tuinen van Salomo inspiratiebron voor tuinen van nu kerstbijlage pagina 11 c. j. nouse beveland bv. plante tuinen die voor een niet onbelangrijk deel de leeftocht voor een klein gezin voortbrach ten. Water nam in de bustan een cen trale plaats in. Soms in de vorm van een eigen bron, soms deel uitmakend van een irrigatiesys teem. De mate waarin water be schikbaar was bepaalde de om vang van de tuin. In het "dal van de bronnen" in de bergen van Juda bestaat ook nu nog zo'n ir rigatiesysteem van in de aarde getrokken kanaaltjes die mei de voeten of de handen worden geopend en gesloten. Mooi is niet langer genoeg Lange tijd zijn de bustantuinen in Israel verwaarloosd. Sinds enkele jaren valt er echter weer een her nieuwde belangstelling voor de primitieve principes van de bus tan waar te nemen. Er is een kennelijke behoefte om de wat al te keurig en komfortabel gewor den tuinen opnieuw te bezielen met zinnelijker en zinrijker plan ten en elementen. Mooi is niet langer genoeg. Het nuttige met het aangename Het nuttige met het aangename verenigen is heel wezenlijk voor de bustantuin. De vraag dringt zich op of en zoja in welke mate en op welke wijze onze tuinen gebaat zouden zijn met aspekten van de bustan. Ook in veel van onze al dan niet weloverwogen en keurig aangelegde tuinen worden andere zintuigen dan de ogen maar karig bedeeld. Want zijn de geurende boerenjasmijn, de sneeuwbal en de kamperfoelie niet te gemakkelijk vervangen door de protserige blauwsparren, ceders en polyantharozen. Wie oogst er zijn eigen druiven, bes sen en bramen. Wie kweekt zijn eigen geurige kruiden. Wie schept zich een plaats om te me diteren bij een klaterende bron? Ik denk dat het stilstaan bij de principes van de bustan belang rijk kan inspireren tot het verrij ken van onze tuinen met planten en elementen die in de dagen van Salomo al zinrijk bleken. En dan zijn we weer terug bij Prediker: "er is niets nieuws onder de zon". Plattegrond van een "bustan" 1 zitplaats onder een pergola 2 bron 3 Irrigatiekanaaltjes 4 pad door de tuin 5 geurende bloemen 6 bomen en struiken 7 groenten en kruiden 8 muur 9 poort "Er is niets nieuws onder de zon. Is er iets, waarvan men zegt: ziehier, dat is nieuw - het was er al in verre tijden, die vóór ons waren! Prediker 1:10. De bronnen die inspireren tot ideeën omtrent het inrichten van tuinen zijn velerlei. Er waren tij den dat de kunststromingen zoals de barok en de roccoco de wijze van tuinaanleg bepaalden. De romantiek heeft lang haar stem pel op tuinen gedrukt. De natuur is in veel opzichten een inspira tiebron: water inspireert tot wa- tertuinen, bergen zetten ons aan tot rotstuinen en wilde waterve getaties doen ons verlangen naar moerastuinen. Ook meer per soonlijke ideeën kunnen inspire ren. De ideeën van de bekende Karl Foerster hebben geleid tot een veel beter gebruik van vaste- planten. De inzichten van prof. Richard Hansen hebben het op natuurlijker wijze aan- .en sa menbrengen van planten tot ge volg gehad. En zo zijn er een he leboel verschijnselen en opvat tingen die mede het gezicht van onze tuinen bepalen. Niet iedereen die zijn of haar tuintje moet inrichten of herin- richten is diepgaand met inspira tiebronnen en daaraan gekoppel de theoriën bezig. Veel van wat er in en aan tuinen zichtbaar is wordt bepaald door wat haast iedereen doet, door wat er in Li- belle, Avenue en Margriet is te lezen en te zien, kortom door wat min of meer mode is. Daarom lijken de meeste tuinen zo op el kaar. Mooi en komfortabel De nadruk ligt bij het inrichten van tuinen de laatste jaren vooral op de aspekten mooi en komfor tabel. Een tuin moet een repre sentatieve buitenwoonkamer zijn waarin we zonder al te veel sores kunnen leven. Tenslotte is het leven van alledag al moeilijk ge noeg. Ik denk dat het willen rea liseren van een mooie gemakke lijke tuin heel respektabel is, maar zodra er te veel en te lang mooie en gemakkelijke tuinen zijn, merkje dat er een verlangen ontstaat naar toch weer iets meer of iets anders dan het wellicht wat al te gladjes verlopende komfortabele tuinieren. Dat verlangen- manifesteert zich in het zoeken naar andere inspi ratiebronnen. Een van die nieuwe inspiratiebronnen wordt ons vanuit Israël aangedragen in de vorm van de "bustan", een tuin- vorm waarvan de oorsprong tot in Salomo's tijd teruggaat: "Ik ben gekomen tot mijn hof, mijn zuster, bruid, ik plukte mijn myrrhe en mijn balsem, ik at mijn raat en mijn honing, ik dronk mijn wijn en mijn melk". Hooglied 5:1. De "bustan" De naam "bustan" komt voort uit het Perzisch en betekent zoveel als "welriekende hof'. De bustan is een gekombineerde nuts-bloe- mentuin met een sfeer van zinne- prikkelende geheimzinnigheid en illusie. Er bestaan veel legenden die zich in de bustan afspelen. Het was de plaats bij uitstek waar geliefden elkaar ontmoetten en elkaar in het geurend bloemen- bed bij het geluid van een brui sende bron het hof maakten: "Ja, uw ranke gestalte is als een palm, en uw borsten zijn als dadeltros- sen. Ik zeide: lk wil dien palm be klimmen en zijn vruchten-trossen plukken. Mogen uw borsten als druiven trossen zijn, de geur van uw adem zij als ap pels, uw verhemelte als de kostelijkste wijn". Hooglied 7:7. De bustain is een ommuurde tuinruimte waar je door een poort binnen treedt niet wetende watje te zien krijgt. Het uitzicht word je door een dichte begroeiing ont nomen. De geplaveide paadjes zijn zo getraceerd dat ze als het ware uitnodigen om tot in het hart van de tuin door te dringen. Daar in het hart van de met geu ren bezwangerde tuin is er bij de bron onder een soort pergola een zitplek om te ontspannen, te ge nieten en na te denken over de volheid des levens. De bustan is een tuinvorm die je niet alleen met je ogen ziet, maar die je met alle zintuigen ondergaat, die je ruikt, waarin je proeft, waar je hoort en voelt. Vandaar wellicht Salomo's beeldspraak: Een afgesloten hof zijt gij, mijn zuster, bruid een afgesloten wel, een verzegel de bron. Wat uit u opspruit, is een lusthof van granaatappelbomen, met kostelijke vruchten, hennabloemen en Nardusplan- ten, nardus en saffraan, kalmus en kaneel, met allerlei wierookstruiken, myrrhe en aloë met al de kostbaarste specerijen. Hooglied 4:12-14. Uit de beschreven planten blijkt vooral het nuttige en zinnestre- lende karakter. In afwijking van andere oosterse luxueuze lustho ven was de bustan betrekkelijk primitief, aards en met vooral nutsplanten beplant. De begroei ing bestond voor een belangrijk deel uit vruchtdragende struiken en bomen, groenten, kruiden en bloemen. Een beetje vergelijk baar met sommige van onze oude boerentuinen. Het waren kleine intensief be-

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 35