Hoofdbestuur ZLM kritiseert zig-zag beleid bij Phoma-besluit Schouten: Omzetten graan in ethanol verdient alle aandacht Verwarring heeft reeds tot schade geleid Graanbeleid zuidelijke landbouw maatschappij De vier grote proefstations in ons land hebben samen met het LEI en het IMA G een proefprojekt opgezet waarbij voor de voorlichting een systeem voor bedrijfseconomische advisering is opgezet. Met dit systeem dat geschikt is voor alle takken van landbouw kunnen ook eenvoudige bedrijfsbegrotingen worden opgesteld. Een databank waarin alle informatie die in het systeem gebruikt kan worden ligt opgeslagen, kan geraadpleegd worden bij het uitvoeren van saldoberekeningen van gewassen en teelten. Ook krijgt in dit projekt waarmee begin volgend jaar in het gebied van het regionale Consulentschap voor de Akkerbouw in de IJsselmeerpolders een begin zal worden gemaakt, de financieringsbegroting ruime aandacht. De voorzitter van het Landbouwschap drs. J. Schouten zei in zijn openingswoord bij de openbare bestuursver gadering 4 december j.l. tot zijn spijt te moeten konsta teren dat de bij de bemestings verantwoordelijke be windslieden bij de bemestingsnormen al in de eerste fase gekozen hebben voor een gedetailleerde regelgeving; "een aanpak die bijna haaks staat op de excesbestrijding waarvoor wij als Landbouwschap hebben gepleit". Hij vreest dat dit een doelmatige aanpak van het mestpro bleem eerder in de weg zal staan dan bevorderen. Een lichtpunt in de internationale politiek is volgens Schouten dat vorige week op de jaarvergadering van de GATT in Genève nu definitief is besloten nieuwe inter nationale handelsbesprekingen voor te bereiden. Ook een zekere liberalisering van de handel in landbouwproduk- ten zal daar aan de orde komen. Hopelijk zal het voor uitzicht van een nieuwe GATT-ronde de spanning in de handelsrelaties tussen de Verenigde Staten en de EG wat doen verminderen. Wat de graanvoorstellen betreft ging Schouten in op de mogelijkheid om graan en andere akkerbouwprodukten om te zetten in ethanol dat kan worden toegevoegd aan - en gedeeltelijk in de plaats kan komen van - benzine. Gezien de prijsverhouding met andere grondstoffen schat de Europese Commissie de mogelijkheden van bio-ethanol niet al te hoog in. "Naar mijn mening moeten wij echter oppassen de mogelijkheden ook niet te onder schatten. Bio-ethanol vermindert de Europese afhanke lijkheid van geïmporteerde energiedragers, het is milieu vriendelijk - erg belangrijk - en de produktie betekent ekonomische aktiviteit en werkgelegenheid, ook in de plattelandsgebieden. Daar komt bij dat er voor bio-e thanol zodanige industriële produktieprocessen zijn ont wikkeld dat het kostenplaatje er binnenkort aanzienlijk anders uit zou kunnen zien". Over de LEI-prognose zei Schouten nog dat de situatie in de akkerbouw teleurstellend is; waar vooral de lage prij zen voor aardappelen en uien naast de tegenvallende opbrengsten voor granen het sombere beeld bepalen. Behalve in de veenkoloniale akkerbouw, waar de terug gang in inkomen beperkt blijft, komt de akkerbouw op een uitermate laag resultaat. Maandag 2 december j.l. kwam het hoofdbestuur van de Zuidelijke Landbouw Maatschappij voor zijn maandelijk se vergadering bijeen in het Pannenhuis te Hoogerheide. Aan de hand van enige bijlagen ging men uitvoerig in op o.m. het Phomabeleid, het graanbeleid en het milieube leid. Sinds 1973 is het Phoma-besluit van kracht, op grond waarvan slechts pootgoed mag worden uitgeplant, wanneer het op Phoma is onderzocht en vrijbevonden. In een onderzoekrapport van dr. ir. Turkesteen wordt ge- konkludeerd, dat de invloed van licht besmet pootgoed op de besmetting van de nateelt en de grond verwaar loosbaar klein is. Op basis van dit onderzoek is door de Plantenziektekundige Dienst overwogen het Phomabe- sluit in te trekken. Door de NAK is inmiddels besloten om de voor oogst 1 985 geldende Phoma-maatregelen te handhaven en om licht besmette partijen in 1 986 niet voor uitplant in Nederland in aanmerking te laten komen. Het hoofdbestuur kritiseert de betreffende instanties met betrekking tot het in de afgelopen maanden gevoerde zig-zag beleid, dat voor de praktijk zeer verwarrend is geweest en reeds tot financiële schade heeft geleid. Ver der was het hoofdbestuur van oordeel, dat de konsump- tie-aardappelsektor in het kader van de totale bedrijfshy- giëne groot belang heeft bij zo groot mogelijke zuiverheid van het gebruikte pootgoed. Mede gezien het slechte Phomajaar 1 985 is er meer onderzoek nodig. Het hoofd bestuur vond daarom dat men zeer voorzichtig moet zijn met het terugdraaien van de Phomanormen. De voorstellen van de Europese Commissie voor het te voeren graanbeleid komen praktisch vertaald neer op een verhoging van de kwaliteitseisen voor bakwaardigheid van tarwe in kombinatie met een verlaging van de uni forme interventieprijs (holl. tarwe) met 5%. Dat betekent hoogstwaarschijnlijk voor de in Nederland te tëlen tarwe een daadwerkelijke prijsverlaging van 5%. Daarbij komt dat de voorgestelde medeverantwoordelijkheidsheffing slechts over 40% van de Europese graanstroom geëf- fektueerd zal kunnen worden. De heffing zal daarentegen wel op 80 90% van het Nederlandse graan drukken. De' taxatie van de hoogte van de medeverantwoordelijk heidsheffing komt voor Nederland voorshands uit op 10%. Door de kombinatie van beide maatregelen gaat het voor vrijwel de gehele Nederlandse graanteelt over een prijsverlaging tot 15%, waardoor deze sektor re latief en absoluut zwaar wordt getroffen. Hierdoor ontstaat een voor Nederland enorm nadelige konkur- rentievervalsing. Een en ander werd gesteld door de voorzitter van de ZLM akkerbouwkommissie, de heer H.C. van der Maas. Deze stelde zich in dit verband op tegen de verhoging van de kwaliteitseisen en tegen de vrijstelling van de eerste 25 ton van de medeverantwoordelijkheidsheffing. Bovendien heeft hij een absolute voorkeur voor een areaalheffing boven een kg-heffing. Verder dienen de gelden alleen te worden gebruikt voor de afzet van gra nen eh een verwerkingspremie. In tegenstelling met het Landbouwschap is hij van oordeel, dat de gelden niet ter stimulering van de teelt van andere gewassen mogen worden aangewend, maar dat daarvoor andere bronnen moeten worden gevonden. "De teelt van eiwitrijke vee voedergrondstoffen en de produktie van hout dient mid dels financiële injekties door en vanwege de EG-kas te worden uitgebreid. Het pleidooi om de daarvoor beno digde politieke wil op te wekken dient onverminderd te worden voortgezet. Prijsverlaging alleen zal n.l. geen voldoende soelaas bieden om tot een noodzakelijke areaalinkrimping te komen van ca. 8 miljoen ha. De fi nanciering van de areaalinkrimping moet niet met graangeld, want dat is dubbel pakken", zo zei de heer Van der Maas. Het hoofdbestuur ondersteunde de standpunten, zoals die door de heer Van der Maas werden verwoord. In het hoofdbestuur van het KNLC zal de grote be zorgdheid van de ZLM worden uitgesproken. De EG-Commissie heeft haar oorspronkelijke wijzi gingsvoorstel met betrekking tot de marktordening voor suiker herzien op het punt van de produktheffin- gen. In tegenstelling tot het voorstel zullen de pro- duktheffingen ongewijzigd worden gehandhaafd; A: 2% en B max. 37%. Daarnaast zal een zogenaamde krisisheffing worden ingevoerd, die tot doel heeft het geraamde tekort van 400 miljoen ECU in 5 jaar weg te werken. Deze krisisheffing zal worden afgeleid van de A B suikerproduktie van de afgelopen 5 jaren. Der halve zal deze heffing voor de diverse lidstaten ver schillend zijn. Uitgedrukt in een percentage van de huidige interventieprijs zal de heffing voor Nederland (op A B suiker) neerkomen op 1.39%. Dat ligt on geveer gelijk aan het gemiddelde over de totale EG. Per saldo is dat voor Nederland een minder nadelig systeem dan de oorspronkelijke wijzigingsvoorstellen aldus de heer Van der Maas. Dat wordt veroorzaakt doordat Nederland het B quotum altijd vol teelt en dat is in een aantal andere en grotere EG-suikerproduce- rende landen niet of nauwelijks het geval. Het hoofd bestuur meent dat deze regeling inderdaad minder ongunstig werkt. VERVOLG PAG. 15 C/VÖ V RIJDAG 6 DECEMBER 1985 73e JAARGANG NO. 3805 land- en tuinbouwblad

Krantenbank Zeeland

Zeeuwsch landbouwblad ... ZLM land- en tuinbouwblad | 1985 | | pagina 1