bijdragen. Verlaging van de graanprijzen heeft bovendien tot gevolg dat het tarwe-zetmeel in vergelijking met mais-zetmeel en aar dappelzetmeel steeds goedkoper wordt. De produktie van aardappel zetmeel is de afgelopen tien jaar in de Europese Gemeenschap stabiel geble ven (850.000 ton jaarlijks). De mais- zetmeelproduktie liet daarentegen een forse uitbreiding zien, naar 3,7 mil joen ton. Terwijl de produktie van tarwe-zetmeel verdrievoudigde naar 300.000 ton jaarlijks. Die laatste sek- tor groeit dus het hardst. Volgens mi nister Braks draait het beraad de ko mende weken om de volgende vijf knelpunten: 1. Wie krijgt de produktie-restitutie uitbetaald? Dit is dus een vorm van steun om zetmeelproduktie mogelijk te blijven maken op basis van agrari sche grondstoffen uit de EG. Die wil men ook in het nieuwe beleid laten blijven konkurreren met de zetmeel en zetmeel-derivaten van buiten de Eu ropese Gemeenschap, alsmede niet- zetmeel produkten buiten het Euro pese beleid vallen, zoals aardolie. Men neigt er naar deze restitutie aan de fabrikant van het zetmeel te geven en dus niet aan de verbruiker (vaak de fabrikant die het zetmeel ver werkt). Voor de aardappelen bepleit landbouwkommissaris Andriessen een verlaging van de evenwichtspre mie van omgerekend één gulden naar zeventig cent per 100 kilo aardappe len. Die premie zal ook in de toe komst rechtstreeks naar de teler gaan. 2. Hoe hoog komt de produktie- restitutie in momenteel ƒ78,00 per ton zetmeel in de toekomst te liggen en wat wordt de berekeningsbasis? Hier streeft men naar een uniform nivo, als uitgangspunt. Maar daar houdt de overeenstemming dan ook op.. De Fransen willen bijvoorbeeld de mais als basis nemen. Andriessen bepleit een stabiele forfaitaire en daardoor ook beter kontroleerbare restitutie. 3. Welke produkten komen voor die produktie-restitutie in aanmerking? Er is al een voorlopige lijst met reek sen, aldus in de toekomst te subsidië ren produkten in omloop. Daar ko men zelfs produkten van buiten de voedingssektor, zoals bruinkool en eksplosieven op te staan als sommi gen hun zin krijgen. De Europese Kommissie gaat er als al gemene stelregel vanuit dat produk ten die via een of andere Brusselse re geling al beschermd worden (bijvoor beeld graanprodukten) niet voor zul ke steun via het zetmeelbeleid in aan merking komen. Verder moeten te subsidiëren produkten binnen de Eu ropese Gemeenschap worden afgezet. Reeksen voedingsmiddelen, variërend van joghurt tot soep, vallen volgens die normen af, maar margarine en be paalde konserven bijvoorbeeld zou den in principe wel op zo'n lijst kun nen komen. Nederland vindt dat de restitutie op die artikelen hoort te zit ten, waarvan de zetmeel een belang rijk bestanddeel uitmaakt, zoals bij voorbeeld lijm. 4. Hoe gaat het met de aardappelzetmeel-premie, dus de hier voor genoemde evenwichtspremie? De Europese Kommissie stelt voor die premie zoals gezegd met 30 procent te verlagen. De aardappelzetmeel- fabricerende landen, te weten West- Duitsland, Nederland en Denemar ken, willen de premie uiteraard vol ledig handhaven. België, Engeland, Italië en Frankrijk zouden hem liever helemaal schrappen. Alleen Italië zit op de lijn van de Europese Kom missie. 5. Hoe lang duurt de overgangster mijn naar bovenstaande nieuwe zet- meelpolitiek? West-Duitsland, Frank rijk en Denemarken met name willen de overgangsperiode zo kort mogelijk houden. Dit in verband met de rela tie naar het graanbeleid, waar immers ook wijzigingen voor de deur staan. De Europese Kommissie stelt voor de nieuwe regeling per 1 augustus te la ten ingaan en dan gedurende drie jaar geleidelijk aan naar de beleids- uitein delijke beleidswijziging te groeien. De chemische industrie krijgt ten slot te in het kompromis, waaraan men momenteel werkt goedkope suiker omdat zij anders zou uitwijken naar grenslanden van de EG, zoals Oosten rijk. Daar kan men zich immers te gen de lage wereldmarktprijs bevoor raden. De prijs van die suiker is dus in Brussel ook nog een twistpunt. Wordt die telaag vastgesteld, dan zou dit de aardappel zetmeelsektor weer kunnen benadelen. De in de Europese landbouw bestaan de premie voor aardappelzetmeel - waarv an vooral ook Nederlandse aard appeltelers profijt hebben -dreigt met zo'n 30 procent teruggebracht te worden. Dat blijkt uit een voorstel van Europese landbouwkommissaris Frans Andriessen dat dinsdag in de Europese landbouwraad ter sprake is gekomen. Het verkleinen van die pre mie (van bijna 47 gulden per 100 ki logram zetmeel tot bijna 32 gulden) is onderdeel van een geheel nieuw zet meelbeleid dat men in de EG wil gaan voeren. Een besluit over dat nieuwe beleid is nog niet gevallen. Dat verwacht ir. Gerrit Braks - tot eind juni voorzit ter van de Europese landbouwraad - in de volgende raad die eind februari wordt gehouden. Nederland, Duits land en Denemarken willen de premie op het huidige niveau handhaven. Volgens de Belgen en Britten zou de premie geheel moeten verdwijnen en Frankrijk is van mening dat de pre mie wel kan blijven bestaan maar dan op een nog veel lager niveau dan An driessen heeft voorgesteld. Minister Braks zei dinsdag dat hij in de volgen de raad (24 en 25 februari) al een "diepgaande politieke gedachtenwis- seling" wil hebben over de nieuwe landbouwprijzen voor het seizoen 1986/1987. De nieuwe prijsvoorstel len zullen volgens landbouwkommis saris Andriessen op z'n laatst in de eerste dagen van februari door de EG- kommissie naar de ministerraad wor den gestuurd. In de bijeenkomst van de Europese landbouwministers van maandag en dinsdag zijn maar weinig-echte beslui ten gevallen. Een van die besluiten was dat de 300.000 ton zachte tarwe die in Britse pakhuizen ligt opgesla gen naar Italië verscheept zal worden. In Italië heeft men, als gevolg van droogte in de afgelopen zomer, een tekort aan tarwe voor veevoeder. De ze operatie zal de gemeenschap (die het vervoer betaalt) 27 miljoen gulden kosten. Daar staat echter een bespa ring (in opslagkosten) van 17,5 mil joen gulden tegenover.

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 5