LANDBOUW-RAI REPORTAGE Vertrouwen Optimaal service-gebruik 25 een evenwicht gevonden tussen prijs en ser vice. ,,Ik ben nu zo'n 15 jaar in de machine- handel werkzaam. In de beginjaren had ik nog wel eens de neiging in prijs te zakken als het op handelen aankwam. Je dacht dan in het achterhoofd dat je dat terug kon verdie nen door onderdelen zelf te repareren of te maken. Als je aan het eind van het jaar ging rekenen bleek gewoon dat je niet uitkwam. Ik maakte werkweken van 100 uur, maar dat werd niet betaald en dan gaat de aardigheid er gauw af. Nu stel ik mijn prijs. Als de boeren dat er niet voor over hebben of we kunnen het niet eens worden over de prijs, dan gaat de koop niet door. Ik zou de prijzen scherper kunnen stel len, maar dan kan ik geen jaar garantie op materiaal en arbeidsloon geven en daar pas ik voor. Ik ben er van overtuigd dat bij een slechte service er in acht van de tien gevallen onenigheid ontstaat. Ik ga dus niet met elke mogelijke koper in zee. Iemand die voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten is bij mij verkeerd. Daarnaast gebeurt het wel eens dat je niet tot een overeenkomst kunt komen omdat het persoonlijk niet klikt." De heer Koemans haakt hier op in. Hij geeft aan dat een trekker of machine nog zo goed kan zijn, als het tussen koper en verkoper niet klikt zal de koop nooit doorgaan. Hij voegt daaraan toe dat het ook ligt aan de ma nier van verkopen. ,,Ik vind het een slechte zaak als een vertegenwoordiger zijn produkt probeert te verkopen door dat van de con current af te kraken. Je moet een produkt ver kopen op de technische mogelijkheden en de kwaliteit." „Je moet voor honderd procent achter het geen staan dat je verkoopt" vervolgt de heer Evenhuis weer. „Een vertegenwoordiger die een machine of trekker verkoopt alleen om dat hij een hoge winst kan halen, komt zich zelf gegarandeerd tegen. Hij kan dan, als een boer terugkomt met klachten, zijn handel niet met goede argumenten verdedigen. Hij ver liest dan zijn klant omdat het vertrouwen weg is. Op vertrouwen komt het erg vaak aan. Als vertegenwoordiger moet je daar geen mis bruik van maken anders ben je bij de klant voorgoed afgebrand. Een vertrouwen opbouwen kost veel tijd en energie. Als de boeren merken dat je hen echt wilt helpen en bij reparatie naar goed kopere, maar wel goede oplossingen zoekt dan win je dat vertrouwen langzaam. Min stens net zo belangrijk zijn een goede advise ring en het nakomen van afspraken. Een goed advies kun je alleen geven als je ook technische kennis hebt. Dat is het voordeel van een klein bedrijf waarbij techniek en ver koop dicht bij elkaar liggen." Terwijl Evenhuis opstaat om het zoveelste te lefoontje te beantwoorden, de zaken gaan immers gewoon door, pakt de heer Koemans de draad op. „Je ziet het wel eens anders, in bedrijven waar verkoop en techniek ge scheiden zijn komen wel eens problemen met technische verkoopargumenten voor. Een vertegenwoordiger moet zijn huiswerk maken en weten waar hij over praat. Een handelaar daarentegen die veel meer technicus is dan een verkoper zal een machi ne willen verkopen dat van alle gemakken is voorzien. Hij kan de kopers afschrikken om dat de prijs aardig kan oplopen. Er is dus dui delijk een spanningsveld tussen commercie en techniek." Nanno Evenhuis heeft, als hem de vrije hand wordt gelaten, een evenwicht gevonden tus sen commercie en techniek. In zijn relaas geeft hij aan dat hij graag handelt met men sen die wat minder technisch zijn. Die geven vaak aan dat ze willen handelen tegen een zo laag mogelijke prijs, maar toch een stuk vrij heid geven om te bekijken wat voor de koper goed is." Je kunt die mensen van advies die nen en bij reparaties doe je wel eens wat ex tra's wat ze dan erg waarderen. Je kunt alleen maar op deze wijze handelen en service ver lenen als er een vertrouwensrelatie bestaat. Klanten die alleen voor noodklussen komen zie ik minder graag. Je helpt ze wel, maar als ik een keer echt geen tijd heb zeg ik ze ook, ga maar naar het mechanisatiebedrijf waar je anders ook naar toe gaat. Relaties met klan ten waar ik niets aan kan verdienen probeer ik ook voorzichtig af te bouwen. Zo bouw je een klantenkring op waar je werkelijk zaken mee kunt doen." Op de vraag of boeren optimaal gebruik ma ken van de service mogelijkheden zegt Evenhuis dat dit beter kan. Ongeveer 50 van zijn klanten laten buiten het seizoen een onderhoudsbeurt uitvoeren. Evenhuis: „Meestal komen ze vlak voor het seizoen be gint, met name bij oogstmachines. Dat is ook wel goed te begrijpen want als de onder houdsbeurt in maart wordt uitgevoerd dan komt ook de rekening in het voorjaar. Boeren houden bij hun geldplanning geen rekening met dergelijke uitgaven over het jaar. Een on derhoudsbeurt vlak voor de oogst betekent dat de rekening komt als de boeren hun in komsten binnen hebben. Er is geen reserve kapitaal genoeg op de agrarische bedrijven om die kosten te overbruggen." Als over geld gesproken wordt, komt ook de financieringsregeling ter sprake die sommi ge importeurs of dealers in hun service-pak ket hebben. Nanno Evenhuis zegt deze rege ling een slechte zaak te vinden. Het zijn vaak kopers die niet bij de bank terecht kunnen voor een lening. Op die bedrijven is dus al iets mis. Het enige wat zo'n mechanisatiebe drijf doet, is een ondernemer met handen en voeten aan zich binden. Dergelijke regelingen geven aan dat het niet best gaat in de landbouw. Toch heb ik tot nu toe geen grote problemen bij betaling onder vonden, maar je moet soms wel de mensen een aantal keer persoonlijk benaderen. Je kunt tenslotte alleen een gezond bedrijf op bouwen als er geld binnen komt. En uitein delijk zijn de boeren gebaat bij een gezond mechanisatiebedrijf. Marianne Geboers Nanne Evenhuis (rechts) in gesprek met een klant CLO magazine januari 1986

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1986 | | pagina 55