over geld
en goed
Rentevergoeding
GS: Dammenweg noordelijk
van Middelburg
Verkoop braadboter
onder merk "Braderije
Geen uitbreiding stortplaats Dekkerspolder
Flikweert in
Regio-bestuur EVO
Halsteren
Negatieve WIR
blijft voorlopig
Decembermaand; bijna zijn wij aan
het eind van het jaar. Misschien is het
zinvol te bekijken, welke regelingen
wij nog kunnen treffen, vóór het 1986
is.
AOW: Vanaf 1 april 1985 worden
mannen en vrouwen voor de Alge
mene Ouderdomswet gelijk behan
deld. Voor ongehuwde mannen en
vrouwen was dat al het geval. Nieuw
is dat iedere gehuwde pensioenge
rechtigde recht krijgt op een pen
sioen op de eigen 65-jarige leeftijd.
Dus ook de gehuwde vrouw met een
partner, die nog geen 65 jaar is. De
uitkering voor de gehuwde vrouw
bedraagt de helft van het gehuw
denpensioen - oude stijl. Voor de
jonge partner kan een even grote
toeslag worden verkregen, zodat ze
samen een bedrag ontvangen gelijk
aan het gehuwdenpensioen - oude
stijl. Dit zelfstandig recht op pen
sioen heeft terugwerkende kracht tot
1 januari 1985. Heeft u als gehuwde
65-jarige vrouw met een jongere man
nog geen aanvraag voor pensioen
ingediend, dan is het aan te raden dit
zo snel mogelijk te doen. Aanvraag
formulieren zijn o.a. verkrijgbaar bij
postkantoren.
AAW: De Algemene Arbeidson
geschiktheids Wet geeft onder be
paalde voorwaarden recht op een
uitkering. Een van die voorwaarden
is, dat men na 52 weken arbeidson
geschiktheid nog voor tenminste 25%
arbeidsongeschikt moet zijn. In de
praktijk komen we maar al te vaak
tegen, dat boeren of tuinders (boe
rinnen of tuindersvrouwen)
in feite het werk in het bedrijf moei
lijk meer kunnen doen, vanwege be
paalde klachten. Maarze willen
niet naar de dokter. Hierdoor kan het
tijdstip, waarop men volgens de wet
arbeidsongeschikt geworden is, niet
worden vastgesteld. Daardoor kan
men niet in aanmerking komen voor
een AAW-uitkering. Bedenken wij
echter:
a. dat wij de plicht hebben tot pre
miebetaling
b. dat wij in geval van arbeidson
geschiktheid het recht hebben op een
uitkering. Wij zouden ons gezin te
kort kunnen doen, wanneer wij geen
gebruik maken van deze volksverze
kering.
AKW: Kinderbijslag kan aange
vraagd worden door de vrouw. Zo
lang het kinderen tot 16 jaar betreft
kan de aanvraag door de boerin of
tuindersvrouw zelf gedaan worden,
eventueel in overleg met de accoun
tant. Let echter wel op tijdig aanvra
gen bij de Raad van Arbeid, want dat
betekent, dat de kinderbijslag op tijd
binnenkomt. De aanvraag voor ou
dere, studerende kinderen wordt in
gewikkelder, met name in verband
met bijverdiensten en/of studietoe
lage. Laat u bij die zaken goed in
formeren.
Testament
"Ja, daar hebben wij het al zo vaak
over gehad, maar het is er steeds niet
van gekomen....". Dus nog geen tes
tament? "Maar wij hebben al jaren
geleden een testament gemaakt; dat
is bij ons wel in ordeDe om
standigheden kunnen zodanig ge
wijzigd zijn, dat het de hoogste tijd
wordt het testament aan te passen.
Voeg de daad bij het woord. Bepraat
het eens met uw SEV-ster of SEV-er
of neem kontakt op met de notaris.
Schenkingen
De belastingdienst geeft de gelegen
heid om aan eigen-, stief- of pleeg
kinderen jaarlijks een bedrag te
schenken, waarover geen schen
kingsrecht betaald hoeft te worden.
Voor 1985 is dit een bedrag van
maximaal 16.348,— per kind. Één
malig kan men 31.738,— schenken
aan een eigen-, stief- of pleegkind
tussen 18 en 35 jaar, mits in de aan
gifte een beroep gedaan wordt op
deze vrijstelling. Ga op tijd naar de
Vrijdag 13 december 1985
notaris, als u dit in 1985 nog wilt re
gelen.
Bedrijfsadministratie
Via de bedrijfsadministratie ver
strekt u de accountant informatie.
Een goede administratie is van le
vensbelang voor boer en tuinder.
Iedere boer of tuinder (of in veel ge
vallen boerin of tuindersvrouw)
moet zorgen, dat de basisgegevens
volledig en juist zijn, maar ook dat ze
tijdig bij de accountant worden in
geleverd. December is een drukke
maand voor het gezin. Neem echter
tijd voor het ordenen van de gege
vens. Mogelijk komt u nog onbe
taalde nota's tegen, (tandarts, dok
ter) die vóór 31 december betaald
moeten worden om de kosten in
mindering te kunnen brengen op het
belastbaar inkomen. Stuur de zaken
in. De oorzaak van het eventueel niet
tijdig gereed komen van de jaarstuk
ken ligt dan niet bij u.
Rente- en aflossingsverplichting
Dit kan voor velen een zware last zijn
in de decembermaand. Zijn er on
voldoende liquide middelen, m.a.w.
beschikt men over onvoldoende kas-
en/of bankgeld, dan kan men niet
aan de verplichting voldoen. Dit zo
genaamde liquiditeitstekort kan ont
staan, doordat:
de bedrijfsuitgaven hoger zijn
dan de bedrijfsinkomsten
de privé uitgaven hoger zijn dan
de bedrijfsinkomsten
de aflossingen hoger zijn dan de
afschrijvingen
- investeringen te krap zijn gefi
nancierd.
Wat ook de oorzaak moge zijn, zoek
samen met uw vertrouwenspersoon
naar een oplossing. Blijf niet wach
ten en hopen op een lot uit de lote
rij
Koopsompolis
Deze mogelijkheid is vooral aan
trekkelijk voor boeren en tuinders,
die een zeer goed jaar achter de rug
hebben. Via het afsluiten van een
koopsompolis kunnen zij de te beta
len inkomstenbelasting verminde
ren. Het maximale bedrag, dat in
1985 op deze wijze afgetrokken mag
worden is 16.305,— De fiskus eist
wel, dat het bedrag uiterlijk 31 de
cember is overgemaakt naar een
verzekeringsmaatschappij. Het kan
interessant voor u zijn, maar vraag
eerst advies aan uw accountant, vóór
u zo'n polis afsluit.
1985
Voor velen een jaar van inleveren
Sommigen kunnen teren op reserves,
anderen krijgen de eindjes maar
moeilijk aan elkaar geknoopt. Pro
beer nog zaken te regelen, die u fi
nancieel meer armslag geven, nu of in
de toekomst. De Sociaal Ekonomi-
sche Voorlichtingsdienst wil u hierbij
graag helpen.
Blijkens een persbericht van het Ministerie van Financiën is het de
bedoeling van de Staatssekretaris van Sociale Zaken om met ingang
van 1 april 1986 aan belastingplichtigen in een aantal (hierna globaal
weergegeven) gevallen rente te vergoeden en in een aantal gevallen
rente in rekening te brengen.
Rentevergoeding vind plaats:
- ingeval voor de inkomstenbelas
ting, de vennootschapsbelasting of
premies volksverzekeringen een
aanslag met een terug te geven be
drag later wordt opgelegd dan 15
maanden na afloop van het desbe
treffende belastingjaar.
- indien een reeds betaalde aanslag
tot een te hoog bedrag blijkt te zijn
opgelégd en in verband daarmee een
bedrag aan belasting of premies
wordt teruggegeven. Dit onderdeel
van het voorstel geldt in beginsel met
betrekking tot alle belastingen en
heffingen. Bij niet door de rijksbe
lastingdienst geheven belastingen en
heffingen kan de bestaande uitstel
regeling eventueel tot uiterlijk 1 ja
nuari 1996 gehandhaafd blijven.
Rente wordt in rekening gebracht:
- indien blijkt dat een aangifte in
komstenbelasting, vennootschapsbe
lasting of premies volksverzekerin
gen aanleiding geeft tot korrekties
door de inspekteur. De in rekening
gebrachte rente heeft uiteraard al
leen betrekking op dat deel van het
op de aanslag te betalen bedrag dat
voortvloeit uit deze korrekties. De
regeling geldt indien de aanslag later
dan 15 maanden na het belastingjaar
wordt opgelegd.
- indien de verschuldigde belasting te
laat wordt betaald, dus in de gevallen
waarin de enige of laatste betalings
termijn wordt overschreden.
Een reeds lang gekoesterde wens van
belastingplichtigen, dat zij rente ver
goed krijgen indien zij lange tijd op
teruggaaf van belasting moeten
wachten, gaat dan in vervulling.
Met het berekenen van rente bij te
late betaling wordt een eind gemaakt
aan de weinig bevredigende situatie
dat in sommige gevallen een korrekt
handelende belastingplichtige die
om uitstel van betaling heeft ge
vraagd, bij uitstel rente wordt ver
schuldigd. terwijl een belasting
plichtige die niet korrekt handelt
door ongevraagd uitstel van betaling
te nemen en te wachten op invorde
ringsmaatregelen, niet met rente
wordt gekonfronteerd.
Het percentage waarmee wordt ge
rekend is dat voor de wettelijke rente
thans9%.
A. Michael
Gedeputeerde Staten van Zeeland
staan uitbreiding van de vuilstort
plaats van de Centrale Vuilverwer-
kende Industrie (CVI) in de Dekker
spolder, gemeente Sas van Gent, niet
toe. In het provinciale afvalstoffen-
plan is opgenomen, dat het afval
vanuit Zeeuwsch-Vlaanderen cen
traal moet worden gestort op de
Het dagelijks bestuur van de provin
cie heeft de direktie Zeeland van
rijkswaterstaat laten weten, dat de
studie naar het tracé voor de Dam
menweg op Walcheren zich het best
kan beperken tot de variant die noor
delijk van Middelburg loopt. Gede
puteerde staten sluiten zich hiermee
aan bij het advies van de provinciale
planologische kommissie.
Voor het tracé zijn twee hoofdmoge
lijkheden: een ten noorden van Mid
delburg en een ten zuiden van de stad.
Het tracé loopt tot Serooskerke voor
beide varianten gelijk op. Het noor
delijke plan buigt daarna in zui
doostelijke richting af naar het Ka
naal door Walcheren. Het zuidelijke
tracé voert vanaf Serooskerke langs
de westkant van Middelburg door
het gebied tussen Middelburg en
Koudekerke en tussen Middelburg
en Vlissingen naar het kanaal. Bij
Groot Abeele komt de aansluiting
van de Dammenweg dan uit op de
weg A58 - Vlissingen-Middelburg.
De provinciale planologische kom
missie heeft de twee hoofdmogelijk
heden onderzocht op de aspekten
verkeerskunde, landbouw, natuur en
landschap, algemene ruimtelijke in
passing, uitvoering in fasen, bunde
ling van bestaande verbindingen en
de kosten.
Verkeerskundig is er op beide mo
gelijkheden weinig aan te merken.
Op landbouwkundig gebied is de
noordelijke variant te verkiezen
boven de zuidelijke, doordat tien
hektare minder landbouwgrond no
dig is. Beide tracé's doorsnijden het
open polderlandschap door Middel
burg, maar bij de noordelijke variant
kan de schade beperkt blijven,
bovendien kan in die situatie het
wegenpatroon het best worden inge
past in het patroon van kreken en
poelgronden.
Gedeputeerde Staten hebben de ar
gumenten van de provinciale plano
logische kommissie overgenomen en
zij hebben rijkswaterstaat gevraagd
met voortvarendheid te werken aan
de definitieve tracékeuze. Zij wijzen
erop, dat daarbij zoveel mogelijk ge
bruik moet worden gemaakt van
bestaande wegen.
Vanaf 12 december is Braderije in de winkels te koop. Onder dit merk brengt
de Nederlandse zuivelindustrie braadboter op de markt. De pakjes van 200 gram
zullen voor een prijs van ongeveer f 1,00 te koop zijn. De maximumprijs is f 1,15
per pakje, en niet f 1,25 zoals eerder abusievelijk is gemeld.
De heer H.M. Flikweert, fruitteler te
Oosterland is benoemd in het Re
giobestuur Zeeland van de Algeme
ne Verladers- en Eigen Vervoer Or
ganisatie (EVO). Hij vertegenwoor
digt daar de Centrale Landbouw
Organisaties en is daarmee de twee
de vertegenwoordiger van de CLO's
in dit regiobestuur.
Landbouwhuis 27 december
gesloten
In verband met een roostervrije
dag op vrijdag 27 december a.s. zal
het Landbouwhuis die dag geslo
ten zijn.
bestemmings
plannen
m
vuilnisbelt in de Koegorspolder, ge
meente Terneuzen. Het college
werkt aan het tweede provinciale af-
valstoffenplan en aan de CVI is ge
schreven, dat GS de staten zullen
voorstellen de uitgangspunten van
het eerste plan te handhaven.
De stortplaats in de Dekkerspolder
zal rond 1990 zijn volgestort.
De burgemeester van Halsteren
maakt ingevolge artikel 23 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening
bekend, dat met ingang van 9 de
cember 1985, gedurende een maand,
ter gemeentesekretarie - afd. alge
mene zaken (p/a ontmoetings
centrum "de Wittenhorsf', School
straat 6, alhier), voor een ieder ter
inzage ligt het ontwerp van het be
stemmingsplan "Randweg Noord
1984".
Het ontwerp-plan heeft betrekking
op de tracé-keuze van de nieuw aan
te leggen Randweg-Noord.
Gedurende bovengenoemde termijn
kan een ieder schriftelijk bezwaren
tegen het voormelde ontwerp-plan
inbrengen bij de gemeenteraad,
Postbus 8, 4660 AA Halsteren.
Het staat nog niet vast wanneer het
wetsvoorstel om de negatieve WIR af
te Schaffen in de Tweede Kamer zal
worden behandeld. Bij de algemene
beschouwingen in de Eerste Kamer
heeft minister-president Lubbers on
langs gezegd, dat de afschaffing van
de negatieve aanslag in de WIR niet
met terugwerkende kracht zal worden
ingevoerd. Aanvankelijk lag het in de
bedoeling de negatieve WIR met in
gang van 1 januari 1986 te laten ver
vallen.
Gezien het stadium van behandeling
van het wetsvoorstel is het niet te
verwachten dat de wetswijziging
voor 1 april 1986 zal ingaan. Door
CDA en VVD is er in de Eerste Ka
mer op aangedrongen voorlopig
maar af te zien van afschaffing van
de negatieve WIR en het gehele
WIR-instrumentarium bij de ko
mende kabinetsafspraken te herzien.
Het uitstel van afschaffing van de
negatieve WIR betekent, dat beslist
geen overhaaste investeringsbeslui-
ten moeten worden genomen. Ook
voor investeringsver plichtingen
na 1 januari a.s. zal de negatieve
WIR voorlopig nog blijven gelden.