nieuws
uit
brussel
Quota gelijk maar heffingen hoger
EG dicht bij akkoord
Geen uitzonderingen voor
EG-graanheffing
jan werts
Braks: Gevaar voor landbouw
oorlog VS - EG nog niet geweken
Europees suiker - compromis:
Europese suikerquota
Nieuwe heffing
Zetmeel
Hornonenverbod en legbatterij:
Legbatterijen
De Europese ministerraad heeft deze week onverwachte besluitvaardigheid getoond. De landbouwministers
werden het eens over een verlenging van de huidige suikerpolitiek met twee jaar. Ze staan op één uitzonde
ring na ook vlakbij een Europees akkoord inzake zowel het algeheel verbieden van hormonen in de
veehouderij, als het afspreken van een minimale Europese ruimte voor kippen in legbatterijen. "Er is goed
gewerkt," aldus minister ir. G. Braks. Donderdag neemt hij de voorzittershamer van de Europese ninister-
raad voor de duur van een half jaar over van zijn Luxemburgse collega Mare Fischbach. De ministers
bespreken dan de voorstellen van landbouwcommissaris Andriessen, resulterend uit de discussies rond het
Groenboek voor granen, rundvlees en zuivel, die woensdagavond in Brussel bekend gemaakt zullen worden.
Voor de komende twee jaar gelden op basis van het jongste EEG-ak-
koord de volgende landenquota, uitgedrukt in duizenden tonnen per
jaar, maximaal te produceren. Wie meer C-suiker produceert krijgt
daarvoor de lage wereldmarktprijs.
Land
A-suiker
B-suiker
Frankrijk
2.530
760
Frankrijk, overzee
466
47
West-Duitsland
1.990
612
Italië
1.320
248
Groot-Brittannië
1.040
104
Spanje
960
40
Nederland
690
182
België/Luxemburg
680
146
Denemarken
328
97
Griekenland
290
29
Ierland
182
18
Portugal
9
1
EG-12
10.485
2.284
In de suikersector blijven de quota
op hetzelfde niveau als in het recente
verleden, zoals trouwens ook door de
Europese Commissie was voorge
steld. Maar de medeverandwoorde-
lijkheidsheffing gaat met name voor
de B-suiker (hoofdzakelijk bestemd
voor export naar niet - EG - landen)
niet zo fors omhoog als was voorge
steld. Toch gaan de genoemde telers
heffingen in hun totaliteit op de A-
en de B-suiker wel zoveel omhoog,
dat de Europese schatkist net zoveel
extra zal ontvangen als oorspronke
lijk was voorgesteld. Dit via een re
latieve forse verzwaring van de hef
fing op de A-suiker. Na drie eerdere
pogingen bleek gedurende een vijfu-
rige nachtzitting, dat een voor vijf
jaar geldende suikerbeleid politiek
onhaalbaar was.
De gezamenlijke vaderlandse sui
kerbietentelers blijven in 1986 en
1987 690.000 ton A-suiker toegewe
zen krijgen. Daarop zat tot nu toe
een heffing van 2 procent. Daar
komt nu nog een heffing van 1,39
procent bovenop (dus bijna een ver
dubbeling). Deze nieuwe, zoge
naamde "crisis— heffing", is be
doeld om de "schuld" af te betalen,
gedurende de afgelopen jaren opge
lopen bij het streven naar een sui
kerpolitiek zonder financiële lasten
voor de Europese schatkist. In het
oorspronkelijke voorstel zou voor de
A-suiker de heffing slechts van 2
naar 2,5 procent zijn gegaan.
Nederland teelt echter relatief meer
B-suiker, nanelijk 26 procent tegen
21 procent als EG-gemiddelde. Daar
zat al een heffing op van 37,5 procent
en die wilde de Europese Commissie
maar liefst opvoeren naar 47 pro
cent. Dat is nu twee jaar van de baan.
Ook op B-suiker komt de crisishef
fing van voor Nederland weer 1,39
procent. Zodat men dan op bijna
39,4 procent komt, hetgeen dus voor
de Nederlandse teler veel voordeli
ger uitpakt.
De crisisheffing moet in haar totali
teit ieder jaar Brussel tweehonderd
niljoen gulden gaan opleveren. Ge
durende vijf jaar hoopt men zo het
achterstallige miljard gulden te kun
nen inlopen. Het gaat hier dus om
een heffing ter compensatie van de
lage wereldsuikerprijs uit het recente
verleden, die de Europese schatkist
heeft moeten opvangen. Zoals ge
zegd is dat nu echter pas voor twee
jaar beslist. De nieuwe heffing bete
kent een stap naar het verder opde
len van de Euro-markt voor suiker in
nationale deeltjes: een verschijnsel
dat overal in de Europese Gemeen
schap nomenteel de kop opsteekt.
(Sedert deze week is het na 35 jaar
Europese samenwerking zelfs zo ver
gekomen, dat de ministers hun geza
menlijke parkeerterreintje in Brussel
nu ook in twaalf nationale vakjes
hebben opgesplitst. Dit lijkt een de
tail, maar het is toch tekenend voor
hun Europese mentaliteit).
Ten aanzien van de suiker betaalt
ieder land voortaan naar rato van de
kosten die het heeft laten maken bij
de export van overtollige suiker naar
elders. De Italianen bijvoorbeeld, die
voor de binnenlandse markt telen,
betalen slechts een minder dan half
zo hoge crisisheffing. Nederland zit
met 1,39 procent iets boven het Eu
ropese gemiddelde van 1,31 procent.
De Italianen lagen dinsdag nog
urenlang dwars. Zij kregen uiteinde
lijk gedaan dat zij ook de komende
jaren weer een kwart hogere inter
ventieprijs aan hun bietentelers mo
gen betalen, die overigens tot nu toe
hun A-quotum zelfs niet volledig
aanspreken. Over twee jaar wordt
het suikerbeleid voor vervolgens drie
jaar vastgesteld, zo is nu afgespro
ken. Zou men dan besluiten de quota
te verlagen, zoals met name Italië,
Ierland en Nederland nu al hadden
gewild, dan komt ook de crisishef
fing op de helling. De voorstellen
voor een gewijzigd zetmeelbeleid
zijn aangehouden voor nader beraad
volgend jaar. Wel hebben de minis
ters bevestigd dat zij streven naar een
verbetering van de concurrentie van
de Europese zetmeelverwerkende
industrie tegenover derde landen.
Negen van de tien Europese landbouwninisters zijn het deze week in
Brussel eens geworden over een absoluut verbod van toediening van
hormonen in de veehouderij. Dit verbod omvat zowel de natuurlijke als
de kunstmatige hormonen. Echter weer niet de nieuwe melkgiften-bevor-
derende opwekkers van hormonen, aldus de toelichting van minister
Braks in Brussel. Het komt er op neer dat binnen de Europese Ge
meenschap het algehele verbod op 1 januari 1988 zal ingaan.
Voor ingevoerd vlees van buiten de
EG zal het verbod dan ook ingaan.
Men wil met die landen eerst hier
over onderhandelen, en hen boven
dien de kans geven hun produktie-
systeem aan te passen. Het is zelfs
mogelijk dat leveranciers als de Ve
renigde Staten een klacht indienen
bij het Wereldhandelsakkoord
GATT en dat zo'n klacht daar dan
ook nog tijdig afgehandeld kan wor
den. Over twee jaar gaat dan ten
slotte een invoerstop gelden voor alle
landen, die kunnen garanderen dat
hun vlees absoluut hormoonvrij is. In
feite wordt aldus bevestigd wat in
Nederland en in een aantal andere
EG-landen al bestaat. Via een Euro
pees verbod wordt de controle wel
eenvoudiger en vollediger en boven
dien de concurrentie— verhoudin
gen op internationaal vlak eerlijker,
zo zegt men in Brussel.
Absoluut dwars ligt alleen nog de
Britse landbouwminister/hereboer
Michaël Jopling. Hij verklaarde hier
niet onder de indruk te zijn van de
bezwaren van de consunent tegen
vlees, afkomstig van met hormonen-
bewerkte dieren. Minister Jopling
verklaarde volgens zegslieden uit de
ministerraad zonder blikken of blo
zen persoonlijk vaak hormonen te
hebben toegediend aan zijn dieren.
Van nadelige effecten was hem nooit
iets gebleken.
De Britten staan er op dat eerst met
de vleesleveranciers van buiten de
Europese Gemeenschap wordt ge
praat. Pas daarna zal men dan tot een
Europees verbod kunnen besluiten,
maar dat zou dan dus nog wel lang
gaan aanslepen. Want de Amerika-
Vrijdag 13 december 1985
nen laten zich niet graag vanuit
Brussel de wet lezen, zoals in het plan
van de EG in feite staat te gebeuren.
Minister Braks vermoedt overigens
dat de Britse bezwaren in werkelijk
heid berusten op verlangens van hun
industrie die veel hormonen fabri
ceert.
Vergaande toenadering kwam deze
week tot stand bij het overeenkomen
van een uniforme Europese mini-
mumaat voor de kippen in legbatte
rijen. Ze komt neer op 450 vierkante
centimeters met bijbehorende uni
forme hoogte. (Nederland nu 425
cm2). Vanaf 1988 zouden alle nieu
we batterijen aan het minimum
moeten voldoen om aldus het welzijn
van de dieren te verbeteren. Vanaf
1995 moeten alle batterijen in de Eg
aan de minimummaat voldoen.
Italië en Griekenland wordt toege
staan om nationale finaciële steun te
geven voor het veranderen van de
gebouwen, echter niet voor de ver
vanging van batterijen. Nederland
zal dit voorbeeld overigens niet vol
gen. Alleen de Denen liggen hier nog
(helemaal) dwars. Zij geven de kip al
minimaal 600 cm2. Minister Kofoed
heeft aangekondigd dat hij onder
sterke druk staat om heffingen te
gaan leggen op eieren uit EG-landen
met kleinere batterijen.
Landbouwcommissaris Andriessen
zegt dat zulks "volstrekt strijdig zou
zijn met het EEG-verdrag en dus
onaanvaardbaar". Als de Denen zich
laten overstemmen, hetgeen dus nog
onzeker is, dan wordt volgende week
hier de knoop doorgehakt.
Minister van Landbouw Gerrit Braks is na zijn gesprekken in Was
hington redelijk hoopvol gestemd, dat een landbouwoorlog tussen EG
en de Verenigde Staten voorkomen kan worden. "Het gevaar was
aanwezig en is het eigenlijk nog wel", zei Braks in de Amerikaanse
hoofdstad. De Nederlandse minister heeft in Washington twee dagen
lang gesprekken gevoerd met zijn Amerikaanse ambtgenoot Block, de
minister van handel, Yeutter, en vertegenwoordigers van het kongres.
"Zowel de EG als de Verenigde Staten zijn bezig met de invulling van
hun landbouwwetgeving. Het resultaat daarvan zal bepalen of er kon-
flikten zullen ontstaan en of de bestaande konflikten zich zullen uit
breiden", aldus minister Braks.
nen geen voorwendsel te geven voor
eigen protektionisme.
Braks heeft in Washington een posi
tief klimaat willen scheppen na de
dreigende taal die er de afgelopen
maanden zowel in de VS als aan de
andere kant van de oceaan is geuit.
Misschien positiever dan de realiteit
rechtvaardigt, zo geeft hij zelf toe,
maar dat is zijn onderhandelings-
taktiek. Over twee weken komt de
Amerikaanse minister van land
bouw, Block, voor overleg met zijn
Europese kollega's naar Europa.
Naar Braks hoopt met een land-
bouwwet op zak die het mogelijk zal
maken tot zaken te komen.
Nederland neemt op 1 januari 1986
voor een halfjaar het voorzitterschap
van de EG op zich, en Braks ziet het
als voorzitter van de EG-landbouw-
kommissie als zijn taak het ontstaan
van "branden" te voorkomen en
bestaande "branden" te blussen. In
Washington heeft hij zich op die taak
als brandweerman willen voorberei
den. Amerika staat aan de voor
avond van een nieuwe landbouwwet
die volgens Braks van grote invloed
zal zijn op het Europese Landbouw
beleid. Het is de bedoeling dat pre
sident Reagan de nieuwe landbouw
wet nog voor Kerstmis zal onderte
kenen. De Amerikaanse regering zelf
tracht protektionisme zoveel moge
lijk tegen te gaan en heeft daarom
een wet opgesteld die een subsidie
van 35 miljoen dollar inhoudt aan de
noodlijdende boerenstand.
Volgens Braks is het "duidelijk dat
de Amerikaanse landbouwwet van
grote invloed zal zijn op de Europese
opstelling. Een protektionistische
landbouwwet zal tot ekstreme reak-
ties in Europa leiden".
Daarbij denkt de minister vooral aan
de Westduitsers en de Fransen. In
zijn rol van brandweerman heeft
Braks daarom zijn gesprekspartners
in het kongres de boodschap gegeven
snel de knoop door te hakken, en
zonder duidelijk protektionistische
maatregelen teneinde de Europea-
Het Landbouwschap staat afwijzend tegenover een hefïingsvrije voet
van 25 ton afgeleverde graan per bedrijf bij de invoering van een me-
deverantwoordelijkheidsheffing voor granen. Tijdens de bestuursver
gadering van woensdag 4 december jl. in Den Haag was het bestuur het
er unaniem over eens dat een medeverantwoordelijkheidsheffing ge
koppeld aan een voorzichtig prijsbeleid, moet gelden voor alle gepro
duceerde granen binnen de Europese Gemeenschap. Dus ook voor de
granen die op het eigen bedrijf als veevoer worden gebruikt.
Om het evenwicht tussen vraag en
aanbod van granen in de Gemeen
schap te bevorderen heeft de Euro
pese Kommissie een aantal maatre
gelen voorgesteld. Het Landbouw
schap is van menig dat de voorge
stelde bevordering van de kwaliteit
niet mag betekenen dat er een prijs
verlaging tot stand komt voor granen
met een mindere kwaliteit, zoals
door de Kommissie is voorgesteld.
Een uitsluiting van een basisvolume
graan bij een medeverantwoorde
lijkheidsheffing is voor het Land
bouwschap niet aanvaardbaar.
Voorzitter Schouten benadrukte dat
een dergelijke maatregel een te
smalle basis betekent voor de inning
van de heffing. Ruim 60% van de
graantelende bedrijven in de Ge
meenschap zou dan niet onder de
heffing vallen. Het Landbouwschap
vindt dit geen goede zaak omdat een
zo groot mogelijke inspanning moet
worden verricht om een verminde
ring van graanproduktie en een sti
mulans van alternatieve teelten zoals
eiwithoudende gewassen te krijgen.
Voorzitter Schouten konkludeerde
dat de opbrengst van een medever-
andwoordelijkheidsheffing onder
gebracht moet worden in een apart
fonds waarbij het bedrijfsleven een
duidelijke inspraak moet hebben bij
de besteding van de gelden.