Hoofdbestuur ZLM kritiseert
zig-zag beleid bij Phoma-besluit
Schouten: Omzetten
graan in ethanol
verdient alle aandacht
Verwarring heeft reeds tot schade geleid
Graanbeleid
zuidelijke landbouw maatschappij
De vier grote proefstations in ons land hebben samen met het LEI en het IMA G een proefprojekt opgezet waarbij
voor de voorlichting een systeem voor bedrijfseconomische advisering is opgezet. Met dit systeem dat geschikt is
voor alle takken van landbouw kunnen ook eenvoudige bedrijfsbegrotingen worden opgesteld. Een databank
waarin alle informatie die in het systeem gebruikt kan worden ligt opgeslagen, kan geraadpleegd worden bij het
uitvoeren van saldoberekeningen van gewassen en teelten. Ook krijgt in dit projekt waarmee begin volgend jaar in
het gebied van het regionale Consulentschap voor de Akkerbouw in de IJsselmeerpolders een begin zal worden
gemaakt, de financieringsbegroting ruime aandacht.
De voorzitter van het Landbouwschap drs. J. Schouten
zei in zijn openingswoord bij de openbare bestuursver
gadering 4 december j.l. tot zijn spijt te moeten konsta
teren dat de bij de bemestings verantwoordelijke be
windslieden bij de bemestingsnormen al in de eerste fase
gekozen hebben voor een gedetailleerde regelgeving;
"een aanpak die bijna haaks staat op de excesbestrijding
waarvoor wij als Landbouwschap hebben gepleit". Hij
vreest dat dit een doelmatige aanpak van het mestpro
bleem eerder in de weg zal staan dan bevorderen.
Een lichtpunt in de internationale politiek is volgens
Schouten dat vorige week op de jaarvergadering van de
GATT in Genève nu definitief is besloten nieuwe inter
nationale handelsbesprekingen voor te bereiden. Ook een
zekere liberalisering van de handel in landbouwproduk-
ten zal daar aan de orde komen. Hopelijk zal het voor
uitzicht van een nieuwe GATT-ronde de spanning in de
handelsrelaties tussen de Verenigde Staten en de EG wat
doen verminderen.
Wat de graanvoorstellen betreft ging Schouten in op de
mogelijkheid om graan en andere akkerbouwprodukten
om te zetten in ethanol dat kan worden toegevoegd aan -
en gedeeltelijk in de plaats kan komen van - benzine.
Gezien de prijsverhouding met andere grondstoffen
schat de Europese Commissie de mogelijkheden van
bio-ethanol niet al te hoog in. "Naar mijn mening moeten
wij echter oppassen de mogelijkheden ook niet te onder
schatten. Bio-ethanol vermindert de Europese afhanke
lijkheid van geïmporteerde energiedragers, het is milieu
vriendelijk - erg belangrijk - en de produktie betekent
ekonomische aktiviteit en werkgelegenheid, ook in de
plattelandsgebieden. Daar komt bij dat er voor bio-e
thanol zodanige industriële produktieprocessen zijn ont
wikkeld dat het kostenplaatje er binnenkort aanzienlijk
anders uit zou kunnen zien".
Over de LEI-prognose zei Schouten nog dat de situatie in
de akkerbouw teleurstellend is; waar vooral de lage prij
zen voor aardappelen en uien naast de tegenvallende
opbrengsten voor granen het sombere beeld bepalen.
Behalve in de veenkoloniale akkerbouw, waar de terug
gang in inkomen beperkt blijft, komt de akkerbouw op
een uitermate laag resultaat.
Maandag 2 december j.l. kwam het hoofdbestuur van de
Zuidelijke Landbouw Maatschappij voor zijn maandelijk
se vergadering bijeen in het Pannenhuis te Hoogerheide.
Aan de hand van enige bijlagen ging men uitvoerig in op
o.m. het Phomabeleid, het graanbeleid en het milieube
leid. Sinds 1973 is het Phoma-besluit van kracht, op
grond waarvan slechts pootgoed mag worden uitgeplant,
wanneer het op Phoma is onderzocht en vrijbevonden. In
een onderzoekrapport van dr. ir. Turkesteen wordt ge-
konkludeerd, dat de invloed van licht besmet pootgoed
op de besmetting van de nateelt en de grond verwaar
loosbaar klein is. Op basis van dit onderzoek is door de
Plantenziektekundige Dienst overwogen het Phomabe-
sluit in te trekken. Door de NAK is inmiddels besloten om
de voor oogst 1 985 geldende Phoma-maatregelen te
handhaven en om licht besmette partijen in 1 986 niet
voor uitplant in Nederland in aanmerking te laten komen.
Het hoofdbestuur kritiseert de betreffende instanties met
betrekking tot het in de afgelopen maanden gevoerde
zig-zag beleid, dat voor de praktijk zeer verwarrend is
geweest en reeds tot financiële schade heeft geleid. Ver
der was het hoofdbestuur van oordeel, dat de konsump-
tie-aardappelsektor in het kader van de totale bedrijfshy-
giëne groot belang heeft bij zo groot mogelijke zuiverheid
van het gebruikte pootgoed. Mede gezien het slechte
Phomajaar 1 985 is er meer onderzoek nodig. Het hoofd
bestuur vond daarom dat men zeer voorzichtig moet zijn
met het terugdraaien van de Phomanormen.
De voorstellen van de Europese Commissie voor het te
voeren graanbeleid komen praktisch vertaald neer op een
verhoging van de kwaliteitseisen voor bakwaardigheid
van tarwe in kombinatie met een verlaging van de uni
forme interventieprijs (holl. tarwe) met 5%. Dat betekent
hoogstwaarschijnlijk voor de in Nederland te tëlen tarwe
een daadwerkelijke prijsverlaging van 5%. Daarbij komt
dat de voorgestelde medeverantwoordelijkheidsheffing
slechts over 40% van de Europese graanstroom geëf-
fektueerd zal kunnen worden. De heffing zal daarentegen
wel op 80 90% van het Nederlandse graan drukken. De'
taxatie van de hoogte van de medeverantwoordelijk
heidsheffing komt voor Nederland voorshands uit op
10%.
Door de kombinatie van beide maatregelen gaat het
voor vrijwel de gehele Nederlandse graanteelt over
een prijsverlaging tot 15%, waardoor deze sektor re
latief en absoluut zwaar wordt getroffen. Hierdoor
ontstaat een voor Nederland enorm nadelige konkur-
rentievervalsing. Een en ander werd gesteld door de
voorzitter van de ZLM akkerbouwkommissie, de heer
H.C. van der Maas.
Deze stelde zich in dit verband op tegen de verhoging van
de kwaliteitseisen en tegen de vrijstelling van de eerste
25 ton van de medeverantwoordelijkheidsheffing.
Bovendien heeft hij een absolute voorkeur voor een
areaalheffing boven een kg-heffing. Verder dienen de
gelden alleen te worden gebruikt voor de afzet van gra
nen eh een verwerkingspremie. In tegenstelling met het
Landbouwschap is hij van oordeel, dat de gelden niet ter
stimulering van de teelt van andere gewassen mogen
worden aangewend, maar dat daarvoor andere bronnen
moeten worden gevonden. "De teelt van eiwitrijke vee
voedergrondstoffen en de produktie van hout dient mid
dels financiële injekties door en vanwege de EG-kas te
worden uitgebreid. Het pleidooi om de daarvoor beno
digde politieke wil op te wekken dient onverminderd te
worden voortgezet. Prijsverlaging alleen zal n.l. geen
voldoende soelaas bieden om tot een noodzakelijke
areaalinkrimping te komen van ca. 8 miljoen ha. De fi
nanciering van de areaalinkrimping moet niet met
graangeld, want dat is dubbel pakken", zo zei de heer
Van der Maas.
Het hoofdbestuur ondersteunde de standpunten,
zoals die door de heer Van der Maas werden verwoord.
In het hoofdbestuur van het KNLC zal de grote be
zorgdheid van de ZLM worden uitgesproken.
De EG-Commissie heeft haar oorspronkelijke wijzi
gingsvoorstel met betrekking tot de marktordening
voor suiker herzien op het punt van de produktheffin-
gen. In tegenstelling tot het voorstel zullen de pro-
duktheffingen ongewijzigd worden gehandhaafd; A:
2% en B max. 37%. Daarnaast zal een zogenaamde
krisisheffing worden ingevoerd, die tot doel heeft het
geraamde tekort van 400 miljoen ECU in 5 jaar weg te
werken. Deze krisisheffing zal worden afgeleid van de
A B suikerproduktie van de afgelopen 5 jaren. Der
halve zal deze heffing voor de diverse lidstaten ver
schillend zijn. Uitgedrukt in een percentage van de
huidige interventieprijs zal de heffing voor Nederland
(op A B suiker) neerkomen op 1.39%. Dat ligt on
geveer gelijk aan het gemiddelde over de totale EG.
Per saldo is dat voor Nederland een minder nadelig
systeem dan de oorspronkelijke wijzigingsvoorstellen
aldus de heer Van der Maas. Dat wordt veroorzaakt
doordat Nederland het B quotum altijd vol teelt en dat
is in een aantal andere en grotere EG-suikerproduce-
rende landen niet of nauwelijks het geval. Het hoofd
bestuur meent dat deze regeling inderdaad minder
ongunstig werkt.
VERVOLG PAG. 15
C/VÖ
V RIJDAG 6 DECEMBER 1985
73e JAARGANG NO. 3805
land- en
tuinbouwblad